Anda Juga Mungkin Berkenan

Khamis, 31 Oktober 2013

Antara Aku Dan Kita, Ada Beza Tak?

 
Aku pernah buat ujikaji kat blog ni, mungkin ada yang perasan…mungkin juga tidak.

Perasan tak? Sedar tak? Kepada yang tak perasan sangat ujian tu, boleh tengok entri aku tentang kita selalu anggap diri kita je bagus. Kemudian bandingkan pula dengan entri Perangai tak senonoh.

Boleh Jumpa Tak Bezanya?


Bezanya hanya penggunaan kata ganti diri “kita” dan “aku” sahaja.

Walaupun bezanya sekecil itu, tapi tanggapan pembaca sangat besar. Boleh perasan tak?

Bila guna kata ganti diri “kita” walaupun kemudiannya letak juga “Aku” dalam kurungan, namun Nampak macam situasi berkenaan berlaku di sekeliling. Berlaku di mana-mana.

Bila guna kata ganti diri “Aku”, pembaca ingat kejadian berkenaan adalah berkenaan dengan perangai aku sebagai tuan punya blog. Makanya, terlihat macam perangai aku tu tak begitu senonoh sikit kan?

Kenapa aku gunakan “kita” dan “aku”?

Bila ceritakan tentang sesuatu yang buruk, adalah lebih baik kita tidak merujuk secara terus kepada empunya diri seperti “pak Ali”, “Mak Mertua si Semaun” dll. Bila letak nama, ibarat kita meletakkan kesalahan itu kepada seorang sahaja sedangkan perangai negatif itu boleh kita jumpa kat mana-mana sahaja. Tak pepasal jatuh fitnah atau menuduh orang pulak. Mana tahu nama yang kita tulis itu wujud di dunia nyata. Rasa hati dia pulak!

Kenapa guna “aku”? Sebab itu lebih mudah dari letak nama orang lain. Hanya risikonya, pembaca akan menjadikan perkara negatif itu sebagai sebahagian daripada penilaian terhadap diri kita. Ya lah…bila baca blog bukannya kita kenal tuan punya penulis tu terutama yang tak pernah tampal muka di blog macam aku ni. Penilaian dibuat berdasarkan tulisan yang dibaca.

Dengan dua kata ganti diri itupun dah boleh buat pelbagai tafsiran kepada penulisnya, apalagi dengan sebegitu banyak perkataan yang kita tulis. Jadi, silalah berhati-hati bila menulis entri walaupun kita menulis blog sendiri. Besar kesannya.
 
 
 

Rabu, 30 Oktober 2013

Autumn In My Hearts



Antara daunan mapel yang berguguran, biarkan kurawat lelas yang kau tinggalkan...


puaskah lunyaikan hati ini menjadi serpihan, berterbangan bak debu
kala semilir angin berpuput lerailah bungkah rasa...



Selasa, 29 Oktober 2013

Solat Musafir dalam 30 Minit Ustaz Don


Hari ni nak belajar tentang Solat Musafir. Kuliah hari ni edisi 30 minit Ustaz Don yang hensem dan kelakar tu. Jom kita…eh, moga-moga kuliah hari ni memberi kita ilmu baru ataupun ingatkan semula mana-mana ilmu yang kita dah ada tapi ada masanya kita terlupa. Maklumlah, tuntut ilmu tu semua masa sekolah dulu lagi…selagi tak guna, bukan mudah nak perangat semula kan?

Jadi, macam mana nak ringankan amalan solat dan puasa, terutama solat.


Ustaz Don - Solat Musafir 1



Diakhir perbincangan dinyatakan bahawa tidak ada tempoh waktu musafir untuk membolehkan kita kita lakukan solat musafir (jamak dan Qasar) menurut mazhab Maliki dan Hambali.


Ustaz Don - Solat Musafir 2





Ustaz Don - Solat Musafir 3





Ustaz Don - Solat Musafir 4




Panjang lebar penerangan Ustaz Don ni…siap dengan suara latar lagi hu h u huh u hilang mengantuk dengan telatah ustaz ensem ni.

Alhamdulillah, berkongsi ilmu kita. Moga-moga ada manfaatnya.


Isnin, 28 Oktober 2013

Solat Jamak Dan Qasar Bila Musafir



Bila kita bermusafir, selain dari kita perlu pelajari cara solat dalam kapal terbang, kena juga dalami ilmu tentang solat jamak dan qasar. Jom kita ingat-ingatkan semula tentang Solat Jamak Dan Qasar masa musafir ni…maklumlah, dah lama tak merantau, mengembara, berpetualang ni…

Jamak = himpunkan solat, kerana kesulitan
Qasar = pendekkan solat, kerana musafir


Solat semasa sakit, sukar dan musafir dalam seminar di USM Kubang Kerian;



Adab-adab semasa musafir, doa-doa, syarat-syarat solat jamak dan qasar,



Solat ketika musafir oleh Hassan Din Al Hafiz;




Penerangan oleh Ustaz Azhar Idrus tentang solat ketika musafir;




Kiraan jarak musafir lebih kurang 90km atau 56 batu boleh lakukan solat jamak dan qasar.




Tempoh masa boleh melakukan Jamak dan Qasar menurut Imam Shafie:



Menurut mazhab Imam Shafie: Tempoh dianggap lama adalah 4 hari atau lebih, tidak termasuk hari sampai dan hari kembali. Selepas tempoh 4 hari, ianya sudah dikira bermukim.

Tidak ada tempoh waktu musafir untuk membolehkan kita kita lakukan solat musafir (jamak dan Qasar) menurut mazhab Maliki dan Hambali.


Kekeliruan tentang Solat Jamak Dan Qasar oleh Ustaz Fathul Bari



Solat Qasar hanya setelah melakukan perjalanan.

Persoalan Jamak dan Qasar akhirnya perlu merujuk kepada kebiasaan dan keadaan. Kalau naik jet pergi kerja di Shah Alam, boleh Qasar tak berbanding kayuh basikal atau berjalan kaki? Gitulah perumpamaannya.

Rasulullah S.A.W pernah Qasar selama 18 hari di Mekah. Dalam peperangan Tabuk, 16 hari Qasar solat.

Jamak dan Qasar boleh dilakukan bila alami kesukaran dalam perjalanan @ bermusafir sepanjang perjalanan walaupun dua tahun jika tidak berniat untuk menetap di situ.


Penerangan DR. MAZA tentang SOLAT JAMAK & QASAR;




Panduan Solat Jamak Dan Qasar




Cara Solat Jamak Dan Qasar




Mintak tolong ya…sila jangan jamak dan qasar untuk solat subuh.

Errrr…terpanjanglah pulak entri ni. Tak apa…asalkan semua kekeliruan telah terungkai.
 
 

Ahad, 27 Oktober 2013

Solat dalam Kenderaan



Bila bermusafir, amalan wajib tetap kena laksanakan terutamanya berkaitan solat. Dalam Islam, banyak perkara dalam hal ibadat diringankan ketika kita bermusafir.

Takutlah kamu kepada Allah sekadarnya kemampuan kamu…ingat tu! Masalahnya nak atau tidak aje.


Solat Di Atas Kapal Terbang



Dalam video ni diterangkan macam mana cara nak tayamun dan solat dalam kapal terbang, solat secara duduk, imam baca surah yang panjang, solat dengan berkasut, pakaian perempuan yang meleret di atas tanah digunakan untuk solat, guna pakaian dry cleaning untuk solat, cara ambil wuduk bagi musafir yang pakai kasut but.


Tidak ada istilah solat hormat waktu ya… menurut Dr. MAZA (dan pendapat beberapa orang ilmuan lain,);



Cara wuduk dan tentukan kiblat dilakukan imam Ahmad di tempat yang tidak diketahuinya.


Cara wuduk dalam kapal terbang



Cara wuduk dan tayamun dalam kapal terbang.

Bagaimana? Mudahkan Islam tu?

