Anda Juga Mungkin Berkenan

Sabtu, 30 November 2013

Siapakah Di Sisi Ketika Itu?


Dalam beberapa entri aku sebelum ni ada menyebut tentang apa perancangan nak buat bila dah pencen nanti. Memanglah hidup mati itu Allah dah tentukan panjang singkatnya, entahkan esok lusa kita padam tan sempat nak pencenpun. Namun, sekurang-kurangnya kita perlu ada perancangan untuk hidup bila pencen nanti.

Persoalannya, mampukah kita nak hidup selesa masa pencen nanti? Tak kesah sangat bagi yang berkamampuan, namun bagi aku yang sangat terasa tak mampu dengan kehidupan pada hari ini, masih terfikir-fikir tentang kemampuan untuk hidup ketika dah pencen nanti. Ketika usia renta, apa lagi kudrat yang ada untuk membanting tulang mencari sesuap nasi?

Sepuluh atau 20 puluh tahun mendatang ini, semua perkara akan lebih banyak berubah. Kos sara hidup semestinya akan lebih tinggi. Kalau sekarangpun semput tak tertarik nafas nak beli rumah pertama, apalagi rumah kedua…apa jadi pada 20 tahun akan datang? Merempat di manakah kita?

Terfikirkah kita tentang satu lagi perkara selain daripada peningkatan kos sara hidup? Bagaimana dengan kesihatan? Sekarang ni bolehlah berlagak masuk klinik panel disediakan kampeni masing-masing. Bila usia dah renta, bila dah pencen…masihkah kita boleh nikmati keselesaan perkhidmatan perubatan seperti sekarang? Layakkah kita dapat perkhidmatan kesihatan secara percuma di mana-mana klinik atau hospital?

Pada usia renta itulah, banyak penyakit mula hinggap. Kalau sekarang ni kita selsema, adakah selsema yang sama seperti sekarang ni mampu kita lalui semudah sekarang? Itu baru selsema. Bagaimana dengan pelbagai penyakit kronik lain seperti jantung, buah pinggang, kencing manis, darah tinggi…bagaimana dengan kanser?

Benar-benar yakinkah kita hidup dengan gaya yang sihat hingga pelbagai penyakit berkenaan gerun untuk hinggap? Bersediakah kita? Sekiranya menggunakan hospital atau klinik kerajaan, adakah meliputi rawatan untuk penyakit kronik serupa itu? Ataukah terbiar berbulan-bulan hanya untuk dapatkan satu tarikh temujanji dengan doktor pakar? Sekarang ni...paling cepat untuk dapat tarikh temujanji dengan doctor pakar adalah 3 bulan. Bergantung kepada siapa kita...kalau bukan sesiapa, masihkah tiga bulan?

Tiap kali baca di akhbar atau tengok berita TV tentang golongan yang tidak bernasib baik menderita kanser memohon bantuan, hati jadi sayu. Akan begitukah nanti kehidupan aku pada masa depan? Mengharap ehsan dan bantuan orang ramai. Walaupun kita ada insuran kesihatan, pernah tak semak semula setakat mana insuran kesihatan yang kita bayar setiap bulan selama bertahun-tahun itu mampu melindungi kita? Ataukah nanti, pada saat kita sangat memerlukan itu, "110 CancerCare" juga yang datang membantu?
 
 
 

Khamis, 28 November 2013

Mencintaimu...Daku Jadi Nanar


Semangat k-pop dah melanda. Sangat-sangat-sangat-sangat suka dengan filem ni. Indah;




cerita yang manis... muzik yang indah. Tetiba teringat satu filem Thailand yang indah sebegini juga...lain kali aku tampal ya...

Rabu, 27 November 2013

Maaf dari Hati Paling Dalam


Maaf, andai harapmu yang menggunung itu
Tak tertunai di alam nyata
Bukan setiap saat daku mampu laksanakan

Maaf, bukan hatimu sahaja perlu kujaga
Hati ini jua perlu dirawat
Dari luka yang membekas dalam.



Harap yang terlalu besar akan hampakanmu kembali
Kerna aku…banyak kurangnya.
Habis daya upaya jua.

Maaf, dari sudut hati yang paling dalam...



Selasa, 26 November 2013

RM13 Juta Tajaan Perkahwinan Rozita Che Wan


Wowwww!!!!

Akhirnya Cik Ta @ Rozita Che Wan dan Zain saidin umumkan juga tarikh sebenar perkahwinan mereka. Perkahwinan gilang-gemilang pasangan selebriti sensasi, Rozita Che Wan dan Zain Saidin pada 11 Disember ini menerima tajaan perkahwinan keseluruhan bernilai kira-kira RM13 juta, menjadi 'Wedding of the Year' 2013. Comey tak angka? 11, 12, 13 tu....

