Anda Juga Mungkin Berkenan

Jumaat, 30 November 2012

Jualan Gudang Karangkraf, diskaun hingga 80%


Berita baik kepada hantu buku macam aku, tapi aku dah muflis bulan ni
kena puasa dah tak mampu nak pergi Shah Alam lagi

bermula hari ni hingga Ahad depan…[berapa tarikh lupa lah pulak]
berlangsung Jualan Gudang Karangkraf dengan diskaun sehingga 80%
diadakan di perkarangan Kompleks Media Kumpulan Karangkraf, Seksyen 15
hampir 12,000 judul buku keluaran Kumpulan Media Karangkraf dijual
bermula dengan harga buku dan novel serendah RM3, RM5 dan RM10
ada juga pakej yang menarik kepada pembeli.
penganjur sediakan parkir kereta yang selesa & dekat, serta surau
Seramai 30 petugas membantu pengunjung dan 8 kaunter bayaran dibuka
sebanyak 100,000 buah buku dijual, djangka 100,000 akan mengunjungi jualan tersebut.
Jualan akan bermula jam 9 pagi hingga 6 petang

minat? Sila serbu!
Jeles betul aku!

Aku Diboikot Secara Beramai-Ramai


Sampai hati betul dia orang ni boikot aku
Sedih tau! Nak nangis!
Tak lalu makan sejak seminggu lepas
Errrr...takat 2-3 pinggan je makan pun
Kalau lalu makan, tak tau lah habis berapa kali tambah hu huhu

Lebih 3 tahun aku beli telefon tu
Sekarang ni dah tak ada sangat orang guna
Bagi kat Amir pun dia tak teringin nak
Dia lagi dok jeling note 2, dok berkenan S3
Aku dah tentulah lagi nak S3 tu...dak pun note 2

sila abaikan kulit durian kat belakang


Kamera tu aku beli 3 tahun lepas juga,
Tapi hujung tahun...kisah beli kamera samsung tu trajis juga
tapi aku sangat suka dengan merah garangnya yang comel tu
lagi suka dengan gambar-gambarnya yang cantik
boleh rakam video yang cantik dan jelas juga
banyak jasanya kat aku...merata tempat dah sampai
Aceh la, Paris la...German la, Amstardam la...Bangkok juga
kat dalam negara ni tak payah nak bilang
merata ceruk aku bawa hulu hilir
pendek kata sepanjang masa dok dalam beg

Sekarang ni dua-dua benda tu dah boikot aku
dah merajuk dengan aku, dah meragam buat perangai
sedih tau! Depa dua ni tak tau ka aku sayang sangat kat depa?

Ikut merenyam hati ni, aku nak rembat benda alah ni;



Baru dua hari diperkenalkan di Malaysia Samsung Galaxy Camera ni...
harga Samsung galaxy camera ni RM1899 hu hu hu kering darah dibuatnya!

Gamaknya cukup tak duit bonus nanti
nak ganti dua benda kesayangan beta tu?
Konfem tak cukup!
Hu hu hu nak main kutu pun, dah serik!
Alahai...ada sesiapa nak sponser tak? S3 je pun tak apa dah ;)

Khamis, 29 November 2012

Kesan Suspek Rogol dan Bunuh

ORANG DIKEHENDAKI: Pihak polis sedang mengesan individu-individu ini bagi membantu dalam siasatan kes samun dan rogol di bawah Seksyen 376 dan Seksyen 394 Kanun Keseksaan.



Orang ramai yang mengenali atau mempunyai maklumat mengenai individu-individu ini boleh menyalurkan maklumat atau menghubungi Jabatan Siasatan Jenayah Kuala Lumpur ditalian 03- 21460522 samb. 597 atau mana-mana balai Polis yang berhampiran atau melalui Hotline Polis KL (Rakan Cop) di talian 03-21159999 atau SMS POLISKL ke 32728.

Rugi Jadi Rakyat Malaysia Tak Pernah Makan Musang


Walaupun orang kata kopi luwak tu sedap
Setahun pun mereka hanya keluarkan sebanyak 300kg sahaja
Dah tentulah harga kopi luwak mahal dek sedapnya rasa tuttttt musang tu
Errrr tapi aku tak pernah teringin nak makan.

Kakak tu kata
memang rugi jadi rakyat Malaysia tak pernah makan musang
jadi, inilah pengalaman pertama aku makan musang



Sangat sedap.
Memang Rugi Jadi Rakyat Malaysia kalau Tak Pernah Makan Musang
Tapi...aku lebih suka durian kampung,
Mungkin sebab aku anak kampung kot
Mmmmmm ok jugak suka durian yang murah ni
Bolehlah makan banyak-banyak. Hargapun murah!

pulut durian

Sila abaikan penampakan jari yang berbekas pada ulasnya itu...

Dua tiga hari ni, kepala tak berapa nak boleh berfikir
gara-gara musang sedang melingkar dalam otak
Aduhaiiiiiii!


Rabu, 28 November 2012

Blog Dr MAZHA Dihalang Akses


Brambus Ke Mana Tu?




Pengunjung & Pelanggan Salon Jadi Tebusan

Hebatnya! Gedebe benar!

Enam pengunjung dan pekerja sebuah salon di Jalan Besar Guchil, Kuala Krai Kelantan dijadikan tebusan selama tiga jam oleh seorang penjenayah yang cuba menyamun premis itu jam 2.50 petang semalam. Bagaimanapun suspek berusia 20-an diberkas oleh sepasukan polis.

Mmmmm tu namanya pendekar taik minyak hu huhu

Kawasan ni dah dekat dengan rumah mak sedara, kakak kepada Mek. Kalau macam musim sekarang ni, nak dapatkan selori durianpun senang je. Dia bagi percuma! Memang berlambak-lambak.

Lagi satu, kat belakang rumahnya ada kebun salak. Salak ni sangat istimewa sebab warnanya kekuningan dengan bau yang wangi macam buah nangka. Benihnya diambil sendiri dek sepupu di Indonesia masa dia belajar kat sana dulu.

Mmmmmm tetiba teringat kat Mak Jah. Aidiladha lepas tak sempat jumpa dia...


Selasa, 27 November 2012

Konvo Sendiri Entah Bila...Kait Semangat Kat Konvo Orang


Musim konvo di UM dah lama lepas, di UKM juga pun
tapi di USIM, berlangsung pada hujung minggu lepas
hari ni hanya nak tayang-tayang gambar je
tak ada hati nak membebel panjang-panjang



pELANTIKAN pRO cANSELOR...Yang Amat Mulia Tunku Besar Seri Menanti, Tunku Ali Redhauddin

Penganugerahan Ijazah Kehormat Doktor Falsafah

Adik-adik comel berbaris nak panjat pentas ;)

Anugerah Diraja


Ohhhhhh! Entah bilalah aku pulak boleh panjat pentas
Alahaiiii...hati sila tabah!



Isnin, 26 November 2012

Sham Kamikaze di UKM


Setiap bulan Perpustakaan Tun Seri Lanang, UKM akan mengadakan Wacana Ilmu tentang pelbagai perkara. Kali ini, sempena tahun baru hijrah, Kelab Kebajikan Warga Perpustakaan, sekali lagi membuat aktiviti mereka dengan menjemput seorang artis tanahair iaitu Sham kamikaze.


Kepada sesiapa yang berminat untuk mendengar BICARA HIJRAH artis hensem tersebut, maklumatnya adalah seperti berikut;

BICARA HIJRAH
30 NOVEMBER 2012 (JUMAAT)
10:00 PAGI
Tempat: BILIK SERBAGUNA
ARAS 2, PERPUSTAKAAN TUN SERI LANANG

Anjuran: Kelab Kebajikan Warga Perpustakaan

DIJEMPUT SEMUA

Kalau sempat, cheQ pi...kalau tak dan...cheQ wat tak tau je lah! 

 




Sabtu, 24 November 2012

IMBUHAN TAHUNAN PENJAWAT AWAM DAN BAYARAN KHAS PRESTASI KALI KEDUA BAJET 2013

Kepada semua penjawat awam, pekeliling tentang Bayaran Khas Prestasi Kali Kedua Tahun 2012 dah pun dikeluarkan siang tadi.

Dalam ucapan Bajet 2013 lepas, Kerajaan telah membuat keputusan supaya Imbuhan Tahunan dan Bayaran Khas Prestasi bagi kali kedua pada tahun 2012 dibayar kepada pegawai Perkhidmatan Awam Persekutuan bagi MENGENANG BUDI dan MENGHARGAI SOKONGAN serta komitmen mereka dalam mencapai matlamat pembangunan negara. Kadar Imbuhan Tahunan dan Bayaran Khas Prestasi bagi keseluruhan tahun 2012 yang ditetapkan adalah sebanyak satu setengah bulan gaji atau minimum RM1,500.00 termasuk bayaran setengah bulan gaji yang telah dilaksanakan melalui Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 5 Tahun 2012.

Imbuhan Tahunan dibayar kepada pegawai dalam Kumpulan Pelaksana serta Kumpulan Pengurusan dan Profesional, manakala Bayaran Khas Prestasi dibayar kepada pegawai dalam Kumpulan Pengurusan Tertinggi yang berkhidmat pada tahun 2012 tertakluk kepada syarat bahawa pegawai telah berkhidmat sekurang-kurangnya 30 hari berturut-turut dalam tempoh 1 Januari hingga 31 Disember 2012. Bayaran minimum bagi tahun 2012 adalah RM1,500.00 iaitu RM500.00 untuk bulan Ogos 2012, RM500.00 untuk bulan Disember 2012 dan RM500.00 untuk bulan Januari 2013.

Untuk melihat siapa yang layak terima, siapa yang tak layak terima, syarat pembayaran dan cara pengiraannya, bolehlah ke Laman Rasmi Jabatan Perkhidmatan Awam Malaysia. Boleh download pekeliling berkenaan. Malas aku nak copy dan paste kat sini hu huhu



Khamis, 22 November 2012

Video Pengumuman Perkahwinan Khairul Fahmi Che Mat & Leuniey Natasha


Jom kita nengok ramai-ramai pengumuman perkahwinan Khairul Fahmi che Mat @ Apek dengan jelitawan & Nur Eilunie Natasha Nazri @ Leuniey dalam sidang media yang diadakan.





Setakat ni, tajaan dah ada dalam RM300 ribu dan bakal bertambah dari masa ke semasa.

Kita doakan semuanya berjalan lancar ya...




Hafiz Hamidun Dodoikan Terapi Zikir Pada Tahun Baru Hijrah Sempena Ulangtahun Kelahiran


Fuhhhhh! Genap dua baris tajuknya aje!

Sesekali sambut ulangtahun dengan dodoi jejaka hensem si Hafiz Hamidun dengan alunan merdu konsert zikir terapi diri, seronok juga kan?



antara tetamu jemputan;


Konsert Zikir Terapi Diri ini dibuat rakaman untuk satu stesyen TV. Tak best sangat sebab ada 10 kamera dok keliling dewan. 4 Kamera di hadapan dan kamera macam gambar di bawah ni sangat-sangat tak boleh elak dari menghadang pandangan;

Kidnap dari FB cik bintang...dia ada skodeng gedabak punya. Fokus sampai lubang idung Hafiz Hamidun.



Syamsul Yusof turut nyanyi satu lagu bersama sepupunya yang hensem. Bila kepala gengster pun boleh menangis menitiskan air mata sebak, mestilah istimewa rakaman tersebut. Mmmmm ada rakamannya, tapi malaslah nak tampal sini. Berat!



Acara kami diakhiri dengan nasi lemak Kampung Baru sambil nikmati kerlipan menara berkembar.

Pagi-pagi esoknya, TV3 tayangkan kejayaan Konsert Zikir Terapi Diri Hafiz Hamidun. Nasib baik awal-awal pagi pada hari cuti umum. Harapnya tak ramai yang tengok. Harapnya masih ramai yang terbongkang sambung tidur dan bangun jam 10 pagi hu hu hu 






Rabu, 21 November 2012

Selamat Pengantin Baru Khairul Fahmi Che Mat @ Apek & Leuniey


Walimatul Urus Perkahwinan Persandingan 
Khairul Fahmi Che Mat @ Apek & Nur Eilunie Natasha Nazri @ Leuniey 

28 Disember 2012 akad nikah di Pasir Pekan, Tumpat, Kelantan, jam 9 pagi.

30 Disember 2012 Majlis persandingan sebelah perempuan di Hotel Renaissance, Kota Bharu.

5 Januari 2013 resepsi sebelah Apek di Kampung Chenang, Kota Bharu.

13 Januari 2013 majlis resepsi ketiga di Hotel Royale Bintang, Mutiara Damansara.

Selamat pengantin baru  Khairul Fahmi Che Mat @ Apek & Nur Eilunie Natasha Nazri @ Leuniey



Penajaan Perkahwinan Khairul Fahmi (Apek) & Leuniey Natasha:
Jakel (kain baju pengantin), The Photolicious (fotografi), LH Media TV (Sinematografi)  Ari Wedding Couture (pelamin dan dekorasi) di Kuala Lumpur serta Hotel The Royale Bintang, Damansara sebagai lokasi majlis persandiangan serta sesi fotografi untuk rakaman pra-perkahwinan.

