Jumaat, 16 Oktober 2009

Sesekali Bila Memuji


Dah penatlah marah-marah. Orang kata, kalau selalu marah-marah, wajah cepat tua. Umurpun singkat. Penyakit banyak datangnya. Hatipun tak tenang. Jadinya, tak nak lah semua gejala itu buatkan hidup aku ni terganggu. Nak juga rasa sihat. Rasa gembira. Rasa sentiasa muda. Jadinya, nak kena senyum pulak ni. Tak mau dah marah-marah, walaupun ketika ni aku memang tengah bengang gila (hampir-hampir naik gila dah ni) dengan lawyer firm ni. Namun, aku ambil keputusan untuk memuji pulak dalam entri ini.

Tak mudah untuk aku puji orang, tapi kalau aku dah puji tu...maknyanya, memang tulus ikhlas dari dasar hatiku. Untunglah sesiapa yang dapat pujian aku. Mahal tu!

Satu masa dahulu (dah lupa tahun lepas atau tahun sebelum tahun lepas...lu kira la sendreyyy!), aku pernah ke PD keseorangan. Lebih tepat lagi Teluk Kemang sebenarnya. Saje je nak buang stress dalam kepala dengan hidu angin laut sebelum stress tu menular jadi wabak dan sindrom tak terkawal. Masa perut tengah keroncong tengah nyanyikan lagu-lagu M.Nasir (ada sesiapa punya mp3 lagu “Kau dan Aku” nyanyian M.Nasir dan Yunizar Husin tak? Nak mintak!), aku singgah di satu gerai. Memang hanya gerai itu sahaja yang buka pada masa tersebut. Apa saja yang ada dan tentu perut akan terima sahaja. Tengah lapar hampir ke arah kebuloq. Tak sempat sarapan pun, padahal waktu itu jam dah lebih tiga petang. Amalkanlah selalu!

Masa duduk di kerusi (hari tu bukan hari minggu, jadi tidak ramai pengunjung. Bukan musim cuti juga) hanya aku yang ada selain sepasang kekasih sedang menjamu selera. Bagi sesiapa yang selalu pergi Teluk Kemang, pasti dah tahu sangat tahap kebersihan gerai-gerai di sana, namun pilihan memang tidak ada. Nak atau tidak, terpaksa saja makan di situ.

Lama duduk, tak siapa datang ambil order. Rupa-rupanya bos tengah “basuh” pekerja. Lantang suara bos, menikus sahaja anak buah. Diam dan tunduk pandang lantai. Lebih banyak kena basuh adalah si tukang masak. Masa tu aku terfikir, kalaulah tukang masak itu tetiba saja mogok, tinggalkan senduk dan kuali lalu blah pergi main laut...apa jadi dengan perut aku? Tengah lapar mencapai tahap kebuloq ni!

Lambat datang ambil order, pekerja indon itu kena marah lagi sekali. Entah berapa banyak anak tebuan bos dia makan masa sarapan tadi agaknya...bengkeng aje! Dengan muka separuh merah, separuh pucat, dia datang hampiriku dan mintak order. Payah juga untuk dia senyum dan layan dengan baik, maklumlah baru kena marah. Bos pula marah pekerja depan pelanggan. Semua orang dengar termasuk pekerja-pekerja di gerai yang lain, orang lalu lalang dan berdekatan. Nasib baik bukan aku pekerjanya. Kalau tak, bukan saja kerusi meja aku terbalikkan, sekali dengan gerai itu aku campak masuk laut. Biar padan muka dia! (Ingat sikit bos, doa orang yang rasa dirinya teraniaya mudah makbul. Kena mak Indon tu tadah tangan doa bos tumbuh tanduk...parah jadinya. Tak pepasal bos jadi Jin Noti lak!).

Aku mintak mi goreng basah dan teh o ais limau saja. Itulah menu waktu terdesak aku sebenarnya. Bukan suka sangat, tapi kalau dah tak ada pilihan, memang itu pilihan terakhir. Sekejab sahaja tukang masak itu siapkan. Itupun hentak senduk dan kuali tak usah cakaplah kuat tidaknya. Memang tengah panas hati. Nak hentak kepala bos dengan senduk memang tak dapat dah, hentak ajelah kuali. Kalau pecah bos boleh tukar!

Aku makan tanpa banyak soal. Orang tengah kebulor memang telan apa saja yang ada. Kulit pisangpun rasa sedap apalagi mi goreng basah. Masa buat bayaran, aku tanya siapa yang masak. Bos yang tengah kira harga patut aku bayar terhenti buat kerja. Mendongak pandang muka aku tanpa kelip. Tajam.

“Kenapa?” soalnya dengan muka merah. Suara dah berubah. Pandangannya macam nak telan aku. Aikkkk, aku bukan pekerja hang, jangan dok nak buat tak tentu marah orang! Karang tak pepasal kena perang mulut lak!

Aku terdiam tak terkata. Terkejut sebenarnya. Kalaupun dia tak tahu jaga air muka pekerjanya, maki hamun pekerja sesedap rasa tak kira tempat, atau jadikan suasana kerja yang stress untuk tunjuk kuasa, apakah perkara yang sama perlu dia buat kepada aku, padahal aku ini kan pelanggan yang akan beri dia rezeki. Walaupun pekerjanya itu orang yang dia bayar gaji, tak bermakna dia boleh buat sesuka hati. Dia kena ingat, pekerjanya itu juga ORANG yang ada hati, perasaan dan harga diri.

“Saya nak ucapkan terima kasih sebab dia masakkan mi goreng yang sedap untuk saya,” balasku seayu dan sesopan yang boleh. Lebih sopan daripada apa-apa miss yang dinobatkan seluruh dunia. Moga-moga pujian itu boleh berikan motivasi kepada si tukang masak. Moga-moga sejuk hatinya. Moga-moga puji itu boleh beri semangat baru untuknya berkerja setelah merudum hingga ke kaki dek mulut bos yang celupar dan pra-san bagus itu. Padahal tingkahnya itupun kita dah tahu lavel bagusnya itu takat mana.

“Lapar sangat kot...sebab tu rasa sedap!” selamber toyer je si bos bersuara sambil tarik bayaran dan pulangkan baki. Aku tetap ucapkan terima kasih juga kepada si tukang masak yang tetiba jengulkan kepala dengan senduknya. Boleh nampak air mukanya yang muram dan terpenuh api sebelum itu berubah jadi tenang, ceria dan berseri-seri walaupun tak ada suara dilafazkan. Aku kagum dengan adik ensem itu yang sanggup bersabar dengan bos dia nan kemaruk kuasa.

Salahkah aku hargai orang yang masak untuk aku tengah kebulor tahap kronik ini? Salahkah aku puji untuk beri semangat dan motivasi kepada dia setelah bosnya sendiri lenyek perasaan “sukakan kerjanya” dengan marah-marah dan malukan dia di hadapan kawan-kawan gerai lain dan pelanggan? Salahkah aku gembirakan hati orang lain walaupun tak kenal dia pun. Ataupun sebenarnya, aku bersalah kerana puji si tukang masak ensem itu tetapi lupa nak puji bos tukang masak?

Budaya kritik memang dah berakar umbi dalam masyarakat kita. Semua orang buat tak pernah kena. Semua orang buat tak pernah bagus. Diri sendiri sahaja yang kena, yang bagus, yang baik. Pantang salah sikit, atau ada masanya tidak salahpun, hanya tak kena dek mata kita sahaja, mata orang lain ok-ok aje. Maka seperti peluru berpandulah kita buat kritik. Macam bertih goreng kita akan komen. Macam meriam buluh berdentum serata alam. Canang hulu hilir. Merata. Namun, bila ada orang buat kebaikan, sanggup tolong kita sedaya upaya hinggakan hal-hal yang tak perlupun dia tolong, lidah kita amat berat nak ucap terima kasih. Kelu tak terkata. Jari-jari kita payah amat nak taip dan tulis, kemudian hantar ke mana-mana akhbar, majalah atau stesen TV untuk ucapkan terima kasih walaupun orang korbankan nyawa untuk kita, berbanding sedikit silap dan salah faham yang bolehpun kita lupakan sahaja tanpa besarkan isu tersebut. Kalau boleh, mak cik tukang cuci jamban yang lupa nak bagi salam kat kita sebagai pegawai teramat BESAR (termasuk badan kita yang besar) pun kita nak bawak masuk meting. Betapa tak hormatnya mak cik tukang cuci tu pada pendapat kita (Luuu pikir la sendrey, dalam jamban pun nak kena bagi salam ka? Karang kena gelak dek jin pakai toceng lak! Itupun nak kena bagi tau...apa daaaaaaa!)

Kalau kita ucap terima kasih, kalau kita memuji tentang kecekapan atau kecemerlangan seseorang atau agensi tertentu, maka pujian itu pula dipandang serong. Dilihat pelik. Sama maksudnya macam: “Buat apalah nak puji-puji, tu kan dah keja dia. Dia dibayar untuk jadi hamba saya”. Boleh gitu?

Berapa orang dikalangan kita yang sanggup luangkan masa untuk tulis surat terima kasih yang dihantar kepada ketua pengarah itu ini dan kemudian memuji seorang mak cik mop lantai yang tolong basuhkan kaki kita yang berlumpur masa kita jatuh longkang?

Berapa orang dikalangan kita yang sanggup luangkan masa untuk tulis surat terima kasih yang dihantar ke akhbar, TV, majalah dan sebagainya untuk beri penghargaan kepada tukang kebun sekolah yang sentiasa awasi keselamatan anak-anak sebelum mereka dikutip bas sekolah ke sekolah agama? Kalau anak hilang, cepat aje latahnya salahkan pak cik tukang kebun tu, padahal, bukan kerja dia jaga anak-anak kita. Kerja dia jaga pokok je!

Berapa orang dikalangan kita yang sanggup luangkan masa beberapa detik dalam kesesakan jalan raya masa balik kampung pada musim perayaan dan hulurkan sebalang dua tart Soul yang sedap itu kepada anggota keselamatan yang bertugas? Macamlah kita saja ada hati nak gembira di musim perayaan, macamlah mereka itu tak punya perasaan itu. Macamlah mereka tak sambut raya. Satu paket kuih raya yang kecil itupun dah terlebih dari cukup untuk gembirakan mereka walaupun hakikatnya mereka perlu kongsi 14 orang. Yang penting kita ikhlas hulurkan sebagai tanda terima kasih kita, walaupun sebenarnya tak memadaipun.

Sekurang-kurangnya ucaplah terima kasih bersulam senyum kepada mana-mana petugas di kaunter yang kita kunjungi setelah semua urusan kita diselesaikan. Ucaplah “Selamat Hari Raya” kepada adik-adik kerja tol. Dahlah hari raya, dia tak dapat cuti. Ingat air mata tak meleleh ke terkenangkan keluarga di kampung? Hari ini, sama-samalah kita mulakan tradisi mengucapkan terima kasih ini. Tak susah pun...hanya senyum dan ucapkan terima kasih (walaupun di lorong tol. Bukan ke depa patut ucap terima kasih ke kita dah bagi bayaran? Hu hu hu tiap kali ucap terima kasih, depa buat donno je kecualilah kalau adik jantan yang jaga tol tu...sempat lagi tanya nombor telefon tu. Gitulah pulak!).

Sebagai permulaan, aku nak ucapkan terima kasih kepada semua yang sudi baca tulisan panjang ini. Terima kasih, andai bermanfaat, sama-samalah kita kongsi. Andai rasakan ianya hanya bebelan, jadikannya sebagai alun muzik yang mendodoi jiwa. Syahdu!



Rabu, 14 Oktober 2009

Kini Semua Orang Boleh Terbang

Waaaaa gegak gempita semua orang pergi melancong, melencong dan memancung ya bila syarikat tambang murah ni lelong harga tiket macam lelong sayur kat pasar malam. Murah! Murah! Murah! Semua orang senang hati je terbang mana-mana aje.

Dulu-dulu aku penah dapat tiket yang harganya 99 sen sempena besday yang entah kali ke berapa. Pergi balik ke Alor Star hanya RM20 je…lebih murah dari harga tambang bas. Itu dululah. Sekarang ni tak tau lah harga yang sebegitu masih ada lagi ke tidaknya. Masa itu memang adalah, sebab orang tak tau lagi nak terbang pegi mana-mana. Terbang tu sesuatu yang gah lah masa tu sebab harga tiket MAS memang boleh beliakkan mata. Kalau takat nak jejalan buang masa dan buang angin merata tu, ada siapa nak? Lainlah kalau terlebih kupang.

Sekarang ni, merata-rata dah sampai. Merata-rata boleh pergi. Beli tiket pun pakai klik, klik aje…dah dapat!


Sebenarnya sekali itu ajelah pun aku naik kapai terbang warna merah-putih menyala ni. Itupun sebab dapat harga yang 99 sen tu. Kalau tak…haram aku dapat naik! LCCT pun aku belum tau lagi letaknya tang mana. Nak kata jakun ke apa, apa aku heran.



Kalau naik belon tu pun sebab urusan kerja. Urusan kerja ni biasanya pejabat akan ambik tiket MAS. Rembat je teksi dari Bangi, sejam kemudian dah pun terpacak di KLIA. Orang dok cerita LCCT tu jauh, tambang mahai skit dari pergi KLIA ke apa…manalah aku tau pun. Ada aku kesah?



Nak jadi cerita, aku kena pergi Bandung untuk urusan kerja. Pihak penganjur ambik satu travel agensi yang akan uruskan segala mak nenek yang berkaitan. Depa kata boleh book sendiri secara online untuk tiket kapai terobang tu. Aku pun booklah online.

Dua jam terkial-kial dok book macam yang orang lain dok buat tu. Kejab computer hang. Kejab tak leh jejak ke laman seterusnya. Kejab yang lain tak kluar muka rimau yang kena klik masa nak bayar. Kejab lagi itulah yang jadi, kejab yang lain, lain lagi yang jadi. Naik lenguh jari dok taip benda yang sama. Naik lenguh belakang dok hadap computer. Naik darah tu payah nak kiralah. Akhir-akhirnya, depa tolak juga bayaran dari Pak Rimau kuning aku tu, tapi tak kluarpun slip nombor tiket dan bla bla bla seperti yang patut. Hati dah panas. Dah didih ni!

Kenalah pulak telefon. Memang dah tak ada cara lain. Naik lenguh jari dok dail nombor +603 2171 9222 (Inquiry) untuk Tanya apa ke jadahnya dah jadi. Sepuluh minit tunggu, dua belas minit…lima belas minit, akhir-akhirnya robot betina itulah jugak yang dok jawab. Dok bagi tau iklan yang macam-macam. Kalau ada darah tinggi memang dah naik lebih 200 ni...

Lenguh telinga dok dengar robot betina tu…dail lah pulak nombor 603 2171 9333 (Booking). Robot betina jugak yang jawab. Sama aje jawapan dia walaupun dah tunggu hingga 10 minit;
“Mohon maaf, kerana telah membuat anda menunggu. Semua talian kami sedang sibuk. Anda dipersilakan menunggu di talian atau boleh menghubungi kami kembali”

Berbelas minit robot tu dok jawab, tak lenguih ke dia? Aku yang dok dengax ni pun dah rasa macam nak muntah. Last2, jawab la sorang pompuan bersuara manis. Mintak itu ini, cakap macam tu macam ni…”sebentar cik, saya akan semak….” Pergghhhhh sopan macam boleh buat menantu. Kalau tak ingatkan skirt senteng yang depa pakai tu, nak aje aku rekomen kat sepupu aku yang memang tengah cari bini.

Setelah 20 minit berlalu, akhirnya dapatlah nombor rujukan untuk aku tunjuk masa nak check in nanti. Itupun tarikh yang aku isi tu salah pulak. Balik awal sehari berbanding orang lain. Bila nak tukar ke tarikh baru, depa mintak duitlah pulak. Senang-senang, balik ajelah awalpun. Bukannya banyak harta bendapun nak shooping sakan pergi sana nanti. Jadinya, TERbaliklah awal sehari berbanding orang lain. Simpan je nombor tu kat tempat yang paling bagus, macam nak simpan gambor sang kekasih lah pulak. Dua hari kemudian, travel agensi tu telefon bagi tahu jadual penerbangan berubah. Dia mintak aku telefon sendiri sebab booking tu aku buat sendiri, bukan dengan agensi.

Terhegeh-hegeh lagi aku telefon. Berpuluh-puluh minit kena tunggu. Bila dapat selamba katak puru je depa bagi tau “Penerbangan cik dah dipinda ke jam 10 malam,”. Ikut suka mak bapak dia je nak tukar masa penerbangan orang. Hangin satu badanlah (dah lama pun tak naik angin ni!). Aku memang dah kena ada kat sana jam 3 petang, sesedap rasa je depa tukar pergi malam.



“Saya pergi urusan kerja, bukannya layan nak shooping,” naik sikit suara aku. Sempat lagi kontrol ayu tu.
“Saya cuba check flight awal untuk cik…tunggu sebentar ya…” tau lah pulak dia nak check!

Tunggu sana sini entah berapa minit lagi, akhirnya dia beritahu penerbangan itu diawalkan 5 minit dari penerbangan asal. Ada pun flight awal! Dah depa yang buat hal ubah dan tukar sana sini, aku pun ambil kesempatanlah tukar penerbangan masa balik. Masa book dulu, terawal sehari, jadi….mintak penerbangan keesokan harinya. Yahooooooo ada masa jugaklah nak melaram sehari lagi kan la la la…hepilah tu konon!

Dua tiga hari kemudian (kira hari ni lah tu...), masa tengah dok kalut nak kejar tarikh akhir, tetiba je berlagulah Sudirman dengan Basikal tuanya. Sms dari airasialah pulak. Perubahan dulu, travel agensi yang bagi tau…tetiba je hari ni airasialah pulak hantar sms bagi tau jadual berubah lagi. Berubah lagiiiii?????? Darah tetiba je naik ke kepala. Dahlah dua tiga patah je yang aku faham dari smsnya tu, mintak kitalah pulak call depa. Ada jalan ke? Sebenarnya sapa raja n i? Aku ke dia? Bukan aku pelanggan ke? Dah aku kena bayar harga tiket, aku kena bayar jugak harga bil untuk Tanya soalan-soalan bodos sampai kena tunggu entah berapa puluh minit, sekarang ni suruh aku telepon lagi? Berapa banyak bil pulak aku kena bayar??? Tolonglah wehhhhhh! Kalau aku tau macam ni…korang rasa aku nak ke book? Aku sanggup aje tak shooping dan labor kat MAS kalau tak payah berdepan dengan benda-benda macam ni.

Nak ke tidak, kenalah telefon. Karang ada apa-apa, aku pulak yang naik darah. Aku pulaklah yang mengamuk kat LCCT nanti. Masa tu, kang heboh satu dunia LCCT aku benamkan ke Selat Melaka. Atromen pun terkebil-kebil nengoknya nanti, apalagi Wak Suparman kan. Bila telefon tu, macam biasalah…jawapan ni ajelah yang robot betina tu tahu jawab:

“Mohon maaf, kerana telah membuat anda menunggu. Semua talian kami sedang sibuk. Anda dipersilakan menunggu di talian atau boleh menghubungi kami kembali” sopan je robot betina tu jawab berulang-ulang kami hingga akhirnya masa di telefon aku dah bergerak ke angka 8 minit 24 saat, barulah berjawab. Itupun nasib baik berjawab, setelah entah berapa kali dail sebelumnya dihidangkan dengan suara merdu robot betina itu.

Sorang lelaki bersuara macho jawab panggilan. Mintak itu ini, catat itu ini kemudian selamba cencorot je jawab…”maaf cik, penerbangan tu sama seperti yang dijadualkan,”

Aku tengah kalut malut dok kejar tarikh akhir macam ni, korang rasa aku boleh slamber badak ke ucap terima kasih kat dia orang dengan lawak paling bodossss penah aku jumpa tu? Adalah orang nak kena terajang ni!

Slogannya “semua orang boleh terbang”. Sebelum terbang lagi aku dah nak BERTUKAR jadi atromen, belum lagi kira masa nak terbang, ataupun setelah terbang pergi sana. Dibuatnya berubah entah berapa kali lagi, haruskah aku BERTUKAR jadi hijau dan musnahkan kapai Tony Fanandez tu?


Aku dah tak ada hati dah nak terbang pergi. Sekarang ni aku teringat satu lagi tiket yang aku tempah dengan belon merah-putih tu. Akan jadi hal yang samakah?

Apa yang aku tahu, rasanya aku nak bertaubat kot booking dengan belon merah-puteh ni. MAS pun ada jugak buat offer gila-gila macam tu…dah malas nak tanggung risiko sakit jantung dan darah tinggi. Ampunkanlah aku Datok Tony! Aku ni mudah serik! Doa-doakanlah serik itu hanya sketika sahaja…

Aku tengah nak meletopppppp....tak de niatpun nak burukkan sesiapa. Kalau jadi kat hang pa, hang pa rasa macam mana? Aku rasa macam kena bodossssssss je dengan depa ni hu hu hu

Sedang Memecut dengan Gear 5 Turbo Automatik

Dah dua minggu aku tanamkan azam berkerja dengan gear 5. Pecutan!


Gear lima itu memohon aku kurangkan masa tidur hinggalah aku peruntukkan hanya 2 jam sahaja. 22 jam lagi itu masa untuk kerja. Targetnya, dalam masa 3 bulan (hingga tahun baru) aku sempat kejar apa yang telah dirancangkan sejak awal tahun. Mudah-mudahan. Masih punya waktu lagi!

Rasa macam gila tak? Macam sedang bunuh diri? Lebih kuranglah tu.

Tak kesahlah apapun panggilannya, aku memang dah ditakdirkan hidup dengan cara gila itu sejak dahulu. Cumanya, kebelakangan ini sewel itu sedikit meningkat. Harapnya tak tersasar ke Tanjung Rambutan sudahlah. Kalau musim buah-buahan, ok aje kot!

Sepanjang minggu lepas, aku siapkan apa yang ditargetkan. Dah siap, dah hantarpun. Dan, dah qada tidur untuk 2 malam (maknanya tidur selama 6 jam untuk kedua-dua malam berkenaan. Kira macam orang lainlah kan...ke ada yang jadi beruang kutub, jaga hanya selama 6 jam sahaja!).

Mula sahaja minggu ini, bermula semula catuan tidur selama 2 jam itu. Ada tarikh matang baru yang perlu kukejar dan tarikh itu adalah hari ini. Namun, dukacita dimaklumkan yang report tu belum siappun. Baru 50 peratus. Macam mana tu? Langgar tarikh akhir lagi! Entahlah labu!

Semalam, aku tak buat apa-apa di pejabat. Selepas meting, kepala rasa hanyut sikit. Tekak rasa nak minum nescafe panas, namun apa daya tengah puasa. Nak kejar Syawal yang dah nak labuhkan tirainya itu. Akhirnya, aku golekkan diri di bawah meja dan tarik bantal serta totto. Best je lelapkan mata dalam dingin econ, dalam hangat totto. Nasib baik tak mimpi.

Bila bangun dikejutkan alarm tepon, mood kerja memang lari entah ke mana. Dah cuci muka, gosok gigi, siap wuduk pun...hati masih teringin nak tarik bantal semula. Alihkan perhatian otak kat bantal, aku gunakan tenaga pergi sana sini, naik tangga turun tangga dan macam-macam lagi. Akhirnya...tetap juga mengantuk. Meleleh-leleh air mata tak dapat nak tahan. P.A aku tu siap suruh tarik bantal semula (mana nak cari PA yang sporting gila macam tu hu hu hu). Namun akhirnya aku putuskan balik rumah lebih awal dari biasa. Kalau sambung tidur kat pejabat, risau jugak aku terbangun keesokan harinya. Heboh nanti!

Jam lima aku dah rempit balik rumah. Ramai yang terkejut dan sindir-sindir. Bukannya ada laki kat rumah untuk dilayan (Ingat laki je ke kena layan? Diri sendiri lagi perlu layanlah!). Singgah tepi longkang dan beli nasi kerabu dengan adik-adik di tempat yang selalu saja aku beli. Sampai rumah, tutup langsir...buka econ, tarik selimut dan tutup mata rapat-rapat. Namun...payahlah pulak nak tidur. Tadi bukan main lagi...masa bercakap pun rasa macam dah terpejam. Dah letak kat bantal paling lembut ni pun masih tak boleh tidur ke?

Entah bila tertidur. Bila tersedar dah jam 7.15. Dah terlepas waktu berbuka puasa. Sekarang ni azan maghrib jam 7.03 minit. Sekelip mata sahaja lenyap sebungkus nasi kerabu, semug nescafe panas. Ohhh bahagianya! Jam 10 baru mandi bila rasa melekit dan mata mahu tutup kembali.

Dah rasa selesa, terus buka kerja depan tv sambil menikmati drama bersiri mandarin kat tv7 hingga jam 12. Namun, jam 11.30 malam, perut tetiba keroncong balik. Hilang akal apa! Biasanya, kalau dah jam 9.30 malam tu, aku memang dah tak mengunyah lagi. Elakkan pengumpulan lemak berlebihan sebelum tidur.

Biasanya payah nak lapar dalam waktu sesingkat itu. Masa jamuan hari raya di UKM, aku sebat 3 keping lemang dan 2 keping roti jala sahaja tetapi kenyangnya hingga malam. Kan dah berbuka puasa jab tadi...sape yang makan agaknya?

Nak tak nak, selongkar juga peti ais, panaskan mehun sup lebihan kiriman kakak masa rumah terbuka dia tempoh hari dan sebat satu mangkuk. Urrrpppppp sendawa. Baru saja nak mula sambung kerja semula...mata semakin berat. Waduhhhhhhhhh apa dah jadi ni?

Hati memujuk-mujuk diri agar tidur. Sekejab sahaja. Apa salahnya kalau sekejab kan, memang pun dah kena tidur. Namun, bila bangun...di luar jendela hujan tengah melebat. Sejuknya! Dinginnya! Indahnya kalau dapat bergumpal dalam selimut. Aduhhhhhhh ya ampun! Kenapalah besar sangat dugaan kali ini? Luar biasa benar. Inikah tandanya aku akan dicincang lumat lagi?. Siapa lagi kalau bukan mak cik mak cik tukang sihir. Itukan memang dah kerja depa!

Dah penatlah nak set dalam kepala yang minggu ni masih perlu tidur 2 jam sahaja sehari. Minggu depan bolehlah nak tidur 12 jam sehari pun. Kenapalah susah sangat nak disiplinkan diri ni? Bukannya lama pun lagi...2-3 hari je lah!

Rasa-rasanya, aku tengah sewel ke apa?
Bukankah sekarang sedang tekan gear 5 turbo. Automatik lagi. Kalau macam ni...dah jadi gear 1 ni wehhhhhh!


Tolong! Tolong! Tolong! Aku rasa...aku sedang menapak ke dalam dunia penuh kegilaan. Selamatkan akuuuuu!!!

Isnin, 12 Oktober 2009

Izinkan Aku Diam di Jantungmu

Puisi spontan kala menikmati agungnya ciptaan Tuhan;




Jari jemariku kian kaku,
untuk detik ini, biarlah kutinggalkan dikau
kenangan yang tetap terpahat


tanyalah batu-batu di Tekala
entah berapa kandria pegunnya menanti desir dingin
belaian lembut air berliku di kakinya

hatiku masih tertinggal di situ,
bersama gigih si ikan kecil
menongkah arus mendaki juring licin
menjamah kekar batu nan setia
biar hakisnya melakar lelas
namun kutahu, kau tetap teguh disitu
menanti dan terus menunggu.


kala rindu bertandang, izinkan aku menjengukmu lagi



Isnin, 5 Oktober 2009

Rumah Terbuka

Aku malas nak taip apa-apa, hanya nak tampal gambar je. Pandai-pandai koranglah pikir cerita ni tentang apa...boleh gitu?



Boleh tak boleh pun peduli apa!


Terima kasih kepada tuan punya unta yang sudi bawak pegi jejalan