Anda Juga Mungkin Berkenan

Isnin, 31 Oktober 2011

Pengawal Berkuda Segak Di Depan Istana Negara

Dah lalu lalang entah berapa juta kali
depan Istana Negara
hanya pandang sahaja ramai pelancong berhenti
dan ambil gambar kat situ
hati memang teringin jugak nak singgah
namun tak pernah tercapaipun hasrat itu
sehinggalah hari minggu lepas

Segak tak?

terima kasih kepada cik Bintang
yang sudi dan berbakat jadi pemandu pelancong
budak-budak tu sangat seronok tengok
pak pengawal berkuda yang tegak berdiri
nak bergambar dengan kuda tapi takut-takut
terpaksalah makcik dia orang nan manis ini
ikut serta tercongok bergambar dengan kuda lalala

Ahad, 30 Oktober 2011

Permohonan Mengikuti Program Matrikulasi Kementerian Pelajaran Malaysia Sesi 2012/2013 Dilanjutkan

Kepada adik-adik yang menduduki SPM 2011, anda berpeluang untuk mengikuti Program Matrikulasi Kementerian Pelajaran Malaysia untuk melanjutkan pelajaran nanti. Kepada yang berminat, permohonan telah dibuka dan ditutup permohonannya pada 10 Oktober 2011 yang lalu. Walau bagaimanapun, tempoh berkenaan telah dilanjutkan hingga 30 November 2011.


Program Matrikulasi ini dijalankan di 13 buah kolej Matrikulasi, Kementerian Pelajaran Malaysia dan 2 buah kolej MARA yang ditetapkan. Permohonan Melalui internet (PMI) telah diperkenalkan mulai tahun 2003 bagi pengambilan sesi 2004/2005 kepada pelajar Sekolah Berasrama Penuh (SBP) dan Maktab Rendah Sains MARA (MRSM) sebagai projek perintis. Mulai sesi 2011/2012, Bahagian Matrikulasi Kementerian Pelajaran Malaysia hanya menggunakan permohonan melalui internet sahaja.


Pemohon mestilah pelajar bumiputera warganegara Malaysia yang berumur tidak melebihi 20 tahun pada 1 Januari 2012 dan menghantar borang permohonan sebelum atau pada 30 November 2011. Perlanjutan Tarikh Permohonan ke Program Matrikulasi KPM 2012/13 boleh dilihat di SINI. Pelajar juga perlu mendaftar dan mengambil mata pelajaran tertentu dalam Peperiksaan SPM tahun 2011.

 
Pembelian nombor pengenalan individu (NPI) boleh dibuat di mana – mana cawangan BSN dengan membayar RM6.00 bagi permohonan melalui internet.  Semua pelajar SPM 2011 boleh membuat permohonan online 
Talian bantuan Bahagian Matrikulasi 03-8884 4036 / 4040 boleh dihubungi dari jam 8.30 pagi hingga 4.30 petang (hari bekerja sahaja).

Semakan permohonan Program Matrikulasi Kementerian Pelajaran Malaysia boleh dibuat di www.moe.gov.my pada awal atau pertengahan bulan Februari 2012 untuk membuat pembetulan maklumat yang dibenarkan sekiranya perlu.

Semakan keputusan permohonan Program Matrikulasi Kementerian Pelajaran Malaysia boleh dibuat pada awal atau pertengahan bulan April 2012 untuk mengetahui status permohonan.

Surat tawaran akan dikeluarkan oleh Bahagian Matrikulasi kepada calon yang berjaya dan para pelajar akan mendaftar di kolej-kolej matrikulasi pada bulan Mei 2012. Pelajar boleh mendapat keterangan lanjut dengan menghubungi kolej yang ditetapkan.

Bagi pemohon yang tidak berjaya boleh membuat rayuan permohonan ke Program Matrikulasi Kementerian Pelajaran Malaysia yang dibuka selama dua (2) minggu bermula dari tarikh pengumuman keputusan permohonan pada pertengahan April 2012. Pemohon yang tidak berjaya berkemungkinan ditawarkan untuk memasuki Program Matrikulasi Dua Tahun (PDT).

Negeri SembilaN JUara Piala Malaysia 2011


Akhirnya semua pertanyaan terjawab jua
Setelah macam-macam hal berlaku
Dari harga tiket perlawanan akhir hingga kontroversi FAM
Atau piket aman dan tragedi cat merah bak along kutip hutang

Harapnya semua orang puas hati
Dengan kemenangan Negeri Sembilan dalam Piala Malaysia 2011 
tewaskan Trengganu 2-1 Di stadium Shah Alam
Dua Satu je pun bukannya 12-1
Jadi, usah terlalu kecewa untuk anak negeri Trengganu
Tahun depan kita lawan lagi ek

Trengganu mendahului dengan jaringan Ashaari Shamsudin pada minit ke-59
Negeri Sembilan menyamakan kedudukan pada minit ke-81
penjaga gol Terengganu, Sharbinee Allawee  gagal pertahankan gawang
dari sepakan S Kunalan
Tahniah juga kepada Hairuddin Omar yang menyumbang kemenangan
Negeri Sembilan pada minit ke 85
errrr...buleh ke tulis lagu tu? ke ada orang marah aku karang ni?

Tahniah, Negeri Sembilan yang menang Piala Malaysia 2011
Tahniah juga untuk Trengganu yang gagah beraksi
Lagi tahniah diucapkan kepada semua penonton dan peminat bola sepak tanahair
Kenalah ada semangat kesukanan kan
Tahun depan usaha lagi hingga jadi juara.


Sabtu, 29 Oktober 2011

Kapal Karam di Muzium Negara

ini masih lagi kisah Ahad yang lepas…
tak masukpun pameran kapal karam ni
tiketnya RM3 seorang
masa sangat suntuk dah masa tu
kami hanya berkampung dalam Muzium Negara je
tiket masuk RM1 seorang untuk dewasa
kanak-kanak ribena bawah 12 tahun RM0.50 je

Satu! Dua! Tiga! Action!
sawan bergambar!

ada 4 dewan pameran
bermula zaman pra sejarah, mumia dan kerangka manusia bagai
zaman penjajahan, era awal merdeka dan Malaysia kini
memang kena telaah sejarah juga
sesuai sangat bagi anak-anak sekolah
yang akan hadapi peperiksaan hu hu hu

aku yang tak berapa nak suka masuk muzium ni
perlulah juga masuk untuk bagi arahan
huh! tak ubah macam cikgu sekolah pulak
gaya je pun yang ada la la la
Ada gaya cikgu sekolah tak?

nasib baik pihak muzium ada buat kuiz
dia orang ni teruja nak dapatkan hadiah TV tu
beria-ria cari jawapannya
makcik ni pula tercangak-cangaklah menunggu
dengan penuh takjubnya
nasib baik ada econ walaupun tak terasa sangat sejuknya
dek ramainya anak-anak sekolah yang semua nampak teruja
untuk menang

Sujudkan Diri Di Bawah Kubah Biru Masjid Negara


Percaya tak, entah berapa ratus kali melintas depan Masjid Negara
aku belum pernah singgah dan bertenang diri
di dalamnya, di bawah kubah biru itu
dan bersama anak-anak ini
mereka sangat teruja untuk melihat hingga ke dalam
dan tunaikan solat bersujud di karpet tebalnya

letaknya di Jalan Perdana,
Masjid Negara berkubah biru ini dapat menampung 15,000 jemaah
dalam satu masa
sakan posing ya!

sama macam masjid-masjid besar yang lain
kemudahannya memang selesa
hanya, orang yang guna sahaja tak tahu
cara mengekalkan keselesaan itu
di bilik mandinya yang bersih itu
ada ka boleh terjumpa BOM yang berselerak
apa daaaaa tak boleh ke pergi letupkan di tandas
yang tersedia lengkap dan selesa itu?
bukankah dah ganggu selesanya orang lain?

Khamis, 27 Oktober 2011

Aidiladha 2011 Diraikan Pada Ahad, 6 November 2011


setelah diperkenankan Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Mizan Zainal Abidin
dan Majlis Raja-Raja Melayu,
petang  tadi, 27 Oktober bersamaan 29 Zulkaedah
ramai-ramai dah pergi teropong mengendap skodeng
melihat anak bulan Zulhijah untuk menentukan Aidiladha. 
Majlis Raja-Raja telah bersetuju cara menetapkan tarikh
Aidiladha atau Hari Raya Qurban berdasarkan Rukyah dan Hisab. 
Sebanyak 30 lokasi ditetapkan bagi melihat anak bulan
di seluruh negara.

Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja, Datuk Syed Danial Syed Ahmad
telah mengisytiharkan  bahawa tarikh Hari Raya Qurban @ Aidiladha
pada tahun ini jatuh pada hari Ahad, 6 November 2011.

Selamat bercuti, Selamat menyambut Aidiladha, selamat balik kampung
semoga perjalanan anda juga selamat
berhati-hati sepanjang musim perayaan
hu hu hu aku tak balik raya tahun ni
kesian tak?
Ohhhhhhh sangat kasihan (ayat nak tenangkan hati sendiri)
tapi, aku balik tiga hari selepas raya
itupun sebab kerja.
Malang tak?
Ohhhhhh sangat malang!

Deepavali di Ekspo Buku Islami Bersama Pak Latip

bila Cik Bintang merengek-rengek manja
hentak kaki dan gulingkan diri di lantai
menggoda merayu memujuk untuk ikuti Bedah Buku Pak Latip
di KL Sentral pada tengahari Deepavali semalam,
aku memang tak tahan telinga mendengar
Choppppp! semua tu hanyalah palsu!
rekaan aku semata-mata, yang betulnya
Cik bintang ajak ke Bedah Buku tersebut
tak banyak songeh, aku terus sahaja setuju
yang sebenarnya akupun teruja sama hu hu hu 

kagum tak? hari pertama lagi kami dah serbu
beli belah sakan walaupun kemarau panjang melanda poket
buku punya pasal, lupakan dulu ayam KFC yang garing itu
Ekspo ini bermula 26 Oktober 2011 hingga 1 November 2011
bertempat: Aras 2 KL Sentral (ruang legar)

Acara Bedah Karya

Abdul Latip Talib dan Ustaz Zahiruddin Zabidi

setiap buku yang dibeli dapat diskaun 10 peratus
beberapa judul buku dan novel juga dilelong
dengan harga diskaun 50 peratus
bicara buku @ bedah buku hari ini pula bersama Pak Latip
@ Abdul Latip Talib yang popular dengan menulis buku-buku berbentuk sejarah
sangat prolifik menulis,
tahun lepas hasilkan 12 buah buku setahun
Fuyooooooooooooo sebuah buku ditulis untuk sebulan
biarrrr betul! dan pendapatan tahunannya ratusan ribu
siapa kata menulis tak boleh jadi kaya?


Pak Latip @ Abdul Latip Talib: Aku kagumi semangat wajanya! Gambar oleh Cik Bintang

Acara Bedah Buku mendapat sambutan

Sebahagian pengunjung

Pembaca cilik ; sebahagian besar buku Pak Latip dibaca anak berusia 11 tahun ini.
Kepada penggemar buku, 
pembaca novel, pencinta ilmu 
bolehlah bertandang ke Ekspo Buku Islami berkenaan di KL Sentral 
takat bawa duit barang seguni dua tu 
semuanya boleh lebuh dengan cepat di sini 
huh! kan senang kalau aku kaya 
sekali dengan kilang buku aku beli la la la

