Jumaat, 1 Disember 2017

Kehebatan waktu malam

Kuliah hebat Ustazah Norhafizah dengan fakta-fakta tentang Waktu Malam.



Intipati kuliah ini antaranya;
• Terdapat 2 bentuk ilmu yang kita boleh dapat, iaitu melalui pendidikan formal yang mempunyai silibus dan juga ilmu yang diperolehi melalui pengalaman seperti mengembara dan bermusafir.
• Bumi adalah hamparan, merantaulah ke serata ceruk bumi…kepada Allah jua kita akan dibangkitkan.
• Bangun awal dan tahjud bukan menjadi rutin harian, menyebabkan sukar untuk kita bangun.
• Allah jadikan siang dan malam dengan tugas masing-masing. Siang untuk berkerja, mencari rezeki, belajar dan malamnya untuk berehat. [ambo terasa tang ni huhuhuhu sebab dah ubah fungsinya].
• Fungsi solat tahjud dari kajian-kajian sains. Kemudaratan tidur lewat dan bangun lewat, boleh menyebabkan penyakit hati. [nak kena ubah ni]
• Terjemah Surah Ibrahim, ayat 31-34;

31. Katakanlah (Muhammad) kepada hamba-hamba-Ku yang telah beriman[23], “Hendaklah mereka mendirikan shalat, menginfakkan[24] sebagian rezeki yang Kami berikan secara sembunyi atau terang-terangan sebelum datang hari, ketika tidak ada lagi jual beli dan persahabatan[25].
32. Allah-lah yang telah menciptakan langit dan bumi[26] dan menurunkan air (hujan) dari langit, kemudian dengan (air hujan) itu Dia mengeluarkan berbagai buah-buahan sebagai rezeki untukmu; dan Dia telah menundukkan kapal bagimu agar berlayar di lautan[27] dengan kehendak-Nya, dan Dia telah menundukkan sungai-sungai bagimu[28].
33. Dan Dia telah menundukkan (pula) matahari dan bulan bagimu yang terus menerus beredar (dalam orbitnya)[29]; dan telah menundukkan malam[30] dan siang[31] bagimu.
34. Dan Dia telah memberikan kepadamu segala apa yang kamu mohonkan kepada-Nya[32]. Jika kamu menghitung nikmat Allah, niscaya kamu tidak akan mampu menghitungnya. Sungguh, manusia itu[33] sangat zalim[34] dan sangat mengingkari (nikmat Allah)[35].

Sebegitu banyak nikmat Allah yang kita dapat, tapi kita sering lupa.

Tiada ulasan: