Ahad, 20 April 2008

Seorang Teman yang Kembali...


Semalam, aku kembali ke rumah dengan 4 naskah majalah kegemaranku. Dewan sastera edisi Mac dan April dan Dewan Bahasa, juga edisi untuk bulan Mac dan April. Kedua-dua majalah itu aku kirimkan dengan seorang teman yang kebetulan bertugas di Pesta Buku Antarabangsa PWTC untuk kali terakhirnya. Kembali dari pesta buku itu nanti, dia sudahpun menjawat jawatan baru. Terima kasih, Kak Noraiti. Tahniah juga kerana punya rezeki naik pangkat sebelum pencen.

Sambil lepak di hadapan skrin tv kecilku, keempat-empat naskah majalah itu kubelek. Hanya sekadar membelek bagi melihat seimbas lalu isi kandungannya sahaja. Pembacaan secara serius akan dilakukan pada masa yang lain. Pada ketika minda benar-benar bersedia untuk menerima sesuatu yang bersifat ilmiah sebegitu. Dan mata, tertancap pada satu ruangan yang mampu menarik pembacaan seterusnya. Ruang Alumni MPR. Dua orang penulis muda membicarakan tentang seorang penulis muda juga iaitu Ahmad Zafran. Satu tulisan ditulis oleh Nisah haron, manakala satu lagi ditulis oleh Zaid Akhtar.

Memandangkan Ahmad Zafran ini kukenal biarpun tidaklah serapat mana kerana sikap pemalunya itu, namun namanya yang tertera di dada Dewan Sastera edisi April itu benar-benar menarik minatku untuk terus membaca. Memang sebegitu biasanya, kita sering mendahulukan tulisan orang-orang yang kita kenal berbanding tulisan orang lain yang tidak begitu akrab dengan kita. Namun, perenggan pertama yang ditulis Nisah Haron itu membuatkan aku terkesima seketika.

DariNya kita datang, kepadaNya jua kita kembali. Alfatihah. Perginya dia menemui Ilahi benar-benar mengejutkan. Tanpa dinyatakan pula sebabnya. Kemalangankah? Sakitkah? Ini tentunya tidak termasuk ajalnya yang sudah disuratkan sejak azadi lagi, yang tidak perlu dipersoalkan. Namun, usianya yang sebegitu memang mengejutkan andai telah dipanggil Tuhan. Bukan kerna dia tidak layak untuk menemuiNya pada usia sebegitu, namun kebiasaannya pada usia sebegitu jarang benar kita dengar berita kematian seumpama ini.Aku kenalinya semasa MPR 1993 yang dianjurkan DBP. Dia seorang yang agak pendiam juga berbanding peserta yang lain. Tamat MPR, dia hilang entah kemana. Masing-masing membawa haluan sendiri. Namun, satu ketika aku bertemu dengannya semula dalam satu acara di DBP. Beberapa tahun selepas itu. Pada ketika itu dia tinggal di kampung halamannya dan menolak peluang kerjaya yang lebih menjamin masa depannya semata-mata untuk menjaga bonda tercinta.

Saat itu, hatiku terdetik. Masih ada insan sebegitu pada era mengejar kemajuan ini. Dan dia pula sudah berkerja dalam bidang IT pada ketika itu, bidang yang terlalu jauh berbeza dengan penulisan. Katanya, dia sudah tidak menulis lagi. Katanya lagi, jaraknya dengan ibu kota membuatkan banyak perkara tidak mampu dilakukan termasuk menghadiri majlis ilmu berkaitan penulisan. Kala itu, aku memang menyedari yang lampu azamnya dalam penulisan mula sebam.

Dia rasakan dirinya jauh tertinggal. Dia rasakan dirinya serba kekurangan. Dia rasakan dirinya sudah menyimpang dari dunia penulisan. Katanya, lebih banyak masanya digunakan untuk kerja-kerjanya berbanding menulis. Ada putus harap dan kurang yakin meraja dalam dirinya.
Aku tahu dia memang berbakat besar. Aku tahu dia memang ada visi dan misi bila menulis. Aku sedar dia memang punya impian dan nilai murni yang ingin disebarkan dalam karyanya. Dan, saat itu aku katakan padanya “jika intinya yang murni nak disebarkan, biar apapun wadahnya boleh diaplikasikan. Apa yang utama adalah nilai itu disebar luas”.

Ketika itu katanya dia sedang menyiapkan satu karya berbentuk komik. Karya jenis itu berkaitan dengan persekitaran kerjanya pada ketika itu. Dan komik itu kemudiannya diattachkan padaku untuk ditinjau penerimaan audien. Bermula saat itu, kami mula berinteraksi melalui email. Blognya sering kukunjungi juga (http://panaharjuna.blogspot.com) untuk mengetahui perkembangan dirinya biarpun dari jauh. Namun, kala diri hanyut dek badai dunia, kebiasaan itu tiba-tiba terhenti. Dan aku, tiba-tiba teringatkannya kala ini. Sudahkah terlambat?Alfatihah buat arwah. Moga rohnya dicucuri rahmat. Moga ditempatkan bersama hambaNya yang bertaqwa.

Tiada ulasan: