Jumaat, 7 Oktober 2011

Lambaian Kaabah: semoga selamat pergi dan selamat kembali




Syawal dah berlalu, sekarang ni orang sibuk dengan musim haji pula
alhamdulillah, bagi yang dah dapat seru
dapat juga jejak kaki di Tanah Suci
dapat juga kunjung Makam Nabi
dapat pula solat dan lupakan dunia di depan Kaabah.
kita entah bila lagi
semua orang teringin nak pergi
sampainya belum tahu

Dua tahun lepas, mek Ayah dah pergi
cepat benar masa berlalu
macam baru semalam mereka ke sana
alhamdulillah, tahun ini rezeki kakak dan abang ipar pula
aku entah bila lagi
entah cepat, entah lambat
entah tak sempat, entah sampai sana tak nak balik
doakan saja dapat ke sana berkali-kali
tak pun doakan menetap saja di sana
(ada sesiapa menetap di sana tengah cari calon isteri tak?
bolehlah aku isi borang hantar resume segala la la la
kira macam pakej: dapat suami dan tinggal di tanah penuh Barakah
Ohhhh aku dah mula berangan dan mengarut segala!)

Pengalaman menguruskan Mek Ayah nak pergi Haji aku dah ada
aku pernah tulis dalam entri Zulhijjah Datang Lagi
kedua-dua entri tu pengalaman baru bagi aku
dan semua tu pengalaman sendiri sahaja
mungkin berbeza dengan pengalaman orang lain
kali ini, bila kakak dan abang Ipar pula pergi
pengalamannya akan lain pula
hu hu hu ada tak yang akan kata “apa kaitan dengan engkau?
Depa yang pi, bukan engkau pun!
hu hu hu kaitannya tak banyak manapun
hanyalah: aku perlu jadi Mak dan Ayah kepada 6 orang anak buah
ENAM ORANGGGGGG?
Ya, enam orang! nasib baik kakak akan hantar 2 daripadanya
balik kampung hu hu hu
jadi, hanya 4 orang sahaja yang perlu aku uruskan
adussssssssss! boleh ke aku buat ni?
entah-entah tak pergi sekolah anak orang
entah-entah kebulur tak makan anak orang
entah-entah tak nampak macam orang anak orang hu hu hu

anak kakak yang sulung aku pernah jaga masa bayi
pengalaman jaga bayi sejak umur sebulan hingga merangkak
aku dah ada; senang je pun hu hu hu ayat berlagak
sebabnya: mereka tak akan komplen apa
asal perut kenyang, lampin kering…semuanya ok
menangis hanya sebab lapar, lampin basah atau sakit perut je
bila dah besar
yang payah nak jaga tu mulut mereka je
makan tak sedap, komplen
rumah tak kemas, komplen
lambat makan, komplen
komplen sana komplen sini
kita punya komplen sebab depa malas buat kerja
tak pula nak ambil tahu pulak

budak-budak zaman sekarang
bukan macam dulu
arahan bukan nak dengar,
tahu nak mudah dan senang saja
malas tu tak payah cakap
jadi, cabaran utama aku adalah:
macam mana nak paksa mereka jadi rajin
masak sendiri, basuh baju sendiri, sental bilik air sendiri
kemas rumah sendiri dan lakukan semua benda sendiri
ingat senang ke nak jadi MAK TIRI yang hanya tahu bagi arahan je?

larat ke tidak aku jalankan semua tanggungjawab tu
kenalah tengok nanti
jadinya, semua catatan pengalaman jadi mandur
kerah buruh kasar tu aku akan tampal kat blog ni
maklumlah aku ni pelupa,
jadi bila nak ingat semula, boleh baca kat sini
kalau tak jadi macam Kek Basah Yang Tak Berapa Nak Basah tu
dah lah rentung, pahit pulak kan

mungkin juga pendapat rakan-rakan dan pembaca
amat diperlukan, maklumlah,
ini pengalaman pertama aku jaga anak-anak sekolah yang akan banyak mulut
menjawab mulut dan buat-buat pekak badak je terima arahan
walaupun Along dah tingkatan dua
kalau aku dulu dah boleh masak segala
tapi, bila mereka dididik semua urusan rumah MAK yang buat
seluar dalam pun mak yang basuh, apalagi pinggan makan…
akhirnya mak juga yang letih
bukan anak tak boleh buat
tapi MALAS nak buat
maklumlah, mak kan ada…boleh buat semua
walaupun setiap hari terjelir kepenatan

40 hari masa yang aku ada ini
akan cuba ubah semua 4 orang tu lebih berdikari
maklumlah, MAKCIK ni kan gila kuasa
guna cara DIKTAKTOR paksa mereka untuk berlatih;
kemas rumah, sental bilik air, iron baju,
basuh kasut, dan masak sendiri
hu hu hu ada bakat jadi Mak Tiri tak?
apa-apa je lah labu! asal aku tak letih sangat
mana ada tenaga nak pegang tanggungjawab sebagai:
diri aku sendiri yang kerja dan belajar, kakak dan abang ipaQ
ingat aku ni robot ke apa?
kerja aku sendiri pun tonggang terbalik
tambah pulak dengan kerja 2 orang lain
Errrr…mana SuperMum ni? Datanglah tolong!

Tiada ulasan: