Anda Juga Mungkin Berkenan

Sabtu, 31 Mei 2014

Mayat Suspek Penggal Kepala Kanak-Kanak Ditemui


Semalam kita dikejutkan dengan penemuan mayat kanak-kanak dua tahun lebih tanpa kepala dipercayai dikelar di Sungai Klang, berhampiran Stesen Komuter Kuala Lumpur di Jalan Hishamuddin. Hari ni suspek pembunuh kejam kanak-kanak tanpa kepala itu ditemui terapung di Sungai Klang berhampiran tol Sunway pada kira-kira 3 petang tadi. Mayat ditemui dalam keadaan terlentang itu ditemui orang awam yang memaklumkannya kepada polis.

Kalau baca perincian saksi yang menceritakan bagaimana mereka nampak lelaki itu membunuh mangsa, tak sanggup nak baca. Tak mampu nak bayangkan macam mana. Subhanallah. Tak ada hati perut.

Hari ini juga identiti lelaki yang jadi suspek ini mula dibongkar, kononnya pernah dipenjarakan bersama ayah kanak-kanak tersebut dan baru dibebaskan dari penjara kurang enam bulan. Identiti ibunya juga mula diperkatakan. Aku tak mahu komen apa-apa tentang itu, namun bagi aku, bila kita bersedia untuk ada anak, makanya perlulah bersedia untuk jadi ibu bapa.

Tugas ibu bapa itu terlalu berat dan tidak boleh fikirkan diri sendiri sahaja. Bila difikirkan tentang beratnya tanggungjawab itu, barulah rasa nak insaf sekejab dengan apa yang telah Allah takdirkan untuk diri ni. Yaaaa....Dia maha tahu apa yang mampu aku lakukan, apa yang tidak. Makanya, syukuri aje seadanya kehidupan ini. Jangan nak tamak!


Pahang Mara Ke Final Piala FA

Bola Sepak Piala dunia berbelas hari lagi, tapi tengah hangat sekarang ni perlawanan akhir final Piala FA. Semalam Pahang bertemu JDT untuk menentukan siapa yang layak ke perlawanan akhir Piala FA.

Jaringan tunggal Faizol Hussein pada minit ke-81 membawa Pahang melangkah ke perlawanan akhir Piala FA selepas menundukkan Johor Darul Ta'zim (JDT) 1-0 pada separuh akhir kedua di Stadium Darul Makmur. Faizol berjaya menggamatkan stadium yang dipenuhi kira-kira 30,000 penyokong setia Tok Gajah dengan tendangan cantik ke kiri gawang gol menewaskan penjaga gol lawan, Izham Tarmizi Roslan. Pahang mara menerusi angregat 2-1 selepas kedua-dua pasukan terikat 1-1 pada separuh akhir pertama.

Nak tunggu final Piala Dunia tak tau lagi bila…mulanya pun belum lagi. Jadinya, jom lah kita pakat nengok Final Piala FA.

Malam nanti Kelantan berentap Felda United untuk menentukan pasukan yang layak bersama Pahang di pusingan akhir Piala FA. Gomo Kelate Gomo. Pertarungan memang akan sengit, namun, dah tentulah jantung rasa nak gugur huhuhu hu itu yang malas nak tengok tu!

Kalau nengok 10 minit terakhir sebelum habis perlawanan akhir Piala FA untuk mengetahui siapa juara piala FA 2014 boleh tak? kira halallah ya !


Rabu, 28 Mei 2014

Penyeri Nilai 3 Hiburkan Anak-anak


Panda tak ada...hanya ada panda batu je. Tu pun ramai dok pi berebut nak bergambar dengan panda batu huhuhuhuhu kuat betul pengaruh panda semenjak dua menjak ni...


Dirakamkan Ahad lepas, bila musim cuti sekolah, memang akan sesaklah nak parking pun susah. Ramai ambil peluang untuk buat persiapan raya, termasuk aku. Borong kain ela, kemudian kirim dengan abang ipar balik kampung, mintak dia hantar kat tukang jahit. Bila adik balik, di apula pergi ambil yang dah siap. Seminggu je siap 2-3 pasang. Boleh pakai pi kerja dan buat raya la la la kalau tempah untuk raya, dah tau dah memang tak siap punya. Licik tak?

Selama ni pergi sini hari kerja, boleh parking depan pintu kedai. Kali ni kena jalan jauh sikit huhuhuhuhu dahlah badan tak adalah sihat manapun. Tapi...ini kira macam rawatan fisioterapi juga la l a la


Selasa, 27 Mei 2014

Video Nak Tukar Darah Gara-Gara Makan Cadbury Ada DNA Babi


Mula-mula aku bantai gelak sampai keluar air mata…geli usus aku dengan kenyataan makcik ni;



Ringkasan ceritanya: Gabungan Pertubuhan Islam bukan kerajaan (ACCIN) mahu kilang coklat Cadbury yang dua produknya dikesan mempunyai DNA babi membayar kos menukar darah kepada semua umat Islam yang telah termakan bahan haram berkenaan. Selain itu, menurut jurucakap ACCIN Sabariah Abdullah, yang mempunyai 18 NGO bernaung di bawahnya - mendesak supaya saman hingga berbilion-bilion ringgit ke atas syarikat antarabangsa itu.


Akhirnya air mata tu tak mahu berhenti walaupun usus aku dah tak geli lagi. Ya Allah, sebesar ini diturunkan ujian kepada kami!

Aku bukan orang pakar untuk keluarkan apa-apa fatwa, tapi dengarkanlah nasihat orang yang lebih mengetahui, pendapat Dr. Maza tentang cuci darah sebab makan coklat Cadbury;

Bukan hanya makan babi tu haram ya...makan rasuah pun haram. makan riba pun haram, berjudi bertaruh juga haram...



Cara Atasi Orang Kebulur

Seorang rakan aku letak status di FB tentang kebengangannya tahap gaban bila seorang rakan sepejabat yang gaji lebih tinggi suka ngendeng dan mintak makanan orang lain. Gaji lebih tinggi, campur kerja sampingan lagilah dapat ribu riban, tetapi masih berkira bab makan, bab nak isi anak tekak sendiri. Kalau anda berdepan masalah begini apa nak buat?

Sekali sekala memang boleh terima, tetapi kalau setiap hari dok ngendeng…belum sempat punchkad lagi dah tanya bekal orang, apa cerita. Perabut mahal mampu beli, nasi lemak kepak ayam nak isi anak tekak sendiri berkira pula.Macamlah bila mati angkut bawak sekali itu perabut mahal-mahal!

Bila orang bawa bekal, patutnya kita tahu yang dia sedang berjimat cermat untuk perbelanjaan lain terutama persekolahan dan keperluan anak-anak. Sekali sekala rasa sesuap dua lainlah, dalam pada tu juga, kita pun kenalah memberi jugak. Jangan asyik nak harap orang je hulur. Ramai mak di dunia ni dahulukan anak berbanding diri sendiri, walaupun ramai juga anak yang lupa diri bila berjaya dan buat mak macam kuli.

Kalau aku, ada beberapa cara akan aku buat. Antara cara yang aku guna bila berinteraksi dengan orang kebuluran nak makan percuma macam ni adalah;

  1. Bersindir pesan. Ramai orang tahu aku ni jenis marah anak sindir menantu. Biasanya orang kita memang hebat mentafsir makna tersurat dan tersirat, cuba bila sampai tang aku, jangan dok main cara ni sebab aku ni blur dan bendul…berfalsafah bagai aku memang tak reti. Kena bagi tahu terus terang je. Tak Berjaya cara ni, aku buat pula cara lain.
  2. Bungkus untuk dia satu, kemudian mintak dia bayar. Anggap sahaja dia memang suka dengan masakan kita yang sedap tu. Dia ambik bekal kita bagi tapi dia tak mau bayar? Tak apa, gunakan cara seterusnya.
  3. Gunakan psikologi terbalik. Setiap hari bawak bekal untuk dia dan pastikan bekal dia tu lebih banyak dari bekal kita sebab dia memang tengah kebuluran tak cukup makan dan dia juga tak mampu nak bayar bahan mentah dan kos penyediaan penat lelah kita tu. Jangan buat sekali dua je, silalah buat berbulan bulan lamanya. Kalau kita tak sempat masak dan beli nasi lemak tepi jalan tu, pastikan kita beli juga untuk dia. Kalau kita beli untuk diri sendiri sebungkus, belikan untuk dia dua tiga bungkus. Cara ni pakai modal sikitlah, tapi kalau aku…bila hati dah bengang tu, sanggup aje!
  4. Bicara hati ke hati, beritahu dia bahawa bekal yang kita bawa tu untuk isi tembolok sendiri sebab nak jimat untuk perbelanjaan lain. Tak jadi jugak? Suruh je lah dia bunuh diri. Apa ke jadahnya benak benar, benda macam tu pun nak tunggu orang ambil 4 langkah semata-mata nak bagi dia faham. Dengar cerita masa sekolah dulu hebat benar, bijak pandai…bab makan harta benda orang tanpa redha ni sama aje pun dengan menyamun. Hishhhh! Ilmu mantik tak cukuplah tu. Mai menuntut dengan aku, aku cuci kloroxkan kepala otak tu bagi hilang berpasir!

