Anda Juga Mungkin Berkenan

Selasa, 30 Jun 2015

Utamakan Tetamu

Budaya kita, malah agama kita mengutamakan tetamu yang datang. Hanya, ada kalanya, cara kita utamakan tetamu itu buatkan kita ketepikan ahli keluarga kita sendiri.

Pernah alami peristiwa sebegini masa kecil dulu?

Your mother won't let you have the food until the guests have had it!



Masa kecil dulu kami memang selalu alami situasi sebegini. Cumanya, tak adalah piza atau air tin sebegitu. Maknanya, terdapat makanan yang lebih istimewa dari kebiasaan kami, tetapi dihidangkan kepada tetamu. Dan, hanya itu sahaja yang ada. Tetamu tu pula makan dengan beria-ria hingga habis. Makanya, telan liur je lah kami.

Dalam situasi kami, memang fahamlah sebab kami tidak berkemampuan. Hidangan paling sedap itu tetamu makan. Dan kami pula berdoa agar tetamu tak makan hingga habis. Tunggu hingga tetamu turun hingga bawah, kemudian masing-masing macam singa lapar berebut dalam senyap hu hu huhuhu nama pun budak-budak.

Cara yang sama diamalkan masa aku ke Aceh beberapa tahun lepas. Tuan rumah hidangkan untuk tetamu (kami) yang dah dewasa padahal anak-anaknya yang lasak itu belum diberikan lagi. Jadinya, anak-anak akan buat perangai kerana tengok orang dewasa dah makan.

Hari pertama, aku tak tahu situasi tu. Pada hari kedua, aku tolong masak sama. Jadinya, aku beritahu kat tuan rumah untuk bagi makan anak-anaknya kenyang-kenyang sementara tunggu tetamu lain yang belum sampai. Hasilnya, anak-anak itu tak ganggu tetamu lagi ketika kami makan. Mereka juga tak buat perangai.

Kesimpulannya, bagi anak-anak kita makan dulu sampai kenyang, barulah mereka tak buat kacau depan tetamu. Kita juga boleh bersembang tanpa gangguan.

Isnin, 29 Jun 2015

Terima Kasih, Bhai!

Ramai suka makan kedai mamak. Dek merata tempat ada kedai mamak, kita macam dah terbiasa dengan beberapa istilah yang mamak gunakan. Istilah-istilah digunakan mamak tu pun kita balun guna jugak.

Apa jadi bila mamak hensem kita panggil Bhai

When a girl calls you "bhai"



Hu hu huhuhuhu kesian tak? Kesian tak?

Sadis benarnya aku nengok. Disebabkan pompuan lawa panggil dia BHAI, tetiba je hadapi kemurungan dan demam huhuhuhu 

Kalau lelaki yang panggi dia gitu, aku syak tak adalah kesannya sebegitu rupa...huhuhuhu aku nak sambung gelak!

Jumaat, 26 Jun 2015

Cara Senyapkan Leteran

Perempuan memang suka berleter ek? Hu hu huhuhu Chef Wan tu lelaki, tapi mulutnya macam bertih goreng….tak adalah berleter, tapi bercakap.Errrr tak pepasal nama Chef Wan pula TERumpat kat blog aku ni.

Jadinya, bagaimana caranya nak hentikan leteran atau bebelan sang kekasih hati? Bingit telinga tau hu huhuhu

Beginilah caranya untuk hentikan leteran, bebelan dan rugutan secara berhemah;

How to make a girl stop talking!



Cara berikut lebih sadis huhuhuhu tapi aku gelak tak henggat huhuhuhu



Comey tak? Mmmmmm bolehlah praktiskan cara ni. Cumanya, cara ke dua tu tak payahlah buat ya. Tak pepasal ada yang jadi arwah nanti huhuhuhu

Khamis, 25 Jun 2015

Lauk Apa Berbuka Nanti?

Setiap hari pening dok fikir fasal lauk untuk berbuka dan bersahur.

Bukan manjakan anak tekak, namun situasi memang tidak membenarnya untuk masak beria-ria ataupun punggah juadah di Bazar Ramadhan beria-ria.

Bila Allah tarik nikmat sihat, banyak perkara dah kita tak mampu nak buat. Nak masak sendiri perlukan bahan mentah. Nak dapat bahan mentah kena pergi beli. Nak pergi beli kena keluarkan tenaga sedangkan tenaga itulah yang kehabisan.

Nak pergi Bazar Ramadhan cari juadah juga perlukan keupayaan yang tinggi. Bukannya boleh parking betul-betul jalan utama masuk bazar ramadhan. Bila parking jauh, sedang elok sampai muka depan bazar ramadhan, dahhhhhh nak pitam. Cemana tu?


Jadinya, berbukalah takat yang ada. Takat yang mudah. Mana yang ada, itulah rezeki untuk hari tu. Hidup ni mudah sahaja. Kalau rasa nasib kita tak beruntung, kenangkanlah mangsa-mangsa banjir di Manik Urai Lama sana yang masih ramai berada dalam khemah. Ingatlah tentang masyarakat Islam di Gaza yang berbuka puasa antara runtuhan bangunan, di bawah percikan bom dan mortar bak bunga api.

Teringin nak iftar berbuka puasa ramai-ramai macam kat Dataran Merdeka. 

Rabu, 24 Jun 2015

Happy Birthday

Sejujurnya, keluarga kami bukanlah jenis buat sambutan untuk hari lahir, hari ibu, hari apa atau apa-apa hari pun. Kalua ucap “selamat hari ibu” kepada Mek, dia akan Tanya semula “natang apa tu?”.

Sebab tu aku rasa pelik bila ada orang beria benar nak sambut hari lahir aku. Bukan sekali dua pun aku lupa tarikh lahir sendiri, jadi dah terbiasa. Namun, aku boleh aje sambut dan raikan hari jadi orang lain. Gembirakan hati orang apa salahnya.

Namun, rasanya hidup pada tahun 2015 tanpa sambut hari jadi macam pelik pula kan terutama bagi anak-anak. Inilah yang diketengahkan dalam satu filem pendek berjudul Happy Birthday arahan Ang Geck Geck dari Singapura ini. 

 Happy Birthday


Cecilia gazes longingly at a birthday cake in the midst of her classmate’s birthday celebration. She asks her grandmother later when her birthday is. Only to be told that she was born in a rubbish bin and that she has no birthday. Not satisfied, she decides to invent a birthday for herself.

Hidup penuh dengan cerita duka, adakalanya lebih baik kita tak tahu dari tahu kan kan kan.

Selasa, 23 Jun 2015

Hadiah Hari Bapa

Ahad lepas hari bapa. Bukan tradisi keluarga kami sambut hari bapa. Malah, bukan tradisi keluarga kami sambut apa-apa hari pun kecuali raya. Tak ada sambutan hari jadi, tak ada sambutan hari Ibu dan sebagainya.

Namun, jauh di sudut hati aku memang sangat teringin nak hadiahkan ayah macam dibuat Zaid Ali ni, cer tengok apa dia hadiahkan ayahnya pada hari bapa;

FATHERS DAY SURPRISE!



Aku dapat tahu ayah dok berangan 4x4, malangnya, aku tak sehebat Zaid Ali yang hadiahkan ayahnya sebuah kereta mercedez hu hu huhu kalau 4x4 pun ayah dah tersangat suka kan kan kan. Alahai...nak kena menabung ni.

Isnin, 22 Jun 2015

Cara Tarik Anak-Anak Bersahur

Ramai Ibu bapa pening kepala macam mana nak buat untuk tarik minat anak-anak bangun sahur.  Cerita anak liat bangun sahur bukan kisah baru, aku dulupun payah nak bangun sahur. Sekarang ni pun, kalau boleh aku tak sanggup pun nak bangun semata-mata untuk makan. Awal benar tu pulak nak makan.

Masa berbuka tak jadi masalah sebab memang perut tengah kenyang...errr tengah kenyang ek?. Letak apa pun depan mata, semuanya taram aje tanpa banyak soal jawab.

Masa aku kecik-kecik dulu, mek ada cara tersendiri untuk tarik kami bangun bersahur. Mek memang tahu juadah kegemaran kami. Jadinya, juadah itulah yang akan disimpan untuk sahur. Kalau dulu, dapat bersahur dengan telur goreng cicah kicap tu pun dah nikmat sangat. Maklumlah, jarang dapat makan telur goreng. Kami ni kan marhaen, mampu makan anak ikan goreng sahaja.

Kadang-kadang, Mek buat ayam percik. Kuah percik akan dibanyakkan. Ayamnya dipotong ketulan kecil dan cukup satu sorang untuk semua orang. Makanya, gigitlah sedikit-sedikit supaya cukup dengan timbunan nasi yang banyak tu.

Bila bulan puasa, tetiba ada telur goreng atau ayam goreng, atau ayam percik, apalagi...memasing tak akan lepaskan peluang untuk bangun walaupun masa suap makanan ke mulut tu, mata masih lagi belum buka huhuh u hu

Bila difikirkan semula, betapa mudahnya anak tekak kami mek uruskan berbanding anak-anak sekarang. Ada ayam goreng pun payah nak bangun. Bayangkan lah kalau hanya bersahur dengan anak ikan goreng sahaja. Mmmmm

Kesimpulannya: bila nak tarik anak-anak bangun sahur, menu sedap tu hanya waktu sahur je. Waktu berbuka ni menu biasa-biasa sahaja. Sampai hati tak buat gitu?

Dua hari lepas, kakak bagi tahu keberkesanan idea ni. Katanya untuk sahur dia masak nasi lemak, nasi arab, nasi tomato bagai...bertambah anak-anak makan. Masa berbuka dia masak nasi putih dengan lauk goreng biasa sahaja.

Kepada sesiapa yang susah nak bagi anak-anak makan sahur, bolehlah cuba idea ni. Untuk keluarga kami agak berjaya, untuk anda tak tahulah. cer cuba try test huh uhu hu 

Ahad, 21 Jun 2015

Sebab Najib Tak Akan Turun


Menurut Tun Mahathir, Najib tak akan turun dengan mudah. Ikuti penerangan Tun Mahathir mengapa Najib tak akan turun dari jadi Perdana Menteri Malaysia.



Aku tak nak komen apa-apa tentang Najib. Lebih-lebih lagi tentang Melayu Singapura dan Melayu Thailand. Apalagi fasal orang Melayu Malaysia. Belum campur lagi kuasa raja-raja melayu. Kalau aku komen kang, makan tak sudah. Tak pepasal pulak mencarut di bulan Ramadhan yang mulia ini.

Deadline

Sebuah filem pendek arahan Alana Yeo dari Singapura.

Sedih. Kisah seorang anak yang baca semua surat-surat ibunya selepas ibunya tu meninggal. Berdasarkan kisah benar, sila cari tisu awal-awal.


Kita selalu sahaja anggap mak ni leceh. Suka paksa buat macam-macam benda yang tak penting pun. Padahal, itulah sebenarnya praktis yang diberikan kepada kita untuk berdepan dengan kehidupan. Entah kenapa, kita hanya nak mudah sahaja sebab selama ni, mak yang buat.

Hargailah orang tua semasa mereka masih ada. Mmmmmm nak balik awal raya tahun ni, nak buka posa dan teman mek masak untuk sahur. Kesian Mek masak sensorang untuk sahur.

Mana kotak tisu? Dah habis?

Ohhhhhh!!!!

Sabtu, 20 Jun 2015

Aku Janji The Promise (承诺)

The Symbol To Remember When Your Family Is Going Through Hard Times

Sebuah filem pendek arahan Clayton Lai dari Singapura. Ia merupakan symbol yang akan mengingatkan kita kepada kekeluargaan pada saat berhadapan dengan kehidupan yang getir.

Filem pendek ni simple sahaja, tentang payung merah yang menjadi lambang kasih sayang antara ayah kepada anaknya.

"The Promise" is a heartwarming story about a widowed father and his son, whose lives are intertwined with a red umbrella they share. Spanning three decades, from the 1980s to modern-day Singapore, their story culminates in a revelation about the umbrella and how it symbolizes a promise that binds three generations past, present and future.


Filem pendek ini juga menerima beberapa award dan anugerah dalam festival filem, iaitu;

• Golden Award Nominee: Best International Film, 2014 World Film Awards, Indonesia
• Golden Award Nominee: Best Story, 2014 World Film Awards, Indonesia
• Award of Merit Nominee: Best Director, 2014 World Film Awards, Indonesia

PssssT: dulu-dulu, TV2 kerap juga tayangkan drama mandarin/kantonis dari Singapura. Ada beberapa pelakon seberang tambak yang saya suka dan minat walaupun tak tahu pun nama pelakonnya. Sekarang ni sangat jarang boleh tengok.

MMMMM kalaa anda biasa tengok drama cina, memang boleh bezakan drama tu dari tanah besar, hong kong, Malaysia atau singapura.

Jumaat, 19 Jun 2015

Tips Berjimat Sepanjang Bulan Puasa

Sepanjang bulan Ramadhan @ puasa, adakah anda percaya bahawa perbelanjaan kita akan bertambah berkali-kali ganda walaupun kita hanya makan dua kali sahaja semasa berbuka dan bersahur? Mmmmmm ada juga sambung makan dengan buah dan sedikit kuih manis selepas terawih.

Itu belum masuk perbelanjaan yang diperlukan untuk persiapan 1 Syawal, kemudiannya sepanjang bulan Raya bila nak buat rumah terbuka. Bagaimana cara nak berjimat sepanjang bulan puasa ni?

