Anda Juga Mungkin Berkenan

Khamis, 31 Disember 2009

Bercerita Tentang Lagenda di Pulau Indah Lagi

Hari Ketiga.

Jam 8.45 pagi kami dah bertolak ke Porto Malai. Kami tiba jam 9.30 pagi. Ada peningkatan berbanding semalam. Sepanjang hari di sini, masing-masing ada acara sendiri. Makan tengahari kami lebih awal berbanding semalam. Aku, KM dan DJ makan semeja di kawasan tertutup yang berhawa dingin. Kami sebat semua benda yang ada dengan meriah macam orang dari Somalia. Meriah dan riuh rendah berbual tentang perkara yang tidak ada dalam acara. Hari ini DJ akan balik KL untuk ke Bali (bercuti) keesokan harinya. Jadinya, kunci van diserahkan padaku, sementara dia ambil teksi ke lapangan terbang. Selepas minum petang (siap bungkus sandwich lagi...memang macam rombongan cik kiah), kami bergerak tinggalkan Porto Malai. Itupun setelah ambil masa lebih 30 minit untuk merakamkan sebanyak-banyak gambar yang dapat di pelabuhan Porto Malai tersebut. Telefonku entah berapa kali buat hal dan jem kerana itu. Faham-faham sendirilah berapa banyaknya gambar yang aku ambil. Bila bateri dah kurang, mulalah dia meragam dan jem. Terpaksa on dan off berkali-kali. Kali ini Mr.T nan ensem tu pula yang memandu. Lebih lancar perjalanan kami dan tidak tergesa-gesa. Maklumlah, Mr.T ni lebih seperti geng dan kawan-kawan, DJ tu pulak lebih bersifat abang dan ayah. Walaupun boleh bergurau dan gelak ketawa, namun rasa hormat kepadanya lebih seperti hormat sebagai orang tua (bukannya tua sangatpun, tapi caranya lebih seperti bapak-bapak kepada kami). Sedangkan, Mr.T ni lebih seperti rakan-rakan. Jadinya, kami singgah merata di mana-mana sahaja yang rasa nak singgah termasuk juga di tepi pantai nan indah untuk nikmati pemandangan matahari tenggelam. Aku dan Mr.T memang peminat tangkap gambar yang tegar, tetapi yang lain hanya menikmati. Beri peluang untuk aku yang “gila” ni nikmati keseronokan. Mungkin mereka pun perasan yang aku hanya peminat minyak gamat sahaja hu hu hu. Sekalipun tidak sempat untuk menikmati pemandangan indah dengan kereta kebel, namun, aku amat hargai sikap sporting mereka itu. Amat sangat. Nasib baik masa itu telefon dah nyawa-nyawa ikan dah nak habis bateri, kalau tidak, dah tentu sampai malam mereka kena tunggu. Singgah juga di kedai gamat. Borong minyak dan air gamat lagi! Siap kena perli, kononnya aku nak buka cawangan minyak gamat di Bangi. Kami balik ke hotel untuk tukar uniform dan simpan peralatan kerja. Van buruk itu tidak begitu selamat untuk kami usung laptop atau kamera ke mana sahaja. Demi keselamatan harta kerajaan Malaysia dan hak persendirian, kami putuskan untuk simpannya di hotel. Tambahan pula kami perlu ambil Nani yang nak ikut sama ke KUAH.

Dari hotel, kami makan di Jeti. Jam 9.30 malam baru bertolaka ke Pekan Kuah. Kedai Haji Ismail secara tepatnya. Masing-masing masih belum beli apa-apa selain dari coklat. Apalagi dengan KM yang baru kini nak ikut serta. Kakinya dah elok bila kena urut dengan minyak gamat. Aku pula hanya ikut sahaja. Tak pasang niat nak beli apapun. Orang kata, nak kenali siapa rakan-rakan kita, kenalilah mereka semasa perjalanan sebegini. Jadi itulah yang aku lakukan; Untuk lebih mengenali mereka.

Malam ini baru nampak mereka borong sakan. Aku pula hanya beli 2 helai tuala (kalau tak pergi rak tu, tak belipun. Tetiba je teringat yang aku belum beli apa-apa untuk diri sendiri). Beli coklat untuk Cik Bintang juga. Sebenarnya aku bukanlah maniak coklat, jadinya tak teruja sangat nak beli. Tak tahupun coklat yang macam mana sedap. Terpaksa telefon Cik Bintang, tanya coklat macam mana yang dia suka. Namun akhirnya, sebat saja mana yang rasa dia suka. Harap-harap memang dia suka.
Penggemar coklat tegar tidak akan mampu menahan leleh ayaQ liuQ bila dah dikelilingi benda alah ini sebegini. Anda bagaimana?
Baliknya, terus pack barang mana yang rasa dah boleh dimasukkan dalam bagasi. Niat nak beli bagasi baru untuk ganti bagasi lama yang patah itu tidak kesampaian. Sambil mengemas, sambil online dengan Cik Bintang. Bila dah kumpul semua barang yang dibeli (minyak dan air gamat), rasa macam akan lebih beratlah pulak. Risau tetap ada. tak kan nak bayar sebab terlebih berat sedangkan barang-barang itu bukannya aku punya. Kiriman kakak sahaja. Belum campur dengan lelah heret dan pikulnya.

Akhirnya sebahagian daripada minyak dan air gamat itu aku masukkan dalam beg pikul baru yang berisi laptop. Sedikit sahaja muatannya berbanding beg pikul lama (dipinjamkan kepada kak Faridah yang tak muat nak masukkan pakaiannya). Harapnya semua berjalan dengan lancar nanti.



Hari KeEmpat


Hari terakhir kami di pulau lagenda. Bertolak ke Porto Malai jam 8.30 pagi. Acara memang bermula jam 9 pagi. Sebaik sahaja kami masuk ke dewan yang luas dan besar itu jam 9.15 pagi, acarapun bermula. Macam tunggu kami saja kan?

Walau bagaimanapun, DJ yang nak ke Bali telefon ketika acara dalam dewan masih berlangsung. Abang bomba dah tunggu di hotel, beritahunya. Tergesa-gesa kami balik ke hotel tanpa sempat minum pagi pun. Selesai semua urusan bayaran dan serah kunci kepada abang bomba, kami (hanya 4 orang sahaja, 3 orang lagi dah bertolak ke lapangan terbang untuk penerbangan jam dua petang) keluar makan tengahari di kompleks beli belah berhampiran hotel. Hanya 10 minit jalan kaki sambil main-main.

Terus ke tingkat atas. Hanya dua gerai sahaja buka di food court. Sambil tunggu order, kami sebat kuih muih dan pulut kukus inti kelapa. Lemak. Manis. Sedap. Dah lama tak makan. Selesai makan, turun bawah dan shoping. Aku hanya beli beg tangan kiriman adik. Bagasi yang nak beli tetap tak terbeli juga. Jam dua kami balik ke hotel semula dan rehat seketika sementara tunggu masa check out jam 4.30 petang.

Tradisi sebegini masih terjaga dan terus menjadi lagenda dalam kepesatan pembangunan Langkawi. Wajah sebegini kian sukar ditemu di Lembah Klang.
Empat orang sendat dalam satu teksi, walaupun dah beritahu awal-awal yang kami nak guna van besar. Maklumlah barang masing-masing tak payah nak cerita berapa banyak. Ukuran badan setiap orang juga boleh tahan. Malas nak banyak songel, masuk sahaja bersendat macam tin sardin pun.

Penerbangan jam 7.30 petang dan sampai di KLIA hampir jam 9. Aku dan Hasni ambil limo terus, namun perlu beratur panjang. Hampir jam 11 malam baru sampai di rumah dengan lelah yang panjang. Beg hanya larat dibawa masuk dalam rumah sahaja. Tinggalkan sahaja di bawah sementara aku masuk selimut selepas siap mandi. Nyamannya dapat tidur atas katil sendiri.

Inikah wajah Mahsuri yang jadikan pulau ini sebuah lagenda nan mahsyur? Gambar diframe indah ini kutemu di Balai Pelepasan Lapangan Terbang Antarabangsa Langkawi.

Langkawi tetap indah. Sekalipun hanya sebahagian kecil sahaja wajahnya sempat dirakamkan, namun, aku amat berharap dapat panjat kereta kebel bila pergi ke sana lain kali nanti. Empat hari di perut pulau lagenda terpenuh mitos dan misteri itu, lelah memang menghimpit. Namun, pada masa yang sama, lari dari bumi Bangi yang basah dan pergi ke tempat sekering itu mengubah banyak perasaan. Terima kasih langkawi, walaupun datangku kali ini tidak sepenuh hati, namun, masih jua sempat nikmati matahari terbenamnya di pantai chenang dan jeti.

Wajah senja di Lapangan Terbang Antarabangsa Langkawi saat menapak ke pesawat.
Di sini juga, banyak perkara yang aku pelajari. Catatan pengalaman juga turut bertambah. Dan aku kian mengerti, setiap apa yang berlaku dalam hidup kita ada sebab musababnya. Ada hikmahnya yang kita sendiri tidak tahu. Kalaulah aku ini aku yang dahulu, belum tentu lagi akan sertai rombongan cik kiah sebegini. Belum tentu juga akan kenali mereka lebih akrab hingga akal budi sebegini.



Selasa, 29 Disember 2009

Bercerita Tentang Lagenda di Pulau Nan Indah

Hari Kedua.

Pagi-pagi dah bangun dan bersiap sedia untuk ke Porto Malai. Sarapan seawal 8 pagi, kemudiannya menunggu van yang kami sewa di lobi. Sambil menunggu, sambil borak. Terbabas juga anyam ketupat. Bercerita tentang macam-macam hal. Sebenarnya, hanya kali ini kami berkesempatan berkumpul sebegini. Kalau di pejabat, masing-masing terlompat sana sini dengan kerja sendiri. Hanya sempat ber”hai-hai” tiap kali selisih sahaja. Dah sekumpulan macam rombongan cik kiah ni, masa untuk berbual, gurau mesra dan berjenaka memang boleh dikatakan sepanjang hari (kecuali masa kerja). Masa sebeginilah baru boleh kenal mereka. Pepatah pun ada kata, “Nak kenal siapa temanmu, maka kenalilah dia semasa dalam perjalanan”. Dan pepatah itu punya kebenarannya berkali-kali.

