Anda Juga Mungkin Berkenan

Selasa, 31 Disember 2013

Argan Oil Dambaan Wanita Moroko


Sebenarnya, aku tak tahupun wanita Moroko ni cantik. Aku kenal VIRGIN ARGAN OIL lebih dahulu dari wanita Morocco. Bila dah guna Virgin Argan Oil yang tak ada bau, lembut dan meresap ke dalam kulit tanpa rasa lekit, aku amat kaguminya. Kemudian baru aku google tengok rupa wanita Morocco ni huh u huh u memang cantikpun. Muka ala-ala Arab gitu…


Rakanku nan gigih itu, Cik Bintang mulakan perniagaannya secara online dan offline. Silalah like ramai-ramai di page Sihatstore ya…lagi ramai like, lagi meriah suasananya.

Sempena memperkenalkan produk baru iaitu Virgin Argan Oil, Sihatstore telah membuat tawaran istimewa UNTUK 100 orang pembeli sahaja pada 1.1.2014 dengan harga pengenalan, iaitu RM 35.00 sebotol, Free postage + voucher RM10.00.

kupon virgin argan oil

Disebabkan hari ni hari terakhir tahun 2013 dan tengah malam ini dah sambut tahun baru 2014, bermakna tawaran berkenaan hanya tinggal dua hari je…hari ni dan esok. Sesiapa yang berkenan…silalah dapatkannya cepat. Masih sempat. Masih ada masa. Selepas 1.1.14, kupon dah tak ada, tetapi harga masih lagi harga pengenalan RM35. Harga ni terhad ya…selagi stok masih ada. Bila dah masuk stok baru, harga baru dan caj baru ya…

KELEBIHAN VIRGIN ARGAN OIL jenama HERBAL HUT?

Virgin Argan Oil jenama HERBAL HUT kaya dengan “essential fatty acids” (EFA) dan omega 6 yang membantu menyokong aktiviti membran dan memberi kelembapan kepada kulit. EFA juga berfungsi menghalang kulit dari hilang lembapan dan memberi ketegangan kulit.

Ia membantu melambatkan kedutan dan menjadi rona kulit lebih sekata. Virgin Argan Oil ini kaya dengan anti oksidan. Peratus “gamma tocopherols” yang tinggi membantu meneutralkan radikal bebas dan melindungi sel kit adaripada rosak. Seterusnya menjaga sel membran agar sihat. Herbal Hut Virgin Argan Oil insya allah mampu MEMBANTU untuk:
✔Mendapatkan kelembapan wajah
✔Mendapatkan rona wajah yang sekata
✔Memberi kelembapan yang berpanjangan kepada kulit
✔Membantu merawat kulit kering
✔Membantu mengurangkan jeragat
✔Mengembalikan seri wajah
✔Membantu menghilangkan parut
✔Membantu merawat selulit
✔Mencantik dan menguatkan kuku
✔Mencantik dan menguatkan rambut

Virgin Argan Oil yang 100% tulen dari Morocco dan 100% Organik.

Cara guna: cuci muka dengan bersih, olehkan ke wajah, lengan, siku, kuku atau rambut. Untuk wajah, urut perlahan-lahan sehingga minyak meresap ke dalam kulit. Virgin Argan Oil, lembut, tekstur yang ringan dan tidak berbau. pm/sms/whatsapp untuk menjadi 100 yang terpilih. 012-2459477

Di Sihatstore juga terdapat beberapa produk lain, antara produk terhangat dipasaran yang sentiasa mendapat sambutan hangat iaitu Harum Malam untuk wanita dan Men Capsule;


Menjadi produk pilihan ramai lelaki, Men Capsule;


Macam comey je kan produk ni;



Aku dah guna Virgin Argan Oil lebih kurang seminggu. Banyak perubahan yang boleh rasa terutama dari segi kemulusan kulit. Aku oleskan di kulit wajah yang selalu kering sebelum ni, terutama bila terdedah lama sangat dalam penghawa dingin @ econ.

Paling best, boleh juga guna untuk sapu di semua bahagian badan yang lain seperti tangan, lengan, siku dan tapak kaki. Kesan kulit kering yang kasar dah mula berubah. Nak guna hingga habis sebotol baru tengok apa jadi...hu hu huhu teruja ni. Tak sabau! Tak sabar! Tak sabar!

Ohhhhh entri terakhir tahun 2013 ni ya...Selamat Tahun Baru 2013



Isnin, 30 Disember 2013

11 Langkah Mengurangkan Perbelanjaan Sektor Awam

Aku sokong aje bila Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak mengumumkan 11 langkah bagi mengurangkan perbelanjaan sektor awam, berkuatkuasa 1 Januari. Tindakan itu kononnya selaras dengan hasrat kerajaan untuk mengamalkan perbelanjaan yang lebih berhemah pada tahun depan
Bagus tu! Aku sokong! Tak elok membazir, amalan setan nirrojimmm!

Sejajar dengan itu, makanya kerajaan akan;

1. mengurangkan elaun keraian menteri dan timbalan menteri sebanyak 10 peratus,

2. mengurangkan elaun keraian sebanyak lima hingga 10 peratus bagi pegawai kanan kerajaan Gred Jawatan Utama Sektor Awam C (Jusa C) ke atas.

3. mengurangkan kemudahan tol pegawai kanan kerajaan Gred Jawatan Utama Sektor Awam C (Jusa C) ke atas akan dikurangkan sebanyak RM50 hingga RM100 atau sebanyak 30 peratus

4. meminda kelayakan Tiket Penerbangan Domestik dan Antarabangsa bagi penjawat awam iaitu kelayakan penerbangan sektor domestik bagi Gred Jusa C ke bawah ialah Kelas Ekonomi.

5. mengurangan lima peratus kos utiliti elektrik di semua kementerian, jabatan, agensi dan premis kerajaan, selain membekukan permohonan baharu bagi pengubahsuaian ruang pejabat kerajaan.

6. mengoptimakan penggunaan ruang pejabat sedia ada bagi mengurangkan sewaan premis pejabat.

7. mengetatkan pelantikan juru perunding untuk projek-projek fizikal kerajaan termasuk dalam menjalankan kajian kebolehlaksanaan. Cadangan pelantikan hendaklah dikemukakan terlebih dahulu kepada Jawatankuasa Perancang Pembangunan Negara yang dipengerusikan Ketua Setiausaha Negara untuk kelulusan.

8. mengurangkan penggunaan syarikat pengurusan acara atau 'event management' serta pemberian saguhati (door gifts) atau cenderamata untuk penganjuran persidangan atau majlis-majlis kerajaan yang melibatkan anggota pentadbiran dan penjawat awam, katanya.

9. mengurangkan penyediaan makanan dan minuman serta mengurangkan penggunaan kain pemidang (bunting dan banner) bagi penganjuran persidangan, seminar, mesyuarat, kursus, bengkel atau sebarang acara rasmi kerajaan.

10. mengaplikasi pendekatan Strategi Lautan Biru Kebangsaan (NBOS) dengan mengoptimakan penggunaan Pusat Latihan 1Malaysia (1MTC) dan kemudahan-kemudahan di institusi-institusi latihan milik kerajaan bagi penganjuran kursus, seminar dan bengkel.

Mana lagi satu? Hu huhu huhu tang mana aku tertinggal?