Ikut cara aku, memang mudah sahaja. Aku ni berbuka seorang diri sahaja, lima minit dan selesai urusan berbuka puasa sebab aku berbuka puasa mengadap dinding, bukan mengadap TV. Jadi, kusyuk je telan makanan tak pandang kiri kanan hu huh uhu

Bila anda berbuka puasa berseorangan, beli makanan siap masak adalah cara paling murah dan jimat kos kecuali tekak anda boleh berbuka dan bersahur dengan hidangan yang sama. Tapi kena tanggung risikolah andai tekak tak mampu terima juadah di bazar Ramadhan. Sebenarnya memasak sendiri hidangan anda kos lebih tinggi kerana harga barang mentah dan buah bukan main lagi mahalnya. Itu kalau makan sorang macam aku. Kalau ahli keluarga panjang macam keretapi, masak lagi jimat. Untuk beli barang mentah yang sihat, tidak berapa banyak barang yang beli pun harganya hampir seratus. Kalau beli dua bungkus nasi, baru RM12. Itu kalau beli 2 bungkus sahaja huhuhuhusatu untuk berbuka satu untuk sahur. Boleh ke soalnya. Tanyalah hati sendiri!

Risiko juga bila berbelanja di bazar ramadhan ni...pergi pulak masa lapar kan. Semua benda yang nampak kelihatan sedap aje. Terasa nak belaka. Hanya masalah aku ni bila ke bazar ramadhan tu...tak tahu nak beli apa hu huhuhu tak terpengaruh pun dengan apa yang dijual, melainkan bazar ramadhan di Kelantan. Yang tu memang aku boleh hilang ingatan punggah je semua mak nenek yang aku nak huh u huhu fuhhhhhh!!! Tak sabar nak balik kampung pergi bazar ramadhan!


Namun, jika anda boleh telan menu yang sama untuk berbuka dan sahur, boleh sahaja. Jeranglah nasi satu pot, boleh makan dua kali. Seikat sayur kangkung RM2, dan dua ekor ikan kembung. Kalau rajin, ikan kembung goreng untuk berbuka boleh ditambah perisa menjadi ikan kembung masak kicap untuk sahur.

Untuk kuih pula, aku beli kuih frozen. Kalau goreng karipap 3 biji pun dah cukup. Hujung minggu boleh buat bubur kacang seperiuk yang akan dimasukkan dalam beberapa buah taperware dan simpan dalam peti ais, cukup untuk sebulan. Sekali makan satu taperware, tak payah kacau yang lain. Boleh elak makanan rosak bila buat gitu.

Tapi, aku lebih suka buah. Sekarang musim mangga, kalau bukan waktu puasa, aku akan kupas dua biji mangga sehari. Beli pasar malam, harganya boleh dapat 3kg untuk nilai RM10. Mmmmm nak tengok musim puasa ni pulak, manalah tahu harga mangga menjunam jatuh. Raya sakan aku hu huhuhuhu tak payah beli kuih muih dah.

Setiap kali ramadhan, biasanya aku hanya berbuka dengan kurma, sedikit kuih atau roti john sahaja. Paling malas aku buat cekodok bawang. Sahur baru makan nasi dengan satu lauk dan satu sayur. Sangat sederhana. Namun, bila berbuka dengan kawan-kawan atau keluarga, contohnya adik dan adik ipar datang berbuka kat rumah, aku masaklah meriah sikit. Masak siakap tiga rasa ke, sup ke, paling malas pun buatlah ayam masak merah. Mana boleh bagi orang ikut cara kita berbuka, lagi pula meraikan tetamu. Kalau lauk yang dimasak itu masih banyak lagi, bungkuskan untuk mereka bawa balik, sahur nanti tak payah masak dah.

Itu sahaja cara aku berjimat cermat. Bukan berkira dengan diri sendiri tetapi tak mahu berlebihan membazir. Juga nak didik hati agar sentiasa mensyukuri seadanya setiap rezeki yang ada. Bila dah makin tua ni, nafsu nak makan banyak benda tu dah terhad...tapi kalau balik kampung, bukan main semarak lagi kobaran perasaannya huhu hu hu dogaan namanya tu!!

Khamis, 18 Jun 2015

Iklan Raya Tersyahdu 2015

Hari ni Ramadhan pertama. Selamat berpuasa. Semoga puasa kita tahun ini lebih baik dari puasa sebelumnya.

Nak bagi semangat sikit untuk jalani puasa tahun ni, makanya pada hari puasa pertama ni, aku letak di entri tentang Iklan Raya Tersyahdu 2015 dari PTS. Setiap tahun ada aje iklan raya baharu yang comey, indah dan bermakna. Namun begitu aku masih rindukan iklan-iklan raya yang digarap arwah Yasmin Ahmad.

Jom kita hayati Iklan Raya Tersyahdu 2015 dari PTS iaitu Kad Raya Syafiqa HD (2015)



Pertama kali aku tengok iklan ni, baru 19 orang tengok. Seronok sebab aku jadi no ke 19 huhuhuhuhu

Ni versi yang panjang;



Sebagai panduan untuk aku sepanjang Ramadhan ni, makanya aku tampalkan waktu berbuka dan imsak bagi negeri Selangor kawasan Gombak, Shah Alam, Hulu Langat, Hulu Selangor dan Sepang. Nanti hari-hari boleh belek blog ni sebelum berbuka ;)


Rabu, 17 Jun 2015

Bila Menteri Dah Tak Ada Kuasa

Bila Ahli Parlimen Kapar, G. Manivannan meroyan berhubung isu kad prabayar yang akhirnya tidak dapat diselesaikan juga dan rakyat tetap dikenakan caj GST untuk kad prabayar, aku tak heran sangat. 

Kerja pembangkang memanglah kena bangkang apa yang patut, tapi bila menteri kata dia “tak ada kuasa” untuk tangani isu semalaya sebegitu, aku pun rasa nak meroyan.

Buat apa jadi menteri kalau tak ada kuasa. Baiklah pergi jadi bajau laut sana, paling tidak ada juga faedahnya kepada orang bila jual hasil tangkapan laut. Buang boreh je pembayar cukai dok bayar gaji menteri yang tak ada kuasa begini.

Isu kad prabayar kena gst, menteri tak ada kuasa. Tol naik, menteri tak ada kuasa. Petrol naik, menteri tak ada kuasa juga. Jadinya, kuasa menteri tang mana? Tang gila kuasa?