Lagi sekali Wowwwww!!!!!! Mencatatkan sejarah tajaan perkahwinan paling besar dan mahal tu! Tajaan berkenaan terdiri daripada set barangan kemas Habib Jewel bernilai RM10 juta.

Dalam majlis pengumuman tarikh perkahwinan Rozita Che Wan & Zain Saidin di Pusat Konvensyen Bandar Setia, Setia Alam mereka tayangkan video comey ni;

Video pengumuman perkahwinan Rozita Che Wan dan Zain Saidin



Aku suka! Aku suka! Comey sangat! Tetiba rasa nak kawin jugak jugak hu huhuhu

Mmmmmmm video pengumuman perkahwinan Rozita Che Wan-Zain Saidin ni pun dah bukan main kreatif lagi, agak-agaknya...dah tentulah video perkahwinan dan gambar-gambar nikah, sanding atau kahwin mereka lagi hebat kan? Maklumlah, sama cantik sama padan...tak sabar nak tengok gambar kahwin Rozita che Wan pulak ni...hishhhh! Aku pulak yang teruja lebih kan?

Majlis pernikahan Cik Ta akan berlangsung di Gazebo pusat konvensyen Bandar Setia, Setia Alam, Che Ta bakal menerima wang hantaran sebanyak RM23,200, mas kahwin bernilai RM9,300 serta sebentuk cincin perkahwinan dianggarkan berharga RM93,000.
Majlis berinai diadakan di Ndah Mahligai Shah Alam pada 10 Disember, manakala majlis resepsi berlangsung pada 13 Disember 2013 di Grand Ballroom, Pusat Konvensyen Bandar Setia, Shah Alam, jam 8.30 malam.

Majlis merisik Che Ta telah berlangsung di Carcosa Seri Negara pada 29 September 2013 yang dilakukan secara tertutup dan dihadiri saudara-mara dan kenalan rapat saja.

Selamat pengantin baru Cik Ta @ Rozita Che Wan. Semoga kekal hingga syurga.





Sabtu, 23 November 2013

Ku Cinta Kau Seorang


Selepas tamat siaran Diandra, slot Lestary di TV3 setiap Selasa pada jam 9 malam diisi dengan drama siri baru sebanyak 13 episod berjudul Ku Cinta Kau Seorang. Drama komedi romantik ini terbitan Global Station Sdn Bhd adalah karya terbaru Khairul Amri Khalid dan nukilan skrip oleh Shuhadatul Ain Zakaria dengan menampilkan barisan pelakon seperti Remy Ishak, Amyra Rosli, Ruminah Sidek, Faradhiya, Zack X-Factor, Hafizzuddin dan Bill Azali.

Ku Cinta Kau Seorang mengisahkan tentang Batrisya, (lakonan Amyra Rosli) yang dibesarkan dalam keluarga berada. Segala permintaan dan kehendaknya dituruti bapanya, Datuk Hisham. Suatu hari, pekerja restoran milik Datuk Hisham, Helmi (Remy Ishak) menegur sikap biadap Batrisya dengan orang lebih tua (peminta sedekah) sehingga menyebabkan wanita itu berasa malu. Dia pergi berjumpa dengan bapanya di pejabat semata-mata mahu menyuruh bapanya memberhentikan Helmi.

Datuk Hisham enggan melepaskan Helmi kerana Helmi seorang anak muda yang rajin dan tidak bermasalah melaksanakan tugas. Kecewa terhadap tindakan bapanya yang enggan memberhentikan Helmi, Batrisya bertindak lari ke luar negara selama sebulan sebagai tanda protes. Ini menyebabkan Datuk Hisham runsing dan meminta pendapat rakan baiknya, Rahim. Rahim bukan sahaja seorang sahabat yang setia mendengar keluhan Datuk Hisham, dia juga memberikan pendapat yang terbaik.

Selepas puas bercuti, Batrisya pulang ke tanah air. Dia terkejut besar melihat terdapat papan tanda ‘Untuk Dijual’ di hadapan rumahnya. Dia bergegas ke restoran bapanya, tetapi restoren itu didapati sudah tutup. Batrisya kemudian berjumpa dengan Rahim. Rahim menunjukkan surat menyatakan bapanya sudah muflis dan terpaksa melarikan diri disebabkan banyak hutang. Dalam surat itu juga Datuk Hisham menyuruh Batrisya tinggal bersama Helmi dan neneknya yang sudah tua dan nyanyuk.

Batrisya cuba meminta bantuan daripada dua rakan baiknya, Maya dan Farah, namun mereka enggan membantu dengan pelbagai alasan. Dia juga cuba menghubungi teman lelakinya, Razman, namun hampa.