Kalau Tanya aku, dah tentulah aku sokong. Itupun kalau Menteri pun buat sama. Janganlah pulak kami kuli Ba**k ni je yang kena lalui krisis ni, kemudian di akhir tahun tuntutan KPI untuk pencapaian tahunannya dimintak lain. Ya dak????



Jumaat, 27 Disember 2013

Tatkala Ditimpakan Ke Atas Mereka Kesusahan


[11]
Dan kalau Allah menyegerakan bagi manusia azab sengsara yang mereka minta disegerakan, sebagaimana mereka minta disegerakan nikmat kesenangan, nescaya binasalah mereka dan selesailah ajal mereka. Oleh itu, (Kami tidak menyegerakan azab yang dimintanya), Kami biarkan orang-orang yang tidak menaruh ingatan menemui Kami itu meraba-raba dalam kesesatannya.

[12]
Dan apabila seseorang manusia ditimpa kesusahan, merayulah ia ditimpa Kami (dalam segala keadaan), sama ada ia sedang berbaring atau duduk ataupun berdiri; dan manakala Kami hapuskan kesusahan itu daripadanya, ia terus membawa cara lamanya seolah-olah dia tidak pernah merayu kepada Kami memohon hapuskan sebarang kesusahan yang menimpanya (sebagaimana ia memandang eloknya bawaan itu) demikianlah diperelokkan pada pandangan orang-orang yang melampau apa yang mereka lakukan.

[13]
Dan sesungguhnya Kami telah membinasakan umat-umat yang terdahulu daripada kamu semasa mereka berlaku zalim padahal telah datang kepada mereka Rasul-rasul mereka membawa keterangan-keterangan, dan mereka masih juga tidak beriman. Demikianlah Kami membalas kaum yang melakukan kesalahan.

[Surah Yusuf; 11-13]

Semoga perjalanan hari ini dirahmati Allah. Aminnnn!

 

Khamis, 26 Disember 2013

Resipi Kek Coklat Basah (Moist)

Fuhhhh! Tetiba rasa jadi macam Chef tersohor dalam siri Master Chef tu… semuanya gara-gara Myea Bakh punya komen;


Tak sangka lah pulak ada orang berminat nak buat kek coklat moist ni…tapi kalau jadi, memang sedap pun. Tetiba daku pulak yang terasa nak makan. Hah???? Nak kena buat jugak ke? Semua barang dah naik ni...kena peram dulu kot niat tu hu hu hu

Kek Coklat Basah Hangit Rentung Versi Anyss hu hu hu


Menghargai kesungguhan Myea Bakh nak buat kek coklat basah (moist) ni, daku buat entri baru ya…sila Myea Bakh berbangga.



Bahan-bahan Kek Coklat Basah (Moist)
1 cawan gula
1 cawan serbuk koko
1 cawan susu cair
1 cawan air suam
1 cawan minyak mazola (jagung)
2 cawan tepung gandum
1 sudu teh neskepe
1 sudu baking powder
1 sudu serbuk penaik
4-5 biji telur
secubit garam
sedikit vanila (kalau suka)


Cara Membuat Kek Coklat Basah (Moist)

  1. ayak tepung gandum bersama baking powder, serbuk penaik dan serbuk koko. Kemudian, masukkan gula, neskepe, garam. Kacau bagi rata. Masukkan pula susu cair, minyak mazola dan air suam.
  2. Gunakan bekas lain untuk pukul telur hingga kembang (dalam mangkuk pun tak apa. Saya biasa guna garpu je untuk pukul telur. Cukup sekadar kembang telur berbuih dan warna berubah sikit je).
  3. Tuang telur yang dah kembang tadi ke dalam adunan pertama tadi. Kacau lagi hingga sebati. Masukkan serbuk vanila & garam.
  4. Adunan ni akan nampak sedikit cair berbanding kek biasa tetapi kalau biasa buat kek gula hangus, lebih kurang begitulah tahap kecairannya.
  5. Sediakan loyang pembakar macam biasa, masukkan semua adunan tadi dalam loyang dan bakar selama lebih kurang sejam dengan suhu 150 darjah Frenheight.
  6. Nak uji kek ni dah masak ke belum: gunakan lidi cucuk kawasan tengah kek, kemudian teliti batang lidi tersebut. Kalau tak melekat apa-apa di bilah lidi tu, maknanya dah masaklah tu. Kalau masih ada cecair di hujung lidi, tambah masa untuk bakar. Bakarlah hingga masak.


Selamat mencuba ya Myea Bakh.

Masa dapat resipi ni dulu, percubaan kali ke tiga baru aku berjaya dapat kek yang benar-benar sedap dan cantik. Dua kali tu kantoi merata tempat. Mesti ada je tak kena sebab tangan aku ni memang tak suka ikut peraturan. Suka benar ubahsuai resipi orang tetapi akhirnya jadi bila ikut resipi yang sebenar. Memang hebatlah orang yang cipta resipi ni.

Bila dah dapat resipi ni, dah rasa kesedapan kek coklat basah (moist) yang ini, aku dah tak suka sangat kek coklat lain, terutama kek coklat yang mendakwa dirinya basah tetapi sebenarnya kering. Tak moist sangatpun tetapi disiram coklat cair atasnya untuk kelihatan basah. Ohhhh sangat tertipu dengan itu kek!

Sebab apa aku suka kek coklat moist macam ni? Kek coklat ni tak muak. Aku boleh tibai je seloyang tanpa kongsi dengan sesiapa huh u huh u


Penguatkuasaan Visa Dengan Rujukan (VDR) Pelajar Antarabangsa Yang Menuntut Di Malaysia.


Bulan lepas, aku ada terima email rasmi tentang Pekeliling imigresen Malaysia terhad 2013 berkaitan penguatkuasaan visa dengan rujukan (VDR) pelajar antarabangsa yang menuntut di Malaysia.

Amalan biasa di Negara kita bila menerima pelajar antarabangsa selama ini adalah: pelajar antarabangsa yang telah diluluskan permohonan pas Pelajar boleh masuk ke Negara kita tanpa Visa Dengan Rujukan (VDR). Kemudahan Pas Pelajar dan JP Visa akan dikeluarkan setelah mereka tiba di Malaysia, sementara bayaran proses JP Visa adalah dikecualikan. Mmmmmmm FREE je…patutpun berlambak depa ni masuk huh u huh u

Kini Jabatan Imigresen telah melakukan langkah berikut;

1. Memberhentikan penerimaan Pas Pelajar daripada pemegang Pas Lawatan Sosial
2. Memberhentikan pengeluaran Journey-Performed Visa (JP Visa) bagi pelajar antarabangsa yang ingin menukar Pas Lawatan Sosial kepada Pas Pelajar.
3. Pemohon berada dan dilakukan di negara asal semasa permohonan tersebut dibuat dan hanya dibenarkan masuk ke negara ini setelah mendapat kelulusan.

Berdasarkan pekeliling penguatkuasaan VDR pelajar antarabangsa di Malaysia yang baru berkenaan, maka pelajar antarabangsa yang mahu menyambung belajar di Malaysia perlu mematuhi perkara seperti berikut;

syarat VDR pelajar asing


Walaupun begitu, masih terdapat pengecualian;


Semua syarat ini akan digunapakai mulai tahun 2014. Dah tak lama lagi dah tu...

Peringkat awal, memang akan kelam kabut sedikit sebab maklumat sebegini tak sampai ke khalayak, tetapi setelah beberapa bulan, aku yakin semuanya akan dapat diatasi. Orang Imigresen di semua pintu masuk negara kita hebat-hebat belaka untuk tangani isu ini.