Tengah kepoh berbual kosong di hadapan kaunter, mataku terpandang satu wajah yang hingga ke Padang Mahsyar pun aku tetap akan ingatinya. Dia yang angkut barang-barang dalam rumahku semasa aku “terkurung” di kampung untuk tempoh yang lama, dia yang cucuk setiap ahli keluargaku untuk menghukum aku dengan apa yang tidak pernah aku lakukan, dia yang mengada-adakan cerita tentang aku hingga cerita itu pergi sejauh ke Brunei. Dia yang berpura-pura baik di hadapanku, sedangkan hakikatnya...malas untuk aku sebutkan. Dan pagi itu, dia pandangku tanpa apa-apa reaksi seakan aku tak pernah wujud dalam hidupnya. Seakan-akan dia tidak pernah bersalah padaku. Dengan muka plastiknya. Aku pula, sedaya upaya cuba menahan rasa gelihati nak ketawa terbahak-bahak dengan lakonan plastik itu, hanya mampu tersenyum hingga disedari teman-teman yang lain. Senyum kagum. Teramat kagum dengan kelicikannya itu. Kalau begitulah sikapnya berterusan, sangat adil andai aku masih lagi tidak halalkan apa yang dia ambil dan maafkan apa yang pernah dia buat. Urusan dengannya di dunia telah selesai...di akhirat, belum tentu lagi. Maaf, kenyataan itu amat kasar bunyinya, namun aku bukanlah manusia hipokrit yang hanya lakonkan watak-watak suci sahaja. Aku sedar, sarjan setan masih berleluasa dalam diri ini. Jadi kawan-kawan, jangan ikut perangai tak senonoh aku ni ya...jadilah hamba Allah yang baik dan memaafkan (macam pelik je bunyi permintaan ini kan hu hu hu).


Penat tunggu. Penat borak. Acara di Porto Malai bermula jam 9 pagi, namun kami dapat van jam 10.30 pagi. “ingatkan datang shopping”, selamba badak aje abang bomba tu cakap bila kami katakan yang kami dah sangat lambat. Nak marah dah tak kuasa. Geram kalau dilayanpun makin keruhkan suasana. C60 yang dah nak runtuh itu terpaksa juga kami masuk walaupun tersumbat. Dah beritahu, kami 10 orang, namun katanya muat. Akhirnya bersumbat-sumbat macam sardin tanpa kuah. Dahlah ekonnya kena pakai yang original. Bukan tak ada, tapi tak rasa sejuk. Lagi lah panas bila berhimpit. Masing-masing lencun. Macam-macam bau ada walaupun memasing guna perfume mahal dari luar negeri.
Mula-mula kena hantar abang bomba tu dulu, baru ke Porto Malai. Namun, kami menuju ke utara, sepatutnya ke Barat. Dah berpuluh kilo meter lajak baru sedar. Akhirnya patah balik ke Kuah dan gerak ke Barat. Itupun setelah GPRS dapat capaian. Peta sahaja tak begitu membantu. Lagi pula terlalu ramai co-pilotnya. DJ yang jadi pilot pula terpaksa bersabar dengan kami yang macam-macam kerenah. Apapun, sepanjang jalan, gelak tawa tetap bersambung. Ada sahaja yang buatkan ketawa pecah. Stress memang tak ada kecuali dua orang yang memang tak mampu nak berdepan dengan rombongan cik kiah sebegitu. Maklumlah, orang dah kerja senang, hidup dan selesa, susah sikitlah nak terima keadaan sebegitu.

Jam 11.30 kami sampai di Porto Malai disambut Pengarah PPA sendiri dengan senyum sinisnya. Pertanyaannya “baru landing?” kami terima dengan senyum lebar. Dalam hati mahu je jawab “baru berlabuh”. Ketika berarak masuk dewan, semua mata memandang rombongan cik kiah, termasuk TNC yang tengah berucap di pentas utama. Tetiba saja glamour rombongan cik kiah.

Hari pertama di langkawi dan Porto Malai kami jalani dengan meriah. Serius, namun pada masa yang sama berbaur dengab senda gurau. Aku yang sebelumnya rasa sangat terpaksa untuk datang dengan tugas di pulau terpenuh lagenda ini, mula terasa lapang diri. Mula nikmati seadanya atur cara program dengan lenggang-lenggang kangkung. Nikmati pemandangan indah di teluk Porto Malai dengan dada lapang sekalipun tak sempat pun untuk menenangkan hati dan melapangkan minda, mencari saat sesuai untuk berfikir tentang kehidupan. Tiap saat ada sahaja pengisian yang dimanfaatkan. Rakaman foto yang dibuat juga sebenarnya dalam keadaan yang sangat tergesa dan terlompat ke sana sini. Hanya, aku agar berterima kasih dengan rakan-rakan serombongan cik kiah yang benar-benar memahami dan berikan peluang beberapa detik untuk rakaman tersebut. Mereka bagaikan tahu aku bukannya kaki shoping tegar, namun perakam gambar yang tegar.

Selesai acara di Porto Malai, kami berlabuh di Kuah mencari Laksa Penarak. Petang semalam aku pekena mi udang banjir dengan DJ yang makan Laksa penarak. Hari ini, rakan-rakan yang lain teringin sama, namun laksa di gerai tersebut dah habis. Kami pindah ke gerai lain namun rasanya tidak sehebat yang kami rasa semalam. Setelah hantar KM ke hotel (katanya penat, nak rehat), kami ke pekan Kuah. Ke kedai Haji Ismail yang terkenal itu. Aku hanya sempat beli minyak gamat (kiriman kakak dan KM). Rakan-rakan yang lain beli belah sakan walaupun taklah nampak teruja sangat.