Jumlah tajaan: RM300 ribu



Segar dari Ladang Di belakang Rumah

Berkat mempunyai ladang seluas mata memanjang di belakang dapur
akhirnya...hasil segar ini masuk pinggan juga
.
.
.
.



nanti nak tanam semula jambul tu selepas cantas
boleh buat ladang yang lain pulak hu hu hu 
sepasu je pun mampu beli untuk buat ladang ha ha ha


Yumm yummm! Manisssss wa cakap sama luuuuu!



Selasa, 20 November 2012

Makin Ramai Wanita Jelita Gigih Menutup Aurat


Bangga betul aku. Bukan selalu kita boleh jumpa usahawan berjaya sampai begini sekali. Usahawan bangsa kita pulak tu. Bangga tak?

Mendapat liputan di Kosmo pada 13/11/2012 di ruangan perniagaan.


gambar ni Cik Bintang yang ambil masa hatinya tengah mendidih terhalang jalan

Kalau artispun dah makin ramai bertudung apalagi bukan artis kan? Alhamdulillah, memang bangga sangat-sangat bila makin ramai jelitawan bertudung. Makin anggun dan menawan.

Kesungguhan tu yang penting. Menutup aurat kan wajib. makin ramai para jelitawan berlumba-lumba untuk menutup aurat. Sangat gigih ya kawan-kawan. kegigihan yang perlu kita puji. Kegigihan yang perlu kita sokong.

Aku sendiripun tak segigih itu. dr Hanie kata, ada yang sanggup menunggu sejak jam 4 pagi. Masa tu aku dah teramat kagum dah.

Isnin malam sebelum Deepavali, aku balik kerja hampir jam 11 malam. Singgah beli burger bakar sebelum balik rumah. biasanya aku nampak pagi-pagi je penuh dengan orang beratur, malam tu aku tengok, dah ramai orang berkampung. Jam 2.45 pagi, ketiga mata dah tak boleh buka untuk terus buat kerja sekolah, hujan turun dengan sebegitu lebat. Bertambah-tambahlah kegigihan mereka mengharungi dingin lantai kaki lima, ditimpa pula tempias hujan lebat itu.


No 1 adalah pintu utama gedung Fareeda Nyata Jelita, lihat jaraknya dari no 1 ke no 3. Betapa panjangnya mereka beratur ya...Gambar-gambar ni aku ambil sendiri masa balik dari beli nasi lemak pakcik tepi surau sana. Panjang tak? melebihi deret kedai yang bertanda no 3 sebenarnya tu...


Anda sanggup? Kalau tak sanggup, hati belum istiqamah lagi tu...

No 3 ditandakan kat atas adalah kedai Golden Shine tu je...panjang jugak lebihan beratur dari angka 3 tu...

Bila tengok pengumuman di FB, nombor hanya boleh diambil jam 10 pagi pada hari Deepavali, sementara premis akan dibuka jam 2 petang hingga 9 malam pada hari tersebut.

Gigihkan mereka memenuhi syariat untuk menutup aurat?

Nak tengok lebih banyak gambar-gambar kegigihan mereka? Beratur panjang untuk tudung Fareeda terkini pada 2 Disember 2012 Sila terjah blog Dr. Hanie.

Aku? Biarlah dengan cara aku sendiri tanpa dipengaruhi sesiapa. Maklumlah, aku nan tak berapa jelita ini, biar dilitup dengan tudung emas sekalipun tetap jua tidak mampu jadi jelitawan.

Yaaa...dah lama sedarpun!






Isnin, 19 November 2012

Subsidi Bahan Api Kerajaan Persekutuan?


Untung betul jadi rakyat Malaysia ni...berlambak-lambak subsidi boleh dapat.

Kalau Rebet bayaran air pertama oleh Kerajaan Negeri Selangor tu, aku memang sedar sensangat sebab memang dok tunggu pun. Bila PKR menang di Selangor, dah tentulah aku ternanti-nanti dok belek bil air setiap bulan nak tengok betul tidaknya bil air akan dibayar sebahagiannya oleh Kerajaan Negeri Selangor. Kiranya, sepanjang hampir 5 tahun ni, bil air rumah aku yang hanya guna setangki seminggu tu (Ohhhh aku memang mandi 2 kali sahaja sehari ya...basuh bajupun guna air sungai Langat depan UKM tu je tau! ----> kalau ada jugak orang nak percaya, tak taulah aku!), memang mencatatkan bayaran bulanan sejumlah RM0.00. Alhamdulillah. Dah boleh dapat sepinggan pasembor dan semangkuk cendol pulut bawah pokok depan kilang Hitachi dah tu... Aku kan golongan rakyat marhaen, perlu dibantu tau!


Sebenarnya, aku tak perasanpun sejak bila pulak Kerajaan Persekutuan Bagi Subsidi Untuk Bahan Api ni. Sedar-sedar dah tertulis dalam bil letrik yang kita dok bayar tiap-tiap bulan tu.

Namun, bila kakak dok merungut bebel (nasib baik belum sampai tahap carut) sebab bil eletriknya melambung-lambung dari jumlah yang biasanya setengah ratus melambung-lambung hingga menjadi lebih seratus setengah, (Itupun nak kecoh kan? bil letrik orang lain ribu riban pun masih cool la...Itu orang lain! yang dok cerita ni keluarga yang datang dari negeri miskin dan hidup di bawah aras kemiskinan hu hu hu Ohhhh! tidakkkkk!!!!) aku turut belek bil letrik yang sampai rumah setiap bulan tu. Beberapa bulan jugak aku dok kaji. Nak tengok tak macam mana cara pengiraan subsidi bahan api oleh kerajaan persekutuan tu?


Mmmmm nasib baik masa sekolah dulu aku bengap Matematik Tambahan. Gagal aje memanjang kan, sebab tu lah tak reti nak kira mengira bil ni...jadi bayar ajelah.

Namun yang aku perasan, Subsidi Bahan Api Oleh Kerajaan Persekutuan tu hanya dipotong bila bil kita kurang dari RM20. Maknanya, kalau bil kita tu kurang dari RM20, tak payah bayarlah bil bulan tu. Kalau bilnya RM20.05, makanya, kenalah bayar sejumlah RM20.05 berkenaan ya, bukannya RM0.05 ya tuan-tuan dan puan-puan di dihormati. Sekian, penjelasan dari orang yang gagal Matematik Tambahan masa sekolah dulu.

Kalau bil air, walaupun kita guna beratus-ratus ringgit pun, tetapi Kerajaan Negeri Selangor tetap potong rebat 20 meter padu penggunaan air yang pertama tu. Bil yang perlu kita bayar adalah jumlah selepas ditolak rebet berkenaan sahaja. Biasanya, bil air aku tak payah bayar sebab kurang dari RM11 pun kecuali kalau ahli rumah penuh 5 orang, bil boleh cecah RM20. Tapi bila tolak rebet RM11 tu... bayarannya hanya RM9 je. Tak sampai RM2 pun kena bayar setiap orang bila kongsi.