Rabu, 26 Oktober 2011

Dapat Upah Berkelakuan Senonoh Minggu Sudah



Selasa, 25 Oktober 2011

Jelajah Angkasa di Planeterium Negara

setelah alami stress kronik lebih seminggu 
aku tak pernah rasa stress sebegini sebelum  ni
walaupun ketika dunia aku pernah runtuh satu ketika dahulu
alhamdulillah, akhirnya tekanan mula mereda
mereka juga dah boleh beri kerjasama
walaupun ada masanya liat sensangat
ye lah, dah terbiasa semua ummi yang buat
tetiba kena buat sendiri
dahlah kena tinggal kan
kena dera buat kerja rumah pulak hu hu hu

minggu ni, hadiah berkelakuan baik adalah;
ke Istana Negara, Platerium Negara, Muzium Negara dan Tugu Kebangsaan
semua tu pengalaman baru bagi mereka
nampak sangat seronok terutama bila menonton tayangan
di Planeterium Negara
makcik dia ni pun turut seronok
maklumlah skrinnya sebesar-besar alam bak mangkuk memayung kepala
kalau tengok kartun @ cerita perang kat skrin begini
mesti best kan?
sayangnya, dek kepenatan…terlelap sekejab la la la
maklumat tentang tayangan di Planeterium Negara
boleh dibaca di Kosmo ni



macam-macam maklumat tentang angkasa lepas boleh dapat kat sini
siap boleh jalankan eksperimen main tekan-tekan butang
yang sangat menyeronokkan

yuran tak mahal hanya RM3 seorang sahaja
hanya kena sahkan masa di kaunter tiket
sama ada kita nak menonton tayangan atau tak
sebaiknya tengoklah, kan dapat pengalaman baru tu
bukan mudah nak jumpa skrin tayangan berbentuk kubah macam tu

walaupun tiket tak mahal
banyak pengalaman dapat ditimba kat sini
budak-budak yang aktif juga sangat suka
maklumlah boleh buat dan tekan macam-macam benda
sampai lupa nak balik
teruja nak pergi tak?
daku dah pergi, bawak 4 orang anak orang,
anda bila lagi?
cuti sekolahpun dah nak dekat
apa salahnya buat lawatan sambil belajar hu hu hu

Isnin, 24 Oktober 2011

Pelumba Marco Simoncelli Kemalangan Semasa Berlumba


Penunggang Honda, Marco Simoncelli disahkan meninggal
selepas terjatuh dan kepalanya dilanggar dua pelumba lain
Colin Edwards dan Valentino Rossi
pada pusingan kedua perlumbaan kategori MotoGP di Litar Sepang, semalam.
Topi keledar Simoncelli tercabut ketika kemalangan di selekoh 11
apabila tergelincir dengan motosikalnya melintang di atas litar
dilanggar Edwards dan Rossi
Edwards turut terjatuh tetapi terselamat daripada sebarang kecederaan serius
Rossi pula berupaya dapat menunggang motosikalnya balik ke pit
tragedi itu menyebabkan
Perlumbaan Grand Prix Motosikal (MotoGP) Malaysia 2011 dibatalkan


PSSTT: sekarang ni musim pelumba kemalangan ke? 

PSSST: Kelab Penyokong Bola Sepak Terengganu (Peteh) menjangkakan lebih 10,000 penyokong Terengganu akan memberi sokongan moral kepada pasukan Penyu apabila bertemu Negeri Sembilan pada perlawanan akhir Piala Malaysia 2011 di Shah Alam, 29 Oktober ini.

