Anda Juga Mungkin Berkenan

Ahad, 31 Julai 2011

Resipi Ikan Singgang Kelate Versi Anyss


Hari ni hari skodeng anak bulan
kita akan tahu
Tarikh puasa untuk tahun ni
kita tunggalah ya pengumuman Penyimpan Mohor Besar Raja-raja
Isnin atas Selasa akan mula puasa Ramadhan
Kalau Isnin kan best…tak sabar ni

Sempena Ramadhan nan mulia ni
Apa kata aku bagi resipi paling mudah seanterio alam ni
Sesuai jugak untuk berbuka puasa;
Hidangan berkhasiat untuk perut yang kekosongan sepanjang hari;
Tadaaaaaaaaaaaaaaaa resipi Ikan Singgang
versi aku punya (aku je masak ikan singgang gaya gini!)


Yummyyyyyy Hirup kuah hingga menjilat siku!

Bahan-bahan untuk masak Ikan Singgang

2 ekor ikan kembung sederhana besar, Boleh juga guna 4 ketul ikan tongkol (ikan Aya)
5-6 keping lengkuas
2-3 keping asam gelugur
2-3 kuntum bunga kantan (dibelah dua)- aku sorang je buat ikan singgang letak bunga kantan sebab aku memang suka rasa bunga kantan.
1-2 ulas bawang putih (dimayang)
1-2 ulas bawang merah (dimayang)
1 labu bawang besar yang sederhana (dipotong)
Cili padi (sesedap rasa berapa banyak). Boleh juga letak cili besar.
Tomato kalau suka.
Sayur: seperti bendi, karet, putik jagung, cendawan (ikut citarasa)
Air (sesedap rasa berapa banyak)
Garam secukup rasa


Cara-cara Memasak Ikan Singgang


Masukkan air dalam periuk bersama lengkuas, asam keping (gelugur), bawang merah, bawang putih. Masak hingga mendidih.
Masukkan bawang besar, cili, bunga kantan, garam.
Masukkan sayur (ikut jenis sayur. Kalau karet atau putik jagung perlu masukkan awal supaya empuk. Kalau cendawan dan bendi, dah nak masak baru masukkan).
Masukkan ikan. Didihkan hingga ikan masak dan sayur empuk.
Akhir sekali masukkan tomato dan tutup api.
Tutup periuk. Biarkan tomato masak dengan wap dan air yang panas itu.


Selamat mencuba.

Walaupun orang tak pandang pun masak singgang ikan sebegini, tapi aku paling suka…hingga menghirup kuah srup! srup! Jangan risau kalau ikan tersebut tak dapat dihabiskan terus. Boleh hangatkannya hingga beberapa hari. Kuahnya yang sedikit masam itu akan menyerap masuk ke dalam ikan. Ikan berkenaan sangat sedap kalau digoreng. Dah cuba baru tahu, tapi…awas! Goreng ikan singgang sangat mencabar sebab ikan berkenaan akan meletup-letup masa digoreng. Jadi kena tutup kuali sepanjang masa goring ikan berkenaan. Selamat mencuba!

Sabtu, 30 Julai 2011

Kitar Semula Puisi Ramadhan Tahun Lepas


Ini Entri kitar semula. nak tengok entri asal, sila klik pada tajuknya.



Selamat datang ya Ramadhan,
Kunantimu dalam simpuh malu
dengan wajah tertunduk
dengan pandangan jatuh ke lantai
Sesekali, jemari menyeka hujung selendang
melabuh tutupi muka
selindung duka

Tiada paluan kompang
Menyambut datangmu, Ramadhan
Hanya jendela kecil di sisi tingkap kaca
kukuak luas
menanti teduh rahmatMu pamit
menunggu dingin rahmanMu singgah
Di kamar sepi terselubung rintih ini
setia kutunggu dalam gemuruh memalu dada.

Akulah sang pesalah menunggumu
mohon pengampunan
Akulah sang pelarian menantimu
mohon perlindungan
Akulah musafir sesat dilautan dunia
mohon ditunjuki jalan tanpa liku.

Marhaban ya Ramadhan,
Tanganku terlalu kecil, menadah datangmu
Hati ini terlalu sempit, menanti saat dilapangkan
Jiwa yang terpalit debu ini,
menunggu detik dibersihkan.

Aku rindukan aku yang dulu
Dalam samar Ramadhan
menemukan benderang cahaya
dalam kilau Ramadhan
disuluhi wangi hidayah
Lalunya kali ini
Anugerahilah ia sekali lagi.


Bandar Baru Bangi

Jumaat, 29 Julai 2011

Kenduri Pra-Ramadhan



Hari ni hari Jumaat... Puasa pun dah nak dekat ni…

Subuh-subuh tadi hujan, basahkan bumi bangi buang habuk, turunkan suhu bumi. Turunkan suhu badan dan suhu hati juga. Opsssss! hari ni ramai orang naik angin, gembira dengan Raja Gopal Harimau Malaya. Sejak tengah malam semalam lagi, dah terasa bahangnya. Melintaslah ke manapun di dunia maya, nama Raja Gopal dah popular sakan. Semua orang sebut. Hari ini tentu lagi popular keluar kat paper segala.

Aku sejukkan kalian yang sedang menggelegak rasa dan jiwa dengan hancurnya harapan Malaysia untuk beraksi dalam Piala Dunia 2014 dengan entri ini. Entri Pra-Ramadhan.

Aku terdedah dengan acara kenduri dan majlis kesyukuran sebelum kedatangan Bulan Ramadhan semenjak dua menjak ini sahaja. Sebelum ini aku terkurung dalam tempurung kaca aku sendiri sahaja, tak ada orang sudi bermasyarakat dengan aku (boleh ek alasan tu?).

Sebenarnya agak kekok dan pelik acara kenduri sebegini, namun lama kelamaan secara perlahan dan diserap masuk dalam hidup aku pun. Orang kata, dek terbiasa, dah tak hairan lagi. Kira sama macam budaya buka puasa di hotel-hotel mewah hingga tersandar tak terbangun dek lambakan makanan. lama-lama dah semacam jadi budaya pula.

Kalau kat kampung aku di Kelantan sana (ini kira macam kenangan silamlah ya…sekarang ni dah tak berapa ramai lagi yang buat kot, tak tahulah. Aku kan balik musim raya je, bukan musim puasa) kenduri dan acara makan-makan kesyukuran ni mereka buat dengan berlumba-lumbanya sepanjang masa sebulan Ramadhan itu. Acara buka puasa bersama-sama. Ajak satu kampung kalau buat besar. Kalau kecil sahaja, hanya libatkan rakan-rakan dan sanak saudara sahaja.

Masa kecil dulu, agak kerap juga ayah buat acara kenduri buka puasa ini. Biasanya hanya dihadiri jiran terdekat dan saudara mara yang dekat aje, tak sampai 20 orang pun. Waktu begini, onde-onde atau Puteri Mandi kita orang buat berjeluk banyaknya. Tak pun cendol. Siap kisar beras segala tu…tragis betul, namun, itulah yang indahnya pun. Rindu pulak nak kenduri berbuka puasa ramai-ramai macam tu.

Lepas berbuka puasa tu, ada yang teruskan pula dengan acara solat maghrib berjemaah, bersambung dengan Isyak dan terawih pula. Kalau rumah tak besar mana, mereka akan ramai-ramai ke surau atau masjid berdekatan. Acara sebegini mereka lakukan untuk mengaut sebanyak mungkin kebaikan dilimpahkan pada bulan Ramadhan yang mulia itu. Bukankah memberi makan kepada orang lain dan menderma itu besar pahalanya, terutama pada Ramadhan. Mungkin sebab itu, masing-masing berlumba untuk lakukannya. Jom kita hayati hadis di bawah:

Orang yang memberikan hidangan berbuka puasa kepada orang lain yang berpuasa, ia akan mendapatkan pahala orang tersebut tanpa sedikitpun mengurangi pahalanya.” (HR. At Tirmidzi)
Rasulullah s.a.w bersabda yang maksudnya:"Sedekah yang paling utama adalah sedekah pada bulan Ramadhan.” Riwayat at- Tirmidzi

Huraian dan Pengajaran Hadis:

i) Setiap umat Islam seharusnya berlumba-lumba untuk melakukan kebajikan di bulan Ramadhan tanpa memikirkan sebarang kerugian seperti membanyakkan bersedekah kerana balasan di atas setiap satu kebajikan itu adalah amat besar di sisi Allah di hari akhirat kelak.
ii) Bersedekah bukan hanya memberikan wang, tetapi termasuk di dalamnya mengajak berbuka puasa kepada fakir miskin dan orang-orang yang berpuasa.
iii) Konsep "memberi" (bersedekah) harus diterapkan secara maksimum bukan sahaja selama Ramadhan bahkan di bulan-bulan lain juga kerana selalu bersedekah akan memberikan pengaruh yang baik pada peribadi dan masyarakat umumnya di mana seseorang itu akan dapat menghakis sifat kedekut dalam dirinya di samping mempereratkan lagi ikatan kemesraan di dalam anggota masyarakat tanpa mengira taraf dan kedudukan seseorang itu.
iv) Sedekah yang diterima dan bernilai di sisi Allah adalah sedekah yang ikhlas, bukanlah untuk menunjuk-nunjuk.

Bila dah lama hidup di bumi Bangi, budaya kenduri pra-Ramadhan semakin kerap aku hadiri. Orang lain yang buat kenduri, aku tukang angkut mulut dok nganga je. Bila semakin kerap aku hadiri dan dijemput, rasa pelik itu sedikit demi sedikit dah hilang padahal sebelum ini aku selalu berkata-kata dalam hati sendiri: Bukankah lebih elok lakukan pada bulan ramadhan?

Apapun, harapnya, orang yang jemput dan buat kenduri Pra-Ramadhan itu juga tetap mendapat pahala dengan budi baik mereka menjemput dan menjamu aku. Ada yang siap bekalkan kurma lagi bawak balik. Asal pasal makan aje, aku memang tak tolak hu hu hu memanglah mulut tempayan kalau bab makan!

Misteri Panggilan Hangit




Bukan Hot FM sahaja panas dengan panggilan hangit
hari ini aku mendapatnya juga
masa tengah dok sebok promosi Meruku, Kerepek dan Popia Simpul Kasih
sempena Aidilfitri 2011 sambil minum pagi
(sekalikan sahaja sarapan, minum pagi dan makan tengahari)
aku dapat panggilan misteri yang hangit
maka, terjadilah perbualan seperti berikut;

Dia: Hello, kira jadilah ya malam ni
(Wahhh jejakan hensem manakah yang telefon aku?)
Aku: Malam ni? Apa yang jadi?
Dia: macam yang kita janji hari tu, kira jadi ya
Aku: Siapa ni? Nak cakap dengan siapa?
Dia: Nak cakap dengan orang yang tengah bercakap ni lah
Aku: Awak salah nombor kot
Dia: Tak ada salah punya, memang dah betul. Ingat ya...jam 3 dah berkumpul
Aku: Hah? (masih blur)
Dia: Jam tiga berkumpul di Stadium Bukit Jalil. Sokong Harimau Malaya ya
Aku: Awak memang salah orang ni
Dia: Tak ada salahnya. Dah betul. Jom pergi sokong Harimau Malaya malam ni. Jangan sokong Singapura
Aku: Errr...
Dia: Lahanatlah kalau sokong Singapura. Ok?

Aduhaiiii. Siapakah orang hensem itu ajak aku tengok bola?
Tiket FREEnya mana?
Kepada semua rakyat Malaysia
marilah sama-sama kita sokong Harimau Malaya
tak kira di mana kita berada

Akhirnya:
Singapura layak ke pusingan ke 3 kelayakan Piala Dunia 2014
setelah mengalahkan Malaysia 6-4 di Bukit Jalil
gol Malaysia kali ini dijaringkan Safee Sali
apapun, tahniah kepada semua penyokong Harimau Malaya
anda memang terbaek!



PSSST: kepada rakan-rakan yang memerluka kerepek, meruku dan Popia Simpul Kasih sempena Aidilfitri nanti, bolehlah buat tempahan segera. Tempahan awal diutamakan bergantung kepada stok. Biasanya minggu kedua puasa dah habis.

Lokasi: sekitar Bandar Baru Bangi, Teras Jernang, Sungai Tangkas, UKM, Sungai Merab, Sungai Ramal, Kajang, Semenyih, Putrajaya, Nilai 3 Dan Nilai.

Tempahan untuk doorgift, cenderahati, kenduri juga diterima. Terdapat diskaun untuk tempahan dalam jumlah yang banyak. keterangan lanjut: kerepekrembow@gmail.com atau boleh tanyakan Cik Rembow di FB Kerepek Rembow.

Khamis, 28 Julai 2011

Apa Boleh Dibeli dengan RM10 Hari Ini



Ini kisah hari Selasa lepas
hari pasar malam di negeri Bandar Baru Bangi ni
disebabkan belum sarapan
walaupun dah jam 5 petang
(kalaulah niat puasa kan elok!)
aku menapak juga ke pasar malam
berbekalkan RM10

nekad dalam hati
hanya sejumlah ini sahaja akan dibelanjakan
untuk hari ini. Nekad!
dan juga beli barang basah beberapa hari
sebelum puasa
Dapat tak?

Boleh ke bawa RM10 ke pasar malam
dan berangan nak beli macam-macam keperluan
hingga seminggu?
macamlah tak tahu harga petrol dah naik
letrikpun dah naik , melompat-lompat bil rumah aku bulan lepas
harga barangan dapur juga dah naik
hanya hujan sahaja malas nak turun
lalunya, masih lagi berangan?

Ok, kita tengok siapa yang KENAAAAAAAA!

mula-mula tawaf pasar malam
nak beli makanan tapi tak tau nak beli apa
singgah di gerai nasi kerabu
ramai orang kerumun
nampak macam sedap
terliur benar tengok solok lada dan daging bakar
bila nampak lalatpun turut kerumun
tak jadi beli
Ampun! aku memang cerewet!

singgah gerai jual mehun sup
adik tu buat-buat tak nampak aje
maklumlah muka memang nampak macam makcik klener
yang tak ada duit...memang tak adapun, bajet RM10 je hari ni
tak jadi beli
terus ke bahagian barang basah
nampak rambutan segar dan elok
RM6 untuk dua kilo
tak cukup nak beli benda lain pulak
rambutan tidak mengenyangkan
lagi tambah dugal isi perut adalah
dah lah belum makan apa-apa lagi hari ini
kecuali air kosong

intai-intai sayur
paling murah 50 sen
itupun dua batang sawi je pun
ambil je lah seikat
cukup kot untuk 3 hari
ambil juga cili padi, tak sedap kalau tak ada rasa pedas
dah seringgit untuk satu piring
kemudian singgah tempat jual ayam
ambil suku ekor ayam yang kecil dah Rm3.90
(entah ayam entah burung gamaknya!)

sambil balik, singgah gerai mehun sup lain pulak
yang tak ada lalat
melayang RM3.50 untuk sebungkus
bila makan baliknya
masih ada ruang longgar boleh diisi lagi dalam perut
kira punya kira
masih berbaki RM1.10
persoalannya: dengan dua batang sawi
dan suku ekor anak ayam itu
berapa kali boleh aku masak untuk isi tembolok?

Mmmmm kena puasa Rejab sebelum Ramadhanlah nampak gayanya kan!
Itulah aku
yang berjaya belanjakan bawah RM10 di pasar malam
paling berprestej di dunia
Salam 1Malaysia!
Errrr bajet 2012 nanti, gaji aku naik tak?
tak pun, boleh dapat bonus dua bulan gaji tak?
Isssshhhh! sampai bila aku nak makan behun kicap je ni!

