Anda Juga Mungkin Berkenan

Rabu, 31 Julai 2013

Wajib Baca Untuk Pengguna Tegar WhatsApp


Kepada semua pengguna tegar aplikasi WhatsApp, silalah baca arahan terkini daripada pihak penyedia perkhidmatan;


Opsssss! Semput sat!

Selasa, 30 Julai 2013

Hari-hari Terakhir Ramadhan


Alhamdulillah, kita dah berjaya harungi Ramadhan hingga fasa ke tiga. Dah nak berlalu. Napelah sekejap sangat. Masa fasa satu, 10 hari awal dulu, perasaannya lain. Dah hari-hari terakhir ni, lain pulak rasa. Sayangnya nak lepaskan Ramadhan pergi.

Macam biasa, setiap kali raya kebelakangan ini, projek kerepek rembow akan diusahakan sama ada secara kecilan atau kesungguhan yang tinggi. Tahun ni hanya kecilan sahaja. Tak sempat nak buat promosi dan iklan tampal merata tempat. Maklumlah, tuan punya kerepek dok kalut jadi musang (bukan berbulu ayam) dan burung hantu (sentiasa berjaga siang dan malam) hingga ada ketika tertidur di lot parking hu hu hu.

bergantung kepada permintaan, kami boleh botolkan macam ni...

Walau bagaimanapun, kami bagi pihak Kerepek Rembow Kerepek Raya 2013 mengucapkan setinggi-tinggi ucapan dan penghargaan kepada Cik Puan Ayu Pemilik blog Citarasa Rinduan, yang promosikan kerepek kami ni. Rangup kriuk kriuk, rugi tak rasa hu hu hu baru nak mula memuji diri sendiri tu keh keh keh!

Biasanya tempahan untuk hamper dibuat begini...ada kampeni nak raikan pekerja dengan kerepek?


Terima kasih kepada yang buat tempahan hinggakan kami dapat haruman kerepek yang tersendiri. Satu badan bau kerepek. Sangat siksa okehhhh pada siang hari. Kalau malam hari, boleh jugak ngap ngap ngap gigit kriuk kriuk... baunya yang wangi terutama semasa di kilang buatkan hati memang rasa tak sabar untuk mengunyah.

Kami juga terima tempahan dari Kelantan. Terima kasih pembaca misteri blogku Cik Puan Siti...nanti kami akan jumpa di Ketereh bila balik Raya, dah tak jadi misteri nanti pulak (Errrr...berdebooo tau nantikan saat pertemuan indah kami tu!)

Walaupun kerepek kami selalunya buat jualan musim perayaan Aidilfitri, kadang-kadang terbabas juga jual kerepek pada Aidiladha sebab pada musim raya haji, tak banyak jualan kuih raya. Jadi permintaan untuk kerepek tu kurang sikit saingan. Macam keluarga kami di Kelate sana, Aidiladha memang meriah. Rumah kami pula menjadi tumpuan orang yang buat sembelihan korban. Jadi kerepek ni jadi penyelamat untuk banyak keadaan. Budak-budak memang suka.

Namun sekiranya ada permintaan untuk buat doorgift, kami boleh juga sediakan. Cuma, kenalah bagi tahu awal sebab kami memang tak simpan stok. Tak sempat simpan sebab kami suka mengunyah hu hu hu sila simpan gelak anda!

Penghantaran telah dibuat. Baki stok tinggal sikit je lagi...saje beli lebih sikit sebab setiap tahun, mesti akan ada order saat akhir. Minggu lepas kami ambil stok, tapi kena tunggu depan kuali sebab memang dah kehabisan. Kalau ada yang baru nak jelajah kilang kerepek hujung minggu ni, hanya orang yang bernasib baik sahaja boleh dapat. Silalah kerja keras untuk berebut tarik-tarik plastik kerepek ;) hu hu hu perumpamaan yang tak boleh blah!





Ahad, 28 Julai 2013

10 Malam Terakhir Ramadhan


Kita hanyalah insan biasa, lemah dan tiada daya upaya. Namun, tetap jua mengharapkan sesuatu yang istimewa. Apalagi istimewa itu sangat besar nilainya bak Lailatul Qadar
d
Kesungguhan ibadat di malam 10 terakhir Ramadhan Ustaz Firdaus Saad;



Amalan 10 malam akhir ramadhan yang dilakukan Rasulullah S.A.W, oleh Imam 2 Masjid Ustaz Fakhruzrazi; 



Ustaz Abu Hassan Din – Amalan 10 Malam Terakhir Ramadhan



Doa mustajab bulan ramadhan



Semoga Ramadhan tahun ini lebih baik dari Ramadhan tahun lepas. Semoga doa rintih kita dimakbulkan. Semoga sebulan Ramadhan bersihkan hati kita seputih salju. Semoga kita menjadi insan yang lebih baik dari sebelumnya.

Semoga kita mengekalkan kebaikan yang kita amalkan sepanjang Ramadhan.


Jumaat, 26 Julai 2013

Zakat Fitrah Dah Bayar Ke Belum?

Dah ramai sedang buat persiapan untuk menyambut lebaran @ aidilfitri yang bakal menjelang dalam dua minggu sahaja lagi. Paling tak meriahpun, sedikit sebanyak tetap akan ada juga.

Bagi keluarga kami, masing-masing akan bawak balik semua keperluan kat kampong. Walaupun begitu, Mek tetap juga sediakan apa yang patut macam ketupat, nasi impit atau nasi dagang (kalau dia larat). Kalau tak larat, dia tak buat apa-apa. Nanti pagi raya kami akan buat ala kadar sahaja. Paling malas adik akan buat nasi minyak dengan ayam masak merah. Juadah tak pernah tinggal sejak beberapa tahun ni dah tentulah kerepek raya. Kerepek ni lagi dapat sambutan berbanding kuih raya.