Di Zimbabwe, harga tiket train naik pun menteri letak jawatan. Kalah bersukan pun menteri letak jawatan. Majlis bandaran salah tanam pokok, menteri letak jawatan. Sangat berbeza dengan negara kita Malaysia ni. Altantuya hancur lebur tak ada siapa nak letak jawatan. MH370 ghaib, tak ada siapa rasa nak letak jawatan. MH17 hancur relai, masih juga belum ada sesiapa menteri sudi letak jawatan. Kapal tangki ghaib dari laut saujana luas pun masih tak ada siapa rasa nak letak jawatan. Apalah sangat takat kencing di puncak kinabalu. Lagilah tak ada orang nak letak jawatan. Masing-masing sibuk dok kira tang mana lagi rakyat jelata nak dikenakan kutipan. Kita jugak yang kena kencing huhuhuhu

Barangkali kuasa menteri di negara kita hanyalah masak nasi goreng tanpa gst, bersuka hilai ketawa bila nilai ringgit turun. Itu aje lah kot!!

Jomlah kita pi beli lobster…lobster tadak gst. Kerabu lobster makan dengan nasi beras bashmati (tadak gst) sedappp woooo. Cicah budu pun boleyyyy. Jommmmm, selamat bersahur!!

Awal benarnya nak sahur. Sila sahur di akhir waktu ya, sila kutip pahala banyak-banyak. GST akhirat tu. Jom terawih dulu!!!

Bonus Raya Penjawat Awam

Datuk Seri Najib Razak mengumumkan bayaran bantuan khas kewangan bonus raya sebanyak RM500 kepada penjawat awam Gred 54 dan ke bawah. Pesara kerajaan pula menerima pencen raya dengan bayaran berjumlah RM250. Kedua-dua pembayaran bonus raya ini akan dibuat pada 25 Jun 2015.

Alhamdulillah. Mek dan ayah dah dapat duit raya tu. Tinggal nak kumpul duit beli kerepek berguni-guni je lagi. Maklumlah, anak buah aku kan ramai, mulut pulak tak berenti mengunyah. Tiap sorang usung satu balang kerepek. Jadi, memang kena beli dua tiga guni baru cukup.

Najib turut mengumumkan berkuatkuasa 1 November ini, penjawat awam akan menikmati kadar baru terendah imbuhan tetap perumahan sebanyak RM300 sebulan berbanding kadar terendah RM180 yang diterima buat masa ini. Kadar baru itu akan dinikmati oleh gred jawatan 41 dan ke bawah dimana ia memberi manfaat kepada 1.1 juta penjawat awam di seluruh negara.

Penjawat awam yang menduduki kuarters pula akan menerima 25 peratus daripada kadar imbuhan tetap perumahan yang diterima mereka.

Filem Pendek Iran

Diarahkan oleh Teymour Ghaderi, drama pendek ini menekankan harapan dan persahabatan antara dua insan yang dahagakan pendidikan.

Pomegranate Is The Fruit of Paradise atau Delima dari Syurga mengisahkan tanggungjawab besar yang dipikul oleh seorang budak lelaki yang menjadi guru kepada sahabat baiknya sendiri. Di kampungnya yang terpencil tidak ada sekolah yang didirikan di situ. Di kampung tersebut hanya ada seorang budak lelaki dan seorang budak perempuan dan lebih malang lagi, keluarga budak perempuan itu tidak membenarnya bersekolah. Budak lelaki itu pergi ke sekolah di kampung lain dan cuba untuk mengajarnya.


Pomegranate Is The Fruit Of Paradise



Filem pendek ini menerima banyak pengiktirafan, antaranya;

• Yılmaz Güney short film festival, London 2012- best film
• Tampere International Short Film Festival 2013- Diploma of Merit
• Uluslararası İzmir Artemis Film- Turkey 2013- Jury Award
• Písek International Student Film Festival in Czech 2013- best film Human Rights
• Seoul International Youth Film Festival 2014- Artistic Experiment Award
• Montreal International Film Festival 2014
• Yılmaz Güney short film festival, Turkey 2015- best film

PssT: aku memang suka tengok filem-filem dari Iran ni. Isinya BESAR walaupun kerapnya watak anak-anak kecil ditonjolkan.

Selasa, 16 Jun 2015

Artis Malaysia Yang Bertudung

Semakin ramai artis Malaysia bertudung. Kalau nak senaraikan memang panjang. Irma Hasmie. Puteri Sarah Liyana. Yatt Hamzah. Abby Abadi. Memey Suhaiza. Noryn. Siti Nurhaliza. Ziana Zain. Neelofa. Shila Amzah. Elfira Loy. Cik Ta. Terkini, sempena Ramadhan, Erra Fazira dan Amy Mastura pun dah bertudung. Alhamdulillah.

Artis ni memang dah sedia cantik. Bila bertudung, lagilah Nampak cantik. Erra Fazira sendiri mengakui perubahan positif dalam dirinya bila bertudung. Harapnya, selepas ni, anak Erra Fazira, Engku Elisya juga akan bertudung. Orang kata, mulakan sejak kecil…lama-lama nanti terbiasa dan selesa.

Ikut pengakuan Erra Fazira, beliau rasa lebih tenang selepas berubah bertudung. Alhamdulillah.

Jom kita tengok siapakah 20 orang artis Malaysia yang dah bertudung;



Aku gembira dunia hiburan di Malaysia semakin berubah. Nak jadi artis serba boleh tak semestinya perlu seksi dan seksakan diri macam Pamela Anderson ya dak? Kita doakan mereka istiqamah untuk bertudung dan jalani kehidupan sebagai muslimah menutup aurat. Doakan yang baik-baik aje. Bukan mudah untuk mereka jalani kehidupan sebegitu, sekurang-kurangnya mereka ada keinginan untuk tambahbaik kualiti hidup ke arah yang lebih baik.



Isnin, 15 Jun 2015

Pembentangan Bajet 2016

Perdana Menteri Malaysia yang sangat dicintai ramai itu mengumumkan Pembentangan Bajet 2016 akan diadakan pada 23 Oktober 2015, ketika berucap pada Majlis Konsultasi Bajet 2016 di Putrajaya.

Ramai yang dok tunggu ucapan Bajet 2016, aku pun! Banyak perkara rakyat nak tahu tentang belanjawan 2016 selepas pelaksanaan GST. Paling tidak, aku nak juga tahu apa yang nak dibuat dengan kutipan gst sepanjang tahun ni. Tak kan nak bina hospital sebijik di Bangi tak mampu. Katanya kutipan 44 juta sehari….kumpul hasil gst sehari pun dan boleh bina hospital kan kan kan. Dah hilang daya upaya dah aku nak terkejar ke Hospital Serdang subuh-subuh lagi untuk dapatkan rawatan. Nak ambil nombor sahaja pun dah kena tawaf 3 pusingan, tunggu daftar diri di bahagian pesakit luar pulak sekurang-kurangnya sejam. Kalau nasib baik bolehlah duduk. Biasanya nasib tak pernah baik. Tak kan mata sanggup tengok pakcik makcik berdiri sedangkan aku yang adakalanya dipanggil jugak makcik ini boleh duduk bersenang lenang tanpa rasa bersalah. Ingat aku ni macam Adlin Aman Ramli yang pura-pura tidur sebab nak duduk dalam iklan LRT tu ke?

