Anda Juga Mungkin Berkenan

Jumaat, 28 Ogos 2015

Berdepan dengan Ujian

Sekarang ni, aku tengah gila dengar ceramah-ceramah Ustaz Badli Shah. Ada banyak perkara yang buatkan kuliah santainya itu menarik. Kalau Ustaz Kazim Elias (DUKE) suka menyanyi, ustaz Badli Syah ni suka bagi cerita-cerita yang tinggi ilmu falsafahnya.

Aku mula cari ceramah Ustaz Badli Shah ni sejak Radio Klasik memuatkan ceramah Ustaz Badli Shah dalam ruangan ceramah Mudtaqqim pagi-pagi atau petang-petang sebelum maghrib.

Jom, dengar ceramah Ustaz Badli Shah bertajuk Yang Baik Tak Semestinya Baik



Dalam ceramah ni dihuraikan tentang apabila kita diuji. Antara pengisian ceramah ini adalah;

  • Allah tidak memberi ujian, takdir, musibah dan sebagainya tanpa ada sebabnya. Takdir setiap hambanya telah tertulis sejak 50 ribu tahun sebelum langit dan bumi diciptakan (hadis Muslim; 2653).
  • Allah sahaja yang tahu hikmah setiap apa yang berlaku.
  • Ujian Allah kepada hambaNya mengikut tahap iman kita. Agama/iman yang kuat/teguh, maka semakin tinggi/besar ujian yang kita akan depani.
  • Apabila ditimpakan masalah, ujian, bencana atau malapetaka, jangan jadikan masalah tersebut sebagai masalah, tetapi jadikan asalah itu sebagai suatu yang boleh melonjakkan kita kepada tempat yang lebih tinggi.
  • Setiap perkara yang dikurniakan baik atau buruk, ada hikmah yang tersendiri. Jika baik maka perlu lebih bersyukur. Banyakkan berdoa semasa kita senang dan gembira. Doanya akan lebih mudah dimakbulkan.
  •  Bila ada masalah, besarkan wadahnya, bukan berdasarkan masalahnya. Besarkan jiwa. Lapangkan diri.

Dengarlah ceramah ustaz Badli Shah ni. Sangat menarik. 

Khamis, 27 Ogos 2015

Hukum Upload Gambar Makanan di Facebook

Sebelum ni heboh tentang Hukum Post Gambar Makanan di facebook oleh Ustaz Fawwaz Mohd Jan. macam-macam pendapat oleh kita yang tak berapa nak tahu tentang hukum hakam ni bertebaran merata tempat. Bab komen cepat aje kita. Maklumlah…jari-jari suka menari di keyboard huhuhuhu hanya jari yang berbicara katanya.

Video inilah yang menyebabkan isu ini panas sehari dua di dunia maya;


Hukum Post Gambar Makanan oleh Ustaz Fawwaz Mohd Jan


Katanya, adab membeli makanan dan tak mahu bagi kat orang orang. Walau bagaimanapun, video tersebut sebenarnya hanya separuh sahaja. Huraian panjang lebar tentang apa yang Ustaz Fawwaz kuliahkan tu boleh tengok dalam video berikut;

Video Penerangan Hukum Post Gambar Makanan oleh Ustaz Fawwaz Mohd Jan


Hukum post gambar di facebook... Ustaz Fawwaz Mohd Jan
Huraian Ustaz Fawwaz tentang trend orang hari ni yang suka share gambar makanan di media sosial.. PENTING! dan WAJIB DENGAR!~
Posted by Zonkuliah on Wednesday, August 19, 2015

Lain kali jangan dok potong dengar sekerat je. Tak pepasal Ustaz Fawwaz kena kutuk kaw kaw semata-mata penerangannya tu orang guna pakai satu ayat sahaja. Yang ustaz ceritakan panjang lebar tu tak adalah pulak siapa nak cari dengar.

Sesiapa yang dah TERkutuk Ustaz Fawwaz secara tak sengaja, silalah minta maaf dengan ustaz. Tak ada kerja cari kerja namanya.

