Anda Juga Mungkin Berkenan

Rabu, 23 Julai 2014

Senarai Harga Barang Kawalan Musim Perayaan


Dah musim nak balik kampong. Biasanya sebelum balik kampong aku akan beli semua keperluan yang diperlukan dan angkut balik kampong. Nampak macam menyusahkan, tapi bila dah balik nanti, tak banyak barang dah nak kena cari lagi. Musim raya, semua tempat jem. Malas nak redah semua tu.

Pagi ni aku ke UM jumpa penyelia hensem tu, petang baru boleh memborong barang sedikit sebanyak. Separuh dah kirim melalui adik yang balik hari minggu lepas, jadi dah tak banyak barang lagi perlu beli.

Sebelum beli, kenalah semak harga kawalan musim perayaan 2014. Baru boleh bandingkan harga dan beli barang mana yang sesuai. Musim perayaan macam ni memang banyak duit nak pakai, kenalah berbelanja dengan berhemat.

Senarai harga barang kawalan pada hari raya Aidilfitri 2014. Pihak KPDNKK telah menetapkan harga barang runcit dan borong bagi 17 barangan keperluan sepanjang Aidilfitri nanti, berkuatkuasa mulai 20 Julai sehingga 5 Ogos 2014. Para peniaga dan pemborong yang gagal mematuhi harga kawalan akan dikenakan tindakan tegas.


Senarai Harga Barang Kawalan Hari Raya Aidilfitri 2014



Selain senarai di atas, kena juga beli barang keperluas asas seperti gula dan minyak masak. Kat mana ya ada tawarkan banyak diskaun? Nak pergi serbu ni…boleh jimat sedikit sebanyak pun dah ok. Kalau boleh, nak lah berjimat tanpa jejaskan keceriaan musim perayaan.

Selasa, 22 Julai 2014

Membeli Tak Semestinya Hadap Nak Makan Pun


Balik dari ambik kek dari Kak Nor dalam kejadian kereta mati tengah jalan itu, azan zohor dah berkumandang lebih kurang 10 minit. Semasa melintasi surau Sungai Ramal Luar, jelas benar ahli surau sedang solat zohor berjemaah yang dah sampai ke hujungnya.

Melewati jalan sempit itu aku Nampak seorang wanita sedang tolak kereta sorong. Ya kereta sorong yang digunakan kawasan pembinaan itu. Isinya disusun bermacam peralatan hingga kereta sorong itu tak Nampak lagi macam kereta sorong tetapi melimpah dengan barangan termasuk kuali.

Dia tolak kereta sorong tu dengan hati-hati kerana tidak mahu terbalik dan terjatuh barangan muatannya. Juga kereta sorong itu sangat berat saya kira dengan kudrat wanitanya. Beberapa kali dia berhenti menghela nafas, kemudian mengumpul kudrat semula menyorong ke hadapan. Gigih kan?

Aku agak dia sedang menuju ke satu kawasan lapang berjualan di jalan sebelah surau syeksen 8 untuk juadah Ramadhan. Barangkali ada kesempatan untuk merasa hasil tangan jualannya satu hari nanti. Bukan sebab malas nak masak atau suka manjakan anak tekak, namun sekadar menyokong kegigihannya mencari rezeki.

Kalau dia ikhlas, kalau dia jujur…insha allah, rezeki sentiasa ada.

Ada waktu, dan sebenarnya lebih kerap kita membeli bukannya perlukan sangat. Namun lebih kepada menyokong gigih usahanya. Bila kita menyokong orang yang tak kenal, semuanya setakat itu sahaja. Tanpa sentap bagai, tanpa cemuh cerca. Mudah. 


Isnin, 21 Julai 2014

Mama Ni Kedekutlah!

Ini cerita tentang cucu Mek ke 14;

pisss ni untuk MakLong Cik Bintang katanya...


Fuhhhh! Siap ada nombor lagi kan huh u huhu

Budak ensem ni banyak mulut. Apa sahaja kita cakap, dia tetap ada jawapannya yang tersendiri. Sesekali dia terkedu tak ada jawapan memang bagi peluang kami gelakkan dia. Masa tu boleh tengok dia tersipu malu. Tapi peluang begitu memang payah nak jumpa.

Hari minggu yang mana tah, dia orang datang rumah untuk ambil beberapa barang yang bakal dibawa balik kampong. Adik tengah sarat menunggu hari sekarang, jadi dia akan balik pada minggu ke tiga puasa. Awal seminggu dari orang lain. Risau kalau terberanak dalam jem kalau balik sama macam orang lain.

Jadinya, banyak barangan yang kami kirimkan untuk bawa balik kampong termasuklah dua tiga jenis kerepek yang Mek makan. Mek tak makan kerepek ubi, jadi kami beli kerepek dhal, bawang, pisang untuknya.



Sehari kemudian adik sms mintak belikan semula kerepek dhal kerana kemungkinan kerepek itu tak sempat sampai ke kampong sangat tinggi kena paw dek Amir budak ensem tu. Bila mamanya kata “Kerepek ni cik Na kirim untuk Mek lah…mana boleh Amir makan,”, nak tahu apa dia jawab?

“Mama ni kedekutlah. Amir bukan makan banyak pun…Amir mintak sikit je,” tu diaaaa ikut perangai makcik dia kot asyik menjawab hu huhuhuhu

Salah aku juga, lupa langsung nak bagi extra untuk dia. Namapun budak-budak, kalau kita bagi ...sombong aje dia memang tak makan. Bila terlupa nak bagi, nak lah pulak. Dan dia…hanya makan benda-benda sedap sahaja. Kalau tak sedap, gigit sikit je…terus letak balik.

Kemaskini:
Lebih kurang jam 9.30 semalam, Mek dah dapat cucu baru. cucu ke 17. Mmmmm nasib baik sempat sampai kampung kan hu hu huhuhu


Ahad, 20 Julai 2014

Perintah Berkurung Di Perairan Sabah bermula Semalam


Pesuruhjaya Polis Sabah Datuk Jalaluddin Abdul Rahman mengisytiharkan perintah berkurung di kawasan perairan pantai timur Sabah bermula dari Tg Pundaras, Sandakan hingga ke Jeti Tawau berkuat kuasa semalam hingga 2 Ogos ini, bermula pukul 6 petang hingga 6 pagi. Tiada sesiapa pun, kecuali anggota keselamatan dan orang yang diberikan pengecualian yang boleh berada di dalam kawasan yang telah ditetapkan pada waktu tersebut.