Rabu, 27 Julai 2011

Formula Tentang Hidup



hu hu hu aku yang baru hidup setahun jagung
nak cerita tentang formula hidup
kelakar tak? lucu tak? lawak tak?
Ohhhh anda dibenarkan untuk ketawa
sampai golek-golek jatuh longkang pun tak apa
sakitnya sendiri tanggung, aku tak campur!

setakat hidup aku yang belum lagi membuahkan jagung ni
ada satu formula yang aku amalkan
nak kongsi formula @ petua @ tips @ panduan
dengan semua kat sini
mana tahu berguna juga untuk semua

bagi aku hidup ni mudah sahaja
apa yang kita buat
sama ada baik, jahat, kurang asam, kurang kula atau terlebih ajar
atas pilihan kita sendiri
impaknya juga (waaaaaa aku dah mula guna perkataan akademik
maklumlah aku ni kan blogger yang syok sendiri
tapi perkataan “impak” tu tak kena tempat pun la la la)
opssss kesannya (tak payahlah guna “impak” ya, maknanya dah lain..)
kita juga yang akan tanggung
kesan baik, kesan tak baik, kesan memalukan
kesan menyebalkan ataupun kesan yang menginsafkan
balasannya juga kita yang akan terima
pahala atau dosa, di dunia atau akhirat
tak mampu untuk kita laripun

biar bagaimana hitam atau putih hidup ini
Allah lebih tahu apa yang terbaik
apa hak kita untuk menghukum orang lain
padahal kita tidak tahu apa-apapun
setiap perancangan yang telah ditentukanNya

Lalunya,
kita yang tentukan bagaimana kehidupan selepas ini
mati memang sekali
(sebab tu mat rempit tak takut mati...sekali je!)
jarang benar orang mati dua kali
namun hidup memang dah pasti akan dua kali
dunia sini dan dunia sana
sehebat manapun kita di sini
masihkah sehebat di sana nanti?
Formula hidup ini hanya satu;
apa yang kita buat di dunia sini
akan kita terima hasilnya di dunia sana
hasil hitam atau hasil putih.

Selasa, 26 Julai 2011

Bir Halal Dah Disahkan Halal



Menurut laporan Harian Metro seperti dirumuskan Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Agama Islam kali ke 95 pada 16 hingga 18 Jun 2011: Boleh diminum. Isu ini timbul berkaitan minuman ringan buah-buahan berperisa malta, Barbican yang mencetuskan kegemparan berikutan dakwaan kandungan alkohol dalam minuman melebihi jumlah dibenarkan.

Alkohol terkandung dalam minuman terbabit juga bukan terhasil daripada proses pembuatan arak serta dengan kadar sedikit dan tidak memabukkan adalah dibolehkan bersesuaian dengan keputusan muzakarah pada kali ketujuh pada 1984, ke 19 pada 1987 dan ke 91 pada tahun lalu.

“Muzakarah juga menasihatkan supaya pengeluar minuman berkenaan tidak menggunakan label, jenama dan sebagainya yang boleh menimbulkan keraguan kepada umat Islam. Justeru, orang ramai khususnya masyarakat Islam di negara ini tidak perlu ragu dengan status minuman ini kerana ia sudah diputuskan halal,”

Kandungan alkohol di dalam Barbican adalah kurang daripada 0.01 peratus iaitu pada kadar dibenarkan untuk produk akhir sebanyak 0.05 peratus sekaligus tidak mendatangkan kesan yang memabukkan jika diminum. Kadar 0.01 peratus seperti dilaporkan di dalam media bukanlah hasil muzakarah.

Katanya, minuman ringan dibuat dengan niat dan cara yang sama seperti membuat arak sama ada kandungan alkoholnya sedikit atau banyak haram diminum begitu juga dengan alkohol disuling. Makanan atau minuman yang mempunyai alkohol secara semula jadi seperti buah-buahan, kekacang atau bijirin serta perahannya hukumnya tidak najis dan boleh dimakan atau diminum. Manakala yang mengandungi bahan perisa atau pewarna mengandungi alkohol untuk penstabilan adalah boleh digunakan sekiranya ia tidak dihasilkan menerusi proses pembuatan arak dan kuantiti dalam produk akhir tidak melebihi 0.5 peratus.

Berikut adalah salinan Fatwa Alkohol Dalam Makanan, Minuman, Pewangi Dan Ubat-Ubatan yang dikeluarkan Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan berkenaan:

Berdasarkan taklimat, pembentangan dan penjelasan yang disampaikan oleh pakar-pakar daripada Institut Penyelidikan Produk Halal, Universiti Putra Malaysia serta dengan mengambilkira keputusan-keputusan yang telah diputuskan dalam Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia terdahulu, Muzakarah Khas Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia yang membincangkan isu alkohol dalam makanan, minuman, pewangi dan ubat-ubatan pada 14 hingga 16 Julai 2011 telah bersetuju memutuskan seperti berikut:

1. Setiap minuman arak adalah mengandungi alkohol. Walaubagaimanapun bukan semua alkohol itu adalah arak. Alkohol yang diperolehi dari proses pembuatan arak, hukumnya haram dan najis.

2. Manakala alkohol yang diperolehi bukan melalui proses pembuatan arak hukumnya tidak najis, tetapi haram (tidak boleh) diminum dalam bentuk aslinya kerana ia adalah racun dan boleh membunuh.

3. Minuman ringan yang diproses/dibuat bukan dengan tujuan untuk menghasilkan arak dan mempunyai alkohol di bawah aras 1%v/v adalah harus (boleh) diminum.

4. Manakala minuman ringan yang dibuat dengan niat dan cara yang sama seperti proses membuat arak, sama ada mengandungi banyak atau sedikit alkohol atau alkoholnya disuling adalah haram diminum.

5. Makanan atau minuman yang mengandungi alkohol secara semulajadi seperti buah-buahan, kekacang atau bijirin serta perahannya, atau alkohol yang terkandung itu terjadi secara sampingan semasa proses pembuatan makanan atau minuman adalah tidak najis dan harus (boleh ) dimakan/diminum.

6. Makanan atau minuman yang mengandungi bahan perisa atau pewarna yang mengandungi alkohol untuk tujuan penstabilan adalah harus (boleh) digunakan sekiranya alkohol itu bukan dihasilkan dari proses pembuatan arak dan kuantiti alkohol dalam produk akhir itu adalah tidak memabukkan dan kadar alkohol tidak melebihi 0.5%.

7. Ubat-ubatan dan pewangi yang mengandungi alkohol sebagai bahan pelarut adalah tidak najis dan diharuskan sekiranya alkohol tersebut bukan diambil melalui proses pembuatan arak.




PssssT:

Kenapa Bertudung?


Kenapa setiap perempuan diwajibkan bertudung?

Dan, kenapa pula setiap orang perempuan itu bertudung?
kalau tanya, mesti banyak sebabnya

berikut aku jumpa satu hasil kerja pelajar. Mungkin assigment dilakukan untuk memenuhi keperluan kursus yang mereka ambil. Tak kesahlah lakunannya menjadi atau tidak, namun...sebab untuk bertudung itu ada pelbagai.