Berikut adalah penerangan dan pendapat Ustaz Hanif Haron pula, masih lagi tentang isu hukum muat naik @ upload gambar makanan di media sosial seperti facebook.

Hukum Upload Gambar Makanan Di Facebook oleh Ustaz Hanif Haron



Menjaga hati dan perasaan orang juga adalah perlu dalam kehidupan kita.

Aku pernah alami bagaimana rasa sengsaranya bila hanya mata yang menikmati bermacam gambar makanan yang menarik di wall bila rakan-rakan facebook upload gambar makanan. Walau pun hanya cekodok. Walaupun hanya lempeng. Sangat siksa rasa itu. Nanti ambo cerita dalam entri lain ya…dah panjang sangat dah entri ni…

Rabu, 26 Ogos 2015

Iklan Kereta Hyundai Veloster yang Seram

Fuhhhhh!

Bayangkan, iklan kereta sebegini seram. Niatnya memanglah nak bagi tahu ciri-ciri keselamatan yang ada pada sesebuah kereta keluaran terbaharu, tapi kalau begini rupanya iklan, macam tengok cerita seram pun ada. Nasib baik tengok iklan kereta keluaran terbaharu Kereta Hyundai Veloster ni pada siang hari. Bayangkan, kalau tengok iklan kereta Hyundai Veloster ni tengah malam buta, mahu kena serangan jantung.

Silalah tengok iklan Kereta Hyundai Veloster ini pada siang hari ya, aku tak mahu bertanggungjawab kalau kalian terkena sampuk memalam. Jom tengok

Iklan Seram Kereta Hyundai Veloster



Seram tak? Terkujat tak?

Dua tiga kali jugaklah ulang tengok iklan ni nak fahami apa sebenarnya nak disampaikan. Maklumlah, tengok kali pertama tu lebih kepada kawal perasaan seram aje huhuhuhu.

Selasa, 25 Ogos 2015

Mengejar Matahari, Tetapi Terjumpa Pelangi Indah

Setiap hari, aku akan senaraikan apa akan dibuat sepanjang hari pada satu helaian kertas kecil. Selitkan di telefon. Setiap kali sesuatu perkara itu dilaksanakan, aku akan potong dari list tersebut. Malam hari, aku akan belek semula kertas nota kecil tersebut dan tengok semula perkara yang tidak sempat untuk dilangsaikan untuk hari ini.

Begitulah yang aku buat setiap hari sejak dah tua ni. Tua di sini bermakna, kalau aku tak senaraikan…mesti akan terlupa. Tertinggal buat sesuatu kemudian perlu pergi semula ke satu tempat itu, padahal sepatutnya dah diselesaikan semasa buat urusan lain di tempat yang sama.

Begitu juga dengan setiap urusan di pejabat. Semuanya bersepah tulis dalam kertas kecil mengikut urutan walaupun kerapkali juga berlaku aku melangkah senarai berkenaan. Sebab itu, aku tak suka orang mencelah urusan seharian aku secara tiba-tiba.

Hari ini hari gaji orang gomen. Keluar dari rumah pagi tadi sepatutnya aku ke bank belakang rumah, singgah beli sarapan di Asam Pedas, berhijrah ke tiga bank lain untuk selesaikan semua bayaran wajib setiap bulan. Akhirnya pergi pejabat.

Namun, aturan Allah sangat lain. Aku tak dapat parking di CIMB sebab pelanggan kedai tudung Fareda berlambak dah serbu awal-awal. Ketika singgah di Restoren Asam Pedas untuk bungkuskan mehun goreng, semua makanan untuk sarapan dah habis, hanya tinggal nasi lemak. Menu tengahari dah mula dihidangkan. Awal benar! Aku perlukan sarapan, bukan makan tengahari. Belum masa untuk makan tengahari lagi...

Aku ke PKNS untuk cari ATM CIMB. Mesin ATM dah tak ada. Bila Tanya pada Mak Guard, dengan muka masam dia terus menjawab “Dah tak ada” walaupun soalan aku belum habis tanya lagi. Barangkali ramai sangat dah orang bertanya, naik menyampah dia!