Helmi adalah anak yatim piatu, tidak dapat melanjutkan pelajaran atas faktor kewangan dan terpaksa melakukan banyak pekerjaan untuk membiayai kos perubatan neneknya yang menghidap penyakit buah pinggang selain daripada sudah tua dan nyanyuk. Untuk tinggal bersama mereka (Helmi dan neneknya), Batrisya perlu mematuhi beberapa peraturan di rumah itu termasuk membantu Helmi menjaga nenek. Konflik seterusnya akan mengubah Batrisya menjadi seseorang yang baru.

Komen aku: dah dapat teka apa yang berlaku seterusnya. Tak boleh komen lebih-lebih, kang kata tak menyokong drama Melayu pulak. Tak pepasal aku kena halau pergi Zimbabwe pulak…mana nak dapat sambal belacan kalau pi dok sana?
 
 

Jumaat, 22 November 2013

Tak Terlafaz Patah Kata Ini


Ada ketikanya,
kita tak mampu untuk berkata apa-apa
biarpun sebegitu banyak perkataan meronta-ronta mahu bebas
dari rongga faring

kalau diam itu lebih baik
maka hari ini...izinkan daku menyimpan tiap kata itu
senyap-senyap di juring hati


Khamis, 21 November 2013

Falsafah Mencapai Kejayaan


Seorang rakan sekerjaku pernah nyatakan prinsip kejayaannya:

“Kalau nak ke bulan, perlu usaha untuk naik lebih tinggi dari bulan…kalaupun tergelincir, kita tetap jatuh di bulan”

Falsafahnya itu sangat mudah. Kalau kita bercita-cita nak jadi menteri, maka kita perlu usaha sehabis daya supaya berjaya jadi Perdana Menteri. Kalaupun kerusi Perdana Menteri tu tak tergapai dek tangan kita, paling tidak kita akan jadi menteri. Tak kesahlah menteri cap ayam pun, yang penting berjaya juga jadi menteri...

Bila mengejar cita-cita ni, kenalah pula tahu apa syaratnya. Barulah cita-cita tu mampu kita kejar menggunakan jalan yang betul. Janganlah pula bercita-cita nak jadi Yang Dipertuan Agong pula andainya kita tiada berketururnan raja. Lainlah macam aku ni bercita-cita nak jadi Raja permaisuri Agong, masih lagi boleh mengurat bakal Yang Dipertuan Agong. Gitulah kekdahnya!

Semoga falsafahnya itu boleh jadi falsafah untuk kita juga.



Selasa, 19 November 2013

Pergi Seoraksan National Park (OeSeorak), Korea... Balik Hari Sama


Hari ni tetiba orang terjah dok google cari maklumat tentang Villa Nabila gara-gara berita tergempar tentang kehilangan seorang remaja di Villa Nabila. Dikatakan juga budak yang hilang itu sebenarnya bukan disorok makhluk halus, jadi...mana dia hilang? Aku tak ada jawapan untuk tu sebab entri kali ni tentang Korea. Kalau nak baca tentang misteri penemuan remaja yang dilaporkan hilang di villa Nabila tu, kena semak entri aku sebelum ni...ada aku tulis sikit kat bawah tu.
 
Lagiiii??????? Tak kesahlah kalian bosanpun huh u huhu dari dok cerita tentang benda yang kita tak tahu, baik aku tulis pasal tempat yang aku pergi ni. Ohhhhh bongkak terlihat di situ!

Entri lain tentang Korea adalah di The Garden of Morning Calm, Cat Café dan rakan musafir.

Kata Cik Bintang di FB dia; Seoraksan, Pesona Musim luruh. Memang indah menawan pun pergunungan Soerak pada musim luruh ni…. Auntumn in My Heart gitu!

tiket untuk naik kereta kabel...sila simpan, kang tak leh turun pulak!

mercu tanda Soeraksan

Seoraksan atau pergunungan Seorak terletak di Daerah Sokcho, jaraknya agak jauh daripada Seoul. Seoraksan juga dirujuk sebagai Seolsan dan Seolbongsan. Gunung ini dinamakan Seorak ('Seol' bermakna 'salji' dan 'Ak' makna 'gunung besar’) kerana salji tidak akan cair untuk masa yang lama sehingga batu-batu di pergunungan itu kelihatan sentiasa putih.

Pada bulan November 1965, daerah Gunung Seorak telah diiktiraf sebagai “Natural Monument preservation area”. Pada Disember 1973, ia telah ditetapkan sebagai “Park Preservation Area”, dan pada bulan Ogos 1982, diiktiraf sebagai Daerah Pemuliharaan Biosfera oleh UNESCO.

Taman ini meliputi 4 bandar-bandar dan daerah iaitu Sokcho, Inje, Goseong dan Yangyang. Puncak tertinggi Daecheongbong di bahagian timur berada di OeSeorak manakala bahagian barat berada di NaeSeorak, yang dibahagikan lagi kepada NaeSeorak Utara dan NaeSeorak Selatan.