Aku tak boleh kata apalah, sebab dulu masa sekolah memang gagal Matematik Tambahan. Dah sah lah kan tak reti mengira. Jadi, kepada kalian yang hebat-hebat belaka dalam bab kira mengiranya, silalah teruskan pengiraan.

Komen aku: Gamaknya, untuk capai bil RM20 sebulan bagi dapatkan Subsidi bahan Api oleh Kerajaan Persekutuan itu, aku kena bergelap tak? Barang apa ya yang boleh aku guna untuk dapatkan bil sebanyak tu? Komputer boleh guna tak? Peti ais boleh guna tak? Lampu boleh guna tak? Charger telefon cap ayam serama tu boleh guna tak? Kipas boleh guna tak? TV besau gedabak kalahkan gerobok dapur tapi tak ada remote tu boleh guna tak?

Ke semuanya kena padam?





Ahad, 18 November 2012

Dah Rupa Retis Kekwat Pulak Ya!


Sabtu pagi terima SMS dari seorang yang aku anggap kawan 

"Banyak sangat alasan...macam tak mahu jumpa I je" 

tulisan dalam bahasa SMS itu telah di bahsa Melayukan semaksimum mungkin.

Katanya dulu, dikau rakan yang memahami. Begitukah realitinya? Nyata sekali "memahami" mu itu tanpa pengertian, hanya lafaz semata-mata.

Andai perlu hilang seorang lagi kawan, perlukah dikesali? Aku hanya mohon pengertian sahaja, tak libatkan modal yang besar, tanpa harta benda dan urusan duniawi yang lain. 

Itupun tak mampu?

Sekurang-kurangnya aku tahu, bukan semua orang dianugerahkan kefahaman seperti kuharapkan. Terima kasih kerana mencuba.

 




Sabtu, 17 November 2012

Serbu McDonald Isnin Ini dapatkan burger 'Egg McMufin' Percuma


Sila bersiap sedia ya… Isnin nanti McDonald Malaysia akan memberikan 200,000 buger 'Egg McMufin'secara percuma kepada 1,000 pelanggan pertamanya bermula jam 7 pagi hingga 10 pagi selagi stok masih ada. Sebanyak 200,000 Burger Secara Percuma di 215 cawangan McDonaland seluruh negara, termasuk di Genting Highlands dan lapangan terbang.

Dikenali sebagai 'McDonald Breakfast Day',semua cawangana seluruh negara akan memberikan burger 'Egg McMufin' secara percuma. Hanya satu 'Egg McMufin' bagi setiap pelanggan yang datang sendiri ke cawangan, bawa pulang mahupun pembelian secara penghantaran ke rumah.

Inisiatif tersebut diperkenalkan sebagai langkah memberitahu masyarakat kepentingan mengambil sarapan pagi yang berkhasiat. Menurut McDonald Malaysia, burger 'Egg McMuffin' diperbuat daripada telur segar daripada ladang bersama dengan keju keemasan serta disaluti hirisan daging disertakan dengan mufin segar.

Maklumat lanjut mengenai 'McDonald Breakfast Day' boleh melayari laman web, www.mcdonalds.com.my.

Macam mana? Bersedia untuk beratur depan McD awal-awal macam sesetengah orang sanggup beratur depan kedai tudung Fareeda?  Errrr...ada kaitan ka dua benda ni?

Aku lebih sanggup beratur depan McD berbanding depan Fareeda hu huhu ...jangan marah ya, daku lebih utamakan tembolok berbanding kejelitaan hu hu hu

Tapi kan, sebelum beratur ambil burger FREE di McD tu, apa kata baca dulu apa kata Ustaz Azhar Idrus berkaitan ambil burger Free ni...




Tepuk dada, tanya iman...

Nasib baik aku bukan kaki McD hu hu hu


Istanbul Aku Datang Kutip RM1 Juta 5 Hari Tayangan


Menurut Pengurus Besar Red Films dan juga penerbit, Istanbul Aku Datang, Lina Tan, FILEM Istanbul Aku Datang apabila berjaya mengutip RM1 juta sepanjang lima hari pertama tayangan. Filem ni ditayangkan di 70 pawagam dan akan ditayangkan sehingga hujung bulan ini. Kalau sambutan bagus, mungkin lagi dua minggu akan ditayangkan di pawagam. Pada hari pertama ditayangkan filem ini dikatakan sudah mula ‘trending‘ di Twitter.

Filem arahan Bernard Chauly ini menggandingkan Lisa Surihani, Tomok dan Beto Khusyairy. Penggambaran filem secara keseluruhannya dijalankan di Istanbul, Turki. Filem ini juga menampilkan Aizat Amdan, yang pertama kali muncul di layar perak.

Filem hasil kerjasama Grand Brilliance dan Red Films itu mengisahkan Dian (Lisa Surihani) yang bertekad pergi ke Istanbul untuk meyakinkan kekasihnya, Azad, (Tomok) supaya melamar sebelum Dian pulang ke tanah air. Namun perancangan dan kegembiraan Dian terbantut apabila Azad meminta dia menyewa rumah sendiri. Dian cekalkan diri dan meminta bantuan seorang lelaki Turki untuk menyewakan sebuah bilik. Malangnya, Dian telah ditipu sehingga memaksanya untuk berkongsi rumah dengan Haris (Beto). Lalu, berlakulah konflik mengenai perebutan apartmen dan lebih malang, Azad mengetahui bahawa Dian menyewa rumah bersama seorang lelaki.

Rasa-rasanya, nak kena tengok tak?





Jumaat, 16 November 2012

Amanah Saham Akhirat


Enteri ini bagi sesiapa yang seronok nak melabur dalam Amanah Saham Akhirat.

Memandangkan kami (aku le tuh) berasal dari negeri paling miskin di Malaysia…PM kita yang terchenta sendiri yang mashorkan tu, kalau tak, aku pun tak tau, makanya…kami sangat-sangat memerlukan bantuan para dermawan yang baik hati.

Dahlah kami ni tak dapat royalty petroleum kan…rayuan Ku Li pun tak ada siapa nak pandang, apalah lagi rayuan kami rakyat marhaen ni. Jadinya sebelum Mek meraung lagi anaknya susah nak balik sejak diistiharkan negeri paling miskin, dok jadi negeri paling miskinpun ada aje orang luar yang suka pun. Jomlah ramai –ramai tolong kami ya.