Bab persediaan raya tu, kami tak adalah beria sangat. Tukar langsir atau perhiasan rumah tak pernah jadi agenda wajib kami. Guna aje mana yang ada selagi elok. Begitu juga bab baju raya ke apa… bukan wajib untuk beli baru. Selalunya aku bantai je pakai baju kerja, bukan ada siapa tahupun.Tapi, yang wajib ada baju baru untuk Mek dan ayah. Biar depa pulak beraya sakan...

Gaji dah dapat kan? Dah boleh bayar zakat fitrah kan? Jommmm kita sama-sama bayar zakat. Bersedekah di bulan Ramadhan memang banyak kelebihannya, tapi zakat fitrah ni wajib tau…


Upin Ipin Bayar Zakat Fitrah





Ustaz Azhar Idrus Zakat Fitrah



Adat orang melayu masa zakat fitrah;



Bila kita kerja di negeri paling maju macam Selangor ni…bayarlah zakat di negeri maju tersebut. Janganlah pindahkan zakat tu ke negeri yang paling miskin, Kelantan.

Dulu-dulu aku saja je tak bayar zakat fitrah, nak bermanja kononnya. Nak jugak ayah yang bayar. Satu tahun tu…nama aku tertinggal dalam senarai dia orang huh u hu hambek kau!

Akhirnya aku serik. Bayar zakat fitrah siap-siap sebelum balik raya.

Kalau terlupa bayar zakat fitrah, nak buat macam mana;



Semoga zakat fitrah yang kita keluarkan tu dapat membantu golongan asnaf yang layak dan memberi kegembiraan kepada mereka. Aminnn.

Sedekah dan zakat menurut ustaz Fathul Bari;



Semoga dapat manfaat.

Rabu, 24 Julai 2013

Bonus Aidilfitri Vs Bayaran Khas Kewangan


Masih lagi teramat mengantuk walaupun petang tadi dah tidur mati. Nasib baik nyawa datang balik, kalau tak… tak sempat berbuka puasa.

Alhamdulillah, akhirnya teka teki dan persoalan serta pertanyaan yang berlegar-legar dalam batu jemala hamba ini terjawab sudah. Angin yang bertiup atas bumbung rumahku itu benar jua lah adanya berkata-kata. Khabar angin pemberian bantuan khas kewangan 2013 sempena aidilfitri @ bonus raya, terjawab sudah. PM dah umumkan pemberian bayaran khas kewangan sempena aidilfitri 2013.

Hari ni, Menteri Besar Selangor Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim mengumumkan bonus sebulan gaji kepada penjawat awam negeri Selangor seramai 21,776 orang sempena Aidilfitri tahun ini, melibatkan peruntukkan RM30 juta. Bonus akan diberi selewat-lewatnya hujung bulan ini.

Bonus ini diberikan kepada kakitangan tetap, kontrak dan sambilan...namun sekiranya kerajaan pusat mengumumkan pemberian bonus sebulan setengah gaji kepada penjawat awam, maka kerajaan Selangor akan menambah lagi (bonus) setengah bulan gaji kepada penjawat awam di negeri ini.

Wow!!!!! Sebulan tu. Untung penjawat awam di negeri Selangor ya…tetiba rasa nak jadi penjawat awam negeri Selangor huh u hu kufur nikmat!

Hari ni juga PM Najib Tun Razak umumkan bayaran Bantuan Khas Kewangan kepada penjawat awam berjumlah RM500 bagi Gred 1 hingga Gred 54 sebagai persiapan hari raya Didilfitri. Bayaran akan dibuat pada 31 Julai ini.

Perdana Menteri turut mengumumkan Bayaran Bantuan Khas Kewangan kepada pesara kerajaan sebanyak  RM250 melibatkan 660,000 pesara kerajaan bagi menghargai jasa bakti mereka. Bayaran Bantuan Khas Kewangan Aidilfitri kepada penjawat awam dan pesara kerajaan itu membabitkan peruntukan kewangan RM670 juta dan RM165 juta.

Persoalan aku: bila jumlah bonus penjawat awam seMalaya hanya RM500 sahaja, adakah penjawat awam negeri Selangor tetap dapat bonus sebanyak sebulan gaji? Ohhhhh! Ada nada cemburu di situ ya…

PsssT: tengah tunggu keputusan pilihanraya kecil dun Besut ni…siapa akan jadi wakil rakyat ya?



Bila kita sendiri yang buat…


Kita marah bila orang bukan Islam buat sesuatu yang bertentangan dengan kehendak kita, sedangkan mereka bukannya faham sangatpun. Kita kata mereka tak sensitif. Kita kata mereka biadap.

Tapi, bila orang Islam sendiri yang buat, kita nak kata apa?



Apa kes ya? Kes apa lagi…kes berkaitan Empat peserta Islam pertandingan ratu cantik Malaysia yang dibatalkan penyertaannya, tetapi masih juga berkeras untuk terus bertanding bagi merebut gelaran Miss World Malaysia 2013 pada 2 Ogos ini.

Kata si comel Sara Amelia Muhamad Bernard, 20, (comel kan nama dia! Muka pun Allah anugerahkan comel juga), dia kecewa dengan fatwa dikeluarkan Majlis Fatwa Kebangsaan yang mengharamkan penyertaan wanita Islam dalam pertandingan ratu cantik.

Wafa Johanna De Korte, 19, (Errrr…katanya mewakili melayu, ada rasa macam nama melayu tak?) turut kecewa dengan keputusan pihak penganjur yang membatalkan penyertaan mereka. Katanya “Saya terharu melihat pihak penganjur berusaha mempertahankan dan melihat potensi dalam diri kami untuk mewakili kaum Melayu di dalam pertandingan ratu cantik Malaysia”.

Errrr…maaflah ya, usah wakili daku. Tak rela ai tau! Sila Tanya Melayu yang lain, mereka sudi tak untuk diwakili anda? Kalau wakili kami dalam tadarus ka, hafazan ka...jadi Qariah ka, aku sudi wakilkan!

Bahagian Penguatkuasa Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (Jawi) membuka kertas siasatan berhubung peserta beragama Islam yang tetap berkeras bertanding merebut gelaran Miss Malaysia World 2013. Siasatan dibuat mengikut Seksyen 7, Akta Kesalahan Jenayah Syariah (Wilayah-wilayah Persekutuan) 1997, kerana menghina agama Islam.

Di bawah Seksyen 7, akta berkenaan, sesiapa yang didapati melakukan kesalahan dan apabila disabitkan boleh didenda tidak melebihi RM3,000 atau dipenjara tidak melebihi dua tahun atau kedua-duanya.



Fatwa mengharamkan penyertaan wanita Islam dalam pertandingan ratu cantik diwartakan pada 8 Feb 1996 mengikut Akta Pentadbiran Undang-undang Islam Wilayah Persekutuan 1993 yang memutuskan bahawa menyertai atau menganjurkan atau menyumbang apa-apa bentuk sumbangan untuk penganjuran apa-apa pertandingan ratu cantik adalah haram dan berdosa bagi orang Islam.

Jabatan Kemajuan Agama Islam Malaysia (Jakim) pula menasihatkan pihak Sister In Islam (SIS) agar menghentikan provokasi dan spekulasi terhadap isu fatwa pengharaman ratu cantik. Umat Islam juga dinasihatkan supaya tidak terpengaruh dengan kenyataan seumpama itu kerana kenyataan atau alasan yang dikeluarkan adalah tidak berasas mengikut pandangan syarak dan tidak merujuk kepada undang-undang yang termaktub di dalam Perlembagaan.


Komen aku: mudah aje…kalau kita bukan pakar dalam sesuatu bidang, serahkan kepada orang yang lebih pakar. Kalau kita goreng telur pun rentung, tak payah nak komen Juara master chef. Kalau alif besar batang kelapapun kita masih langgar, tak payah nak jadi juri Akademi Al Qur’an. Kalau kita menyanyipun bak katak memanggil hujan yang tak mahu jugak turunnya, tak perlulah jadi juri Akademi Fantasia. Dok diam-diam je. Jangan malukan diri sendiri dengan ketidaktahuan dan kecetekan ilmu kita. Tak gitu? Ker lagu mana?



Selasa, 23 Julai 2013

Esok Umum Bonus Raya 2013?


Esok hari mengundi Dun Besut kan? Tak sabar nak tunggu keputusan pilihanraya Dun Besut. Tak sabar nak tahu siapa menang pilihanraya kecil dun Besut?

Aku ada dengar-dengar angin bertiup di bumbung rumah kononnya; esok PM akan umumkan pemberian bantuan khas Aidilfitri @ Bonus Raya 2013 penjawat awam dan pesara. Betul ke?

Nak tahu betul ke tidak, kenalah tunggu esok.

Kalau esok masih lagi belum umum, nak tunggu bila pulak ya?

Mmmmmmm aku belum buat persediaan raya lagi ni...banyaklah pulak perkara nak kena buat ni.

Traktor belum servis. Kerepek raya belum beli. Kad touch n go belum isi. Petrol belum isi...errrr kalau isi sekarangpun belum tentu sempat guna hingga hari balik kampung kan?



Mmmmm apa lagi belum buat ya....ya keperluan dapur belum beli. Jangan hairan, aku dah biasa beli sayur mayur, tomato bagai di Bangi kemudian angkut bawak balik kampung untuk guna. Dah balik, malas nak keluar dah. Jadi, dalam bonet traktor tu...penuh dengan macam-macam hingga adakalanya telur pun beli di bangi. Apalah sangat jika nescafe,milo, sos spagetti, sos-sos bagai...budu beli di kampung ya hu hu hu

Mmmm baju raya ayah dah beli tapi Mek punya belum lagi. Mek nak beg tangan je, baju raya dah bawak balik dua bulan lepas. Dan yang paling utama, buku-buku raya belum beli.

Hu hu hu hu jangan heran, aku tak bagi duit raya, tapi aku belikan buku-buku yang seronok dibaca untuk anak buah yang 15 orang tu. Yang tak reti baca je aku beli baju raya...kejam tak makcik depa?

Jadinya, kalau PM tak bagi bonus raya @ bantuan khas aidilfitri 2013, mana aku nak korek syiling? Okeh! Tabung ayam aku dah hampir penuh, tapi tabung tu kecik sangat. Dengan kenaikan harga ayam yang melambung-lambung tu, isi tabung ayam itu hanya cukup untuk beli beberapa ekor ayam sahaja hu hu hu sadis tak?

Ok...aku akan tunggu esok dengan istiqamah! Cepatlah datang esok!



Isnin, 22 Julai 2013

Dia Datang Lagi!

Ya, DIA dah datang...dia datang lagi.
Siapa? Kenapa?
Siapa lagi...jerebu!


Semalam tidur awal. Jam 11.30 malam tu memang TERsangat awal untuk aku tidur ya. Kepala ting tong berdenyut hinggakan nak main candy crush pun tak mampu nak berfikir. Jadinya, kerja skulah yang patut buat semalam tak buat langsung. Tak jeling sikitpun.

Tengah malam tersedar beberapa kali. terbatuk-batuk dada rasa berat. Nampak gayanya nak kena pergi jumpa doktor ensem jugalah ni...tiap kali jerebu, dada jadi sendat. Batuk-batuk bagai, sedangkan daku tak pernah ada sejarah athma atau tibi.


Semua gambar dalam entri ini aku ambil tengahari tadi.


Bila DIA datang lagi, aku rasa macam nak mengembara jauhtinggalkan tempat ni je...

Pergi mana tu?

Di negeri paling miskin sana tak ada jerebu teruk macam ni kot hu hu hu alasan macam best je nak balik kampung cepat ya hu hu hu

Ahad, 21 Julai 2013

Kelebihan Bersedekah Di Bulan Ramadhan



Riwayat at- Tirmidzi, Rasulullah s.a.w bersabda yang maksudnya: "Sedekah yang paling utama adalah sedekah pada bulan Ramadhan”.




Dari Abu Hurairah r.a. bahawa Nabi Muhammad s.a.w. bersabda: "Apabila seorang manusia mati, putuslah (tulisan pahala) amalan (setakat itu) Kecuali tiga perkara (yang akan berlanjutan tulisan pahalanya) iaitu sedekah jariah atau ilmu memberi kepada yang faedah orang lain atau anak yang soleh yang berdoa untuknya."

(Hadith Sahih - Riwayat Imam Ahmad)

3 perkara yang boleh kita bawa pahalanya walaupun dah mati;
1. Sedekah jariah
2. Doa anak yang soleh
3. Ilmu yang dimanfaatkan

Ustaz Azhar Idrus kata, kalau nak kaya kena banyak menderma;



Peringatan untuk diri sendiri dan dikongsi bersama rakan-rakan semua sebelum Ramadhan berakhir.



Sabtu, 20 Julai 2013

Sesungguhnya Aku Hanya Manusia Biasa…


Masa berbuka puasa petang semalam, housemate aku ada Tanya “Akak tak penat ke?, akak tak ngantuk ke?”

Ikutkan hati, memanglah penat. Memang mengantuk. Hidup nak kata macam burung hantu, tak juga. Burung hantupun ada masa yang cukup untuk mencari mimpi. Namun, perjuangan ke nokhtah terakhir perlu diteruskan juga.



Ikutkan perasaan, memang dah tak nak pun buat semua benda yang remeh temah ni, tapi banyak benda kena fikir bila hati kata lelah dan tarik nafas sekejap.

Setelah berjuang dalam tempoh 2 minggu ni, akhirnya semalam dah habis daya. Lepas isyak, terus padam hilang nyawa hingga jam 5.15 pagi walaupun alarm dan on setiap setengah jam sejak jam 3 pagi.
Sempat sahur mana yang mampu capai sahaja. Dannnn….lupa nak minum air secukupnya. Alahaiiiii….dugaan Ramadhan ke 11.

PssssT: Takziah kepada SueNazri, semalam kawasan apartment kediaman mereka terbakar. Semoga semuanya baik-baik sahaja. 


Moga-moga tabah jalani ujian Ramadhan 10 ya Sue...

Jumaat, 19 Julai 2013

Pemeriksaan Kenderaan Percuma di Puspakom Sempena Aidilfitri

Setiap tahun, Puspakom Sdn Bhd (Puspakom) menawarkan pemeriksaan sukarela secara percuma kepada pemilik kenderaan persendirian sempena Aidilfitri. Tahun ni pemeriksaan kenderaan persendirian secara percuma tu bermula 22 Julai hingga 7 Ogos depan. Hari Isnin ni dah tu.

Pemeriksaan kenderaan percuma Puspakom itu merangkumi pengesahan identiti kenderaan, ujian pengeluaran asap, gelincir sisi, bahagian atas dan bawah kenderaan, brek, suspensi dan ketelusan cermin yang akan dijalankan oleh pemeriksa kenderaan Puspakom yang bertauliah. Lebih 150 orang pelanggan bertuah akan dipilih dan berpeluang untuk menerima hadiah saguhati yang disediakan oleh Puspakom.


Sehubungan itu, pelanggan boleh menjalani pemeriksaan percuma itu di semua cawangan Puspakom seluruh negara yang dibuka Isnin hingga Sabtu dari pukul 8 pagi hingga 5 petang. Cawangan di Kedah, Kelantan dan Terengganu, Puspakom dibuka dari Ahad hingga Khamis mulai 8 pagi hingga 5.30 petang manakala Sabtu dari 8 pagi hingga 5 petang.

Pelanggan hanya perlu menghubungi cawangan yang ingin dikunjungi terlebih dahulu, seterusnya pelanggan akan diberi satu waktu pemeriksaan yang spesifik. Pelanggan juga boleh mendapatkan pemeriksaan percuma yang disediakan oleh perkhidmatan Unit Pemeriksaan Bergerak Puspakom iaitu pada 29 Julai dari pukul 8 pagi hingga 5 petang di Plus R&R Seremban (arah selatan) dan 30 Julai dari pukul 8 pagi hingga 5 petang di Plus R&R Dengkil (arah utara).

Hubungi talian bebas tol Puspakom 1-800-88-6927 atau melayari laman sesawang Puspakom di www.puspakom.com.my untuk maklumat lanjut.