Ramai orang akan menginap di Sokcho untuk pergi ke Gunung Seorak ni. Tapi, jika kita tak ada masa yang panjang, perjalanan pergi dan balik ke Soeraksan pada hari yang sama boleh dilakukan dengan mudah. Jarang orang pergi dan balik semula ke Seoul pada hari yang sama, tetapi nak jimat masa, itulah yang kami buat. Pagi-pagi lagi bergerak keluar dari Seoul dan balik semula (sampai Seoul) hari dah malam.

Perjalanan ke Seoraksan atau Taman Negara Gunung Seorak kami lakukan pada 29 Oktober 2013. Pagi itu kami keluar dari hostel jam 6.35pagi. Waktu Korea ya...kalau waktu Malaysia jadi 5.35 pagi. Gigih tak kami bangun jam lima pagi untuk pergi sini? Mmmmm Cantik tak? Berbaloi-baloi!

sampai sini je pun kami dah rasa nak melompat-lompat

Cara pergi Seoraksan dan balik semula ke Seoul pada hari yang sama:

Ambil Subway ke Stesen Ganbyeong yang berada pada line 2 (hijau), keluar di pintu 4 dan menyeberang ke Stesen bas Dong Seoul. Di terminal, tiket bas untuk ke Sokcho boleh dibeli di mana-mana kaunter dengan harga 17300 won seorang untuk perjalanan sehala. Kemudian, tunggu bas di terminal 4 dan 5. Kekerapan bas untuk laluan ini sekitar 10 minit sebuah.

Dari hostel kami sampai ke Stesen Ganbyeong sekitar 20 minit kemudian dan berjaya beli tiket bas untuk perjalanan ke Sokcho pada jam 7.35pagi. Perjalanan ke Sokcho mengambil masa 2 jam 30 minit. Hanya sekali bas berhenti selama 15 minit untuk ke toilet. Kalau nak pergi Seoraksan dan balik hari kena bergerak awal-awal pagi, kalau tak...tak sempat nanti. Kalau sampai lambat, kat jalan ke gunung nanti kemungkinan jem berkilometer juga ada. kalau pergi awal macam kami, jem pendek aje.

Sampai di Sokcho, keluar dari stesen dan dapatkan bas tempatan bernombor 7-1 untuk ke Gunung Seorak. Memandangkan pada hari kejadian, pengembaraan kami adalah berempat, kami ambil teksi kerana lebih cepat dan tak perlu menunggu jadual bas. Perjalanan dengan teksi ke Seoraksan @ Gunung Seorak mengambil masa antara 15 hingga 20 minit dengan bayaran sebanyak 14 ribu won.

Perut nasi...di Korea pun tetap juga nak menyantap nasi bagai...

Tiket untuk masuk ke Taman Negara Seorak berharga 3500 won, manakala tiket untuk naik kereta kabel ke atas gunung ialah 9000 won setiap seorang. Di sini, tiket masuk perlu di beli sebaik sahaja sampai kerana perjalanan naik ialah mengikut masa yang ditetapkan. Tak boleh sesedap kepala kita je nak berebut panjat kereta kabel tu...

Kami sampai di pergunungan Seorak sekitar jam 11.00 pagi dan jadual kereta kabel yang kami dapat ialah pada jam 12.50 tengahari. Pepagipun dah ramai yang sampai terutama ahjuma, ahjussi bersemangat membawa climbing stick. Fuhhhhh! Jangan pandang rendah dengan pakcik-pakcik dan makcik-makcik ni…karang ternganga kita tak terkejorrrr. Tiket kereta kabel yang lebih awal semua dah penuh. Jadinya, kami isi masa berejam tu dengan isi tembolok dulu. Buka bekal!!!!!

Tetiba glamer! Orang Malaysia je kot yang bawak bekal macam ni huh u huhu

Siap makan, terlompat-lompat tergedik-gedik ambil gambar semua sudut. Merata tempat memotretkan gambar. Kalau boleh, setiap sudut nak bergambar. Setiap pokok nak bergambar. Pokok tu pun dok hairan, apa dah jadi dengan kita orang ni huh u huhu


Lima minit sebelum waktu ditetapkan, kami dah berkumpul dan berbaris di ruang menunggu. Bila sampai atas…Subhanallah! Subhanallah. Masha Allah! Masha Allah!
 
Tak terlafaz perkataan lain. Betapa indahnya ciptaan Allah!

Pandangan kami seakan terpukau dengan warna musim luruh di puncak pergunungan Seoraksan National Park (OeSeorak). Ohhhhh auntumn in my heart! Patutlah orang Korea sendiri berpusu-pusu panjat gunung ini. Gambar-gambar ni masih kat bawah ya...cantik sangat gunung ganang tu, jakun sekejab!



hamboihhhhh! kemain!





Ketika kami berada di sana juga, terdapat sekumpulan pelajar dan master taekwondo dari German datang “segerombolan” dan membuat persembahan di atas gunung. Kat bawahpun mereka buat persembahan.

