Anda Juga Mungkin Berkenan

Ahad, 31 Ogos 2014

Selamat Merdeka Satu Malaysia


Selamat menyambut ulangtahun kemerdekaan, moga kemerdekaan ini akan terjaga sepanjang masa. Jom kita dengar lagu klasik tentang merdeka;

Malaya Merdeka oleh Dato Zainal Alam



Cuba bezakan dengan yang ni pulak, mana lebih menarik?

Malaya Merdeka oleh Zahara Agus



comey tak lagu sambut kemerdekaan ni? Hu hu hu hu payah dah nak dengar ni....

Sabtu, 30 Ogos 2014

Di Sinilah Lahirnya Sebuah Cinta


31 Ogos dah makin dekat. Tema sambutan ulangtahun kemerdekaan Negara tahun 2014 adalah Di Sini Lahirnya Sebuah Cinta. Comey je kan. Maknanya pun mendalam.

Aku suka sangat tema ni, sebab…ia sebahagian daripada lirik lagi nyanyian allahyarham Sudirman Haji Arsyad.


Di Sini Lahirnya Sebuah Cinta



Lebih suka yang ni…

Malaysia Di Sini Lahirnya Sebuah Cinta


"Malaysia... Di Sini Lahirnya Sebuah Cinta"

Lagu Patriotik 'Warisan' nyanyian Allahyarham Datuk Sudirman Haji Arshad diangkat menjadi tema sempena sambutan ulang tahun Hari Kemerdekaan ke-57.





Selamat hari Merdeka, semoga kemerdekaan ini berkekalan. marilah sama-sama kita menjaganya.

Jumaat, 29 Ogos 2014

Tentanglah Kafir dan Berjuanglah Syahid Pertahankan Negaramu


Dengan yang demikian, apabila kamu berjuang menentang orang-orang kafir (dalam peperangan jihad) maka pancunglah lehernya, sehingga apabila kamu dapat membunuh mereka dengan banyaknya (serta mengalahkannya) maka tawanlah (mana-mana yang hidup) dan ikatlah mereka dengan kukuhnya. Setelah selesai pertempuran itu maka (terserahlah kepada kamu) sama ada hendak memberi kebebasan (kepada orang-orang tawanan itu dengan tiada sebarang penebusnya) atau membebaskan mereka dengan mengambil penebusnya. (Bertindaklah demikian terhadap golongan kafir yang menceroboh) sehinggalah berakhir peperangan jihad itu (dan lenyaplah sebab-sebab yang memimbulkannya). Demikianlah (diperintahkan kamu melakukannya). Dan sekiranya Allah menghendaki, tentulah Ia membinasakan mereka (dengan tidak payah kamu memeranginya); tetapi Ia (perintahkan kamu berbuat demikian) kerana hendak menguji kesabaran kamu menentang golongan yang kufur ingkar (yang mencerobohi kamu). Dan orang-orang yang telah berjuang serta gugur syahid pada jalan Allah (mempertahankan agamanya), maka Allah tidak sekali kali akan mensia-siakan amal-amal mereka.

(Muhammad; 47:4)

Khamis, 28 Ogos 2014

Jepun Kayuh Basikal


Entri ini tentang Cerita Jepun Kayuh Basikal

Masa arwah @ gemulah Tok Ayah ada dulu, aku suka dengar dia bercerita tentang keganasan tentera penjajah di Tanah Melayu. Dia cerita macam mana Jepun mendarat di Pantai Sabak, Kelantan, ketakutan rakyat setiap kali bunyi enjin kapal pesawat melintas, Jepun tunggang basikal jelajah seluruh pelusuk negeri dan macam-macam kekejaman tentera Jepun lagi.

Dan ayah, dilahirkan pada tahun pendudukan Jepun di Tanah Melayu...ya, tahun 1945. Menurut cerita Gemulah Wa, suasana pada ketika itu dipenuhi dengan ketakutan. Pada waktu malam mereka tidak berani pasang pelita kerana takut cahaya pelita itu boleh tarik perhatian tentera Jepun yang sentiasa berlegar sekitar kampung. Dan ayah yang baru lahir pada ketika itu pula, akan menangis bila bergelap dipadamkan pelita.