Pengisytiharan perintah berkurung adalah di bawah Seksyen 3 (1) Akta Polis 1967. Kawasan perintah berkurung bermula selepas tiga batu nautika dari pantai sepanjang perairan dari Sandakan melalui daerah Kinabatangan, Lahad Datu, Semporna hingga ke Jeti Tawau sejauh 362 batu nautika meliputi kawasan seluas 121, 270 batu nautika persegi.

Mana-mana orang, selain anggota keselamatan yang perlu memasuki atau melalui kawasan yang telah diisytiharkan sebagai kawasan perintah berkurung perlu mendapat permit pengecualian perintah berkurung daripada Ketua Polis Daerah (OCPD) di kawasan mereka berada. Apabila diarah oleh anggota pasukan keselamatan untuk berhenti dan diperiksa hendaklah meberi kerjasama dan sekiranya gagal berbuat demikian anggota keselamatan akan mengambil segala tindakan yang perlu termasuk menggunakan kekerasan yang dibenarkan oleh undang-undang.

Sesiapa yang dijumpai di kawasan perintah berkurung adalah melakukan kesalahan dan boleh ditangkap tanpa waran di bawah Seksyen 3 (2) Akta Polis 1967 serta dituduh di mahkamah dan dihukum mengikut Seksyen 94 Akta Polis 1967. Mana-mana pihak yang melanggar peraturan perintah berkurung boleh dikenakan hukuman denda tidak melebihi RM500 atau penjara tidak melebihi enam bulan.

Memandangkan kawasan yang telah diisytiharkan sebagai kawasan perintah berkurung adalah meliputi kawasan lautan dan melibatkan penggunaan bot, perahu atau kapal, maka anggota pasukan keselamatan akan memberikan arahan dengan menggunakan pembesar suara, lampu, siren atau cara-cara lain yang bersesuaian.

Nelayan laut dalam yang keluar menangkap ikan pada waktu malam dan lalu di kawasan tersebut boleh memohon permit daripada OCPD, namun mereka tidak dibenarkan menangkap ikan di kawasan perintah berkurung. Pelancong yang berada di pulau peranginan juga tidak dibenarkan keluar dari pulau berkenaan atau melakukan aktiviti selaman dalam tempoh ptersebut.

Jika terdapat suspek yang disyaki melakukan penculikan ataupun pembunuhan yang hukumannya adalah gantung sampai mati atau penjara seumur berada di kawasan perintah berkurung, maka anggota keselamatan boleh melepaskan tembakan ke sasaran berkenaan.

Kalau dalam tempoh 14 hari kawasan ini masih tidak selamat, strategi lain akan dibincangkan dan tindakan susulan sama ada menggunakan Public Order (Preservation) Akta 1958 (POPA) atau mengikut pertimbangan undang-undang yang diperuntukan. Jika POPA dikuatkuasakan, kuasa diberi kepada OCPD (isytihar perintah berkurung) tidak melebihi 24 jam, Pesurujaya Polis tidak lebih 48 jam dan menteri tiada had.

Komen aku:
Rasanya macam dah lama hidup, inilah pertama kali berhadapan dengan situasi memerlukan perintah berkurung diistiharkan. Ikut sejarah, masa perang dulu je ada aperintah berkurung dan mungkin terakhir kali dalam peristiwa 13 Mei 1969.

Kalau Tanya pendapat aku, dah tentu aku setuju dengan pengistiharan ini. Untuk kebaikan Sabah dan Malaysia juga. Namun, kita juga kena sedar bahawa kawasan ini terlalu luas dan sukar dikawal. Tugas menjaga keselamatan Negara di Sabah sangat mencabar bagi pasukan keselamatan, terutama pada bulan Ramadhan yang mulia ini. Tabik spring toink toink kepada anggota keselamatan Negara yang sentiasa bersedia berbakti menjaga keselamatan Malaysia tercinta ini.

Sabtu, 19 Julai 2014

Ku tunggu waktu bila bertemu, Hidup matiku hanya untukMu


Balik kerja meredah lalu lintas di Bangi yang agak banyak kenderaan waktu sebegitu, tetiba beralun lagu syahdu. Hati terbuai…


Lirik Lagu Pintu Rindu - Siti Nurhaliza

Telah ku daki puncak tertinggi..
Telahku turun lembah dan gurun..2x
Tidak ku temu mana pintu mu..
Untukku seru rasa rinduku..2x

Telah ku daki puncak tertinggi..
Telahku turun lembah dan gurun..2x
Sungguh ku buta dalam cahaya..
Sungguh ku lupa tika bahagia..2x

Sedang kau dekat bukan dimata..
Sentuhku erat di pinggir jiwa

Sedang kau dekat di pinggir jiwa..2x

Biarkan airmata melimpah..
Biarkan luluh cinta tercurah..
Segala kasih rindu tertumpah..
Seluruh hati aku berserah..

Ya Allah....

Ku tunggu waktu bila bertemu..
Hidup matiku hanya untukmu..2x

Hidup matiku hanya untukmu..

Jom kita dengarkan lagu yang syahdu membuai rasa ni…



Rasa diri terawang awangan.

Jumaat, 18 Julai 2014

Sidang Media Pertama MH17 Ditembak Jatuh Di Ukraine


Berikutan berita tentang pesawat MAS MH17 yang ditembak jatuh di sempadan Ukraine semalam. Berikut adalah video pengumuman rasmi Sidang Media Pertama MH17 Ditembak Jatuh Di Ukraine



Dalam tempoh setengah tahun, dua tragedy besar melanda Malaysian Airline MAS dan Negara. Alfatihah dan semoga roh mereka ditempatkan bersama golongan orang-orang yang beriman. Mereka pergi pada bulan yang mulia. Paling tidak ada serpihan MH17 dijumpai berbanding MH370 yang hilang ghaib tanpa klu.


Pesawat MAS MH17 ditembak Jatuh


Tarik nafas dulu. Fuhhhhhhhhhhhhhhhhhh!!!! Rasa terhenti nafas sekejab.