Ahad, 23 Oktober 2011

Manjakan Diri Sejukkan Hati di Sungai Tekala



ini kisah sabtu lepas yang baru sempat nak cerita
dah sampai ke batas sabtu yang baru dah ni

kami ke sungai tekala untuk mandi manda
berendam sampai kecut gigil-gigil sejuk
sebagai ganjaran kerana sepanjang minggu jadi budak baik
tak sampai 20km sahaja dari rumah
ikut jalan Sungai Lalang
akan jumpa Nirvana memorial yang popular itu

minggu pertama peralihan kuasa
memang aku stress gila
bila dah lepas minggu kedua
rasa lega sikit
semua kegatalan kulit dek habuk dan debu
dah diatasi bila servis rumah tergila khinzir
tertonggang terbalik kuang tertonggeng
terjerit laung macam makcik sihir terlolong bak mak tiri
serak anak tekak dibuatnya

bila seminggu dah berlalu
bila dah ada peraturan dan garis panduan
semuanya beransur baik dan lancar
sepah semak samun tonggang terbalik terkapal karam
dah makin kurang
mereka dah boleh basuh pinggan sendiri
sental bilik air walaupun kemudiannya aku kena basuh juga
dah boleh ambil kain baju di lipatan
tanpa selerakkannya dan kemas katil sendiri
walaupun kerapkalinya terbabas juga

sebagai ganjaran jadi orang baik
yang sabar ikut peraturan sekalipun langgar juga berkali-kali
kami pakat ramai-ramai terjun Sungai Tekala
bawa bekal nasi dan sup, mehun dan kuih
biskut dan kerepek
yang banyaknya berendam dalam air
bekal separuh sahaja makan, lebihnya dihabiskan di rumah

tiga jam berendam macam tak puas
macam tak nak balik
macam nak duduk lama-lama di situ
kalaulah tidak kerana langit dah gelap memanggil hujan
mahu kami mengecutkan diri lama-lama
errrr….gambar-gambarnya lain kali, boleh?


Khamis, 20 Oktober 2011

Kita Tak Boleh Kawal Dunia


biar bagaimana kita inginkan sebuah kehidupan dunia berlangsung
kita tak akan mampu mengubahnya
dengan tangan sendiri
dengan kotak fikir kita sahaja
kerna di dalamnya penuh dengan pelbagai aksi
dan cerita dari bermacam rencam manusia
dan cerita kita hanyalah satu cerita kecil
yang tidak terpandang sedikitpun
dari ceruk dunia yang lain.

kita tak akan mampu mengubah manusia
andai dia sendiri tidak sudi untuk berubah
dia sendiri tidak ingin berubah
dia sendiri sengaja cuba untuk tidak berubah
hanyalah kerja sia-sia
bagai menolak batu besar ke puncak gunung
makin ditolak
kian memberat menghempap

kita tak akan mampu mengubah dunia
ubahlah diri sendiri
moga nanti dunia akan berubah
sedikit demi sedikit
dengan seluruh kebaikan yang kita kongsikan di dunia ini
andai tiada terpengaruh
anggap sahaja dunia sebagai pentas lakonan
dan heronya adalah kita;
penuh dengan kebaikan


Rabu, 19 Oktober 2011

Perlu Lebih Power Tambah Sampai Dua


Selasa, 18 Oktober 2011

Masak ni Je?


macam biasa, sampai rumah setiap hari
ketika hari dah kelam benar
bang maghrib dah kumandang
matahari dah beradu
malam kian menjatuhkan tirainya
mata rabun aku teraba menahan silau

masuk rumah terus bersilat pula di dapur
banyak mulut dok nganga nak makan
lelah kejar jem, letih berlari sepanjang hari macam dah mula lali
siapkan makan malam paling ringkas yang dapat
biasanya jenis cepat masak dan cepat makan
me kuah ke, mehun hailam ka…
jarang makan nasi sebab kena sedia lauk bagai
akan lambat

petang semalam buat mi kuah lagi
cepat dan mudah
semua humban dalam kuali je
15 minit dah boleh hidang
namun, bila satu mangkuk besar nan penuh dok atas meja
tetiba je datang ayat ni ke telinga aku
“masak ni je?” mmmmm ayat tak puas hati kot
ingatkan, tak habislah mi kuah aku kena boikot
tapi…licinnnnnnnnnnn jugak hu hu hu



Errrr hari ni nak masak menu apa ek?
resipi dah habis hu hu hu baru seminggu!
Adusssssssss nasib baik ada Kanda Google hu hu hu