Nak solat tidak semestinya kena ada set telekung solat yang cantik berbunga-bunga warna pink, tak perlu kena tunggu ada lori Syabas dulu ya untuk ambik wuduk macam pili bomba…pakai kasut but getah aras lututpun boleh. Dalam hutan pun boleh walaupun tak ada mukana, gunakan sahaja pakaian seharian kita asalkan menutup aurat dan bersih.

Kalau tak ada sejadah boleh tak? Sejadah yang kita beli dari Parsi itu harganya lebih seratus, sayang pulak kalau nak hampar di atas tanah di taman. Risau pulak materialnya dari sutera itu rosak huh u huhu siapa suruh beli yang mahal-mahal kalau sayang… sujud saja atas tanah. Atas rumput pun boleh asalkan tak ada najis. Ada berani?

Silalah berani!
 
 

Sabtu, 26 Oktober 2013

Pengambilan Siswazah UKM Sem 2 Sesi 2013/2014


Hari ini bermula konvokesyen ke-41 UKM di Bangi. Bermula semalam dah berlaku kesesakan di laluan utama ke UKM. Tahniah kepada adik-adik yang berjaya dan konvo pada hari ini.

Kepada sesiapa yang berminat, bolehlah memohon sekarang. Iklan Pengambilan Pelajar Siswazah Semester II Sesi 2013/2014 dah pun keluar. Cepat sambar ya...



Penganjur / Penganjur Bersama: Pusat Pengurusan Siswazah UKM

Walaupun tempohnya masih panjang...kan lebih baik mohon awal-awal. Taklah nanti kelam kabut.

PssssT: kepada sesiapa yang berada di sektar Bangi, bolehlah ikut serta dalam Pesta Konvokesyen UKM yang diadakan di Dataran Gemilang (berhampiran stadium UKM nun). 









Jumaat, 25 Oktober 2013

Teks Penuh Ucapan Belanjawan Bajet 2014


Teks Penuh Ucapan Belanjawan Bajet 2014 hanya akan dimuatnaik di website Bajet 2014 selepas ucapan pembentangan oleh Perdana menteri. Malam nanti dah boleh download teks penuh ucapan bajet 2014 ni. bolehlah kita teliti setiap perkara. setakat dengar sepintas lalu kat TV atau radio, memang tak boleh nak faham sangat.

Kalau malas nak ke website atas tu...boleh download terus teks penuh ucapan Belanjawan Bajet 2014 . Dalam bentuk pdf ya...

Berikut antara ringkasan dan intisari ucapan bajet @ Belanjawan 2014 yang ada kena mengena dengan aku je ya...

Mulai 2014, pembayar cukai tidak perlu lagi isi borang cukai jika berpuas hati dengan jumlah potongan cukai yang dilakukan.

Subsidi: akan distrukturkan semula supaya orang yang layak sahaja menerimanya.

Cukai jualan dan perkhidmatan dimansuhkan dan digantikan dengan cukai barang dan perkhidmatan @ Cukai GST,  berkuatkuasa pada 1 April 2015 dengan kadar 6%

Kadar cukai pendapatan akan diturunkan 1 mata.  Struktur cukai pendapatan individu akan ditambahbaik.

Peruntukan terbesar diberikan kepada bahagian pendidikan. RM54.6 billion daripada jumlah keseluruhan bajet 2014 diperuntukkan untuk bahagian ini.
i.                     Pra-sekolah: tambah bilangan
ii.                   Tingkatkan profesion guru
iii.                  Tambah kemudahan internet sekolah luar Bandar
iv.                 Baiki bangunan sekolah usang

Di peringkat tinggi: tingkatkan penyelidikan dan penulisan.  Penerbitan jurnal ilmiah peringkat antarabangsa, diwujudkan pusat arkeasitasi kebangsaan.

Bantuan RM100 kepada pelajar sekolah rendah dan menengah akan diteruskan.


Voucer buku 1 Malaysia BR1M diteruskan dengan nilai RM250...agak-agaknya aku masih tersenarai tak? hu hu huhuhu 

Menambahbaik kemudahan pengangkutan awam...yang ni aku suka. Boleh jimat kos kalau pengangkutan awam kita cekap.  Kalau ada LRT, MRT dan baas yang cekap untuk aku pergi kerja, dah tentu aku lebih suka guna. Jimat! Masalahnya sekarang...hu hu hu hu malas nak komen, kang kena halau!

Pembangunan luar Bandar: RM41 billion diperuntukkan untuk baikpulih dan naik taraf jalan luar Bandar dan bina lebuh raya. Sediakan air bersih di kawasan luar Bandar. Tengah syok taip, tetiba laptop mati habis bateri huh u huhuhu…tertinggal sudaaaaaaa point utama!

PDRM dan ATM: bina ibu pejabat polis daerah dan kuaters, lengkapkan kemudahan ketenteraan, tambah CCTV di 25 PBT, mantapkan ESCOM, dll

Pemuliharaan alam sekitar dan sumber: program mycarbon, penubuhan yayasan hijau dengan geran pelancaran RM15 juta, RM40 juta untuk dalam dan lebarkan Sungai bertam di Cameron Higlands, dll.

Kesihatan: Seramai 6800 orang jururawat akan ditambah. Pesakit dialysis buah pinggang  akan dibekalkan CAPD bernilai RM15 ribu ringgit diberikan secara percuma. Pesakit diabitik pulak dibantu dengan mengurangkan subsidi gula sebanyak 15 sen hu hu hu hu hu Terima kasihlah Perdana Menteri. Kat rumah kami di kampung tu, gula digunakan sekilo sehari. Nampak tak betapa ramainya tetamu datang rumah kami hu hu hu hu orang datang tak kan tak mau hidang air walaupun tak ada biskut kering. Esok harga gula naik ya!


Bila dengar bab rumah, hu huhuhu dengarnya pasal rumah mampu milik, rumah mesra rakyat, rumah idaman, perumahan 1Malaysia  blab la bla…errrr ada subsidi RM15 ribu? Biar benar…aku tak focus ka? Aku terlelap ka? Mmmmmm memang sah nak kena semak teks penuh ucapan bajet 2014 ni, baru boleh buat pencerahan.

Pelepasan cukai bagi golongan sederhana: pelepasan cukai khas sejumlah RM2,000 bagi golongan  berpendapatan hingga RM8 ribu bagi pendapatan tahun 2013.

Penyeragaman harga barang antara semenanjung dan sabah dan Sarawak dilakukan.  Sebanyak 60 buah kedai rakyat 1Malaysia akan ditambah.

Penjawat awam dihargai melalui menambahbaik 81 skim penjawatan penjawat awam. Ramai orang dok tunggu part akhir ni...

BR1M 3.0 akan ditambahbaik, Pendapatan bulanan isi rumah sebanyak RM3000 ke bawah menerima BR1M 3.0 sebanyak RM600. Malah, Diperluaskan kepada isi rumah yang berpendapatan hingga RM4000 yang akan menerima sebanyak RM450, manakala Individu bujang berusia 23 tahun dan ke atas akan menerima sebanyak RM300.

iBR1M (insuran) diberikan kepada semua isi rumah BR1M sekiranya berlaku hilang upaya kekal.

Bantuan  khas kewangan sebanyak RM250 diberikan kepada pesara, kepada penjawat awam dapat bonus setengah bulan gaji dengan bayaran minimum RM500 akan dibayar pada bulan Januari 2014.

Komen aku: Alhamdulillah seadanya. Malam ni nak pergi beli gula...











Intisari Belanjawan @ Bajet 2014


Alhamdulillah, setelah menunggu hampir setahun, sempena pembentangan belanjawan @ bajet 2014 ini, hari ni terima komputer baru. Yang lama tu memang sangat nazak…nak save pun ambil masa 5 minit, macam komputer dari zaman batu pulak huh u huh u macamlah pada zaman batu dulu ada computer segala.