Patutnya dah lama dulu lagi kita lakukan begini. Ramai sangat dah mengaku jadi pelajar tetapi sebenarnya datang menjadi penyamun penyangak, ataupun pelacur. Fuhhhhh! harapnya, dengan langkah ini, kita boleh kurangkan secara berperingkat masalah yang sedang merebak ni. Nak cekup dia orang pun mudah sikit sebab kalau tak ikut syarat tu, memang sepatutnya tak boleh berada di Malaysia.

Walaupun akan tetap juga ada pihak yang cuba untuk bolos masuk, namun, kita harapkan itu hanya sekelumit sahaja dan kita boleh tangani lebih banyak kes yang lain seperti jenayah.


Rabu, 25 Disember 2013

Dana Haji Jasman????


Ada sesiapa tahu tentang Dana Haji Jasman????

Entah macam mana aku boleh terjumpa cerita pasal Dana Haji Jasman ni akupun dah lupa, tetapi terjumpanya tentang dana ini menyebabkan carian asal aku di net telah terpesong huh u huh u hu satu aktiviti buang masa telah berlaku di situ!

Sapa tak nak untung BESAR...ASB pun untuk berapa sen je!

Mungkin, video ni boleh bagi tahu mengapa begitu ramai pelabur Dana Haji Jasman ni masih begitu yakin dengan pelaburan mereka walaupun ada yang dah melabur sejak 2007 tanpa mendapat apa-apa pulangan pun hingga sekarang.




Uploaded on Dec 24, 2008

In 1875 the wealth and assets of the royal families and nations held under colonial rule were centralized into one combined account to be used to the benefit of all nations of the world. This is known as the Combined International Collateral Accounts of the Global Debt Facility. Within its ledger is Saint Germain's Foundation Divine and World Trust which is now worth $1 quatrodecillion dollars. This money will be used to bankroll NESARA and the prosperity funds.

Extensions of this agreement were expanded through international treaties, some of which are still classified as top secret, including:

Jekyll Island Treaty (1910)
The London Treaty (1920)
The Second Plan of the Experts (1929)
The Hague Agreement (1930)
The Far East Combined Depositories Agreement (1932 1945)
The Bretton Woods Agreement (1944)
The B.I.S. / Allies Agreement (1948)
The Green Hilton Agreement (1963)
The Schweitzer Conventions (1968)
The Election / Appointment of Sole Arbiter Agreements (1995)
The Washington Panel (1998)
The Treaty for Respecting the Rights (2003)

These treaties were ratified by the sovereign nations of the world and not their fake corporate government counterparts. Proof of such is recorded in every nations charter of the U.N. The USA charter is based on the constitution and thus subject to constitutional law. Only Kings or Queens, Presidents, Prime Ministers, and in some cases Minsters of Finance or Foreign Affairs are granted access to these accounts. Verification is undertaken through a specific office under specific protocols dictated by the Head Office of the United Nations.

After World War II, from 1945 to 1995 the assets in the Collateral Accounts were managed by The Trillenium Trilateral Tripartite Commission representing America, the United Kingdom, and France. The commission selected the dollar an international reserve currency and they gave the CIA legal responsibility to protect the collateral assets. Countries which did not want a permanent CIA presence on their soil would be allowed to subcontract the protection under the same terms and conditions of the treaties. Soon after, the CIA began to steal assets from the collateral accounts and use them for every New World Order pet project imaginable.

To curtail these illegal activities in 1995, the Trillenium Trilateral Tripartite Commission was stripped of its power and placed under the control of the International Treasury Controller and the Office of International Treasury Control at the United Nations. Additionally, they now have jurisdiction over the IMF, World Bank, and the Bank of International Settlements which are all part of the Collateral Accounts. Despite this; the IMF, World Bank, and BIS continue to use the assets illegally for their own financing without giving any thought to the needs of the people of the world.

This video was originally made for Prime Ministers, Presidents, Kings, Queens, and the heads of national banks, but now you can see it too.

Ya…cari sendirilah pasal Nesera ni…malas aku nak tampal kat sini.

Malah, pelabur juga diyakinkan dengan salinan surat dikeluarkan TREASURY CIRCULAR LETTER NO. 6 OF 1959, Authority for the Malayan High Commissioner in the United Kingdom to authorise payments by the Crown Agent. Walaupun kat salinan pekeliling tersebut ada lambang kerajaan Malaysia, memang terserlah benarlah kepalsuan surat berkenaan, macam budak sekolah rendah je itu surat. Tapi, nak buat macam mana kalau orang dah yakin. Tetap juga mereka yakin.




Kalau kalian melihat komen-komen berkaitan pelaburan Dana Haji Jasman ni, usah terkejut dengan sebegitu ramai pelabur yang masih lagi percaya dan sangat yakin dengan pelaburan mereka hingga hari ini. Ya…mereka mempunyai sebab yang tersendiri untuk yakin dan percaya, dan sebab itu kita tak tahu. Kalau kita tahu, mungkin kita juga boleh seyakin mereka, cumanya, kebanyakan daripada mereka tampil sebagai "anonymous" yang "Tidak Bernama";


Walaupun dah banyak laporan polis tentang penipuan Dana Haji Jasman dibuat sejak 2007, dilakukan pendedahan ekslusif dalam Harian Metro, SSM sudah mendedahkan tentang Dana Haji Jasman ini tidak sah, malah sudah disebarkan oleh Bank Negara Sahkan Dana Haji Jasman sebagai pelaburan haram, kepala otak aku yang berjambul ini juga masih lagi tidak faham mengapa tiada apa-apa berlaku.

Hingga kini juga, walaupun sebegitu ramai yang masih setia menunggu buah yang entah bila nak gugur ini, entah bagaimana pula masih ada lagi juga yang sentiasa pula menambah pelaburan mereka dalam Dana Haji Jasman. Lagi aku tak faham. Tolonglah bagi aku faham!

Komen aku: Bila kita yakin, tak siapa mampu mengubah pendirian kita



Selasa, 24 Disember 2013

Bila Ikan Melompat Ke Darat


Petang dah tengok kat FB bila dak Iyra tampal video…sat-sat tadi tengok lebih jelas kat TV huh u huh u orang rabun memang tak nampak kalau skrin kecik. Macamlah skrin TV tu 50 inci huh u huh u

Kalau meneliti semula beberapa kejadian bencana sejak beberapa tahun kebelakangan ini, bencana yang berlaku ditandai dengan beberapa kejadian pelik. Tsunami 2004 yang membadai Aceh dan banyak Negara termasuk Kedah dan pulau Pinang juga ditandai dengan kehadiran ikan-ikan yang melompat naik ke darat.

Pagi tadi, lebih kurang jam 9 pagi, beribu-ribu ikan tamban didapati berenang ke pesisiran pantai dan melompat naik ke daratan. Fenomena aneh dan pelik yang mengejutkan penduduk setempat ini berlaku di Pulau Tambisan, Lahad Datu.

Ikan melompat ke daratan di Lahad Datu



Semoga andaian akan berlaku kejadian tidak diingini tidak terjadi. Moga saudara mara kita di kawasan ini sentiasa prihatin dengan perubahan semasa yang berlaku dan bersedia.

