Anda Juga Mungkin Berkenan

Selasa, 29 Mac 2016

Sudahkah Kita Tunaikan Impian Ibu Ayah?



Semua orang nak jadi anak yang terbaik untuk ibu bapanya. Sebagai anak, kerapkalinya kita anggap kita dah jadi anak yang baik. Kita dan penuhi semua keperluan dan hasrat ibu bapa.

Pernah terfikir tak apa yang ibu bapa nak daripada anak-anaknya?

Sabtu lepas, seseorang telah sedarkan aku tentang ini. Katanya;


“Masa anak-anak kecil, apa yang anak-anak nak ibu bapa akan penuhi. Nak naik bas, nak pergi jalan-jalan, nak permainan, nak makan apa-apa, semuanya cuba dipenuhi oleh ibu bapa. Bila anak-anak dah besar…mereka tak pernah tanya dan tak penuhipun apa yang ibu bapa nak,”


Aku tersintak. Betul! Terkedu. 

Masa tu terus teringatkan Mek.  Terus teringat ayah. Terus terfikir apa hasrat mereka yang mereka nak dari aku sebagai seorang anak. Aku tak pernah tanya pun. Anggapan aku, mereka dah hepi. Mereka hidup gembira dan tidak lagi perlu nak fikir nak makan apa untuk hari tu berbanding masa kami kecil dan hidup penuh dhaif dahulu. 

Sampai hari ni…kepala ni masih lagi tertanya-tanya, apa hasrat Mek ayah yang belum aku tunaikan? 

Jangan mereka mintak aku kahwin esok lusa dah laaaaa, bukan tak seronok ada peminat misteri, tapi… aku tengah penatacara melarikan diri lagi ni!

Isnin, 28 Mac 2016

Pengantin Kena Tumbuk



Hari ni kat mana-mana boleh tengok video pergaduhan di masjid pantai dalam gara-gara pengantin kena tumbuk. Yaaaa pengantin yang nak nikah depan pak imam juru nikah tu kena tumbuk gara-gara tak cukup wang hantaran sebanyak RM5 ribu lagi. Dah bagi secara ansuran sebanyak RM10 ribu, belum jugak cukup RM15 ribu sebagai dijanjikan masa bertunang. Akhirnya, kahwin tak jadi. Kecoh.

Keluarga kedua-dua belah pihak memang sahlah kecoh. Kedua-dua pengantin pun tak kan tak kecoh ya dak? Kecoh jugak tu. Kita yang baca berita yang dah viral tu pun kecoh jugaklah. Jarang cerita kahwin tak jadi terjadi walaupun bukannya tak ada.  Yang hairannya, kenapalah semua orang nak kecohkan kejadian malang mereka tu hingga viralkan serata alam.

Sakit kena tumbuk memanglah sakit. Tapi lagi sedih bila kahwin tak jadi. Itupun dah menyentap hati pengantin lelaki tu. Apa kes pulak kita yang tak ada kaitan apa-apa dengan mereka tu, dok tambah lagi luka yang berbananah tu alih-alih pergi viralkan kisah luka tu? Apa kita dapat?

Bagi aku, bukan semua benda sesuai untuk kita kongsikan. Bukan semua perkara boleh kita viralkan. Tak kesian ke dengan mereka. Dahlah tak jadi kahwin, dah lah kena tahan muka malu dengan keluarga dan kaum kerabat, kena tahan muka lagi dengan kenduri tak jadi sedangkan tetamu dah panggil. Tetiba kena pulak tahan malu satu Malaya dek kerana kita sesuka hati je viralkan kisah malang mereka. Lainlah kalau mereka sendiri yang gila glamer dan viralkan. Itu cerita lain pulak.