Aku terus ke UKM. Di bahagian hadapan bangunan Pusanika semua parking dah penuh. Aku pusing ikut laluan belakang. Alhamdulillah, ada parking paling dekat. Selepas selesai urusan di CIMB, aku terus turun ke kedai kek dan roti ZAR Bakery n Café terletak aras paling bawah di bangunan Pusanika. Macam bawah tanah pun ada huhuhuhuhu UKM kan berbukit. Dok kalut fikir nak makan apa pagi ni…tetiba ada jejaka encem melambai. Encik Zakaria tengah sarapan dengan tuan punya ZAR Bakery n Café, apa lagi, aku turun sembang sama. Itu namanya rezeki dapat jumpa seseorang. Dah berbelas tahun aku jadi pelanggan yang kadang setia kadang-kadang ubah selera, tetapi peluang untuk bersembang begini baru muncul hari ni.


Yaaaaa kalau ikutkan hati, asalnya aku nak tepek gambar roti ni di facebook dengan kapsyen “Susahnya nak dapat sarapan pagi ni”. Namun, setelah hampir dua jam bersarapan sambal bercerita berbual mesra berkongsi pengalaman dengan Tuan Zam akhirnya aku sedar satu perkara;

orang kata berdua tu lebih baik...kami bertiga sebenarnya

ZAR Bakery n cafe dipenuhi banyak lukisan...ni sebahagian daripadanya. lain kali ambo letak gambar lagi

"Kadang-kadang ALLAH sembunyikan matahari, DIA datangkan hujan petir ribut taufan hatta tsunami. Kita bersedih berduka nestapa dan tertanya-tanya ke mana hilangnya matahari. Rupa-rupanya, Allah nak hadiahkan kita pelangi yang indah"

Aku dapat pelangi indah berwarna warni pagi tadi. Alhamdulillah!

Semua tu tak boleh beli dengan Ringgit Malaysia atau Euro walaupun mungkin boleh dapat juga dengan nilaian Pound Sterling. Mmmmmm lebih nikmat bila dapatnya secara percuma.  Dasar kedokuttt!!!!


Isnin, 24 Ogos 2015

Lagu Merdeka Dulu-dulu

Kita selalu dok dengar lagu-lagu patriotik dan kemerdekaan artis tahun 90-an. Kalau lagu Sudirman tu, yang ala ala 31 Ogoslah, lagu Bendera kitalahhh...dah jadi alarm aku pepagi sebab lagu tu kan bising dan bersemangat waja. Kononnya cepatlah bangun tak mahu dengar bising dan kejutkan jiran sebelah rumah.

Banyak lagu patriotik berkaitan kemerdekaan dan sambutan hari kebangsaan sering kita dengar di radio. Kononnya bagi semangat berkobar-kobar sikit. Namun, aku lebih suka dengar lagu merdeka dulu-dulu;

Menanti Saat Bahagia - Momo Latif



Tak ada semangat pun. Biasa-biasa sahaja rentaknya. Tapi lirik lagu Menanti Saat Bahagia ini benar-benar terisi dengan pengharapan yang tinggi.

Malaysia, aku menunggu saat bahagia kenaikan ringgit. Walaupun pak menteri kata kejatuhan nilai ringgit itu bagus, tapi aku masih mengharapkan selepas tarikh keramat 31 Ogos sempena sambutan kemerdekaan hari kebangsaan nanti, mohonlah nilai ringgit naik. sila lah naik lepasi POUND sterling!!

Khamis, 20 Ogos 2015

30 Minit Perbaharui Pasport di Imigresen Kajang

Bermula Januari 2015, bayaran bagi perbaharui pasport antarabangsa adalah RM200 bagi tempoh 5 tahun. Senyum.

Pagi-pagi tadi, sebelum jam tujuh aku dah ke Pejabat Imigresen Cawangan Kajang. Tak ramai orang. Aku adalah orang kedua sampai. Orang pertama tu datang jam 5 pagi huh uh uh gigihnya dia!