Pejabat Puspakom Wilayah Tengah:

PUSPAKOM (HPI) Batu Caves, Selangor
PUSPAKOM (HPI) Jalan Tandang, Petaling Jaya, Selangor
PUSPAKOM (HPI) Pandan Mewah, Selangor
PUSPAKOM (HPI) Taman Bukit Maluri, Kuala Lumpur
PUSPAKOM Bangi, Selangor

No. 17, Jalan P10/18,
Taman Industri Selaman,
Seksyen 10,
43650 Bangi,
Selangor.
Tel: 03-8922 1325
Fax: 03-8922 3706

Inspection by Appointment

Tel : 03-8922 1325

SMS : 013-3908 808


PUSPAKOM Banting, Selangor
PUSPAKOM Cheras, Kuala Lumpur
PUSPAKOM Glenmarie, Selangor
PUSPAKOM Padang Jawa, Selangor
PUSPAKOM Shah Alam, Selangor
PUSPAKOM Sungai Besar, Selangor
PUSPAKOM Wangsa Maju, Kuala Lumpur
PUSPAKOM Seremban, Negeri Sembilan


Jom pi servis!

PsssT: dekat je pun Puspakom Bangi ni...5 minit je pun nak pergi sambil bawak kereta lenggang-lenggang kangkung huh u hu tak sampai jugak, tak tahulah aku!

Jom kita pakat pi serbu Puspakom  ramai-ramai sempena Aidilfitri ni, sangat penting untuk memastikan kenderaan dalam keadaan selamat untuk perjalanan jauh balik kampung nanti.

Komen aku: setiap tahun, Puspakom memang tawarkan khidmat pemeriksaan kenderaan percuma ni. Setiap tahun juga aku bercita-cita nak pergi, tapi setiap tahun itulah juga tak pernah jadi. Harapnya tahun ni tercapailah impian murni aku tu ya...

Syukuri Nikmat Yang Ada


Kita selalu sahaja mencari, mencari dan terus mencari mengejar apa yang tidak kita miliki hingga terlupa untuk syukuri apa yang telah ada.

Kita selalu nampak apa yang orang lain ada, hingga lupa untuk hargai apa yang kita ada.

Kita Nampak orang lain ada kereta besar, rumah besar, anak besar, isteri besar atau suami yang besar…semuanya kita Nampak hebat sahaja. Namun, kita terlupa bahawa kita dianugerahi dengan kesihatan yang baik, kelapangan minda, kegembiraan hati dan kelapangan masa. Kita bahagia tanpa keluh kesah.

Entah kenapa, kita lebih suka menjeling buah cempedak di luar pagar

Siapa Kata Dapat Bonus Raya, Padahal Tarif Letrik Yang Nak Naik


Hari ni, carian tertinggi di internet adalah tentang Wan Sakinah Ahmad Saburi, Noordayana Lokman, dan Ashraf Muslim.

Semua ni gara-gara Ashraf Muslim telahpun bernikah lagi dengan seorang wanita pernah bertugas sebagai krew penerbitan rancangan TV9 di Thailand, dua minggu lalu, tanpa pengetahuan isteri pertamanya, Noordayana Lokman.

Kalau kat Facebook, tersebar merata sebuah puisi luahan perasaan Dayana mengenai isi hatinya tentang perkahwinan kedua Ashraf Muslim. Aku akui puisi berkenaan sangat menyentuh hati, namun sebenarnya ada benda lain lagi lebih menyentuh hatiku ini.

Ya…walaupun belum lagi umum bantuan kewangan @ bonus raya kepada penjawat awam secara rasmi, ke dah umum? PM dah mengumumkan ya yang kerajaan bersetuju membayar bonus setengah bulan gaji dengan bayaran minimum RM500 kepada penjawat awam sebagai bonus raya menyambut Hari Raya 2013. Pesara kerajaan akan menerima bayaran khas kewangan sebanyak RM500. Bayaran itu akan dibuat pada 9 Ogos. Alhamdulillah. Aminnnn. Boleh beli baju raya ayah, boleh beli beg raya Mek, boleh beli kerepek raya yang rangup kruk kriuk itu.Tapi kan? bukan ke tu berita tahun lepas punya? Apa daaaaaa!

Namun hatiku ter ter ter tak tau nak habaq TER apa. Yang pasti, kalau Tarif elektrik dinaikkan, maka makin papa kedanalah aku yang dah tergolong dalam kumpulan marhaen ni.

Masa kecik dulu, kami hidup di bawah aras kemiskinan di negeri paling miskin. Bila dah kerja dan bermastautin di negeri paling kaya, Selangor…nyatanya, aku masih lagi tergolong dalam golongan marhaen. Masih akan TERpeleot jatuh ke bawah aras kemiskinan bila-bila masa sahaja.

Bila harga ayam naik, kami rakyat marhaen tak makan ayam. Ikan dan makanan laut pun mahal juga, jadi makanlah sayur ye tak? Tak apa, kami akan lebih sihat bila banyak makan sayur. Kalau sayur mahal, boleh pakat ramai-ramai  makan rumput, macam kambing mbek mbek. Tapi, kalau pilih sardine pun, masih juga mahal. Harganya lebih RM3 untuk tin paling kecil, sardin jenama ayam…errrr bukan jenama menteri ayam ya. Nyatanya, nak makan sardine tin paling kecilpun makin tak mampu. Dalam tin itu paling banyak pun hanya ada 3 kerat ikan sahaja, biasanya hanya 2 potong. Sekali makan, dah habis! Tak adalah jimat manapun sebenarnya!