Komen aku: Jabatan Meteologi keluarkan amaran kuning tentang hujan lebat yang bakal turun bermula esok hingga Khamis terutama di Kuantan yang dijangka berlaku gelombang kedua banjir di Kuantan. Di Sabah dan Sarawak juga termasuk dalam kawasan berkaitan. Moga-moga semua orang di kawasan terlibat lebih bersedia. Mmmmm hujung minggu ini aku kena kerja luar. Moga-moga tidak ada apa-apa yang menghalang. Aminnnn.

PsssT: Berita radio jam 11 malam juga mengatakan terdapat fonomena aneh kerang juga naik ke darat tetapi tidak dinyatakan lokasinya di mana. Namun Jabatan meteologi menafikan akan berlaku tsunami.


Boring Pada Jam 8 Pagi…Ishhhh!


Berikutan entri aku Jangan Memain Sensiang Buta ni boleh? yang aku siarkan pada hari Rabu, inilah sambungan ceritanya.


Ceeewahhhhhhh! Macam sinetron pulak ada sambung-sambung cerita hu huhuhu

Ingatkan cerita tentang panggilan misteri tengah hari buta tu dah habis kat situlah. Almaklumlah aku kan dah jawab dengan suara yang boleh buatkan orang gerun menggigil-gigil salah hari boleh terkencing bagai tu. Tapinya, nak jadi cerita, suara aku tu tak ada lah menggerunkan si pemanggil tu rupanya.

Pepagi buta hari Khamis tu, tepat angka 8 pagi sebenarnya, boleh dia telefon lagi. Aku tak angkat pun masa tu. Hanya tengok je nombor yang naik, tapi sejam kemudian dia telefon lagi.

Aku sebenarnya jarang simpan nombor yang sekali sekala je telefon aku ataupun tak ada urusan sangat. Bila banyak kali telefon bunyi dari nombor yang sama, aku kena angkat jugak risau-risau kalau panggilan itu dari pejabat. Manalah tahu kan…aku pulak bukannya rajin nak masuk pejabat ikut waktu. Macamlah pejabat tu bapak aku yang punya! Fuhhhhhh! Kantoi sudahhhhh!

Nak tak nak, masa tengah gosok baju batik (hari Khamis kan…kenalah pakai batik), aku angkat juga panggilan tu walaupun hati kecil aku kata itu panggilan hangit. Kali ni, bila aku tanya dia siapa, katanya nama dia Nizam. Dua kali aku tanya semula nama dia sebab perlahan sangat bunyinya.

Bila tanya nak cakap dengan siapa, selamba je dia cakap “nak cakap dengan awaklah,” dengan suara tersedut-sedut bagai terkepit celah pintu. Perlahan pulak tu. Aku ni kan pekak badak, mana boleh cakap perlahan romantik bagai dengan aku.

Katanya dia tengah boring. Pepagi buta boring? Jam 8 pagi? Mmmmm budak sekolah ke burung hantu tengah boring jam 8 pagi? Kalau ikutkan aku, tak ada maknanya nak boring waktu macam tu. Paling malaspun aku boleh tidur. Alahaiiiiii!

Tetiba aku rasa macam malas nak melayan sebab dok teringat nasi lemak Pak Yeop yang dah berminggu-minggu belum dapat lagi tu. Malangnya, Pak Yeop tetap tak berjualan juga hari ni. Bukan Pak Yeop seorang je tak berjualan, semua gerai yang biasa jual kuih muih dan nasi lemak berhampiran surau Syeksen 8 tu tak ada yang berjualan. Mmmmmmm kena angkut dah kot!

Pak Yeopppppp! Tolong! Dah rindu nasi lemak Pak Yeop ni. Mana nak cari? Dah berminggu-mingguan daku mencari Pak Yeop hu hu hu huh u windunya dengan nasi lemak Pak Yeop!


Isnin, 23 Disember 2013

Maaf, Daku Hanya Insan Biasa


Daku Hanya Insan Biasa. Insan biasa yang banyak kelemahan, hingga ada masanya, lebih yang lemah itu menyebabkan diambil kesempatan.

Daku Hanya Insan Biasa. Yang terlalu biasa. Yang tak punya apa selain harapan dan impian. Harapan dan mimpi yang besar ini sentiasa mengekang, selalu mengejar dan kerap membelenggu. Ada ketikanya buatkan aku terkedu sendiri. Arah manakah sebenarnya hidup ini? Masih jauhkah lagi aku perlu berlari dan mendaki?

Daku Hanya Insan Biasa, yang sentiasa teringin menjadi anak yang terbaik kepada kedua ibu bapanya. Anak terbaik yang tidak menyusahkan mereka di dunia, apalagi akhirat. Yang akan menyenangkan hati mereka. Namun aku tetap insan biasa.

Daku Hanya Insan Biasa, yang sentiasa sahaja mahu menjadi pekerja terbaik. Nak penuhi KPI tahunan menggunakan jalan yang lurus. Bukan jalan bengkang bengkok. Namun jalan lurus yang terlalu jauh itu akhirnya tetap jadi bengkok pula hingga aku jadi serba salah untuk teruskan atau berdiri statik pada tahap itu sahaja. Aku jadi keliru. Aku jadi serba salah. Mana mahu dituju? KPI yang ditetapkan dengan pelbagai rencam itukah, ataukah KPI yang diri tetapkan? Maha Suci Allah yang menciptakan langit dan bumi ini, berikanlah daku hidayah untuk terus berada di jalan menuju kebenaran.

Daku Hanya Insan Biasa, yang ingin menjadi sahabat terbaik. Sekalipun aku sedar sangat banyak lemahnya diri ini tatkala bersahabat. Tak mampu menyenangkan hati sahabat, tak mampu membantu sebaiknya tatkala diperlukan. Aku tetap insan biasa itu. Yang serba kurang. Namun, hati jadi sayu andai hanya mampu memandang. Lalu apakah cara terbaik?

Daku Hanya Insan Biasa, yang ingin mengembirakan rakan-rakan sekalipun tanpa ucap. Namun aku terlalu takut andai terlebih menyayangi membuatkan diri lemas dalam kepayahan andai suatu hari nanti mereka perlu aku lepaskan satu persatu. Serikkah buatkan aku begitu mengekang diri, ataukah remuk redam carik disiat masih membenih luka maha dalam? Daku Hanya Insan Biasa. Terlalu biasa. Tak mampu untuk mengubah banyak cerita dunia.

Maaflah, Daku Hanya Insan Biasa. Aku hanya tahu berlari dan mendaki, hingga terlupa untuk menghargai. Hingga terlupa untuk berterima kasih kepada ramai yang memberi termasuk diri. Hingga terlupa untuk menikmati.


Sabtu, 21 Disember 2013

Saat Mengenangmu Biarpun Hanya Kenangan Yang Menemani




The Heirs buat hatiku melantun-lantun. Setiap hari kena dengar dua lagu OST The Heirs ni hingga melodinya dah meresap dalam sanubari, hilangkan stress jumpa orang-orang yang kurang bermotivasi hu hu hu

Changmin (2AM) - Moment FMV (The Heirs OST)



Kau penuhkan kekosongan hati ini…buat aku lebih menghargai hidup sendiri
Degup jantungku terhenti, masa terhenti…setiap saat daku mengenang
terlukis sudah cintamu..


Lena Park - Only With My Heart



Kenangan bersamamu tetap menemani
Biarpun daku sendirian…senyumlah.
Memori yang kita ukir bersama tetap segar sepanjang masa
Cheeeeewahhhhh!


Setelah kuberikan harapan sejauh ini,



Tergamaknya kau tinggalkanku tanpa pesan…biarkan aku terawang tanpa arah




Tidakkah kau tahu betapa deritanya bila cinta ditolak?
Aku ada di sini, namun kau tidak pernah menyedarinya, sedangkan
Kau sentiasa ada di hatiku…dalam jaga, dalam lena…setiap tarik nafasku



Namun cinta bukan untuk dipaksa

Aku suka bila dia orang hepi macam ni…ohhhh! Sangat hensem itu jejaka!



Dahlah tu berangan...kita tengok siri lain pulak ya...
Parah betul kena angin K-Pop ni hu huhuhuhu




Jumaat, 20 Disember 2013

Terima Kasih Ya Allah, Dengan Segala Yang Kumiliki


Ini enteri tentang motivasi diri. Tentang bagaimana memandang orang dan diri sendiri yang memiliki.

Seringkali kita memandang “buah cempedak di luar pagar”, sedangkan kita terlupa tentang indahnya mawar berkembangan di pasu sendiri. Itu biasa berlaku kepada kita, kepada dakupun.

Kita melihat keluarga orang bahagia gembira ria, sedangkan kita pula terlupa untuk menghargai keluarga sendiri. Ada Mek ayah, sejauhmana kita gembirakan mereka. Gembirakah mereka miliki anak seperti kita? Kita ada adik beradik yang ramai tetapi sering terlupa untuk tanya khabar. Gembirakah mereka ada adik beradik macam kita, ataukah termengkelan perasaan dengan perangai kita yang terlalu mementingkan diri sendiri?

Kita tertekan dengan kerja seharian di pejabat, namun pernahkah kita terfikir bagaimana perasaan orang lain yang tidak memiliki kerja pun. Apa sahaja yang boleh mendatangkan rezeki, mereka sanggup lakukan walaupun hanya mengutip kotak dan tin, menyusur lorong-lorong busuk mencari sesuatu yang boleh mendatangkan rezeki. Berpanas berhujan tak mengira hari, berpeluh hamis tak kira waktu. Kita yang berada dalam pejabat berhawa dingin bak musim salji ini pun masih lagi mengadu susah dan tertekan? Bukankah dulu kita sendiri juga yang cari kerja…dah dapat kerja, silalah kerja. Kalau tak mahu kerja, masih ramai lagi orang lain nak kerja. Usah tambah kerja orang lain dengan perangai tak senonoh kita main-main masa kerja…berapa banyak “kerja” daaaaaa!

Kita (bukan aku tu ya!) lemas bila tak ada anak. Namun, pernah tak kita terfikir bahawa dalam dunia yang luas ini kita masih lagi beruntung kerana punya suami yang baik dan penyayang. Ada orang lain suaminya suka bergusti dan westling. Lambat buka pintu pun digustinya bini, dilanyaknya macam dalam gelanggang westling. Terfikirkah kita bahawa masih ramai lagi perempuan di Malaysia ini tak ada suamipun. Susah senang dia hidup sendiri. Senyum tangis pun dia sendiri. Masih tak beruntungkah nasib kita berbanding orang lain?

Kita dok mengeluh kehidupan kita susah. Nak beli rumah mahal harganya mengalahkan beli kapal selam. Namun, pernah tak kita terfikir bahawa masih ramai makhluk di Malaysia ini yang gelandangan walaupun ramai juga gelandangan di Kuala Lumpur itu makin demand sejak ramai sukarelawan datang menolong. Ramai lagi yang tak mampu menyewa rumah walaupun hanya bawah rumah orang seperti P.Ramlee dalam Ibu Mertuaku itu.

Kita tak punya barang mewah seperti idaman ramai orang. Kalau boleh nak guna beg Prada, LV yang ribu riban tu…nak emas berlian intan suasa penuh hingga lengan macam pokok krismas bergerak tu, nak perabut dan pinggan mangkuk yang diimport dari luar Negara. Macamlah kalau kita makan dalam pinggan perex bagai tu rasanya berbeza berbanding makan dalam pinggan plastik macam kat kantin sekolah tu. Kalau boleh kita nak pakai kasut Jammy Choo walaupun pergi pasar malam, sedangkan…pernah tak kita terfikir, bahawa ada orang lain tak punya kakipun untuk pakai kasut, apalagi nak bermimpi pakai kasut yang mahal.

Pernah tak fikir begitu? Pernah terfikir tak? Ataukah kita hanya memandang diri kita yang serba serbi kekurangan, kemudian membandingkan pula dengan sejuta kelebihan yang ada pada orang lain? Kita nak rumah bak istana Negara, nak kereta spot Lomboghini atau Ferarri…kalau boleh, jalan yang kita pijakpun berkilau emas berlian. Ingat Ratu balqis apa??? Ingat kita ni nabi Sulaiman apa???

Tak salah berazam nak kejar kesenangan dunia, namun usah pula sampai lupa untuk bersyukur. Biarpun sibuk mendaki awan, usahlah lupa tunduk ke bumi memandang hijau rumput yang terhampar. Biarpun rumput berada di bawah, ia tetap lembut menadah tumit kaki tanpa mengira kita menapak dengan sopan atau kita terpelanting jatuh dari langit.

Sebesar-besar kekayaan di dunia adalah Iman. Jangan biarkan ia menjauh.

Alhamdulillah. Daku syukuri dengan setiap nikmatMu yang dikurniakan. Semoga kita tidak tergolong dalam golongan orang-orang yang kufur nikmat.


Khamis, 19 Disember 2013

Ingatkan Gajah Je Ada Belalai


Sepanjang hidup aku, tak pernah pulak dengar ada belalai lain selalin daripada belalai gajah. Tetiba hari ni baca Mstar, ada berita tentang kejadian belalai air yang didakwa sebagai putting beliung melanda Johor Bahru. Entri aku juga ada tulis tentang tu, tapi tak adalah panjang lebar, hanya sebagai catatan pendek sahaja. Selebihnya aku linkkan ke blog lain jika ada pembaca nak tengok gambar-gambar dan video puting beliung melanda Johor Bahru.


Namun begitu jurucakap Jabatan Meterologi mengesahkan bahawa Imej dan klip video yang mendakwa berlaku kejadian 'puting beliung' di Johor dan tersebar di Internet pada petang Rab itu sebagai fenomena belalai air.

Belalai air ialah pusaran angin yang terbentuk di permukaan air dan kerap berlaku di iklim tropika. Ia sering terjadi ketika ribut petir berlaku. Kekutan angin yang dibawa tidak sekuat puting beliung.

Mmmmmmm hari ni baru aku tahu tentang fonomena alam ini. Ilmu baru!

Menurut saksi yang nampak kejadian terdapat gulungan puting beliung di langit Johor Bahru tu, mereka melihat gulungan itu membentuk angin yang sangat kuat. Namun begitu fonomena berkenaan tidak terdapat dalam catatan satelit Jabatan Meterologi Malaysia. Analisis gambar dan video berkaitan dengan insiden itu dan mengesahkan ia bukan fenomena puting beliung sebaliknya belalai air yang muncul dalam tempoh masa yang singkat sahaja.


U Elak Jumpa I Kan?

Orang kata, kalau orang tu tak dapat nak fahami kita, baiklah lupakan terus. Ya…nak jadi kawan pun ada tahap pemahaman yang tertentu juga. Asyik kita sahaja nak kena faham, lama-lama boleh bertahan ke? Apalagi kalau nak lebih dari seorang kawan.

Bagi aku, hidup ni mudah sahaja. Ada orang boleh jadi kawan untuk aktiviti beli belah. Ada kawan sesuai untuk aktiviti redah belukar hendak anak biawak kemudian tembak dengan lensa. Ada orang yang lain hanya sesuai untuk berada di majlis mewah bertemankan neon galak lip lap lip lap. Dan, tak kurang pula hanya sesuai bergelumang mentari terjun masuk laut dan mengejar duyung di Antara timbunan indah karang.

Kalau beruntung, kita akan punya seseorang yang boleh bersama kita di semua tempat itu. Yang sentiasa berdiri di sisi sekalipun tanpa berkata apa-apa. Yang sentiasa mendengar dengan mata dan hati. Dan yang sentiasa menyokong segala usaha kita biarpun tanpa sepatah lafaz. Namun, kita tahu dia akan sentiasa sebegitu di sisi biarpun dia tak mampu nak lap air mata sendiripun, apalagi air mata kita. Untunglah bila ada insan begitu di sisi. Usah lepaskannya pergi.

Namun, amat malang benarlah kalau kita punyai seseorang yang datang dan perginya sesuka hati dia sahaja. Masa kita senang dia tak ada, masa kita susah dia entah di mana. Munculnya pula hanya menuntut apa yang perlu kita lakukan untuk dia tanpa sedarpun dia tak pernah lakukan apa-apa buat kita. Dia hanya jadi angin yang tidak kita Nampak, tak mampu kita miliki, tak upaya kita tahu kehadirannya.

Perlukah persoalkan “U Elak Jumpa I Kan?” bila tiba-tiba munculnya hanya melalui SMS setelah duri yang tersangkut direngkungku berjaya kutarik perlahan dan ubati lelas itu. Bukan salah dia aku tertelan duri, bukan salah dia juga ada parut dek tikaman duri itu. Soalnya, kemana dia kala duri itu begitu mencengkam rengkung. Bukannya dia tak tahu aku tercekik duri waktu itu.

Ini bukan soal dendam atau membalas semula. Ini soal hati. Hati itukan sukar untuk dimengertikan. Lalunya, bila hati menjadi hambar, bukan ada sambal belacan boleh ditambah buat pengubah rasa.Atau letak kicap agar membantu tekak untuk menelan.



Puting beliung Melanda Johor Bahru?


Tengah malam ni tersebar gambar-gambar puting beliung yang melanda Johor Bahru dan Singapura. Awalnya hanya sekeping sahaja aku nampak di facebook...gambar puting beliung berhampiran masjid sultan abu bakar Johor Bahru.

Tengah malamnya aku mula baca dan saksikan lebih banyak gambar dan video puting beliung yang melanda sekitar Johor Bahru. Silalah ke link berkenaan untuk tengok lebih banyak gambar. 

Semoga negara kita sentiasa aman dari malapetaka dan bencana alam. Setakat ini hanya tempias sahaja kita terima...

Rabu, 18 Disember 2013

Jangan Memain Sensiang Buta Ni Boleh Tak?


Tengah khusyuk atur ayat, telefon bunyi. Nombor tak kenal, tapi angkat jugak. Kot-kot ada orang nak sewa bilik kosong tu.

Dia: hello… (bukan salam ya)
Aku: ya…nak cakap dengan siapa?

Suara kena professional walaupun jawab telefon bimbit sendiri. Motifnya, masa kerja. Mana tahu kot bos kepada bos kepada bos kepada bos yang entah mana-manapun yang buat panggilan. Kang kantoi jawap tak professional payah pulak nak menjawab.

Dia: (gagap-gagap dan jawab dengan suara perlahan tak jelas dek telinga pekak badak aku ni)
Aku: ya…nak cakap dengan siapa?
Dia: Dengan awak boleh? (dengan suara perlahan dok tahan kentut gamaknya)
Aku: Awak ni siapa? (Suara nak mula naik…dah lah aku tengah banyak kerja. Ada la pulak nak main-main siang buta ni. Siang ke malam, tak payah nak main dengan aku, boleh? Masa untuk main-main dah lama habis dari hidup aku)
Dia:…errr…errr (gelabah dok fikir…kalau gelabah tu maknanya nak auta lah tu. Kalau betul, jawab je terus)
Aku: Saya tengah kerja ni…jangan main-main boleh tak? (Kang suara dah naik!)
Dia: Errr…sori…

Tau nak menikus!

Kalaupun kalian rasa nak buat surprise main cak! Cak! Tengoklah masa. Masa terlalu cepat berlalu untuk meneka siapa anda kecualilah anda tu Fahrin Ahmad ka, Ady Putra ka, Azlee Khairi ka, Sharnaz Ahmad ka...Anuar Zain ka…Remy Ishak ka, Khairy Jamaludin ka, lainlah nak romantic sensiang buta pun.

Haaaaa kan tak pepasal dah masuk entri!

Komen aku: Tak payah nak saperais bagai kalaupun dikau rasa macam nampak romantik bagai, biasanya benda-benda saperais ni kantoi tengah jalan kecuali saperais Cik Bintang nengok Hobit je nampak comey tak boleh kesan huh u huh u itupun selepas dua tiga kali kantoi!



Rindu Yang Tak Terkata


Yaaaa...sangat rindu anak tekak ini untuk makan benda ni;

katanya Durian Tangkak Tembaga...errr betul ke tu?


Alahai tekak, boleh tak saboooo sikit? Durian sedap ni tak ke mana larinya kalau dah musim. Sekarang ni musim durian ke?


Selasa, 17 Disember 2013

Azean Irdawaty Meninggal Dunia

DariNya kita datang, kepadaNya jua akan kembali. Alfatihah. Semoga rohnya dicucuri rahmat dan ditempatkan bersama golongan orang-orang yang beriman. Aminnn.

PRIMODANA filem Melayu, Azean Irdawaty, 63 tahun meninggal dunia kira-kira jam 8.30 malam di Pusat Perubatan Universiti Malaya (PPUM) Petaling Jaya Selangor malam ini, setelah menderita sejak lima tahun lalu akibat penyakit tumor dan lymphedema yang dihidapinya.

Orang Lama macam aku…ceeewahhhhh macam lama benar tu, pasti akan mengingati bakat allahyarham yang asalnya nama sebagai penyanyi pada era 70-an. Sampai sekarang aku paling suka lagu ni;



Lagu ni agak kerap juga diputarkan di radio Klasik Nasional. Klasik tak aku? Allahyarham merupakan pelakon yang mula mencipta dan namanya meledak di layar perak akhir 70-an setelah membintangi filem Esok Masih Ada arahan Tan Sri Jins Shamsuddin.

Di layar perak, Azean merupakan pemenang sebanyak dua kali trofi Pelakon Wanita Terbaik di Festival Filem Malaysia pada tahun 1980 menerusi filem Esok Masih Ada dan Langit Petang pada tahun 1982. Menerusi watak Tok Wan dalam filem Waris Jari Hantu, sekali lagi Allahyarhamah membawa pulang trofi Pelakon Pembantu Wanita Terbaik FFM pada 2008.

Filem lain lakonan allahyarham adalah Layar Lara arahan Datin Paduka Shuhaimi Baba, manakala filem terakhir lakonannya ialah menerusi filem terakhir arahan Allahyarham Yasmin Ahmad, Talentime pada tahun 2009. Di skrin televisyen banyak drama lakonannya seperti drama Aishah 50 Sen, Ratu Jamu, Kembali dan Najihah, tapi aku paling suka lakonannya dalam drama Orang Gaji yang berjaya menggeletek urat perut aku.

Allahyarham meninggalkan suami, Khairil Anwar Z.M Rashidi dan tiga orang anak, Khaeryll Benjamin, Elza Irdalynna dan Inessa Irdayanty. Semakin ramai artis veteran meninggalkan kita seperti S.Samsuddin, Noreen Nor, Din Beramboi…bla bla bla


Komen aku: Arwah seorang yang kuat dan sangat memotivasikan orang disekelilingnya. Aku sangat kagum. Dan kita tak pernah tahu bila akan dijemput. Bersediakah?

Kebakaran Besar di Tawau


Kebakaran besar pernah berlaku di Sibu Sarawak bulan Jun lalu, hari ini kejadian tragis seperti itu terjadi di Tawau, Sabah pula.

Di Tawau, orang ramai hanya mampu melihat rumah mereka hangus dijilat api dalam satu kebakaran yang memusnahkan 80 pintu daripada 10 blok rumah di Jambatan 1, Kampung Kurnia Jaya, Batu 4, Jalan Apas di Tawau kira-kira jam 8.30 pagi hari ini dan mengakibatkan ratusan penduduk di situ tinggal sehelai sepinggang.

Dalam kebakaran tersebut, Api dikatakan bermula daripada sebuah kedai runcit yang terletak di bahagian hadapan kampung terbabit sebelum merebak ke hampir keseluruhan kampung daripada blok A hingga ke blok H kampung berkenaan.

Tiga jentera bomba dan tiga kenderan utiliti serta 30 anggota termasuk pegawai telah dikejarkan ke lokasi kejadian. Kebakaran dapat dikawal hampir dua jam. Bomba mengalami kesukaran memadam api disebabkan kedudukan rumah yang rapat dan keadaan berangin ketika kejadian, tetapi keadaan air sungai pasang banyak membantu.

Sesekali Menoleh Ke Belakang Tatkala Meneruskan Heretan Langkah ke Hadapan


Fuhhhhhhh! Tajuk ke apa tah!

Dah nak habis tahun. Dah tercapai senarai utama yang perlu dilunaskan tahun ni?

Secara pribadi, aku hanya berjaya sudahkan satu perkara je tahun ni, Alhamdulillah. Perkara utama itu berjaya juga aku selesaikan, walaupun berderet perancangan lain itu terburai dek nak siapkan yang satu itu.

Namun begitu, pada masa yang sama, ada beberapa perkara yang tak ada dalam perancangan telah aku buat dan masih juga aku perlu siapkan. Alhamdulillah juga.

Hanya, dari sudut pencapaian yang dinilai oleh ketua, aku dilihat sangat tidak produktif. Sedih! Tapi hakikat kena terima. Sepanjang usia perkhidmatan aku di sini berbelas tahun ini, tahun 2013 merupakan tahun paling malang pencapaian dari sudut penilaian orang lain. Nasib baik penilaian aku sendiri masih mengatakan: inilah tahun paling cemerlang. Hanya pencapaian pribadi.

Aku selalu buat macam ni tahun ni...kalau minta buat semula, belum tentu mampu!

Kata Cik Bintang: Tak apalah. Diri sendiri lebih tahu tentang apa yang kita buat.

Terima kaasih Cik Bintang. Memang benar, tapi…hati masih lagi sedih. Sebab itu kot sepanjang minggu lepas diri jadi lemau. Emosi terganggu. Mental dan fizikal juga.

Sekalipun ini bukanlah akhiran sebuah kehidupan, dan aku sedari apa yang dibuat sepanjang tahun ini boleh dilihat hasilnya pada 2014, sebagai manusia aku tetap rasa termengkelan (pinjam perkataan yang sering digunakan arwah Othman Puteh, Alfatihah. Semoga rohnya ditempatkan bersama orang-orang yang beriman). Itu namanya Soal Hati. Entah kenapa hati sukar dipuaskan.

Masa masih ada dua minggu lagi sebelum tahun baru 2014 menjengukkan diri dan mulakan langkah baru dengan lebih semangat. Semoga dua minggu ini dapat aku manfaatkan untuk siapkan apa yang sepatutnya siap. Doakan ya…semoga tahun baru daku mulakan dengan langkah baru. Bukannya masih mengheret langkah lama seperti berlaku pada awal tahun2013.

Kepada Cik Bintang: Selamat berjuang. Semoga 2014 menjadi permulaan kepada sesuatu yang lebih baik.

PsssT: Habis kerja semalam jam 8 malam, migrin bermula sejak jam 5 petang. Sekalipun dah mandi, dah syampu kepala, dah tidur juga...jaga pagi ni masih juga tak hilang itu migrin. Petanda tak elok kerana biasanya, bila terdedah kepada cahaya terang dan suhu panas, akan berlarutan dan makin memberat. Harapnya tidak begitu.




Isnin, 16 Disember 2013

Winter Sonata di Namimara Republik


Entri sebelum ni tentang korea:

Bosan tak entri tentang Korea?
Dalam entri lepas masa kami ke naik bot (Gaetbae boat) di Abai village, aku ada janji nak tulis tentang tempat makan ikan bakar yang murah di Seoul. Memang entri tu aku akan tulis juga, tetapi bukan kali ni. Kali yang lain ;)

turun teksi menapak 100 meter ke kaunter tiket



Kali ni nak tulis tentang lokasi penggambaran drama bersiri Winter Sonata yang pernah jadi fonomena satu ketika dulu…mmmmm masa tu aku baru kerja. Semua kawan dok gila beli VCD cerita korea termasuk Winter Sonata ni.

Aku? Errrr aku ni kan rakyat marhaen. Ketika tu manalah mampu nak beli sekotak VCD yang harganya dekat RM200 tu. Depa bagi jugak pinjam…tapi mana aku nak cucuk. TV pun tak ada VCD player…silalah bayangkan betapa miskinnya aku ketika itu. Maklumlah…adik-adik masih ramai yang sekolah, kena jimat belanja.

Alasan kan? Kalau suruh beli sekarang pun aku tak akan beli. Youtube kan ada… tengok ajelah yang percuma tu huh u huh u opssssssss Hajjah Bakhiliyah keh keh keh belum pergi haji lagi ya…

berkabus engkau! mulut keluar asap bila bercakap...pagi yang sejukkkk

dah masuk dalam...inilah pandangannya bila toleh ke jeti

Gigih pakai baju kurung biru semata2 untuk bergambar...ulang sejarah di Tembok Besar hu hu hu

Setelah 10 tahun terpisah, bertemumu semula…lidah jadi kelu. Aku suka intronya!


Winter Sonata - Only you




Bagaimana daku boleh melupakanmu andai tiap detik melodi hati ini sentiasa berlagu dengan irama rindu… namun, OST From The Beginning Till Now lebih sinonim dengan Winter Sonata walaupun kalau dengar instrumental je pun dah boleh kenal.

cuba keluarkan asap dari mulut...ingatkan boleh jadi naga hu hu hu

peta namimara Republic


From The Beginning Till Now OST Winter Sonata, Ryu




I want to laugh, but u make me cry….
I never knew it was so painful to love someone. Yaaaa aku tak pernah tahu sehinggalah deritanya separah ini, ceeewahhhhh nompang luah perasaan huh u hu

berlumba-lumba nak bergayut di pokok ni ambik gambar

Lagu ni memang berhantu. Dan aku lebih suka hayati instrunmental ini…sangat sesuai pula dengan pilihan gambar-gambar dalam videoklip ni. Menusuk kalbu gitu!


Richard Clayderman - Love song in winter (Winter Sonata)




di jalan lurus ini...tangan siapakah boleh kugenggam, langkah siapakah mengiringi?

tak banyak acara tayang mafla di sini...

daun kering pun depa ni gunakan sepenuhnya untuk tambah nilai tempat ini...

Dari Seoul pagi-pagi buta lagi kami gerak naik train dan turun stesen Gapyeong. Kami ke Cheongyangni untuk naik ITX (intercity express train) untuk ke Gapyeong. ITX ni cuma boleh naik di stesen Cheongyangni dan Yongsan sahaja. Boleh juga naik subway je, asal turun di stesyen Gapyeong. Masa kami ke The garden Of Morning Calm kami guna train biasa je, beza masa pun tak banyak cuma banyak hentian berhentilah.
Terpulanglah nak naik turun train dalam Bandar ataupun naik train luar Bandar yang tak adalah laju manapun, tapi masa lebih cepat sebab depa berhenti di 2 hentian je. Yang penting turun di stesen Gapyeong. Memandangkan kami jumpa dua orang Malaysia yang lain kat dalam train, kami kongsi ambik teksi untuk ke Republic Namimara. Tak sampai 4 ribu won pun.

Pagi sangat dingin, berkabus. Risau juga cuaca begitu hingga petang. Cik Bintang dah mula sejuk gigil-gigil sejak turun train lagi hu huhuhuhu


boleh sewa kalau malas nak menapak...kami sewa basikal


Aku paling risau kalau dia sejuk. Karang mood dia ke laut gambar jadi tak cantik. Dia tak akan ada mood untuk ambil gambar hu huhuhuhu mujur kami jumpa seorang budak lelaki yang sebelum ni pernah belajar di Korea bersama 2 kawan perempuannya. Merekapun kenal kat Korea juga. Budak lelaki tu long ranjer je...maklumlah dah biasa dengan Korea. Dia yang bagi petua suruh kami beli hot pack. Dah dapat tu…barulah ceria suasana…

Hebat orang Malaysia ni, jadi peramah bila jumpa di perantauan. Walaupun tak kenal, kemudiannya boleh kenal dan jadi rakan seperjalanan. Itu istimewanya turis jepit sendal ni…betul ke eja gitu? Tak kurang juga yang baik dari tanahair, namun jadi sebaliknya bila mengembara. Sebab itulah, orang-orang tua pesan, nak kenal siapa sahabat siapa bukan adalah semasa dalam perjalanan.

Gingko menguning menumpahkan bayang di tenang tasik

bila daku bergambar...heroin akan terlindung huhuhu hasad dengki sungguh!

di sini kumenanti...entah bila dikau nak mari!

berbelas tahun tak panjat basikal...di bumi ini daku mengayuh biarpun berbaju kurung...Ohhhh sangat Ombak Rindu!


Daku sentiasa ada di sini untukmu… sentiasalah berada di titik paling dalam hati ini. Akan kusimpan kemas tanpa lepas lagi…


Winter Sonata - I'm Always Here For You




menjadi tempat wajib untuk ambil gambar

Ohhhh Kanda Jung Sang...akulah heroin itu!

macam comey je...macam cantik je!

Takdirkah mencintai orang yang sama sebanyak dua kali? Bukankah cinta itu itu ertinya sedia berkorban? Makanya, nilai pengorbanan itu tahapnya dimana? Letaknya dimana?


Winter Sonata - BYJ's Sorrows & Tears





Kerna terlalu mencintaimu, daku korbankan cinta itu untuk kesempurnaan orang lain. Dan kenangan itu tidak pernah mati biar sedetik dari lubuk hati ini. Tidakkah dikau tahu?


laluan wajib ambil gambar


Berapa lama perlu kutunggu kau kotakan janji?

macam-macam pesen ambik gambar ada!


My Memory, (Winter Sonata) By Ryu dari Album: Endless Love Winter Sonata OST





Ku ingin mencintaimu selamanya…

wajib ambil gambar di sini...kami kayuh basikal sepanjang jalan ni sambil berangan hu hu hu


sanggup buka baju tebal semata2 nak kelihatan kontras dengan hutan hu hu hu

Lagu inilah buatkan Yujin akhirnya percaya bahawa Min-hyung sebenarnya Joon-sang, kerana tiada siapa yang tahu tentang lagu mereka bersama. Makanya, mengejarkan heroinnya;

Winter Sonata; First Time



Maafkan daku, tidak mengenali cintamu…Syahdunya pertemuan sarat perasaan itu!





tupai tengah cari buah gingko...kami pulak kejar tupai hu hu hu hu



Biarpun masa begitu lama berlalu…daku sentiasa mengenangmu

Winter Sonata soundtrack, 'It Ji Ma' (Don't Forget)




jalan yang sepi...hati ini lagilah!

lupa nak ambik gambar kayuh basikal kat sini hu hu huhu nyesal! tak kan nak patah balik hu hu hu


Scene paling pilu… saat Jun Sang tinggalkan Yu Jin di rumah tumpangan tepian laut. Semua barang yang boleh mengingatkan Yu Jin kepadanya dibuang ke laut; rantai leher, syiling dan kamera.


Bila terpaksa tinggalkanmu, kuingin dikau punya memori nan indah saat kita habiskan masa bersama…




Mampukah ditahan hati sendiri agar dikau bahagia?


Mampukah daku sesetia batu menahan gunung, sedingin kali sejukkan lahar?

ataukah berlalu pergi lebih baik untukku dan untukmu?

Scene yang indah adalah di sebuah rumah dan taman indah yang direka plannya oleh Yu Jin; Secret Garden. Di sini dia menemui Jun Sang yang telah buta. Ohhhhh syahdunya! Cinta telah membawa Yu Jin ke sini…dan Jun Sang telah memanggil cinta hatinya dengan binaan rumah berkenaan;




singgah minum kopi sebelum solat di surau

tiang dari susunan buku-buku...

Awalnya, kami rancang untuk berada setengah hari sahaja di sini, kemudian akan ke The Garden Of Morning Calm kerana jaraknya memang dah tak jauh. Namun, bila dah berada di sini, dah teruja dengan pokok-pokok berwarna warni…akhirnya kami putuskan untuk berada di sini seharian.

Lagi pula, kalau nak ke The Garden Of Morning Calm guna bas, ambil masa 2 jam. Naik train lagi cepat sebenarnya. Kalau dua jam untuk perjalanan, dah sampai sana hari dah gelap. Apa nak buat dah. Buat menderita bengang je tak sempat ambil gambar cantik kat sana…baiklah kami habiskan masa puas-puas kat sini. Kalau ada jodoh akan sampai juga ke The Garden Of Morning Calm kan?

sendirian daku melangkah di lorong sunyi tanpamu di sisi

Jommmm balik! kaki dah tak larat nak angkat dah!

beratur nak balik...cuaca dah elok sikit berbanding pepagi yang berkabus


Alhamdulillah, ada juga jodoh kami ke The Garden Of Morning Calm. Nasib baik pergi, kalau tak…agak menderita juga kan?

Panjang tak entri ni? Tak adalah panjang sangat...gambar je banyak. Buat cuci mata.