Mari kita fikirkan bersama;

Isnin, 25 Julai 2011

Cerita Hantu Masa di Asrama Sekolah


pernah tinggal di asrama tak?
pernah dengar tentang cerita-cerita hantu di asrama kalian tak?
pernah kena ganggu tak?

aku sempat tinggal di asrama masa tingkatan enam Atas
itupun sebab sekolah di Kota Bharu
masa enam Rendah, aku sekolah petang
sempatlah melenggang lenggok macam itik pulang petang
jam 11 pagi dah turun dari rumah
bila sekolah pagi
jam enam dah kena berkayuh basikal (bukan sampan ya!)
Ohhhhh bangun pagi itu yang sangat mendukacitakan tu

selalu juga dengar cerita-cerita seram
disampaikan rakan-rakan yang tinggal di asrama sejak tingkatan satu
(lama gilaaaa tinggal asrama!)
tapi aku buat dakkkk je
aku sangat percaya satu perkara
hantu syaitan hanya boleh ganggu je
bukannya boleh ambil nyawa kita
mana ada sesiapa yang mati sebab gangguan depa ni
melainkan sebab lain: sakit jantung, kemalangan sebab terbabas
bukannya sebab kena cekik sampai mati ke apa
sebabnya: hanya Allah sahaja yang boleh cabut nyawa manusia
Jadinya, aku tak takut hantu
itu kalau benda ni tak tunjuk wajah hensemnya
kalau tunjuk kat aku
mau pecut 200 km sejam (sama laju dah kot dengan boeing!)
Lagi pula benda-benda ni hanya suka kepada orang-orang yang
sangat penakut dan sangat berani yang bercakap besar tu
sedangkan aku hanya orang yang berada
dalam kategori tengah-tengah
nak kata penakut, sebenarnya berani
nak kata berani (tapi tak cakap besar) ada masanya penakut juga.
Kategori orang macam ni
hantu sangat menyampah nak usik
salah masa usik, hantu tu pulak terpaksa lari
aku baling dengan kasut
itu belum kira lagi aku latah ajak dia menari inang!
hantu baca entri ni, mesti dia bengang hu hu hu

Ini hanya intro sahaja
aku akan sambung dalam entri yang lain
tentang sebegitu banyak cerita hantu
yang aku alami masa di asrama sekolah dulu
kalau aku tulis lagi dalam entri yang sama
mau boleh jadi empat ekar panjangnya.
Tunggulah entri akan datang ya...akan bersambung!

Sabtu, 23 Julai 2011

Aku Ada Mainan Baru


Yup! aku ada mainan baru
asyikkkkkkkkk banget deh!
Mau ikut ngakk?
temani aku
main seorang mana seronok




Best tak mainan baru aku?
hu hu hu

Jumaat, 22 Julai 2011

Peminta Derma Yang Demand

Sempena Jumaat nan barakah, aku ingin kongsikan satu pengalaman yang berlaku agak lama dahulu.
Peringatan: usah tiru perangai aku yang tak senonoh ini.
Peringatan 2: moga peristiwa ini beri anda "sesuatu"


Satu kali, semasa di Warta Bangi
aku didatangi seorang remaja yang meminta derma
macam yang biasa kita jumpa di kompleks beli belah
kedai makan, stesen minyak atau depan bank
bawa barang, takwim atau risalah tertentu
jualnya kepada kita dengan alasan “sambil menderma
atau hanya tunjukkan bermacam surat
biasanya aku tak akan derma untuk kes sebegini
sebab dah banyak kali terkena
dek pelbagai tektik kenakan aku
aku hanya beri bila rasa ikhlas sahaja
bukan semata-mata hanya kasihan atau simpati
sebab lainnya, aku ada surau tertentu
yang sah digunakan untuk surau berkenaan
hanya transfer melalui maybank2u sahaja
klik klik sesaat dua tanpa perlu ke bank pun
selain dari sebab terakhir
yang perlu didahulukan berbanding anak-anak yatim yang lain

Saat disapa remaja itu
hatiku hanya ikhlas untuk jumlah tertentu sahaja
jadi aku berikannya seikhlas hatiku
namun,
huluran itu tak bersambut
kata adik itu
“Mak cik, paling sikit kami terima sepuloh ringgit”
dia akhirnya ambil juga tetapi masih juga menunggu jumlah itu dicukupkan
cukupkan juga sepuluh ringgit
Opsssss! mak cik?????
Yaaaa aku akui
aku hanyalah makcik cleaner yang gayanya memang macam makcik
itu masih mampu aku terima dengan berat hati
namun usahlah demand jumlah derma yang kalian nak terima!

Harap maaf!
aku bukanlah insan yang sangat baik
aku hanya beri bila aku ikhlas
aku hanya buat masa hati tengah ikhlas
jarang sangat aku terus juga buat masa hati tak ikhlas
sangat jarang
dan hari itu
hatiku tak ikhlaspun nak hulur
walaupun jumlahnya hanya sepuluh ringgit
hanya sejumlah aku beri itu sahaja ikhlasnya

Dengan muka tak malunya
aku ambil balik duit berkenaan dan kata
“Maaf dik, makcik tak ikhlas nak beri sebanyak tu.
Ini aje ikhlas hati makcik nak beri
kalau adik tak ikhlas nak terima,
makcik pun tak ikhlas nak bagi”

peminta derma yang demand itu
tak kata apa-apa
aku nampak dia tergamam
agaknya hanya aku seorang yang buat begitu
orang lain dah pasti akan tunaikan permintaan dia
akan bagi sepuluh ringgit dimintanya tanpa soal
sedangkan aku
lebih utamakan “keikhlasan hati”
dalam setiap perkara.

Khamis, 21 Julai 2011

Ada Orang Kata Aku Sial!


Oppps! siapakah itu orang?
[Errr betul ke orang? kot hantu...sekarang banyak hantu dah mengamuk
masuk panggung dan TV]
Perlukah aku tahu?
Tak perlu lah kot
lagipun dia bukannya glamer manapun
kalau aku tak kenal tu
maknanya tak glamerlah
kalau aku kenal baru popular
tak gitu?


Aku disumpahnya SIAL hanya semata-mata satu sebab
aku dah enable right click kat blog
maklumlah aku ni kan blogger yang syok sendiri
perasan entri sangat bermutu macam tulis tesis dan disertasi segala


Ish! kan ke aku tengah tulis tesis sekarang ni
ayat tesis tu kena letak sini jugak ke?
nantilah aku letak
bila dah berjaya pakai topi empat segi segala
boleh gitu? Alaaaa tangguh sat je pun...tak reti nak sabar!
Aku marah ke ni?
mana ada marah, aku tak marahpun...tengah senyum lebar ni
sukanya kena sumpah seranah maki bagai
aku kan tahu cara nak kawal marah

Gamaknya, bila dia nak mintak maaf dengan aku ya?
belanja makan kambing kat Dubai
kemudian tengok tarian gelek tengah gurun?
Tak kan dah sumpah seranah orang tak mau minta maaf
hidup bukannya lama sangat
arwah nenek aku pun tak sempat sampai 100 tahun
kita yang selalu dok hadap "makanan sihat" sehari-hari ni
lagilah cepat padamnya
itu kalau tak kena langgar masa di jalan raya

Nak minta maaf kemudian haripun boleh juga
aku ada buka kaunter nanti
sudi-sudilah datang dermakan pahala kat aku
semasa di sana nanti ya
biar mudah sikit aku meniti Siratul Mustaqim
Tak gitu?

Takpun hantar aje surat aduan ke SKMM
hari ni seorang blogger dikenakan denda RM300 ribu
kepada Yang Terutama Datuk Rais Yatim
gaya-gara copy and paste tulisan orang lain berunsur fitnah kat blog dia
tambah fee guaman RM100 ribu lagi
RM400 ribu dah tu...mokcik kayooooo!
Fuhhhhhhhhhh ribu-ribu lemon tu
bolehlah aku beli tanah buat ladang tanam lemon
tak pun tanam serai
bunga kantan pun okey jugak...bolehlah Cik Bintang buat laksa tiap hari

Rabu, 20 Julai 2011

Cara Mengurat Janda?