Alang-alang ada komputer baru, berialah mengadapnya hingga mata naik juling. Sebelum pembentangan belanjawan @ Bajet 2014 lagi aku dah klik tayangan online tv3 ni, tengok ulasan para pakar ekonomi tentang pelbagai hal berkaitan Bajet 2014, terutama isu panas berkaitan cukai GST yang bakal dikenakan…mula-mula memanglah laju. Maklumlah, guna LAN…maklumlah, guna komputer baru.

Akhirnya...senyapppppp!
Nampak gayanya, kenalah cari TV jugak...macam manalah nak jadi negara maju kalau macam ni hu hu hu hu errrrr errrrr errrrr....mana boleh komplen banyak-banyak, kang kena pindah dok Zimbabwe pulak.

Errrrr nak cari TV lah, kalau tak macam mana nak kemaskini blog tentang intisari, intipati bajet 2014 pulak kan?
Errrr agak-agaknya dalam Belanjawan bajet 2014 penjawat awam dapat bonus berapa bulan gaji ya?

Lisa Surihani Sokong Pasukan Bola Sepak Kelantan TRW

Minggu lepas perlawanan bola sepak semi final antara Kelantan TRW dan pasukan ATM berlangsung di stadium Selayang dengan keputusan TRW mengatasi ATM satu gol.

Kali ni perlawanan dah tentu berlangsung di Stadium Sultan Muhammad ke IV Kota Bharu. Kedua-dua pasukan ni sama kuat sebenarnya. Awal tahun dulu ATM Berjaya jadi juara piala sumbangsih (ya ke ni nama piala tu? Malas nak semak semula). Dalam Piala Malaysia, dah tentu saingan tetap akan sengit.


Lisa Surihani dan Yusry pun Gomo kelate Gomo, terima kasih Lisa Surihani dan kanda Yusry sebab sokong TRW ;)



Apapun keputusannya nanti, kenalah terima dengan hati yang terbuka. Masa balik kampong hari tu aku dah beli mafla TRW di pasar borong wakaf che yeh, manakala anak buah pulak beli jersi merah TRW. Katanya, dia hanya akan pakai kalau Kelantan menang aje huh u huh u dikau tak sesetia mana Along oiiii!

Jom ramai-ramai tengok bola malam ni ya…

Teruja pulak nak tunggu keputusan perlawanan bola sepak antara Kelantan TRW dan ATM ni…

Selamat berjuang TRW. Gomo Kelate Gomo!

UPdate: keputusan perlawanan bola sepak antara Kelantan - ATM malam tadi berkesudahan dengan seri 2-2 dengan agregat 4-3. Tahniah Kelantan TRW yang layak ke final Piala Malaysia 2013. Kelantan bakal bertemu sama ada Pahang atau Sarawak bergantung kepada satu perlawanan semi final malam nanti. Pahang menang selesa dengan Sarawak 3-1 minggu lepas, jadi kemungkinan untuk Kelantan bertemu Pahang dalam perlawanan akhir @ final Piala Malaysia sangat besar.







Khamis, 24 Oktober 2013

Video Tangkapan Lelaki Mengamuk di LRT Gombak


Semalam heboh tentang kejadian pegawai Ambank mati ditembak pengawal keselamatan semasa membuka pintu bilik kebal. Hari ni, heboh pula cerita lelaki mengamuk menikam dan membunuh 2 orang mangsa serta mencederakan 2 orang lagi.

Pagi tadi, kira-kira jam 11.20 pagi seorang lelaki yang dipercayai mempunyai masalah mental, bertindak menikam empat mangsa di tiga lokasi berasingan sekitar Taman Melati, Gombak. Dalam masa 40 minit sahaja, dua orang meninggal dunia di tempat kejadian sementara dua lagi termasuk seorang warga emas cedera parah dan kini dalam keadaan kritikal.

Ia bermula apabila suspek, bekerja sebagai pemandu van sebuah syarikat rokok, membuat penghantaran ke sebuah kedai di Stesen LRT Gombak. Sebaik menghantar rokok, suspek dengan tidak semena-mena mengeluarkan pisau rambo dan menikam pemilik kedai, wanita berusia 60-an dan pembantu kedai, wanita warga Indonesia, berumur 40-an.

Suspek kemudiannya melarikan diri menaiki van menuju ke arah Stesen LRT Melati dan melanggar sebuah van penghantar barang (air mineral) dipandu seorang lelaki berumur 48 tahun di Jalan Persiaran Pertahanan, kira-kira tiga kilometer dari stesen lokasi kejadian pertama. Mangsa ditikam sebanyak 3 kali ketika turun dari van untuk melihat keadaan, menyebabkan mangsa rebah dan meninggal dunia di tempat kejadian.

Suspek memandu semula van ke arah Wangsa Maju dan melanggar sebuah kereta jenis Toyota Hybrid dipandu remaja berusia 25 tahun. Pelajar Kolej Tunku Abdul Rahman, Wangsa Maju, cuba melarikan diri, namun dikejar suspek sebelum ditikam sehingga meninggal dunia. Orang ramai yang melihat kejadian itu bertindak membelasah suspek namun suspek hanya melaungkan takbir sambil mengucap berulang-ulang kali menyatakan dia utusan dari Nabi Muhamad, untuk membunuh mereka.

Kejadian hanya berakhir kira-kira jam 12 tengah hari, iaitu 40 minit setelah suspek berjaya ditahan oleh anggota polis peronda Dang Wangi dengan kecederaan di kepala. Kes disiasat di bawah Seksyen 326 dan 302 Kanun Keseksaan.

Video penahanan lelaki mengamuk dan menikam 4 orang di Gombak telah tersebar di facebook. Tak dapatlah pulak aku mengesan sumbernya, tetapi semasa ditangkap, dia melaungkan “Allahhu akbar” berkali-kali.

Akhirnya, Berjaya juga aku jumpa Video Kejadian Amuk Di LRT Taman Melati, Gombak;



Kita serahkan kes ni kepada pihak berkuasa untuk selesaikannya ya…tak payah gigih jadi hakim di Facebook dan blog ya...
 
 

Iklan Jawatan Kosong Pengurus Rumah, Rumah Ronald Mcdonald-PPUKM


Kepada yang sedang mencari kerja, ada kerja kosong diiklankan di Rumah Ronald Mcdonald-PPUKM. Rumah Ronald Mcdonald-PPUKM mempelawa individu yang berkelayakan dan berminat untuk memohon jawatan pengurus rumah, rumah Ronald Mcdonald-PPUKM.


Untuk keterangan lanjut sila hubungi talian: 03-7843 3388, Sambungan: 3361 (Pn.Mmeem A. Rrahman).
 
Rebutlah peluang keemasan ni. Bukan mudah nak dapat kerja kosong sekarang ni. Bila dah diiklan untuk jawatan pengurus tu, silalah mohon. Mana tahu ada rezeki...
 
 
 
 

Rabu, 23 Oktober 2013

Hudud dalam Kerangka Perlembagaan dan Undang-undang Malaysia


Projek penyelidikan PP-2013-004 akan menganjurkan syarahan umum berjudul `Hudud dalam Kerangka Perlembagaan dan Undang-undang Malaysia.

Syarahan akan disampaikan oleh Prof. Madya Dr. Shamrahayu Ab. Aziz dari Universiti Islam Antarabangsa Malaysia.

 
 
Terbuka kepada umum.

Tarikh Acara : Mula: 25/10/2013 Tamat: 25/10/2013
Masa Acara : Mula: 10:00 Pagi Tamat: 12:00 Tengah hari
Tempat : Bilik Majlis, Bangunan Canselori, UKM
Penceramah : Prof. Madya Dr. Shamrahayu Ab. Aziz
Tajuk Syarahan : Hudud dalam Kerangka Perlembagaan dan Undang-undang Malaysia
Penganjur / Penganjur Bersama: Projek penyelidikan PP-2013-004

Sebarang pertanyaan berhubung program ini boleh diajukan kepada Dr. Mohd Al Adib Samuri; menerusi email: al_adib@ukm.my; atau di talian 03-89215511.