Tentera Jepun ni bukan sahaja ambil semua hasil tanaman penduduk kampung seperti padi, pisang atau ubi, tetapi juga ganggu anak dara orang mahupun isteri orang. Dan paling ditakuti tentera Jepun ini sangat ganas hingga sanggup memenggal leher orang walaupun dengan silap yang kecil. Boleh juga dengar pengalaman artis Mustapha Maarof pada zaman Jepun.

Lagu Kisah Pemerintahan Jepun oleh Pakku Syahadat

lagu rakyat kedah nyayian Pakku syahadat, berkisarkan tentang pendudukan Jepun di negeri kedah



Kini semuanya dah berlalu. kita sudah merdeka. Gemulah Wa dan Tok Ayah juga telah tiada. Semoga mereka ditempatkan bersama orang-orang yang beriman. Ameen.

Rabu, 27 Ogos 2014

Sangat SANGAT TERsangat Takut


Beberapa waktu entri blog terbiar. Ada masa memang sebab tak sempat, tetapi adakalanya sebab rasa sangat tak selesa. Takut dan risau.

Takut dan risau kalau-kalau catatan di sini buatkan orang sentap dan marah sebab aku juga pernah sentap dan marah juga.

Risau andainya apa yang aku tulis disalah ertikan. Ada masa aku nak tulis tentang A tetapi ramai orang faham ianya adalah perkara B. Salah faham itu buatkan apa yang aku tulis tak capai matlamat.

Ada masa yang lain, aku tulis lain tapi orang faham lain. Aku cerita tentang kucing yang aku tak suka tetapi orang fahaminya sebagai “aku tak suka kucing”. Sekadar contoh.

Banyak perkara lain lagi yang buatkan aku jadi risau nak buat entri. Paling utama, aku risau kalau-kalau apa yang aku tulis nanti memberi kesukaran dan menjadi isu semasa diadili di sana nanti. Mungkin niat aku tulis itu untuk mendedahkan tentang sesuatu agar tidak diulangi lagi, namun secara tak sedar aku dah buka aib orang. Contohnya!

Ohhhhh! Aku dah mula keliru!

Isnin, 25 Ogos 2014

Awas! Virus Baru Sedang Merebak


Ya. Virus baru sedang merebak dengan pesat.‎

Sangat bahaya. Lebih bahaya dari HIV atau AIDS atau EBOLA pun. Belum ada serum yang mampu mengubati virus ini.

Tanda-tanda dan symptom virus bahaya tersebut adalah seperti berikut;‎





Sangat malas walaupun nak like dan komen di facebook, apalagi nak tulis status FB atau entri baru blog.‎

Sekian, harap maklum!‎

Jumaat, 22 Ogos 2014

Hari Berkabung MH017


Hari ini, 22 Ogos 2014…seluruh negara diistiharkan sebagai hari berkabung negara melambangkan perkongsian kesedihan negara dan rakyat Malaysia dengan tragedi menyayat hati MH17 bila pesawat MAS itu ditembak jatuh di sempadan Ukrine-Rusia. Pada hari ini sebahagian daripada jenazah mangsa akan tiba di KLIA.


Semoga sanak saudara kaum keluarga mangsa lebih tabah hadapi semua ini. Kami satu Malaysia turut berdukacita dengan tragedi ini.



Selasa, 19 Ogos 2014

Kelab Cari Jodoh


Kalau tengok carian kata berkaitan jodoh yang digunakan untuk sampai ke blog Saat Kau Sentuh Hatiku ni, memang banyaklah terutama tentang doa cari jodoh. Namun takat ni, pertama kali pulak yang guna kata kunci keywords "kelab cari jodoh";


Errrrrr aku nak tubuhkan Kelab Cari jodoh pun, aku sendiri tak pernah hebatpun cari jodoh. Belum sangkut pun. Secara praktikalnya memang dah gagal, jadi tahap kebolehpercayaan dah merudum.


Mmmmmm ada sesiapa nak tubuhkan tak Kelab Cari Jodoh. Tak pun persatuan pencari jodoh. Jangan lupa jemput aku sama ya...

Sabtu, 16 Ogos 2014

Ciri-ciri Skim penipuan


Macam-macam cara orang menipu. Bahasa yang digunakan tu pula mengalahkan gula madu. Pendek kata, telinga yang mendengar tu memang boleh kembang jadi macam telinga gajah lah.

Jom kenali Skim Penipuan Ponzi yang banyak orang dah terkena;



Kenali 5 ciri penipuan yang sering digunakan untuk scam orang ramai. Usah terpedaya. Cara mereka menipu lebih kurang sama aje. Auta dan putar belit mereka gunakan 5 cara menipu ni aje...ayat saja sikit tukar!

