Anda Juga Mungkin Berkenan

Jumaat, 27 Julai 2012

Sindiket Ijazah palsu Tumpas


Cerita beli ijazah @ ijazah palsu bukanlah cerita baru
dah lamapun berlaku, masa aku tengah belajar pun
ramai dah beli ijazah terutama ahli perniagaan dan menteri
menteri? ya menteri…kalau aku sebut namanya
satu malaya boleh kenal sebab sebelum inipun dia ada kes lain
yang popularkan dia satu malaya

Ohhhh sila jangan fitnah di bulan Ramadhan nan mulia ni
mana ada fitnah, itu dah realiti
bila dia popular satu malaya dengan kes yang satu lagi tu
nak redakan suasana, dia tak aktif dalam politik
(sekarang dah aktif balik…)
dan sambung belajar di UKM. Mana aku tahu?
sebab dia terkemudian setahun dari aku
pernah sama-sama dalam bilik seminar sebagai pelajar
namun, dia tak habis belajarpun sebab tak siap tesis
walaupun tesis tu orang lain yang buatkan untuk dia
tiba-tiba dia dapat ijazah doktor falsafah dari Filipina
tanpa menyiapkan belajarnya yang terdahulu.
Boleh gitu ek? Boleh aje…asal ada duit la la la

Jadi mengapa aku dok susah payah tonggang terbalik
siang malam bazirkan masa kurangkan tidur dan bermimpi?
mudah je sebabnya…tak berapa cukup duit nak beli ijazah palsu
la la la hu hu hu…nasib baik ada bonus hari raya aidilfitri
dapatlah bayar hutang yuran yang masih tertunggak tu
boleh gitu?...memang boleh sangatlah!
beli baju raya bila-bila pun boleh, bukan orang tahupun
aku ada baju raya ke tak, tapi…baju raya Mek dah beli
la la la sebelum umum bonus lagi dah beli!

Polis berjaya menumpaskan sindiket penjualan sijil palsu
bernilai lebih RM5 juta, kononnya daripada lima universiti luar negara,
siasatan awal mendapati 525 orang 'graduan' tempatan serta asing
dikesan terlibat membeli sijil palsu sejak beberapa tahun lalu.
identiti semua 'graduan segera' yang terlibat, termasuk ahli politik dan
individu bergelar Tan Sri, sedang dikenal pasti.
sepasang suami isteri menjadi dalang sindiket menjual sijil palsu
ditahan pilis semalam; suspek lelaki yang juga pengarah syarikat
berusia 37 tahun, ditahan di Cheras, manakala isterinya,
seorang pensyarah berusia 36 tahun, [pensyarah universiti manakah itu?]
ditahan di pejabat mereka di USJ 10, Subang Jaya.
Kedua-dua mereka direman empat hari sehingga esok
mengikut Seksyen 420 Kanun Keseksaan kerana menipu

serbuan di pejabat suspek, polis merampas senarai penerima sijil,
dokumen-dokumen permohonan, sijil ijazah palsu,
gambar konvokesyen, kad pelajar serta pelbagai risalah.
siasatan mendapati kedua-dua suspek menjalankan operasi terbabit
sejak 2003 dan mendapat pelanggan melalui ejen tertentu
yang dihantar untuk mencari pembeli termasuk secara online.
ya…kerja dengan kerajaan payah nak kaya
gaji pensyarah berapa sen je, kerja tonggang terbalik nak runtuh langit
entah bila boleh pakai Ferrari merah cili ya…hu hu hu

sijil palsu ditawarkan dengan harga RM6,500 bagi ijazah,
RM8,500 (sarjana) dan RM10,500 (doktor falsafah) pelbagai jurusan
yang kononnya diiktiraf oleh lima universiti luar negara,
antaranya University of Rockhampton, Harvey International University,
Cannington Brook University dan Charles Molnar University.
Itu dah kira murah tu…dulu-dulu harganya cecah RM20k
Sebab tu aku tak mampu, kalau ada duit banyak tu
Baiklah aku guna untuk joli joget-joget menari hindi di Kashmer
Walau bagaimanapun, tidak semua universiti terbabit wujud
mereka dikenal pasti mengaut keuntungan melebihi RM5 juta
hasil kegiatan berkenaan…makcik kayooooooooo!
Pembeli sijil juga tahu sijil diterima adalah palsu.

Pelanggan hanya perlu membayar wang mengikut sijil yang dikehendaki
mereka tidak perlu belajar, mengambil ujian atau menghantar kertas kerja.
senang betul belajar cara ni…boleh beli 10 sijil tampal kat dinding ni…

apabila jumlah pelanggan yang didaftarkan mencukupi,
satu majlis konvokesyen akan diadakan di mana-mana hotel terkemuka
di Lembah Klang, kononnya untuk mengiktiraf penerima ijazah atau 'graduan' terbabit.
majlis itu dijalankan sama seperti majlis konvokesyen yang diiktiraf
penerima ijazah palsu turut memakai pakaian konvokesyen
selain ahli keluarga dijemput hadir.
bayaran lain turut dikenakan bagi sesi konvokesyen itu.

Usahlah terlalu kagum bila jumpa seseorang ada juta-juta jenis sijil
dan ijazah termasuk dari luar negara...asal ada duit, sesiapa sahaja boleh beli
selain boleh beli Ferrari merah cili menyala, ijazah juga boleh beli!
Itulah besarnya kuasa duit…



2 ulasan:

eelobor berkata...

tulom beli baju rayo kor ambo sor, pahtu ijazah ori sor

anyss berkata...

Eelobor: ori mana buleh beli...errr baju raya ek> Muaz tak jeles ke nanti?