Mengurat janda?
Alhamdulillah, ada juga orang nak mengurat janda untuk dijadikan isteri.
Jangan ngurat hanya nak mainkan golongan janda pula ya
mereka ni patutnya dikasihi dan dilindungi
bukan untuk main-main, suka-suka
dah habis seronok kecewakan pula
tak baik macam tu tau!


macam mana caranya nak mengurat janda ya?
sama tak seperti mengurat anak dara?
Ishhhh! jangan main intai anak dara ya,
tak pasal-pasal kena balun
kalau nak mengurat, buat cara nak mengurat
cakap elok-elok
Gadis Melayu tak sama macam gadis-gadis dunia yang lain

Kalau anda datang ke blog ni
sebab nak cari cara mengurat janda
takat ni memang tak adalah
akupun tak reti nak mengurat
orang menguratpun payah nak faham
sebab tu lah masih saja dok macam ni
sensorang je ketawa dan menangis
buat lawak pun sensorang juga terbahak

kepada yang cari cara mengurat janda
untuk dijadikan isteri itu
Tahniah! aku ucap
niat memang ikhlas
tak tahulah ada cara khusus ke tak
untuk mengurat janda ni
kalau sesiapa tahu bolehlah kongsi kat sini ya

Selasa, 19 Julai 2011

Rayuanku Kepada Sang Pemimpin

Ramai orang nak jadi pemimpin, walaupun ada masanya dia tak layakpun. Ada yang layak pula, tiba-tiba boleh jadi tak layak bila dah jadi pemimpin. Hal ni sangat subjektif. Manusia boleh berubah, itukah ujian Allah. Ada orang alah dengan kuasa, ada orang lain kalah dengan darjah dan pangkat. Ada pula rebah bila berdepan dengan si jelita. Tak kurang juga mudah terpesong bila tersepak banyak sangat wang ringgit dan harta benda. Paling tak boleh terima, jenis yang tak boleh berdepan dengan semua itu; kuasa, harta, pangkat dan harta. Memang cukup eleman tamaknya.

Semua itu ujian Allah, tak dapat nak tepis. Namun Allah dah bagi akal, fikiran, dan kecerdikan. Tambah sikit iman, maka seimbanglah setiap perkara. Itu teorinya. Dalam dunia nyata, teori itu kita lanyak sahaja tanpa sedar.

Ada orang iman dan intelektual memang dah cukup, tetapi rapuh dek rayuan. Nak buat macam mana, yang merayu itu pernah bertahta di hati biarpun kini dah tua renta dengan tangan terketar-ketar dek parkinsonpun, masih jua terlihat menawan dan ayu. Nak buat macam mana, bila hati rasa bahagia berada di puncak. Biarpun tahu ramai orang tak suka, kita nyahkan sahaja suara-suara sumbang itu dengan apa cara sekalipun. Padahal, kita pun memang tahu yang semua orang memang dah sangat-sangat tahu kita memang tak suka si mulut lebar ini. Mulut itu payah nak tutup melainkan dengan cara yang nampak macam terhormat. Akhirnya, semua orang tahupun si mulut lebar itu telah lama kita cuba pijak supaya dia terbenam dalam bumi. Masalahnya, dia tidak juga terbenam. Tanah itu terlalu keras untuk menerima dia, ataukah kasut kita tidak begitu kuat menekannya?

Kitapun sangat tahu betapa kian ramai yang sudah tidak respek kita lagi, namun sebab kita ada kuasa, ada kita hairan? Kita tetap nak mantap dan dipandang gah. Lalunya, cara terbaik adalah gunakan kuasa veto. Sesiapa yang tak suka, bolehlah nyah sahaja dari bumi ini. Cari sahaja bumi lain untuk berpijak. Namun, sedarkah kita bahawa “doa orang yang teraniaya itu sangat mudah dimakbulkan Allah?” Bila tiba saat kejatuhan, tertanggungkah diri dengan segala silap dan dosa kepada sebegitu ramai orang? Bukankah sejarah sering memaparkan bahawa “kesilapan yang kita buat hari ini akan ditanggung kesannya kepada ganerasi akan datang?”. Bagaimana andai silap kita hari ini anak cucu kita yang perlu tanggungnya. Pada masa itu, masihkah kita tahan hati melihat?

Aku tertarik untuk kongsikan artikel yang aku tersepak baca semasa cari maklumat tentang dua tiga perkara berkaitan kerja aku. Di bawah aku petik artikel berkenaan:

Jika dilihat dari perspektif Islam, menerusi pendapat beberapa orang tokoh sarjana Islam seperti Al-Farabi (870-950/2M), Ibnu Sina (980-1037M) dan al-Mawardi, seorang pemimpin merupakan individu yang mempunyai keperibadian yang unggul dan akhlak yang mulia. Bagi Ibnu Sina, seseorang pemimpin yang berwibawa mestilah mempunyai kebolehan dan keistimewaan melebihi orang lain supaya ia boleh memimpin rakyat dan negara. Islam telah mengetengahkan konsep “insan kamil” (manusia sempurna) sebagai pemimpin yang berwibawa yang hanya dapat dizahirkan oleh para nabi dan rasul (Idris, 1996). Sementara Al-Farabi mengatakan bahawa pemimpin yang unggul merupakan seorang yang berfikiran tinggi, memiliki sifat mulia serta akhlak terpuji dan fizikal yang sempurna. Manakala al-Mawardi dalam bukunya Al-ahkam as-Sultaniyah menjelaskan beberapa kriteria seorang pemimpin yang berwibawa, iaitu:
  1. Seseorang yang adil dengan erti kata yang sebenarnya dalam semua tindakan sama ada pada dirinya atau kepada orang lain.
  2. Mempunyai ilmu agama (faqih) yang sempurna hingga melayakkan beritijihad dalam sesuatu perkara apabila ia perlu berbuat demikian.
  3. Mempunyai anggota badan yang sempurna supaya ia dapat melaksanakan tugas dan tanggungjawabnya dengan lancar.
  4. Memiliki pancaindera yang sempurna dari segi penglihatannya atau pandangannya dan pendengarannya kerana kecacatan dalam salah satu daripadanya boleh mengurangkan keupayaannya mengendalikan sesuatu urusan negara.
  5. Mempunyai fikiran yang baik supaya ia dapat mengatasi segala masalah rakyat dan mengendalikan kebajikan mereka.
  6. Bersikap berani berjihad memerangi musuh kerana mahu menjamin keselamatan rakyat.


Nak tahu lebih lanjut lagi tentang hak pemimpin, kepemimpinan dan komunikasi antara keduanya, baca lebih lanjut di http://eprints.utm.my/6301/1/aziziyahkomunikasi.pdf

Tak kiralah kategori manapun kita, bila menjadi seorang pemimpin sama ada pemimpin keluarga, bos yang hensem, bos tak berapa hensem di gerai makan, ketua di tempat kerja, Perdana menteri sekalipun, jadilah pemimpin yang selayaknya. Tugas dan amanah untuk memimpin itu sangat berat bagi orang yang memahaminya, tetapi menjadi sangat seronok dan menyeronokkan bagi orang yang tak berapa nak faham tetapi mempunyai tujuan yang tertentu.

Duhai pemimpinku nan bijaksana, daku sangat-sangat perlukan ini!

Isnin, 18 Julai 2011

Tak Boleh Ke Online FB Masa Pejabat?

Aku terdorong untuk menulis hal ni agak lama dulu, masa baca entri Eelobor yang memetik artikel dari Sinar harian. Namun, masa tersangat cemburu. Tahan je hati nak tulis, namun akhirnya tak mampu jugak. nak tak nak kena juga tulis la la la teruk betul perangai kan? hu hu hu

Aku fahami apa yang Eelobor risaukan tu. Takut kalau-kalau rezeki kita kerja seharian jadi tak halal kerana terlalu asyik mahsyuk bersosial di alam maya terutama guna Facebook pribadi untuk kerja-kerja yang tak ada kaitan dengan kerja. Untuk bahasa yang lebih telus dan mulus, kita chat dan borak dengan rakan-rakan atau main permainan atas talian kat Facebook tu pada waktu berkerja, lalunya mengabaikan kerja hakiki. Ikut teori memanglah tak boleh. Tak kan nak bagi makan keluarga kita dengan hasil gaji yang sebegitu kan?