Kami balik awal, jam 10 malam. Masing-masing perlu siapkan power point untuk tugasan siang esok. Semuanya kerja last minute sebab perasaan tidak sepenuhnya. Itulah jadi bila dipaksa. Sambil itu aku sempat juga online dengan Cik Bintang walaupun hanya 2 jam sahaja. Cukuplah. Dari jauhpun dia dah teman aku buat kerja. Kalau tak, bosan juga. Rakan sembang yang lain juga ada yang online, namun bukan selalu rasa nak borak. Ataupun, adakalanya rasa tak ada apa dah nak borak. Hanya tanya khabar, kalau diteruskan lagi pun, tiada apa yang nak dibualkan.

Malam pertama dah tidur lewat, hari ini mata agak berat sikit. Dahlah bangun awal, banyak guna tenaga, banyak jalan-jalan di Kuah, banyak juga juga minda. Penat semalam juga masih berlagu, jadinya kepenatan yang panjang itu mengundang kantuk lebihawal. Kalau tak, susah juga nak tidur bila pindah tempat. Letih juga ada penyakit macam ni.

Saat bersiap-siap nak menyorok dalam gebar, KM telefon. Nak ambil minyak gamat untuk urut kaki. Sebelum datang langkawi, dia ada bengkel di Port Dickson. Kakinya bengkak terjatuh di sana. Patutpun macam tak berminat saja pergi Kuah tadi.


Dia baru sahaja bangun untuk siapkan power pointnya. Nak urut kakinya sekali. Jari kakinya itu dah bengkak. Merah. Kalau dia beritahu awal-awal, pasti aku pinjamkan minyak urutku yang sentiasa ada dalam travel kit. Sentiasa sahaja aku bawa setiap kali travel ke mana-mana.
Berikut adalah gambar-gambar yang boleh dikongsi;



Isnin, 21 Disember 2009

Bercerita Tentang Lagenda di Pulau Indah

Hari Pertama

Bumi Mahsuri kujejak petang Ahad nan indah. Lapangan terbangnya masih lagi kecil seperti dahulu walaupun dah bertaraf antarabangsa (ya ke?). Penumpang turun dari pesawat menggunakan tangga, macam naik Airasia pulak. Dah lama pulau lagenda ini tidak kujejaki. Kali terakhir awal tahun 2002 (rasanya/kalau tak silap). Banyak pembaharuan dan pembangunan telah dilakukan. Dah lebih maju, dan…lebih mahal harga barangannya berbanding pada tahun tersebut.

Acara berlangsung di Awana Porto Malai, tapi kami Rombongan Cik Kiah ni menginap di Seaview Hotel, Kuah. Manalah kami mampu nak tinggal di Awana yang harganya untuk satu malam melebihi RM240. Pada musim cuti sekolah pula. Jadinya, “DJ” yang jadi ketua rombongan cik kiah telah uruskan 10 buah bilik di Seaview dengan sewa RM130 semalam dan sewa sebuah van (buruk) dengan bayaran sebanyak RM45 seorang untuk tempoh dua hari. Kira okeylah tu…sempat bernafas. Adalah juga baki budgetnya sedikit untuk beli minyak gamat huh u hu.


Dah check in dan simpan barang di bilik masing-masing, 3 orang daripada kami turun semula mencari makanan. Kelaparan. Belum makan tengahari lagi. Keropok lekor panas kami kunyah sambil tunggu nasi goreng dipesan. Makannya sedap, harganya pula murah. Apalagi, makan memang sama macam orang Somalia. Kebuluran!

Dua orang lagi balik ke hotel semula untuk rehat, manakala aku pula tunggu DJ di lobi sambil caj telefon untuk jalan-jalan ke jeti. DJ memang plan untuk jogging, sementara aku pula nak jalan-jalan sambil ambil gambar sahaja. Akhirnya, kami pergi sama-sama sambil berjalan sambil bercerita. Jarang suasana sebegini dapat jumpa kalau masa kerja. Masing-masing sangat sibuk dan lompat sana sini. Kalau aku rasa diri ni sibuk, DJ sebenarnya lagi sibuk dari aku. Merata tempat dalam dan luar negeri dia pergi. Kerja pula awal-awal pagi lagi dah keluar, dah malam buta pun belum balik lagi. Ada masa dia tak balik pun. Dahlah rumahnya di Seremban. Kan jauh tu untuk travel. Memang tabik spring dengannya, entah dari mana dia dapat tenaga dan upaya. 
Matahari terbenam kami nikmati di jeti. Dia hanya tunggu saja kegilaan aku yang suka ambil gambar. Orang yang dah ada anak bujang dan dah boleh terima menantu memamngmacam tu kan, sensitif dengan persekitaran dan lebih banyak toleransi. Sebab itulah sekarang ni lelaki yang dah berusia selalu jadi pilihan wanita hari ini walaupun dah ada isterikan (bukan akulah ye...aku hanya pilih yang single sahaja. Bukannya 3 kekosongan).

Selepas itu kami ke Jeti, singgah di beberapa kedai sambil tengok-tengok. DJ beli beberapa dosen sudu pelbagai jenis dan senduk. Dia memang suka beli sudu dan senduk hinggakan emaknya pernah kata “Tak payah aku kirim apa-apanya, kamu tetap beli senduk juga”. Aku pula tahan hati je tengok pinggan mangkuk yang comel-comel tu. Gatal je tangan nak beli. Mengenangkan tinggal beramai-ramai, baiklah tak payah beli...karang tak pasal-pasal kena angkut lagi! Akhirnya aku juga beli 2 dosen sudu dan satu dosen sudu teh. Cukuplah tu, sudu kat rumah memangpun dah lama kurang. Entah siapa yang kunyah!