Waktu operasi bagi pejabat imigresen Kajang adalah seperti berikut;


Tepat jam 7.30 pagi, pintu pejabat Imigresen dibuka. Aku dapat nombor enam selepas beberapa orang potong Q (ini kan Malaysia) dan beri laluan kepada pasangan warga emas berbangsa India. Gembira betul auncle dan auntie tu pertama kali dapat perbaharui pasport antarabangsanya dengan status warga emas. Bayaran perbaharui pasport antarabangsa bagi warga emas hanya RM100 sahaja.

Hari ni tak ramai sangat orang serbu Imigresen Kajang. Kaunter pun buka tiga. Sekejab sahaja nombor naik, terutama pasangan warga emas tadi. Mereka dapat nombor pertama dan kedua.

Tengah seronok sembang dengan auntie dan uncle tu, nombor dan kena panggil. Kemudian sambung sembang lagi. Kemudian nombor naik lagi untuk buat bayaran.

Dok gelak-gelak sembang pengalaman berjalan merata tempat, nombor auntie dan uncle warga emas tadi dah naik untuk dapatkan pasport. Masing-masing terkejut sebab cepat benarnya siap. Kalau biasa, nak perbaharui pasport ...tak ambil masa sehari suntuk memang tak sah.

Hari ni, nombor pertama untuk pungutan pasport yang dan siap pada jam 8.15 minit pagi. Abang tu berlari dari kedai makan kat depan pejabat Imigresen. Mulutnya penuh dengan nasi lemak hu huhuhu seronok kena gelak. Nak ceritanya, betapa efisen dan cepatnya urusan perbaharui pasport di pejabat Imigresen Kajang sekarang ni. Makan nasi lemak pun tak sempat habis. Kalau sebelum ni...kena bawak tikar bantal rasa nak baring kat lantai je. Perubahan sangat positif. Tahniah Imigresen Kajang!!!

Dahlah urusan nak buat dan perbaharui pasport makin mudah. Bawa pasport lama dan kad pengenalan je. Pakai tudung warna gelap. Gambar akan diambil depan kaunter, tak payah lagi masuk kedai gambar bagai dan habiskan RM15 untuk gambar-gambar tu. 

Keseluruhan urusan aku siapkan perbaharui pasport di pejabat Imigresen cawan Kajang hanya mengambil masa selama 30 minit sahaja. Kalau datang dah tengahari tak tau la cemana perkhidmatannya. Ini hanya pengalaman aku yang datang pepagi buta ya...Aku tak bertanggungjawab ya bila kalian serbu Imigresen Kajang dan dapati kena tunggu lama.

Mmmmm panjang pulak entri ni. Jom sambung kerja. Pasport baru dah dapat...nak kena sambung menabung pulak. Walaupun menteri kata penurunan nilai ringgit sangat bagus untuk Malaysia, tiap hari aku doakan nilai ringgit melebihi nilai POUND. Oklah...kita sambung mimpi pulak!

Rabu, 19 Ogos 2015

Si Seksi Berkereta Mewah

Begitulah adat dunia. Kalau ada barang mewah, semua orang teruja sahaja. Ingatkan kat Malaysia sahaja adatnya begitu huhuhu hu

Itulah. Orang lebih melihat rupa fizikal. Cantik seksi macam mana pun, kalau takat naik kereta yang dah nak runtuh, orang tak pandang pun. Apa lagi kalau makan pun tak mampu nak beli. Ya dak?

Mmmmmm padahal, semua tu daki dunia semata-mata. Kalaupun kita ada, berpada-apadalah. Apalagi kalau tak ada apa-apa kan. Yang parahnya adalah…dah la tak ada, menunjuk-nunjuk ada pulak tu. Mmmm sendiri mau jawab lah. Tak nak kmen banyak.