Kalau dibina hospital baru di Bangi, hendaknya orang yang buat plan hospital tu kenalah ada pengetahuan sikit tentang reka bentuk hospital. Bukan main taram nak jimatkan kos semata. Ruang pendaftaran tu biarlah bagi luas saujana memandang. Maklumlah manusia di Malaysia ni dah makin bertambah ramai yang sakit. Itu baru sakit fizikal, bukan sakit mental lagi. Jadinya, ruang menunggu, ruang daftar, ruang ambil ubat perlulah luas dan banyak kerusi. Namapun kawasan untuk orang sakit. Makanya, memang ramailah yang tak larat nak berdiri lama.

Pembentangan Bajet 2016 juga sangat dinantikan kerana penjawat awam yang bernaung di bawah Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Di Dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs) ternanti-nanti kalau-kalau raya tahun ni mereka dapat bonus. Manalah tahu kan, bila dah kutip GST yang perlu dibayar oleh semua orang tu termasuk makcik Kiah dan pakcik mamat yang toreh getah di ulu banat sana, makanya, mampulah kerajaan Malaysia bagi kami penjawat awam ni bonus raya setengah tahun gaji. Kutipan gst kan banyak….mesti mampu punya huh uhuhuhu hihhhh! Sila jangan gelak, boleh tak???

Pada tahun ini CEUPACS menuntut gaji minimum penjawat awam RM1,200 sebulan, berbanding RM900 sebelum ni. Yaaaa lah, dari dok bayar pembantu rumah Indonesia tu RM1200 sebulan walaupun masak guna rice cooker pun tak pandai, gosok baju berlobang, basuh berak anak pun guna kaki, baiklah bagi kenaikan gaji kepada penjawat awam dulu. Barulah namanya beruk dihutan dikasi penyepak, anak dibuaian diberi madu. Haaaaaa baru cerdik namanya walaupun CGPA aku tak adalah cecah 3.85.

Selain itu, Cuepacs turut meminta elaun rumah penjawat awam di Semenanjung, Sabah dan Sarawak diselaraskan memandangkan sewa rumah agak tinggi pada masa ini. Tang mana nak jumpa rumah sewa RM180 sebulan pun aku tak tau. Kalau area Bangi ni, bilik air pun tak dapat kot huhuhuhu jumpa sewa bilik RM500 pun dah untung di Bangi ni. Bilik yaaa, bukan rumah. Maaflah, aku dah tak terlibat dengan aktiviti sewa menyewa bilik ni. Pening kepala dengan perangai anak dara zaman sekarang. Yaa lah, susah nak kendalikan anak dara yang ada lelaki budiman ni...mmmm jeleslah tu kan hew hew hew!!!

Semua kenaikan tersebut sangat perlu kerana pendapatan isi rumah perlu seimbang dengan gaji Perdana Menteri kita yang terchenta tu. Menurut kajian yang dilakukan portal Listabuzz April lalu, Najib dikatakan memperoleh pendapatan sebanyak 75,775.2 USD (RM284,194.89) setahun. Ini bermakna secara purata, perdana menteri keenam ini memperoleh pendapatan sebanyak RM 22, 826.65 setiap bulan. Jadi, aku bercita-cita untuk memiliki pendapatan bulanan sebanyak RM25 ribu sahaja sebulan. Kata RAKYAT DIDAHULUKAN!!!!


Jumaat, 12 Jun 2015

Pakej Panggilan Dan Internet Terbaik


Semakin Negara kita maju nak capai wawasan 2020 tak berapa lama je lagi ni, maka kos pengurusan ‎hidup pun makin meningkat dengan peliknya. Dua tiga tahun lepas, mampu aje aku guna 3 talian ‎berbeza untuk tujuan yang berbeza, sekarang ni…nak kena buat keputusan terbaik bagi penjimatan ‎pakej panggilan, sms dan internet kegunaan seharian.‎

Biasanya aku ambil plan broadband maxis untuk kemudahan internet, cucuk kat computer dan ‎bolehlah online seketika tengok beberapa perkara. Tak adalah guna selalu sebab linenya terkemut-‎kemut menyakitkan hati aje. Tiap bulan bayar kemain tapi nak buka email pun siksa. Entah kenapa ‎aku tak terminate pun sebelum ni aku tak tahu. Mungkin sebab sebahagian besar urusan di internet ‎aku buat di pejabat, guna LAN yang berdesup laju tu. Kalau tak laju, tulis je komen…boleh laju ‎semula huhuhuhu bahagia hidup!!‎

Telefon aku guna maxis prepit. Setiap bulan aku topup RM30 sahaja, manakala untuk talian internet ‎aku guna umobile, juga topup RM30 sahaja sebulan. Dahulu, dengan RM30 tu aku boleh buat ‎panggilan 90 minit, sms dan internet 1.5GB sahaja tetapi itu dah cukup pun sebab yang no umobile ‎inilah yang aku bagi kat student. Tak nak kacau nombor pribadi di maxis. Online pun sekadar tengok ‎FB dan blog sahaja. Tak tengok video pun. Video tengok kat ofis yang lajuuuuuuu tu huhuhuhu

Masalah mula timbul bila line broadband makin terkemut-kemut, line umobile pun payah dapat ‎dalam rumah sedangkan dengan jumlah RM30 dah dihapuskan sms dan panggilan. Sangat ‎menyusahkan bila student sms aku tak boleh nak balas. Untuk pakej yang sebegitu aku kena topup ‎sejumlah RM38 tetapi internet hanya 1GB sahaja. Kalau yang 2GB pun lembab macam siput khinzir, ‎apalagi bila 1GB. Ohhhhh sangat siksa jiwa raga. ‎

Sekarang tercari-cari plan internet, panggilan dan sms yang lebih mampu milik dan memberi ‎pulangan yang memberangsangkan. Cadangnya nak terminate sahaja maxis broadband tu. Dah ‎untung RM58. Setiap bulan aku boleh tambah nilai RM50 di umobile, laju sikit internetnya. Namun, ‎panggilan dan sms tu yang payah sikit tu. Aku tetap nak asingkan nombor pribadi dan nombor awam ‎tu…alahai. Ada cadangan tak?‎

Khamis, 11 Jun 2015

JPJ Mintak Maaf dengan Nyonya Berkain Batik

Kecerdikan para menteri malaysia kebelakangan ini memang jelas dapat dilihat berdasarkan ‎banyak isu semasa kini. Bermula dengan isu GST yang panas dan sering diapikan lagi dengan ‎bermacam-macam hal berkaitan gst oleh Menterinya berkelayakan CGPA 3.85 (mmmmmm ‎aku pun tak cemerlang sampai tara tu huhuhuhuhuhu) tapi meletihkan minda rakyat seperti ‎saranan untuk elak gst pelajar universiti memasak dan setiap hari rakyat digalakkan masak nasi goreng ‎tanpa gst. ‎