Menurut Majlis Agama Islam Melaka, Perkataan Wakaf dari segi bahasa bermaksud ’terhenti atau ’tertahan’. Dari segi istilah ialah menyerahkan harta atau sebahagian hartanya kepada milik atau pada hukum milik Allah S.W.T; dengan tujuan mendampingkan diri kepada Allah; dan akhirnya mensedekahkan manafaat atau hasilnya kepada pihak kebajikan yang ditentukan oleh pewakaf selama-lamanya.

Wakaf juga terkenal dengan nama sedekah jariah iaitu sedekah yang berterusan pahalanya dari masa ke semasa selagi pahalanya dimanafaatkan.

Jadinya, bagi yang nak tambah Sahat Akhirat dengan pelaburan jangka panjang, bolehlan menderma dan sedekahkan ke projek Lebuh Raya Rakyat yang akan dibina menghubungkan Kota Bharu dan kuala Krai. Mudah sikit kami nak balik beraya ya…


AKAUN AMANAH PEMBINAAN LEBUHRAYA RAKYAT KOTA BHARU - KUALA KRAI

Bank: Maybank Islamic Berhad

Nama Akaun: Akaun Amanah Pembinaan Lebuhraya Rakyat Kota Bharu - Kuala Krai

NO. AKAUN: 553104558661

Email: info@lebuhrayarakyat.com


Ini bukannya entri berkaitan politik ya.



Bagi aku, royalty tu memang hak rakyat Kelantan, sama seperti hak kami untuk dapatkan pembangunan yang setimpal. Kalau dah hak kami dinafikan, aku memang sangat suka bila Kerajaan negeri Kelantan sanggup buat sendiri lebuhraya ini.

Memanglah macam-macam orang yang akan boikot, kutuk dan sabotaj, tapi andainya lebuhraya ini menjadi kenyataan akulah orang pertama yang akan gembira. Tahu kenapa?

Sabda Rasulullah S.A.W yang bermaksud: "Apabila matinya anak Adam, terputuslah amalan kecuali 3 perkara: Sedekah (wakaf), Ilmu yang bermanafaat & Anak yang soleh mendoakannya.

Jadi, bila kita bersedekah, buat amal wakaf sebegini, selagi masih digunakan orang ramai, maka berterusan kita dapat manfaatnya. Bayangkanlah berapa lama lebuh raya itu akan digunakan?

Selamat melabur dalam Amanah Saham Akhirat.




Khamis, 15 November 2012

Penjawat Awam Itu Macam 'Monyet'?



Kata ahli Majlis Bandaraya Petaling Jaya (MBPJ), Derek Fernandez, “penjawat awam ibarat macam 'monyet'”  ketika mengulas isu pertukaran Datuk Bandar MBPJ. Fernandez dalam akhbar Malay Mail berkata "let’s see who the candidates are. If they are going to nominate some monkeys, we will reject"

Aku dulu sekolah pondok je, tak faham lah apa maknanya tu. Hanya sepatah je yang aku faham…”monyet” tu je yang faham pun.

Kenyataan ahli majlis MBPJ itu berhubung pemilihan calon Datuk Bandar MBPJ oleh Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) bagi menggantikan penyandang Datuk Mohamad Roslan Sakiman yang dinaikkan pangkat ke jawatan baharu. Perlantikan Datuk Bandar MBPJ berada di bawah bidang kuasa pihak JPA.

Bila seorang ahli majlis menyebut penjawat awam yang  bakal jadi Datuk Bandar sebagai "monyet',", makanya ahli majlis tu “anak monyet” ke “bapak monyet” ya?

Banyak yang aku nak tulis komen, tapi kalau aku tulis kang…payah jugak. Lagipun, sempena Tahun Baru Hijrah pada hari ni, aku berazam untuk kurangkan berkata-kata. Semoga terlaksana.




Jumaat, 9 November 2012

Yakini Rezeki Yang Kita Terima


Aku selalunya akan singgah di kedai makan abang ni, lokasinya di kafe berhampiran satu dewan kuliah. Orangnya peramah dengan minda yang hebat, maklumlah bertahun juga dia hidup di luar Negara jaga anak-anak dan temani isterinya sambung belajar di UK.

Kalau di Bandar Baru Bangi, makan tengahari dengan satu nasi, satu sayur, satu ikan dan satu neskefe ais, harganya paling murah RM9. Dengan abang ni, boleh dapat RM6. Alhamdulillah. Paling utama rasanya kena dengan tekak aku termasuk neskefe aisnya yang sedap itu.

Sejak dulu aku nampak kafe sebelah menyebelah dah banyak kali tukar orang. Yang dia punya masih tetap juga ramai pelanggan. Mungkin orang suka sebab dia peramah. Dia tak berkira. Dia sentiasa sahaja penuhi keinginan pelanggan. Jam sepuluh pagipun kalau ada pelanggan nak makan yang jenis ala-carte, dia sediakan je walaupun masa itu mereka tengah kelam kabut siapkan makan tengahari.

Tak berkiranya dia itu hinggakan kepada soal bayaran. Dahlah harganya lebih murah, andai sekupang dua, dia memang tak berkira. Kalau belian kita berharga RM5.30, RM5 je dia ambik kecuali kita bayar dengan duit kecil secukupnya. Katalah harganya RM6 dan kita hanya ada not RM5 dan RM10…abang tu akan mintak dengan kita RM5 sahaja dengan pesanan RM1 lagi tu boleh bayar lain kali. Ada masanya, jumlah itu hingga cecah RM3.

Ini yang buatkan aku takut. Risau sebab kira aku berhutang dengan dia. Aku pernah juga risau kalau-kalau aku lupa nak bayar lain kali itu. Namun dengan selamba aje dia cakap “Kalau lupa, saya halalkan aje. Jangan risau,”

Anehnya, aku tak pernah pula lupa bakinya itu. Akan bayar semula bila pergi lain kali tanpa perlu dia ingatkan. Kalau kita lupa, dia juga tak ingatkan kitapun. Prinsipnya mudah sahaja: kalau rezeki kita, Allah akan bagi juga tak kira dengan cara apa sekalipun.

Minggu lepas, aku beli makanan lagi dengan abang ni, dan bayar juga baki yang sebelumnya. Dia berkata “Saya tak risau kalau tak bayar semuapun, sebab saya tahu…semua orang kat sini pasti akan bayar walaupun saya tak kenal sangatpun mereka. Tapi kalau buat kat “luar”, memang perlu niatkan sebagai sedekah sahaja kerana mereka tak akan datang semula untuk bayar kecuali beberapa orang je…”

Alhamdulillah, aku berkerja bersama orang-orang yang jujur rupanya, walaupun masih ada juga yang jenis suka “makan” kita ;)

Walaupun, daku ini bukanlah sedap pun untuk dimakan hu hu hu 

 


Kat Mahsyar Lagi Panas, Jangan Banyak Komplen


Entri Hari Jumaat.