Kami juga sempat berkenalan dengan seorang reporter dan photographer mereka yang bernama Mr Maxim. Orangnya kacak, hensem dan ramah, sempat menunjukkan gambar-gambar musim sejuk di Germany di telefon pintarnya. Bersungguh benar dia bercerita, sambil melindungi skrin telefon dari cahaya matahari tengah hari yang garang dalam jaket dipakai hanya untuk tunjukkan gambar-gambar di Germany. Terpaksalah kami menjenguk ke dalam jaketnya untuk melihat gambar-gambar tersebut sambil mendengar ceritanya. Sebenarnya, aku tak Nampak pun apa yang dia tunjuk, aku kan rabun huh u hu tapi buat-buat kagum untuk jaga hati. Ohhhhh! Budaya kita memang hipokrik! [Tak boleh tampal muka mamat hensem tu sebab ada muka kami sama hu hu hu hu]


lepak sekejap sambil tunggu giliran naik kereta kabel


pandangan dari dalam kereta kabel...takjub!

menara pandang...kat sini pun angin dah menderu-deru


Trek yang disediakan atas sana tidaklah jauh sangat, sekitar 1.5 kilometer sahaja. Mudah pula untuk diikuti. Tak adalah kami semput macam panjat tangga-tangga Bukit Namsan untuk ke Namsan Tower tu. Longgar lutut dibuatnya! Pancit ambo!

Patutlah orang tua-tua pun gigih mendaki. Anak tangga yang disediakan tu kecik-kecik je tiap satunya dengan dilapisi getah supaya tak tergelincir. Sebab tu kita boleh Nampak atok dan nenek pun selamba cimpanzi je memanjat gunung. Gunung kau, bukan busut!





kagum tak dengan atok tu?



panjat tebing untuk dapat view menarik ni

Sampai ke kawasan puncak, kami mula dengar geng taekwondo tadi sedang membuat persembahan di puncak.. bunyi haaahhh….haahhh… bergema kuat. Bayangkanlah, betapa bersemangatnya mereka.

Tapi kami tak panjat ke batu yang tinggi tempat mereka membuat persembahan sebab angin kerap bertiup kencang, tentu berbahaya. Sejuk pulak tu. Tiap kali angin bertiup, masing-masing cuba seimbangkan kedudukan berdiri. Ada ketikanya kami terpaksa duduk kerana bimbang imbangan badan tak boleh nak kawal. Silap-silap tergolek di “lanyak” angin yang tak berhenti bertiup. Mereka tu tak apalah, “kekuda” mereka dah kuat.


Dah turun pun budak-budak taekwando ni...


angina kuat...risiko untuk panjat betul-betul puncak

Gomo Kelate Gomo...hingga puncak gunung kau!

Selepas 30-40 minit (macam sekejab je…dalam 20 minit kot) pusing sana sini ambil gambar, kamipun turun semula ke stesen kereta kabel dan bersedia untuk turun semula ke bawah. Bersedia untuk solat di bawah pokok-pokok cantik yang berwarna warni daunnya kerana masa dah tak berapa banyak lagi. Kalau dah gerak balik, susah pula nak dapatkan tempat yang sesuai.





pertunjukan adik-adik taekwando...kat bawah

Dalam perjalanan balik kami singgah di Abai Village...ala,lokasi penggambaran drama bersiri Korea Auntumn in My Heart tu... sambung dalam entri lain ya.
 
 


Kemalangan 2 treler, MPV dan Kereta dekat Terowong Menora


Laluan Lebuh raya Utara Selatan (PLUS) berhampiran Terowong Menora mengalami kesesakan teruk sejauh 10 kilometer berikutan kemalangan membabitkan dua treler dan dua kereta di kilometer 257.2 hala utara kira-kira jam 4.30 petang Isnin kelmarin. Sehingga jam 8 malam kesesakan masih berlaku di kawasan berkenaan. PLUS mengubah laluan dua lorong ke selatan menjadi laluan sehala untuk melancarkan trafik.

Seorang maut, tujuh cedera termasuk dua parah dalam kemalangan membabitkan dua treler, sebuah kenderaan pelbagai guna (MPV) dan sebuah kereta di Kilometer 257.2 hala utara Lebuh Raya Utara Selatan berdekatan Terowong Menora.

Seorang pemandu treler yang membawa muatan siling, M Ukesparen, 31, meninggal dunia ketika dirawat di Hospital Raja Permaisuri Bainun (HRPB) Ipoh kira-kira jam 7 petang. Bapa mangsa yang menjadi kelindan treler berkenaan cedera parah di kepala manakala seorang penumpang Toyota Avanza patah tangan kiri. Mereka dirawat di HRPB manakala penumpang lain yang cedera ringan dihantar ke Hospital Kuala Kangsar untuk menerima rawatan.