Dalam perjalanan ke hotel, kami singgah di Langkawi Fair Shopping Mall. Melilau sana sini, DJ beli kamera kecil Olimpus untuk digunakan dalam percutiannya pada cuti maal hijrah ke Bali. Aku pula beli beg pikul komputer gantikan beg lama yang aku beli di Nilai 3 tahun lepas yang dah koyak sedikit tali pikulnya. RM60, sama harga dengan beg lama. Kualitinya, entahlah. Aku pun tak reti nak nilai. Dah pasti hanya ok-ok aje. Bukannya berjenama yang dah pasti kukuh dan tahan lama. Kalau tahan hingga 2011 pun dah cukup. Tahan lagi lama, lagi bagus. Ingat nak beli juga beg bagasi gantikan beg lama yang kubeli lebih setahun lepas di Alamanda (dengan harga RM30 sahaja). Dah patah tulang belakangnya dek anak-anak buah yang lasak itu. Namun, harga di sini RM70 paling murah dengan kualiti yang kurang sedikit dari yang lama. Mintak RM60 pun tak dapat.
Gambar ni jadi indah bila...tetiba sahaja ada model sukarela yang tak sedarpun dia dah interprem ke dalam gambar senjaku ini ;)

Semasa DJ urut kaki selama 30 minit, aku ambil peluang ini untuk jelajah ruang kompleks beli belah ini. Tersua satu kedai beg dan berkenan dengan beg tangan yang 50% diskaun. Beg sandang yang comel diperbuat daripada kulit juga mencuri perhatian, tapi beg itu terlalu kecil untuk diisi dengan dompet, kamera dan telefon. Dengan tiga benda ini dah pasti sendat. Tak praktikal. Dahlah harganya masih lagi mahal walaupun dah diskaun 20%. Aku kan hanya beli barang yang ada diskaun lebih 50% sahaja hu hu hu. 
Balik jam 10.30 malam. Online kerana dapat wifi percuma. Sambil borak dengan cik Bintang, sambil buat kerja sikit. Borak yang banyak, buat kerjanya sikit sahaja. Bersantai yang banyak. Akibat pindah tempat tidur, walaupun offline dengan cik Bintang dah jam dua pagi, namun mata tak mahu lelap juga hingga jam tiga pagi. Adoiiii la, perlukah diangkut tikar dan bantal serta katil setiap kali kerja luar?


Khamis, 17 Disember 2009

Makna Cinta

Hari ini saya terima emel dari rakan setugas yang fowardkan (blur sekejab, tak mampu nak terjemahkan perkataan foward ke bahasa Melayu...ampunkan aku ya!). Isinya ingin kukongsi dengan anda semua...

Selamat membaca.


What Love means to a 4-8 year old. .

Slow down for three minutes to read this. It is so worth it.. Touching words from the mouth of babes.
A group of professional people posed this question to a group of 4 to 8 year-olds, 'What does love mean?'

The answers they got were broader and deeper than anyone could have imagined. See what you think.



'When my grandmother got arthritis, she couldn't bend over and paint her toenails anymore.
So my grandfather does it for her all the time, even when his hands got arthritis too. That's love.'
Rebecca- age 8


'When someone loves you, the way they say your name is different.
You just know that your name is safe in their mouth.'
Billy - age 4


'Love is when you go out to eat and give somebody most of your French fries without making them give you any of theirs.'
Chrissy - age 6


'Love is what makes you smile when you're tired..' Terri - age 4


'Love is when my mommy makes coffee for my daddy and she takes a sip before giving it to him, to make sure the taste is OK.'
Danny - age 7


'Love is when you kiss all the time. Then when you get tired of kissing, you still want to be together and you talk more. My Mommy and Daddy are like that. They look gross when they kiss'
Emily - age 8


'Love is what's in the room with you as if you stop opening presents and listen.'
Bobby - age 7 (Wow!)
'If you want to learn to love better, you should start with a friend who you hate,'
Nikka - age 6
(we need a few million more Nikka's on this planet)



'Love is when you tell a guy you like his shirt, then he wears it everyday.'
Noelle - age 7



'Love is like a little old woman and a little old man who are still friends even after they know each other so well.'
Tommy - age 6



'During my piano recital, I was on a stage and I was scared. I looked at all the people watching me and saw my daddy waving and smiling.
He was the only one doing that. I wasn't scared anymore.'
Cindy - age 8


'My mommy loves me more than anybody
You don't see anyone else kissing me to sleep at night.'
Clare - age 6


'Love is when Mommy gives Daddy the best piece of chicken..'
Elaine-age 5

'Love is when Mommy sees Daddy smelly and sweaty and still says he is handsomer than Robert Redford.'
Chris - age 7



'Love is when your puppy licks your face even after you left him alone all day.'
Mary Ann - age 4



'I know my older sister loves me because she gives me all her old clothes and has to go out and buy new ones.'
Lauren - age 4



'When you love somebody, your eyelashes go up and down and little stars come out of you.' (what an image)
Karen - age 7


'Love is when Mommy sees Daddy on the toilet and she doesn't think it's gross.'
Mark - age 6



'You really shouldn't say 'I love you' unless you mean it... But if you mean it, you should say it a lot. People forget.'
Jessica - age 8



And the final one

The winner was a four year old child whose next door neighbor was an elderly gentleman who had recently lost his wife. Upon seeing the man cry, the little boy went into the old gentleman's yard, climbed onto his lap, and just sat there.

