Anda Juga Mungkin Berkenan

Khamis, 17 Disember 2015

Khabar Pada Hati



Ini yang paling payah, bila melibatkan hati. Apalagi kalau terjebak dengan penyakit hati.

Orang kata, bila kena penyakit hati, simptomnya dapat dilihat secara luaran. Barangkali hanya tabib penyakit hati sahaja yang tahu caranya. Kita orang biasa yang waraknya ke laut ini, kerap kali terpedaya dengan pelbagai simptom palsu.

Bila terasa dah ada ciri-ciri penyakit hati nak melanda tu, bawak-bawaklah jumpa nujum. Cari-carilah dukun untuk mendapat rawatan kalaupun tak percaya sangat doktor di pusat perubatan swasta, boleh jumpa bomoh hujung kampong nun. Mana tahu hembus sembur air sirihnya boleh jadi penawar mujarab. Asalkan tidak tergolong syirik dan penyakit hati itu berjaya diubati, cubalah sedaya upaya. Kalau tak diubati, dibimbangi mendatangkan wabak yang lebih serius.

Faham taka pa yang aku tulis ni? Tak faham?

Tak apa, ni laras Bahasa falsampah. Jangan terus bakul sampahkan dulu!

Rabu, 16 Disember 2015

Bila Lagi Nak Berkawan?



Hari ni pepagi lagi menyinggah kedai buku penerbit UKM. Ambo dah biasa dengan staf di kedai buku ni, selalu juga lepak dengan mereka. Ada masa, untuk semak stok buku yang nak beli tu ada ke tidak, hanya telefon sahaja. Kalau ada, minta mereka simpankan.

Hari ni ambo beli satu buku kiriman seorang rakan yang dah berpindah universiti. Buku tu asalnya memang dia miliki, dapat percuma sebagai penyumbang bab. Namun, bila ada malaun yang pinjam dan tak mengaku pinjam bila minta dipulangkan, terpaksalah beli semula. Nak buat macam mana, dalam dunia ni perangai orang memang macam-macam. Sebab tu aku sangat tak berapa berkenan nak pinjamkan koleksi buku-buku aku tu kat orang. Bukan kedekut tapi biasanya dah tahu memang tak akan dipulangkan semula. Dah lah koleksi rare yang aku ada tu payah nak jumpa.

Ini je yang aku nak tulis sebenarnya, iaitu: kalau pinjam harta benda orang sila pulangkan dengan keadaan sama macam asal, bukan macam belacan.

Sebelum balik, dapat soalan cepu emas dari kakak comel tu “Tak ada apa-apa perkhabaran ke?” tanyanya.

“Perkhabaran apa?” terhairanlah sekejab aku. Pepagi ni sel-sel otak belum bersambung, maklumlah belum sarapan.

“Perkhabaran nak berkawan,” katanya dengan senyum simpul.

Alahai! Doa kan ajelah kak oi. Ambo tak larat dah nak berkawan dengan orang yang dah ada penunggu. Malas nak Tarik-tarik rambut.




Selasa, 15 Disember 2015

Orang Tengah Ceramah Korang Tak Payah Ceramah Sama!



Hari minggu lepas, Sabtu dan Ahad ambo ada ikuti satu bengkel penulisan. Ahli panelnya memang tersohor bukan sahaja di negara kita, malah nama mereka ni dah termashur merata tempat. Banyak ilmu dapat dikutip. Dalam kursus ni juga tetiba boleh terjumpa semula rakan lama yang dah terputus dan tercantum ikatan beberapa kali. Kali terakhir jumpa pada 1991 ke 1992. Bayangkan lahhhhhh, lama kemain. Suspen pun ada, gumbira tu memanglah ada. Cumanya, kesian jugak kat dia, teruk kena sakat ko ambo huhuhuhuhu

Malangnya, hati agak bungkam. Bila dalam majlis ilmu sebegitu, ambo mengharapkan biarlah penceramah yang bercakap dan mencurahkan ilmunya. Kita yang jadi penimba ilmu ni tak payahlah gatal mulut nak buat ceramah lain kat belakang. Tak ada siapa bayar pun! Mmmmmm kena belajar  adab menuntut ilmu tu...

Terima kasihlah kepada pemain bola sepak Selangor yang bagi kami cuti percuma di Selangor tahun ni. Dapatlah ambo merehatkan diri setelah sekian lama tidak nikmati cuti hujung minggu, walaupun hakikatnya, tak adalah rehat pun.  Kepada penyokong Kedah, maaflah ya…bukan tak mau sokong tapi mau cuti huhuhuhuhu

Alaaaaa bola aje pun. Sokong masa tengok TV sudah laaaa, kemudiannya hidup perlu diteruskan juga. Sama jugak dengan final gegar vaganza tu. Nana kan dah menang. Tak payah nak pertikai lah Ezat tak dapat nombor dua tu…tak payah kalutlah Faradhiya dapat nombor dua pun. Juri lagi tahu lahhhh. Penat aku nak berleter lah huhuhuhu

Mmmmmm enteri ni pasal apa pun aku tak tau, alahaiii!!!

Fauzi mana, Fauzi?

Tetiba!


Khamis, 10 Disember 2015

MAS ke Air Asia?

Sejak MAS distrukturkan semula, ini kali ke empat aku gunanya. Semuanya antara KLIA-KCH dan sebaliknya. Dah lama tak merewang di KLIA, rasa macam bangunan berhantu pun ada jugak…lengang sahaja. Namun, musim cuti sekolah, terasa jugaklah ada manusia. Namun, kalau nak bandingkan dengan KLIA 2 tu…fuhhhh memang sangat berbeza.

Kalau tengokkan harga tiket untuk pergi Kuching tu, mmmmm telan liurlah. Memang berganda tiga kali berbanding harga tiket bila guna Airasia. Tapi, sebab ni harta kerajaan, kos pun ditanggung kerajaan Malaysia, makanya aku teruskanlah juga menyokong syarikat penerbangan ini. Sebenarnya malas nak jalan jauh di KLIA 2. Kalau guna MAS, tak adalah jauh sangat. Ambo kan dah OKU….kalau boleh nak pesawat tunggu depan pintu pagar rumah tu huhu huhu

awan nano melatari Pullman Kuching

Bila tengokkan hidangannya pula yang nak bandingkan dengan harga tiket itu, mengeluh pun dah tak mampu. Biasanya bila gunakan penerbangan, kita terpaksa gerak awal. Dah tentulah perut tak sempat nak isi. Kalau ada nasi lemak telanjang pun dah sedap untuk dihadap sementara nak sampai destinasi. Apa daya, paling mewah kami dihidangkan dengan sandwish sahaja. Kali pertama dapat tu, aku dan orang sebelah saling berpandangan. Maklumlah ketika itu memang tengah kebulur. Hadap ajelah.

Kalau naik air asia yang harganya KURANG lebih dua kali ganda itu, kita bazirkan RM18 bolehlah makan nasi beriani buat alas perut. Masih lagi murah kosnya. Okeh, itu kepala otak aku dok banding sebab tengah lapar.

Ahad lepas, peristiwa sangat sadis berlaku pula. Aku duduk di kerusi tengah anda seorang aci yang sentiasa menghembuskan hingusnya dengan kuat sepanjang penerbangan. Okeh, tekak kembang tapi nak komen apa-apa pun tahan je mulut. Hormat dia orang tua. Sebelah kanan aku pula seorang gadis cina yang manis, awal-awal lagi dia tolak makanan yang diberikan, tetapi pramugari manis tu tetap berikan dia sandwish tu. Dah tentu dia juga tak lalu nak makan dengan situasi begitu.

sandwish MAS namanya...

Akhirnya si manis tu bagi aku, dengan alasan dia dah kenyang. Aku pun pandang ajelah kedua-dua set sandwish kat depan tu. Nak makan memang tak mampu nak telannya ketika itu bila ada orang main hembus hingus dengan kuat didengari satu kapal terbang sepanjang penerbangan. Dapat idea, gabungkan dalam bekas dan tutup macam kotak. Selesai masalah. Angkut sahaja balik rumah dan kuhadap keduanya sebagai makan malam.

Mmmmm entri ni campur segala mak nenek sebab kepala aku dah tak betul. Sedang mencari mana hilangnya Fauzi Qusyairi ni…awatnya tinggal aku sorang ni!!!!

Kata setia hingga hujung nyawa...Fuhhhh!!!
 

Selasa, 8 Disember 2015

Terima Kasih Bank Pertanian

Balik dari waterfront dengan perut yang kenyang selepas kena bahan dengan abe hensem, ambil gambar kawasan tersebut, terus sahaja balik hotel. Seharian kerja memang penat walaupun ikutkan, dalam ekon je pun. Bukannya kerja tengah bendang berpanas berlumpur. Nampak sangat dah tua kan…dah kurang kudratnya.

Di lobi hotel nampak ramai pakai baju Agro Bank. Tiga orang daripadanya satu lif denganku. Dari Semenanjung.