Semalam menteri pelancongan pula kata beliau gembira dengan penurunan nilai ringgit, ‎mata aku terbeliak seketika, sebab aku ni bab bilang duit memang tak reti huhuhuhuhu nak buat macam mana orang malaysia sendiri yang ‎pilih menteri yang cerdiknya sampai tahap ni. ‎

Ketika Polisi baru syarikat virgin group beri cuti setahun bergaji penuh kepada pekerja yang ‎baru bergelar bapa, di negara kita seorang anggota keselamatan yang bertindak mengikut ‎polisi pemakaian di pejabat kerajaan telah di pindahkan ke bahagian lain semata-mata ‎kerana menjalankan tugasnya. Kalau nak harapkan polisi macam syarikat virgin group tu ‎muncul di Malaysia, memang sahlah tak akan wujud, cari dana bantu mangsa banjir di ‎bawah khemah di Manik Urai Lama pun perlukan Kayuhan Sejuta Kasih, malah benda mudah ‎macam mematuhi etika pemakaian semasa berurusan di pejabat awam pun tak mampu nak ‎laksanakan. Itulah negaraku yang terchenta., sedikit sahaja berbeza dengan negara Zimbabwe huhuhuhu 

Isunya hanya kerana seorang wanita bernama Suzanne tidak berpuas hati apabila disuruh ‎memakai kain sarung sebelum dibenarkan berurusan di Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ), ‎menulis di akaun Facebook dan jadi viral. Kejadian berlaku di pejabat JPJ Wangsa Maju.
etika berpakaian bila berurusan di premis kerajaan...kalau buta huruf boleh tengok gambar, ke buta mata?

Suzanne yang memakai baju berwarna merah jambu dan skirt merah mendakwa didekati ‎seorang kakitangan JPJ di belakang kaunter mengambil nombor giliran dan diberi sehelai ‎kain batik. Kalau orang Malaysia sendiri pun tak faham taraf sopan tu tara mana, boleh ‎jawab tak berapa lama hang dok negara ni? Katanya sejak tok nenek...tapi, masih tak tahu ‎sopan tu lagu mana? Kalau baru semalam mendarat dengan tongkang tetapi belum tahu ‎etika berpakaian di jabatan kerajaan aku masih boleh terima. Tapi bila dah enam tujuh ‎ganerasi, aku rasa nak maki.‎

boleh beza tak dengan gambar di atas?
Paling nak maki bila Kementerian Pengangkutan mengarahkan Jabatan Pengangkutan Jalan ‎‎(JPJ) supaya memohon maaf dan akan mengkaji balik kod etika pakaian jika perlu. Hanginnn ‎satu badan! Lagi hangin bila encik RELA yang bertugas dipindahkan ke tempat lain. ‎Mmmmmm di Malaysia ni, sesiapa buat kerja betul memang akan terima nasib sebegini. ‎Peluang untuk kutip pahala kalau sabar, tapi aku rasa nak maki berguni-guni.‎

Persoalannya: siapa nak minta maaf bagi pihak pelancong yang bogel dan kencing di puncak ‎Kinabalu? ‎

Tak perlulah nak kata untuk tarik pelancong berbondong-bondong masuk Malaysia, makanya ‎mereka boleh sesuka hati sahaja kencing merata, bogel sesedap hati sebab pelancong asing ‎ni masih sanggup berpakaian sopan dan berselendang menghormati budaya tempatan di ‎Aceh. Kalau acheh boleh, mengapa Malaysia tak boleh?‎

Sila jawab, belum puas lagi nengok siri jenaka pak menteri cerdik pandai ni!!!‎

Budaya orang Malaysia ni suka sangat dermakan susu kepada kera di hutan, sanggup pulak anak kat rumah mati kebuluran!!

Mmmmmmm bila MC banyak hari, idea memang berlumba-lumba, maklumlah kepala otak dah dikosongkan dengan urusan kerja. Jommmm tarik selimut!


Rabu, 10 Jun 2015

Akar Diri Berselirat Mencari Hala Tuju


Isnin, 8 Jun 2015

GST Menurut Wok Yoh, Samad dan Said

Peminat wayang kulit memang tidak asing lagi dengan watak Wok Yoh, Samad dan Said kerana ketiga-tiga watak ini yang wujud sebagai watak kurang cerdik menjadi tarikan utama. Orang kata cerdik-cerdik alang…nak kata cerdik tak berapa nak cerdik, tapi nak kata tak cerdik, sebenarnya tahap kecerdikan mereka melebihi aras orang cerdik. Faham tak maksud aku? Berbelit tak?

Apa-apa ajelah. Ikut sukalah nak faham ke tidak. Tapi, sekiranya nak tahu pendapat Wok Yoh, Samad dan Said tentang gst bolehlah tengok video ringkas yang menyengat ni…


Tok dalang 3 bersaudara, Wok Yoh, Samad & Said.
Posted by Negeri Cik Siti Wan Kembang on Wednesday, May 6, 2015
Hebat tak Tok Dalang yang jayakan watak Wok Yoh, Samad dan Said tu?

Memandangkan anda mempunyai IQ lebih tinggi dari watak Wok Yoh, Samad dan Said ni, sila beri pendapat anda huhuhuhuhu macam soklan exam la pulakkkk


Jumaat, 5 Jun 2015

Gempa Bumi di Sabah Batalkan Dialog Nothing2Hide

Pagi tadi, 7.17 pagi Sabah bergegar dilanda gempa bumi sederhana berukuran 5.9 pada skala Richter menggegarkan kebanyakan tempat berlaku di Sabah. Laporan awal daripada Jabatan Perkhidmatan Meteorologi Malaysia berkata gempa bumi melanda Sabah itu melanda kedudukan 16 kilometer di sebelah barat laut dari Ranau, manakala Kajian Geologi Amerika Syarikat berkata, gempa bumi yang berlaku itu pada 6 skala Richter.

Gegaran gempa bumi turut dirasai di utara Kudat dan daerah Kota Marudu sehingga di selatan Beaufort, dapat dirasai dalam bangunan mendorong orang ramai keluar dari rumah, kedai dan juga di terminal Lapangan Terbang Antarabangsa Kota Kinabalu turut bergegar.

Aku ada terima beberapa keping gambar kerosakan akibat gempa bumi di Sabah di grup whatsapp tetapi aku tak pasti betul ke tak gambar tu, jadinya…tak adalah aku tampal kat sini.