When his Mother asked what he had said to the neighbor, the little boy said,
'Nothing, I just helped him cry'


When there is nothing left but God, that is when you find out that God is all you need. Take 60 seconds and give this a shot! All you do is simply say the following small prayer for the person who sent you this.

Please God bless all my friends in whatever it is that You know they may be needing this day! And may their life be full of Your peace, prosperity and power as he/she seeks to have a closer relationship with You.

Then send it on to five other people, including the one who sent it to you. Within hours you caused a multitude of people to pray for other people. Then sit back and watch the power of God work in your life.

P. S. Five is good, but more is better.


Sudahkan anda mencintai seseorang seperti di atas?






Selamat berkasih sayang ;) (Tak perlu tunggu bulan Februari)

Rabu, 16 Disember 2009

Gambar dengan pelbagai cerita

Aku memang suka ambil gambar. Aku juga suka tengok dan simpan gambar-gambar yang cantik. Gambar-gambar yang pelik. Gambar-gambar yang unik. Gambar-gambar yang ada nilai seninya. Gambar-gambar yang tersendiri juga. gambar yang ada ceritanya yang tersendiri. Masalahnya, aku belum ada kamera. Kamera yang selalu aku pinjam dengan adik dulu tu dah rosak. Nasib baik laki dia yang rosakkan, kalau tak...penuh anak telinga aku kena leter.

Ada masa aku nak hasilkan gambar-gambar yang cantik dan penuh dengan nilai seni, tapi kamera digital yang tidak boleh nak zoom pun itu agak membataskan kebolehannya. Apa lagi bila guna telefon sahaja. Lagilah terbatas.

Pernah terfikir tak yang ada masanya gambar-gambar yang pernah kita ambil entah bila masanya tu sebenarnya menarik untuk disimpan dan ditengok semula pada waktu yang lain?

Layan je lah sebahagian daripadanya...

1. Burung pun nak makan dalam pinggan



2. Gaya seorang Tukang Sihir yang berjaya...mewariskan ilmu kepada anak-anaknya




3. Di kaki limapun jual ilmu








4. Topi keledar yang hebat









5. Nasihat yang sangat baik





6. Bukan selalu jadi sang pemula

7. Pertama kali belajar suap makanan sendiri

Jawab TaQ ZeqZeQ

Entah bila pulak aku kena tag dek ZeqZeq…adoiii la, dah lah tag dari su dan Jieda tak berjawab sampai sekarang. Ampun! Nak selongkar balik tag depa ni dah pasti payah bebenor. Suzry, Jieda…boleh maafkan aku dengan alpa itu?



1. Adakah anda rasa anda Hot ?Selalu jugak bila musim kemarau tiba. Sekarang ni dah pasang ekon dalam kamar beradu, kira dah ok sikit. Huhu hu boleh jawab macam tu? Kira halallah kan?


2. Upload gambar kegemaran anda....


3. Story behind the picture...
gulai kawah kenduri doa selamat mek n ayah nak turun menunaikan haji tahun ni. Apa yang best, gulai kawah itu dicicah roti. Yummy!

4. Bila kali terakhir makan Pizza ?? Dah lupa. Pizza bukan makanan kegemaran kecuali ada orang belanja. Ada ZeqZeq nak belanja pizza tak?


5. Lagu terakhir yang anda dengar ?


Di Balik Cermin…M.Nasir yang nyanyi. Itupun sebab save sebagai nada dering huh u hu.




6. Apa yang anda buat selain menyelesaikan tag ini???


Tengah seminar. Orang lain dok galak berbincang kemajuan negara, aku dok migraine mamai dek hangat mentari pagi tadi.




7. Selain nama sendiri, anda dipanggil nama apa ??Biarlah rahsia huh u hu (pinjam ayat Siti Nurhaliza jab!)




8. Tag lagi 6 orang


Sesiapa pun boleh jawab kalau rasa nak.




9. Siapakah orang no. 1 pada anda?


Tak berkaitan



10. Kata sesuatu mengenai 5


Tak berkaitan



11. Bagaimana pula orang no. 4


Tak berkaitan




12. Pesanan kepada orang no. 6....


Tak berkaitan



Dah jawab semuanya, ZeqZeQ…

Isnin, 14 Disember 2009

Kepulangan Yang Dinantikan

Nampak macam tajuk lagu raya nyanyian Aman Shah je kan? Pinjam kejab, tak kan tak boleh kot!

Kepulangan Mek dan Ayah dari tanah suci dijadualkan pada Rabu 9 Disember 2009 jam 8.40 namun deeley 2 jam 40 minit. Mek telefon dari Madinah pada petangnya. Jadi kami lambatkn sedikit jadual untuk ke KLIA. Namun, ketika sedang bersiap, abang sulung kami dari kampung telefon beritahu yang Tabung Haji baru sahaja maklumkan bahwa mereka dijangka tiba pada jam 12.23 tengah malam.