Paling rasa tak selesa dan tak leh tahan bila tengok status kawan-kawan maya yang bermacam-macam itu, ataupun tampalan yang bermacam ragam juga termasuk gambar-gambar, lagu dan sebagainya yang tidak menampakkan urusan kerja. Kalau rajin tengok status rakan-rakan maya, ada yang tampal “tengah rindu gilerrr” masih lagi boleh gagah. Namun apa cerita bila FB yang kita gunakan secara rasmi itu penuh dengan tampalan berbaur perkauman, penghinaan, carutan, makian atau omelan terisi rangsangan syahwat?

Apa kita nak jawab dengan rakan-rakan sekerja, dengan boss dengan rakan seprofesyen yang berada di tempat maha jauh (namapun maya kan...di Artik pun ada rakan. sambil memburu singa laut, sempat lagi dia berFB upload gambar tengah pancing ikan paus). Nak jawab apa ek? Tak terjawab tu. Kalau FB tak rasmi masih juga boleh gagah...tak ramai yang tahu FB aku ni hu hu hu 

Jadi cara yang aku buat: privatekan semua tu walaupun ada masa...terbabas juga ke wall. Jadinya, hanya kita sahaja yang nampak apa yang rakan-rakan maya kita tu tampal.

Menurut Sinar Harian (macam link kat atas-malas aku nak letak link banyak kali la la la);
Walaupun isu itu sangat meluas, namun, kita juga perlu ingat bahawa komunikasi tercanggih pada zaman siber ini sangat memanfaatkan. apa salahnya kita guna dan rebut peluang yang ada yang akan memudahkan urusan kerja seharian kita. kalau baca Sinar harian macam link aku tampal kat atas tu, ada juga dinyatakan hal ini seperti aku petik di bawah ni;

Itulah yang sepatutnya, aplikasi yang membolehkan pengguna untuk berkata, bersosial dan berkongsi fail, memang patut digunakan di seluruh dunia dengan konsistensi yang luar biasa. Internet merupakan satu penemuan yang membawa perubahan besar kepada kehidupan manusia. Kepelbagaian fungsi internet bukan sahaja membawa kemudahan kepada kehidupan manusia malah merupakan alat yang menghubungkan seluruh dunia tanpa sempadan.

Sekarang ni terpulang kepada diri sendiri bagaimana nak manfaatkannya. Ada orang, kerja sehariannya tidak langsung berkaitan dengan FB, YM atau blog, namun, sejajar dengan perkembangan pesat IT di negara ini, banyak juga urusan perlu dilakukan menggunakan semua benda alah ni. Macam aku contohnya (nak bagi contoh orang lain tak dapeklah ya…), aku perlu sentiasa kemas kini blog (rasmi, bukan blog ini) sebenarnya. Info yang aku masukkan dalam blog itu memudahkan ramai orang berkaitan atau tak berkaitan termasuk aku sendiri. Malangnya, dah lama sangat aku tak kemaskini blog berkenaan (kemas kini blog tak rasmi adalah pulak masa ek?). Blog ni boleh merapu merapan, itu yang lebih mudah nak kemas kini. Blog rasmi tu kalau aku salah rapu dan salah raban…boleh jadi ajaran sesat tu hu hu hu (Mmmmm tetiba aku berazam nak kemas kini blog rasmi tu minggu depan).Jadi, sebenarnya sangat perlu untuk aku online FB dan sentiasa kemaskini blog aku. Itu juga akan mudahkan kerja-kerja aku. Sayangnya, berlambak kerja yang aku ada menyebabkan blog tu agak lama terbiar. Maklumlah, nak buat entri blog itu bukan calang-calang. Ambil masa sejam dua untuk satu entri sahaja. otak aku dah kecut sekarang ni...

Bukan mudah nak kendalikan semua bentuk laman sosial dan blog yang bersifat rasmi kerana kita bukan sahaja gunakan nama kita sahaja tetapi bawa nama tempat kita kerja. Jadi kalau ada FB rasmi tu, tak perlulah main game segala (walaupun aku memang tersangat mabuk kepayang dengan game online ni…memang tak akan jemu punyalah siang malam dok ngadapnya. Itu antara sebab utama aku online FB rasmi kat rumah bukan pada waktu pejabat, sebab talian yang tersangat laju di pejabat itu sangat-sangat mendorong untuk aku main dan susun batu bata tu. Kalau mabuk sangat, aku online FB tak rasmi dan main waktu yang sepatutnya aku rehat. Boleh gitu? Kira halallah ya!).

Jadi kesimpulannya apa? Entahlah. Aku dah terbabas jauh ni, sila simpulkan sendiri apa yang patut dan apa yang tak patut. Kalau aku yang simpulkan, mesti entri ini akan jadi tersangattttttt lah panjangnya. Itu yang aku malas nak tulis macam karangan bagai ni...mesti terbabas masuk lubuk!

Ahad, 17 Julai 2011

Semakan Keputusan Lepasan STPM dan Setaraf ke IPTA


Bagi pelajar lepasan STPM, Asasi Sains dan Matrikulasi yang sedang tertunggu-tunggu keputusan untuk ke IPTA sebagai calon ijazah tinggi, dah boleh menyemaknya sekarang. Keputusan dah keluar 15 Julai 2011 jam 12 tengahari. Semakan keputusan ke IPTA bagi calon ijazah tinggi boleh dilakukan di laman web rasmi kemasukan ke IPTA di Bahagian Pengurusan Kemasukan Pelajar, Jabatan pengajian Tinggi 

Semakan juga boleh dilakukan melalui SMS dengan menaip UPU RESULT [No.KP] hantar ke 15888

Jawapan penerimaan tawaran untuk melanjutkan pengajian di IPTA berkaitan perlu dihantar sebelum 22 Julai 2011. Kepada pelajar yang gagal mendapat tawaran ini, masih boleh buat rayuan. Hanya CALON GAGAL mendapat tawaran IPTA sahaja yang boleh mengemukakan rayuan melalui Aplikasi e-Rayuan yang diselaraskan oleh BPKP JPT dalam tempoh 10 hari selepas keputusan permohonan kemasukan ke IPTA diumumkan.

Pengambilan calon ijazah tinggi tahun ini meningkat 1.7 peratus berbanding sesi sebelum ini dengan 41, 267 orang calon telah terpilih di semua IPTA. Daripada jumlah berkenaan, 65 peratus atau 27, 001 orang daripada calon terdiri daripada calon perempuan. Pengambilan ini berdasarkan sistem merit dengan menitikberatkan 90 peratus pencapaian akademik dan 10 peratus kegiatan ko kurikulum.


Keputusan rayuan permohonan kemasukan ke IPTA bagi Program Pengajian Lepasan SPM/Setaraf Sesi Akademik 2011/2012 juga sudah boleh disemak mulai 14 Jun 2011 (Selasa) jam 12.00 tengah hari. Dasar pemilihan rayuan adalah untuk mengisi kekosongan tempat yang berlaku selepas pendaftaran pelajar baru di IPTA.
Keputusan rayuan adalah muktamad. Jika tiada sebarang tawaran diterima dari IPTA sehingga 3 Julai 2011, maka rayuan dianggap gagal.

Kemudahan “Hotline” dan “Helpline” disediakan untuk membantu menjawab sebarang kemusykilan calon. Calon boleh menghubungi Talian Telefon: 03-88835858 dan 03-88835848 untuk bantuan.

Jumaat, 15 Julai 2011

Isnin Nan Porak Peranda

Ini cerita hari Isnin. Entri yang tertunda sebenarnya. Ampun, tajuknya nampak macam ada gempa bumi sedangkan, aku yang tak cukup tanah nak berlari.
Semalam, (Ahad) penat gilerrrrr. Orang gila pun tak penat serupa itu la la la. Mmmmm dah mulalah tu nak lencongkan cerita bagi panjang lebar dua puluh empat hasta kan...

Selepas siapkan kerja yang tak siap sepenuhnya pun petang semalam (kalau nak tunggu kerja tu siap, sebulan lagipun belum tentu siap sayang oiiii!), aku mulakan operasi membungkus beberapa jenis kerepek yang ditempah. Lebih kurang jam 9 paginya, Mas kat Serdang tu sms tanya bekalan kerepek bawang dan kerepek ubi lada hitam. Permintaan segera, esok! Bermakna, aku kena hantarkan kepadanya selewat-lewatnya malam ini juga.

