Isnin, 28 September 2009

Jalan-jalan Jelajah Selangor

Suasana raya masih terasa walaupun dah dua hari aku mula berkerja semula. Bangi masih terlalu lenang sebenarnya. Kawasan perumahan masih sunyi. Banyak rumah masih gelap. Penghuninya masih beraya sakan. Di pejabat pula, hanya dua orang sudah mula berkerja. Susana memang senyap sunyi. Pasang lagu-lagu raya macam nak pecah pintu pun tidak menganggu ketenteraman awam. Hanya telinga aku sahaja yang dengar. Naik muak pula dengan lagu-lagi raya yang diulang entah berapa kali sepanjang hari. Itu dah lebih 60 buah lagi yang ada. Bayangkan kalau hanya ada 10 lagu je...naik tanggal tahi telinga dengar lagu raya yang sama!

Khamis aku ke perpustakaan Jabatan hal Ehwal Orang Asli di batu 10 Gombak. Jumaat, diri kebosanan. Jam 9.45 aku dah keluar dari pejabat mengulor. Stereng kuhalakan ke Bangi Lama, membelok ke Bukit Unggul, Salak Tinggi, Sepang, dan terus ke Bagan Lalang. Belum pun jam 10.30 aku dah pandang luas laut yang menghampar.

Semua mata memandangku. Semuanya hairan. Entah minah mana yang sesat. Dengan berbaju kurung purple (dah lama tak pakai baju kurung), bertudung pink dan berselendang purple juga, dah tentulah semua orang hairan memandang. Pergi tepi laut sebegitu, agaknya ada serupa tak dengan hantu laut?

Dah sampai Bagan Lalang, apa lagi yang diidamkan kalau bukan makanan lautnya. Namun, kedai makan di sini hanya dibuka selepas jam 6 petang. Waduh...kempunan betul nak belasah ikan bakar dan sotong celup tepung!

Jam 11.30 pagi, aku jengah sebuah gerai. Itupun setelah pusing sepanjang pantai peranginan itu dua tiga kali. Pagi tadi belum sarapan, terus sahaja ambil makan tengahari. Kalau ada apa-apa masakan berlandaskan makanan laut pun kira dah boleh lepaskan kempunan. Namun, yang ada hanya kerang dan sambal udang sahaja. Lainnya adalah ayam. Ikan gorengpun tak ada. Nak tak nak, senduk saja udang masak pedas dan sayur kacang goreng, dilengkapkan dengan teh o ais limau.

Iza si Bintang mintak aku tulis puisi kat pantai indah ini. Bila jumpa batang kayu terbiar di bawah pohon ru, aku terus tulis puisi untuk Iza comel tu. Inilah puisi yang kutulis itu, moga-moga Iza seronok menikmatinya...

Langit mendung ketika tumit
menjamah halus pasirmu,
Gumpal awan memintal-mintal temali angin,
menyeru-nyeru dikau ke sini
Pujuk nyiur melambai ayun temayun
menggamit seberkas rindu pada mesra kita.

Daku tidak pernah bercanda
tiap kali lafazkan rindu padamu
seperti juga kaki ini tetap juga mesra di bumi
biarpun terpijak tahi lembu
atau sekawan burung lelayang lemparkan
buangannya ke muka
saat kuberlindung di bawah dahan Rhu.

Bangan Lalang
26 Sept 2009
12.15 tengahari.

Encik Caluk bagi tahu Pantai Kelanang agak menarik juga. Pantai ini letaknya selepas Pantai Morib jika bergerak dari Bagan lalang. Ingatkan dekat, fuyooo 30 minit juga perlu memandu. Itupun gerak macam siput babi aje. Sepanjang jalan itu pula singgah merata. Snap gambar sana sini tanpa hiraupun semua orang pandang dengan pelik. Akhirnya, bateri tidak dapat diselamatkan lagi. Masa singgah sekejab di Pantai Morib, tiada sekeping gambar dapat dirakamkan.

Lebih kurang 6 km selepas Morib, papan tanda ke Pantai kelanang aku jumpa, namun aku teruskan perjalanan ke pekan Banting untuk cari charger. Sepuluh km tu, namun nak snap gambar punya pasal, bazirkan sedikit petrol pun tidak apa. Entah bila lagi dapat datang ke sini semula. Nasib baik ada satu kedai jual barangan komunikasi dah buka, RM10 saja charger tersebut.

Patah balik semula ke Pantai Kelanang pada waktu tengahari buta. Jam dua lebih. Panas terik. Kulit muka aku dah rentung terbakar dikunyah-kunyah terik mentari. Pedih! (Kan dah lama tak kena panas, sembunyi dari mentari setiap hari. Puteri lilinlah katakan, kena panas boleh cair!) Namun, buat-buat tak ambil peduli saja. Sepanjang pantai berbakau itu aku susur dua tiga kali. Berhenti sana sini untuk ambil gambar juga walaupun sentiasa jadi perhatian pengunjung lain. Apa taknya ada perempuan pelik sesorang menjelajah kawasan pantai. Orang lain berpasangan atau berkumpulan, hanya aku seorang yang sendirian. Berbaju kurung dan berselendang pula. Macam nak pergi majlis bacaan tahlil hu hu hu!