Selasa, 22 Oktober 2013

Noreen Nor Meninggal Dunia

DariNya kita datang, kepadaNya jua akan kembali. Alfatihah.

Pelakon dan penyanyi era 80-an, Noreen Noor, 54, meninggal dunia di Hospital Ampang Puteri, akibat komplikasi buah pinggang jam 5.50 pagi tadi. Jenazah akan dikebumikan di kampung halaman arwah di Melaka.



Semoga rohnya dicucuri rahmat.

Mungkin adik-adik yang hidup zaman sekarang tidak begitu akrab dengan penyanyi dan pelakon Noreen No0r yang muncul pada tahun 80-an dan awal 90-an, dan kembali semula ke dunia hiburan tanahair beberapa tahun kebelakangan ni. Tapi kemunculan semula itu tidak sepanas dahulu. Maklumlah zaman dah berubah.
 
 

Selasa, 15 Oktober 2013

Selamat Hari Raya Korban Aidiladha

Entah bila ada kesempatan berada di sini...


[34] Dan bagi tiap-tiap umat, Kami syariatkan ibadat menyembelih korban (atau lain-lainnya) supaya mereka menyebut nama Allah sebagai bersyukur akan pengurniaanNya kepada mereka; binatang-binatang ternak yang disembelih itu. Kerana Tuhan kamu semua ialah Tuhan Yang Maha Esa, maka hendaklah kamu tunduk taat kepadaNya; dan sampaikanlah berita gembira (wahai Muhammad) kepada orang-orang yang tunduk taat -

[35] Iaitu orang-orang yang apabila disebut nama Allah, gerun gementarlah hati mereka, dan orang-orang yang sabar (cekal hati) terhadap kesusahan yang menimpa mereka, dan orang-orang yang mendirikan sembahyang, serta orang-orang yang mendermakan sebahagian dari rezeki yang Kami berikan kepadanya.

[37] Daging dan darah binatang korban atau hadiah itu tidak sekali-kali akan sampai kepada Allah, tetapi yang sampai kepadaNya ialah amal yang ikhlas yang berdasarkan taqwa dari kamu. Demikianlah Ia memudahkan binatang-binatang itu bagi kamu supaya kamu membesarkan Allah kerana mendapat nikmat petunjukNya. Dan sampaikanlah berita gembira (dengan balasan yang sebaik-baiknya) kepada orang-orang yang berusaha supaya baik amalnya.

[38] Sesungguhnya Allah membela orang-orang yang beriman; sesungguhnya Allah tidak suka kepada tiap-tiap seorang yang khianat, lagi tidak bersyukur.

Surah Al-Hajj ayat 34-38
 
Selamat menyambut hari raya aidiladha
 
 

Sabtu, 12 Oktober 2013

Nantikan Ketibaan Kami


Alhamdulillah, semalam urusan di Lembah Pantai berjalan lancar walaupun sedikit kepenatan. Dari Beach Valey (huh u huh u sila gelak ya!) terkejar pula ke pejabat. Sebenarnya ada mesyuarat, tapi pontengpun tak kesah kan? Kan? Kan?

Ada beberapa surat aku kena hantar sebab hari ini pagi-pagi lagi dah kena gerak balik ke kampong halaman kami yang berada nun jauh di negeri paling miskin itu. Aku cuti Aidiladha seminggu, jadi banyak perkara kena selesaikan dulu sebelum balik. Bila cuti nanti aku tak nak terima gangguan semata-mata kerana kerja …boleh gitu?



Ketika kalian membaca entri ni, kami dalam perjalanan balik kampong. Entah sesak dan terhenti di mana. Entahkan terkandas di tengah hutan mana. Doakan perjalanan kami selamat ya…


Jumaat, 11 Oktober 2013

Top 10 Sumber Vitamin A Untuk Si Rabun Ayam


Entri ini berkaitan dengan si Rabun Ayam. Sebab dah rabun, kenalah cuba atasi. Aku bukan pakar pemakanan atau doktor kesihatan, tapi aku cari maklumat ni untuk sendiri punya kesihatan. Kalau berguna untuk kalian, silalah amalkan. Kalau ada salah info tu, silalah betulkan.

Dulu-dulu, ramai sarankan aku makan karet bagi mengurangkan masalah rabun. Karet memang sentiasa ada dalam jenis sayur yang aku beli. Sebabnya mudah sahaja, tahan lama dan warnanya yang cantik bila masak dengan sayuran hijau atau kobis sekalipun.

Namun, sejak rabun hingga sekarang, memakan karet tidak pernah mengurangkan kerabunan aku. Kunyah mak karet dan bayi karet sampai luruh gigipun macam tak ada apa-apapun perubahannya. Aku rasalah. Tak macam yang didakwa ramai, barangkali karet perlahan berfungsi kot untuk aku. Ataupun sebenarnya, kalau aku tak makan karet tersebut, kerabunan aku lagi cepat meningkat. Aku agak ajelah!

Bila aku cari maklumat tentang rabun ayam atau rabun malam, makanya barulah aku tahu penyebabnya. Antaranya kekurangan vitamin A. jom kita semak top ten sumber makanan yang mempunyai kandungan vitamin A yang tinggi.

1. Hati
Hati mana-mana haiwan penuh dengan vitamin dan mineral, dan paling best dikukus atau digoreng dengan bawang dan herba, terutama hati Ayam belanda. Herba? Lada hitam tu sejenis herba jugak kan? Okeh, boleh goreng berlada hitam ;)

Masa aku kurus dulu, berat dalam lingkurang 45kg hingga 50kg (rindu pulak nak kurus macam ni hu huhuhuhu) aku alami tekanan darah rendah. Doktor nasihatkan makan hati hingga akhirnya dah sangat muak untuk makan hati. Tak mampu nak telan sudaaaaaa. Sekarang ni, bila tekanan darah normal, dah jarang makan hati walaupun kerap juga “makan hati”. Mmmmmm nak kena makan hati semula ke ni? Kang naik darah tinggi pulak! Encik dan Puan doktor, sila bagi nasihat sikit!

2. Paprika, Lada Merah, serbuk Cili
Satu sudu besar paprika mengandungi 3691IU (74% DV) bagi vitamin A, atau 52.735 IU (1055% DV) bagi setiap 100 gram. Mmmmmm kena makan rempah ratuslah ni...errrr aku ni sebenarnya tak berapa suka sangat rempah-rempah bagai ni kecuali lada hitam. Mmmmmm tetiba rasa nak makan daging masak lada hitam... tunggu Aidiladhalah ya, baru banyak daging hu u huhuhu rakyat marhaen mana mampu nak makan daging sentiasa hu hu hu hu

3. Keledek
Ubi keledek berwarna oren penuh dengan vitamin A. Bagi setiap 100 gram keledek terdapat 19218IU (384% DV) vitamin A. Yang ni memang aku suka. Pantang jumpa keledek kuning ni, geram je nak beli. Rebus dan makan macam tu aje pun dah cukup sedap bagi aku. Kampungan betul kan?

Paling rajin kalau buat Cek mek Molek...fuhhhhhhh! memang terujalah bila terkenangkan keledek ni. Tapi, keledek kuning sangat susah nak jumpa apalagi yang jenis manis tu...yang selalu jumpa keledek berwarna merah kulitnya, isi kat dalam putih. Kurang sedap, tapi kalau dah tak ada pilihan, aku rembat jugak. Mmmmmm keledek gorengpun sedap jugak!

4. Karet atau lobak
Baru je aku tulis kat atas tu kan? Lobak baik dimasak atau dijadikan sebagai snek. Kunyah macam tu pun tak apa, sebab lobak merah ni rasanya manis. Kalau ada yang segar, terutama baby karet, best untuk kunyah-kunyah macam tu je. Tapi kalau tak berapa nak segar tu, rasa manis dah hilang.

