Tetiba rasa macam nak nangis
Sabtu, 24 Disember 2011
34,271 calon PMR 2011 mendapat Gred A
Tahniah kepada adik-adik kita yang baru menerima keputusan PMR mereka semalam. Ada yang gembira, ada yang duka nestapa. Semua itu adat dunia. Baru PMR dik, masih jauh lagi langkah nak kena atur…
Pencapaian calon Penilaian Menengah Rendah (PMR) 2011 secara keseluruhannya dalam 17 mata pelajaran adalah yang terbaik dalam tempoh empat tahun berdasarkan Gred Purata Nasional (GPN) iaitu 2.71. Ketua Pengarah Pelajaran, Datuk Seri Abdul Ghafar Mahmud berkata, keputusan pada tahun ini didapati lebih baik daripada tahun lepas di mana GPN yang dicatatkan adalah 2.74.
Seramai 34,271 daripada 441,137 calon yang menduduki peperiksaan pada tahun ini mendapat gred A dalam semua mata pelajaran berbanding 30,863 pada 2010. Berlaku peningkatan sebanyak 0.75 peratus. Bilangan calon yang mendapat gred E dalam semua mata pelajaran pula menurun daripada 386 orang pada 2010 kepada 346 tahun ini. calon yang mendapat minimum gred D (tidak termasuk A) pula meningkat sebanyak 1.49 peratus kepada 272,966 berbanding 265,388 tahun lalu.
bilangan calon luar bandar yang mendapat semua A meningkat kepada 6,474 orang berbanding 5,825 tahun lepas. Calon bandar yang mendapat semua A meningkat kepada 26,189 berbanding 24,084 orang tahun lepas. Keseluruhannya pencapaian calon bandar adalah lebih baik daripada calon luar bandar.
Jumaat, 23 Disember 2011
Pemilihan Opsyen SBPA dan Umur Bersara
Bermula hari ni hingga 6 januari 2012
warga UKM dah boleh buat pilihan opsyen untuk SBPA
ada dua perkara yang perlu dipilih;
pertama umur bersara sama ada 60 tahun atau kekal 58 tahun
kedua, memilih SBPA atau kekal dengan opsyen lama seperti SSM
aku pilih bersara umur 60 tahun
mungkin masa tu muka dah kecut, gigil-gigil bawa tongkat
namun, andai kepala otak aku masih boleh pakai
untuk bangunkan Negara, insyaAllah akan dimanfaatkan
namun, sekiranya bila sampai umur bersara 55 tahun
tetiba aku rasa macam nak enjoy menikmati hidup sebagai nenek
(Errr…ada peluang tak jadi nenek, kalau bakal Atoknya pun belum ada lagi?)
boleh saja aku mohon bersara dan
pencen tetap akan dibayar pada umur 55 tahun.
kira opsyen ni lebih baik dari opsyen bersara sebelum ini, iaitu:
kalau dah mintak bersara umur 58, tetiba nak bersara umur 56,
kena tunggu umur 58 baru boleh dapat pencen
dua tahun tu nak makan apa?
dengan pilihan bersara umur 60 tahun sekarang ni,
masih lagi ada peluang untuk bersara awal dan mendapat pencen
tak rugi kan?
Bila memilih SBPA, apa jadi dengan gaji kita?
semak tangga gaji terakhir bulan disember 2011,
semak pula jumlah gaji terhampir dalam tangga gaji SBPA
(ambil jumlah tertinggi paling dekat),
(ambil jumlah tertinggi paling dekat),
kemudian langkah satu tangga gaji lagi ke hadapan
untuk kenaikan gaji pada 2012 nanti
gaji baru itu akan diterima mengikut tarikh pergerakan gaji tahunan nanti
sebelum sampai tarikh pergerakan gaji tahunan kita,
gaji kita hanyalah jumlah gaji yang belum dilangkah satu anak tangga dalam SBPA
(errr…kenapa aku rasa macam berbelit semacam aje ayat ni!)
Tarikh pergerakan gaji setiap orang juga ada yang akan berubah
sebelum ni, kenaikan gaji aku pada bulan oktober
masa semak pagi-pagi tadi aku dapati dah diawalkan
aku akan terima tangga gaji baru pada hari April Fool nanti
Huh! Betul-betul kejutan tu la la la
bolehlah aku merendaQ dengan Cik Bintang kat Popeye di Mines ya
ratah burger dan kentang yang sedap tu
ramai yang masih tertanya-tanya
apa jadi kalau tak pilih SBPA?
berdasarkan semua maklumat yang aku dah khatamkan bacaannya
dan kongsikan juga dalam entri-entri lepas
“tak pilih bermakna tak setuju”
bermakna, kekal dengan opsyen lama di bawah ssm atau lainnya
apa maknanya tu?
“tiada pergerakan tangga gaji berbanding pengikut SBPA
Sedangkan semua opsyen lain,
secara automatik tetap kena ikut seperti SBPA;
berbeza hanya dari sudut pergerakan dan tangga gaji sahaja”
aku pernah tanya kepada senior yang pernah tak ikut
perubahan opsyen sebegini dalam perkhidmatan awam
katanya:
banyak yang rugi
susah naik gaji, payah naik pangkat
apa-apa kelebihan tak dapat walaupun ada dalam opsyen lama
semuanya termansuh dengan sendiri
pendek kata, (panjang tak kata apapun!): disisihkan dari segala nikmat
sebagai seorang penjawat awam (ayat ni aku tambah sendiri)
sebagai seorang penjawat awam (ayat ni aku tambah sendiri)
masa masih ada
nak istiharahpun masih sempat
nak menung teropong bulan sambil berfikirpun masih dan lagi
buatlah keputusan yang terbaik
setiap opsyen ada kelebihan dan kelemahannya
bila kita perlu memilih sebegini, kenalah terima kedua-dua itu
namun, kita mengharapkan Yang terbaik untuk semua pihak
usahlah nanti ada orang tertentu teraniaya
dek orang tertentu yang ada peluang untuk berbuat demikian
(selama inipun bukan tak pernah jadi kan?
jangan salahkan opsyen, salahkan orang yang pegang kuasa tu!)
(selama inipun bukan tak pernah jadi kan?
jangan salahkan opsyen, salahkan orang yang pegang kuasa tu!)
aku dah buat pilihan pagi tadi
dah cetakpun pilihan tersebut 3 salinan
(untuk simpanan dan hantar ke JPA sebagai rujukan)
apa yang utama pada hujung tahun begini
niat dan matlamat kita kerja biar betul
sempena tahun baru yang bakal datang ini
niat aku tetap sama sahaja, tetapi keazaman kian mantap
walaupun apa orang buat kat aku
aku tetap juga akan kerja dengan lebih gigih
sebab aku suka kerja aku
sebab aku kerja bukan untuk gaji sahaja
semua cantas, kadah keting, boikot dan fitnah untuk aku
hanyalah daki yang tidak cacatkan matlamat
biarlah mereka dapat apa yang mereka nak di dunia
aku mahukan kedua-duanya
(tak bermakna aku boleh terima sikap haloba dan tamak itu)
rezekiku Allah yang beri
sampai masa yang sesuai…hasilnya insyaAllah akan kutuai jua
Huh! Panjanggggggggggggggggnye aku bebel
Nak sambung kerja dah!