Memanglah stok ada tetapi masih belum dilakukan operasi membungkus. Masing-masing kerja, mana nak sempat buat operasi bawah tanah sebegini selalu. Kami lebih produktif pada hujung minggu. Namun, bila pembeli nak pada tengah minggu, tak kan kami nak suruh tunggu minggu depan pula. Bantut selera orang nak makan!

Sebenarnya, aku tak sangka pun yang Mas ni sangat cepat bergerak. Baru sahaja hantar berkarung-karung besar kerepek ubi dan meruku sehari sebelumnya, (5 jenis, dalam 70 pack lebih kurang), dah pun minta bekalan baru. Dia minta aku hantarkan 10 paket kerepek bawang, 10 paket kerepek Dhal dan 5 paket kerepek ubi lada hitam. Lebih kurang berkarung jugalah. Selebihnya aku simpan untuk jualan di pejabat aku juga. Senang sikit kalau dah ada dalam bentuk paket macam tu...orang nak aje, dah boleh angkut esoknya ke pejabat tanpa perlu kelam kabut buat operasi packing kerepek ni semua.

Masa mulakan kegiatan subersif menambah pendapatan dari kerja sampingan sebegini (tak bolehlah sangat nak harapkan bonus untuk kakitangan kerajaan semata-mata setiap kali belanjawan tahunan diumumkan kerajaan sahaja, kena usaha lebih sikit untuk tambah sumber pendapatan. Sekarang ni, semua benda naik harga, kalau tak ada pendapatan sampingan, sempit jugak hidup walaupun mulut sendiri je aku nak bagi makan la la la aku ni dah mula belajar tamakkan harta dunia ni hu hu hu ) dengan menjual keropok ikan. Alaaaaa keropok keping ikan yang orang Kelantan dan Trengganu dok heboh sangat tu...yang tu lah. Masa balik kampung, aku beli 2-3 kilo keropok keping tu, kemudian goreng dan jual kat budak-budak sekolah. Keropok ikan ni berkhasiat tau...banyak protein. Sambutan budak-budak tu sangat menggalakkan sampai tak cukup tangan aku nak goreng dan letak semula kat kedai tu. Siap adik-adik tu pesan mintak digorengkan lagi hu hu hu meriah je permintaannya ek?

Kerepek Bawang Rembow yang rangup...yummy! kruk kruk!

Aku hantar kat kedai ni sekali seminggu je, setiap Isnin. Hari Ahad tu aku mulalah bersilat kat dapur goreng keropok. Seronok sangat bila sambutannya meriah begitu. Kalau ada sesiapa yang berniaga di kantin sekolah, nak juga aku pergi letak. Budak-budak sekolah makan keropok ikan tak apa kan? Makanan sihat kan? Ada tak sesiapa yang berniaga di kantin sekolah sekitar Bandar Baru Bangi kat sini? Sila angkat tangan dan order keropok ikan siap goreng dari aku hu hu hu

Aku sebenarnya sangat suka tengok orang kita maju dalam dunia perniagaan. Ramai-ramai kaya macam arwah Datuk Sosilawati Lawiya pun tak apa. Aku ni payah sikit, memanglah minat berniaga tapi aku lebih suka dengan kerja aku sekarang ni. Takat ni lah, esok lusa tak tahu lagi macam mana. Lagi pula tak ada bakat nak niagapun.

Aku pernah bagi idea jual keropok ikan ni kat seseorang, malah aku bekalkan keropok ikan tu. Lebih 5kg aku bagi kat dia (bagi dahulu untuk diusahakan, bila dah habis jual baru bayar balik harga keropok tu, sampai sekarang belum terima lagi bayarannya. Bermakna, belum habis lagi lah ek?). Dia tu lebih mudah lagi sebab emaknya mengusahakan kantin sekolah. Memanglah tak ramai pelajarnya, dua tiga ratus orang sahaja, tetapi potensi tetap ada. Kalau seorang pelajar beli sekali dalam masa seminggupun, hasilnya tetap ada. Tak perlu lagi cari pelanggan lain merata. Hingga sekarang, aku tak tahu apa jadi dengan perusahaan itu. Dan aku mengharapkan, operasi keropok ikan asalnya itu akan lebih berkembang. Moga-moga lebih maju sekarang ni. Moga-moga. Kalau tak maju juga, nak buat macam mana. Bukan semua orang ada bakat untuk berniaga. Akupun tak ada bakat juga...saje je gatal nak buat sama.

Memanglah bila nak mulakan perniagaan, mesti ada modal. Namun, kalau nak tunggu modal juta-juta rupee baru nak mulakan, macam TESCO segala...nak bela ikan perlu belasah terus 20 kolam, nak bela lembu perlu ada ladang (ayah aku kat kampung tu bela lembu bermula satu ekor sahaja, dia ikut contoh mat jenin. Kemudian bertambah sedikit demi sedikit hingga pernah cecah 10 ekor. Untuk dia yang suka-suka bela lembu, sepuluh ekor itu sudah terlalu banyak bagi aku. Anak-anak dah kerja, tak perlupun dia bela lembu, namun naluri petaninya sangat tinggi. Kena juga bela untuk elak dari sakit; Nak raya Aidiladha, semua orang cari dia nak beli lembu...macamlah dia buat ladang!) sampai bilapun kita tak akan bergerak dari titik sedia ada kalau hanya nak mula dengan kapasiti paling besar. Sampai bilapun kita tak akan mulakan sesuatu. Sebabnya, modal bukanlah masalah kita seorang. Masalah semua orang yang terjebak dalam dunia perniagaan.

kerepek bawang dan kerepek ubi lada hitam. Tidak termasuk kerepek Dhal. masa ni belum bungkus lagi kerepek Dhal.

Aku hanya mahu mulakan apa yang pernah aku cadangkan caranya kepada seseorang itu. Mulakan dengan hanya jual keropok ikan goreng sahaja. Kemudian, naik setingkat demi setingkat. Aku gagahkan pula jual kerepek dhal. Seterusnya kerepek ubi kayu masin. Kerepek pisang abu. Kerepek ubi kayu pedas kering. Opak. Kerepek bawang. Hingga akhirnya semua itu aku senaraikan untuk jualan sempena musim perayaan Aidilfitri nanti.

Promosi Kerepek Pra-Ramadhan yang aku buat seminggu dua ni agak membanggakan juga sambutannya. Kalau untuk hari raya, aku siapkan ikut berat 300g, 500g dan 1kg, tetapi untuk promosi jualan kerepek dan meruku pra-Ramadhan ini, aku buat bungkusan yang lebih kecil iaitu lebih kurang 200g sahaja dengan harga RM4.

Semuanya. Sudah sedia untuk penghantaran! Fuhhhhhh! Kerja keras kan.

Untuk promosi yang tak berapa nak berjalan itupun (tak sempat nak promosipun, apalagi berjalan!), aku dah lenguh jari jemari nak packing segala, lalunya bagaimana kalau kita usaha sungguh-sungguh. Tumpukan sepenuh usaha dan tenaga buat betul-betul. Mesti akan berjaya juga akhirnya. Betul tak Kak Ayu?


Kepada rakan-rakan yang berada di sekitar Bandar Baru Bangi, Teras Jernang, Sungai Tangkas, UKM, Sungai Merab, Sungai Ramal, kajang, semenyih, Putrajaya, Nilai 3 dan Nilai, sudah boleh membuat tempahan untuk Aidilfitri nanti. Siang tadi (Isnin), kerepek bawang dah mula naik harga. Ramadhan belumpun datang, kerepek dah mula naik harga. Adussssss!

kepada yang nak buat tempahan, bolehlah email di annieyss@gmail.com atau kerepekrembow@gmail.com. Waktu tempahan terhad berdasarkan stok. Selagi boleh dapat stok, walaupun kena beratur tunggu di dapur, masih lagi boleh diterima tempahan. Namun, kalau dah tak ada stok di tempat yang aku selalu ambil tu (situ je paling sedap, walaupun harga mahal sikit dari tempat lain. Aku juga dah rasa di semua kilang lain yang berhampiran, tetapi rasa tak menakjubkan sangat.), kira tak adalah walaupun di kilang lain masih ada stok. Kami mementingkan kepuasan pelanggan. 