Bila berlaku sesuatu perkara itu, aku lebih banyak untuk cari hikmah yang ada sebaliknya. Yaaaa memang sakit. MEmang  malu. Memang sakit hati, namun, Allah dah tentukan jalan cerita yang terbaik untuk setiap kisah hidup kita. Bila hasrat kita tak tertunai, makanya Allah dah tentukan bahawasanya dia yang kita cintai separuh nyawa itu bukanlah jodoh terbaik untuk kita. Lepaskanlah. Redhalah. Akan datang suatu hari Allah temukan kita dengan orang yang benar-benar sesuai dan terbaik untuk kita. 

Fuhhhhhh! Panjang kemain khidmat masyarakat bagi ceramah kat orang, ya dak? Moga-moga situasi sebegini tidak jadi kat kita.

Hanyut Ke Lautan Rindu

Tajuk tak leh blahhhh!!

Lagu lama ni memang mengalun membuai rasa. Boleh hanyut tak tersedar huh uhuhu petang-petang bila dengar radio Klasik Nasional, fuhhhhh kemain lagi dok berangan sambal buat kerja.

Sarena Hashim - Bersama

Bersama...kuingin hidup bersama
Walau untuk sementara
dimana kau berada ku kan bersama

Bersama menempuh segala dugaan
Bersama menempuh segala dugaan
Sabar dalam kesusahan
Janganlah dikau berputus asa
bila berpisah

Masa berulang berganti kasihku sejati
Kenangan mesra kau beri
Masih kuingati
Hanya satu harapan yang kupinta padamu

Tetiba rasa nak bercinta macam P.Ramle pergi dating di Zoo Negara huhuhuhu moh kita dengar versi sashi Kapoor pulak huhuhuhu

Mmmmm tetiba rasa best pulak lagu-lagu Sarena Hashim ni. Lagu tahun 70-an. salah hari, aku pun belum lahir lagi. Lagunya kerap juga diputar di radio tapi napa macam tak biasa disebut pulak nama dia. Macam pelik pulak. 

Yeh Sama, Sama Hai Ye Pyar Ka - Shashi Kapoor & Nanda



Dahhh lah tu wehhh, jom sambung kija pulak!
Kemain berangan panjat bukit ya!



Jumaat, 25 Mac 2016

Belajar Al-Qur’an Surah Al Kausar

Terjumpa secara tak sengaja. Bila dengar…mmmmm best juga.

Learning Quran Surah Al Kausar




Nanti nak dengar surah lain juga lah. Jom!

Khamis, 24 Mac 2016

Dah sah ke milik MH370?



Jawapan dari Menteri Pengangkutan Australia hanyalah “'hampir pasti dari MH370”. Maksudnya apa ya? Boleh tak bagi jawapan yang jenis berterus terang sikit. Ya ke tidak? Jawab ajelah serpihan yang dijumpai di Afrika tu dari MH370 ke tidak. Jawapan panjang ni susah nak faham lah!

Analisis dilakukan oleh pakar-pakar teknikal yang menyiasat kes pesawat Malaysia Airlines, MH370 yang masih lagi jadi misteri walaupun dah lebih dua tahun peristiwa kehilangan pesawat MAS pada 8 Mac 2014. Australia mengetuai pencarian MH370 di Lautan Hindi, di mana penerbangan Kuala Lumpur-Beijing yang menbawa 239 penumpang dan anak kapal dipercayai telah menukar laluan apabila ia hilang.

Dua serpihan pesawat dijumpai di di pantai timur Afrika dan Mozambique awal bulan ini konsisten dengan model contoh yang dikeluarkan agensi sains Australia. Jadi? Jawapannya apa?

Mmmmm bila nak dapat jawapan ni?