Malaysia memang tidak berada di lingkaran api pasifik, boleh dikatakan jarang berlaku bencana alam. Kita perlu syukuri itu. Bencana alam pun berlaku dalam aras yang sangat kecil berbanding tempat lain yang dilanda macam-macam bala bencana. Di Negara kita ni, banjir sikit macam di Manik Urai tu pun tak terhadapi, tsunami secoet di Kedah dan Penang pada 2004 pun payah nak tangani apalagi kalau saban bulan dilanda gempa dibadai rebut taufan. Kemampuan kita terbatas nak tanganinya banding Jepun, sebab itulah kot Allah bagi kita aman damai. Bersyukurlah.

Mungkin sebab Sabah dilanda gempa bumi KOT makanya dialog antara Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak bersama badan bukan kerajaan (NGO), Nothing2Hide yang sepatutnya berlangsung pagi tadi dibatalkan. Khabarnya Ketua Polis Negara, Tan Sri Khalid Abu Bakar mengarahkan dialog Nothing2Hide tersebut dibatalkan. Tengok, perdana menteri kita sangat prihatin tau!!! Beruntung orang Sabah! Demi Sabah disayangi, PM batalkan acara tu...hebat tak PM kita?

Sesi dialog ini dijangka memberi peluang kepada peserta di kalangan NGO, penulis blog dan media untuk mengemukakan soalan kepada Najib, termasuk isu kontroversi membabitkan syarikat pembangunan strategik milik penuh kerajaan, 1Malaysia Development Berhad (1MDB) dan berkaitan pelaksanaan Cukai Barang dan Perkhidmatan (GST).

Mmmmmmm aku sebenarnya kesian dengan Bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad yang menjadi antara tetamu kehormat, tiba awal di lokasi iaitu pada pukul 8.58 pagi. Tun dah lanjut usia, kesian dia kena tempuh jem dalam acara yang dibatalkan minit terakhir kerana pembatalan tersebut di umumkan di twitter Ketua Polis Negara di @KBAB51 "Dialog 1MDB bersama NGO2. Demi ketenteraman awam dan keharmonian masy, @PDRMsia mengarahkan Dialog diatas, di PWTC, Kl pagi ini dibatalkan” kira-kira pukul 8.53 pagi, iaitu lima minit sebelum Tun sampai. Bila Dialog Nothing2Hide dibatalkan, akan lebih banyak isu panas timbul. 

Jom pekena cendol bawah pokok! Kita kurangkan suhu panas ini tengahari huhuhuhu 


Khamis, 4 Jun 2015

Hantu Selfie

Hu hu huh u bagi sesiapa yang suka selfie silalah semak gambar-gambar selfie anda, manalah tahu terdapat penampakan ikut sama selfie bersama anda. Jom kita tonton kehadiran penampakan misteri hantu yang terdapat dalam gambar-gambar selfie;



Mmmmm sebenarnya, tak adalah nak heran sangat kalau Nampak dalam gambar selfie guna kamera telefon lebih-lebih lagi bila ambil gambar malam. Ya lah, kalau guna telefon cap ayam macam aku ni….selalu sahaja jadi macam-macam gambar ada, lebih-lebih lagi bila ambil gambar anak buah aku yang cergas bak johan tu. Mana reti duduk diam. Kamera belum sempat rakam gambar lagi, dia dah lari pi tempat lain.

Kalau guna kamera canggih manggih tu aku tak reti nak komenlah sebab kamera aku pun cap ayam juga huhuhuhu 

Cer gi check gambar-gambar selfie kalian, ada nampak kehadiran penampakan hantu selfie tak? 

Rabu, 3 Jun 2015

Model Arang Gok


Selasa, 2 Jun 2015

Cekodok Biskut Air Banjir

Masih ingat tentang bah @ banjir kuning di Manik Urai Lama? Inilah antara kisahnya. Jika anda prihatin dan mempunyai niat untuk menyumbang, bolehlah sertai Kayuhan Sejuta Kasih.
dah 6 bulan pasca bah kuning, mereka masih begini...

Pernah makan cekodok? Mmmmm istilah lain adalah jemput-jemput. Itu makanan kegemaran aku huhuhuhu tetiba rindu pulak lama tak makan.

Pernah makan cekodok biskut?

Aku tak pernah makan. Entah macam manalah rasanya. Lagilah tak pernah makan cekodok biskut air banjir.

Cekodok biskut air banjir? Ya…cekodok yang diperbuat daripada biskut dan digunakan air banjir untuk rendam lembutkan biskut tu. Itulah pengalaman yang dilalui oleh mangsa banjir di Manik Urai Lama ketika bah @ banjir kuning 2014 lepas.

Ketika petempatan banjir mereka di SK Manik Urai Lama mula mendapat bantuan, mereka menerima beberapa kotak biskut sahaja sedangkan beratus orang berada di petempatan banjir tersebut. Itu bantuan pertama yang diturunkan dari helicopter penyelamat. Nama pun bantuan pertama, tak kan nak bawak beras bagai. Yang utama, mereka ditemui oleh pasukan penyelamat.

Mereka sudah tiga hari berada di petempatan banjir ketika itu, bekalan makanan memang dah habis. Sebelum itu, ketika air belum lagi hampiri aras dua bagunan sekolah, ada juga dikalangan mereka kembali ke rumah yang sudah tenggelam, menyelam masuk ke dalam rumah dan mengambil apa-apa barang makanan yang ada untuk dimakan bersama-sama.

Bila dapat bantuan biskut, mereka menggunakan inisiatif sendiri agar bantuan seciput itu boleh dirasai oleh semua orang. Akhirnya, sepakat buat cekodok. Rendam semua biskut dalam air banjir @ bah kuning (kerana kehabisan air bersih). Mereka juga terpaksa minum air banjir ketika itu.

“Macam mana nak goreng? Ada peralatan?” Tanya aku sebab rasa macam tak logik pulak menu sebegitu yang mereka buat.

Setiap tahun SK Manik Urai Lama memang jadi pusat petempatan mangsa banjir. Semua barang keperluan memang ada di sekolah tu. Mereka yang berpindah pula buat macam biasa…pergi ke pusat pemindahan banjir hanya bawa dokumen penting sahaja tanpa bawa bekalan makanan seperti beras sebagainya kerana setiap tahun memang akan ada peruntukan makanan seperti beras, sardin dan sebagainya. Namun, bila bekalan tak kunjung tiba kerana terputus jalan perhubungan, ada dikalangan mereka yang balik semula ke rumah masing-masing dan bawakan apa-apa barang makanan yang dah tenggelam itu. Jadi, masaklah mereka beras yang dimasak dengan air banjir.
biasanya banjir hanya sampai ke pintu pagar sekolah sahaja. kali ini hampir cecah aras 2 bangunan sekolah

Bila Nampak ada nasi, masing-masing gembira. Namun bila dah makan, nasi yang gunakan air banjir tak mampu ditelan. Tapi, akhirnya, mereka kena telan juga walaupun cekodok biskut air banjir. 

Aku Tanya, “rasanya macam mana?”