Selamat memilih!
opsssss! macam nak mengundi pula.
SENARAI KEMUDAHAN disediakan kepada penjawat awam dalam SBPA
CUTI
Cuti Kerana Perkhidmatan
1. Cuti Rehat
2. Cuti Rehat (APMM)
3. Cuti Separuh Gaji
4. Cuti Tanpa Gaji
Cuti Sebab Perubatan
5. Cuti Sakit
6. Cuti Sakit Lanjutan
7. Cuti Kerantina
8. Cuti Bersalin
9. Cuti Kecederaan
10. Cuti Tibi, Barah dan
Kusta
11. Cuti Perubatan Khas
Cuti Tidak Berekod
12. Cuti Gantian
13. Cuti Latihan
Pasukan Sukarela
14. Cuti Menghadiri
Latihan Atau Khemah Tahunan Pertubuhan/ Persatuan
15. Cuti Lain-lain
Kursus:
(i) Kursus Kepimpinan
Belia dan Bina Semangat
(ii) Kursus Kesatuan
Sekerja
16. Cuti Menghadiri
Latihan Syarikat Kerjasama
17. Cuti Untuk
Mengambil Peperiksaan
18. Cuti Menghadiri
Mesyuarat Persatuan Ikhtisas
19. Cuti Mengambil
Bahagian Dalam Olahraga/ Sukan
20. Cuti Tugas Khas
Perubatan
21. Cuti Bagi Pegawai Yang
Dipilih Untuk Mengambil Bahagian Dalam Lawatan Kebudayaan Dan Pertandingan
Bulan Bahasa Kebangsaan
22. Cuti Tanpa Rekod
Dan Bergaji Penuh Bagi Menjalani Program Latihan Khidmat Negara (PLKN)
23. Cuti Tanpa Rekod
Kepada Pegawai Perkhidmatan Awam Yang Menderma Organ
24. Cuti Tanpa Rekod
Untuk Menghadiri Mesyuarat Majlis Bersama Kebangsaan Dan Majlis Bersama Jabatan
25. Cuti Isteri
Bersalin
26. Cuti Urusan
Kematian Ahli Keluarga Terdekat
27. Cuti Tanpa Rekod
Untuk Pegawai Perkhidmatan Awam Yang Dilantik Sebagai Jurulatih Program Latihan
Khidmat Negara
28. Cuti Tanpa Rekod
Bagi Tujuan Menghadiri Mahkamah Di Luar Stesen
29. Kemudahan Cuti
Kursus Sambilan Kepada Pegawai Yang Mengikuti Pengajian Secara Sambilan Di
Institusi Pengajian Tinggi (IPT) Dalam Negara
Cuti-Cuti Lain
30. Cuti Menjaga Anak
31. Cuti Haji
32. Cuti Tanpa Gaji
Bagi Pegawai Yang Mengikuti Pasangan Mereka Bertugas Atau Berkursus Di Dalam
Atau Luar Negeri
33. Cuti Sabbatikal
34. Cuti Membuat Kerja
Penyelidikan
35. Cuti Sambilan
36. Cuti Berkursus
37. Cuti Rehat Selepas
Berkursus Lebih 12 Bulan
38. Kebenaran Tidak
Hadir Kerja Atas Sebab Kecemasan Am
39. Syarat-Syarat Dan
Peraturan Bagi Mendapatkan Cuti Bagi Mengikuti Kursus Luar Kampus Di Malaysia
PERUBATAN
40. Kelayakan Wad
41. Pemeriksaan Kesihatan
Bagi Pegawai Perkhidmatan Awam
42. Rawatan Di Luar
Stesen
Rawatan Perubatan
43. Rawatan Untuk
Keluarga
44. Rawatan Untuk Ibu
Bapa
45. Pembekalan Ubat,
Alat, Perkhidmatan Perubatan Dan Rawatan Penyakit Buah Pinggang
46. Rawatan Kemandulan
Di Lembaga Penduduk dan Pembangunan Keluarga Negara (LPPKN)
47. Rawatan Kecemasan
Di Klinik/ Hospital Swasta
48. Rawatan Kepakaran
di Klinik/ Hospital Swasta
49. Rawatan Di Institut
Jantung Negara Sdn. Bhd. (IJNSB)
50. Rawatan Perubatan
Di Luar Negeri
51. Sijil Sakit Yang
Dikeluarkan Oleh Hospital/ Klinik Di Singapura
Lain-Lain Kemudahan Perubatan
52. Rawatan Perubatan
Dan Pergigian Di Hospital/ Klinik Kerajaan Kepada Pegawai Contract For Service
53. Panel Perubatan Di
Singapura
54. Pemanjangan
Kemudahan Perubatan Kepada Keluarga Bagi Pegawai Bukan Warganegara Yang
Dilantik Secara Kontrak
PERUMAHAN
55. Asrama Kerajaan
56. Kediaman Rasmi
Penjawat Tinggi Kerajaan
57. Rumah Biasa
Kerajaan
58. Rumah Biasa Jabatan
59. Rumah Khas Jabatan
60. Rumah Khas Jawatan
PAKAIAN
61. Bayaran Pakaian
Seragam Review Order (SPRM)
62. Bayaran Pakaian
Black Tie
63. Bayaran Pakaian
Istiadat
64. Bayaran Pakaian
Menghadiri Upacara Rasmi
65. Peruntukan Bekalan
Pakaian Seragam
66. Bayaran Pakaian
Panas Bilik Komputer
67. Pembekalan Baju
Vest Bagi Penghantar Notis
TAMBANG
68. Tambang Ehsan
69. Tambang Mengiringi
Jenazah Kepada Keluarga Pegawai Yang Bertukar Wilayah
70. Tambang Mengunjungi
Wilayah Asal
71. Tambang Percuma
Balik Ke Kampung (KUP Sabah)
72. Tambang Percuma Ke
Sabah dan Semenanjung (KUP Sarawak)
73. Tambang Percuma Ke
Kuala Lumpur dan Hong Kong (KUP Sabah)
74. Tambang Percuma Ke
Luar Negeri Bagi Gred Utama A Dan Ke Atas, Gred Khas A Serta Yang Setaraf
75. Tambang Percuma Ke
Luar Negeri (KUP Peruntukan Perintah Am 37 Bab ‘C’ 1956)
76. Tambang Percuma Ke
Luar Negeri (KUP Sarawak)
77. Tambang Percuma Ke
Semenanjung Malaysia (KUP Sabah)
78. Tambang Percuma Ke
Semenanjung Malaysia (KUP Sarawak)
PINJAMAN
79. Pinjaman Kenderaan
80. Pinjaman Komputer
81. Pinjaman Perumahan
KENDERAAN
82. Kemudahan Kereta
Rasmi
83. Kemudahan Pembelian
Kereta Rasmi Semasa Bersara Untuk Pegawai Kerajaan Yang Berkhidmat Di Luar
Negara
KEMUDAHAN LAIN
84. Bantuan Mengurus