Bab makan ni kena beringat lebih sikit, jadi darah daging. Kalau makan pun main taram je, jangan buat tak faham kalau kehidupan kita tak tenteram, kacau bilau serba serbi rasa tak cukup walaupun gaji kita tinggi berangka-angka bertingkek-tingkek mengalahkan kondo mewah sebelah KLCC.

Ada orang, kerja biasa-biasa saja, gaji pun biasa-biasa sahaja, hidup pun biasa-biasa sahaja tapi kepala tak serabut. Hidup harmoni dan tenteram penuh kesyukuran dengan segala yang ada. Tapi ada orang lain, gaji tinggi pangkat tinggi kasut juga tinggi tapi ego juga tambah tinggi, hidup pun hanya nak meninggi-ninggi aje. Hanya hati di dalam sahaja tidak berapa tinggi darjah keselesaan dan ketenteramannya. Itupun kalau rasa tenteram dan bahagia tu lebih penting dari duniawi.

Aku hanyalah orang yang biasa-biasa sahaja, tak pernah idamkan pangkat tinggi-tinggi, gaji tinggi nak lah juga tapi tak adapun tingginya. Namun yang paling utama, alangkah indahnya hidup ni kalau tahap tenteram tu tinggi, tahap gembira dan ceria juga tinggi tanpa perlu tersangkut sendat dengan gundah gulana dengan duniawi. Dan, antara faktor ketinggian tahap bahagia itu adalah dapat menikmati setiap rasa di lidah dengan titik peluh sendiri. Nikmat! Ayat mudahnya, masak sendiri dengan hasil gaji sendiri…tak faham lagi? Tu pun nak kena cakap!

Lebih bahagia andai boleh ukirkan senyuman di bibir orang sekeliling kita, bukannya masam mencuka penuh dengan rasa meluat. Tak percaya? Cer cuba! Cer try! Hanya hati yang dapat merasa betapa tenteramkan diri walaupun cubaan kali pertama, kedua atau ketiga itu terisi dengan perasaan riak. Bila dah banyak kali ulanginya, syaitan pun malas nak desak lagi huh u huhu.

Selamat berusaha!

Anda tergolong dari golongan suka ngendeng makanan orang? Sila taubat cepat. Mana tahu orang dah sakit hati, diletaknya racun tikus dalam bekal tu, percuma aje masuk kubur tak sempat bersantai nikmat dengan perabut mahal yang kita beli tu!


Isnin, 26 Mei 2014

Mesyuarat Khas Isu Penemuan Dna Babi Dalam Produk Cadbury

Ini Kenyataan Media Penuh oleh KP Jakim
------------------
KENYATAAN MEDIA BERKENAAN
KEPUTUSAN MESYUARAT KHAS ANTARA JAKIM, KEMENTERIAN KESIHATAN MALAYSIA, KPDNKK, JABATAN KIMIA MALAYSIA DAN JABATAN STANDARD MALAYSIA BERKAITAN ISU PENEMUAN DNA PORCINE DALAM PRODUK KELUARAN SYARIKAT CADBURY CONFECTIONARY (M) SDN. BHD.
________________________

1. Jabatan Kemajuan Islam Malaysia pada hari ini 26 Mei 2014 (Isnin) telah mengadakan satu mesyuarat khas bersama Kementerian Kesihatan Malaysia, Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK), Jabatan Kimia Malaysia dan Jabatan Standard Malaysia berkaitan isu penemuan DNA Porcine dalam produk coklat susu dengan kacang hazel-Cadbury Dairy Milk Hazelnut dengan nombor kelompok (Batch no) 200813 M01HI2 dan Coklat susu dengan buah badam-Cadbury Dairy Milk Roast Almond dengan nombor kelompok (Batch No) 221013 N01RI1 keluaran Syarikat Cadbury Confectionary (M) Sdn. Bhd. oleh Makmal Kesihatan Awam Kebangsaan (MKAK), Sungai Buloh, Kementerian Kesihatan Malaysia. 

2. Mesyuarat ini telah diadakan bertujuan untuk mendapatkan maklumat lanjut berhubung maklumat penemuan analisis DNA porcine bagi dua produk di atas, kaedah persampelan yang digunakan, penyelarasan maklumat analisis antara agensi dan tindakan lanjut yang bakal diambil oleh pihak-pihak berkaitan.

3. Jakim telah menghantar sampel kedua-dua produk berkenaan dan produk-produk lain dalam aliran pemprosesan (processing line) yang sama di kilang tersebut ke Makmal Jabatan Kimia Malaysia untuk tujuan pengujian. 

4. Untuk makluman, Makmal Jabatan Kimia Malaysia merupakan makmal rasmi yang digunakan oleh Jakim/Jabatan Agama Islam Negeri (JAIN) dalam pensijilan halal sebagaimana yang ditetapkan dalam Manual Prosedur Pensijilan Halal Malaysia. Makmal Jabatan Kimia ini juga telah diwartakan sebagai makmal makanan yang kompeten dalam menjalankan analisa makanan selain mendapat akreditasi dari Jabatan Standard Malaysia di bawah Skim Akreditasi Makmal Malaysia (SAMM) berdasarkan Standard MS ISO/IEC 17025: 2005 bagi pengujian DNA termasuk bagi pengujian produk makanan terproses (highly processed food).

5. Hasil keputusan mesyuarat bersetuju memutuskan beberapa perkara berikut antaranya ialah:

5.1 Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) menghantar secara rasmi laporan hasil penemuan analisis kedua-dua sampel produk berkenaan kepada Jakim bagi melengkapkan hasil siasatan.

5.2 Sebarang penemuan oleh mana-mana agensi yang melibatkan isu halal perlu diselaraskan bersama Jakim/JAIN selaku Pihak Berkuasa Yang Berwibawa dalam pensijilan halal di bawah Akta Perihal Dagangan 2011. Oleh yang demikian, kenyataan berhubung isu halal hanya akan dikeluarkan oleh Jakim bagi mengelakkan kekeliruan di kalangan masyarakat awam.

5.3 Bagi tujuan pengawalan dalaman, selain dari pemantauan berkala yang dibuat oleh pihak Jakim, Jakim juga akan menetapkan pemegang Sijil Halal Malaysia perlu membuat pengujian berkala bagi produk dan ramuan kritikal (seperti ramuan berasaskan haiwan) di makmal yang telah mendapat akreditasi Jabatan Standard Malaysia di bawah Skim Akreditasi Makmal Malaysia (SAMM) berdasarkan Standard MS ISO/IEC 17025: 2005.

5.4 Jabatan Kimia Malaysia akan mengeluarkan keputusan analisa dua produk berkenaan yang telah diserahkan oleh Jakim dalam tempoh 7 hari bekerja. Keputusan yang akan dikeluarkan oleh Makmal Jabatan Kimia Malaysia akan menjadi keputusan rasmi bagi isu ini.

5.5 Semua agensi perlu menjaga aspek integriti bagi manfaat semua pihak iaitu pengguna dan industri demi menjaga kredibiliti pensijilan halal Malaysia, meliputi aspek kesahihan dan penyebaran maklumat.

5.6 Jakim akan membuat kenyataan media selanjutnya sebaik keputusan dari Makmal Jabatan Kimia Malaysia diperolehi.

6. Sukacita dimaklumkan Jakim juga telah menghantar pasukan Pemantauan Dan Penguatkuasaan Halal Jakim untuk membuat pemeriksaan ke atas seluruh rantaian pengeluaran produk Syarikat Cadbury Confectionary (M) Sdn. Bhd. merangkumi bahan mentah, aliran pemprosesan, penyimpanan, peralatan dan lain-lain sebagai sebahagian daripada proses siasatan yang sedang dilaksanakan.

7. Sehubungan dengan itu, semua pihak digesa untuk tidak membuat tindakan terburu-buru dalam isu ini bagi mengelak keresahan awam, sebaliknya menyerahkan tindakan dan keputusan selanjutnya kepada pihak berautoriti.


DATO’ HAJI OTHMAN MUSTAPHA

Ketua Pengarah
Jabatan Kemajuan Islam Malaysia
26 Mei 2014



Lelaki Sanggup Jadi Hamba Perempuan Cantik?


Betul ke lelaki sanggup jadi hamba perempuan cantik?
Kenapa lelaki sanggup jadi hamba perempuan cantik?

Bila lelaki tak berapa kacak, bersama berkasih sayang bercinta mashyuk dengan perempuan jelita lawa rupawan (tak adalah pun seindah bidadari), bagaikan Beauty and the Beast, kenapakah lelaki sanggup menjadi hamba?

Kenapa lelaki yang kacak atau tak berapa nak kacak pun hanya sanggup jadi hamba perempuan cantik lawa jelita sahaja?
Kenapa lelaki tak sanggup jadi hamba perempuan tak berapa nak cantik lawa rupawan?

Entri ini hanya ada soalan sahaja…silalah jawab. Aku pun nak tahu juga kenapa? Kenapa? Kenapa?

Ahad, 25 Mei 2014

Jepun Juarai Piala Thomas


Walaupun Malaysia KALAH dalam perlawanan akhir Piala Thomas hari ini, namun saingan sengit yang ditunjukkan tetap membanggakan. Yaaaaa Malaysia kalah kepada Jepun dalam Piala Thomas 2014, tapi paling kurang kita Berjaya ke perlawanan akhir. Peluang untuk bawa pulang semula Piala Thomas ada sinarnya.
jumpa atromen di Nilai 3

Biarpun tidak berjaya bawa pulang Piala Thomas sejak 12 tahun lepas, namun kita perlu bangga dengan pasukan badminton Negara yang berjuang habis-habisan. Kalah yang terpuji. Ramai rakyat Malaysia hampir dapat serangan jantung tengok perlawanan akhir Piala Thomas 2014 yang sengit tu.

Lagi nak bangga bila Jaguh No. 1 dunia, Datuk Lee Chong Wei meraih motivasi tambahan menjelang perlawanan akhir Piala Thomas hari ini apabila dinobat sebagai Pemain Lelaki Terbaik Dunia 2013. Ini adalah anugerah ketiga diraih oleh pemenang pingat perak Sukan Olimpik dua kali itu, yang menjadi tonggak penting dalam membawa Malaysia melangkah ke final Piala Thomas, dah 22 kali kita tunggu detik ni.  

Kejayaan menggondol tujuh gelaran Siri Super Dunia tahun lalu, selain muncul naib juara dunia membolehkan pemain negara itu mengetepikan cabaran dua pemain China, Lin Dan dan Chen Long, selain pasangan Indonesia, Mohammad Ahsan-Hendra Setiawan dari Indonesia serta beregu Korea, Ko Sung Hyun-Lee Yong Dae.

Tahniah Chong Wei!

Dahhhhh! Pi tido! Esok nak kerja. Jangan wat lupa sambung cuti pulakkkkkk! Kalau menang Piala Thomas je ada cuti!

Idamkan Libasan Muay Thai Dyana Sofya?

Dyana Sofya memang cantik, cun gilerrrrr…masih single pulak tu. Tapi, awas! Jangan perasan hebat nak ganggu dia, tak pepasal kena libas Dyana Sofya ada ilmu Muay Thai!

Dyana Sofya yang cantik menawan manis jelita ini semakin terkenal sejak menjadi calon PRK Teluk Intan mewakili PR dalam pilihan raya kecil (PRK) Teluk Intan. Dyana bakal bersaing satu lawan satu dengan calon BN pada PRK Teluk Intan 31 Mei ini.

dia memang comel kan? macam artis korea pun ada!

Anak perempuan tunggal pasangan Mohd Daud Ismail dan Yammy Samat ini sangat komited dengan kerja dan berusaha untuk mencapai sesuatu dalam hidup dengan bersungguh-sungguh. Patutpun lawa, rupanya Dayana Sofya ni 'hantu coklat', dia suka makan coklat terutama bila tidak berkesempatan untuk makan. Haaaaaaa sesiapa nak ngurat dia bolehlah hadiahkan dia ceguni coklat setiap hari ya sebab dia tak suka makanan segera hu huhuhu jangan dok gedik nak belanja McD ya. Kalau nak belanja, silalah belanja gulai lemak pucuk ubi dan sambal tumis.

Aku suka dengan cara dia berehat: baca buku. Kalau pergi berkempen pun dia masih sempat untuk baca buku yang sentiasa ada dalam begnya….fuhhhhhh! tengah bayangkan koleksi buku-buku yang dia ada. Rasa macam nak pi pinjam je!


Jejaka kacak idaman Malaya Khairy Jamaluddin pun kata Dyana Sofya tu lawa, tapi...memang lawa pun!

Walaupun dah tersebar gambar Dyana Sofya berbikini kononnya, tapi beliau menjelaskan gambar tersebut adalah artis Filipina, Pauleen Luna.Mmmmmmm tak sabar nak tahu keputusan pilihanraya teluk intan ni, berjayakah Dayana Sofya menang kerusi dipertandingkan. PRK Bukit Gelugur dah tahu keputusannya, Ramkarpal dah menang di Bukit Gelugur. kenalah sabar tunggu seminggu lagi untuk tahu keputusan PRK Teluk Intan pula.

Ni apa hal aku dok cerita pasal Dyana Sofya calon PR Teluk Intan ni? Sejak bila pulak aku terlibat dalam kegiatan politik tanahair ni? Jawapannya mudah saja: sejak grup whatApps ofis aku dok tampal muka dia siang malam dok puji kejelitaan dia. Huh! Dasar Panda! Tetiba tak tau pasal apa panda boleh terselit dalam entri ni…alahai!




Sabtu, 24 Mei 2014

JAKIM sahkan Coklat Cadbury ada DNA Babi


JAKIM dah keluarkan pengesahan bahawa coklat cadbury yang sedap tu haram dimakan oleh orang islam.

Pengumuman Kementerian Kesihatan Malaysia bahawa Dua sampel coklat Cadbury iaitu Coklat Susu dengan Kacang Hazel (Cadbury Dairy Milk Hazelnut) dan Coklat Susu dengan Buah Badam (Cadbury Dairy Milk Roast Almond) dikesan mengandungi DNA babi (porcine) sangat mengejutkan dan memalukan Jabatan Agama Islam Malaysia (JAKIM).


DNA babi itu dikesan dalam sampel Coklat Susu dengan Kacang Hazel bernombor kelompok (batch no) NO200813M01H I2 bertarikh luput 13 Nov 2014; dan Coklat Susu dengan Buah Badam dengan nombor kelompok 221013N01R I1 bertarikh luput 15 Jan 2015. Sekiranya pengguna mempunyai sebarang persoalan, pengguna boleh mengemukakan kepada KKM melalui laman web Bahagian Keselamatan dan Kualiti Makanan (BKKM) http://fsq.moh.gov.my atau www.facebook.com/bkkmhq


Ada DNA babi  dikesan. Akta Makanan 1983 dan Peraturan-Peraturan Makanan 1985 adalah bertujuan untuk melindungi orang awam daripada bahayanya dari segi kesihatan dan penipuan pada penyediaan, penjualan dan penggunaan makanan dan perkara-perkara berkaitan dengannya. Berikut itu, JAKIM telah menggantung serta merta sijil halal kedua-dua jenis coklat Cadbury ini.


Aku tak berapa nak suka sangat coklat sejak dah tua ni, namun sepanjang hidup aku, dah tentulah akan makan juga. Bukannya tak suka langsung, cuma tak berapa nak gilakan coklat je. Bayangkan sudah berapa banyak babi masuk dalam darah aku walaupun hakikatnya aku sangat ambil berat bab bab makan, namun bab(i) tetiba termasuk jugak dalam darah aku hu huhuhuhu

Persoalan aku juga: hanya gantung sijil halal dua jenis coklat cadbury terlibat je? Yang lain tak subhah ke? 

PsssT: perkara lain lagi yang dah disahkan haram adalah: rokok, rasuah, curi tulang masa kerja, claim tak betul. 

Kenapa aku tulis DNA BABI bukan DNA khinzir? Sebab kata BABI itu lebih jijik dari khinzir! Sekarang ni, rasa jijik tu dah dapat tempias kat coklat pulak hu huhu huhu






Jumaat, 23 Mei 2014

Seringgit Sehari Pun Dah Banyak!

Ramadhan dah dekat. Pada bulan Ramadhan penuh barakah itu, biasanya ramai akan ambil kesempatan untuk menderma, berzakat dan bersedekah. Ada banyak tempat boleh kita salurkan sumbangan untuk memastikan derma atau sumbangan kita tu sampai ke tempat yang sepatutnya. Kalau yang jenis peminta derma demand tak tentu pasal tu, aku syak…hanya syak ajelah mampu buat pun, ke lain perginya.

Kalau di Bangi, ada KPI Bangi yang dah siap pembinaannya tetapi urusan pentadbiran masih lagi memerlukan sumbangan orang ramai, begitu juga pusat tahfiz al Baraqah.

Yang belum siap lagi adalah Lebuh Raya Rakyat di negeri paling miskin nun…tak sempatlah aku guna masa balik raya nanti. Kena tambah derma banyak-banyak kat sini, ramai orang dapat manfaatnya bila siap nanti. Tak kesahlah orang nak kata lebuh raya rakyat ni tak masuk akal dan tak logic, tapi kalau niat kita murni, insha allah, ramai yang akan membantu. Hidup ni bukannya lama sangat…bukan nak junjung atau tongkat langit. Bayangkanlah sejumlah kecil derma yang kita laburkan kat sini memberi manfaat kepada satu negeri selama entah berapa puluh tahun nanti. Berapa banyak kita boleh saham di akhirat nanti.

Bantuan dan Pertolongan juga diperlukan untuk mendapatkan dana bagi menyiapkan Projek Pembinaan Surau Baharu SRA At-Taqwa, Temerloh, projek pembinaan surau baharu Attaqwa, Sra Islam Attaqwa, Jalan Temerloh-Mentakab, 28000 Temerloh Pahang Darul makmur.

Jumlah yang telah dibelanjakan sehingga 20 mei 2014 adalah lebih kurang rm160 ribu, dengan baki dalam akaun masih ada lebih kurang RM300 sahaja. Alhamdulillah, berkat keikhlasan derma dan sumbangan masyarakat awam, sebahagian besar surau ini telahpun berdiri kukuh. Walaupun begitu, masih banyak lagi sumbangan diperlukan bagi menyiapkan bangunan surau baru untuk kemudahan belajar anak-anak ganerasi masa hadapan ini.

Sumbangan anda amat dialu-alukan. Derma boleh disalurkan terus ke;

no. akaun bimb 06028010021300 PIBG Sekolah Rendah Islam At Taqwa.

Maklumat lanjut hubungi Wan Saiful 0129665990 atau 092901648 (pejabat sekolah). Segala usaha dan sumbangan tuan/puan didoakan semoga bertambah rezeki, dirahmati dan diberkati oleh Allah. Jazakumullahu khairan kathira.

Berikut gambar-gambar binaan bangunan Projek Pembinaan Surau Baharu SRA At-Taqwa, Temerloh yang disebarkan saudara Hakimin dari Kuahkari di facebook beliau;





Satu lagi surau yang masih lagi dalam pembinaan dan dah mula perlahan semula pembinaannya kerana kekurangan sumbangan adalah surau ar raudhah taman desa jati, nilai. Surau ini juga dibina bersumberkan derma dan sumbangan orang ramai dan sedikit sumbangan kerajaan negeri. Dah siap bumbung, tapi dinding hanya sebahagian sahaja dah siap. Hari tu aku pi jenguk intai huh uhu huh u



Hidup hanya sementara. Nak tunggu kita kaya raya baru nak derma dan beri sumbangan ke arah keselesaan masyarakat, memang belum tentu lagi. Entah sempat kaya atau tak. Namun, orang kata kalau kita bersedekah seringgit sehari pun dah banyak. Dalam setahun dah menderma untuk syariat Islam sebanyak RM360. Banyak tu. Nak sekali hulur memang tak kot! Dok terbayang pula nak beli kasut cantik, baju comey, hanbeg raya bagai…ke macam mana?

Semoga sumbangan kita yang sedikit itu memanfaatkan lebih ramai orang. Insha allah.


Rabu, 21 Mei 2014

iklan jawatan kosong di UKM

kepada rakan-rakan sedang cari kerja kosong di UKM, Iklan jawatan kosong dah keluar:


Isnin, 19 Mei 2014

Hukum Allah Tak Lengkap Katanya


Barangkali dia tidak puas hati bebenarnya dengan hukum Allah, Hukum Hudud. Katanya tak boleh dilaksanakan sebab Malaysia negara majmuk. Padahal, kerajaan terawal dalam Islam sendiri telah laksanakannya bila tahun Hijrah bermula itupun kerajaan Majmuk. Ada aje masyarakat bukan muslim masa tu.. Tang celah mana tak sesuai aku sendiripun tak tahu. Dia tahulah kot...itupun kalau dia tahu. Tapi aku agak, dia lagilah tak tahu. Kalau dia tahu, dah tentu dia akan kata Hukum Hudud adalah undang-undang paling lengkap di alam maya ni.

Bila undang-undang Islam ditentang oleh orang Islam sendiri, apa nak dikata lagi. Sebenarnya tak susahpun nak tarbiahkan orang bukan Islam tentang undang-undang Islam ni, tengoklah Falexia Yap contoh tu, bukan ada orang paksapun, tapi yang payahnya adalah bila berdepan dengan bangsa Islam yang jejaknya entah kat mana. Macam tak boleh nak bezakan orang Islam jenis ini dengan kapal selam, sebab dua-dua objek ini boleh tenggelam. Salah tempat tenggelam, tak timbul terus!

Nak tenggelam, tenggelamlah sensorang. Yang dok tarik ramai orang tenggelam tu pasai apa? Takut sunyi tinggal bersama Fir’aun ka nanti?

Kalau dah musuh Allah tu...musuh aku juga! Tak payah dok kata gimik ke apa, aku tak hairan sekumanpun!

Sabtu, 17 Mei 2014

Fahami Budaya dan Kepercayaan Orang Cina


Bicara Pribumi di Fakulti Pengajian Islam UKM

Pusat Kajian Dakwah Orang Asli & Peribumi (PRIBUMI), FPI, UKM akan menganjurkan Program Bicara Pribumi pada 19 Mei 2014.

Wacana bertajuk "Memahami Budaya Orang Cina" akan disampaikan oleh pendakwah dan penulis prolifik Dr.Ann Wann Seng.

Tarikh Acara : Mula: 19/05/2014 Tamat: 19/05/2014
Masa Acara : Mula: 08:30 Pagi Tamat: 05:00 Petang
Tempat : DK 1. FPI
Penceramah : Dr. Ann Wann Seng
Tajuk Syarahan : Memahami Kepercayaan dan Budaya Orang Cina
Perasmi / Tetamu Kehormat : Prof. Madya Dr. Razaleigh Kawangit
Penganjur / Penganjur Bersama : Pusat kajian Dakwah Orang Asli & Peribumi

Jommmmmmm! serang!!!!!
Seharian tu...mampukah daku bertahan?

Jumaat, 16 Mei 2014

Menanti Ramadhan


Sekarang Rejab dah…dua bulan lebih kurang Ramadhan akan bertamu. Bukan sahaja tak sabar untuk jalani Ramadhan 2014, tetapi ada sesuatu yang istimewa bakal berlaku Ramadhan tahun ini.

Felixia Yeap mengumumkan bakal mengucap dua kalimah syahadah menjelang Ramadan ini bersempena dengan ulang tahun kelahirannya Julai depan. Alhamdulillah. Dia juga tidak sabar-sabar menjalani ibadah puasa. Buat masa ini, dia sedaya-upaya mencari masa untuk membaca buku agama dan masih lagi dalam peringkat mengenali agama Islam termasuk menghadiri kelas dan ceramah agama.
comey kan Felixia Yeap bila bertudung begini

Dulu, dia dikenali sebagai gadis simbol seks, kini bekas model majalah Playboy Bunny ini kelihatan lebih ayu dan jelita bak wanita Muslimah. Bertudung litup mengalahkan gadis Islam sendiri. Gadis berbangsa Cina, Yeap Chin Yee atau lebih dikenali sebagai Felixia Yeap ini pernah gemparkan masyarakat Islam apabila mengambil keputusan untuk bertudung walaupun bukan beragama Islam.

Setelah berhijab, golongan Adam yang mengacau sudah berkurangan. Dia tidak lagi dipandang pada aset fizikal sebaliknya mulai dilihat dari segi keperibadian, cara pemikiran, intelek dan bakat. Sejak berhijab, ibunya sendiri telah menyaksikan perubahan positif yang ketara dialaminya.

Semoga niat murni ini dimakbulkan Allah. Alhamdulillah, bertambah seorang lagi umat Muhammad S.A.W.

Komen aku: yang dah Islam bolehlah belajar pakai tudung Ramadhan ni...comey apa bertudung ;)


Khamis, 15 Mei 2014

Kisah Si Kambing Yang Telah diHitamkan


Ada masa kita boleh bau kedatangan musibah. Ada masa deria ke 6 kita boleh tahu kita bakal jadi kambing hitam. Walaupun kita bukanlah putih sangat, namun menjadi kambing hitam adalah sesuatu yang tidak pernah menyeronokkan sesiapa.

Itulah namanya konspirasi. Memasing cuba elakkan leher sendiri demi sesuap nasi. Asal tak kena batang leher sendiri, tak apalah. Kita selamat. Apa kita kira tentang batang leher orang lain yang kena kalaupun dia bukanlah sepatutnya yang kena. Bukan salah dia. Tapi, sebab dia nampak “lemah” dan boleh kita pijak, maka dialah bakal menerima takdir.


Bila aku menjadi dia, tengah fikir sama ada melakukan mogok lapar atau buat laporan ada bom bakal meledak di satu pejabat yang tidak lagi kukuh strukturnya. Yang aku tahu, walaupun bakal runtuh, masih ramai lagi sedang impikan bulan dan bintang.

Salah akukah andai batu jemala ini mengatakan “keruntuhan” itu lebih baik dari tegak berdiri. Dah cemuih tengok manusia banyak ilmu tetapi gunakan ilmu itu untuk lepaskan diri sendiri dan belit manusia lain.Nak lepaskan diri sendiri, silalah...perlu ke belit orang lain untuk kita lepaskan diri?

Semoga dia cepat insaf sebelum terlambat. Kalau dah nyawa hujung rengkung, mampu lagikah nak ucapkan maaf dari hati nan putih, apalagi cium kaki orang tu? Ataukah ego jua yang jadi raja.

Mmmmmm syaitan memang tak pernah lupa dengan janjinya untuk menyesatkan umat. Makanya, kambing itu akan jadi hitamlah pada pandangan kita walaupun sang kambing telah meningkatkan penggunggunaan supplemen kesihatan dan kolagen. 

Komen aku: jangan jadi kambing kalau tak mahu dihitamkan...


Rabu, 14 Mei 2014

Seronok Sangat Ke Rampas Suami Orang?


Cuba cerita apa seronoknya rampas suami orang? Nak jugak aku tahu. Mana tahu boleh jadi panduan untuk lari dari digoda suami orang.


Kalau suami orang tu boroi, papa kedana tak adalah susah sangat nak elak. Masalahnya, suami orang tu bukan sahaja kacak hensem bergaya mulut manis kalahkan madu tualang, ekonomi pun boleh tahan.

Susah juga hati nak istiqamah!



Guru Sekolah Menengahku

Aku bukanlah pelajar cemerlang yang jadi target guru-guru untuk pecah rekod sekolah. Tak pernah. Aku kenal ABC masa darjah satu…maklumlah, tak pernah masuk walaupun tadika KEMAS.

Bila dah pandai membaca, aku terdedah dengan bahan bacaan bermutu sahaja. Kakak aku langgan mingguan kanak-kanak. Aku tumpang baca. Dia beli Dewan Pelajar, aku turut baca. Bila kakak masuk sekolah menengah, dia beli Dewan Siswa, Dewan bahasa, Dewan Masyarakat…pun aku tumpang baca. Sambil-sambil tu curi-curi baca juga Hikayat Hang Tuah abang aku punya walaupun bukan faham apapun.

Bila masuk sekolah menengah, terutama tahun peperiksaan SRP dan SPM. Kami yang asal dari negeri paling miskin di Malaysia (menurut kata PM kita yang encem tu…kalau kalian rasa dia hensemlah!) memang jarang mampu nak pergi tuisyen berbayar. Masa cikgu dok mengajar dalam kelas, jangan dok main kalau rasa diri tak reti.

Namun begitu, aku nampak ada inisiatif cikgu-cikgu masa tu untuk buat kelas tambahan. Percuma sahaja. Tanpa mintak bayar minyak petrol cikgu, penah lelah cikgu, dahaga kering tekak lapar cikgu. Semuanya percuma. Diadakan selepas sekolah ataupun pada hari Sabtu. Baru sekarang aku mengerti betapa besarnya pengorbanan itu! Terima kasih tak terhingga, cikgu!

Adakala aku boleh nampak yang usaha cikgu itu terlebih bersungguh berbanding anak murid. Ramailah yang datang tetapi bukan semua datang untuk belajar. Ada yang datang sekolah semata-mata sebab tak nak berada di rumah pada hari sabtu. Ada yang datang semata-mata nak jumpa buah hati sahaja. Belajar pun main-main.

Masa tingkatan 3, Cikgu Khalil selalu buat kelas tambahan untuk mata pelajaran Perdagangan dan Matematik, Cikgu Rohani Husin mata pelajaran sains. Bila naik tingkatan empat, Cikgu Zulkifli Deraman yang hensem dengan lesung pipit dalam di kedua-dua pipinya itu paling rajin buat kelas tambahan untuk Matematik Tambahan, Fizik dan Matematik manakala mata pelajaran Biologi dan Kimia cikgu buat kelas tambahan masa tingkatan lima sahaja.Opssss! lesung pipit itu buatkan dia tersangat kacak, tapi...dia memang kacak pun!

Bila dah keluar dari sekolah itu baru aku sedar bahawa mereka adalah guru-guru yang hebat. Mencurahkan ilmu dengan gigih tanpa putus asa dan sanggup buat kelas tambahan percuma padahal kami kebanyakannya main-main je lebih.

Terima kasih, cikgu. Walaupun aku tak pernah dapat cemerlang dalam semua mata pelajaran tersebut, aku sangat hargai usaha murni mereka. Halalkan ilmu itu ya, cikgu. Semoga ilmu tersebut berkat dan berpanjangan pahala mengiringi semua cikguku itu hingga ke syurga. Selamat Hari Guru untuk semua guru di Malaysia.

PsssT: Entri ni aku tulis lama dulu, tapi…baru hari ni diterbitkan sempena Hari Guru…..

Selasa, 13 Mei 2014

Bila Rasa Diri Tidak Dihargai


Ini entri motivasi untuk diri sendiri setelah lamaaaaaaaaaaaaaaaaaa sangat bercuti seronok melepak kat rumah sesedap rasanya nak bangun pagi jam berapa nak tidur pukul berapa terbongkang tak payah buat kerja tapi gaji masuk tiap-tiap bulan. Fuhhhhhhh! Lengkap satu ayat!

Ini juga tentang entri motivasi buat diri sendiri setelah tekan gear 6 TURBO tahun lepas hingga Berjaya siapkan tesis tetapi penilaian tahunannya sangat mengecewakan dalam hidup ni kerana dikatakan pekerja yang tidak bermotivasi dan perlu masuk kem motivasi bagai. Titik. Tarik nafas dulu.

Kisah ini diceritakan oleh seorang ustaz terkemuka negara yang aku sudah lupa namanya, tetapi aku sedang pegang kisah ini untuk motivasikan diri pada waktu pertengahan tahun sebegini untuk terus gigih berjuang menghabiskan kerja tahun ini, kemudian mengubah pencapaian diri dengan gear 10 extra turbo. Kisahnya begini:

Dalam satu bengkel motivasi sebuah agensi terkenal, ustaz ini perlu beri ceramah motivasi menyedarkan sebilangan pekerja hampir nak pencen yang tidak bermotivasi langsung buat kerja. Keadaannya seperti terpaksa buat kerja dan menunggu-nunggu tarikh pencen dengan penuh rasa lemau.

Ustaz ini menyedari tentang seorang pekerja wanita berwajah muram, tidak bersemangat dan terlihat sekali seakan sedang memaksa diri untuk berkerja sebelum pencen dua bulan lagi. Di akhir sesi, pekerja wanita berkenaan bertemu dengan ustaz berkenaan, maka terjadilah dialog seperti di bawah (yang telah diubahsuai sepenuhnya tanpa menghilangkan maksudnya);

Wanita nak pencen: Ustaz, saya rasa diri saya tidak dihargai di tempat kerja. Apa yang saya buat, baik macam manapun, hebat macam manapun tidak pernah dihargai. Tak ada siapa yang “nampak”…tak naik pangkat, tak naik gaji, tak ada pujian…malah, bos tak pernah sebut nama saya sedikitpun. Kewujudan saya tidak disedari langsung. Macam mana saya nak bermotivasi?
Ustaz: Akak ikhlas tak masa buat kerja tu?
Wanita nak pencen: tentulah ikhlas, Ustaz. Saya kerja kerana Allah.

Termenung sat ustaz tu. Kemudian ustaz pun bertanyakan tentang anak-anak dan keluarga wanita tersebut. Tiba-tiba air muka wanita itu berubah ceria. Dia sangat teruja bercerita tentang kejayaan anak-anaknya dalam pelajaran. Ada yang dah kerja bagus-bagus, ada yang sedang habiskan belajar, ada yang tengah praktikal. Dia tidak pernah berhadapan dengan masalah dengan anak-anaknya sama ada masalah soaial, perangai, disiplin dan sebagainya. Setiap perkara tentang keluarganya yang bahagia itu cukup mengembirakannya.

Ustaz: Akak tahu tak bahawa Allah telah melihat segala usaha akak di tempat kerja itu dengan menghadiahkan sebuah keluarga yang bahagia untuk akak? Anak-anak berjaya dan dengar kata, baik dan hormat orang tua… tak ada masalah kewangan kronik dikejar ahlong, makan pakai walaupun sederhana tetapi sentiasa cukup. Sentiasa gembira. Itulah caranya Allah menghargai keikhlasan akak. Akak nak tak naik pangkat, popular di pejabat…tetapi pada masa yang sama mempunyai anak-anak yang degil, tak dengar kata, terlibat dalam gejala social…dadah dan macam-macam masalah yang budak-budak sekarang ni lalui?

Wanita nak pencen: Tak nak, ustaz. Saya sayang keluarga saya…

Ada kala kita tidak nampak apa yang telah Allah berikan, namun selalu memandang dan mengira-ngira apa yang manusia lain berikan kepada kita sedangkan apa yang manusia lain berikan itu tidak adalah sebesar yang dah Allah anugerahkan itu. Makanya, marilah kita bersyukur dengan apa yang telah dianugerahi itu tanpa terlalu memandang “apa yang kita tak ada” hingga melupai “kelebihan” yang Allah bagi tu. Sesungguhnya, apa yang tidak kita ada itu adalah “terbaik untuk kita” pada masa ini kerana kalaupun kita adanya sekarang, belum tentu kita mampu nak jaga atau hargainya.

Okeh, jom buat kerja. Masa masih ada 7 bulan lagi sebelum 2014 berakhir. Fuhhhhhh! Cepatnya masa berlalu. Sangat banyak lagi yang belum dibuat dan diselesaikan.

Errrrrrrrrrrrrrrrrrrrr hari ni Wesak kan? Cuti kan? kan kan kan?
Okeh, jom sambung tidur!!! Esok je pergi kerja!

 


Isnin, 12 Mei 2014

Selamat Hari Jururawat Sedunia


Hari ni hari jururawat sedunia, selamat hari jururawat;


Untunglah sesiapa yang jadi jururawat. Tak caya? Sudirman ada lagu khusus ditujukan kepada jururawat je tau;

Sudirman Arshad: Jamilah



Mmmmmm kat rumah ni pun ada dua orang jururawat...

Ahad, 11 Mei 2014

Hari ni Hari Ibu



Dunia kata hari ni Hari Ibu. Setahun sekali je eh nak kena ingat ibu? Selamat hari ibu kepada semua ibu di Malaysia. Selamat Hari Ibu Mek, walaupun Mek nanti akan kata, "gapo dia tuh?"...macam yang dak Iyra kena bila dia bagitahu pasal besday aku kat Mek hu hu hu hu jangan serik ya Iyra!


Suara Shila Amzah semasa kecil-kecil dulu…comel je.

Shila Amzah: Ibu



Nyanyian kembali lagu IBU yang dinyanyikan beliau ketika pertandingan akhir bintang HMI..lagu yang dicipta oleh ayahnya sendiri (ND Lala)



Kalau sekarang Shila Amzah nyanyi semula lagu ni, rakamkan dan dwibahasa…mesti lagi merdu. Tapi aku lebih suka dengar tentang ibu dalam lagi berikut;

Perigi Biru: Kamariah Noor



Ciptaan: Zubir Said, nyanyian Kamariah Noor.

Filem Bawang Putih Bawang Merah (1959) Cathay Keris - Dibintangi oleh Latifah Omar, Umi Khoultum, Mustapha Maarof, Aminah Yem, Siti Tanjung Perak, Sharif Medan dll.

Mmmmmm dah bulan lima...lambat lagi nak balik kampung. Raya nanti kalau aku cuti berbulan-bulan (raya kan sebulan!), agak-agaknya lepas tak? Hu hu huhu dah lah MC tahun ni 75 hari, ada hati lagi nak coti raya sebulan ya...tak sedar diri namanya tuh!



Sabtu, 10 Mei 2014

Konsert Irama Pantai Timur UKM

Kepada sesiapa yang suka mengambil gambar dan menghayati seni budaya pantai timur, bolehlah ke Konsert Irama Pantai Timur UKM 2014.


Mungkin sebab aku baru masuk kerja untuk tahun ni, boss tak sempat nak arahkan aku. Jadi kali ni aku tak pergi...acara ni terbuka kepada sesiapa sahaja dan tidak dikenakan apa-apa bayaran. Ada Makyong lagi tu...harap-harapnya adalah juga dikir barat.


Jumaat, 9 Mei 2014

“The MH 370 Incident: Underreported Dimensions”


The Institute of Malaysian and International Studies (IKMAS), Universiti Kebangsaan Malaysia in collaboration with the Malaysian Social Science Association (PSSM/ MSSA) and the Politics and Security Research Niche Group cordially invite you to a UKM FORUM ON CURRENT AFFAIRS
stated as follows:-


Title : UKM FORUM ON CURRENT AFFAIRS
“The MH 370 Incident: Underreported Dimensions”

Date : May 15th, 2014
Time : 9.00 am – 11.30 am
Venue : Centre for Graduate Management’s Lecture Hall, UKM


PANELIST :-

1. Prof. Ruhanas Harun, UPNM
2. Prof. Lee Poh Ping, UM
3. Prof. Zaharom Nain, University of Nottingham, Malaysia (UNMC)
4. Assoc. Prof. Dr. Abdul Halim Mohd Hussin, USIM & JPA


MODERATOR: Prof. Dr. Rashila Ramli, IKMAS, UKM

The MH370 incident with the disappearance of the Boeing 777 almost without a trace really shook the world. Despite multilateral efforts of 27 countries, the search thus far has still yielded no answers. While various analyses on the incident are unfolding, most focus on the technical and security aspects. While these aspects are important, there are other areas that warrant our scrutiny. These include areas such as multilateral cooperation, media (un)coverage, uncharted laws, and socio-psychological dimensions. This forum intends to shed some light on the following questions:

• What have been the challenges faced by Malaysia and related states in forging multilateral cooperation of such a magnitude?
• How have the local and international media reported the tragedy, and what is the impact of the coverage?
• What kind of socio-psychological challenges have been faced by families of victims and how have they been addressed by counsellors and administrators?
• Are there tensions between national and international laws arising from the incident?

It is hoped that this forum will provide some understanding of the complex issues raised above. Another word, it is our way of saying that we care.

We look forward to your participation in this forum. Confirmation of your attendance is greatly appreciated.

For further Information please call 03-8921-5839 / 3782.

Khamis, 8 Mei 2014

Akibat Selalu Angkat Banyak Wang


Ini sebahagian daripada kisah dalam entri Hidroterapi di Hospital Serdang.

Semasa pertama kali buat hidroterapi di Hospital Serdang, aku jumpa seorang staf bank yang juga hari pertama buat terapi air ni. Sama-sama jakun macam aku juga. Jadi kami berkenalan serba ringkas.

Dia: kerja angkat berat...sakit belakang dan kesannya terasa di bahagian paha.

Kami semua dok hairan dia kerja apa yang perlu angkat berat.Orangnya kecil molek sahaja. Tak kan penghantar tong gas kot!

Katanya dia kerja bank di Serdang. Tak perlulah aku tulis bank mana ya. Kerjanya itu menyebabkan dia alami masalah belakang.

Masing-masing dok hairan, barang berat apa yang dia kena angkat. Rupanya setiap hari dia kena angkat duit.Ya...setiap hari angkat duit yang banyak menyebabkan alami masalah belakang!

Mama: kami pun nak angkat duit banyak-banyak.

Dia yang manis itu ketawa sambil kata “Kalau duit sendiri, saya pun nak. Masalahnya, semua tu duit orang...”

Ya, dia bermasalah dengan belakangnya kerana selalu mengangkat duit yang banyak. Angkat duit masukkan dalam mesin ATM bank terutama awal dan hujung minggu. Dah tentulah juga bila hujung dan awal bulan jumlahnya lebih banyak kena masukkan slot duit tersebut.

Rabu, 7 Mei 2014

Naik Ke Langit


Terima kasih Cik Bintang, walaupun aku tak berpeluang untuk lenguhkan kaki dan lutut tawaf di Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur 2014, tetapi dapat juga sebiji novel Bagaimana Anyss Naik Ke Langit karya Faisal Tehrani.


Belum baca lagi. Minggu ni dah mula kerja semula setelah bercuti panjang sejak tahun baru Januari 2014. Mmmmmm macam sangat seronok je bercuti panjang ni. Akan ambil masa untuk ubahsuai semula jadual hidup.


Selasa, 6 Mei 2014

Hidroterapi di Hospital Serdang


Rabu lepas pertama kali buat Hidroterapi di Hospital Serdang walaupun dah banyak kali buat fisioterapi di hospital ni. Perasaan memang teruja. Sebabnya, tak pernah terjun masuk kolam hu hu hu hu jakun betul!

Lepas zuhur terus ke Hospital Serdang. Risau kalau tak dapat parking. Alhamdulillah, boleh juga parking tepi longkang walaupun bukan di petak parking. Aku ni jenis tak suka langgar peraturan, parking di tempat bukan petak parking pun sudah buatkan jantung dok dup dap dup dap tak sedap hati. Risau macam-macam. Mati terkejutlah kalau selalu tak boleh kawal diri gini hu huhuhu

Selepas daftar di kaunter seperti biasa, aku kena pergi kaunter F8. Biasanya di bilik F6. Disebabkan kali pertama, mulut gatal tanya akak misi comey manis kat situ. Dia suruh pergi F6 dulu, beritahu staf kat sana. Bendul je aku pergi sana dan beritahu “tadi saya ke F8, staf kat sana suruh datang sini beritahu...saya sendiripun tak tahu nak beritahu apa kat sini,”

Bendul tak? Zaman sekarang ni rata aje semua tempat, mana ada bendul dah hu huhuhu

hari Rabu kolam dikuasai wanita je...alhamdulillah. Kalau campur, haru aku!

Jadi, staf F6 pun pergilah tanya kat F8 tu. Aku mengekor dari belakang. Dah berubah air muka staf di F8. Aduhaiiiii! Aku sendiripun tak tahu apa masalah dia orang. Aku hanya ikut arahan je. Orang kata “kalau tak tahu, sila bertanya”. Perangai aku memang begitu, kalau tak tahu memang aku akan tanya. Leceh agaknya perangai gitu bagi orang lain.

Aku perlu tukar baju (yang sesuai). Bagi aku pakai tshirt dan seluar sukan jenis yang tidak menyerap air tu dah memadai, tetapi dia orang dah pandang semacam. Aku sebenarnya segan dan malu nak pakai baju renang walaupun jenis muslimah. Dah tentulah boleh nampak segala macam rupa bentuk dan benjolan lemak-lemak tepu bila dah kena air nanti. Mmmmm buat muka tak kesah je lah, nak buat macam mana.


Bila masuk ke kawasan kolam, dah ada 4 orang makcik-makcik yang peramah. Hanya kami dua orang sahaja (baru hari tu masuk geng) yang muda belia. Dalam sekejab masa sahaja, kami dah mesra. Maklumlah makcik-makcik ni memang peramah dan suka bercerita. Mereka juga dah otai situasi dalam kolam. Salah seorang tu digelar mama.

Sebelum terjun kolam (tak ada acara terjun bagai ya...saje je nak bagi nampak lebih best taip terjun) kena basahkan diri di paip dulu. Sepatutnya fisioterapi dalam kolam (hidroterapi) hanya 20 hingga 30 minit sahaja tetapi tak sedar pun berlangsung hingga 45 minit. Itu pun termasuk dalam edisi memujuk rayu adik manis terapist tu mahu buat latihan sampai puas hu hu hu hu. Seronok tengok keletah makcik-makcik tu.


Dah masuk kolam, tetiba terasa nak belajar berenanglah pulak. Termalu dengan mama yang dah berusia 71 tahun tetapi boleh berenang hu huh u hu

Keluar kolam, pergi mandi dan tukar pakaian. Rasa segar. Rasa sihat. Kalau hari-hari boleh terjun kolam kan bagus!

Sebelum balik, dapatkan temu janji akan datang di kaunter F8 semula. Opssss! Dapat taklimat; “Dah tahu kan...lain kali datang, letak kad kat sini...terus pergi tukar pakaian dan tunggu tepi kolam. Tak payah pergi mana-mana lagi”

Aku hanya ikut arahan! Bukan salah aku!
Opssss!!
 



Isnin, 5 Mei 2014

Menang Voucer Tunai RM Seribu


Jumaat pagi, jumpa kak mai di Perpustakaan Bandar Baru Bangi yang letaknya bersebelahan Tasik Cempaka. Sembang-sembang sambil bincang projek tak berapa nak mega. Selepas makan tengah hari di Restoren Berlauk di Syeksen 7, kami berpecah. Kak Mai ambil anak sekolah, Jumaat keluar awal. Aku pula ke Giant Sungai Chua.

Aku suka ke giant ni sebab tak ramai orang. Niat hati nak beli sayur dan buah, tapi tak ada yang menarik pun. Banyak habiskan dengan keperluan harian; sabun, syampu, shawer gel bla bla bla termasuk jajan mami maggi hu hu huhu nafsu sungguh!

Selesai beli barang, aku kena tarik masuk ke sebuah kedai jual periuk belanga dan alatan dapur golongan atasan tu. Aku yang marhaen ni, dengar ajelah dia dok bebel.

Mula-mula isi maklumat peribadi dalam kad. Depa hanya nak nama (tak betul pun tak apa) tapi nombor telefon kena betul. Dah isi tu bagi kad gores dan menang pulak...macam biasalah tu. Nak jadi cerita, aku dapat RM1000 cash. Tunai tu...yeayyyyyyyyyyyyy mokcik kayoooooo!!!!!!

Untuk pengesahan depa akan telefon ibu pejabat sebab kononnya tak pernah ada kes begitu. Tektik lama sebenarnya tu. Tak teruja pun hu hu hu hu dah selalu sangat terkena kes begitu.

Sembang pi mai pi mai, katanya “sempena ulang tahun pembukaan ke bla bla bla, syarikat bagi bonus begitu. Hanya 10 orang sahaja di Malaysia”. Konon-kononnya aku ni bertuahlah ya...orang ke tujuh tu.

Jadi, sebab bertuah, bila dah aktifkan kad voucer tunai RM1000 tu, aku boleh pilih mana-mana barang dengan harga RM1. Yaaaaa seringgit je. Dah tentulah kita akan pilih barang yang paling mahal tu untuk harga seringgit kan?

Syaratnya kena aktifkan kad dulu hu huhuhu

Macam mana nak aktifkan kad? Kena beli satu barang kat kedai depa. Harganya akan ditolak RM seribu tu. Lepas beli barang tu, boleh pilih barang mana yang nak, hanya bayar RM seringgit tu.

Masalahnya, barang kat kedai depa tu paling murahpun dah RM2700. Memanglah barang-barang tu berkualiti tinggi, memang patutpun harga mahal. Tapi, bukan keperluan untuk aku sekarang.Aku ni rakyat marhaen di bawah aras kemiskinan tegar. Memang tak mampu!

“Dik, kat voucer ni tulis “tunai”...pi check kamus apa maknanya “tunai” tu!” makcik saje je buat-buat naik angin.

Akhirnya, aku ucap terima kasih kat budak tu. Bangun dan tolak troli balik. Tak rugi apa-apa pun, bukannya keluarkan modal sesenpun. Kalau gedik beli tu yang rugi walaupun aku sangat teringin bebenornya dengan dapur elektrik depa tu.

Mmmmmmm berangan je lah ya! Mana ada orang nak bagi benda percuma tanpa syarat hu hu hu hu





Ahad, 4 Mei 2014

Ahad Hari Tanpa Entri

Okeh, bajet blogger glamer!

Kalau hari Rabu, entri berkata-kata melalui gambar tanpa perlu menulis panjang lebar bagai, apa kata hari Ahad kita umumkan sebagai “Hari tanpa entri”, boleh gitu?

Apa salahnya kita buat macam Kuala Lumpur tanpa kenderaan setiap ahad awal bulan tu. Bolehlah kita berbasikal dengan Perdana Menteri ronda-ronda Kuala Lumpur. Tak boleh ek?

Hari ni Ahad kan? Alamak! Tertulis entri lah pulak!


Sabtu, 3 Mei 2014

Kereta Api Berlanggar Di Seoul


Tengok tajuknya buatkan aku terdian seketika. Pelanggaran kereta api bawah tanah berlaku di stesen Sangwangsimni apabila sebuah kereta api bawah tanah yang berhenti dilanggar dari belakang oleh sebuah kereta api yang lain.

Akhbar menulis kereta api ini “bertembung”, tetapi bagi aku istilah bertembung tu tak tepat sebab kereta api dilanggar dari belakang. Bila langgar berdepan baru kira bertembung hu hu hu hu wartawan tu kena masuk kelas istilah sekejab hu hu huhu mai masuk kelas aku, yuran dia rendah je!

200 orang penumpang cedera (melecet, pendarahan otak dan seorang lagi kerana patah tulang) dalam nahas kereta api di Seoul. Dua gerabak akhir tren yang berhenti itu tergelincir dari landasan akibat impak pelanggaran, manakala cermin kedua-dua kereta api pecah. Tingkap retak pada kedua-dua tren, dan satu pintu menyambung dua gerabak rosak teruk.

Di Seoul, kereta api bawah tanah adalah pengakutan perhubungan yang utama. Perkhidmatan awam ini cekap, murah, selesa dan mudah. Bawah tanah sana penuh umat, kat atas muka bumi jalan tak adalah sesak sangat, manusia pun tak ramai. Entah bila perkhidmatan sebegini boleh berada di Malaysia.

Jumaat, 2 Mei 2014

19 Perkataan Milik Islam di Brunei


Kerajaan Brunei mengharamkan penggunaan 19 perkataan digunakan oleh orang bukan Islam di negara itu, berkuat kuasa bulan ini di bawah Kod Penal Syariah. Perkataan yang diharamkan itu adalah seperti berikut;

1. ALLAH
2. masjid
3. azan,
4. baitullah,
5. al-Quran,
6. fatwa,
7. firman ALLAH,
8. hadis,
9. haji,
10. hukum syarak,
11. Ilahi,
12. kaabah,
13. kalimah syahadat,
14. kiblat,
15. imam,
16. mufti,
17. mukmin,
18. solat dan
19. wali.

Perkataan-perkataan ini hanya merujuk kepada agama Islam sahaja ya…tak boleh agama lain. Kalau nak sebut, perlu merujuk kepada ertinya bersandarkan pengertian dalam agama Islam.

Kod Penal Syariah juga diguna pakai kepada bukan Islam, termasuk kesalahan berzina dengan pasangan Islam, minum arak di tempat awam dan khalwat dengan pasangan Islam. Jika sabit kesalahan, hukuman adalah denda sehingga B$4,000 (RM10,400) dan/atau satu tahun penjara. Bagi pesalah zina yang dilakukan oleh seorang Muslim yang sudah berkahwin dan yang sudah berkahwin tetapi bukan Islam, kedua-dua mereka boleh dikenakan hukuman rejam sampai mati jika kesalahan itu dibuktikan oleh pengakuan atau kesaksian empat saksi.

Mana-mana pihak yang menghasut lelaki atau wanita Islam bercerai atau tidak menjalankan kewajipan terhadap pasangan masing-masing, boleh dikenakan denda sehingga B$4,000 (RM10,400) dan/atau penjara setahun.

Mana-mana ibu atau bapa beragama Islam yang ikhlas menyerahkan anak mereka dipelihara oleh orang bukan Islam, boleh dikenakan denda sehingga B$20,000 (RM52,000) dan atau penjara lima tahun.



Pada Hari Itu Semuanya Akan Dibuktikan


Sesungguhnya Dia Maha Tahu, maka aku serahkan segalanya kepada Dia;

(Allah mengetahui apa yang sebenarnya); oleh itu, cukuplah Allah sebagai saksi antara kami dengan kamu, bahawa sesungguhnya kami tidak menyedari pujaan atau penyembahan kamu (kepada kami). Pada masa itu tiap-tiap diri dapatlah mengetahui (dan merasai) akan apa yang telah dikerjakan dan mereka dikembalikan kepada Allah Tuhan mereka yang sebenar-benarnya (yang akan membalas dengan adilnya); dan (dengan itu) hilang lenyaplah dari mereka apa yang mereka ada-adakan.
(Yunus 10:29-30)

Mungkin di dunia yang luas ini, ada orang boleh melepaskan diri, menghindari atau mengkhianati, namun di sana nanti akan terjawab semuanya. Masih mampukah untuk berdalih? Makanya, aku serahkan segalanya kepada Dia.

Perbualan kokpit MH370 dan Menara Kawalan KL


Laporan awal dan rakaman audio kehilangan pesawat MH370 telah diumumkan kepada orang ramai malam tadi.

Maklumat lengkap berkaitan laporan awal MH370 berkenaan mengandungi;

1) Rakaman audio perbualan antara kokpit MH370 dan menara kawalan udara Kuala Lumpur



2) Laporan awal kehilangan MH370, bertarikh 9 April









Kalau rajin, tengoklah.



Khamis, 1 Mei 2014

Kartina Dahari Meninggal Dunia


DariNya kita datang, kepadaNya jua akan kembali. Alfatihah. Semoga rohnya ditempatkan bersama orang-orang yang beriman. Aminnnn.

Kartina Dahari (kiri) dan Julie Sudiro


Hari ini, seorang penyanyi yang terkenal dengan lagu irama keroncong era 60-an hingga 80-an, Kartina Dahari, meninggal dunia petang semalam di Hospital Mount Elizabeth, Singapura, akibat barah. Antara lagunya yang popular ialah Jangan Ditanya, Sayang Di Sayang, Hati Ke Hati, Sejak Kita Berpisah dan duetnya bersama Datuk Ahmad Jais, Budi Setahun Segunung Intan.

Kartina Dahari - Dari Hati Kehati



Budak-budak zaman sekarang dah tentu tak ramai yang tahu penyanyi keroncong lama ni. Aku pun bukannya kenal wajah arwah, tetapi aku dah biasa dengan lagu-lagu nyanyiannya. Kat mana lagi nak dengar kalau bukan di Klasik Nasional. Syahdu!

Tapi aku sangat suka lagu ni;

Kartina Dahari - Keroncong Jangan Ditanya



Ya, usah ditanya mengapa aku pergi…jangan ditanya ke mana aku pergi, hapuskan saja kenangan yang lama. Selamat tinggal kubermohon diri huh u huh u

Ini pula lagu buat pahlawan Negara;

Kartina Dahari - Tinggallah



Iramanya keroncong, mesti ramai yang tak suka. Tapi…aku tetap suka huh u huh u ohhhh sangat klasik!

Akulah tu yang klasik huh u huhu