Bila terdapat kemungkinan tarif elektrik disemak naik kerana kerajaan berkemungkinan mengurangkan subsidi bagi tenaga elektrik, aku dah terbayangkan sesuatu. Perkara pertama yang akan naik adalah barang. Semua jenis barang. Letrik sama juga seperti petrol. Paling tidak petrol ada beberapa jenama. Tapi letrik…satu jenama tu aje. Tak ada sainganpun. Perniagaan monopoli! Persoalan aku, mana rasional bina bakun yang besar itu? Kemudian Murum pun dah siap bina kot…

Keputusan sama ada tarif akan kekal sama atau dinaikkan, tidak akan dibuat oleh TNB, tetapi akan diputuskan oleh kerajaan. Mmmmmm aku terfikirkan satu benda lain lagi, tapi…biarlah berlegar dalam kepala orang aku ni je dulu. Kalau rajin aku mengomel lagi hu huhuhu.

Itulah jawapan kepada spekulasi bahawa syarikat utiliti kuasa Negara, TNB mungkin menaikkan tarif elektrik selepas Pilihan Raya Umum Ke-13. Kerajaan memberikan subsidi tarif kuasa sejak 2008 dan isi rumah yang menggunakan elektrik sebanyak RM20 ke bawah sebulan dikecualikan daripada membayar bil. Aku pernah tulis hal ni dalam entri lepas berjudul subsidi bahan api kerajaan persekutuan.

Menurut menteri jenama elektrik "Jika semua orang aktif menggunakan tenaga elektrik dengan cara yang lebih cekap selagi mungkin, ini akan membantu mengurangkan sebarang kesan,".

Mmmmmm maknanya aku memang membazir tenagalah selama ni. Walaupun dalam rumah tak ada peti ais besar bagak hingga cecah bumbung, atau chandelier berjurai-jurai, peti TV LED LCD bagai tapi hanya cinonet remote TV rosakpun tak mampu nak tukar baru…aku masih lagi tergolong dalam kumpulan orang yang membazir.Apa tak bazirnya, dari siang ke siang tak pernah tutup lampu, tak kan nak bergelap ya dak. Namapun buat keja skulah, nak pasang lilin bagai, karang terbakooo rambut sapa nak jawab?

Komen aku: Tak boleh nak tulis lebih-lebih, kang ada pulak menteri kata “kalau tak suka, jangan dok Malaysia…nyah berambus dari Malaya ini!” Terima kasihlah kepada barisan menteri yang dipilih secara demokrasi tu ya…kalian memang prihatin pasal rakyat marhaen macam kami. 

Ohhhhh! Sangat gigih tulis entri baru pada jam 1 pagi ya...selamat bersahur! Silalah bersahur dalam cahaya lilin, romantik sikit!


Khamis, 18 Julai 2013

Mencari Lailatul Qadar


Semua orang nak cari Lailatul qadar. Ke ada yang tak nak?

Upin dan Ipin pun nak cari lailatul Qadar, apalagi kita kan? Tapi macam pelik pulak kalau sambut malam lailatul qadar dengan pasang pelita. Errrrr…tak pernah tahu pulak ada benda-benda gini huh u hu

Upin dan ipin - Lailatul qadar


Jom kita belajar dan ingat semula apa maksud malam lailatul Qadar…yang dah belajar masa sekolah dulu banyak yang dah lupa. Kita perangat balik ya…

Maksud Malam Lailatul Qadar


Tanda-tanda Malam Lailatul Qadar



Jom sama-samalah kita cari malam istimewa ni…malam yang lebih baik dari seribu bulan. Doa tidak akan ditolak pada malam berbahagia ini.


Rabu, 17 Julai 2013

Orang Felda Dapat Bonus Raya


Masa warga Risda dapat duir raya, aku dah agak dah orang Felda mesti akan dapat bonus raya  juga. Maklumlah, Felda kan anak kesayangan PM kita huh u hu ada nada jeles sedikit di situ ya hu huh u 

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak hari ini mengumumkan pemberian duit raya berjumlah RM32,313,300 kepada 112,635 peneroka Felda di seluruh negara. Peneroka bersama Felda akan menerima RM300, peneroka tidak bersama Felda menerima RM150.

PM juga umumkan pembinaan 420 unit Perumahan Generasi Baharu Felda (PGBF) bagi gugusan Besout dengan keluasan 19.14 hektar di samping pembinaan sebuah dewan serbaguna bernilai RM900,000 di Felda Besout 2.

Risda dah dapat duit raya, Feldapun dapat duit raya….penjawat awam dapat duit raya tak?

Semalam Cuepacs minta kerajaan mempertimbang pemberian bonus raya setengah bulan gaji kepada bonus penjawat awam sempena Aidilfitri kerana ia dapat mengurangkan beban penjawat awam membuat persiapan hari raya. Permintaan itu ekoran kenyataan Ketua Setiausaha Negara Tan Sri Dr Ali Hamsa bahawa kerajaan masih belum berbincang mengenai pemberian bonus.

Hari ni PM kita yang terchenta tu kata kerajaan akan mengkaji kemungkinan memberi bonus Aidilfitri kepada penjawat awam.

Jadi, belum confirm lagi penjawat awam dapat bonus raya Aidilfitri ke tidak tahun ni. Mmmmmmm tak acilah orang Risda dapat bonus, orang Felda pun dapat bonus raya juga. 

 Nak la duit raya...baju raya ayah bonda belum beli lagi ni...sedih tak?



Robin Hood Moden…


Masih wujud rupanya Robin Hood pada zaman serba canggih manggih ni. Si perompak Robin Hood ini membuang duit rompakan untuk melarikan diri dari polis.



Macam kelakar pulak tengok video ni…memain ke apa!

Kalaulah kita ada di kawasan tu...best juga kan. Mana nak tahu duit rompak, ingatkan bagi duit raya hu hu hu hu ....Sekarang ni musim bukan je rumah mahal harga juta-juta, ayam pun mahal. Nak beli sardin cap ayam pun mahal juga...tiga ketul kecik-kecil pun harganya lebih tiga ringgit tu.