“Kami bank tak glamer,” kata salah seorang dari mereka merendah diri.

Bank Pertanian sangat dekat dengan hati kami…” balasku dan tersenyum.

Yaaaa kehidupan kami sekeluarga berubah setelah seorang pegawai Bank Pertanian (sekarang ni dah tukar nama Agro Bank) di Kota Bharu buat satu keputusan berisiko. Kisahnya begini;

Masa dulu-dulu, kalau dapat tawaran masuk universiti, ibu bapa kena lunaskan yuran pengajian untuk satu semester. Jadinya, sekali turun tu, mahu nak kena pakai 4-5 ribu. Bagi orang sengkek papa kedana macam kami, mana nak cekau?

Bila kakak berjaya sambung belajar di UKM, ayah cagarkan sekangkang kera relung kami kepada sedaranya, tapi akhirnya, relung itu jadi hak milik dia terus setelah ayah ditipu. Dah lah kami papa kedana miskin tegar, kena tipu pulak. Paling sakit ditipu sedara mara sendiri. Tapi apa nak hairan, harta punya pasal kan.
Fuhhhhh comey gilerrr sawah padi dia....

Sejak muda ayah kerja keras tetapi hidup kami tak berubah pun. Makan pun tak cukup. Akhirnya, ayah ke Bank Pertanian di Kota Bharu untuk mintak pinjaman pertanian nak bagi beli traktor. Pegawai bank tu tanya “Pakcik nak cagarkan apa sebagai cagaran?”

“Kalau saya ada harta nak cagar, buat apa saya datang sini?” kata ayah sambil tunjuk dia hanya ada duit RM10 sahaja.

“Dapat tak pinjaman tu?” tanya pegawai Agro bank yang aku jumpa dalam lif di Hotel Riverside Kuching itu.

Aku angguk dan senyum “Terima kasih Bank Pertanian bagi peluang ayah ubah hidup kami,” kataku sambil keluar lif.

Ya, Setelah berdebat pi mai pi mai, akhirnya pegawai itu luluskan pinjaman ayah sekalipun cagarannya hanya air liur. Bermula hari itulah aku menyaksikan kegigihan ayah yang luar biasa. Berbekalkan satu traktor, ayah kerja siang malam bajak sawah (sawah sendiri dan ambil upah bajak sawah orang) dan tanam padi untuk ubah taraf hidup keluarga kami. Berjaya hantar kami sekolah lima tingkat. Alhamdulillah.

Dan kini juga, adik bongsu kami meneruskan legasi ayah di sawah, dengan penggunaan teknologi terkini juga. Cumanya, dia tidak lagi buat pinjaman dengan Agro Bank. Mungkin, sebab dia memiliki lebih banyak ringgit Malaysia semasa meneruskan usaha tersebut berbanding ayah yang hanya ada RM10. Dan dia, hidup lebih tenang tanpa fikirkan hutang piutang perlu diuruskan berbanding kami yang kononnya kerja besar dan kerjaya hebat ini. Hakikatnya, dia lagi hebat dari kami.

Isnin, 7 Disember 2015

Kena Bahan dengan Abe Hensem di Waterfront Kuching

Hari minggu lepas, aku di Kuching. Kerja, bukannya cuti-cuti Malaysia atau jalan-jalan cari makan atau cari pasal.

Hari Ahad, kembali dari urusan kerja, aku minta teksi berhenti di waterfront. Cuaca kononnya cantik, ada awan kepul-kepul. Nak ambil gambar bangunan DUN sahaja sebenarnya.

Sayang Sarawak Sungainya sempit...katanya

Dari pagi, hanya sarapan di hotel. Hingga jam 3 petang belum tambah kalori lagi dalam darah, jadinya…bila jumpa kedai makan muslim di Dataran waterfront tu, aku ambil kesempatan untuk makan nasi ayam. 

Sambil tunggu pesanan sampai, kami kat situ dihiburkan seorang lelaki hensem ni…cer dengar dia bahan aku tang situ huhuhuhu tau la aku kebuloQ belum makan tengahari huhuhuhu

video


Ada satu ketika, dia datang nyanyi di meja aku. Nasib baik tak tersembur nasi ayam. Dah lah aku makan sensorang, kena bahan pulak tu. Kena gelak kat penonton lain pulak tu. Mmmmmm buat muka tak tahu aje lah, tapi muka dah tentulah memerah bunga raya termalu-malu cat ambo!