PsssT: Betul ke kehilangan remaja di Villa Nabila tiada kaitan dengan kena sorok makhluk halus? Mana dia hilang? mana dia sembunyi?

Menurut Mazidul, remaja, Izzat Izzudin Husin dilaporkan hilang Sabtu lalu telah ditemui di Flat Desa Mutiara, Johor Bahru, bukannya di Villa Nabila. Sila baca sendiri entri penemuan remaja yang kononnya hilang di villa Nabila ni di blog Mazidul...malas nak ulas panjang. Mmmmmm buat penat je kena main dengan budak-budak ni. Isi masa lapang musim cuti sekolah kot. Apa apapun, tahniahlah kepada pihak berkuasa yang berkampung di villa Nabila penuh misteri tu semata-mata nak selamatkan satu nyawa. Bazir tenaga je… Nak kata April Fool, lambat lagi…
 
 

Isnin, 18 November 2013

Gigihlah Untuk terus Melangkah


Bila hidup pernah terhenti pada satu titik, tidak bermakna nokhtahnya berada di situ. Mungkin titik itu hanya satu hentian untuk kita lepaskan lelah sebelum kembali mendaki puncak impian.

Genggam kemaslah impian, kejapkan kegigihan...maka sambunglah perjalanan yang terhenti itu.

Tanpa putus asa, insha Allah...ada buah untuk dinikmati mengikut tahap gigih kita itu sama ada masam, kelat, payau, pahit atau manis. 

Selamat memetik buah!

Daku masih pada tahap menebas semak samun mencari jalan terang. Semoga daku ketemu jalan yang lurus dan diredai itu...Aminnnnn.

PssssT: mood sakit-sakit badan pikul bagasi hu hu huhu 


Sabtu, 16 November 2013

Perlu Ke Drama TV Tayang Adegan Gaduh Bunuh Dan Rogol?


Apa pengajaran yang penonton boleh dapat? Supaya tak merogol? Supaya tak gaduh? Supaya tak bunuh orang?

Selesa ke ibu bapa tonton drama di TV yang ada adegan gaduh-gaduh, belasah orang, ada kekerasan, ada adegan rogol bersama anak-anak?

Bila anak-anak Tanya; “Mak, kenapa perempuan tu jerit?”, adakah kita sebagai ibu bapa akan jawab “dia kena rogol, nak”.

Maka bertanyalah lagi anak-anak kecil ni “Rogol tu apa?”

Mak atau bapa nak jawab apa?

Bila budak-budak sekarang dok bergaduh bantai orang, dok merogol anak dara orang atau dok bunuh orang, kita nak salahkan siapa? Jangan dok kata TV tak salah bila tayang dengan terperinci bagaimana cara nak rogol perempuan (setakat ni belum ada lagi adegan rogol lelaki), cara bagaimana nak bunuh orang, cara bagaimana nak bantai budak, cara laki bantai bini.

Seni memanglah seni, namun bukankah ada batasnya. Dan…hanya akukah yang kurang daya seni?



Jumaat, 15 November 2013

Satu Tarikan Nafas Selamatkan Dari Hasutan Syaitan


Sempena hari Jumaat, moga catatan ini bermanfaat.

Lokasi kejadian: Pejabat penjawat awam
Tempat: Bangi
Masa: jam 4.15 petang

Satu petang yang mendung, telefon sebelah aku bordering. Pada deringnya yang ke dua aku dah angkat. Telinga menangkap bunyi gelak ketawa di hujung sana. Meriah benar!

Cik Kak Suara tak merdu: Ni Fairus ek…bukan ek?

Mmmmm Nampak benar dia tak ada ilmu komunikasi yang sepatutnya. Beginikah cara penjawat awam berkerja? Akupun penjawat awam juga…boleh aje pun berformal untuk urusan rasmi.

Aku yang cuba control ayu: Assalamualaikum, cik nak bercakap dengan siapa ya?
Cik Kak Suara tak merdu: Fairus…Fairus ada?

Kalaulah dia tahu apa itu komunikasi formal, dia akan tahu nada suara bagaimanakah sepatutnya diutarakan, bukannya sama nada dengan berbual dengan rakan-rakan di pasar malam atau semasa acara mencari kutu di tangga.

Aku yang cuba control ayu: Minta maaf, salah nombor…
Cik Kak Suara tak merdu: Ni kat mana? Siapa ni?

Aku yang cuba control ayu: salah nombor ya cik…di sini tak ada sesiapa bernama Fairus.
Cik Kak Suara tak merdu: Ni siapa? Siapa nama? Pejabat dekan? Pensyarah?

Apa yang kalut sangat tu kak? Engkau tu salampun tak bagi, apa lagi kenalkan diri, usah salahkan orang andai tidak selesa untuk nyatakan nama sendiri.

Aku tarik nafas dalam-dalam. Lepaskan perlahan-lahan hingga dada betul-betul kosong. Mulut memang dah terbuka untuk beri syarahan perdana.