Jom kita tengok prank materialistic dalam masyarakat. Bukan masyarakat Malaysia lah. Masyarakat orang lain. Padahal, kalau buat kat Bangi pun gini jugaklah penerimaannya. Kalau si miskin hina dina pakai kereta Tiara, lagilah orang tak nak pandang kan kan kan kan


Kereta Mewah VS Kereta Bukan Mewah




Tak adalah kereta bukan mewah tu teruk benar, masih Nampak sempurna lagi. Kalaulah yang betul-betul macam kereta macam nak roboh tu lainlah.

Selasa, 18 Ogos 2015

Meraikan Pencuri ke 10,000

Bagus jugak buat begini di Malaysia kan. Setiap orang yang mencuri di semua premis di Malaysia akan diraikan. Bagi kek, letak topi kat kepala, dialu-alukan kedatangannya. Patutnya kena nyanyi-nyanyi beramai-ramai lagi, macam buat kejutan besday tuuuu. Rakamkan semua tu hu huhuhuhu lepas tu dah tentulah viralkan di facebook. Glamer satu Malaya. Ada hati lagi nak mencuri lepas tu?

Jom tengok video bagaimana pencuri ke 10,000 diraikan;

Meraikan Pencuri ke 10,000



Comel tak? Haaaaaa dari dok buat prank hantu ke apa, baiklah buat prank cenggini.

MMmmmmm cumanya, kat Malaysia ni penyamun pakai parang, cemana nak joget-joget bagi kek dan bunga?

Isnin, 17 Ogos 2015

Masyarakat Cina di Kelantan

Ramai orang tak suka negeri Kelantan walaupun masih ramai juga suka datang ke negeri paling miskin ini. Menteri kata Kelantan negeri paling miskin di Malaysia. Katanyalah.

Jika anda kenali Kelantan dan anda tak suka, itu hak anda. Tak kesahlah kan. Yang peliknya, pijak kaki ke negeri Kelantan pun belum pernah tapi tak suka dengan negeri Kelantan. Tak suka dengan orang Kelantan. Tapi suka pulak dengan nasi kerabu. Terpulanglah. Pilihan masing-masing.

Selain Kelantan tu memang negeri asal aku, aku sukakan Kelantan sebab di sana ramai orang-orang Melayu. Perniagaan besar pun banyak kepunyaan orang Melayu, bukan yang kecil je. Tak payah pilih pun memang akan masuk kedai orang Melayu. Banyak. Bukannya kena tuju khas lokasi tertentu baru jumpa kedai Melayu, tapi ada merata tempat. Tiap kali balik kampung dan beli barang, aku tak pernah tawar menawar barang. Biasanya mereka akan beri diskaun sendiri bila aku tak tawar, hingga perangai tak menawar tu buatkan kakak iparku tegur. Katanya, tak reti membeli. Bagi aku…tak payah tawar menawar untuk jana ekonomi tempatan. Tapi, bila keluar dari negeri makmur ni, semangat tawar menawar aku tu mendadak naik huhuhuhu

Bangunan tinggi juga banyak kepunyaan bangsa sendiri. Bangga. Anak-anak Kelantan juga ramai bertebaran seluruh negara dan dunia. Ada yang sedang belajar. Berkerja. Berniaga. Juga bangga walaupun yang jadi mat romeo pun ramai, yang jadi penyamun pun ramai. Dalam setandan kelapa bukan semuanya elok. Adat dunia.

Masyarakat Cina di Kelantan



Yang paling best, aku sukakan semangat penyokong pasukan bola Kelantan. Ramai yang setia walaupun ramai juga yang tahap kesetiaannya tu hanya 50-50 sahaja. Setia masa menang. Namun, mereka semakin matang. Dah tak kalut buat tak tentu hala bila kalah berbanding dulu.

Yang masih perlu diperbaiki juga masih banyak. Biarlah simpan dalam hati. Kita pakat ubah setangga demi setangga. Kalau jadi Bini sultan bolehlah aku ubah drastic skit, ya dak?

Fengsannnnn!!!

Rabu, 12 Ogos 2015

Bukan Tak Suka Tapi…Tak Tahan

Hati mana tak gembira dan sayang bila Nampak anak kucing yang comel. Seronok untuk dimanja dan dibelai-belai.

Namun, takat ni aku tak pernah bela kucing. Sejak kecil, jarang rumah kami ada kucing kecuali kucing yang pandai berdikari. Tak membuang merata, tak malas golek-golek tetapi kejar tikus dan berperanan dalam rumah kami.

Sejak seminggu lepas, ada 4 ekor anak kucing sangat comel menetap di halaman rumah tu. Comel memanglah comel. Maknya pun dah seksi, apalagi anaknya….haruslah comel. 


Mula-mula datang dulu tak sampai hati nak halau sebab masih kecil sangat lagi. Comel pulak tu, cergas lari sana sini. Tiap kali nak keluar rumah atau nak masuk pagar, aku akan hentak-hentakkan kaki ke lantai bagi bunyi kuat-kuat dan menakutkan anak-anak kucing tu. Tersusup sasaplah dia lari menyorok. Asal dia Nampak aku je terus lari. Bukan apa, risau kalua-kalau terpenyek kepala kena lenyek tayar, itu yang selalu takutkan dia.


Sekarang ni, halaman rumah tu dah bau semacam. Dah jadi tandas dia pulak….dah la kat tengah-tengah tempat simen yang pecah tu ada tumbuh rumput sikit….haaaaaa sangat sesuailah untuk dia orang melepak buang hayat. Baunyaaaaaa tahan ajelah telinga huhuhuhu tahan telinga ek?

Yaaaa la, bau wangi tu umpama ucapan selamat dating tu. Sabooooo je lah!!!

Pagi ni, buka aje pintu rumah…tetiba Nampak benda ni;


Adoi laaaa. Patutpun banyak sisa makanan kat depan pintu. Rupa-rupanya mak dia yang bawak balik. Alahaiiii menderita jiwa tau.

Tak ada daya upaya minda nak kasi halau itu makhluk comel, tapi….sampai bila mata dan hidungku nak terganggu dengan mereka ni?

Isnin, 10 Ogos 2015

Maksud Lirik Lagu Shila Amzah zai jian bu zai jian dalam Bahasa Melayu


Semasa puasa lagi aku dok berzikir da da di da di da di huhuhuhu tapi tak tahu makna. Minggu lepas, lagu ni berulang ulang entah berapa puluh kali di rumah Cik Bintang;

zai jian bu zai jian 再见不再见 Shila Amzah 茜拉 Official MV



Hari ni nak bergetik dengan lagu ni lagi sepanjang hari, bila baca beberapa komen, tetiba nampak Jimmy Chung kongsikan maksud liriknya dalam bahasa Melayu. Terima kasih. Bagi sesiapa yang nak tahu makna lirik lagu terbaru Shila Amzah, zai jian bu zai jian 再见不再见 Shila Amzah 茜拉 Official MV bolehlah baca di bawah ya;

Terima kasih Jimmy Chung 1 week ago:

茜拉 - 再见不再见 歌词
Shila Amzah - Zai Jian Bu Zai Jian Lyrics (Malay Language)
Translated by Astro Ria

答答滴答滴答滴 雪花堆成脚印
da da di da di da di xue hua dui cheng jiao yin
(da da di da di da di Rintik salju membentuk tapak kaki)

喧嚣候车厅 呵一口气把你 画上玻璃
xuan xiao hou che ting he yi kou qi ba ni hua shang bo li
(Dalam ruang berlepas, aku bernafas dan ku lukiskan mu di atas gelas)

答答滴答滴答滴 时间转场过了季
da da di da di da di shi jian zhuan chang guo liao ji
(da da di da di da di Tibanya musim baru dengan putaran masa)

列车来又去 相聚的人把我 映成风景
lie che lai you qu xiang ju de ren ba wo ying cheng feng jing
(Keretapi yang datang dan pergi, menyatukan yang terpisah dan aku hilang dalam latar belakang)

再爱你最后一天 告诉自己该坚决
zai ai ni zui hou yi tian gao su zi ji gai jian jue
(Aku akan mencintaimu satu hari lagi, ku yakini diriku, aku boleh)

回忆都清空 夏天爱上了寒冬 怎么相逢
hui yi du qing kong xia tian ai shang liao han dong zen me xiang feng
(Buang segala memori, bila musim panas dan sejuk jatuh cinta bagaimana mungkin mereka bertemu?)