Cikgu XXX hanya ketawa sambal menyambung “kalau nak tahu rasanya…cubalah sendiri. Memang tak tertelan. Tapi, kena telan”

Bah @ banjir kuning di Manik Urai Lama masih menyimpan banyak cerita. Banyak yang tak tercapai dek akal kita, namun itulah hakikat kejadiannya. Dan mereka, tetap mensyukuri segala apa yang berlaku seperti kata Mak Wan “sepanjang kampong tenggelam tak Nampak apa tu…tak ada seorang pun yang mati. Allah maha besar…bayangkan kalau berlaku kematian, ya Allah macam mana kita nak uruskannya,”

Pernyataan Mak Wan ini menepis viral yang mengatakan berlaku kematian beratus orang di Manik Urai Lama. Kata Mak Wan, selepas banjir surut baru berlaku kematian, hanya kematian biasa. Sebab uzur, sebab sakit. Bukan sebab dibawa arus banjir.

Isnin, 1 Jun 2015

Sebab Gagal Diet

Tiap kali perju jumpa doctor untuk rawatan, sah kena bebel sebab badan makin lama makin berat. Tulang belakang dah tak daya dah nak kendong berat berlebihan ni. Mmmmmmm macamlah gemok benar aku ni, walaupun memang tergolong dalam gemuklah juga huh u huhu tapi, ada orang tu kata, berat ginilah seksi!!!

Wow, tak leh blahhh!!!!
menu diet atkin katanya....

Jadinya aku gigih semula diet. Namun cabarannya sangat tinggi. Berikut adalah beberapa sebab mengapa diet aku gagal. Tak cun. Tak memberangsangkan seperti orang lain.

1. Tak bersenam

Aku hanya mampu amalkan masuk kolam dan berenang dua tiga cepuk. Lebih banyaknya buat hidroterapi. Nak berenang lasak pun tak boleh, yang tak lasak pun dok beringat. Kalau salah teknik, boleh terukkan lagi tulang belakang. Mmmmmm dah OKU katakan, gitulah.Mana nak terbakooonya lemak kalau takat tu kata. Minggu lepas, seorang doktor hensem kata, aku boleh amalkan berjalan di taman. Tapi minggu lepas juga aku hampir tergoleh di tempat letak kereta tak berturap sebab tak rata. Sebutir batu kecil pun boleh bagi ancaman yang besar kalau aku salah pijak. Bila dah tergolek, makanya menempah bahayalah tu.

2. Kopi

Hanya mampu tak jamah kopi untuk 2 minggu sahaja. Masuk minggu ke tiga, aroma kopi tu dah menghantui tidur dan jagaku. Alahai…kepala asyik dok terkenangkan gila bayang kat kopi aje. Begitu rupanya ya bila gila talak.

Akhirnya, ohhhhhhh aku tak mampu menahan diri juga walaupun sepanjang hari dok pulun minum air puteh, akhirnya terpedaya. Sekarang ni aku dah tak beli apa-apa kafein simpan kat rumah. Maklumlah, selepas diperkenalkan gst ni…harganya kemain melambung lagi. Jadi, aku hanya habiskan saki baki mana yang ada aje lah.

Jika kalian singgah rumah, usah kecik hati ya kalau aku hanya hidangkan air kosong je huhuhuhuhu kesiannya tetamu!!!!


3. Tipu diri sendiri

Tak ada niatpun nak tipu tapi…dalam kepala dok pertahankan diri bahawa “alaaa …sikit je, tak kan tak boleh”. Mmmmmmm itulah jadinya. Setiap kali jumpa makanan kegemaran, selalu sahaja tipu diri sendiri bahawa itu tidak apa-apa…kan boleh diet lagi esok. Ambil hari ni je. Esok pun masih kata “ambil hari ni je”. 

asal nak diet je dok terkenangkan...dah lama tak buat cik mek molek ni
Akhirnya, bertahun-tahun dok guna alasan yang sama. Berat badan tak turun, malah bertambah naik adalah. Akhirnya, salahkan jenama diet. Salahkan atkin yang tak berkesan. Salahkan Shaklee yang tak kurangkan berat blab la bla. Pendek kata, diri sendiri tak pernah salah!

pantang aku paling besar huhuhuhuhu


4. Jaga hati orang
Bila niatkan nak diet, hati kena istiQamah. Pendirian kena tetap. Tak boleh sekejab diet sekejab terburai diet. Boleh pulak esoknya tu sambung balik.
sangatlah rugi kalau dibiarkan sahaja hidangan ini...

Masalahnya, ketika kita tengah diet itulah betapa ramainya orang keliling kita nak berbuat baik. Nak belanja Pizzalah, ajak pergi makan Secret Recipe lah, masak sedap-sedap bagi sebekas besarlah. Yang aku hairannya, sebelum aku diet hari tu, tak adalah pulak orang nak belanja hari-hari. Kalau tak, selamat duit aku hu huhu
Diet atkinlah sangat kan?

Ada masa, pertemuan urusan kerja pun dibuat di tempat makan, kononnya sambal makan tengahari, sambal sarapan. Dan makan itu pula bukannya tempat yang biasa-biasa, melainkan tempat-tempat yang boleh menggugat iman pulak tu. Mana boleh aku tolak bagi tahu diet kalau kat depan tu ada gulai kawah, ada ikan bakar segala. Boleh tak makan? Tahan hati ke kata diet?

Adoiiii, dugaan!!!



5. Orang keliling

Orang kata, buat apa nak hiraukan apa orang keliling kata. Memang betullah tu. Tapi, hati ni selembut tisu. Kerapkalinya orang keliling ni bila tahu kita tengah diet, bukannya nak menyokong sangat. Macam kawan aku sentiasa berdoa “Ya Allah ya Tuhanku, andainya tidak mampu kuruskanku, maka…gemukkan kawan-kawanku”. Yaaaa itu jenaka namun, sangat mengerikan maksudnya.
Dah jumpa nasi kerabu super sedap gini, rugilah hanya tengok huhuhuhuhu

Bukan semua orang prihatin dengan keperluan untuk aku kuruskan badan. Katanya, aku bukanlah gemuk sangat walaupun hakikatnya BMI aku dah berada pada garisan Obes. Dah lah nak lari bakar lemak tak boleh, mmmmm cemana nak buatpun tak tau huh uhuhu

Masa muda dahulu, tak risau pun bila berat badan naik takat 10 kg tu. Dalam masa 2 minggu aku mampu kembali ke berat asal dengan diet yang tak adalah ketat mana. Sekarang ni, bila dah tua kerepot…mmmmm diet gila-gila pun beratnya turun dua tiga kilo sahaja, kemudian naik kembali berkilo-kilo. Adoiiii laaaa!!!

Semoga aku kembali tabah minggu ini dan minggu hadapan. mmmmm cara paling mudah nak ubati hati sendiri bila diet gagal, silalah salahkan orang lain!!