Semalam, ada acara rasmi. Pagi-pagi dah melawa kenakan pepel sedondon dari tudung, hingga kain baju. Nasib baik lipstick tak lekatkan warna unggu juga.

Acara patutnya bermula tepat 9 pagi. Kelam kabut dari pejabat jam 8.50 pagi, ingatkan dah terlambat sangat-sangat. Rupanya para urusetia tengah hadapi masalah teknikal. Jadi kami diminta sarapan dulu.

Bila masuk tempat sarapan tu, mak oiiiii! Tak ada ekon la pulak. Awalnya tak perasan, bila rasa semacam, bertanyalah daku dengan orang sebelah “Tak ada ekon ek?”

Jawapannya satu ayat penuh “Kat Mahsyar lagi panas, jangan banyak komplen”

Terdiam. Terkapa. Tak terkata apa. Namun, hati di dalam bagai disentap-sentap. Dalam terpinga-pinga itu, aku hanya sempat berfikir “aku sedang komplen ke?”

Acara berlangsung separuh hari, hingga makan tengahari. Kepala masih lagi terfikir-fikir tentang ayat sendiri.

Dari senak kepala fikir, aku putuskan untuk melihat dari sudut positif agar sentap kepalaku itu berkurang. Anggap sahaja dia tengah dating bulan, tak pun dalam proses nak menopause. Tak pun semalam gaduh dengan laki yang ajak maid Indonesia lari balik Makasar.

Sepanjang petang, semua itu masih juga berlegar dalam kepala. Cuba memujuk hati yang dia tak sengaja. Atau aku yang tersentap lebih. Akhirnya aku sedari…mungkin ada ketikanya aku pernah menyinggung hati sesiapa tanpa sedarinya. Sila maafkan aku ya… 

Jadinya, sempena hari Jumaat nan mulia ini, aku mengambil kesempatan untuk memohon maaf dengan semua yang membaca catatan ini, andai ada patah kata mengguris rasa, ada singgul sindir nan menyentuh hati. Maaf zahir batin walaupun raya lambat lagi. 





Rabu, 7 November 2012

Cinta Memang Membutakan


Sekarang ni, kalau nak menipu…pakai air liur basi je pun senang je dapat duit. Paling mudah, gunakan aje modal CINTA.

Ramai yang akan kata “Dah perempuan tu bodoh!” Ya…berkata juga tak perlukan modal apa-apa, hanya semudah lafazkan di lidah. Belum kena batang hidung sendiri, memanglah mudah untuk kata begitu, dah kena batang hidung…terkapa-kapa macam kodok tersimbah tutttttttttttttttt.

Dah kerap sangat kes penipuan cinta melibatkan janji kahwin dipaparkan dalam akhbar. Hari ni seorang lagi mangsa muncul dan buat laporan polis. Hairannya, kenapa kes sebegini sukar untuk ditangkap? Mereka boleh lepas bebas macam tu aje? Kemudian tipu mangsa yang lain pula?

Harian Metro hari ni memaparkan tentang seorang wanita yang terpedaya dengan janji bakal dikahwini bulan depan kerugian lebih RM60,000 apabila diperdaya teman lelakinya yang dikenalinya melalui laman sosial sejak beberapa bulan lalu. Modalnya hanya “Janji nak kahwin” je…dapat kikis ribu riban dah…

Mangsa yang berusia 30 tahun berkenalan dengan lelaki itu pada penghujung April lalu dan sehingga awal bulan ini, mangsa sudah memohon tujuh pinjaman peribadi daripada pelbagai bank untuk mendapatkan wang sebelum diserahkan kepada teman lelakinya itu. Sumber polis berkata, selain wang tunai, mangsa turut dinodai lelaki berkenaan manakala kad mesin pengeluaran wang (ATM) miliknya turut disimpan lelaki terbabit untuk tujuan peribadi. Mangsa percayakan lelaki itu kerana “bercadang berkahwin bulan depan”

Berikutan itu, mangsa mengikut segala permintaan teman lelakinya itu termasuk memintanya meminjamkan wang yang kononnya untuk dijadikan modal untuk menjalankan perniagaan selain bagi perbelanjaan perkahwinan mereka. Mangsa membuat tujuh pinjaman peribadi lebih RM50,000 dan semua wang itu diserahkan kepada lelaki terbabit. Mangsa turut menyerahkan wang simpanannya berjumlah RM11,000 dan kad ATM beserta kata laluan untuk akaun perbankan onlinenya.

Teman lelaki mangsa mula menghilangkan diri awal bulan ini dan selepas segala usaha menjejaknya gagal, mangsa yang menyedari ditipu membuat laporan polis.

Bila dah banyak sangat berlaku kes sebegini, bagaimana kita nak tahu lelaki yang kita jumpa tu benar-benar ikhlas nak kahwin dengan kita atau sebenarnya nak duit kita je?

Mmmmm ada sebarang pendapat tak?


Keputusan UPSR 2012 Isnin 19 Nov


Adik-adik yang tengah tunggu keputusan Ujian Pencapaian Sekolah Rendah UPSR tahun 2012 (Seramai 517,139 orang calon) di 8,284 pusat peperiksaan seluruh negara akan menerima keputusan masing-masing pada Isnin, 19 Nov ini. Haaaaaaaaaaaaa mesti tak senang duduk kan nak tunggu minggu depan. Tidur tak lena, mimpi tak basah lah ya hu huh u

Hari Isnin nak kena beratur ramai-ramai ambil keputusan peperiksaan UPSR 2012. Sila kuatkan semangat ya…

Menurut Lembaga Peperiksaan Kementerian Pelajaran Malaysia, majlis pengumuman analisis keputusan UPSR itu akan diadakan di Bilik Mesyuarat Utama, Aras 6, Blok E8, Kompleks Kerajaan Parcel E, Putrajaya. Calon boleh mendapatkan keputusan mereka daripada sekolah masing-masing selepas jam 10 pagi pada hari yang sama.

Aku pernah ada pengalaman jaga anak saudara masa kakak dan abang ipar menunaikan haji. Pada masa ini, semua urusan mereka aku yang buat. Fuhhhhhh! Pendek kata, sangat lelah dan penat. Tanggungjawab mak dan ayah dia orang aku kena pikul seorang, jadi aku dah faham bagaimana situasi ibu tunggal. Ohhhh! Tak terdaya dan kawal budak-budak ni…nasib baik sebulan setengah je…kalau lama, dah pasti aka nada yang kena dera nanti huh u hu 




Selasa, 6 November 2012

Tembak Kepala Sendiri???


Balik raya hari aidiladha lepas...banyak yang nak cerita tapi jari jemari tak sempat nak menari. Sekarang pun masih lagi tak sempat, dok kalut nak tulis benda lain.