5. Sayuran hijau berwarna gelap
Sayuran daunan yang segar berwarna hijau gelap kaya dengan vitamin A, selain Kalsium. Maknanya kena rajin makan ulam-ulaman ni...ermmmm boleh juga celur kan. Hishhhh! Kalau cicah dengan budu, memang mabelesss...tak pepasal air liur menitik!

6. Labu
Aku suka sangat makan labu, walaupun selepas makan memang akan sendawa keluarkan angin. Tapi kalau dah jumpa sama ada diletak dalam sayur lemak pucuk manis, ataupun buat kuih muih, memang aku tak akan lepaskan peluang. Mmmmmm dah lama tak makan sira labu. Nak tahu macam mana rupanya sira labu tu, silalah ke blog Teratak Mutiara kasih.

7. Herba kering
Rupanya herba kering menyumbangkan vitamin A yang agak tinggi jugak. Hu huh u hu aku tak suka herba. Makan spageti pun aku tak letak aregano…tak best bau dia. Lepas ni kena tingkatkan azam untuk telan herba kering ni…
 
Pasli kering paling banyak menyediakan vitamin A bagi setiap 100 gram atau sesudu besar, diikuti dengan Basil kering, Marjoram Kering (161% DV), Dill dan oregano (138% DV).

8. Pelbagai jenis salad
Pelbagai jenis salad menyumbang kepada vitamin A. Salad gelap berwarna-warni memberikan vitamin A paling banyak dengan salad Daun Merah dan Hijau menyediakan 7492IU (150% DV) bagi setiap 100 gram hidangan. Biasanya aku jumpa dalam nasi ayam, secarik aje pun. Aku memang suka kunyah salad ni, letak satu pinggan pun habis. Soalnya, tak pernah beli kot. Sebabnya, salad ni mudah rosak. Kalau beli, kena makan terus. Bila dah simpan-simpan tu, alamatnya buang ajelah hu hu huhu.

9. Aprikot kering
Boleh makan sebagai snek. Ikutkan, aku jarang beli apricot kering tapi selalu jugak makan yang orang bawak balik Mekah. Sebabnya, bila yang kering tu jarang jumpa apricot yang lembut. Biasanya memang kering dan keras nak kunyah. Tapi kalau ada depan, kunyah juga!

Aku biasa makan kurma dan kismis je, terutama kismis. Sakit kepala migrin teruk aku tetiba sahaja hilang bila aku makan kismis dengan kapasiti yang banyak. Kebetulan masa tu aku dah tak mampu nak tahan migrin tu akibat terdedah dengan cuaca panas. Habis satu taperware (RM10) tu, tetiba je lenyap migrin aku hu h uh uhu. Lepas ni, kalau migrin aku datang, aku dah tau apa benda boleh aku kunyah hu huhuhu

10. Tembikai
Tembikai dan lain-lain jenis tembikai kuning / oren adalah sumber besar vitamin A. Ikutkan, tak adalah aku suka sangat tembikai sebab malas nak ulang-alik pergi tandas lepas makan. Walau bagaimanapun, kalau ada depan, takat sepinggan tu, sekejab sahaja aku habiskan.

Selain daripada senarai 10 jenis makanan tinggi kandungan vitamin A di atas, terdapat beberapa jenis makanan lain juga kaya dengan vitamin A seperti Betik, Mangga, Kacang Hijau, Tomato, Peach, Susu (Bukan Lemak), Susu, Semua jenis Susu, Telur (Kuning), Oatmeal (Diperkuat).



Mmmmmm mana yang boleh makan, jom kita makan. Bab makan memang payah aku nak tolak huh u huh u hu



Khamis, 10 Oktober 2013

Bajet 2014: Dua Bulan Bonus & Kenaikan Elaun Penjawat Awam


Dah musim bentang Bajet kan? Haaaaa khabarnya Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dijadual membentangkan Bajet 2014 pada 25 Oktober. Hujung bulan nanti je ni…

Macam biasa, sebelum pembentangan Belanjawan @ Bajet setiap tahun, Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs) akan mintak macam-macam walaupun tak semua permintaan itu akan ditunaikan. Biasanya adalah juga gula-gula yang tertunai.

Tahun ni, CUEPACS meminta kerajaan memperuntukkan pemberian bonus dua bulan dan menaikkan beberapa elaun tetap termasuk perumahan dan sara hidup kepada 1.4 juta penjawat awam dalam Bajet 2014. Biasanya kalau mintak bonus sebulan gaji, akan dapat setengah bulan atau lima ratus je. PM hanya gelak je bila wartawan ajukan pasal bonus ni...waaaaaa comeyyyynya PM kita gelak hu hu huhu hu Aku nak cadangkan datuk Presiden ceupacs Datuk Omar Osman supaya mintak bonus satu tahun untuk penjawat awam. Boleh?

Aku tau la kalian mesti kutuk aku kaw-kaw punya hu hu hu hu kutuk sikit-sikit dah la, tak payah bagi pahala banyak sangat kat aku hu hu hu

Pemberian bonus dan kenaikan elaun sangat perlu berikutan peningkatan kos sara hidup terutamanya setelah subsidi petrol dikurangkan baru-baru ini. Cuepacs amat berharap imbuhan tetap perumahan dinaikkan mengikut gred setelah 15 tahun berada pada paras sama selain mengambil kira ketidakmampuan golongan rendah dan sederhana memiliki rumah berikutan harga semakin meningkat kini. Mmmmm kalau tinggal di Bangi ni, nak merasa duduk rumah teres dua tingkat, paling murah sewanya BARU RM1000 sebulan. Mana ada ratus-ratus lagi...

Selain itu, Cuepacs turut memohon elaun sara hidup (Cola) antara kawasan bandar dan luar bandar diselaraskan kepada RM300 kerana kos sara hidup di semua kawasan tidak banyak berbeza. Kongres itu juga mahukan kerajaan menurunkan kadar faedah pinjaman perumahan untuk penjawat awam daripada 4 peratus kepada 1 peratus berikutan kenaikan harga rumah. Nak beli rumah di Bangi? Paling murah, kena ada setengah juta...tak banyak, setengah juta je hu hu hu hu

Cuepacs juga menyambut baik kenyataan Timbalan Menteri Kewangan, Datuk Ahmad Maslan mengenai pelepasan cukai untuk golongan berpendapatan sederhana yang dijangka diumum dalam bajet kali ini. Beliau berharap kerajaan dapat memberikan lebih banyak mekanisme subsidi kepada golongan itu kerana mereka tidak layak menerima bantuan lain seperti Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) yang dinikmati golongan berpendapatan rendah.


Komen aku: komen pun payah, tak komen pun payah jugak. Tapi aku memang memerlukan sangat-sangat penstrukturan cukai pendapatan setiap tahun tu. Kami yang belum ada keluarga sendiri memang sangat terasa sebab tak boleh nak tolak bahagian anak-anak tu. Dalam cukai juga patutnya dimasukkan pemotongan cukai kepada ibu bapa, bukan hanya anak-anak sahaja. Ada yang nak bantah???? Ada???? Ada????
 
 


Gambar Banjir Kilat Di Bangi


Hujan lebat selama setengah jam lebih kurang di Bangi dan merata tempat termasuk Kuala Lumpur, Gombak, Shah Alam dan tempat lain lagi menyebabkan banyak kawasan banjir kilat dan dinaiki air. Termasuk Bangi juga banjir.

Bila buka FB Bandar Baru Bangi, banyak gambar mula dimuatnaik hasil maklumat orang ramai. Banyak kawasan di Bangi dah naik air dan banjir kilat. Ada juga gambar pokok tumbang menghalang jalan laluan, kawasan tasik cempaka yang deras alirannya, dan Seri Bangi juga banjir dan dah mula tenggelam. Tenggelam tanahnya je ya…rumah belum tenggelam…tapi air dah naik.