Hampir jam sebelam baru kami bertolak ke KLIA melalui Putrajaya. Perjalanan lancar hingga ke bulatan berhampiran KLIA. Entah macam mana kami terbabas ke jalan keluar arah Kuala Lumpur (Dah seminggu spek aku hilang, manakala adik ipar yang memandu pula tidak biasa sangat dengan jalan di KLIA itu). Dukacitanya, sesiapa yang salah masuk lorong macam kami, terpaksa buat pusingan U di tol Putrajaya. Itu tempat yang terdekat. Dah tentu bukan kami sahaja terbabas di tol itu bukan? Biasanya ada ruang untuk buat pusingan U sebelum tol. Gamaknya, orang-orang yang pergi ke KLIA tu semuanya guna teksi hu hu hu...

Hampir jam 12.30 baru kami sampai setelah belok dan pusing entah ke mana-mana hal. Orang memang dah ramai, kami tak tahu entahkan nampak tidaknya Mek ayah nanti masa mereka keluar nanti. Mereka adalah orang pertama yang keluar, jadinya mudah untuk kami serbu ke laluan.


Masa tu dah lewat sangat, lebih kurang 1.30 pagi. Dah mengantuk sangat-sangat setelah begitu banyak tenaga digunakan sepanjang hari. Entah berapa banyak menguap. Namun, wajah mereka ceria saja. Gembiara sangat. Seronok je bercerita itu ini di tengah malam buta tu, sedangkan kami yang tunggu ni dah rasa nak pengsan. Siap nak tunggu dan bertemu kawan-kawan rapatnya sepanjang masa menunaikan fardu terakhir itu. Siap berjanji demngan kawan-kawan barunya untuk buat kenduri as-syura lagi bila balik ke kampung. Sebenarnya, itu pertama kali aku nampak mereka benar-benar gembira walaupun kalau ikutkana teorinya, sepatutnya mereka dah kantoi kepenatan setelah perah tenaga lebih sebulan dan berada dalam penerbangan yang lama. Kami sampai di Semenyih (rumah kakak) hampir jam 3 pagi. Bau harum roti celup telur buatkan perut tetiba sahaja jadi lapar. Mereka pula gembira ria saja bercerita itu ini bagaikan hari masih siang.

Esok pagi kami pack semula beg yang mereka bawa memandangkan airasia benarkan 45kg sahaja untuk 3 orang. Sebuah beg yang berisi pakaian dan kain ehram yang dah ada bau masam kami letakkan dalam beg yang bakal dibawa balik kampung abang ipar pada hari Sabtu nanti. Barang-barang dan cenderamata yang mereka beli dibawa balik sepenuhnya dalam 3 buah beg (entah bagaimana berat ke tiga-tiga beg itu adalah 44.9kg). Air zam-zam dan 2 buah beg lain kami bawa ke dalam pesawat.

Walaupun ini kali kedua menggunakan LCCT, namun, iainya berbeza. Masa ke Bandung tempohari, kami gunakan pintu pelepasan antarabangsa. Kali ini dalam negeri pula. Masalahnya, dah seminggu aku kehilangan kaca mata. Jadinya, pandangan memang kabur. Berbalam. Nak pergi ke kaunter check in pun perlu tanya orang. Apalagi nak cari pintu pelepasan. Masa Mek ke tandas dan ayah sedang tunggu kat luar, aku melilau sebentar. Kalau tak buat macam tu, karang mereka juga kena berjalan jauh dan pusing-pusing. Lagi lambat adalah.

Kami minum di mary brown sekejab. Minuman panas dengan satu set ayam goreng dan nugget. Itupun penat nak habiskan. Maklumlah, bukan makanan kegemaran mereka. Ayah pula masih kenyang setelah entah berapa kali tambah masa sarapan rumah kakak paginya (Ayah akan sarapan dengan nasi berlauk, takat mehun goreng atau biskut je, mana dia main). Berselera dia makan dengan nasi keras. Di tanah suci, nasinya lembut sangat. Tak kena dengan selera dia.

Dalam pesawat, mereka berebut nak duduk tepi tingkap. Tahan je nak gelak, tapi aku memang akui yang hubungan mereka lebih rapat dan akrab sejak ke sana. Maklumlah banyak benda yang mereka buat tidak diganggu dek anak-anak ataupun dalam bahasa yang mudahanya, mereka harungi banyak perkara bersama-sama dalam tempoh itu. Akhirnya ayah mengalah sebab masa datang dulu, dia yang duduk tepi tingkap. Kali ni peluang Mek pula.

Walaupun tempat duduk sebelah ayah masih kosong, tetapi aku diletakkan di tempat duduk belakang. Orang Airasia ni macam saje je nak bagi peluang depa dua orang tu berseronok nikmati perjalanan tanpa aku ganggu. Boleh gitu?

Di Airport KB, dari jauh lagi ayah dah nampak cucu dia, si kembar Haikal dan Hakim. Adik dari Penang, adik bongsu dan mak cik Jah (kakak ayah) yang datang selain adik ipar bersama si kembar itu. Hanya sebuah viva dan sebuah citra. Kira sedang elok sahaja. Taklah sesak lapangan terbang kan?
Haikal dan Hakim. Haikal adalah muka berparut setelah tergolek2 di tangga.
Jam 4 lebih kami sampai di rumah. Saudara mara ramai juga yang menunggu. Mak Teh, sepupu-sepupu dan anak-anak mereka. Namun, dah tentu tidak seramai masa mereka berangkat dahulu.