Peminat Misteri Siri Dua



Dialog Hari ni

Sambungan Dialog tentang Peminat Misteri petang semalam. Masih lagi lagu GERUA, tapi ambo dah tak mau joget-joget dah. Asal terima panggilan je ambo stress. Makanya, dialog berikutpun berlaku;

Ambo: Ya, ada apa boleh saya bantu?
Dia: Errrr …dah lupa saya ke?
Ambo: Saya yang mana tu ya?
Dia: Sampai hati awak dah lupa…semalam saya telefon.
Ambo: Maaflah, semalam agak banyak juga saya terima telefon. Awak yang mana satu ya?
Dia: Wah, ramainya peminat. Alaaaa semalam, yang saya kata saya suka awak tu…yang kita bertembung di tandas tu.
Ambo: Ohh! Ada apa ya? Apa yang boleh saya bantu? [Ni ayat masa kerja, kalua dah lepas kerja mungkin boleh ubah jadi “Hah apa hal? Nak apa?”…boleh gitu?]
Dia: Saya nak tanyalah….boleh ke tak. Saya suka awak ni. Saya nak jadi kawan awak ni. Saya nak pergi merisik ni

Fuh!! Tarik nafas sat.
Ambo: Maaflah, saya ni kena jaga hati ramai orang. Jadi saya minta maaflah ya
Dia: Tak apa! Tak apa! tak payah minta maaf. Saya memang nak jadi kawan awak ni…

Penat tau cakap berlapik, guna ayat sastera tahap sasterawan negara. Ambo bukan reti sangatpun.
Ambo: Macam ni lah ya, saya berterus terang. Dengar ya…saya sebenarnya kena jaga hati ramai orang, bukan hati awak saja. Jadinya, saya minta maaf kalau saya tak boleh jadi kawan awak. Nanti hati orang lagi satu tu merajuk, saya lagi susah. Awak faham kan maksud saya?
Dia: Saya nak jadi kawan awak jugak!

Adussss!! Parah!
Macam mana ya nak block nombor orang huhuhuhu?

Mmmmm dah tau dah kan kenapa aku masih jugak belum kahwin padahal umur dah senja. Orang kata memilih sangat. Kenalah pilih, bukannya ada waktu percubaan yang boleh batal kontrak kalau tak sesuai atau ganti baru bila tak suka. Konfiden terlajak payah jugak kan huhuhuhu itu yang berlaku sumpahan aku tak akan berkahwin kalau tak kahwin dengan dia tu.

Sedang selidik mana dia dapat nombor telefon ambo huhuhuhu bagi pelempang sat kat tukang bagi tu!

Rabu, 23 Mac 2016

Peminat Misteri



Dah lama jugak tak dapat panggilan hangit serupa ini. Peminat Misteri. Tetiba petang semalam, dapat panggilan yang buatkan aku rasa macam popular pulak huhuhuhu Gini ceritanya:

Telefon nyanyi lagu Gerua, ambo tetiba rasa macam Kajol nak lari-lari tepi laut sambil angkat skirt, dengan air memercik di kaki. Selepas jawab salamnya, maka terjadilah dialog seperti di bawah;

Dia: Saya Z, peminat awak
Ambo: Err…er…errr…
Dia: Awak ingat lagi tak, kita bertembung di pintu tandas dulu…

Alahai! Tandas itu memang unisex, tiap hari ambo bertembung dengan orang bukan sama jantina. Apa nak heran pun.
Ambo: Err…er…errr…
Dia: Saya nak berkenalan dengan awak ni…kampong awak kat mana ya?
Ambo: Err…er…errr… nak berkenalan dengan saya ke nak berkenalan dengan kampong saya?
Dia: Nak kenal dengan awaklah. Nak hantar orang merisik.

Sudah! Makhluk mai dari manapun aku tak tau ni.
Ambo: Err…er…errr…

Menakutkanlah pulak. Tetiba rasa macam tak selamatlah pulak. Masih fobia dengan peminat misteri lepas. Semua maklumat ambo dalam tangannya. Alahai! 

Tetiba muncul tajuk telemovie baru di benak “Cinta berputik di pintu jamban”

Mentang-mentanglah baru belajar cara tulis skrip drama telemovie, semua benda nak buat tajuk huhuhuhuhu

Adusssss!!!! Stress!!!