Lepas ni, jangan pulak ada golongan muda kita muflis sebab beli sardin dah lah ya...

Untunglah jadi menteri kan? Jom, makan sayur!


Selasa, 16 Julai 2013

Ingat Orang Belakang


Ni bukan pasal jangan tengok belakang ya…ini cerita tentang makan-makan!

Ohhhhh! Dah masuk bulan Ramadhan baru nak cerita pasal makan ek? Bulan ramai orang tersungkur dek nafsu makan, dok buat entri pasal makan, betul-betul menguji iman tu!

Pernah perhatikan tak situasi begini: ada makanan kegemaran kita, terus je balun sesedap rasa anak tekak tanpa peduli orang lain dah makan ke belum. Janji perut dan tekak sendiri penuh.

Kalau Mek di kampong nun di negeri paling miskin itu, tak kira apa makananpun, Mek tetap akan pesan “Ingat orang belakang!”

Maknanya mudah sahaja: berpadalah bila makan, ingat juga orang lain yang belum makan. Kalau makanan tu banyak, sama-sama boleh rasa banyak, kalau sikit sahaja maka rasalah sikit sorang.

Satu yang aku sangat kagumi Mek dalam bab makan ni, dia akan sisihkan sejumlah tertentu makanan tu untuk ayah. Tak kiralah ayah balik awal atau lambat. Dan yang disisihkan itu adalah yang terbaik.

Orang sekarang ni, berapa ramai yang masih ingat dengan orang belakang?

Ahad, 14 Julai 2013

RISDA bayar dividen RM193.5 juta


Bukan tak risau pasal harga ayam yang naik melambung sejak seminggu ni, sebelum puasa hari tu aku dah beli seekor ayam, targetnya hingga habis Ramadhan…mmmm gamaknya berjaya tak? Takat itu ajelah kemampuan aku pada bulan penuh kesederhanaan ni. Kalau membuka selera, alamat tak mampulah nak balik kampong beraya nanti.

Bukan juga tak kesah dengan ketulusan hati pasangan blogger Alvin Tan dan Vivian Lee yang gila glamer telah mencetuskan kontroversi menerusi foto dipaparkan dalam laman sosial Facebook, mengucapkan “Selamat berbuka puasa dengan Bak kut teh (sup tulang babi)... wangi, enak dan menyelerakan” dengan logo halal Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) pada sudut bawah kiri gambar berkenaan.

Dah timbul kontroversi, gambar tersebut digantikan dengan gambar mereka makan ketupat, rendang dan karipap dengan kapsyen baru "Nah, sila nikmati makanan halal yang sebenar sekarang,". Aku malas nak carut kat sini, tak pepasal puasa puasa siang tadi menipis, tapi kalau video sedang buat projek telanjang bulat pun depa tak malu nak tunjuk satu dunia, apalah sangat dengan gambar makan babi….eh, gambar tengah minum sup tulang babi. Gila glamer, nak buat macam mana huh u hu

Kalau kalian prihatin dan mengikuti perkembangan suasana tegang di Dataran Tahrir, pergolakan rampasan kuasa di Mesir atau ada sanak saudara kaum kerabat sedang kerja atau belajar di mesir, kepala otak mesti dok bimbang je ikuti berita dunia. Tapi Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah Datuk Seri Mohd Shafie Apdal kata Semua pelajar tajaan Majlis Amanah Rakyat (Mara) di Mesir berada dalam keadaan baik dengan keperluan makanan mencukupi. Ibu bapa pelajar tak perlu risau.

Tapi, dalam banyak-banyak kes, dah tentulah orang risda paling senyum lebar kerana RISDA bayar dividen RM193.5 juta untuk dividen bagi tahun 2012. Pembayaran itu melibatkan 16,080 peserta Rancangan Tanaman Baru Berkelompok (RTBB) dan 41,675 peserta Tanam Semula Komersial (TSK) di seluruh negara.

Wah! Awalnya dapat duit raya. Biasanya, setiap tahun orang-orang FELDA dapat duit raya. Tahun ni orang Felda dapat duit raya tak? Mmmmmmm macamlah aku keturunan felda huh u hu tapi, turut tumpang seronok bila ada orang dapat duit raya. Lagi seronok kalau dapat juga huh u hu ada sesapa nak bagi duit raya?


Sabtu, 13 Julai 2013

Bukan Tak Nak Sahur…


Hari ke tiga Ramadhan. Alhamdulillah, dah dua hari puasa ya…masuk hari ke tiga.

Pagi tadi hanya sahur dengan air mineral sahaja. Bukannya tak sedar, Cik Bintangpun ada kejut, tapi... mata tak boleh nak buka. Errrr lain ek? Memang lain. Dah sedar, tapi mata yang tak boleh bukak lebar-lebar, menjadikan satu kepayahan yang luar biasa pula untuk buka tutup saji dan habiskan spageti lebihan berbuka malam semalam. Boleh gitu? Boleh! Asal nak hu hu hu hu

Ada sesiapa nak resipi spageti versi pedas-pedas gitu, (musim puasa ramai orang cari resipi sedap-sedap, silalah cuba kalau nak kelainan. Tapi resipi campak-campak aje). Tekak orang Malaysia kan, mana boleh makan benda yang masam aje hu hu hu nak kena ada jugak pedas. Nasib baik tak letak belacan keh keh keh tekak aku memang tak boleh telan kalau guna resipi spageti biasa tu, mesti nak kena ubahsuai rasa spageti.

Sebenarnya masa buat entri ni, ada sesuatu yang nak tulis, tetiba…dah lupa!