Jenazah dan Bayaran Pengangkutan Jenazah
85. Bekalan Elektrik,
Air, Gas Bermeter dan Perkhidmatan Pembentungan Percuma
86. Keahlian Kelab
Rekreasi dan Sukan
87. Kebenaran Untuk
Meninggalkan Pejabat Dalam Waktu Bekerja
88. Pelepasan Bertugas
Rasmi Kepada Pegawai Perkhidmatan Awam Yang Dilantik Sebagai Petugas Lembaga
Tabung Haji Di Tanah Suci Semasa Musim Haji
89. Pelepasan Waktu
Bekerja Kepada Pegawai Perkhidmatan Awam Yang Menderma Darah
90. Pelepasan Waktu
Bekerja Kepada Pegawai Perkhidmatan Awam Yang Menjalankan Tugas Rondaan Di
Bawah Skim Rondaan Sukarela Kawasan Rukun Tetangga
91. Pemberian Subsidi
Yuran Pengasuhan Taman Asuhan Kanak-Kanak (TASKA) Di Tempat Kerja Sektor Awam
92. Penyeragaman Waktu
Bekerja Berperingkat Bagi Semua Agensi Kerajaan Persekutuan Di Negeri-Negeri
Yang Hari Rehat Mingguannya Ialah Hari Jumaat
93. Perlindungan
Insurans Kesihatan Kepada Pegawai Perkhidmatan Awam Yang Berada Di Luar Negeri
Atas Urusan Persendirian
94. Pemanjangan
Kemudahan Perlindungan Insurans Kesihatan Kepada Pegawai Perkhidmatan Awam Yang
Berkhidmat Di Luar Negara
95. Waktu Bekerja Bagi
Pegawai Perkhidmatan Awam Yang Mempunyai Anak Kurang Upaya
96. Sajian Tunai
Khamis, 22 Disember 2011
UPDATE!!! Video Taklimat Sistem Saraan Baru Perkhidmatan Awam SBPA
Berikut adalah video rakaman penerangan tentang SBPA yang dibuat Jabatan Pendaftar UKM untuk pelbagai kategori, iaitu;
Semua Penolong Pendaftar PTJ (sedikit masalah suara hingga minit ke 6)
Staf Akademik
Guru Bahasa
Boleh download Dokumen Maklumat SBPA bagi UKM dalam bentuk pdf power point.
video lain yang berkaitan SBPA:
Video CEUPACS 1
Video CEUPACS 2
Keterangan lanjut tentang SBPA boleh dilihat di Saraan Baru Perkhidmatan Awam
Hotline SBPA mulai 15 Disember 2011 8.30 pagi - 9.00 malam (Hari Bekerja)
KATEGORI HOTLINE
Pencen dan Persaraan: 03-8885 3293
Pembangunan Organisasi, Perjawatan, Skim Perkhidmatan: 03-8885 3072
Dasar Perkhidmatan, Prestasi, PROSPEK: 03-8885 3201, 03-8885 3227
Elaun, Gaji, Kemudahan Cuti/Perubatan: 03-8885 3232
Lain-lain Perkhidmatan: 03-8885 3283
Senarai Imbuhan Tetap, Elaun Dan Bayaran Insentif SBPA
masih lagi maklumat tentang SBPA yang aku terima...belum termasuk beberapa bahagian yang dikatakan tidak lengkap itu. kalau ada yang terkini, aku akan tampal UPDATE nanti...
SENARAI
IMBUHAN TETAP
1. Imbuhan Tetap Jawatan Utama/ Gred Khas
2. Imbuhan Tetap Keraian
3. Imbuhan Tetap Keraian (Maritim)
4. Imbuhan Tetap Khidmat Awam
5. Imbuhan Tetap Khidmat (Maritim)
6. Imbuhan Tetap Perumahan
7. Imbuhan Tetap Perumahan (Maritim)
8. Imbuhan Tetap Perumahan Jabatan Bomba &
Penyelamat dan Jabatan Penjara
SENARAI
ELAUN dan BAYARAN INSENTIF
1. Bayaran Insentif Akademik Pensyarah Perubatan Di
Institusi Pengajian Tinggi Awam
2. Bayaran Insentif Angkat Najis
3. Bayaran Insentif Pencegahan Rasuah
4. Bayaran Insentif Bahasa (Berpencen)
5. Bayaran Insentif Bahasa (Jabatan Penjara)
6. Bayaran Insentif Bertugas Di Bilik Mayat
7. Bayaran Insentif Bomba
8. Bayaran Insentif dan Elaun Rating Pegawai
Kawalan Trafik Udara (DCA)
9. Bayaran Insentif Hazmat (Jabatan Bomba dan
Penyelamat)
10. Bayaran Insentif Jurulatih Sukan
11. Bayaran Insentif Juruterbang (DCA)
12. Bayaran Insentif Kesusahan Bertugas Di Taman
Negara
13. Bayaran Intensif Ketukangan (Jabatan Bomba dan
Penyelamat)
14. Bayaran Intensif Ketukangan (Jabatan Penjara)
15. Bayaran Insentif Ketukangan (Dog Handlers)
16. Bayaran Insentif Khas
17. Bayaran Insentif Khas (Jabatan Penjara)
18. Bayaran Insentif Klinik Selepas Waktu Pejabat
19. Bayaran Insentif Luar Waktu Pejabat
20. Bayaran Insentif Memanjat Pokok
21. Bayaran Insentif Menaip Jawi
22. Bayaran Insentif Mengajar Kanak-Kanak Cacat
23. Bayaran Insentif Menyelam
24. Bayaran Insentif Menyelam (APMM)
25. Bayaran Insentif Pasukan Tindakan Khas Dan
Penyelamat Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (APMM)
26. Bayaran Insentif Bagi Anggota Perubatan Kerana
Merawat Pesakit Jiwa, Tibi dan Kusta
27. Bayaran Insentif Pakar
28. Bayaran Insentif Pedalaman
29. Bayaran Insentif Kesihatan Awam Pegawai
Pergigian/ Bayaran Insentif Pegawai Kesihatan Daerah
30. Bayaran Insentif Pegawai-Pegawai Taman Negara
31. Bayaran Insentif Pemandu (Jabatan Penjara)
32. Bayaran Insentif Pembantu Pengurusan Murid di
Sekolah Pendidikan Khas
33. Bayaran Insentif Pembedahan Elektif
34. Bayaran Insentif Pemeriksa Kapal Terbang (DCA)