Bila ingatkan blog yang dah mula kehadiran labah-labah, cepat-cepat cari gambar comel ni, si kekasih hati Aziezah yang suka berkongsi pelbagai pengalaman tu;


Dia dah pandai main tembak-tembak, Kak AIn dok sebelahpun dia nak tembak. Sayangnya, Si Hakim tak ada sama masa tu.


Dah makin besar ni, mulut lagi becok. Kepala otak makin kreatif. Dah boleh nak berdebat pun...tapi sentiasa je nampak comel hu hu hu.

Hebatnya Samsung Galaxy S III


Waaaaaa ramainya peminat Samsung Galaxy S III...dah lebih 30 juta tu, sedangkan baru lebih 5 bulan berada di pasaran. Samsung dah menjual 56.3 juta telefon pintar, termasuk Galaxy S III pada Julai-September, mewakili 31.3 peratus daripada pasaran global.

Tak hairanlah ramai yang pilih model Galaxy S III ni sebab pemprosesnya lebih berkuasa yang membolehkan pengguna menonton video dan menulis e-mel secara serentak. Skrinnya pula luas bersifat HD Super AMOLED berukuran 4.8 inci.

Ohhhhh ni bukan entri berbayar tapi entri penuh kagum. Kagum dengan samsung yang mampu bersaing dengan apple, kagum juga teknologi semasa yang mereka keluarkan. Lagi kagum bila pengguna sukakannya. Mungkin sebab harganya rendah sikit dari apple, mesra pengguna juga.

Sebenarnya, telefon cap ayam serama aku tu dah ada tanda-tanda buat hal Aidiladha lepas. Nasib baik aku tak rebus sekali dengan sup gearbox je.

Dah lama pun aku beli, sejak 2008 rasanya. Aku main kutu tiga bulan untuk beli telefon tu. Sekarang ni mana ada dah orang pakai yang macam tu...semuanya yang canggih manggih besau gedabak. Persoalannya, sempat tak aku nak main kutu dulu untuk beli Galaxy S III ni sebelum telefon lama tu arwah? Berapa bulan nak kena mengutu? Ada tak sesiapa nak main kutu sama? Hu hu hu

Mmmmmm aku lebih selesa dengan telefon cap ayam ni, macam mana? Touch skrin segala ni buatkan aku rasa canggung la pulak!

Yaaaa...orang lain dah guna iphone 5, aku tau...tapi aku masih yang jenis cap ayam serama. Kumpul duit dulu ya baru set dalam kepala mana nak sambar ikut ketebalan dompet yang memang nipis ni ;)

 

Sabtu, 3 November 2012

Selamat Pengantin Baru Farid Kamil - Diana Danielle


Selamat pengantin baru kita ucapkan kepada artis kacak hensem Farid Kamil dan pasangannya pelakon cantik manis jelita ayu Diana Danielle.Comel je gambar perkahwinan Farid Kamil - Diana Danielle ni kan?


Semoga mahligai yang dibina aman bahagia berkekalan hingga syurga dan dikurniakan anak-anak yang comel cantik manis dan hensem kacak macam ayahbonda juga ya...


Pembantu Rumah Pak Nil Larikan Barang Kemas


Alahai...kesian betul dengan Pengacara terkenal Aznil Nawawi yang kehilangan sejumlah barang kemas disyaki dilarikan pembantu rumahnya. kejadian berlaku di rumahnya di Taman Yarl, Jalan Klang Lama semalam.

Hari tu (Ogos lepas), rumah Aznil dipecah masuk penjenayah yang menyebabkan pengacara itu kerugian kira-kira RM40,000. Kali ni pembantu rumahnya pulak buat onar.

Aznil dalam laman Twitternya berkata beliau hanya menyedari perkara itu pada 2 petang semalam dan meminta sesiapa yang mengenali pembantu rumah warga Indonesia dikenali sebagai 'Soimah' itu supaya menghubungi balai polis berdekatan. Beliau turut memuatkan gambar wanita itu di laman sosial berkenaan dan Facebook.

Aminnnn moga dimakbulkan doa kita semua si maling ini diberkas cepat


Komen aku: orang kata, kalau dah bukan rezeki kita, dalam apa cara sekalipun, ia tetap terlepas dari milik kita juga. Tak kiralah jaga macam manapun. Namun, andai memang dah rezeki kita, cicir sepanjang jalan pun akhirnya tetap kembali ke tangan kita semula.

Bersimpati dengan nasib malang Pak Nil, tahun ni aje sebegitu besar dia kehilangan harta benda. Nak buat macam mana, memang dah gitu suratannya. Kenalah banyak-banyak bersabar. Memanglah perit...banyak tu!




Jumaat, 2 November 2012

Gajah Di Zoo Bercakap Bahasa Korea


Macam-macam benda pelik berlaku sekarang ni. Tanda-tanda akhir zaman gamaknya.

Di SEOUL, Seekor gajah di Zoo Korea Selatan bukan saja boleh mengutip makanan menggunakan belalainya tetapi gajah itu juga boleh bercakap. Biar benarrrr! Kang tetiba gajah tu mintak nak makan KFC kang naya!

Pasukan penyelidikan antarabangsa berkata, gajah bernama Koshik itu boleh bercakap lima patah perkataan dalam bahasa Korea dengan melipat belalai ke dalam mulutnya dan mengeluarkan bunyi menerusi kerongkongnya. Penemuan itu dilaporkan menerusi online dalam jurnal Current Biology hari ini.

Dah jurulatihnya bercakap korea, dia pun retilah ikut bahasa Korea. Kalau nak betul-betul pelik, suruh gajah tu cakap Kelantan, itu baru pelik dan aneh. Baru betul-betul kisah benar.

Mmmmm boleh bercakap, belum tentu dia faham kan apa yang dia cakap? Macam burung kakaktua tu...kita ajar dia bagi salam pun, dia hanya tau bagi salam je. Kalau kita yang bagi salam kat dia, tobat dia tak reti nak jawab hu hu hu 


Semoga Rohku Tidak Lagi Tergantung Antara Langit Dan Bumi


Entri hari Jumaat!

Pernah baca tentang “Roh yang Tergantung Antara Langit Dan Bumi”? aku pernah tulis dalam salah satu entri beberapa ketika dahulu.

Sebelum raya aidiladha tempoh hari, aku dah terima surat ni;



Dah pun jelas semuanya. Dah tak ada hutang dengan JPA lagi.