Sebenarnya, aku macam nak mintak dia nyanyi lagu Nash…tapi segan nak bagi tau hu huhuhu

Sekarang aku nyesal sebab tak mintak dia nyanyi lagu Nash tu huhuhuhuhu

Jumaat, 4 Disember 2015

Katanya Hospital Swasta Lagi Bagus



Minggu ni kalut. Dah tiga minggu pun kalut, bukan minggu ni aje. 

Minggu ni juga tak tahu macam mana, sangat kerap agen insuran telefon. Tak tahu mana mereka dapat nombor tu.  Macam biasa, bila agen insuran perkenalkan diri, makanya aku akan beritahu awal-awal lagi aku dah ada insuran kesihatan dan belum ada niat nak tambah lagi.

Ada agen insuran mudah putus asa dan hormati keputusan itu. Minta maaf kerana menggangu kemudian tamatkan perbualan. Tetapi ada juga yang jenis berusaha keras dan bersungguh-sungguh menjalankan tugasanya. Sekali kata tak nak, memang tak bagi makna apa-apa. Ada aje alasan dan hujah yang dikemukakannya.

“Dah dua kali saya guna medical card tu, alhamdulillah ok aje,” beritahuku. Ceh, dialog macam dalam novel Tuan Anas Mikail laaa pulak!!!

“Kalau Puan guna insuran ni…bla bla bla…bla bla bla…”

“Dua tu pun dah cukup, en…saya guna perkhidmatan hospital kerajaan,” sampukku sebelum lebih panjang dia merepek. Namun, bila sebut je perkhidmatan hospital kerajaan, makin beria lah pulak dia.

“Puan, perkhidmatan hospital kerajaan sekarang ni banyak isu…puan tau tak banyak kes bla bla bla bla…doktor tak cekap, misi muka tak siap” semua kes tu disebut untuk serlahkan betapa tak cekapnya hospital kerajaan. 

“En, saya ni dah guna dua-dua jenis hospital tu. Berjam saya tunggu sensorang di lobi untuk masuk wad di hospital swasta gah tu. Alasan, tak ada katil. Katil sementara pun tak ada? Encik tahu macam mana rupa muka doktor perempuan yang merawat saya tu? Kalah buah peria. Mulutnya? Dia kata saya buat-buat sakit! Hello! Dua hari tak bangun baru saya pergi hospital gah tu tau! Saya tak pernah ambil MC berbelas tahun kerja, kata buat-buat sakit tu tuduhan paling kejam untuk diterima,” waktu tu ayat saya lagi panjang dari ayat dia.

“Kalau ke hospital swasta, lebih selesa sikit,” dia masih juga nak umpan.

Wad saya di hospital kerajaan lebih luas dan selesa banding hospital swasta tu. Saya tak payah cakap apa-apa, mereka boleh akses kelayakan saya online. Awak rasa syarikat insuran rajin bagi ehsan wad kelas satu kalau takat bayar RM150 je sebulan? Di hospital Serdang tu, saya tak payah bayar sesenpun…makan mewah mengalahkan hotel 5 bintang,” 

“Sepanjang dapatkan perkhidmatan di Hospital Serdang yang Encik kata tak berkualiti tu, saya tak pernah nampak muka misi, doktor, fisioterapist, tukang cuci, staf hospital yang masam macam buah manga muda, walaupun saya pergi dengan keadaan selekeh…kalau kita tak reti hormat orang, kita jangan terlalu harapkan orang boleh hormat kita tahap menyembah,”

“Waktu menunggu untuk rawatan lama, puan,”
 
pendaftaran di hospital Serdang
“Waktu itulah kepala otak saya berehat dan menikmati hidup. Kepala otak saya ni berfikir tak berhenti siang malam…takat tunggu 2 jam perkara biasa. Masa menunggu itulah saya gunakan untuk lebih insaf diri. Tahu tak betapa bertuahnya saya yang sakitnya hanya sikit sahaja berbanding orang-orang lain. Masa inilah juga saya boleh bergaul dengan pesakit lain, salami kehidupan mereka kemudian buat novel,”

Dia diam.

“Selagi saya di Bangi dan gunakan hospital Serdang, saya tak perlukan insuran tambahan. Cukup tak alasan saya untuk tidak tambah polisi insuran kesihatan tu? Nak saya tambah lagi ke?”

Orang diam macam aku (hanya beberapa orang sahaja tahu aku ni bukan pendiam huhuhuhu) usah ditekan punat yang membolehkan semua perkataannya keluar. Karang dua jam tak berhenti bercakap huhuhuhu tak pepasal dapat kuliah percuma