35. Bayaran Insentif Pencegah
36. Bayaran Insentif Penerbangan Bagi Pembantu
Teknik Penerbangan (DCA)
37. Bayaran Insentif Penerbangan (Jabatan Bomba dan
Penyelamat)
38. Bayaran Insentif Penerbangan Cawangan Operasi
Udara Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (APMM)
39. Bayaran Insentif Penguatkuasa
40. Bayaran Insentif Pentadbiran Hospital
41. Bayaran Insentif Perkhidmatan Jabatan
Perlindungan Hidupan Liar dan Taman Negara (PERHILITAN) Semenanjung Malaysia
42. Bayaran Insentif Perkhidmatan Kritikal
43. Bayaran Insentif Perudara
44. Bayaran Insentif Perudara Kementerian Kesihatan
45. Bayaran Insentif Pos Basik
46. Bayaran Insentif Program Pemulihan
Pemasyarakatan (BIPPP)
47. Bayaran Insentif Rawatan Kecemasan
48. Bayaran Insentif Subjek Pendidikan
49. Bayaran Insentif Thailand
50. Bayaran Insentif Tugas Bius
51. Bayaran Insentif Tugas Kewangan
52. Bayaran Insentif Tugas Pengurusan Stor
53. Bayaran Insentif Unit Pencegah Penyeludupan
54. Bayaran Insentif Wilayah
ELAUN
55. Elaun Bahasa Asing
56. Elaun Bahasa Bagi Jurubahasa di Mahkamah
57. Elaun Balik Kampung
58. Elaun Basikal
59. Elaun Cuti (KUP Sarawak)
60. Elaun Gangguan
61. Elaun Guru Besar/ Pengetua
62. Elaun Guru Kelas Bahasa Ibunda
63. Elaun Kerja Luar Di Luar Waktu Bekerja Biasa
64. Elaun Kerja Luar Waktu Bekerja Fleksi
65. Elaun Kehadiran Latihan Tempatan Pasukan
Sukarela
66. Elaun Kerja Luar Jabatan Perhutanan
67. Elaun Kajian Luar Kadastra dan Pemetaan (EKLKP)
68. Elaun Khas (Berpencen)
69. Elaun Khas Pasukan Mencari Dan Menyelamat Khas
Malaysia (SMART)
70. Elaun Khas Kepada Pegawai Perubatan Yang
Dilantik Sebagai Pendaftar
71. Elaun Khas Mengendali Reaktor Nuklear
72. Elaun Khas Mengikut Lokasi Dan Tahap Kesusahan
73. Elaun Khas Penolong Pemungut Hasil Tanah
74. Elaun Khas Skim Perkhidmatan Agensi
Penguatkuasaan Maritim Malaysia
75. Elaun Luar Penghulu
76. Elaun Menghadiri Peperiksaan/ Temuduga Di Bawah
Urusan Kenaikan Pangkat Secara Lantikan (KPSL)
77. Elaun Motosikal
78. Elaun Operator Generator Elektrik
79. Elaun Pakaian Seragam (SPRM)
80. Elaun Pemangkuan
81. Elaun Pembantu Khas
82. Elaun Penanggungan Kerja
83. Elaun Pengetua Asrama
84. Elaun Penyelia Bilik Taip
85. Elaun Perjalanan Sukarelawan
86. Elaun Perumahan Wilayah
87. Elaun Pesuruhjaya Sumpah
88. Elaun Sebat
89. Elaun Tanggungjawab
90. Elaun Tanggungjawab Khas Pemandu
91. Elaun Tilikan Trig. (Trigonometric Observation
Allowance)
92. Elaun Trengkas Dwi Bahasa
93. Elaun Tugas Khas (Gantung)
94. Elaun Tugas Khas Pentadbiran
95. Elaun Tugas Memandu Kenderaan
96. Elaun Untuk Isteri/ Suami Yang Dikehendaki
Mengiring Pegawai Semasa Menghadiri Majlis Rasmi
97. Elaun Warden Asrama
98. Elaun, Kemudahan dan Bayaran Semasa Berkursus
99. Elaun, Kemudahan dan Bayaran Kerana Bertukar
Atau Berpindah Rumah
100. Elaun, Kemudahan dan Bayaran Kerana Hadir Di
Mahkamah
101. Elaun, Kemudahan dan Bayaran Kerana Menghadiri
Istiadat Pengurniaan
102. Elaun, Kemudahan dan Bayaran Kerana
Menjalankan Tugas Rasmi
103. Elaun Perjalanan Kenderaan Kelas ’C’ Bagi
Pegawai Yang Bergaji Kurang Daripada RM1,611.28 Sebulan
104. Elaun Perjalanan Kenderaan
BAYARAN LAIN
105. Bantuan Sara Hidup
106. Bayaran Balik Lesen Memandu
107. Bayaran Balik Letak Kenderaan
108. Bayaran Balik Pasport/ Dokumen Perjalanan
109. Bayaran Balik Upah Jahit
110. Bayaran Bantuan Menyelenggara Rumah
111. Bayaran Bantuan Pembantu Rumah
112. Bayaran Bantuan Saraan Pemandu
113. Bayaran Lebih Masa
114. Bayaran Perumahan Khas
115. Bayaran Syarahan Akademik Sambilan
116. Bayaran Tambang & Elaun Hidup Kepada
Pegawai Yang Dipanggil Untuk Bertugas Semula Ketika Bercuti Di Malaysia
117. Bayaran Tambang Perjalanan Bagi Penempatan Selepas
Lantikan Pertama
118. Bounti/ Saguhati Tahunan Pasukan Sukarelawan
Pertahanan Awam
119. Pemanjangan Pemberian Pindahan Dan Elaun/
Bayaran Kepada Waris Pegawai Yang Meninggal Dunia Dalam Perkhidmatan
Antara lain ditulis:
Ketua Pengrah perkhidmatan Awam Malaysia, Tan Sri Abu
Bakar Abdullah berkata kajian semula perkara-perkara berkenaan akan dijalankan
secara berterusan untuk menambahbaiki sistem saraan melibatkan kakitangan awam.
Awal minggu ini, The Malaysian Insider membawa laporan memetik kesatuan
gabungan Cuepacs berkata, kajian semula elaun dan pelarasan gaji kakitangan
awam dijangka dilakukan secara berperingkat-peringkat pada tahun 2013 dan 2014
susulan pelaksanaan SBPA.