Cik Kak Suara tak merdu: Nama pun tak boleh nak bagi tahu? Tak boleh tahu? Apa kes nak bagi tahu nama pun tak boleh?

Aku syak, wajahnya pun tak ayu mana berdasarkan suara dan tuturnya macam makcik jual nasi kerabu kat pasar malam tu. Dan, ketika perkataan pertama mahu kututurkan, otak tiba-tiba menghantar isyarat “tak payahlah melayan makcik tu, kalau ilmu komunikasi lisan pun dia tak ada…apa boleh kita jangka dia ada pHD ke apa yang reti terima syarahan perdana engkau nak bagi tu. Makin layan, engkau yang meroyan nanti,”

Baik tak otak aku? Dengan jasa otak yang pantas itulah makanya aku hanya diam sahaja hingga dia hempas telefon. Ya, dia hempas telefon. Telefon milik Kerajaan Malaysia. Mmmmmm barangkali dia dah tak ada mood nak sambung semula gelak tawanya sebelum telefon aku tu.

Nasib baik hanya di telefon, bukan bersemuka. Kalau tak...mmmm kalau tak aku sendiri tak tahu adakah syaitan yang direjam itu tergoleh kehampaan atau terguling bergelak ketawa meraikan kemenangan bila aku tidak Berjaya mendidik otak sendiri.
 
Alhamdulillah. Dengan satu tarikan nafas, memberi sedikit ruang biarpun hanya beberapa saat dan menyelamatkan aku dari hasutan syaitan yang direjam. Niat asalnya nak bagi syarahan perdana kepada pemanggil yang tak ada ilmu komunikasi itu. Hanya dengan satu jeda melalui tarikan nafas, aku Berjaya mengekang nafsu dari menyakiti minda dan hatinya.

Aminnnn ya Allah. Bila letak gagang telefon, aku bagaikan nampak setan jantan dan setan betina terguling-guling kehampaan. Yeahhhhh! Aku menang kali ni!



Khamis, 14 November 2013

Berdebar-Debar Sejak Minggu Lepas


Hari ni ramai ibu bapa tak sedap duduk. Tak lena tidur sejak minggu lepas pun ada. Memasing lebih berdebar-debar berbanding anak-anak yang berada di tahun enam dan telah menduduki Ujian Penilaian Sekolah Rendah (UPSR) tahun 2013. Anak-anak mereka ni Nampak tak kesahpun. Mak ayah yang lebih ya!

Itu mak bapak. Macam mana pulak dengan makciknya ni? Sama lah jugak berdebarnya. Berdebar ada makna tu!

Hari ni, pelajar yang menduduki Ujian Penilaian Sekolah Rendah (UPSR) tahun 2013 akan mendapat keputusan peperiksaan itu di sekolah masing-masing selepas jam 10 pagi. Masa si Angah dapat keputusan UPSR tahun 2011, aku yang pergi teman dia, kali ni giliran si Fahmi pulak. Dah tentulah ummi dan abah depa yang ambik.

Selain mendapatkan keputusan peperiksaan UPSR 2013 menerusi sekolah masing-masing, calon boleh membuat semakan keputusan UPSR melalui sistem pesanan ringkas MySMS 15888 dengan menggunakan format penghantaran seperti berikut;

Taipkan: UPSR (Angka giliran) dan sms ke 15888

Contoh

UPSR AZ1211221 sms ke 15888


Perkhidmatan MySMS akan diaktifkan bermula 10 pagi, 14 November dan akan ditamatkan pada 11.59 malam, 20 November 2013


Kenapa pulaklah makcik ni pulak yang berdebar lebih?

Kalau baca entri aku yang lepas di tajuk Graduasi Pada Hari Terakhir Sesi Persekolahan akan tahu sebabnya. Tahun ni pula, seorang anak buah aku duduki peperiksaan UPSR iaitu si Fahmi, manakala Syafik pula duduki peperiksaan PMR. Gamaknya berapa banyak makcik kena sediakan imbuhan untuk mereka ya?

Harap-harapnya, bonus setengah bulan gaji penjawat awam dapat ketika pembentangan Bajet 2014 lepas boleh menampung kos tu. Mmmmmm bayangkan kalau si Syafik tu dapat 9A dan si Fahmi pula dapat 5A…harus terjelepek makcik nak cari RM1400 ni…berdebar-debar tak? Dah tentulah makcik akan terlebih debarnya huh u huhuhu

Apapun, kena tunggu petang lah ya untuk tahu keputusan UPSR 2013 Fahmi.


Rabu, 13 November 2013

Aksi Panjat Memanjat!


Gigih tak dia?


Lantai Kompleks KDN Air Keroh merekah


Alamak! Berita panas ni! Berita gempar ni!

Tak sabar nak tunggu hari sing baca berita ni.