Elly Nadyra paling awal paparkan suasana banjir berhampiran pejabatnya di syeksen 9 Bandar baru bangi. Boleh Nampak air kuning atas jalan raya tu kan… dan, kesesakanpun bermula.
 





Gambar kereta ditenggelami banjir berhampiran stesen KTM UKM oleh Muhammad Norfaiz Razali;


Rasanya banjir paling teruk di Seri Bangi yang terletak berhampiran syeksen 8. Nabil Ashaari kongsikan gambar paling awal;


Juga di Seri bangi, gambar oleh Nadia Zainal;


Banyak kereta terpaksa patah balik dari bulatan syeksen 4 menghala PKNS. Selain naik air, terdapat pokok tumbang juga di situ. Gambar oleh Mickie Firdaus Ismail tak jelas dan kabur…tapi, tuan punya kereta itu sudah semestinya sedang berduka lara;


Rahim Hunter kongsi gambar banjir di syeksen 4 tambahan, Bangi.



Terima kasih kepada abang bomba yang pantas bertindak bersihkan pokok tumbang menghalang jalan raya bagi memudahkan ramai orang...hujan tu. kilat dan petir juga...



Banjir kilat memang akan berlaku di banyak tempat petang ni. Silalah rakan-rakan semua berhati-hati. Dari Kuala Lumpur lagi akan mula sesak, pusing arah manapun biasanya aka nada kenaikan air banjir kilat ni. Hanya, harapnya rakan-rakan lebih hati-hati dan tingkatkan kesabaran. Semua orang memang penat, letih, sesak dan tak sabar nak balik rumah, namun toleransi sesame kita buatkan perjalanan lebih lancar.


Dah Namanya Rabun Ayam!


Cerita ini tak ada kaitan dengan orang lain sama ada yang masih hidup, yang dah mati, yang akan mati atau yang sedang mati. Cerita ini hanya berkaitan dengan aku. Mungkin juga ada berlaku persamaan dengan orang lain…mungkin. Mungkin tidak!

Jadi, kajian kes ni hanyalah tentang aku sahaja. Aku tak akan bertanggungjawab dengan hal yang sama tapi berlaku kepada orang lain. Jelas?

Fuhhhhhh! Jelas dan nyata batasan kajian nya!

Sebenarnya, aku nak tulis pasal apa ya? Lupa pulak! Tu lahhhh…sape suruh terpesong tang bahagian pengenalan. Sila fokus. Fokusssss ya!


Rabun ayam tu apa?

Mengikut Kamus pelajar edisi kedua:

Rabun malam adalah: pemandangan menjadi kabur pada waktu malam atau ketika samar-samar, manakala Rabun ayam adalah: tidak dapat melihat dengan jelas ketika senja.

Kamus Dewan edisi ke empat: Rabun ayam; kabur pada waktu malam.

Kamus perubatan: berasal daripada kata nyctalopia atau dalam bahasa Melayunya adalah niktalopia atau lebih dikenali sebagai rabun malam, iaitu: Kekurangan daya penglihatan pada waktu malam atau dalam cahaya yang samar.

Jadinya, dalam kes aku…akan rabun dan tak boleh tengok dengan jelas bermula pada waktu senja hingga siang hari esoknya. Tu kira rabun malam ke rabun ayam? Mmmmm ayam rabun kot…bantai ajelah labu!

Secara mudahnya, asal malam sahaja pandangan mata jadi tak jelas. Susah nak cam orang, tak Nampak. Tak boleh nak anggarkan jarak. Silau juga. Dek kerana itu, orang yang rabun malam atau rabun ayam macam aku tidak digalakkan memandu pada waktu malam. Boleh mendatangkan bahaya kepada diri sendiri dan orang lain.



Masalah utama orang rabun ayam

Masalah utama aku adalah silau dengan sinar lampu. Bermula pada waktu senja, ketika kilauan lembayung nak masuk waktu maghrib tu…waktu itulah paling tak tahan. Kalaupun aku tak memandu pada waktu ini, namun keadaan pada waktu itu tetap mendatangkan senak pada biji mata. Akhirnya, migrin pulak akan datang. Fuhhhhh! Banyak benornya penyakit ya…

Silau menyebabkan tak boleh anggarkan jarak. Semuanya Nampak macam berada dekat je dengan mata. Kalau memandu ketika ni, alamatnya memang tak akan tukar line lah. Nak masuk ke kiri atau kanan akan teragak sebab tak tahu beza kereta belakang, depan, kiri atau kanan jaraknya dekat ke jauh. Selalu benar kena hon kalau dok gagah nak menyelit bagai…kalau tak terkejut tak apa, bolehlah bertindak pantas kuasai pemanduan. Kalau dah terkejut bagai kena serangan jantung tu…salah hari tekan brek pulak.

Kerana itu juga, orang yang rabun ayam @ rabun malam macam aku akan susah nak cam apapun waktu malam. Apalagi nak baca tulisan di signboard, nak tengok nama jalan. Tambah lagi memang aku dah sedia Rabun, campur pula Rabun malam @ Rabun ayam ni...makin berganda rabunnya. Kalau bertembung sang kekasih hatipun tak Nampak ya…sila ingat tu. Jadi, tak payahlah nak buat kejutan waktu malam buta ya….salah hari kalian pulak yang terkejut tidak dikenali. Kang rasa hati pulak!

Tak cam itu juga melibatkan persekitaran. Bangunan besar macam manapun, macam KLCC tu ke, aku tak tahu aku sedang berada di sebelah mana. KLCC memanglah aku tahu, tapi…tang area mana aku sedang berdiripun aku tak tahu. Apa lagi takat bangunan yang tak pernah aku tengok atau jarang tengok sebelum ni. Stesen minyak petronas tu aku tau la…tapi usah tanya aku stesen minyak tu dok tang mana sebab bagi aku yang rabun ayam atau rabun malam ini, semuanya serupa sahaja. Dalam kepala hanya ada stesen minyak petronas tanpa dapat cam jalan apa atau lokasinya tang mana. Dahsyat tak?

Sebab-sebab itulah, daku balik kampong awal-awal pagi subuh-subuh. Errrr….subuh nampak pulak ek? Ada orang pernah tanya begitu. Sebenarnya, waktu awal pagi begitu masih juga tak Nampak, tapi sebab bilangan kenderaan di jalan raya sangat kurang pada waktu itu, jalan raya pulak terang benderang…makanya, gagahkan diri kuatkan azam ajelah balik kampong. Jalan sukar bermula selepas Gombak. Jadinya, waktu itu hari dah terang. Kawasan sesak dah dilepasi. Mudahlah sikit perjalanan.



Sebab Rabun Ayam


Ada banyak sebab berlaku rabun ayam ni, antaranya kekurangan vitamin A. Kekurangan vitamin A antara lain disebabkan diet rendah makanan berasaskan haiwan seperti telur, produk susu, daging dan ikan.

Errrr…daku kan golongan marhaen aje, mana mampu nak makan daging segala…anak kembungpun belum tentu mampu nak makan. Telur pun gred C je…itu pasal kurang makan huh u huh u tak pepasal dah rabun!

Nak bela ayam pun, dok Bangi. Tak ada ladang untuk usahakan penternakan ayam atau bertani ternak segala di belakang rumah, melainkan lalang jualah tinggi hingga terlindung rimau gajah barang seekor dua. Sesiapa nak lengkuas, bolehlah datang gali belakang rumah…itu ajepun muat nak tanam kat ladang aku yang luas sesayup mata memandang itu.

Kurangnya pengambilan buah-buahan dan sayur-sayuran mengandungi beta-karoten, seperti mangga, bayam, ubi dan sebagainya yang diubah tubuh menjadi vitamin A, juga dapat menyebabkan kekurangan vitamin A.