MH370 masih lagi misteri kehilangannya, kali ini pesawat MAS MH17 dalam penerbangan dari Amsterdam ke Kuala Lumpur. Pesawat MAS telah ditembah jatuh oleh tentera Rusia dan dikatakan terhempas di sempadan Ukraine.Berikut video pesawat MAS MH17 yang terhempas di Ukraine;



Lokasi terakhir pesawat MH17 dikesan adalah di ruang udara Ukraine. Pesawat ini membawa 280 penumpang dan 15 anak kapal dan dikatakan ditembak pada ketinggian 32,000 kaki.
 

Pesawat MH17  terhempas ditembak dekat bandar Donetsk, kubu kuat pemisah pro Russia, Anton Gerashchenko. Pesawat berkenaan ditembak dengan peluru berpandu dari darat ke udara. Setakat ini, tiada pengesahan lanjut mengenai laporan berkenaan walaupun pegawai Russia berkata, penduduk tempatan menjumpai bangkai pesawat.






Gerashchenko dipetik sebagai berkata: "Sebuah pesawat awam yang terbang dari Amsterdam ke Kuala Lumpur ditembak jatuh oleh sistem anti-pesawat Buk, semua penumpang dan kru terbunuh.

Komen aku: tak terkata apa-apa. Kelu lidah. Kering darah. DariNya kita datang kepadaNya jua akan kembali. Alfatihah.


Bagi sesiapa yang suka nombor, semua nombor ini sangat cantik:   Boeing 777 MH17 pada tarikh 17/7. Laluan ni biasa digunakan pelajar Malatsia di Eropah untuk balik ke tanahair. Kalaulah ramai pelajar Malaysia berada di dalamnya, negara kehilangan bakal pemimpin dan pemaju anak bangsa pada masa hadapan.

Tak payahlah nak buat spekulasi politik bagai. Cukuplah dengan Ukraine kata Rusia yang tembak, Rusia tuduh Ukraine pulak yang tembak, sedangkan di Gaza mereka semakin sengsara dengan serangan darat pula. 


Khamis, 17 Julai 2014

Kiki Kamaruddin Ditahan Polis


Walaupun Kiki Kamaruddin telah ditemubual oleh stesen radio Melayu Era FM, stesen radio Cina My FM serta dua stesen radio Inggeris Hitz dan Fly FM pagi tadi dan mendapat kritikan hangat pendengar. Popularitinya CDM 25 meningkat mendadak dalam masa 24 jam setelah video pailang gadis steering lock berkereta Peugeot putih CDM 25 mengamuk setelah kereta barunya dilanggar seorang pakcik. Gadis Kerja Kahwin itu akhirnya memohon maaf di akhbar dan stesen radio.

Ketika tengah kalut dengan macam-macam reaksi terutama keyboard warriors, DIGI mengambil inisiatif menawarkan untuk baiki kedua-dua kereta terbabit.

Namun polis Kuantan akhirnya menahan Kiki Kamaruddin berhubung kes buli jalanan pada Isnin bagi membantu siasatan jenayah dan kerosakan. Ketua Polis Daerah Kuantan Asisten Komisioner Abdul Aziz Saleh berkata Siti Fairrah Ashykin Kamaruddin, 30, hadir ke balai polis pada Khamis selepas disaman dan ditahan. Penahanan berkenaan tidak diberitahu tempohnya kerana bergantung kepada siasatan.

Walau bagaimanapun dia telah membuang pengunci stereng yang digunakan semasa kejadian. Siasatan di bawah Seksyen 427 dan 506 Kanun Keseksaan memperuntukkan hukuman penjara dua tahun atau denda atau kedua-duanya sekali di bawah setiap seksyen.

Komen aku: kesian dia sahur dan buka puasa dalam tahanan.

Selamatkan Zakiah Sebelum Aidilfitri


Sebelum Aidilfitri tu bermakna hanya dua minggu sahaja lagi.

Sama-sama kita harapkan usaha pihak berkuasa berjaya membawa balik Anggota Pasukan Polis Marin, Konstabel Zakiah Aleip yang diculik sekumpulan lapan lelaki bersenjata di sebuah resort di Pulau Mabul, Semporna, Sabtu lepas.

Dalam kejadian pukul 11.10 malam itu, Koperal Ab. Rajah Jamuan, 32, mati ditembak sementara Zakiah diculik oleh kumpulan berkenaan ketika mangsa menjalankan tugas rondaan di resort berkenaan.

Sesekali paparkan gambar telanjang seksi 18sx boleh kan? Bukannya selalu!



Sekalipun berada di laut perairan Sabah, pulau-pulaunya yang indah menambat hati, namun risiko besar kepada pihak berkuasa. Ya…laut Sulawesi itu luas.

Semoga pasukan keselamatan kita tetap bersemangat waja mempertahankan Negara.

Rindu Semporna. Rindu Mabul…rindu Palaoh, namun lebih rindu keindahannya.

Rabu, 16 Julai 2014

Digi Tawar Baik Pulih Kereta Uncle Cool dan Peugeot Putih CDM 25 Cik Kiki Kerja Kahwin

viral jadinya CDM 25, peugeot putih tetiba sangat digeruni. walaupun kes kakak peugeot putih mengamuk dengan steering lock mendapat reaksi hingga Bukit Aman dan mula disiasat PDRM, namun pakcik Sim Siak Heong seorang pesara dikatakan sudah maafkan cik Kiki Kamaruddin.



Dalam semua orang dok kalut komen caci maki cik CDM 25 hingga Kerja  Kahwin turut dapat tempias, Digi muncul jadi hero dengan menawarkan untuk bayar kos baik pulih kedua-dua kenderaan terbabit.



Banyak yang kita belajar dari kejadian ini. Semoga Allah lindungi kita sepanjang masa


Peugeot Putih CDM 25 Jadi Trendding Viral Panas


Video seorang perempuan bertudung mengamuk gunakan stering lock hentak kereta pakcik yang melanggar keretanya tetiba menjadi trending. Video berdurasi 2.33 minit itu jadi viral walaupun dah tak boleh tengok lagi mungkin dipadamkan dari youtube oleh pemiliknya, namun sekiranya gigih mencari, masih ada tempat boleh jumpa video berkenaan yang diulang muatnaik oleh beberapa orang lain.

Kejadian dikatakan dirakam di Kuantan. Jangan main-main dengan si jelita di Kuantan ya…jangan salah langgar, bukan boleh dapat ungkapan cinta pandang pertama. Peugeot Putih CDM 25 Jadi Trendding Viral Panas sejak semalam.


Komen aku:

Allah menguji dengan pelbagai cara. Bila Dia menguji, bukan sahaja orang yang terlibat itu sahaja diuji, kita yang berada disekitarnya ini juga turut terlibat. Tak pepasal kita mengumpul sedikit sebanyak pahala untuk dianugerahkan kepada dia.

Dia mungkin silap kerana terlalu menyayangi kereta comel bernombor cantik CDM 25, namun sedar tak silap kita apa?

Tak perlu kot caci maki hina bagai. Selagi kita tidak berada dalam keadaan sebegitu, kita sendiri tidak pasti apa reaksi diri sendiri. Kita hanya insan biasa…ketika melihat video pendek itupun dah macam-macam emo meroyan bagai, bagaimana kalau kita yang berada di tempat cik adik tu?

Mmmmm kereta mati tengah jalan pun dah kalut, apa lagi kereta kesayangan nan mahal dilanggar orang di tengahari remang pulak tu. Dikelilingi ramai lelaki pulak…hishhh! Bulan Ramadhan juga.

Ujian untuk dia memang besar. Ujian untuk kita pun besar juga. Kita lulus ke gagal? Raya ni kenalah pergi beraya rumah dia, bermaafan kan?

Doa untuk saudara kita di Gaza, semoga Allah melindungi mereka;





Selasa, 15 Julai 2014

Tabur Bunga Di Kuburan Amalan Yahudi Dan Kristian


Rupanya menabur bunga di kuburan itu perbuatan dan amalan Yahudi dan Kristian dan menyalahi ajaran Islam. Nasib baiklah amalan tabur bunga di kubur tak pernah jadi amalan keluarga kami.



Ketua Penolong Pengarah Bahagian Penguatkuasaan Undang-Undang Syariah Jabatan Agama Islam Kedah, Sheikh Ahmad Faisol Omar mengingatkan demikian dalam tazkirahnya pada Program Percambahan Ilmu anjuran bersama Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs) bahagian Perlis, Pejabat Setiausaha Kerajaan Perlis dan Hotel Putra Palace di Kangar.

Selamat kembali ke tanahair Azizul Raheem.

Isnin, 14 Julai 2014

Bila Kereta Mati Tengah Jalan


Selasa lepas besday Cik Bintang. Sehari sebelumnya besday adiknya si Cimin. Aku cadang untuk pergi awal ke Nilai, kononnya hari masak-masak dan makan-makan dengan meriah ketika berbuka puasa. Ikutkan plan, aku perlu ambik kek dan muffin dengan Kak Nor NorDessert jam 1.30 tengahari, kemudian ke Nilai beli ikan siakap dan sayur, jam tiga jumpa seorang rakan untuk amik kek lain di Salak Tinggi. Lepas tu bolehlah masak-masak meriah untuk besday gurl. Siakap 3 rasa menu utama. Itu perancangannya.

Perancangan Allah itu lain. Selepas ambil kek dan muffin dengan kak Nor di Shell Sungai Ramal, kereta buruk aku mati di lampu isyarat berhampiran warta. Mati ketika tengah bergerak. Kalau ikut pengalaman kereta lama, ada masalah pendawaian, kereta buruk ni tak tahulah macam mana.

Nak tak nak, aku keluar dari kereta. Pasangkan lampu kecemasan dan berdiri tepi jalan. Nak tolak tepi dah tentulah tak ada daya upayanya. Apa yang aku boleh buat hanyalah tengok ajelahlah. Masa tulah aku boleh tengok macam-macam ragam manusia. Kalau nak tips apa nak kena buat bila kereta rosak tengah jalan, sila baca entri di blog ondscene. Sebenarnya, hanya satu perkara je aku sempat ingat apa nak buat bila berlaku kerosakan kereta di tengah jalan macam tu, iaitu keluar dari kereta dan pergi ke tempat selamat. Yang lain semua LUPA padahal aku selalu dok ingat semua tips tersebut.

Ada yang hon kuat melengking sepanjang-panjangnya. Marahlah tu kan, aku dah buatkan berlaku kesesakan yang tak adalah sesak manapun. Ada yang tekan minyak menderu-deru mengaum bak rimau lapar walaupun kereta dia pun bukannya besar mana atau bukanlah baru manapun. Ada juga yang sabar aje ubah haluan kereta walaupun kereta depa baru berkilat memancar-mancar dari jenama terkemuka.

Aku memang dah agak akan ambik masa yang panjang bila kereta mati tengah jalan macam ni. Tak mahu rakan yang buat kek di sepang tu tertunggu-tunggu, aku telefon dia beritahu kereta mati tengah jalan dan aku tak sempat sampai seperti dijanjikan pada jam 3. Aku mintak dia simpan dulu kek itu, malam nanti aku akan ambil atau paling lambatpun esok paginya, iaitu hari Rabu. Aku juga telefon beberapa bengkel, tak ada satupun angkat. Telefon agen takaful dan minta nombor untuk tunda kereta juga.

Tadah sahaja telinga dengar orang hon, pandang ajelah dengan macam-macam gelagat orang bila kereta sendiri mati tengah jalan macam tu. Namun, hanya seorang sahaja adik hensem yang bersedia untuk tolak kereta yang mati tu ke tepi agar tidak halang lalu lintas. Tengah panas terik dengan puasa pula, Allah datangkan dia berwajah bersih itu membantu.
“Akak masuk dalam kereta pusingkan stereng, biar saya tolak…” katanya. Dan kereta itu berjaya dialihkan ke tepi dalam masa tak sampai seminitpun. Terima kasih banyak-banyak adik hensem.

Aku masuk dalam Warta cari kesejukan ekon sambil kosongkan kepala sekejab fikir apa nak buat bila kereta mati tengah jalan macam tu. Beli top up, risau habis kredit…susah nak buat panggilan pula. Lenguh berdiri lama tepi jalan tadi, pinggang pun dah mula lenguh, (nasib baik fisioterapi kena buat hari Rabu, sempatlah betulkan semula saraf esok harinya tu)…aku minta izin adik dalam KFC untuk duduk dalam premies mereka. Masa tu aku telefon Encik Suid yang gagal aku dapat masa telefon tepi jalan tadi. Alhamdulillah, dapat.


Hampir setengah jam kemudian Encik Suid dan pekerjanya sampai. Ikutkan aku, memang gerun nak memandu semula walaupun enjinnya dah hidup. Risau kalau-kalau mati semula. Dan, memang mati sekali lagi di lampu isyarat. Aku memang sentiasa percaya deria ke 6. Kalau rasa tak sedap hati maknanya akan jadi sesuatu. Tapi sebab dia memang pakar, encik Suid ada cara tersendiri untuk buatkan kereta itu hidup semula dan berjaya parking di hadapan perpustakaan Bandar Baru Bangi. Kat sini baru dapat kesan rupanya tangki air dah kosong dan kering kontang.Ikut kata En. Suid, kereta jenis ni akan mati secara automatik bila suhu dah panas bagi elak dari terbakar. Okey jugak gitu, kalau tak...aku yang rentung dulu!

Isi penuh-penuh tangki air, kemudian gerak ke bengkel en. Shuid di syeksen 7 bandar baru bangi;



Walaupun dah tahu ada kebocoran, tapi tak dapat kesan bocornya tang mana. Se jam juga adik-adik kat bengkel tu mencari dengan gigih. Dalam dok mencari tu…depa terjumpa kotak kek dan muffin dalam kereta.

“Nanti cair kek akak ni…akak simpan dulu dalam peti ais,” cadang adik hensem tu. Tapi sebab kek tu hanya kek mable biasa dan tak akan cair, makanya kotak itu aku biarkan aje dalam kereta. Namun mereka tahu aku akan gerak ke Nilai bila siap nanti. Sempat lagi depa dok mengusik kereta tak sempat siap. 




Akhirnya berjaya jugak kesan bocor paipnya itu. Macam terhakis kena asid je. Acara seterusnya kena tunggu alat ganti. Masa tu dah jam 5 petang, jalan dah tentulah banyak kenderaan. Bila sampai je, terus dia orang kerumun kereta tu gotong royong buat bagi siap cepat. Enam suku petang baru siap, terus aku pecut ke Nilai. Masa tu bateri telefon yang nyawa-nyawa ikan terus padam habis bateri.

Ingatkan waktu sebegitu lebuhraya aku je yang ada, rupanya ramai jugak penggunanya. Sampai rumah Cik Bintang dah jam tujuh suku malam. Benda pertama aku buat, terus caj telefon. On sahaja telefon, dapat masej kek dan muffin yang sepatutnya aku ambil jam 3 petang tadi dah dijual kepada orang lain. Yaaa…dah kena jual. Maaflah, aku memang tak mampu nak sampai jam 3 petang.

Aku tahu aku salah. Aku tak sempat sampai jam 3 petang. Salah aku juga sebab aku tak mampu beli kereta baru yang tak mati tengah jalan. Lagi aku salah sebab aku malas nak buat sendiri kek mable tu. Lagi besar salah aku bila semua kejadian tu berlaku pada hari lahir kawan baik aku. Yaaaa, aku bukan sahaja tak sempat masak ikan siakap tiga rasa, tapi aku juga tak mampu sampai awal dengan senyuman paling manis melainkan dengan lelah yang panjang. Maaf, cik bintang! Maaf Cimin…kek hang tadak tahun ni hu huhuhu tahun depan ambo buat sendiri ya, janji! Ambo tak malas lagi!

Pengajaran yang aku dapat adalah:
  1. Sila buat sendiri kek jangan nak harapkan orang buat.
  2. Sila beli kereta baru yang tak akan mati tengah jalan.
  3. Dan sila insaf diri bahawasanya, orang dari negeri miskin ini tak mampu nak bayar dua biji kek mable. Kalau orang nampak aku mampu nak bayar dua biji kek, dah tentulah tak kena jual kan?
  4. Kek murah macam kek mabel tu layak untuk rakyat marhaen macam aku je…pi la kepuk sendiri, tak berbaloi nak tempah dengan orang. Itupun tak mampu nak bayar!
  5. Silalah kejar dunia sikit…jangan dok buat penampilan macam makcik klener. Court memon kan ada untuk berutang banyak-banyak, barulah orang tau kau tu mampu bayar dua biji kek. Akupun tak tau apa kaitan aku dengan kot memon tuh dalam ini cherita!
  6. Pengajaran paling utama: sila kecoh-kecoh di FB walaupun benda kecik, barulah orang nampak besar. Kalau benda besarpun dok dendiam je tak kecoh, orang anggap kecik je. Takat telefon, sms atau PM sahaja, siapa nak percaya kecuali Cik Bintang. Patut benarlah namanya Bintang sesuai benar dengan letaknya tinggi di langit…

Kesimpulannya: inilah ujian; Ujian hati, ujian mental, ujian fizikal, ujian keikhlasan. Aku rasa aku dah gagal dalam ujian ni. Susah juga rupanya jadi OKU kan…baru nak sedar diri!

Silalah tokok tambah cerita ini sesedap rasa supaya jadi lebih menarik, itupun kalau rasa nak merangkak cari aku kat padang mahsyar. Aku ada buka kaunter pertanyaan kat sana nanti. Okeh, itu ayat bongkak dan angkuh. Sila jangan jadi macam aku!

Okeh, aku dah melalut! Baik letak titik cepat sikit sebelum jadi novel baru. Aminnnn. 


Jumaat, 11 Julai 2014

Wacana Sinar: Hak Pengguna Isu Halal Haram


ISU halal bukanlah sesuatu yang boleh dipandang enteng oleh masyarakat pengguna terutamanya mereka yang beragama Islam.

Justeru itu, Sinar Harian selaku pelopor wacana ilmiah memilih tajuk yang begitu dekat dengan pengguna iaitu "Isu Halal: Apa Hak Pengguna" supaya sedikit sebanyak kekeliruan mengenai produk halal dapat dirungkai.