再爱你最后一遍 脚步却悬而未决
zai ai ni zui hou yi bian jiao bu que xuan er wei jue
(Aku akan mencintaimu buat kali yang terakhir, tapi langkahku terasa berat)

雪花似我 只从你心上飘过
xue hua si wo zhi cong ni xin shang piao guo
(Diriku sama seperti salji, debaran hanya dirasai di hati mu)

答答滴答滴答滴 雪花踩踏成冰
da da di da di da di xue hua cai ta cheng bing
(da da di da di da di Kini salju menjadi batu)

末班车鸣笛 和你离开时一样的声音
mo ban che ming di he ni li kai shi yi yang de sheng yin
(Bunyi keretapi yang terakhir sama seperti bunyi ketika kau pergi)

答答滴答滴答滴 霓虹点亮了街景
da da di da di da di ni hong dian liang liao jie jing
(da da di da di da di Lampu neon menerangi jalan)

热恋的情人 交换体温拥抱着就不怕冷
re lian de qing ren jiao huan ti wen yong bao zhuo jiu bu pa leng
(Pasangan kekasih berpelukan, mereka tak takut pada kesejukan)

你也曾和他一样 为我不顾风浪
ni ye zeng he ta yi yang wei wo bu gu feng lang
(Kau sama seperti lelaki itu, bagiku, kau tak takut pada guruh)

再爱你最后一天 告诉自己该坚决
zai ai ni zui hou yi tian gao su zi ji gai jian jue
(Aku akan mencintaimu satu hari lagi, ku yakini diriku, aku boleh)

回忆都清空 夏天爱上了寒冬 怎么相逢
hui yi du qing kong xia tian ai shang liao han dong zen me xiang feng
(Buang segala memori, bila musim panas dan sejuk jatuh cinta, bagaimana mungkin mereka bertemu?)

再爱你最后一遍 脚步却悬而未决
zai ai ni zui hou yi bian jiao bu que xuan er wei jue
(Aku akan mencintaimu buat kali yang terakhir, tapi langkahku terasa berat)

雪花似我 只从你心上飘过
xue hua si wo zhi cong ni xin shang piao guo
(Diriku sama seperti salju, debaran hanya dirasai di hati mu)

再见吗 或再也不见了
zai jian ma huo zai ye bu jian liao
(Adakah kita akan berjumpa lagi? Atau kita tidak akan berjumpa lagi?)

这我应该问你 还是问自己
zhe wo ying gai wen ni huan shi wen zi ji
(Patutkah aku bertanya pada mu, atau diriku sendiri?)

再爱你一天然后说再见
zai ai ni yi tian ran hou shuo zai jian
(Aku akan mencintaimu satu hari lagi, dan akan ku ucap selamat tinggal)

再爱你一天然后说再见
zai ai ni yi tian ran hou shuo zai jian
(Aku akan mencintaimu satu hari lagi, dan akan ku ucap selamat tinggal)

再爱你一天然后说再见
zai ai ni yi tian ran hou shuo zai jian
(Aku akan mencintaimu satu hari lagi, dan akan ku ucap selamat tinggal)

WOW 再见不再见
WOW zai jian bu zai jian
( WOW Jumpa lagi atau takkan jumpa lagi)

再爱你一天然后说再见
zai ai ni yi tian ran hou shuo zai jian
(Aku akan mencintaimu satu hari lagi, dan akan ku ucap selamat tinggal)

再爱你一天然后说再见
zai ai ni yi tian ran hou shuo zai jian
(Aku akan mencintaimu satu hari lagi, dan akan ku ucap selamat tinggal)

再爱你一天然后说再见
zai ai ni yi tian ran hou shuo zai jian
(Aku akan mencintaimu satu hari lagi, dan akan ku ucap selamat tinggal)

