Isnin, 20 April 2009

Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur 2009

Anda peminat buku? Hantu buku? Ulat buku? Semuanya buku? Pasti “spesis” seperti ini akan cuba sedaya mungkin untuk serang PWTC tiap kali tibanya April. Ada apa dengan April? Macam lagu Fazley pulak kan?

Penggemar, pengumpul, pencinta atau apa-apapun gelaran yang boleh dinobatkan kepada kelompok ini, tidak akan melepaskan peluang hadiri Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur. Bukan hanya kerana potongan harga yang ditawarkan, kepelbagaian bahan bacaan yang boleh didapati, atau bertemu muka dengan penulis dan artis, malah juga kerana pada masa inilah dihimpunkan banyak penerbit di bawah satu bumbung. Banyak penerbit bermakna banyak judul buku yang ditawarkan. Terbitan terkini pula. Banyak juga promosi. Malah, buku-buku lama ditawarkan serendah RM2. Jika bernasib baik, anda akan ketemu buku-buku yang mengalami penurunan harga yang drastik. Buku Mawi dan Ekin umpamanya (mohon maaf, lupa nak snap buku ni) ditawarkan pada harga RM5 pada hari Sabtu, turun serendah RM1 pada hari Ahad keesokan harinya. Ada juga buku bacaan untuk anak-anak, dijual dengan harga serendah RM0.50.

Penyelidikan yang dilakukan Perpustakaan Negara Malaysia pada 1998 melaporkan bahawa rakyat Malaysia membaca 3 buah buku sahaja setahun. Itupun bahan bacaan popular. Bacaan seperti komik, magga, akhbar, majalah, novel popular. Apa jadi dengan bahan bacaan berat seperti buku? (Maaflah, aku tanya pasal buku je, bukannya bahan bacaan lain yang lebih berat dan maha memberatkan macam jurnal ke, ensiklopedia ke, hasil penyelidikan ke...sebabnya, kalau buku pun tak berapa nak habis baca, dah sah lah lagi payah nak khatam bila baca benda alah sebegini rupa). Membacanya hanya pada musim peperiksaan sahaja?
Tepi tong sampah pun sempat membaca...

Orang Malaysia ni malas sangat ke membaca? Persoalan itu sentiasa sahaja berlegar dalam kepala aku yang taklah berapa sangat geniusnya ni, kalau nak bandingkan dengan Adi Putra tu. Dah lama persoalan tu tak terjawab. Namun, kalaulah anda seorang yang suka melelahkan diri di setiap pesta buku, tak kiralah walau di mana pesta buku itu diadakan, apalagi kalau Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur, abda sendiri pun akan keliru dengan hakikat ini.

Setiap kali diadakan pesta buku sebegini, kalau kena tarikhnya (hujung bulan atau awal bulanlah tu...musim terima gaji), penuh sesak dengan pengunjung. Padat. Sendat. Nak sorong kakipun payah. Begitu jugalah yang berlaku apabila diadakan Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur di PWTC. Tahun ini, ianya bermula 17 April hingga 26 April 2009.

Perasmian Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur 2009 di Dewan Merdeka PWTC.


Bagai semut hurung gula.

PTS. Sesak!

Karangkraf

Antara penulis yang hadir meriahkan pesta buku:
Ain yang sentiasa menambat hati sesiapa saja;
Ebriza Aminuddin, Puteri Imaneisya
dan Dinaz. Sori, tak sempat Snap
Bikash...



Ini satu-satunya novel yang aku beli. Siap dengan tanda tangan pengarangnya lagi.


Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur 2009 jadi kenangan terindah juga. Di pesta yang meriah inilah bersua dan lepak dengan Dina, Ain dan Gee. Bersimpuh ayu di hadapan tangga lagi. Bertemu mata juga dengan Jiedam dan Hot Mum yang sengaja turun dari Johor bahru semata-mata untuk ke pesta gemilang ini.

Sekalipun dah semakin jarang melepak di Caluk Corner sejak pertengahan tahun 2008 dek kekalutan erti sebuah hidupan, pertama kali bersua Jiedam dan Hot Mum memang agak meriah juga. Mesra. Bersuara mata dengan Hot Mum buatkan rasa nak berbalas kata pula di Caluk Corner nanti kerana sebelum ini hanya sesekali diri mencelah perbualan antara ramai pengunjung yang ada. Harap-harapnya, adalah kelapangan masa yang boleh dicuri nanti walaupun kebarangkalian untuk saling berbalas kata itu agak payah juga. Sebabnya...hot mum dan Jiedam kerap kali muncul tengah malam, sedang aku...tengah siang pun payah nak menjelma.

Jelitawan Caluk Corner


Malu-malu.

Sekejab saja dah mesra

Mula-mula keliling tiang. Lama sedikit lagi...keliling padang pulak. Kalau Hindi, dah tentu keliling unggun api, ye tak? hu hu hu jangan marah aku, Dina :)

Singgah seketika di Fajar Pakeer, bertemu mata dengan Abriza Aminuddin. Pertama kali bersua si manis Abriza, rasa teruja pula. Selama ni hanya kenal wajah ayunya di blog, di Caluk Corner saja. Bila bertentang mata sendiri, nyatanya Abby lebih manis dari jeruk yang dibawanya. Terima kasih banyak-banyak, Abby...bawakan jeruk yang cantik bermacam warna tu. Rasa sayang pulak nak makan. Kalaulah boleh awet jadikan macam mumia yang boleh disimpan beribu-ribu tahun itu...kan boleh fremkan kat dinding!

Cantik kan? Sedap juga. Lebih sedap bila dah sejukkan dalam peti ais. Yummy!

Sakan berborak, hinggakan lupa nak patah balik ke Fajar Pakeer dan beli novel baru Abriza. Mahal novel tu sebab ditandatangani penulisnya. Sayangnya, dah sampai Puchong baru teringat. Mmmm agaknya, bila boleh beli novel berserta tandatangan penulis terkenal tu ya?

4 ulasan:

dina berkata...

huahuahua.... memang best semalam berguling2 atas lantai sambil tunggu jieadam... hehehe... aku cilok gambar ain dgn adam ni... semalam aku tak snap gambo2 diorang

anyss berkata...

Slamat cilok...jgn dicilok caluk idah ler ...hu hu hu, sah kena baling pas ni :)

Tanpa Nama berkata...

hehehe..best..nanti kita jumpa lagi ye

anyss berkata...

Boleh! Boleh! Boleh! Jumpa banyak kali dengan gee pun tak apa hu hu hu...