Anggap ajelah semua ni gara-gara tak sahur huh u hu masih juga tak mahu terima hakikat ya, nak jugak salahkan orang lain.

Selamat berbuka puasa.


Jumaat, 12 Julai 2013

Sahur ke Tiga


Alhamdulillah, selesai juga dua hari kita jalani Ramadhan dan berkesempatan berpuasa dengan jayanya.

Hari pertama, berbukz dengan capati buatan sendiri. Pertama kali buat. Lanyak aje. Kalau tengah lapar, apapun sedap. Tak kesah. Bantai aje dengan sardin. Pertama kali masak sadin yang menjadi. Selama ni memang GAGAL memanjang je masak sardin.

Hari kedua aku ke Warta. Bayar bil bruk, kemudian beli barang basah. Dah tahu, mesti jem masa balik, terus je tapaw roti nan dengan ayam tandori yang rupanya macam puyuh. Ohhhhh! Sangat banyak perbezaan tahap kekecilannya. Keras juga. Kelmarin punya apa hu hu hul

Lepas berbuka dengan roti nan keras dan ayam tandori keras itu, tetiba terfikir...sahur nanti dengan apa? Mmmmmm baru sahur ke tiga, dah tak tahu nak sahur dengan apa hu hu hu

PsssssssT: best jugak pekena kopi masa migrin gila2 ni...lain kali nak buat lagilah hu hu hu

Pssst: Nak riak sikit...first time tulis entri tak pakai komputer hu hu hu kalau ayat lintang pukang dan salah eja merata tu, silalah maafi jari jemariku yang teramat runcing ni...nak tekan huruf lain dok pi tekan huruf lain hu hu hu



Khamis, 11 Julai 2013

Mengaut Bonanza Sepanjang Bulan Ramadhan


Jom kita mengaut bonanza sepanjang bulan Ramadhan tahun ni ya…belum tentu lagi akan jumpa semula tahun akan datang. Jom tambah ilmu dengar tazkirah Ustaz kazim Elias tentang Ramadhan;


Ramadhan Ya Ramadhan - Ustaz Kazim Elias



Apa yang mencelakakan manusia adalah;

1. kedekut
2. nafsu
3. marah
4. hasad

Puasa akan mengekang empat perkara ni.

Kalau nak tahu dengan lebih terperinci tentang Ramadhan ni, silalah dengar cerita Ustaz Don Daniyal Don Biyajid. Kena betul-betul kusyuk dengar sebab penerangannya sangat detail. Tak ada ruang untuk gelak dan santai dengar lagu-lagu ya…

Ustaz Don Daniyal Don Biyajid - Apa Itu Ramadan dan Bagaimana Pensyariatannya (Part 1)




Ustaz Don Daniyal Don Biyajid - Apa Itu Ramadan dan Bagaimana Pensyariatannya (Part 2)




Bila Ramadhan, tak lengkap kalau tak ada terawih kan? Ini dia ceramah Ustaz Don Daniyal Don Biyajid, iaitu;


Ustaz Don Daniyal Don Biyajid - Solat Terawih dan Perlaksanaannya (Part 1)



Ustaz Don Daniyal Don Biyajid - Solat Terawih dan Perlaksanaannya (Part 2)




Jom ketahui beberapa Tip solat terawih secara tertib;


Terawih, Berbuka, Sahur -Ustaz Kazim Elias




Solat terawih adalah solat berehat-rehat, relaks. Tak perlu terkejar-kejar. Kalau tak berpeluang nak tunaikan secara berjemaah di surau dan masjid tu, boleh saja buat sendiri kat rumah.


Rabu, 10 Julai 2013

Ramadhan Datang Lagi


Alhamdulillah….Ramadhan datang lagi. Alhamdulillah, dapat jua kita peluang menunaikan ibadah puasa lagi tahun ni.

Alhamdulillah. Datang juga hidayah untuk kita sama-sama bergembira menunaikan ibadah puasa ni. Bukan semua orang dapat hidayah tu. Bukan semua orang seronok dengan kedatangan Ramadhan.

Maher Zain: Ramazan (Bahasa Turki) Saje je nak cari kelainan hu hu hu 



Di kesempatan ni, daku nak ucapkan selamat menunaikan ibadah puasa. Semoga puasa kita kali ni lebih baik dari puasa kita pada tahun-tahun lepas. Moga amalan kita tahun ni juga lebih ditingkatkan berbanding tahun-tahun lepas. Moga-moga banyak yang kita buat pada tahun ni lebih tinggi nilainya berbanding tahun-tahun lepas.

Sempena 1 Ramadhan ni juga, aku nak hebahkan bahawa kerepek Rembow Kerepek raya 2013 yang jual pelbagai jenis kerepek raya juga dah beroperasi semula. Kepada sesiapa yang merancang nak sediakan kerepek pada hari raya aidilfitri nanti, bolehlah mula buat tempahan kerepek. Silalah ke Kerepek Rembow Raya 2013 untuk tempahan, ataupun sms je terus ke 0122459477.

Tarikh akhir tempahan adalah pada 1 Ogos 2013. Silalah buat tempahan awal sebab pada minggu terakhir sebelum raya, biasanya bekalan susah nak dapat. Ada raknya aje. Kami tak bertanggungjawab kalau kejadian sebegitu yang berlaku. Lagipun, kami nak balik raya awal huh u hu

Kami menerima tempahan di kawasan sekitar Bandar baru bangi, Kajang, Bandar Seri Putra dan Nilai sahaja. Penghantaran percuma dalam kuantiti sekitar 5kg. 


Jumaat, 5 Julai 2013

Bila Hati Kehilangan Kata-kata




Apa lagi yang tinggal?