Mmmmm rasa macam dah banyak makan bayam. Sebab bayam ajelah yang banyak dan murah nak dapat. Maklumlah rakyat marhaen kan…paling mewahpun bolehlah makan cendawan. Sudah ditakdirkan ilahi daku tergolong dalam golongan marhaen ni, tak dapatlah nak buat apa melainkan mensyukuri segala rezeki yang ada. Kalau aku komen bebanyak kang, kata aku tak bersyukur pulak. Jadinya, kenalah bersyukur. Paling-paling tidakpun, masih ada lalang dan rumput boleh dibuat ulam kan? Cer tengok orang di padang pasir sana, kesian depa…pasir je ada. Nak kunyah pun tak dapat kan!


Cara atasi rabun ayam

Menurut artikel DoktorGaul, rabun ayam ni boleh diatasi dengan memakan banyak tomato. Errrrr, aku sangat suka makan tomato. Ratah segar pun boleh. Kalau masak mi atau kwetiau tu, memang guna sebiji tak kira besar atau sederhana besar. Pendek kata, yang dimasak itu dah berkurang sebab aku ngap ngap kunyah segar masa memotongnya. Mmmmmm boleh pakai ke petua ni?

Keduanya kena makan minyak ikan. Yang ni aku belum makan lagi. Sebenarnya tak tahupun. Ingatkan minyak ikan ni sesuai untuk budak-budak je huh u huh u betapa jahilnya. Akak blogger Kesuma Angsana ada kongsikan petua berdasarkan pengalaman Enche Suaminya. Bolehlah baca di blog beliau ya…


Komen aku: tak pepasal ayam pulak yang dapat nama!
 
 
 


Rabu, 9 Oktober 2013

Mengira Cara Airasia


Airasia bukan sahaja sangat berkira, kalau boleh udara yang kita sedutpun nak kena bayar, tetapi satu hal lain lagi adalah...airasia yang hebat ini juga tak pandai mengira;


Barangkali kalkulator di airasia dah masuk air, tu pasal jadi begini...



Selasa, 8 Oktober 2013

Mengalu-alukan Ops Halangan di Bangi


Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) tunda banyak kenderaan dalam Ops Halangan, di Jalan Telawi, di Kuala Lumpur. Operasi yang dijalankan pasukan Penguat Kuasa Trafik Kuala Lumpur diketuai Asisten Superintendan Azmi Wahid bersama DBKL dengan dibantu Balai Polis Pantai bermula jam 2 petang hingga 4 petang semalam.

Ops Halangan dijalankan selepas mendapat aduan orang ramai berhubung tindakan tidak bertanggungjawab segelintir pemilik kenderaan meletakkan kenderaan sesuka hati sehingga menghalang laluan.
 
Ops Halangan ini dilakukan dalam dua fasa iaitu dari jam 11 hingga 1 tengah hari sebelum disambung dari jam 2 petang hingga jam 4.30 petang. Polis mengeluarkan sebanyak 83 saman manakala 59 saman lagi dikeluarkan DBKL. Lima kenderaan pula turut ditunda.

Tindakan saman dan tunda kenderaan diambil atas kesalahan melakukan halangan serta meletak kenderaan sesuka hati. Operasi akan dijalankan berterusan pagi dan petang secara berkala. Sila buat selalu ya DBKL...tingkatkan pendapatan Negara...aku sukerrrrrrrr!



Yaaaa DBKL dah buat. Sukaaaaaaaaaaaaaaa! MPKJ pulak bila nak buat. Bila MPKJ nak saman  kenderaan yang menghalang laluan ni? Jalan 8/1 di Bangi ni macam dah kat Mumbai aku tengok…lebih kurang macam di Dhaka tu. Sesedap tok nenek mak bapak depa je mana nak letak, mana nak parking. Kalau bergesel, ada hati pulak nak marah orang huh u huh u
 
Aku memang mengalu-alukan sangat kalau dibuat Ops Halangan di Bangi ni...bolehlah palu kompang dan pasang bunga manggar tanda sokongan moral tu...

Jom kita mengadu secara berjemaah kepada Majlis Perbandaran Kajang supaya MPKJ juga buat operasi macam DBKL, terutamanya depan kedai tempat orang-orang yang nyata jelita itu lepak. Lepak dan beli tudung hingga terlupa nak fikir orang lain nak pergi bank, nak pergi kedai makan…nak lalu lalang bagai. Dok ingat perut pedal sendiri aje!

Errrrr…itu belum leter lagi ya…baru intro ke arah alu-aluan pembuka kata. Sebelum aku lalut lebih panjang hingga menyebabkan pengguna Fareeda Nyata Jelita tu mengamuk sakan perasan tak bersalah, baik aku letak nokhtak dulu ya. Titik.


Isnin, 7 Oktober 2013

Teringin Sangat-Sangat

 
Macam orang mengidam pulak ya…

Sekarang ni, ada beberapa perkara yang aku dah teringin sangat-sangat nak buat, tetapi dah lama tak berpeluang nak buat. Antaranya;

  1. Nak kemas rumah bersihkan sampai berkilat. Rasa macam tinggal di tempat pelupusan sampah aje!
  2. Nak bermanja-manjaan dengan pokook-pokok di halaman. Nak pangkas ranting dan dahannya cantik-cantik, letak baja gamburkan tanah supaya bunga kertas a.k.a bounggavila tu berbunga lebat dan meriah semula macam dulu-dulu. Kesian tau…tinggal ranting dan kering nak mati dah tu.
  3. Nak jogging berlari-lari anak tiap petang tingkatkan kecergasan minda dan fizikal. Badan dah rasa sangat berat sejak berjaga dengan efektif ni…maklumlah, sampai je waktu tengah malam aku terasa lapar. Jam tiga pagi aku masak mi goreng dan sebat sepinggan penuh. Apa tak bertambah beratnya badan aku…bukan aje mengembang ni, semua baju aku dah mengecik pula. Penimbangpun dah rosak tu!
  4. Nak tidur dengan teratur semula macam orang lain. Sangat berazam selepas ni aku mampu tidur paling lambat jam 12 tengah malam dan bangun jam 5 pagi. Waaaaaaa banyaknya masa untuk aku tidur…nanti tak adalah lebam bawah mata ni kan? Haihhhh! bila nak qada tidur ni?
  5. Nak buat sesuatu yang aku suka seperti jalan-jalan sambil ambil gambar, sambil makan-makan (bukan kata nak diet ke?). dah lama tak buat benda ni. Hujung minggu buat perjalanan ringkas pergi JB ke, makan mi bandung atau beriani gham…kemudian bertolak balik semula ke Bangi ikut jalan kampong. Menyinggah mana-mana makan buah, tengok persekitaran blab la bla…hishhhh! Bila tah yang ni nak jadi kenyataan!
  6. Hidup santai dengan baca novel, tengok TV atau tonton cerita Korea sambil nangis-nangis lap air idung dan bengkak-bengkak mata. Paling malas pun jelajah panggung wayang hujung minggu, kemudian nikmati makan-makan yang menyedapkan anak tekak. Makan lagi!

Kalau nak senaraikan, memanglah masih banyak. Tapi aku sendiri rasa macam tamaklah pulak! Semua benda nak buat.
 
 
 




Ahad, 6 Oktober 2013

Terima Kasih...Lena Tidurku Semalam


Terima kasih Kelantan TRW berjaya benamkan JDT dalam perlawanan Piala Malaysia di Stadium Sultan Muhammad ke 1V, Kota Bharu semalam.

keputusan perlawanan Piala Malaysia antara Kelantan TRW dan JDT semalam adalah seperti berikut;

Kelantan TRW 6, JDT 1

Lena tidur aku semalam walaupun impian aku untuk dapat 10 gol tak tercapai.

PsssT: Takziah kepada penjaga gol JDT Muhammad AlHafiz yang baru kehilangan anakanda tercinta akibat komplikasi paru-paru.