Usah hairan dengan status TUAN itu...aku memang selalu dipanggil tuan. Patutpun perangai macam jantan kan? Hu hu hu


Khamis, 1 November 2012

Salah Tafsir Tentang Kajian Kenaikan Gaji Penjawat Awam


Hari ni konon-kononnya ramailah penjawat awam menggebu-gebu hatinya kerana terdapat tiupan taufan Sandy berkaitan kajian kenaikan gaji daripada dua hingga lima peratus bakal dilakukan tahun depan. Masing-masing dah simpan angan-angan, maklumlah...sekarang ni air putih pun naik harga dek kenaikan harga gula. Ingatkan betullah gaji naik tahun depan...

Rupa-rupanya, berlaku salah tafsir tentang hal tersebut. Menurut Ketua Setiausaha Negara, Datuk Seri Dr Ali Hamsa, kajian kenaikan gaji daripada dua hingga lima peratus yang akan dilaksanakan kerajaan itu hanya melibatkan penjawat awam yang sudah mencapai gaji maksimum, bukan membabitkan kenaikan gaji secara keseluruhan bagi perkhidmatan awam. Pulakkkkkk!!!!

Dan jumlah itu hanya 20% daripada seluruh penjawat awam je, melibatkan semua kategori jawatan.  

Penjawat awam bukan sahaja telah mencapai had maksimum gaji mereka, tetapi juga perlu mempunyai prestasi markah yang melebihi 80 peratus. Ini bagi memberi keadilan kepada penjawat awam yang mempunyai prestasi yang baik dan cemerlang, dengan mencatat markah 80 peratus ke atas dalam Laporan Nilaian Prestasi Tahunan (LNPT) tetapi sudah mencapai gaji maksimum dan tidak memperoleh kenaikan pangkat kerana tiada kekosongan.

Komen aku: Aku gelak je pelan-pelan bila baca berita tentang ni. Nak gelak kuat kang, ada yang salah tafsir pulak ingat dawai di kepala dah putus.

Minta maaflah aku cakap, aku tak akan tersenarai dalam kes macam ni. Sebabnya mudah aje: “Aku yang sentiasa Ingkar perintah”, mana nak layak dapat markah sampai gitu sekali. Kalau aku berkampung kat pejabat bina atromen taro pesyen baru pun, tak akan punyalah markah tu lebih sampai cecah 100. Mimpi siang hari pun tak akan hu hu hu 

Sejarah dah buktikannya...tak perlu nak simpan angan-angan tinggi sangat!

Bahaya Pil Kurus


Siapa tak nak kurus, langsing, kecil molek? Masa aku kurus begitu dengan berat badan yang ideal (untuk aku kena 50kg hingga 55kg), kira berat yang selamat untuk akulah...masa ni macam-macam fesyen baju aku boleh kenakan, walaupun sebnarnya tak banyak fesyenpun aku gayakan. Sedara mara perempuan ramai yang jeling dok jeles sebab mereka alami masalah lebihan berat badan. Siap mintak petua lagi cara nak kurus.

Sekarang ni, kalau aku boleh turunkan berat 10kg, baru selesa duduk. Kalau macam sekarang ni, dah masuk dalam golongan obes dah, walaupun ramai yang kata taklah gemuk sangat. Malah, ramai juga kata okey aje dengan berat sebegitu. Sesetengah kata, berat sebegini nampak seksi sikit wowwww Namun kalau tanya aku sendiri, aku nak kurangkan antara 5kg-10kg. Baru berat ideal. Baru tak mengah.

Namun, bila berat dah bertambah, bukan mudah nak kurus semula. Ikutkan hati, nak aje aku rembat mana-mana ubat kurus di pasaran yang berlambak tu. Kalau tengok di facebook pun ramai yang jual ubat kurus atau pil pelansingan badan. Siapa tak nak kelihatan langsing dan cantik, namun, bila fikirkan tentang kesan sampingan daripada pengambilan ubat-ubatan yang boleh membahayakan diri itu, tak jadi pulak ambil.

Kalau betul nak kurus, kena amalkan diet yang seimbang kerana dibimbangi mendapat penyakit seperti bulimia (memuntahkan makanan) dan anoreksia (takut untuk makan). Itu penyakit yang sengaja dicari!

Pil kurus seperti Duromine memberikan kesan buruk jika diambil tanpa pengawasan doktor. Pil berkenaan tidak boleh dibeli di farmasi ataupun kedai ubat kerana ia merupakan ubat kawalan dan boleh didapati melalui preskripsi doktor sahaja. Ia hanya dibenarkan kepada mereka yang mengalami risiko perubatan sekiranya terus mempunyai berat badan berlebihan. Pil ini akan bertindak merangsang otak untuk mengawal selera makan seseorang. Kerana itu ia hanya diberikan kepada mereka yang mempunyai indeks jisim badan (BMI) yang melebihi 30 agar berat badan mereka dapat dikurangkan.

Pengambilannya hanya untuk tempoh masa yang singkat dan sekiranya tidak menunjukkan sebarang perubahan selepas dua minggu maka pengambilannya harus dihentikan kerana mempunyai banyak kesan sampingan yang boleh menjejaskan kesihatan seseorang. Antaranya berisiko tinggi untuk mendapat pelbagai jenis penyakit seperti kegagalan buah pinggang, gangguan atau susah untuk tidur, sembelit, mati pucuk dan banyak lagi.

Seterusnya pil tersebut juga akan mengganggu metabolisme hati. Hati tidak dapat memproses glukosa dengan sempurna dan akhirnya ia akan menjejaskan kesihatan. Ini menyebabkan pengambilan pil tersebut merupakan jalan terakhir kepada mereka yang mengalami masalah berat badan kerana ia bukanlah cara yang betul untuk mengurangkan berat badan.

Sesiapa yang ingin mengurangkan berat badan, lebih baik ubah cara hidup dengan amalan hidup yang lebih sihat seperti menjaga pemakanan, bersenam dan mengamalkan diet yang seimbang. Bukan senang nak buat, terutama untuk aku yang selalu berjaga malam ni. Walaupun dah makan malam jam 9, tetapi tengah malam nanti, akan lapar semula. Adakala, kelaparan tu menyerang pada jam 12 tengah malam. Nasib lagi malang kalau rasa lapar tu jam 3 pagi.

Apa yang pasti, aku sangat beruntung sebab ada sang penasihat pemakanan kesihatan. Terima kasih Cik Bintang, yang sentiasa teliti dengan setiap makanan tambahan atau ubat-ubatan yang aku ambil. Aku sebenarnya hanya makan ubat yang doktor sarankan sahaja walaupun ada masanya ubat yang doktor berikan itupun ada kesan sampingan kalau digunakan dalam tempoh yang lama. Panadol pun payah nak ambil kecuali sangat terpaksa. Kepada rakan-rakan yang teringin nak kurus, lakukanlah prosesnya secara normal. Tak ada gunanya kita jadi kurus comel cantik manis halus menawan, andai kesihatan akan terganggu. Menawan jelita itu akan beransur-ansur pergi bila kita dah sakit.