The Malaysian Insider difahamkan kerajaan
meletakkan sasaran dua tahun itu masing-masing bagi mengkaji semula lebih 100
jenis elaun melibatkan 1.4 juta kakitangan awam dan kemudian pelarasan gaji
mengambil kira keadaan semasa. Kerajaan mahu melaksanakan satu persatu, di mana
tahun ini kajian semula sistem saraan baru, daripada Sistem Saraan Malaysia
(SSM) kepada SBPA. Tahun depan, Cuepacs dan JPA akan meneliti soal keperluan
mengkaji semula elaun-elaun yang ada, yang diterima oleh kakitangan awam, dan
kemudian pelarasan tahun pada 2014
Rabu, 21 Disember 2011
TAWARAN OPSYEN dalam SBPA
Opsyen
74. Opsyen hanya akan diberi kepada pegawai tetap yang sedang berkhidmat pada 1 Januari 2012. Pegawai tetap adalah yang dilantik ke jawatan tetap termasuk yang dalam percubaan, tukar sementara dan peminjaman.
75. Bagi pegawai yang bersara, meletak jawatan atau dibuang kerja berkuat kuasa pada 1 Januari 2012 atau sebelumnya, opsyen tidak ditawarkan kerana pegawai tidak lagi berada dalam perkhidmatan pada 1 Januari 2012.
Tempoh Opsyen
76. Opsyen hendaklah dibuat dalam tempoh 15 hari mulai 16 Disember 2011 hingga 30 Disember 2011.
77. Bagi pegawai yang menyandang jawatan yang dijadikan jawatan dalam Kumpulan Premier, opsyen hendaklah dibuat dalam tempoh 7 hari mulai 16 Disember 2011 hingga 22 Disember 2011.
78. Tawaran opsyen kepada semua pegawai yang layak akan diuruskan oleh pengurus sumber manusia Kementerian/ Jabatan/ agensi masing-masing. Bagi Kementerian/ Jabatan/agensi yang menyediakan aplikasi penawaran opsyen secara online, kecuali pegawai yang menyandang jawatan dalam Kumpulan Premier, dokumen opsyen termasuk surat tawaran yang lengkap boleh dimuat turun daripada laman web Kementerian/ Jabatan/ agensi masing-masing. Adalah menjadi tanggungjawab pegawai untuk mengisi pilihan opsyen sama ada menerima atau tidak menerima opsyen dan menandatangani Borang Opsyen serta Surat Akuan Penerimaan Surat Tawaran Opsyen. Borang dan surat yang telah lengkap diisi hendaklah dicetak dan dikembalikan kepada pengurus sumber manusia di Kementerian/ Jabatan/ agensimasing-masing sebelum atau pada 30 Disember 2011.
Opsyen Bagi Skim Perkhidmatan Yang Dikekalkan
79. Pegawai dalam skim perkhidmatan yang dikekalkan seperti di Lampiran B8 akan ditukar ke skim perkhidmatan di bawah SBPA melalui opsyen SBPA. Jadual pertukaran daripada skim perkhidmatan SSM kepada SBPA adalah seperti di Lampiran B4. Pegawai Yang Memenuhi Syarat Skim Perkhidmatan Untuk Memasuki Skim Perkhidmatan Di Bawah SBPA
79.1 Pegawai kategori ini yang memenuhi syarat skim perkhidmatan untuk memasuki skim perkhidmatan di bawah SBPA, dokumen opsyen adalah seperti berikut:
a. Surat Tawaran Opsyen SBPA. - Lampiran G1
b. Surat Akuan Oleh Pegawai Mengenai
Penerimaan Surat Tawaran Opsyen SBPA. - Lampiran G2
c. Borang Opsyen SBPA. - Lampiran G3
d. Surat Akuan Oleh Ketua Jabatan Mengenai Penerimaan Borang Opsyen SBPA
Daripada Pegawai. - Lampiran G4
79.2 Bagi pegawai dalam kategori ini yang tidak bersetuju menerima opsyen SBPA, pegawai akan kekal atas skim perkhidmatan asal serta tertakluk kepada terma dan syarat perkhidmatan sistem saraan yang terpakai bagi pegawai sebelum 1 Januari 2012.
Pegawai Yang Belum Memenuhi Syarat Skim Perkhidmatan Untuk Memasuki Skim Perkhidmatan Di Bawah SBPA
79.3 Pegawai dalam kategori ini yang pernah ditawarkan opsyen tukar lantik dan bersetuju menerima skim perkhidmatan yang berkenaan di bawah SSM tetapi belum memenuhi syarat skim perkhidmatan yang ditetapkan pada masa itu akan diberi dokumen opsyen seperti berikut:
a. Surat Tawaran Opsyen SBPA. - Lampiran H1
b. Surat Akuan Oleh Pegawai Mengenai Penerimaan Surat Tawaran Opsyen SBPA. - Lampiran H2
c. Borang Opsyen SBPA. - Lampiran H3
d. Surat Akuan Oleh Ketua Jabatan Mengenai Penerimaan Borang Opsyen SBPA Daripada Pegawai. - Lampiran H4
79.4 Bagi pegawai dalam kategori ini, yang tidak bersetuju menerima opsyen SBPA, pegawai akan kekal atas skim perkhidmatan yang dipilih semasa urusan tukar lantik, serta tertakluk kepada terma dan syarat perkhidmatan sistem saraan yang terpakai bagi pegawai sebelum 1 Januari 2012.
Opsyen Bagi Skim Perkhidmatan Yang Dijumudkan Melalui Penggabungan/ Naik Taraf/ Penarafan Semula/ Pemansuhan Fungsi Di Bawah SBPA
80. Pegawai dalam skim perkhidmatan yang dijumudkan melalui penggabungan/ naik taraf/ penarafan semula/ pemansuhan fungsi di bawah SBPA seperti di Lampiran B6 akan ditukar ke skim perkhidmatan baru melalui opsyen SBPA. Jadual pertukaran daripada skim perkhidmatan SSM kepada SBPA adalah seperti di Lampiran B4.