Wacana Sinar Harian Siri ke-29 dihangatkan dengan hujah panel jemputan, Ahli akademik, Prof Dr Mohd Asri Zainul Abidin; Ketua Aktivis Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM), Datuk Nadzim Johan; Ketua Laboratori Sains Halal, Institut Penyelidikan Produk Halal UPM, Prof Dr Jamilah Bakar dan Penolong Pengarah Cawangan Pemantauan dan Penguatkuasaan Bahagian Hab Halal Jakim, Muhamad Naim Mohd Aziz. Wacana dikendalikan oleh moderator terkenal, Amin Idris.

Wartawan: Fathin Athirah Hasli
Jurukamera: Yusrizal Fauzi Mohamed Md.Nidzam Osman
Suntingan: Wan Shahril
Isu Cadbury: Persatuan Pengguna Pun Pening

Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) akui masih keliru dengan status halal produk coklat Cadbury yang dilaporkan mengandungi DNA babi, baru-baru ini. Kata Ketua Aktivis PPIM, Datuk Nadzim Johan berkata, meskipun Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) telah mengesahkan Cadbury bebas DNA babi namun pihaknya masih ragu.

Analisa Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) kata ada DNA babi, Jakim pula keluar kenyataan kata bebas DNA babi. Jadi, adakah analisa KKM itu tidak betul?

Wacana Siri Ke 29 Isu halal Apa Hak pengguna Bhg 1



Ada masalah audio semasa Ustaz Naim dan Prof Jamilah berbicara.

Ahli Akademik, Profesor Dr Mohd Asri Zainul Abidin mencadangkan supaya Malaysia mengwujudkan tanda 'haram' sebagai menggantikan sijil halal sedia ada. Perubahan itu penting kerana sebagai negara Islam, barangan halal lebih banyak daripada barangan yang haram.

Yang haram itu sedikit, kalau kita hendak cop, kita cop yang sedikit itulah. Apa yang jual haram, kalau dia tidak cop haram kita ambil tindakan. Tiada orang buat cop haram palsu. Langkah ini akan memudahkan lagi umat Islam di negara kita, sepertimana yang dibuat di Tesco iaitu ada bahagian Non Halal

Selagi tidak dibuktikan haram, maka ia halal. Mmmmmm.

Wacana Siri Ke 29 Isu halal Apa Hak pengguna Bhg 2






Wacana Siri Ke 29 Isu halal Apa Hak pengguna Bhg 3




Wacana Siri Ke 29 Isu halal Apa Hak pengguna Soal jawab

Bagaimana Jakim menjalankan operasi halal, konsep persijilan halal, cording E yang disalahtafsir dll.





Bila dah tengok semua rakaman ni, rasa sangat tidak puas hati dengan mutu audio yang sekejab ada sekejab tak ada. Fuhhhhhh! Kena tengok bibir penceramah untuk tahu apa yang dituturkan.

Kronologi isu Cadbury dikatakan mengandungi DNA babi;



Dato Nadzim di TV1 sebelumnya berkaitan isu DNA babi dalam coklat Cadbury;



Video berikut dari TVJakim sendiri; Fikrah: Isu Halal (Cadbury) dengan panelnya Ketua Pengarah Jakim, Penolong Pengarah Kanan Hub Halal Jakim dan Pengarah Akredasi Jabatan Standard Malaysia;



Sekarang ni isu dah reda. Bolehkan kita bukakan minda sekejap untuk hadamkan semua maklumat berkaitan isu halal makanan terutamanya coklat Cadbury. Emosi pun dah tak begitu meluap-luap lagi macam dulu kan

Fuhhhhhhh! Panjangnya entri ni. Dah lama tak buat entri panjang-panjang macam ni.

Khamis, 10 Julai 2014

Betul Ke Boleh Jimat Sepanjang Ramadhan?


Betul ke tak betul?
Jawapannya: terpulang kepada diri kita sendiri.

Bagi aku yang hidup sensorang di perantauan: semuanya sederhana sahaja. Berbuka puasa cara sederhana  dengan sepiring cekodok bawang pun dah cukup. Sahur nanti makan berat sikit, sesenduk nasi, seketul lauk dan sepinggan besar sayur pun dah cukup untuk guna tenaga siang hari nanti.

Ikutkan cara itu, dah tentu nampak macam jimat. Ya jimat banyak. Sebabnya aku jarang ada hati nak pergi bazar Ramadhan. Malas nak bersesak, susah nak parking. Malas juga nak mengomel bila juadah yang aku beli tu basi sebelum sempat aku makan, ataupun bila masuk mulut…tak rasa apa-apa. Macam lidah aku pula yang bermasalah.

Nak elak semua gangguan rasa, fikiran dan tak puas hati yang adakalanya boleh pula menjadi umpatan, cemuhan atau kejian kerana kita ini juga manusia biasa, makanya sudah pastilah mengelakkan semua perkara itu adalah terlebih baik. Ini sudut pandangan pembeli bazar Ramadhan ya...bukannya peniaga.

Persoalannya: boleh berjimat tak?

Jawapan aku mudah je: Tak ada maknanya boleh berjimat huh u huhu

Walaupun boleh jimat bab makan dua kali sehari itu, dah tentulah perbelanjaan kita akan bertambah kat tempat lain pula.

Bahan mentah akan meningkat harga bila masuk sahaja bulan Ramadhan. Jadinya aku beli seekor ayam di pasar tani (khamis), semoga SEEKOR itu cukup hingga ke akhir bulan nanti. Sayur dan bahan mentah lain juga akan turut naik harga. Nak tak nak, kena juga beli. Kalau tak, nak masak apa?

Perbelanjaan juga bertambah bila persiapan untuk raya juga nak kena beli. Memanglah aku beraya di kampong, namun banyak bahan yang akan digunakan aku beli siap-siap di Bangi. Aku kan balik sensorang je, bonet bukan main luas lagi, tidur baring pun boleh…isi saja apa yang nak bawak balik. Bila dah balik kampong nanti, tak perlulah sangat aku bersesak cari barang kering lagi. Kecualilah Mek hulur senarai barang yang dia nak. Kenalah keluar memborong semula. Namun dah tentulah senarai itu dah pendek berbanding kalau aku tak beli apa-apa untuk bawak balik.

Lagi pula, ada masanya apa yang kita nak tu ada juga tak terjual di kedai runcit. Kami kan negeri paling miskin, kata Tuan PM terhormat itu. Makanya rakyat miskin dan marhaen macam kami hanya makan benda-benda marhaen sahaja. Nak makan benda yang up sikit dari marhaen tu kenalah mencari di pasar raya pulak…fuhhhhh! Malas kemain nak pergi dengan tahap kesesakan luar biasa pada musim perayaan di Kelantan. Takat sejuta dua kereta masuk Kelantan setiap kali musim perayaan memanglah normal tahap penyumbang kesesakan yang luar biasa itu.

Itupun nasib baik baju raya semua dah beli sebelum ni lagi. Mmmmm tetiba terADA baju raya tahun ni (sebenarnya dah pakai pun masa viva tempoh hari), padahal sepanjang lima enam tahun ni tak pernah ada baju raya pun. Namun begitu, mungkin kena juga menyinggah kat mana-mana yang ada buat offer keperluan raya. Nak juga beli sehelai dua baju raya lagi untuk anak buah walaupun tak semua 16 orang tu dapat. Mmmmmm kan mudah kalau bagi je duit raya sepuluh hinggit sorang, lagi rendah kosnya dari beli baju raya. Apa nak buat, makcik ni tak mahu ajar anak buah dia terima duit raya.

Mereka pun dah tahu makcik nan seorang ni tak akan pernah bagi duit raya. Kedekut macam tu pun tetap tak boleh nak berjimat cermat juga. Kalian, macam mana?

Hishhhh! Kereta tak servis lagi ni!


Azizul Raheem Dibebaskan Petang Tadi


Pegawai Tourism Malaysia di Sweden, Azizul Raheem Awalludin yang dipenjara kerana memukul anaknya, dibebaskan pada 5 petang tadi (waktu Malaysia) dan disahkan Timbalan Menteri Luar Datuk Hamzah Zainuddin.

Pegawai Wisma Putra dan Kementerian Pelancongan dan Kebudayaan akan membawa balik Azizul ke kedutaan Malaysia di sana. Usaha sedang dilakukan untuk Azizul bertemu dan melawat Shalwati (isterinya) secepat mungkin sebelum pulang ke tanahair pada 15 Julai ini. Alhamdulillah, dapat juga anak-anak beraya bersama bapa mereka.

Mahkamah mengurangkan hukuman penjara mereka apabila Azizul dan Shalwati hanya perlu menjalani satu pertiga daripada jumlah hukuman itu. Shalwati akan dibebaskan tiga bulan lagi. Mereka akan dibawa pulang ke Malaysia apabila dibebaskan dari penjara nanti.

Rabu, 9 Julai 2014

Bila Diri Dihargai...


Dapat sijil sebab tulis entri tentang kebimbangan kehidupan hari tua nanti;


Penganjur ada buat majlis makan-makan di hotel ternama untuk berikan sijil dan token kepada blogger terlibat, tapi hari kerja...lagipun daku risau wajah jelita rupawan ini jadi tumpuan lensa hu hu huhu hu sila muntah hijoooo, makanya mereka poskan sahaja. Bila pos tu, tak adalah token ya...





Selasa, 8 Julai 2014

Kerepek Raya Kembali Lagi


Tahun ni tak jual sangat kerepek…tak sempat nak buat iklan bagai.

Walau bagaimanapun, hari minggu nanti kami nak pergi ambil kerepek kat kilang. Dah tentu kena tunggu dan beratur tepi kuali ni. Berikut adalah senarai harga kerepek raya tahun ini;



Kami hanya ambil pesanan dari rakan-rakan dan sahabat terdekat yang biasa tempah kerepek rembow rangup rapuh kriuk kriuk sahaja ni. Sebenarnya, kami ambil untuk keperluan kami beraya nanti. Jadi, kepada sesiapa yang nak kirim tu, bolehlah kami ambil sekali.

Sebenarnya harga kerepek ni dah naik dua kali, tapi sebab nak tolong rakan-rakan. Kalau dibandingkan harga yang orang lain jual di bangi…ada bezanya. Cubalah tengok kat warta atau PKNS Bangi untuk bandingkan harga. Sebab tahun ni kami tak berapa ada hati nak kaya, maka harga ini adalah harga kawan-kawan sahaja.

kerepek ubi BBQ...wajib ada rumah kami tiap kali raya

Jika berminat, Silalah bank in jumlah bayaran ikut tempahan yang nak di See Heart Beauty Marketing: MAYBANK: 555108305055 ataupun di akaun CIMB: 8601080278 kemudian email slip bayaran ke Email:sihatstore@gmail.com.

Kawasan: Bangi. Jika anda tinggal kawasan sekitar masih juga boleh buat pesanan dengan syarat sanggup datang ambil di Bangi. Sekarang ni aku kelam kelibut buat terowong nak naik ke langit, tak sempat nak buat penghantaran. Demand tak? Hu hu huhu

kerepek ubi pedas basah...adik ipar aku si Rani Murkajee tu dah tempah awal-awal hu hu h uhu

Boleh juga tempah jika yang berada di Kelantan, itupun kalau sanggup pergi ke Ketereh. Aku akan bawa balik raya nanti, kemudian kita janjilah jumpa kat mana-mana di pekan ketereh tu. Paling utama kena buat bayaran dulu. Aku tak mahu ambil risiko berlaku lebihan kerepek bila tuan punya kerepek buat-buat lupa nak ambik. Aku dah angkut balik dua guni, tak mahu dah tambahan yang lain...kang mandi kerepek pulak aku!

Tarikh akhir tempahan kerepek raya: Jumaat 11 Julai 2014. Sabtu atau Ahad kami akan ambil stok. Tak ada pengambilan ke dua dah. Terus aku borong dua guni hu huhuhuhu jemputlah ke teratak hamba raya nanti kalau nak makan kerepek ya...

Airasia Tergelincir Di Brunei, Yusof Haslam Tembak Penyamun dan Johan Dapat Duit Raya

Petang semalam terbeliak sekejab bila baca berita Datuk Yusof Haslam yang terkenal dengan Gerak Khas itu melepaskan 3 das tembakan ketika banglo mewahnya dicerobohi penyamun. Wahhhhh! Jangan memain, datuk Yusof ada pistol engkau! Jangan nak buat lawak April Fool dengan dia…karang tak pepasal boleh tertembak errrrrr ingat sesenang ke nak tembak orang huh u h uhu

Walaupun tembakan amaran itu Berjaya menakutkan penyamun tarbus tersebut, tetapi mereka berjaya mencuri barangan milik Syafiq seperti cincin perkahwinan dan jam tangan berjenama. Apapun, Alhamdulillah, mereka tidak diapa-apakan.

Kisah MH370 sesekali sahaja berbunyi, tetiba Sebuah pesawat AirAsia tergelincir dari landasan semasa mendarat di Lapangan Terbang Antarabangsa Brunei kira-kira pukul 4 petang Isnin. Kesemua 102 penumpang dan tujuh anak kapal yang menaiki penerbangan AK278 dari Kuala Lumpur itu, berjaya keluar dengan selamat tanpa sebarang kecederaan.

Bila tengok gambar pesawat tersebut, tetiba terkenangkan kejadian pesawat MAS yang aku naik tergelincir di landasan Di Lapangan Terbang Sultan Ismail Petra, Kota Bharu Kelantan dahulu kala. Fuhhhhhhh! Sila berdebar ya!

Walaupun begitu, 'Johan Raja Lawak' dan isterinya dapat duit raya bila Mahkamah Tinggi KL memerintahkan seorang pengarah dan syarikat penerbitan drama dan filem membayar ganti rugi RM170,100 kepada Mohammad Yazid Lim Mohamad Aziz dan isterinya Rozlinawaty Ismail. Baru aku tahu nama sebenar Johan Raja Lawak huh u huh u

Bayaran itu adalah kes saman berhubung kecederaan yang dialami Johan dalam penggambaran di sekitar Negeri Sembilan pada 2010. Pengarah Mohd Javed Mohd Nizar serta syarikat penerbitannya, Juara Filem Production Sdn Bhd membayar kos perubatan RM100 kepada Johan serta faedah lima peratus kepada Johan bermula dari tarikh saman itu difailkan sehingga tempoh penyelesaian.

Johan Maharaja Lawak cedera kena pukul pengarah

Mahkamah turut memerintahkan Mohd Javed dan syarikatnya selaku defendan membayar ganti rugi RM20,000 akibat trauma kepada isteri pelakon dan pelawak itu, serta faedah lima peratus bermula dari tarikh saman itu difailkan sehingga tempoh penyelesaian. Mahkamah turut memerintahkan kedua-dua defendan membayar kos RM50,000 kepada pasangan suami isteri itu.

dalam jugak tu...dah jadi paruttttt!!

tumbuk dengan cincin ka kaki kerusi ni?


Kes berlaku pada 18 Julai 2010, Johan, dan isterinya failkan saman RM1 juta terhadap kedua-dua defendan dengan mendakwa Mohd Javed telah mengasari dan membaling gelas kaca sehingga menyebabkan Johan mengalami kecederaan di dahi kirinya ketika mereka berjumpa di sebuah restoran di Sikamat, Seremban pada pada 11 Mei 2010. Johan mendakwa Mohd Javed juga bertindak menterbalikkan meja di hadapannya dan isteri. Johan turut mengalami kecederaan pada bahagian bawah mata kanan didakwa akibat ditumbuk seorang kru penggambaran yang dikenali sebagai 'Halim'.

Mohd Javed dan Halim kemudian terus memukul dan menyepaknya dan perbuatan mereka dihalang Ozlynn yang menyebabkan isterinya itu turut dipukul. Plaintif menuntut ganti rugi am sebanyak RM1 juta, ganti rugi khas untuk perbelanjaan dan kos rawatan serta ganti rugi teruk.

Hishhhh! Nak jadi pelakon pun kena ada tali pinggang hitam ni…kena belajar kungfu bagai huh u huhuhu 



Jumaat, 4 Julai 2014

Fatwa Trengganu: Kassim Ahmad Kufur & Murtad



Jawatankuasa Fatwa Negeri Terengganu sebulat suara memutuskan kenyataan bekas aktivis politik dan sosial Kassim Ahmad dalam‘Seminar Pemikiran Kassim Ahmad: Suatu Penilaian’ yang berlangsung di Putrajaya sebagai pemikiran yang kufur dan murtad. Pesuruhjaya Hal Ehwal Agama Islam Terengganu, Datuk Mohd Rozali Salleh berkata, keputusan itu dicapai dalam satu mesyuarat khas kali pertama jawatankuasa itu yang bersidang pada 9 Mac lalu.

Fahaman atau golongan itu adalah sesat, menyeleweng dan menjadi ancaman kepada ketenteraman awam serta merosakkan akidah mereka. Ucapan disampaikan Kassim mempunyai unsur penyelewengan antaranya;

mempertikaikan syahadah yang kedua,
mengingkari dan mempertikaikan hadis sebagai sumber hukum,
mempertikaikan hukum rambut perempuan sebagai aurat,
hukum selawat, dan
membenarkan jenayah murtad berlaku dalam masyarakat.



Sehubungan itu, jawatankuasa fatwa turut memutuskan apa jua fahaman yang berunsurkan penolakan hadis itu perlu disekat daripada berkembang. Sebarang penerbitan, penyiaran dan penyebaran apa-apa buku, risalah, filem, video dan apa sahaja berhubung fahaman ini adalah diharamkan dan orang Islam dilarang memiliki, menyimpan mencetak, menjual atau mengedarkan semua bahan terbabit.
 


Mana-mana orang Islam sama ada secara individu atau berkumpulan yang mengikuti fahaman anti hadis ini dengan berselindung di sebalik aktiviti ekonomi, perniagaan, pendidikan, kesenian dan sebagainya yang mempunyai unsur persefahaman anti hadis ini adalah dianggap mengamalkan fahaman yang bercanggah dengan syariat. Oleh yang demikian, orang ramai di Trengganu hendaklah menghindarkan diri daripada terbabit dengan fahaman golongan tersebut.

Mesyuarat jawatankuasa itu juga bersetuju supaya keputusan berhubung fahaman anti hadis itu diwartakan untuk dijadikan fatwa yang mengikat bagi membolehkan tindakan diambil terhadap kesalahan yang terbabit.