Ahad, 13 Disember 2009

Berkali-kali Malang


Gambar chomel ni diambil dari blog sengkenit

Selasa minggu lepas, aku terkejar pergi pejabat kerana ada mesyuarat. Hujan rintik masa kelaur dari rumah, tetapi makin melebat bila dah sampai berhampiran Hotel Equatorial, Bangi. Namun selepas itu, jalan kering. Tak ada hujan pun, dan aku jadi perhatian kerana ruyup. Macamlah jauh bebenornya rumah ke tempat kerja.

Sepanjang hari pula dok pi mai pi mai merata tempat. Turun naik turun naik dan menyelinap ke banyak tempat. Tak lekat di meja sendiripun. Entah berapa banyak kalori lemah dah dibakar. Tengaharinya pula, Kak Maznah angkut mi goreng yang lebih semasa mesyuarat dan hulur kepadaku semasa dia melintas.

Asalnya nak balik awal sebab nak rehat lebih sikit. Dah lama tak cukup rehat. Balik dari Bandung ari tu pun, lompat-lompat ke Alor Star, lompat sana sini sampai tak cukup hari nak hidup. Mmmmm macam nak beli dunia je kan, tapi...tak terbeli apa-apapun. Hidup tetap kucar kacir juga.

Masa nak balik jam 6 petang, penat selongkar merata tempat, namun kunci tak jumpa. Macam-macam kunci ada di situ termasuk kunci rumah. Nasib baik asingkan kunci kapcai, kalau tidak lagi haru cerita dunia. Ketika aku putuskan untuk balik tanpa kunci pintu, pintu utama rupa-rupanya telah dikunci. Cara terakhir, hanyalah dengan memanjat tingkap. Waktu itu dah jam 9.05 malam.

Hati berazam untuk datang awal esok pagi kerana risau kalau-kalau akan ada kecurian harta benda “hak milik kerajaan Malaysia” terutamanya komputer. Baru 500 meter kapcai buruk yang hampir tanggal kat semua bahagian kerangkanya itu, tetiba sahaja geraknya terasa teroleng-oleng. Sah, pancit! Adusssssssss! Dahlah aku tengah mod kebulur tak lunch tadi, terperangkap tak ada kunci, panjat tingkap untuk keluar, sekarang pula kapcai buat hal.

Kapcai itu aku parking di kawasan masjid dan berjalan ke hadapan UKM tunggu teksi untuk balik. Tawakal sahajalah apa nak jadipun. Lebih longlai setelah sepanjang hari perah tenaga lakukan banyak perkara agar tidak bantutkan perjalanan aktiviti selepas cuti, buatkan aku tidur awal. Jam 11 malam tu kira awallah kan?

Esok pagi-pagi dah menapak ke perhentian bas. Asalnya nak singgah di mana-mana bengkel motor, tetapi jam 9 pagi bengkel belum lagi buka. Akhirnya terpaksa pergi kerja dahulu. Di pejabat, En Din beri satu nombor untuk dihubungi bagi baiki pancit itu. Adik itu (Badri) janji untuk datang jam sepuluh, tetapi menundanya hingga jam satu tengahari. Namun jam 12.30 dia dah datang. Tukar tayar dan harga tiub harganya RM18. Bagi sesiapa yang berada di kawasan UKM dan sekitarnya, kalau perlukan tukar tiup atau motor pancit, bolehlah telefon Badri melalui 0193893824.

Selasa, 8 Disember 2009

Terpegun dlm Rindu Sendu, Bersama Wangi Hembus Nafas nan Terjaga Saat Fajar Tampil dlm Gemalai Langkah, Bersaksikan Selendang Pagi Terpalit Kabus


Sesedap rasa je kan tulis tajuk sebegitu?
Macam best je dapat buat tajuk macam tu, hu hu hu ya ampun!

















Weekend lepas, aku habiskan masa di Jelebu. Menikmati adat berbudaya yang kian dilupakan sedikit demi sedikit, mengenang kembali segar alam yang kian sukar untuk digapai; sejuk dingin pagi nan indah dilitup kabus, nyanyi sunyi murai di hujung dahan, sorak kokok ayam menyapa hari baru, embik kambing bebiri nan mewarnai hari. Menyelami adat budaya warisan bangsa, memahami erti perjuangan tak tersingkap. Akhirnya, mengerti yang masih belum banyak entri kata terkumpul dalam kamus kehidupan.

Dewan Majlis Daerha Jelebu, Kuala Klawang.


































Muzium Adat Kuala Klawang, Jelebu, N9.

















Homestay nan selesa

:















tak ada nyamuk, agas, babi atau mandi air sungai. Ni bukannya berjuta batu ke kampung orang asli. Kalau berada di kampung orang asli pun, apa salahnya. Pengalaman baru apa!

Penuh tradisi
















Indah alam nan terbentang















































siangnya hijau, malamnya dingin, paginya berkabus. Waduhhhhh windu desa tercinta!
Acara di Kuala Klawang

















Seni warisan yang kian hilang
































































Hubungi Mentaus Crafts untuk tempahan parang di wahidzamri@yahoo.com Zamri (0196685036), Mohd Azri (0133666552). Aku bukan broker, hanya pencinta warisan budaya.






















Perjalanan kembali terpenuh liku.


















Mengejar awan kembali ke Bangi



















Terima kasih Cik Bintang, sudi buang masa punggah aku dari Bangi dan hidangkan sejumlah pengalaman ini biarpun dalam masa yang singkat dan terpa terkejut.