Pegawai Yang Memenuhi Syarat Skim Perkhidmatan Untuk Memasuki Skim Perkhidmatan Di Bawah SBPA
80.1 Pegawai yang ditawarkan ke skim perkhidmatan baru yang setaraf atau skim perkhidmatan baru yang digabungkan/ dinaik taraf/ penarafan semula/dimansuhkan fungsi dan memenuhi syarat skim perkhidmatan baru yang ditetapkan akan diberi dokumen opsyen seperti berikut:
a. Surat Tawaran Opsyen SBPA. - Lampiran J1
b. Surat Akuan Oleh Pegawai Mengenai Penerimaan Surat Tawaran Opsyen SBPA. - Lampiran J2
c. Borang Opsyen SBPA. - Lampiran J3
d. Surat Akuan Oleh Ketua Jabatan Mengenai Penerimaan Borang Opsyen SBPA Daripada Pegawai. - Lampiran J4
Pegawai Yang Belum Memenuhi Syarat Skim Perkhidmatan Untuk Memasuki Skim Perkhidmatan Di Bawah SBPA
80.2 Pegawai yang ditawarkan ke skim perkhidmatan baru yang setaraf atau skim perkhidmatan baru yang digabungkan/ dinaik taraf/ penarafan semula/dimansuhkan fungsi tetapi belum memenuhi syarat skim perkhidmatan baru yang ditetapkan akan diberi dokumen opsyen seperti berikut:
a. Surat Tawaran Opsyen SBPA. - Lampiran K1
b. Surat Akuan Oleh Pegawai Mengenai Penerimaan Surat Tawaran Opsyen SBPA. - Lampiran K2
c. Borang Opsyen SBPA. - Lampiran K3
d. Surat Akuan Oleh Ketua Jabatan Mengenai Penerimaan Borang Opsyen SBPA Daripada Pegawai. - Lampiran K4
81. Bagi pegawai dalam kategori ini yang tidak bersetuju menerima opsyen SBPA, pegawai akan kekal atas skim perkhidmatan asal serta tertakluk kepada terma dan syarat perkhidmatan sistem saraan yang terpakai bagi pegawai sebelum 1 Januari 2012.
Opsyen Bagi Jawatan Jumud Sebelum Pelaksanaan SBPA dan Dihapuskan Jawatan 82. Bagi skim perkhidmatan jumud semasa Laporan Gaji JKK 1976, SSB dan SSM serta dihapuskan jawatannya mengikut Pekeliling Perkhidmatan ini seperti di Lampiran B7, pegawai akan ditukarkan ke skim perkhidmatan di bawah SBPA melalui opsyen SBPA.
Pegawai Yang Memenuhi Syarat Skim Perkhidmatan Di bawah SBPA
82.1 Pegawai yang berada dalam skim perkhidmatan jumud dan memenuhi syarat skim perkhidmatan di bawah SBPA, dokumen opsyen ke skim perkhidmatan baru adalah seperti berikut:
a. Surat Tawaran Opsyen SBPA. - Lampiran L1
b. Surat Akuan Oleh Pegawai Mengenai Penerimaan Surat Tawaran Opsyen SBPA. - Lampiran L2
c. Borang Opsyen SBPA. - Lampiran L3
d. Surat Akuan Oleh Ketua Jabatan Mengenai Penerimaan Borang Opsyen SBPA Daripada Pegawai. - Lampiran L4
Pegawai Yang Belum Memenuhi Syarat Skim Perkhidmatan Di Bawah SBPA
82.2 Pegawai yang berada dalam skim perkhidmatan jumud dan belum memenuhi syarat skim perkhidmatan di bawah SBPA, dokumen opsyen ke skim perkhidmatan baru adalah seperti berikut:
a. Surat Tawaran Opsyen SBPA. - Lampiran M1
b. Surat Akuan Oleh Pegawai Mengenai Penerimaan Surat Tawaran Opsyen SBPA. - Lampiran M2
c. Borang Opsyen SBPA. - Lampiran M3
d. Surat Akuan Oleh Ketua Jabatan Mengenai Penerimaan Borang Opsyen SBPA Daripada Pegawai. - Lampiran M4
83. Bagi pegawai dalam kategori ini yang tidak bersetuju menerima opsyen SBPA, pegawai di bawah Skim Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) akan dibersarakan di bawah seksyen 6A(6) Akta Pencen 1980 (Akta 227) yang dibaca bersama seksyen 10(5)(b) Akta 227. Manakala pegawai di bawah Skim Pencen akan dibersarakan di bawah seksyen 10(5)(b) Akta 227.
Syarat-Syarat Opsyen
84. Opsyen hendaklah dibuat tanpa syarat. Pegawai disifatkan sebagai tidak bersetuju menerima opsyen SBPA sekiranya tidak membuat pilihan atau membuat pilihan secara tidak jelas (menanda di luar ruangan yang sepatutnya atau menanda di kedua-dua ruangan) atau dengan bersyarat atau dengan bantahan atau dengan pindaan. Pegawai juga disifatkan sebagai tidak bersetuju menerima opsyen SBPA jika tidak mengembalikan borang opsyen kepada Ketua Jabatan tanpa sebarang sebab yang munasabah sebelum atau pada 30 Disember 2011 atau bagi pegawai yang menyandang jawatan yang dijadikan jawatan dalam Kumpulan Premier, sebelum atau pada 22 Disember 2011.
85. Opsyen yang ditawarkan kepada pegawai adalah berdasarkan kepada maklumat perkhidmatan dalam borang opsyen. Sekiranya maklumat yang dikemukakan tidak tepat dan menyebabkan tawaran yang salah diberikan, maka tawaran tersebut hendaklah dianggap tidak sah dan terbatal. Ketua Jabatan hendaklah memberikan borang opsyen baru kepada pegawai untuk membuat pemilihan dan menandatanganinya.
86. Opsyen hendaklah dibuat oleh pegawai yang berkenaan. Sekiranya terbukti terdapat pegawai lain yang membuat pilihan dan menanda tangan borang opsyen bagi pihak pegawai yang berkenaan, pegawai yang menanda tangan borang opsyen bagi pihak pegawai berkenaan boleh dikenakan tindakan tatatertib. Opsyen tersebut hendaklah dianggap tidak sah dan terbatal. Ketua Jabatan hendaklah memberikan borang opsyen baru kepada pegawai untuk membuat pemilihan dan menandatanganinya.
Pelaksanaan Opsyen
87. Pelaksanaan opsyen adalah seperti berikut:
87.1 bagi pegawai yang telah menerima opsyen ini dan kemudiannya meletak jawatan atau ditamatkan perkhidmatan atau dibuang kerja sebelum 1 Januari 2012, maka tawaran ini adalah dengan sendirinya terbatal.
87.2 bagi pegawai yang ditahan kerja atau digantung kerja oleh Pihak Berkuasa Tatatertib sebelum 1 Januari 2012, apa-apa faedah yang layak diberi kepada pegawai akan diselaraskan dengan sewajarnya melainkan jika Pihak Berkuasa Tatatertib mengenakan hukuman buang kerja kepada pegawai yang berkuat kuasa sebelum 1 Januari 2012.
87.3 bagi pegawai yang dikenakan perintah tahanan, kediaman terhad, buang negeri, deportasi atau apa-apa bentuk perintah sekatan atau pengawasan sama ada dengan bon atau selainnya di bawah mana-mana undang-undang yang berkuat kuasa sebelum 1 Januari 2012, apa-apa faedah yang layak diberi akan diselaraskan dengan sewajarnya melainkan jika Pihak Berkuasa Tatatertib
mengenakan hukuman buang kerja kepada pegawai yang berkuat kuasa sebelum 1 Januari 2012.
