Khamis, 8 Januari 2009

Peristiwa Hari Semalam


Tengah bersiap nak datang opis jam 9.30 AM, telefonku menyanyi rancak. Nombor yang tidak dikenali. Ingatkan ada orang nak tanya pasal sewa bilik yang masih juga tak lekat penyewa itu. Belum sempat beri salampun, berlakulah dialog berikut;


ApeX: Hello...ini kampeni XYZ (bukan nama sebenar hu hu hu)?
Aku: Hah? Kampeni aper?
ApeX: kampeni XYZ...
Aku: Bila masanya pulak saya bukak kampeni ni?
ApeX: Haiyya U pun tak tau ka?
Aku: Salah nomborlah. Nombor lain kot...(sesedap rasa je aku bagi pandangan. Maklumlah tengah mamai tak cukup tidur).
ApeX: Sudah betul la...ini nombor bla bla bla kan?
Aku: Betullah nombor saya tu...
ApeX: Saya hanya mau tanya saja itu Malaun (bukan nama sebenar) ada kerja situ kat dulu?
Aku: Malaun? Haiyya...bila masa pulak saya ada kampeni? Saya pun kerja mau cari makan ma...kuli orang saja...
ApeX: Malaun ni kata U pernah jadi boss dia...dia keleja situ maaa...
Aku: Dia bagi salah nombor kot.
ApeX: Letterhead kampeni XYZ...di Shah Alam. Saya talipon office pun tarak angkat. Sudah banyak kali maaa...
Aku: U cuba la call lagi...lama-lama ada angkatlah. Tapi ini nombor personal punya. Bukan kampeni la. Saya tarak kaya punya orang maa...

Bila pergi pejabat, tengah syok buat kerja, telefon menjerit-jerit mintak diangkat. Berlakulah perbualan berikut:


ApeX: Hello, ini kampeni XYZ ke?
Aku: Minta maaf, encik...ni pejabat gomen. Mungkin encik salah nombor.
ApeX: Betul bukan syarikat XYZ? Di Shah Alam?

Aku terkedu sekejab. Bukan Apek ni ke telefon aku pagi tadi?
Aku: Encik yang call saya pagi tadi tu ke? Cari si Malaun?
ApeX: Ohhh sama olang ka?
Aku: Ye lah. Saya yang tadi. Malaun tu siapa?
ApeX: Saya mau pakai olang la, itu Malaun mintak keleja sini. Sau mau check la...dia kata pernah keleja sama U.
Aku: Saya tak kenal pun itu Malaun. Siapa dia? U offer dia kerja apa?
ApeX: Pakistan mari. Itu IT punya assistant la...
Aku: Pakistan? Haiyya...saya tak ada sedala dari sana maaa. Better u check betul-betul malaun tu. U tak mau gaji orang tempatan ka? Belum kerja pun dia sudah tipu sama U, sudah kerja lingkup U punya kampeni kena bedil maaa...
ApeX: Itu pasal saya call U la...
Aku: Sori la...saya tak kenal itu Malaun. Sini Gomen punya opis la...bukan kampeni.
Apek: Oklah. Saya heran dia punya letterhead la...Shah Alam punya kampeni, tapi no telepon di Sri Kembangan. Haiyyaaa....

Sekalipun aku lupakan dialog itu kemudiannya dan terus buat kerja yang menimbun-nimbun ni...beberapa detik yang entah berapa jam kemudiannya, mentol kepalaku tiba-tiba menyala. Pakistan???? Aku tiba-tiba teringat yang sebelum ni pernah kenal seorang lanun asal dari Pakistan. (Bukan di Somalia je ada lanun DEK NoN weh!) Lama dahulu. Hari ini, barulah aku tahu, dia sudah edarkan nombor telefonku ke seluruh Pakistan untuk dipergunakan oleh kaum kerabatnya. Mmmmm entah apa masalah akan datang nanti!

Kalau selepas ini, namaku dan nombor telefonku (termasuk nombor pejabat) dilelong sebegitu lagi, rasanya aku perlu lebih tegas. Report polis. Ok tak? Apa pendapat kalian?

10 ulasan:

dina berkata...

Sape le malaun tu... jgn suku sakat orang jual karpet dah le kang habis di baginya no tipon kau kat tokeh karpet... huehuehue

better la buat repot kalau kau rasa tak best

Nursuzry berkata...

aku rasa mmg patut ko buat report polis, sbb kita x tahu apa yg bakal berlaku nnt. la ni baru skit ko kena, nnt silap ari bulan lain pula jadinya...

BERTINDAK SEBELUM TERKENA LAGI...

Groupers allied berkata...

tak payah risau.. bukannye org tahu sape, just cakap wrong number jer.. slalu gak kena, tp cina cr ah leong..huhuhu.. report pun buat abis rm2 jer...

Groupers allied berkata...

pakistan tu patutnye kena bomm jer.. pandai2 jual no org.. kalau ada yg tepon lg cakap jer xpayah ambik pakistan tu keja.. panggillah sy.. huhuhu

Groupers allied berkata...

tukar no baru!!!

anyss berkata...

Dina: kalau dia bagi kat tokeh karpet, merasa ler aku guna karpet baru kan...hu hu hu
Walaupun aku ni kategori KEJAM jugak la...tapi nak sampai tahap tu lagi sekarang ni, lambat skit la. Cuma, bila dah sampai tahap tu, mmmm memang Tak Berhatiperut dah ha ha ha.

Buat masa ni aku diamkan dulu je coz aku lupa betul nak tanya si ahleong yang call tu. Kalau aku nak report pun, paling tidak aku kena bagi tau jugak siapa si ahleong call aku tu.

lagi satu pulak, aku dah delate pun nombor si mamat pakistan tu. Ingatkan dia dah blah balik PERANG kat kampung dia bila buines dia hancussssss. Rupernya, dia masih lagi di KL. Ish! Ish! Ish! Jual karpet kot!

Azlan: Tukar no baru memang lah senang, tapi malas la pulak nak bagi tau orang-orang tertentu nombor baru tu pulak. Dulu, bila sime kad lama hilang, pas tu nombor lama dipotong (line) susah orang nak cari semula terutama DBP. Payah tu...

Tokeh Baju Terpakai berkata...

aduh...
mana pakistan lak ngaku keje ngan u...
tulah manusia kan?

salam tuan tanah...
mohon izin menyelit disini.
jom ke blog kami...
macam2 jualan ada

http://bajuterpakai.blogspot.com

anyss berkata...

Tokeh Baju Terpakai: Selamat datang, Tokeh....mmmmm bangga betul bila tokeh kita sudi menjengah.

Yang mengaku tu memang tak kenal...tapi, yang sebarkan nombor tu pernah kenallah. Tu pun kenal gitu-gitu je...

Moral of the story: Jangan pepandai bagi nombor tepon kat sesape je...kena tapis2. Tapi, kalau tak bagi kang...kena cop sombong diri. Payah betul!

Cetusan berkata...

memang bertuah sang PAKISTAN tu, kalau jadi saya dgn U sekali tergadai qahqahqqqqah

anyss berkata...

ZZ: ceh! Udah lerr ZZ lama tak timbul, muncul je susah nak kontrol jari taip perkataan yang SADIS!