Di AIR KEROH, Kira-kira 1,000 orang kakitangan termasuk orang awam di Kompleks Kementerian Dalam Negeri (KDN) diarahkan mengosongkan bangunan itu, petang semalam setelah didapati sebahagian jubin lantai di sebuah bilik di tingkat empat bangunan KDN itu didapati merekah.

Kejadian berlaku di sebuah dewan makan apabila jubin lantai retak dan pecah sepanjang tiga meter. Ketika kejadian 2.30 petang itu, kira-kira 20 pekerja yang berada di dewan tersebut terdengar bunyi letupan kecil menyebabkan mereka berlari meninggalkan dewan di tingkat empat kompleks berkenaan.

Semua kakitangan dan orang awam diarahkan mengosongkan bangunan terbabit kira-kira jam 3.15 petang. Berdasarkan pemeriksaan pasukan bomba dan Jabatan Kerja Raya (JKR) di kompleks itu kemudian mendapati tiada kerosakan serius pada struktur bangunan. Kesemua lapan jabatan di kompleks itu dibenar beroperasi seperti biasa hari ini.

Walau bagaimanapun, pakar forensik JKR akan menjalankan pemeriksaan lanjut bagi menilai keselamatan bangunan itu. Kena tunggu berita ni!


Selasa, 12 November 2013

Minum Kopi Sambil Belai Kucing Di Cat Café, Korea.


Pengalaman jalan-jalan di Korea aku dah tulis di entri tentang keindahan The Garden Of Morning Calm dan mengenali rakan musafir. Ini entri ke tiga, mungkin ada dua entri lain akan menyusul tetapi dengan kadar yang tidak begitu cepat ya. Ada masa nanti aku kongsikan pengalaman tersebut.

Di Korea, banyak perniagaan ketengahkan jenama seperti Hello Kitty. Kat Malaysia kita boleh tengok ada kafe Upin dan Ipin. Satu lagi konsep kafe mereka adalah bersumberkan binatang kesayangan seperti kucing dan anjing.
 
Kami berpeluang menikmati suasana minum kopi bersama kucing-kucing yang gebu dan comel di Cat Café semasa di Korea tempoh hari. Sebenarnya, kami jumpa kafe ni secara tidak sengaja.

Kami merancang untuk jalan-jalan nikmati suasana beli belah di Myeong-dong asalnya. Tetiba ternampak moskot ni;


Dia Berjaya goda kami hu huhuhu

Myeongdong ni antara kawasan beli belah utama di Seoul dari barang jenis murah hingga kedai jenama antarabangsa, termasuk Lacoste, Polo Ralph Lauren, Forever 21, Bulgari and Louis Vuitton, ataupun produk dihasilkan di Korea terutama kosmatik seperti Nature Republic, Missha, The Face Shop and Skin Food. Kawasan ni kawasan tumpuan orang muda seperti Bukit Bintang tu. Kami yang tak berapa nak muda ni tak berapa kena anginlah untuk jelajah kawasan ni.

Tukar plan saat akhir. Sambil legakan lenguh kaki dek berjalan entah berapa km hari tersebut, makanya kami ambil peluang untuk rehatkan minda seketika sambil minum kopi. Makanya, singgahlah kami seketika di sini;



Konsep mereka sangat mudah. Bayaran 8 ribu won untuk nikmati secawan kopi sambil bermesra dengan kucing-kucing tersebut.

Menarik kan cara mereka meniaga? Bayaran masuk dikenakan dengan segelas minuman. Kemudian bersantailah dengan binatang kesayangan tu berapa lama kita suka.




Berapa lama sangatlah kita boleh melayan kucing tu pun. Lepas hilang lenguh kami teruskan agenda asal menjelajah tempat beli belah bak pasar malam Chow Kit tu, kemudian balik tanpa beli apa-apapun. Fuhhhhhh! Memang bukan kaki shopping kan, gitulah jadinya!


bukan mudah nak skodeng si hensem Korea ni...

Sampai dua aku tampal untuk cuci mata!

Penggemar kucing memang seronok dikelilingi makhluk cantik ni. Aku? Errrrr....geli sebenarnya. Datang sini sebab nak tengok pengalaman baru. Jom layan gambar-gambar kucing yang menarik di Cat Café, Seoul;







macam hensem je...macam kacak je! Macam hensem je!







Masa balik dari Cat Café ni, kami terserempak lagi dengan mascot kucing macam kat atas tu, tetapi terperosok tepi dinding keletihan. Comey sangat! Sayangnya gambar berkenaan tidak dapat dikongsikan kat sini sebab ada orang menyamar jadi kucing betina kat sebelahnya hu hu huhuh u Opssssss! Jangan marah Cik Bintang keh keh keh!

Pengalaman baru untuk kami. Sebenarnya ada juga Dog Café...tapi, haruslah kami tak masuk kan hu hu hu hu