不再见 不再见 WOW
bu zai jian bu zai jian WOW
(Takkan jumpa lagi, takkan jumpa lagi WOW)

再爱你一天然后说再见
zai ai ni yi tian ran hou shuo zai jian
(Aku akan mencintaimu satu hari lagi, dan akan ku ucap selamat tinggal)

回忆都发疯 拼命往身体里冲
hui yi du fa feng pin ming wang shen ti li chong
(Kenangan lama semakin menggila, merasuk seluruh tubuhku)

再爱你最后最后一遍 然后说再见
zai ai ni zui hou zui hou yi bian ran hou shuo zai jian
(Aku akan mencintaimu buat kali yang terakhir, dan akan ku ucap selamat tinggal)

当日出雪融 会有更好的相逢
dang ri chu xue rong hui you geng hao de xiang feng
(Bila matahari mencairkan salju, pasti akan ada pertemuan yang lebih bermakna)

再见不再见
zai jian bu zai jian
(Jumpa lagi atau takkan jumpa lagi?)

Mmmmmmm sedihnya lagu niiiiii jom nyanyi da da di da di da di hu huhuhu ini je pun yang reti sebut!!!

Khamis, 6 Ogos 2015

Serpihan Sah Milik MH370

Akhirnya disahkan juga bahawa serpihan sebahagian daripada kepak pesawat yang ditemui di Pulau Reunion adalah milik MH370 yang dilaporkan hilang 515 hari lepas. Lebih setahun. 

Keputusan hasil siasatan mengenai serpihan itu diumumkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak pada pukul 2 pagi tadi.

"Sejak kehilangan selama 515 hari lalu, saya dengan berat hati mengesahkan hasil siasatan pasukan pakar antarabangsa bahawa serpihan yang ditemui itu milik MH370. Kini kita ada bukti kukuh ia berakhir di Lautan Hindi.

"Bagi pihak Malaysia, saya ingin mengucapkan terima kasih kepada semua yang terlibat dalam proses siasatan dan membantu dalam operasi mencari selama ini dan kepada keluarga serta waris penumpang pesawat, pengesahan ini walaupun ia sesuatu yang menyedihkan tetapi akhirnya ia dapat merungkai nasib 239 penumpang dalam pesawat itu," Najib berkata, kerajaan Malaysia bertekad untuk memastikan apakah punca sebenar kehilangan pesawat MH370.

 Takziah kepada semua ahli keluarga mangsa. Alfatihah untuk mangsa beragama Islam. Semoga roh mereka ditempatkan bersama-sama orang-orang yang beriman. Aminnnn.


Isnin, 3 Ogos 2015

Video Pesawat Mendarat Dalam Ribut

Bila berlaku kehilangan MH370 yang serpihan sayap MH370 dikatakan ditemui di Pulau Reunion, Tasmania, atau MH17 yang ditembak jatuh di Ukrine, kapal terbang dah timbulkan fobia kepada ramai orang. Walaupun kapal terbang dikatakan cara perjalanan yang paling selamat, bagi sesiapa yang tidak pernah berdepan dengan suasana tidak tenteram dalam penerbangan bolehlah kata ok. Cuba tanya kepada sesiapa yang pernah alami pengalaman ngeri berdepan dengan penerbangan tidak tenteram seperti ribut dan hujan. Belum lagi taufan.


Tetiba terjumpa video beberapa pesawat mendarat dan membuat cubaan mendarat di landasan dalam keadaan ribut di Lapangan Terbang Madeira. Fuhhhhh kecut perut wehhhhh!!!

Dangerous Crosswind Storm Aborted Landings Go-Around Madeira Airport



Sebab tu lah gaji pilot ni tinggi. Insurans pun tinggi. Dalam keadaan biasa bolehlah buat pendaratan sambil makan kacang huhuhuhu boleh ek gitu? Mmmmm kalau dah ribut taufan, kapal terbang pun nampak macam kertas je, haaaaaaa cemana tu. ketaQ lutut jugak lah kan kan kan kan