Bagaimana dengan Dana haji Jasman?

Jangan tanya aku…aku tak pernah ikut dana ni. Cer Tanya mereka yang sangat yakin dengannya, apa yang buatkan keyakinan mereka sangat kukuh hingga sanggup tambah dana berkali-kali walaupun tidak pernah dapat pulangannya.

Terkini, Dana Haji Jasman kembali semula dengan cara yang sedikit berbeza.  Walaupun merata tempat dah paparkan tentang skim penipuan Dana haji Jasman ni termasuk Bank Negara Malaysia, namun tetap juga ada orang sangat yakin dengannya.


Jumaat, 15 Ogos 2014

Pagar Dah Roboh, Tapi Hatiku Masih Teguh

Mek pernah kata;

Allah tu satu je. Tak kiralah kita buat jahat kat orang, atau orang buat jahat kat kita…di akhirat nanti tak ada satu pun perkara akan terlepas untuk diadili. Masa tu aku kecik lagi, jadi aku pernah Tanya Mek “kalau Allah tu ramai?”

Jawab Mek mudah je “Kalau Allah tu ramai…dah tentulah Allah akan saling bergaduh sesama sendiri untuk jatuhkan hukuman mengikut kesalahan kita. Sebab Allah satu je lah maka Dia Maha Adil, tak ada siapa boleh pertikai,”

Hebat tak Mek yang hanya sekolah di Sekolah Dewasa macam P.Ramlee je tu?

Kata Mek, Hidup bukan nak tongkat langit. Apa-apa yang kita buat, kenalah ingat mati. Bukannya tak mahu bina hidup bahagia tetapi selalu ingat mati itu boleh menjadi had atau batasan untuk kita bertingkahlaku. Kalau dah ingat mati, dah tentulah kita tak akan berperangai macam setan menyusahkan orang lain. Dah tentu kita nak mati dalam keadaan yang baik-baik, mati mulia…mati dalam iman. Ya dak? Jadi, silalah buang perangai tak senonoh yang ada dalam diri. Jauhkan hasutan setan nirrojim. Insha Allah, hidup kita akan lebih tenteram.

Dua pesan tu aku sentiasa pegang dalam kehidupan ni. Tiap kali ada musibah, ada ujian, ada kesenangan dan kejayaan…itu jua yang aku kena ingat. Kalaupun perempuan terperasan lawa dah robohkan pagar rumah, ia belum jadi kudis. Hanya ruam-ruam gatal sahaja. Letak argan Oil hilanglah. Boleh jelita semula!

Bukan bermakna hati tidak tercalar, namun aku yakin Allah maha Adil. Kalaupun di dunia perempuan perasan lawa itu terlepas dengan sikap bongkak dan takburnya itu, di Sana semuanmya akan dibicarakan secara adil.

Ada orang kata, maafkanlah dia. Bagi aku semua tu pengalaman yang ada kesannya sebulan sahaja. Selepas itu akan lupa. Namun, jauh di sudut hatiku, aku sangat bersimpati dengan dia. Sangat Kasihan! Simpati juga dengan ibu bapanya. Moga-moga dia tidak berterusan begitu.

Dan aku mula menyedari bahawa “Allah itu adil” anugerahkan kelebihan dan kekurangan kepada hambaNya. Bila kita tidak dapat apa yang kita nak, seharusnya kita tahu bahawa ada sebab Allah tak bagi kat kita. Kita belum mampu untuk jaga amanahNya itu. 

Sebenarnya...hatiku roboh kat tempat lain.

Khamis, 14 Ogos 2014

MH370 Hilang, Wang Mangsa Dalam Akaun Turut Hilang


Misteri!

Dalam dunia serba canggih ni, macam-macam boleh berlaku.

Polis sedang menyiasat transaksi yang mencurigakan membabitkan akaun bank milik empat penumpang MH370. Sejak kehilangan pesawat MH370 itu, sebuah bank tempatan melaporkan sejumlah RM111,000 dikeluarkan daripada akaun milik empat penumpang pesawat itu.

Bank berkenaan menyedari sejumlah wang telah dikeluarkan daripada akaun terbabit pada 18 Julai lalu. Siasatan dalaman dilakukan sebelum laporan polis pada 2 Ogos lalu. Kes kini disiasat di bawah Seksyen 4(1) Akta Jenayah Komputer. Kesalahan itu boleh membawa hukuman denda sehingga RM150,000 atau penjara tidak melebihi 10 tahun atau kedua-duanya.


Kemungkinan ia dilakukan oleh pihak dalaman boleh berlaku dan polis sedang menyiasat kes tersebut dari pelbagai sudut.Dah lah MH370 belum ditemui, walaupun macam-macam usaha mengesan MH370 dilakukan... duit mangsa pulak boleh hilang? Tangan ghaib dari manakah?
 


Ketua Polis Daerah Dang Wangi, Senior Asisten Komisioner Zainuddin Ahmad yang mengesahkan perkara itu berkata siasatan mendapati sejumlah wang daripada akaun tiga mangsa terbabit dipindahkan ke akaun mangsa keempat melalui perbankan online.

Kalau bukan penyangak, kalau bukan orang dalam yang ambik… dah tentulah tuan punyanya yang keluarkan. Kalaulah benar begitu, kita patutnya bersyukur kerana mangsa MH370 masih selamat. Moga-moga.

Tak sabar nak tahu hasil siasatan ni! Sapa ambik, baik ngaku!

KEMASKINI:



Polis sudah mengenal pasti suspek yang terbabit mengeluarkan wang simpanan milik penumpang MH370 daripada akaun bank mereka. Mereka percaya ia dilakukan oleh orang dalam bank berkenaan. Polis sedang memburu suspek berkenaan dan siasatan lanjut sedang dilakukan.

Empat akaun bank milik mangsa pesawat penerbangan MH370 yang dilaporkan hilang pada 8 Mac lalu dikesan 'dirompak' apabila wang simpanan mangsa berjumlah lebih RM100,000 lesap daripada akaun berkenaan.

Kehilangan itu disedari pada 18 Julai lalu oleh seorang pengurus bank selepas mendapati berlaku pengeluaran dan pemindahan wang daripada keempat-empat akaun oleh individu tidak dikenali.

Ini namanya pagar dah makan padi. Macam tak ada hati perut pulak. Teringin sangat nak tengok muka orang yang buat kerja ni...


KEMASKINI:



Seorang pegawai bank dan suaminya yang dipercayai terbabit dalam kes memindah dan mengeluarkan wang daripada akaun milik penumpang pesawat Penerbangan Malaysia (MAS) MH370 ditahan, Khamis.

Pegawai bank itu bekerja di bank berkenaan sejak 10 tahun lalu ditahan di rumahnya di Ampang kira-kira 4 petang. Suaminya yang berusia 33 tahun turut ditahan di bengkel kereta di Ampang ketika membaiki keretanya. Polis percaya suaminya mungkin turut terlibat. Kedua-dua mereka tidak mempunyai sebarang rekod jenayah lampau.



Rabu, 13 Ogos 2014

Nasi Kapit Sambal Nyior Mek

Mek dan ayah dah berjaya habiskan puasa enam. Hanya anak Mek dan ayah je lagi belum sempurna puasa enam tu.

Sempena menyambut raya puasa enam (PakNgah Hamzah kata raya puasa enam mengelirukan orang bukan Islam, tapi nak panggil nama apa ya?), ayah mintak Mek masak sesuatu.

Mek yang comey itupun masaklah Nasik Kapit Sambal nyior untuk suaminya yang terchenta;

pinggan klasik bunga pepel yang sangat comey di mataku

Anakanda Mek terchenta ni pulak meleleh ayaQ lior nengoknya dari Bangi.

Tau dak apakah bendanya yang dinamakan nasik kapit sambal nyior tu? Itu namanya nasi impit sambal kelapa. Fuhhhhhh! dah lama tak makan stail gini. Biasanya kuah kacang kan?

Kesian Mek, kesian ayah...nak buat nasi impit kuah kacang kan leceh sikit. nak kena goreng kacang tanah bagai. Tenaga dah susut. Bila tak ada siapa membantu, Mek masak benda-benda yang ringkas sahaja. Kalaulah anakandanya ni ada... (walaupun OKU, mampu lagi kot buat pelan-pelan) tapi jangan suruh aku masak kuah kacang tu sebab...kuah kacang Mek je yang sedap di tekakku.  Anak Mek ni belum lulus lagi buat kuah kacang stail dia hu hu huhu 

Lambat kan nak Raya Aidiladha? Tak sabooo nak balik kampung lagi. Mmmmmmm Aidilfitri hari tu tak ada peluang makan-makan dengan meriah gulai Mek. Cicah roti sedapppp hu hu hu hu mana nak cari?