Jumaat, 4 Oktober 2013

Kalau hati selembut kapas...


Ada orang suka bergurau
Macam-macam gurauannya termasuk kutuk keji kaw kaw jatuhkan air muka orang
Kononnya gurau kasar itu tanda kemesraan, lambang keakraban
Maka kitapun buat-buat tidak kesah
Maklumlah dia kan kawan akrab kita, kawan mesra kita
Rasa hati letak tepi, kasar guraunya pun kita gelak juga
Sambil tutup guris calar di hati
Karang kata tak sporting pula

Namun orang yang itu juga
Tiba-tiba sentap bila kita bergurau
Sama kasar macam guraunya…ingatkan kebal hatinya
Selama ini dok bergurau tahap carut maki dan hina
Belum sempat kita kutuk, apalagi maki dan hina,
Carut apatah lagi…

Kalau hati selembut kapas
Patutnya lidah sehalus sutera
Kalau terhempas, tidaklah hati retak serpih!




Khamis, 3 Oktober 2013

Gigih Qada Tidur Yang Tertunda


Sekarang tengah usaha untuk stabilkan semula waktu tidur. Dah bertahun-tahun aku makan tak menentu tidur tak macam orang. Nak kata macam burung hantupun tak juga, sebab burung hantu akan tidur siang hari dan berjaga malam. Tapi kes aku, siang dan malam memang paksa diri untuk tak tidur.

Akhirnya, memang susah nak stabilkan semula. Ingatkan seminggu dah boleh okey, rupanya telahan aku tak benar sama sekali. Kalau dah biasa tidur dua jam sahaja sehari dan tiga kali seminggu tak akan tidur semalaman, makanya…mata akan keras kejung untuk lelap walaupun tanpa bantuan kafein. Sangat rindu untuk minum neskefe dan kopi puteh tau!

Biasanya, bila tahap ketidakcukupan tidur itu terlalu tinggi, aku akan lebihkan tidur selama dua hari. Lebih tidur di sini bermaksud tidur selama empat ke lima jam sehari. Selepas dua hari, akan kembali semula tidur dua jam sehari. Gitulah kekdahnya. Bila nak betulkan semula waktu tidur itu…nak tidur empat jam sehari macam orang lain….(errrrr berapa jam ya kalian tidur? Betul ke empat jam?) mata tetap tak mahu lelap walaupun aku dah mula elak kafein bagai. Akhirnya, paling awal tidur jam 1.30 pagi. Awal lah tu kan?

Masalahnya, tidur yang tidak menentu itu menyebabkan siangnya aku jadi terlebih mengantuk. Fuhhhhh! Masa tak cukup tidur ari tu, tak adalah mengantuknya sebegini hu huhuhu dugaan!

Malamnya pula mata celik besar tak mahu lelap. Lagi satu masalahnya adalah: kemalasan telah melanda pada aras paling maksimum. Rasa nak golek-golek tak mau buat apa-apapun sepanjang masa. Kalau boleh, makan pun tak mau suap. Boleh gitu?

Jadinya, produktiviti telah menjunam. Tak suka macam tu!

Tidur itu nikmat yang tak terhingga, silalah hargainya sebelum hilang...



Rabu, 2 Oktober 2013

Pencuri Kasut di Bangi


Subhanallah...semua bendapun nak curi?



Kasutpun dah jadi barang berharga semenjak dua menjak ni. Nasib baik selipar Jepun aku kat luar rumah tu tidak mengundang iri hati sang pencuri.

Perangai Tak Senonoh


Aku selalu anggap apa yang orang lain buat semua tak kena;

Bila orang diam, aku anggap dia setuju
Padahal dia dah malas nak layan keras kepala aku tu

Bila orang pot pet pot pet aku anggap dia banyak songeh
Padahal dia hanya ceritakan situasi dirinya
Agar aku lebih memahami dirinya

Bila orang bagi saranan aku anggap dia perasan pandai
Nak berlagak tunjuk hebat depan akulah tu,
Padahal dia sebenarnya sedang berusaha untuk membantu aku

Bila orang nasihat aku anggap orang tu perasan baik
Tunjuk alim berlagak penghuni syurga
Padahal dia dah cemuih tengok lagak aku ni
Macam tak sedar hidup akan mati kemudian hari
Kalau sebut begitu, aku tempelak pulak “kubur asing-asing”
Memang ya pun kubur masing-masing, hebat macam manapun
Bila mati bukannya aku boleh gali kubur sendiri
Bukan boleh golek masuk kubur sendiri atau timbus sendiri
Tapi perasan termalu punya pasal, cakap aje macam tu…kaverline konon!

Bila orang kritik, aku anggap dia sengaja cari pasal
Padahal dia sedang cuba beri pandangan dari sisi yang aku tak Nampak
Nanti bolehlah aku betulkan keadaan semula

Bila orang marah, aku anggap dia kurang ajar
Kot ya pun ada masalah takkan tak boleh sabar sikit?
Padahal, dah berkurunpun dia sabar dengan kerenah kita
Makin dia sabar, makin pelik pulak perangai kita tegakkan benang yang basah

Bila orang tak komen apa-apa aku anggap dia tak produktif,
Jenis tak boleh pakai punya orang tau harapkan orang lain saja,
Hanya reti terima seadanya sahaja apa yang berlaku
…spesies redha tanpa usaha, sedangkan aku sebenarnya tak tahu
Dia sedang menahan perasaan dengan kerenah perasan betul aku ku

Akhirnya, aku tetap juga anggap aku sahaja yang betul
Tak kira apa tindak balas orang, apa komen orang apa nasihat orang
Yang penting aku nak rasa terhormat dan hebat.

Apa nak buat!
Nampak gayanya setan memang dah berjaya jalankan tugas dia



Selasa, 1 Oktober 2013

Kena Boikot Secara Beramai-Ramai


Balik dari acara makan-makan rumah auntie nanie (acara makan-makan berkenaan telah ditulis Kakcik Seroja, tengah tunggu Auntie Nanie pulak tulis entri), banyak sms dan miscal ada kat telefon. Sampai rumah, nak buat panggilan tak boleh. Nak reply sms tak dapat. Bila masuk panggilan, nak jawab pun tak boleh. Pendek kata, semualah tak boleh. Tak ada yang boleh!

Semua tak berfungsi. Facebook tak boleh buka. Pendek kata semua bendalah tak berfungsi. Keras kejung lagu tu je. Nak off pun bukan main siksa lagi. Penat dok tekan pun tak mahu shut down.

Dah dapat matikan, bila dah on semula masih juga wengggg! Hishhhh! Rasa nak baling je…dan, memang baling je pun lepas tu! Terbukti kan aku baran! Bukan mudah nak kawal baran ni, kena tahu juga apa nak buat bila jiwa kacau.

Akhirnya dapat guna dengan kecacatan mental 50%. Hanya beberapa program sahaja masih okey, yang lainnya kena buang dan install semula. Kiranya, habislah semua program games yang jadi kegemaran anak-anak buah aku tu, iQuran dan terjemahan juga kena download semula.

Akhirnya, hanya candy crush saga sahaja yang aku download semula…games yang lain dah tak ada. Malas dah nak download walaupun nanti kesian lah pulak bila anak buah mintak nak main nanti, tetiba semua game dah tak ada. Mmmmm kena download jugak kot satu dua, tak sampai hati nak tengok mata kecewa dia orang tu.

Bukan hanya telefon cap ayam ini je buat perangai, tab pun buat hal jugak. Baru hari tu perasan ada beberapa komponen tak berfungsi. Sebelum ni tak kerap guna sangat sebab lebih banyak guna telefon cap ayam dan laptop. Aduhaiiiiii! Macam mana nak buat?

Akhirnya, aku tarik bantal. Tarik selimut. Qada tidur yang belum berbayar huh u huh u
 
Mmmmmm sentiasa hepi ya auntie, moga auntie sentiasa sihat ya.