87.4 bagi pegawai yang dibuktikan tidak menerima dokumen opsyen atas sebab-sebab tertentu yang tidak dapat dielakkan, maka borang opsyen hendaklah diberi kepada pegawai walaupun tempoh opsyen telah tamat dengan syarat pegawai masih berkhidmat pada atau selepas 1 Januari 2012. Tempoh opsyen bagi pegawai berkenaan adalah 15 hari daripada tarikh pegawai menerima
borang opsyen.
87.5 bagi pegawai yang belum membuat opsyen dan dalam tempoh opsyen itu pegawai sakit yang menyebabkan pegawai tidak berkeupayaan untuk membuat opsyen, tidak sedarkan diri atau koma dan pegawai kemudiannya meninggal dunia pada atau selepas 1 Januari 2012, pegawai adalah disifatkan sebagai telah menerima skim perkhidmatan serta terma dan syarat perkhidmatan SBPA.
87.6 bagi pegawai yang belum dan juga telah membuat opsyen tetapi telah meninggal dunia sebelum 1 Januari 2012, maka tawaran dan opsyen yang telah dibuat adalah dengan sendirinya terbatal.
87.7 bagi pegawai lantikan sementara, kontrak, Pekerja Sambilan Harian, Guru Sandaran dan kaedah pelantikan bukan tetap yang lain tidak layak ditawarkan opsyen.
Pegawai Yang Tidak Memenuhi Syarat Pertukaran Ke Skim Perkhidmatan Baru 88. Pegawai yang memiliki kelayakan seperti yang ditetapkan dalam skim perkhidmatan yang berkuat kuasa di bawah SBPA, layak ditukarkan ke skim perkhidmatan tersebut.
89. Pegawai yang tidak memiliki kelayakan atau tidak memenuhi syarat yang ditetapkan dalam skim perkhidmatan (bukan ikhtisas) yang berkuat kuasa di bawah SBPA, perlu memenuhi syarat tempoh pengalaman dalam jawatan yang disandang berdasarkan prinsip tempoh pengalaman menggantikan kelayakan akademik atau penyandang perlu hadir dan lulus dengan jayanya kursus peralihan setara seperti yang ditetapkan dalam skim perkhidmatan berkenaan. Prinsip tempoh pengalaman menggantikan kelayakan akademik adalah seperti berikut:
89.1 sembilan (9) tahun (tamat Darjah 6 kepada PMR).
89.2 enam (6) tahun (PMR kepada SPM).
89.3 enam (6) tahun (SPM kepada STPM/ diploma).
90. Tempoh perkhidmatan yang boleh diambil kira hendaklah dalam perkhidmatan tetap di skim perkhidmatan jawatan semasa yang disandang tidak termasuk tempoh cuti tanpa gaji. Bagi skim perkhidmatan ikhtisas, tempoh pengalaman tidak boleh diguna bagi menggantikan kelayakan akademik.
Pegawai Yang Cuti Berkursus, Cuti Separuh Gaji Atau Cuti Tanpa Gaji Dalam Tempoh Opsyen
91. Pegawai yang cuti berkursus, cuti separuh gaji atau cuti tanpa gaji, opsyen hendaklah ditawarkan oleh Ketua Jabatan terakhir pegawai bertugas/ ditempatkan.
Opsyen Muktamad
92. Opsyen yang dibuat oleh pegawai adalah muktamad. Pemakaian Kepada Pegawai Yang Tidak Bersetuju Menerima SBPA
93. Perkara yang disenaraikan ini akan juga terpakai kepada pegawai yang tidak bersetuju menerima SBPA:
93.1 Penjumudan Skim Perkhidmatan.
93.2 Bayaran Insentif Yang Ditambatkan Kadar.
93.3 Dasar Bekerja Dari Rumah.
93.4 Program Transformasi Minda.
93.5 Penilaian Prestasi.
93.6 Pingat Perkhidmatan Cemerlang.
93.7 Dasar Pemisah.
93.8 Umur Persaraan Paksa 60 Tahun.
93.9 Kebolehalihan.
93.10 Pembayaran Pencen Kepada Pesara Pilihan Diawalkan.
93.11 Pengiraan Faedah Persaraan Bagi Persaraan Atas Kehendak Kerajaan.
TARIKH KUAT KUASA SBPA
94. Pekeliling Perkhidmatan ini berkuat kuasa mulai 1 Januari 2012.
Selasa, 20 Disember 2011
SYARAT-SYARAT PERKHIDMATAN dalam SBPA
Kemasukan
Secara Lantikan Terus Ke Gred Kenaikan Pangkat
56. Kemasukan secara lantikan terus ke semua gred
kenaikan pangkat (lateral entry) bagi pegawai Kumpulan Pengurusan Tertinggi
serta Kumpulan Pengurusan dan Profesional adalah tertakluk kepada pegawai
memenuhi syarat-syarat lantikan yang ditetapkan dalam skim perkhidmatan.
57. Ketua Perkhidmatan hendaklah membentuk kriteria
pemilihan kemasukan secara terus ke gred kenaikan pangkat bagi tujuan
pengambilan oleh Pihak Berkuasa Melantik.
58. Penetapan gaji permulaan kemasukan secara
lantikan terus bagi pegawai yang dilantik kali pertama dan pegawai sedang
berkhidmat yang belum disahkan dalam perkhidmatan adalah berdasarkan gaji
minimum gred jawatan lantikan terus. Bagi pegawai yang sedang berkhidmat yang
telah disahkan dalam perkhidmatan, penetapan gaji adalah pada matagaji tertinggi
berhampiran yang perbezaannya tidak kurang daripada satu (1) pergerakan gaji biasa
bagi gred gaji JGS atau tidak kurang daripada 5% bagi gred gaji
minimum-maksimum, terhad kepada gaji maksimum gred jawatan lantikan terus.
59. Bagi tujuan pengesahan dalam perkhidmatan,
pegawai perlu memenuhi tempoh percubaan yang ditetapkan dan menghadiri Program
Transformasi Minda (PTM) dengan jayanya.
Tempoh
Percubaan
60. Mulai tarikh kuat kuasa SBPA, calon yang
dilantik secara tetap dikehendaki berkhidmat dalam percubaan antara enam (6)
bulan hingga 24 bulan. Pegawai boleh disahkan dalam perkhidmatan setelah
melalui tempoh percubaan sekurang-kurangnya enam (6) bulan dan memenuhi syarat
pengesahan lain yang ditetapkan.
61. Pegawai yang masih tidak dapat disahkan dalam
perkhidmatan setelah tamat tempoh percubaan maksimum 24 bulan, boleh
dilanjutkan tempoh percubaan tidak melebihi tempoh 12 bulan.