Selasa, 12 Ogos 2014

Perempuan Jadi Lebih Hebat Kalau Berjaya Robohkan Pagar Rumah Orang


Jangan ingat Kiki kamaruddin je reti mengamuk dengan sterring lock bila CDM 35 kena belah. Kiki dah jadi idola ramai gadis jelita walaupun sebenarnya tak adalah jelita mana, perasan lawa je lebih.

Alang-alang perang dunia depan pagar, apa salahnya robohkan terus pagar buruk tu.


Perempuan sekarang memang hebat, sebab tu lah kot ramai lelaki sanggup aje jadi hamba perempuan lawa.


Ramai-ramailah kita pakat doa ya...agar keturunan dia jadi hamba Allah yang soleh dan solehah, bukannya penyamun atau kaki pecah rumah. 

Kepada lelaki kacak yang nak jadi budiman, silalah bawa balik menantu jumpa makbonda ...jangan silap bawak balik hantu sudahlah ya. Biasanya hantu memang jelita sebelum menampakkan wajah sebenarnya ketika nak hisap darah. kang tak pepasal kering darah kena hisap.


Isnin, 11 Ogos 2014

Bajet 2015: Bonus 2 Bulan Untuk Penjawat Awam


Cuepacs minta kerajaan mempertimbang pemberian dua bulan bonus kepada penjawat awam dalam pembentangan Bajet 2015. Cuepacs akan membuat permohonan rasmi dengan menghantar surat pertimbangan kepada Perdana Menteri selaku Menteri Kewangan mengenai pemberian bonus itu.

Lorrrrr! Ingatkan dah hantar. AKAN hantar huh u huhu hu wat penat je baca hu huhuhu hu 

Kalau belum hantar, mintaklah setengah tahun bonus. Kalau mintak dua bulan, biasanya dapat setengah bulan aje. Bila mintak setengah tahun, mana tahu boleh dapat dua bulan h u hu huhu hu sila gelak dengan sopan ya! 

Coklat Cik Puan Lawa


Pagi-pagi lagi, aku dah gelak di tangga ofis…macamlah pagi sangat bila datang pejabat jam 9 pagi tu. Tapi masih lagi pagi kan selagi belum waktu tengahari.

Budak kecik ni umurnya dalam lingkungan 4-5 tahun, ikut nenek pergi kerja klener di ofis aku. Mulutnya banyak kalau dah biasa tapi asal dia tengok aku je, terus je dia diam. Sapa suruh suka ngusik budak-budak, tu lah pasal.


Biasanya aku akan panggil dia bagi biskut. Apa-apa biskut pun tak apa, budak-budak memang tak reti nak demand. Wajahnya tetap ceria tiap kali dapat sepeket kecil biskut. 4 keping biskut dalam tu dah cukup untuk dia makan.

Lama tak nampak kelibat dia, aku tanyakan neneknya tu. Kata nenek “dia panggil puan ‘cik puan lawa’,”

Errrrrr tetiba rasa nak terbang terapung-apung ke langit. Ya lah nak oiiii! Sebab dapat biskut kan??? Daku sedar diri tak selawa mana pun hu huhuhuhu

Semua kejadian ini berlaku sebelum Ramadhan. Sekian, harap maklum.


Ahad, 10 Ogos 2014

Bila Lelaki Budiman Datang Rumah Anak Dara


Lelaki budiman itu…
Bila pergi rumah anak dara, sewajarnya dia tahu batas dan had

Tahulah pintu pagar rumah anak dara tu dah terngaga roboh (engkau jugak yang robohkan, bukan orang lain pun!), bukan bermakna kau boleh tekan brek motor hebat kau depan pintu rumah. Tidak bermakna kau boleh bebas keluar masuk dalam pagar dan halaman rumah anak dara orang. Kau kan orang hebat, patutnya jadi lebih budiman.

Tahulah tombol pintu bilik bini mudamu tanpa akad itu rosak dek perasan bagus bini mudamu tu jugak, tidak bermakna kau boleh sesuka tok nenek kau je masuk rumah orang.
Anak dara dalam rumah ni muslimah sejati yang tahu jaga aurat, reti batasnya takat mana boleh dalam agama takat mana tak boleh dalam budaya bermasyarakat.


Engkaukan lelaki yang kononnya budiman dan hebat, yang dah jadi laki orang dah jadi bapak orang…tak payah jadi moden sangatlah macam orang putih tu. Belajar sikit kenal budaya, agama dan susila bermasyarakat. Bangi bukan Bandar sangat pun hingga jiran-jiran tak sedar apa berlaku di sebelah. Mmmmmm dah pupus rupanya lelaki budiman, patutpun!


Jadilah budiman macam adik ipaQ aku yang hensem tu. Walau pun kunci rumah ni ada mereka simpan, tiap kali nak datang sms dulu bagi tahu. Dah sampai depan rumah, dibiarnya Amir dan adik aku yang masuk dulu. Dua tiga minit kemudian baru dia masuk.

Tahu kenapa?
Sebab dia lelaki budiman. Dia tahu rumah kakak ipaQ dia ni rumah anak dara. Semuanya anak-anak dara yang baik dan cun melecun belaka (up diri sikit!). Yang tahu jaga aurat dan susila dengan muhrim dan bukan muhrim walaupun dalam rumah seksi meksi tapi reti jaga aurat. Dia juga tahu adab-adab bertandang ke rumah orang. Tunggu tuan rumah bersedia dan capai tudung dulu. Bukan pakai redah macam penyamun tarbus, salam pun tak bagi!

Dan aku sangat bersyukur dapat adik ipaQ yang budiman sebegitu.
Kalau anda nak jadi lelaki budiman, contohilah adik ipaQ aku yang bukan sahaja hensem muka, hensem juga hati dan pekertinya. Moga-moga sifat budiman itu akan dicontohi pula oleh anak-anaknya Amir Hasif dan Ammar HasiQ, amen.

Jadi, bila lelaki tak berapa nak budiman, bertemu dengan perempuan perasan cantik, apa yang aku boleh buat hanyalah bagi satu ayat paling manis sahaja;

“Kemas barang awak dan kosongkan bilik tu sebelum jam 1 tengahari/petang esok”. Makanya, “esok” dalam kalimah itu adalah hari ini.Satu bilik medium akan kosong. Tiada pengambilan housemate baru lagi selepas ni. Aku dah bosan nak mengadap orang yang adanya tak ada apapun tetapi lagaknya tak leh nak blah. Belum campur lagi memandai mandai walaupun memang tak pandai. Kalau bodoh sombong memang payah nak lentur.

Bermula hari ini, harapnya aku tidak lagi berurusan dengan lelaki tidak budiman sebegitu. Minta dijauhkan Allah lagi untuk ketemu lelaki tidak budiman. Dan aku menyedari satu kebenaran, iaitu;

Lelaki yang baik untuk wanita yang baik. Bila lelaki itu tidak budiman, aku mula mengerti sisi perempuan itu tanpa perlu dia tunjukkan apa-apa. Namun, sayang benar bila dia sendiri tunjukkan tahap mana letaknya diri. Moga dia sempat dapat hidayah sebelum mati.


Moga-moga aku tidak akan ketemu lagi spesies perempuan dan lelaki sebegini dalam hidup ni. Sebab aku tahu, aku memang tak mampu untuk terusan bersabar. Senafas lagi memang sabar itu berderai. Senafas sahaja lagi!

Mmmmmm manalah perginya lelaki yang budiman


Sabtu, 9 Ogos 2014

Kisah Sebalik Boikot McD


Jumaat 8 Ogos 2014 telah tercipta sejarah bila satu Malaysia menjalankan gerakan Boikot McD 2014 sebagai tindakan protes dan bantah dengan serangan Israel Yahudi Zionis ke atas Gaza. Tindakan rakyat Malaysia memboikot McDonald's mampu memberi isyarat jelas kepada dunia, walaupun ramai jugak orang Malaysia sendiri anggap boikot tu tak beri kesan apa-apa.


Hasilnya, banyak premis McDonald's di Malaysia kosong tiada pelanggan. Kempen memboikot McDonald's besar-besaran ini tersebar dengan meluas melalui pelbagai aplikasi social seperti whatsApp, facebook, telegram dan sebagainya. Tindakan memboikot ini boleh diteruskan sehingga Israel meninggalkan bumi Palestin.

Kempen Boikot Menjadi, McDonald's Lengang



Setakat ini ada empat syarikat utama yang boleh diboikot iaitu McDonald’s, Colgate, Coca-Cola dan Starbucks, kalau nak boikot yang lain lagilah bagus.

Banyak gambar McDonald's yang lengang tanpa pelanggan, malah ramai juga yang berhimpun di hadapan premis McD tersebut. Walaupun begitu, silalah berhemah ya. Sila salami makna boikot tu apa. Maksudnya, tak makan, tak guna, tak beli tak ambik walaupun diberi percuma. Kalau bagi kat aku…aku ambik je. Bagi makan kat kucing. Mesti kucing tu seronok dapat makan burger sedap.


Aku dan McD? Macam mana aku nak boikot kalau sebelum ni pun aku memang jarang masuk pintunya? Kalau masuk setahun sekalipun dah banyak sayang oiiii jadi, boikot ke tidak untuk produk McDonald’s, Colgate, Coca-Cola dan Starbucks, bagi aku sama sahaja.


Hanya dugaannya bila libatkan neskefe dan produk maggie (bukan mi segera ya, lebih kepada sos dan bahan masakan lain). Ubat gigi pun dah lama aku guna Mukmin. Mmmmmm lepas ni kena check juga perfume. Nasib baik lambat lagi nak habis.


Boikot tu boikot jugak. Namun, usahlah kita jadi lebih Zionis dari zionis. Depa tu memang dah kapir laknatullah, kita yang muslim ni silalah berhemah ya…

Budak Melayu Prank McDonald's



Sebenarnya, entri ni nak cerita tentang benda lain…

Jumaat, 8 Ogos 2014

Lagak Orang Yang Tak Ada Apa-apa

Bila orang yang ada-ada itu berlagak, boleh aje kita terima. Dah dia ada, lantak pergi lah dia nak berlagak ke apa. Dia mampu. Dan hati kita dihempap berlambak kagum bila orang-orang ada ini tidak berlagak pun. Macam naik ferarri tapi pakai ketayap dan pelikat pergi masjid. Kagum dak?


Tapi biasanya yang jadi adalah lagak orang yang tak ada apa-apa itu lebih besar dari orang yang ada-ada. Ngada-ngada orang yang tak ada apa-apa tu kerapnya jadi sangat pelik. Kalau boleh selipar jepun pun dia nak cat warna emas, nak buktikan kemewahan berada di bawah kakinya. Nasib baik selipar letak kat kaki, kalau diletaknya selipar cat kaler emas tu kat kepala, kang nyata benar terbukti ada wayar putus huh u hu

Kalau dah lembu, tak payah lah berangan nak jadi singa walaupun berangan tak payah bayar!

Bukan mata kita je berbulu nak tengok tapi bulu betis pun geli geli menggelenyar simpan gelak. Nasib baik bulu ketiak malu nak menonjolkan diri. Bulu-bulu lain usah ceritalah, kalau detail sangat tulis kang kata aku lucah pulak.

kalau senarai 7 ni pun TAK ada...nak berlagak atas faktor apa?

Rasa nak muntah ijau tak? Loya anak tekak mengalahkan makan bangkai cadbury pulak...errrr pernah termakan bangkai tak?


Kesimpulannya, silalah ikut hari tanpa McD sepanjang hari ni sebagai tanda protes kita dengan kekejaman zionis Yahudi di Gaza. 

Khamis, 7 Ogos 2014

Kalau Tak Pandai Tak Payah Nak Memandai-Mandai

Ada orang memang telah dianugerahkan Allah dengan kepandaian. Pandai masak umpamanya. Masak apapun, sedap tak terkira. Kalau suruh masak biji bom pun boleh jadi sedap dimakan hingga menjilat siku.

Untunglah orang yang sebegini. Boleh buka kedai makan. Boleh niaga online. Boleh buat catering bagai. Paling tidak, boleh masak bagi aku makan. Aku ni, takat makan tu pandailah!

Namun ada sejenis orang lagi termasuk dalam kategori memandai-mandai, terutama kalau libatkan harta benda orang. Kalau harta benda sendiri, sayangnya kemain lagi. Kalau boleh, selipar Jepun putus pun nak disimpan jadi khazanah kat muzium.

Yang peliknya, kalau harta benda orang itu rosak, tak adalah pulak nak mengaku dan buat pengakuan. Nak ganti balik memang TAK lah kan!