Jam 3.30 Pantai kelanang ditinggalkan. Sebenarnya dah lupa nak pergi ke Bukit Jugra. Bukit ini merupakan puncak yang terdapat rumah api. Tempat cerapan anak bulan juga. Asalnya nak terus balik saja apabila terlepas papan tanda untuk ke tempat itu, tetapi kemudiannya, simpang yang lain aku jumpa. Terus saja mengarah ke sana bila fikirkan “alang-alang dah datang...belum tentu lagi akan sampai lagi pada lain kali”.

Dengan kereta secomel viva, sampai juga aku ke puncak. Memang tak menyesal bersusah payah untuk ke sana kerana apa yang ditemukan cukup buatkan hati sangat lapang. Indah. Sesayup mata memandang. Terlihat kapal-kapal di Selat Melaka. Gugus angin yang menyapa begitu mendamaikan. Puncak ini merupakan kawasan rumah api, tempat untuk melakukan aktiviti paragliding dan tempat melakukan cerapan anak bulan bagi menentukan tarikh mula puasa atau hari raya. Ohhhh bestnya kalau boleh terbang kan. Apapun, melebarkan pandangan di puncak inipun sudah memadai. Ada tempat duduk dan kawasan tinjau yang terletak di tebing bersebelahan menara rumah api. Sempat berangan sesaat dua sambil merenung Selat Melaka, menghayati panorama indah. Kalaulah boleh tengok matahari terbenam kan bes!

Di puncak itulah aku memutuskan;
i. Tingkatkan lagi kekuatan yang kerap benar menjunam jadi sisa. Biar sebagaimana cerita tentang hidup ini perlu ditempuh, terlalu banyak perkara yang belum aku lakukan sebelum menutup mata. Masa semakin singkat, lalunya, tidak perlulah buang masa dengan sesuatu yang remeh temeh. Masa untuk meratap hiba dah tamat!

ii. Isnin ini jadi pemula untuk aku tekan gear 5. Yup...terus ke gear 5. Sejak setahun ini, aku hanya tekan gear 2 sahaja. Banyak masa dibazirkan untuk meratapi kesedihan dan “kematian”. Jadinya, kalau selepas ini aku kian tidak punya waktu untuk kemas kini blog, apalagi lepak di forum borak, ampunkan daku rakan-rakan! Aku sedang berusaha untuk beli donia...harapnya aku tak akan lupa tentang mati. Ada dua perkara lagi dalam hidup ini perlu aku capai dalam tempoh terdekat ini. Perkara ke tiga: langsaikan hutang. Selepas itu, aku lebih bersedia untuk tinggalkan donia penuh kalut ini.

iii. Sesuatu yang telah berlalu itu, lepaskanlah dengan rela walaupun hati sebenarnya amat berat. Kemudiannya, lupakannya secara perlahan-lahan sama ada secara rela atau paksa...moga aku mampu lakukannya.

iv. Sesuatu yang tidak pasti itu, abaikan sahaja kerana ketidakpastian akan sentiasa melengahkan masa. Kita akan lebih dihargai dan diingati setelah tiada, jadinya...izinkan aku untuk ghaib dari hidupmu secara perlahan-lahan. Macam nak merajuk je kan? Bukan merajuk...sedar diri!

v. Teruskanlah berlari biarpun perlahan. Larian itu akan sentiasa disenjah tarik agar aku terguling ke lereng, namun, bukankah menarik bila kita boleh jadi pencabar paling tegar untuk orang lain? Aku bukan nak berdiri di puncak sebagai maharaja, tetapi aku juga tak akan biarkan orang lain memijak kepalaku untuk ke sana berbekalkan taktik kotor. Kalau betul kau layak jadi maharaja, silakan...namun bersihkan kakimu dahulu, agar permaidani yang kau pijak kelak tidak terpalit selut!

Balik melalui Pekan Banting yang memang agak boleh tahan juga sibuknya. Kiri kanan jalan masih lagi ada jualan murah. Awalnya nak juga singgah lepaskan lelah sambil jamu mata, namun akhirnya hanya minyak sahaja yang ditekan, lupa nak tekan brek. Terus sahaja ke Dengkil dan Jenderam sebelum menghala ke Bangi. Jam enam lebih sampai di UKM, masuk ke pejabat dan balik rumah dah jam sembilan lebih.

Sehari yang penat. Letih. Mengujakan. Menyeronokkan. Lain kali nak pergi lagi ke Bukit Jugra, ambil angin bersih. Tak perlulah merayau hingga Morib dan Bagan Lalang, cukup sekadar ke Bukit Jugra sahaja. Ada sesiapa yang ada kereta tayar besar nak bawak tak?

3 ulasan:

Cetusan berkata...

ooh selamat kerja.

tengahari mana ada buta..

tengahari 'panah teng'

malam jer buta gelap..bagaikan rimba malam

iza~de~bintang berkata...

Lawa laa gambar yg first tu.. ni yg rasa macam nak pi lepak sana. Lama dah tak pi, last sekali April 09 huhu. Masa tu blom tangkap IRIS lagi.
Kalau ada masa nanti jom pi lagi yer Kak Anyss hehe.. btw thanks utk puisi separuh syahdu tu :p

anyss berkata...

ZZ: Ohhhh...sudah tukar ka?

Iza: Moh kite! best gilerrrrr...sib baik sempat kontrol sblm jadi gile hu hu hu