Isnin, 17 Oktober 2011

Kejar Biri-biri Puncak Gunung dalam Dingin Bayu Menampar Pipi

Entah bila boleh kejar biri-biri kat sini 
ataukah datangnya hanya dalam mimpi?  

kutip bunga rumput dah gubah jadi jambangan hati
memandang sesayup pandangan
gunung ganang membiru
lembah nan mendatar dihiasi putih bebiri
kalaulah aku mampu mengejarnya
biarpun terguling jatuh atas hamparan hijau rerumput bak permaidani
entah bila mimpi ini akan tertunai

kalau boleh, hari ini aku mahu berada di sini
hari ini juga
aku rindukan bau bunga-bunga rumput
aku rindukan damai yang kian hilang
aku jua mahu mengintip serindit yang sembunyi celahan dahan 



Sabtu, 15 Oktober 2011

Seminggu Telah Berlalu


macam tak percaya je
siap mop rumah jam 12 tengah malam
Ohhhhhh macamlah dah tak ada siang
memang tak ada pun!

kalau sekeras itu usaha aku
di rumah sendiri
tak perlulah ada cermin
lantai yang kilat merelip-relip boleh guna
menilik muka!
bukan sebab aku terlalu cerewet
tapi memang alah dengan habuk

hari pertama berkampung kat sini
seluruh badan aku gatal
menggaru ajelah kerjanya
Cik Bintang sangat tahu macam mana rupanya
bila aku asyik dok menggaru
akhirnya, aku punggah cadar dan bantal sendiri
nasib baik tak angkut tilam sekali ya hu hu hu

seminggu dah berlalu, aku akui agak kelam kabut
banyak benda nak kena buat terutama kemas rumah
maklumlah, agak ramai saudara mara datang minggu lepas
agak banyak yang tak sempat kemas
dek kelam kabut masa untuk buat persiapan
bila tinggal hanya 5 orang (termasuk aku)
mana yang tidak berkaitan semua aku sumbat dalam mesin basuh
dah kering nak kena lipat dan simpan pula
mana yang bersepah nak kena kemas
mana yang kotor nak kena cuci
mana yang tak guna nak kena simpan

dek terkurung dalam habuk seminggu ini
sejak dua hari lepas bersin tak berhenti
hidung dah berair tapi tak rasa macam selsema
tekak perit suara dah garau
namun, tak rasa macam nak demam
macam sihat aje, namun gangguan berlaku tang batuk
kat tekak yang perit
dan mata yang teramat mengantuk.

Yaaa tersangat mengantok.
tersangat penat dan letih
namun, perlu memaksakan diri juga
kalau tak, lagi huru hara jadinya.

Sabtu: ikut undang-undang rumah  ni
hari kemas rumah, cuci apa yang patut
sental mana yang berlumut
4 orang tu kena kerah
harapnya ringan sikit kerja aku
walaupun tiap saat ada aje idea kreatif depa tu
untuk sepahkan dan semakkan rumah
OOOOhhhhhhh daku menderita!!!!

Tetiba rindu nak balik Bangi!
rindu kat bantal peluk
rindu nak golek-golek atas tilam bucuk sambil layan lagu Hindi
rindu nak tidur pulas dalam ekon sampai terlupa nak bangun
Kalau aku cabut lari setengah hari
dan nikmati semua tu sensorang
aci tak?
apa-apa jadi kat depa yang tak reti nak duduk diam tu macam mana?
siapa nak jawab?
Ohhhhhhh kalaulah aku sampai hati nak  buat begitu
kan bagusss!!!!!
masalahnya
aku memang tak akan sanggup
bukankah semu ni amanah?
Jadinya???????
Wehhhhhh jangan dok nak melalut
nak jawab apa kat Padang Mahsyar nanti?
Tidur Semenyih tak leh?
Banyaklahhhhhh rindunya!!!!
Alasannnnn!!!!!

Haaaaa kan dah kena marah?
nasib baik setan KALAH hu hu hu