62. Bagi calon yang dilantik tetap tetapi belum
disahkan dalam perkhidmatan mulai tarikh kuat kuasa SBPA dan bersetuju menerima
SBPA, tempoh percubaan dan pengesahan dalam perkhidmatan adalah seperti
berikut:
62.1 pegawai boleh disahkan pada atau selepas
tarikh kuat kuasa SBPA tertakluk telah berkhidmat dalam tempoh percubaan enam
(6) bulan atau lebih, dan memenuhi semua syarat pengesahan dalam perkhidmatan
di bawah SSM.
62.2 pegawai yang telah berkhidmat dalam tempoh
percubaan selama 24 bulan atau lebih tetapi belum memenuhi syarat pengesahan
dalam perkhidmatan, dibenar menghabiskan baki tempoh percubaan asal di bawah
SSM atau baki tempoh yang dilanjutkan oleh Pihak Berkuasa Melantik dan pegawai
boleh disahkan sekiranya telah memenuhi semua syarat pengesahan dalam
perkhidmatan.
Program
Transformasi Minda
63. PTM diperkenalkan sebagai satu pendekatan untuk
memberi pendedahan dan penyesuaian minda pegawai di peringkat awal pelantikan
dalam Perkhidmatan Awam. Program ini dibentuk bagi membolehkan pegawai memahami
falsafah dan prinsip pembentukan negara, sistem pentadbiran Kerajaan dan
peraturan-peraturan asas Perkhidmatan Awam serta pembentukan jati diri bagi
menghadapi cabaran dan ekspektasi pelanggan. PTM menjadi salah satu daripada
syarat pengesahan dalam perkhidmatan bagi menggantikan Kursus Induksi.
Peperiksaan
Perkhidmatan
64. Peperiksaan perkhidmatan ditambah baik dari segi
pelaksanaannya di mana sukatan peperiksaan bagi Subjek Umum diklasifikasikan
kepada tiga (3) tahap keperluan penguasaan iaitu asas, pertengahan dan
lanjutan. JPA bertanggungjawab untuk menyediakan sukatan dan soalan Peperiksaan
Perkhidmatan Subjek Umum. Ketua Perkhidmatan pula bertanggungjawab menentukan
tahap keperluan penguasaan Subjek Umum serta melaksanakan Peperiksaan
Perkhidmatan Subjek Umum dan Subjek Jabatan.
Penilaian
Prestasi
65. Sistem penilaian prestasi baru yang lebih
menyeluruh diperkenalkan meliputi penggunaan kaedah pelbagai penilai
(multi-rater), Petunjuk Prestasi Utama (Key Performance Indicators) dan Laporan
Penilaian Prestasi Tahunan yang ditambah baik. Sistem penilaian prestasi baru
ini lebih inklusif, adil dan telus selaras dengan keperluan perkhidmatan dan
mengandungi elemen baru kompetensi seperti idea inovatif dan kreatif serta
sumbangan aktif pegawai di luar tugas rasmi.
Pingat
Perkhidmatan Cemerlang
66. Selain daripada Anugerah Perkhidmatan
Cemerlang, Pingat Perkhidmatan Cemerlang diperkenalkan bagi mengiktiraf
sumbangan pegawai yang melangkaui kebiasaan kepada perkhidmatan, masyarakat dan
negara.
DASAR
PEMISAH (EXIT POLICY)
67. Bagi memastikan kecemerlangan penyampaian
Perkhidmatan Awam, Kerajaan memperkukuhkan dasar pemisah dengan mengambil
tindakan tegas untuk mengeluarkan pegawai berprestasi rendah dan bermasalah.
Dasar ini juga menyediakan laluan keluar bagi pegawai berprestasi yang tiada
peluang kemajuan kerjaya serta pegawai yang menghadapi masalah kesihatan yang
menjejaskan keupayaannya untuk menjalankan tugas.
PERSARAAN
DAN FAEDAH PERSARAAN
Umur
Persaraan Paksa 60 Tahun
68. Bagi pegawai yang dilantik pada atau selepas 1
Januari 2012, umur persaraan paksa adalah 60 tahun. Bagi pegawai yang kini
tertakluk kepada umur persaraan paksa 55 tahun, 56 tahun atau 58 tahun, pegawai
akan ditawar opsyen melanjutkan perkhidmatan sehingga umur persaraan paksa 60
tahun. Borang opsyen pelanjutan umur persaraan paksa 60 tahun seperti di
Lampiran F.
Kebolehalihan
69. Selaras dengan hasrat untuk meningkatkan lagi
mobiliti pegawai dalam perkhidmatan, Kerajaan bersetuju untuk memansuhkan dasar
pelepasan dengan izin dan menggantikannya dengan dasar pelepasan jawatan
berkuat kuasa 1 Januari 2012. Pemansuhan dasar ini membolehkan tempoh perkhidmatan
pegawai diambil kira bagi tujuan perkiraan faedah persaraan dengan syarat
pegawai dilantik semula dalam Perkhidmatan Awam.
70. Dari segi pelaksanaan, pegawai perlu
memaklumkan kepada Ketua Jabatan secara bertulis mengenai hasratnya untuk
meninggalkan jawatan yang disandang bagi tujuan menerima pelantikan baru dalam
Perkhidmatan Awam. Pelepasan jawatan tersebut akan berkuat kuasa mulai tarikh
pegawai dilantik ke jawatan baru itu. Manakala, pegawai yang akan dilantik ke
Perkhidmatan Awam Negeri, Pihak Berkuasa Berkanun dan Pihak Berkuasa Tempatan
serta pegawai yang berhenti daripada Perkhidmatan Awam hendaklah meletak jawatan.
71. Bagi pegawai yang melepaskan jawatan atau
meletakkan jawatan dan kemudiannya dilantik semula pada atau selepas 1 Januari
2012, tempoh perkhidmatan lepas yang terputus boleh dimasuk kira bagi maksud
penghitungan faedah persaraan.
Pembayaran
Pencen Kepada Pesara Pilihan Diawalkan
72. Pegawai yang dilantik pada atau selepas 12
April 1991 dan kemudiannya bersara pilihan akan dibayar pencen apabila mencapai
umur 55 tahun.
Pengiraan
Faedah Persaraan Bagi Persaraan Atas Kehendak Kerajaan
73. Pegawai yang dikehendaki oleh Kerajaan untuk
dibersarakan atas alasan kepentingan negara atau demi kepentingan Perkhidmatan
Awam diberi faedah persaraan yang dikira berdasarkan tempoh perkhidmatan
seolah-olah pegawai itu berkhidmat sehingga mencapai umur persaraan paksa yang
terpakai baginya.
Langgan:
Catatan (Atom)