Khamis, 14 Julai 2011

Gaji Bulan Julai Pekerja Kerajaan Akan Ditarik?


Hahhhhhhh?
Biar betoiiiiiiii! Mana korang dengar cerita ni?
khabar angin ke khabar betul?

huih! Kot ya pun nak gebang
janganlah hal-hal sensitif macam ni
aku ni orang perkhidmatan awam
walaupun kerja ikut suka aku
macam mak bapak aku punya ini Malaysia
yang penting kerja kena siap
tonggang terbalik siang malam perah otak sampai kecut
tak kan nak tarik gaji bulan Julai kot
karang nak makan apa?
memanglah aku suap mulut aku je
tapi mulut meragam aje sepanjang bulan
macam-macam nak makan
tak agak-agak dah bila meroyan nak makan itu inimacam mengidamlah pulak!
macam mana pulak nak bayar bil, dah 2 bulan tak bayar ni
bil hilang ke ada orang tolong bayar?
macam mana pulak nak isi tangki
merempitpun pakai petol jugak beb!
Tak ada petrol, tak leh hantar kerepek tu karang
kang tak beraya satu Bangi dan kawasan-kawasan yang sewaktu dengannya
bekalan kerepek raya tak sampai
bukan aku je yang letih
ramai orang akan haru biru nanti

Ni apa pasai gaji penjawat awam yang kerja dengan kerajaan Malaysia
nak tarik bulan Julai ni?
Belanjawan mana pulak guna pakai ni?
Malas lah nak bebel panjang-panjang
tengok ajelah kat bawah ni ya
jangan marah aku
aku pun tak tau apa-apa
aku hanya bahaQ je pun
marahlah kat orang yang buat hal ni
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.



Ramai juga ek yang nak tahu
pasal bonus untuk raya
dan hujung tahun nanti
Kalau tak ada bonus
huhhhhh letih jugak tu
semua benda dah naik harga
bonus penjawat awam untuk tahun 2012 akan naik tak nanti?

Rabu, 13 Julai 2011

Tapai Ubi Kayu Goreng




Rindu sangat nak makan benda ni
payah nak jumpa kat sini
biasanya aku sebat sampai puas hati
bila balik kampung sekali sekala

balik kampung hari tu
tak sempat nak rembatpun
tak berpeluang
Banyak kali pergi rumah Cik Bintang
lepak-lepak sambil makan kerepek ubi yang rangup dan sedap
tapi hati masih juga terkonang-konang
kesedapan Tapai Ubi Kayu Goreng
hanya jeling-jeling penuh kemanjaan sahaja
tapai ubi kayu dalam peti ais



Comot je nampak, tapi...yummy je untuk tekak aku la la la

dah tak tahan sangat-sangat
aku goreng sendiri tapai ubi kayu ni
walaupun rupanya tak secantik mana
rasa tak sehebat mana
untuk sementara waktu ni...anak tekak boleh dok diam sekejab
boleh mengidam benda lain pulak
ye tak?

Adoiiiiiii mana nak cari ubi kayu ni???
napelah anak tekak aku ni suka sangat benda-benda yang remeh nak buat?
Ada sesape pandai buat bingka ubi kayu yang sedap tak?
Ada tak?
Nak buat untuk aku tak?
Nak la! nak la!
yang sedap sahaja ya (demand la pulak!)
Errrr...nak kena pergi tanam pokok ubi kayu dahulu ya kawan-kawan
nanti nengok jadi ke idaknya aku godek-godek ubi kayu tu
jadi bingka
ataupun sebenarnya jadi keluli
yang keras dan bersedia untuk dilepaskan ke angkasa
hingga singgah di bulan

Opssssss! sebelum aku merapu meraban lebih panjang
baik aku pergi tanam ubi kayu dulu ya
Errrr sebenarnya letih tak tertahan nak celik mata dah ni
esok cerita bahana apa menyebabkan aku rasa macam
nak tidur je sampai esok
babai!

Selasa, 12 Julai 2011

Laman Web PLKN Jem Kena Serang

Bermula semalam
para remaja yang lahir pada 1994
sudah boleh menyemak PLKN
di http://www.khidmatnegara.gov.my
untuk pengambilan pelatih siri 9/2012
selama 3 bulan sesi latihannya
Calon pelatih boleh juga semak melalui khidmat pesanan ringkas SMS
Taip PLKN (jarak) SEMAK (jarak) nombor Mykad dan hantar ke 15888
atau hubungi talian 03-40274747.
Kalau terpilih, semak kem yang menempatkan pelatih
Taip PLKN KEM [no kad pengenalan ] dan hantar ke 15888

Sepanjang hari semalam
Laman Web PLKN Jem Kena Serang
dianggarkan 500 ribu remaja akan sertai PLKN kali ini
kalau 10 peratus sahaja yang serbu laman web itupun
memang dah boleh buat sesak melampau
lagi sesak dunia maya dari Puduraya masa perhimpunan bersih 2.0

Tahniah kepada adik-adik yang berjaya
sangat seronok dan banyak manfaatnya ikut program ni
Tak percaya?
Cuba sertai dulu, nanti mesti rasa seronok
sedih bila dah berpisah semula dari rakan-rakan
Tak percaya lagi?
Pergi dululah baru tahu macam mana

Aktiviti Baru Yang Mengujakan


Memang mengujakan. Sekarang ni aku dah tak ada sangat masa yang boleh digunakan untuk melapang waktu dan ikut aktiviti berarak sana sini bersihkan persekitaran Kuala Lumpur dari sampah sarap dan sampah masyarakat. Masa aku penuh dari pagi sampai tengah malam, tujuh hari seminggu, 30 hari sebulan. Waaaaa letak je kepala kat bantal...yupppppp! Kejab je dah lena. Biasanya akan ambil masa untuk golek kiri golek kanan menung pandang dinding, kira putaran kipas, atau kena kira biri-biri putih sampai sejuta kali sebelum tenggelam dikacau hantu dalam mimpi. Nak mimpi pun tak ada masa, apalagi nak berangan walaupun berangan tu tak payah nak bayar.

Hari minggu lepas masa semua orang dok kalut pasal jalan tutup dan banyak sekatan jalan raya tu, aku tengah kalut tak cukup tangan dok packing benda ni:

Meruku Homemade


Kerepek Ubi Kayu pedas kering


Ni contoh je lah kan. Kasi clear sikit gambar. Nampak tak betapa nipis dan garingnya keropok ni? Sangat rangup dan rapuh kuruk kruk je memanjang tak mau nak berenti dah bila mengunyah. Sekelip masa sahaja dah ghaib satu plastik la la la. betul ni...tak tipu. Aku makan kerepek ubi pedas kering ni sampai sakit lidah hu hu hu pecah rahsia.

Maaflah, lupa langsung nak ambil gambar yang dah siap packing. Sebabnya, sangat kalut kejar masa untuk operasi membungkus. Ahad petang tu, aku kena hantar kepada Mas kat Serdang. Dia ni memang suka sangat menjual barang. Apa-apa barang ajelah. Kalau musim raya tu, kuih raya memang sah dia akan jual. Tikar buluh tu pun dia boleh jual berpuluh bidang, apalah sangat takat kuih raya. Jadi menu dia tahun ni bertambah dengan kerepek dan meruku yang aku bekalkan ni.

Janjinya jam 6.30 petang sebab dia ada kursus hari Sabtu dan Ahad tu. Aku kena kejar juga hantar hari Ahad sebab dia nak bawa ke pejabat hari isnin. Kacau bilau jugalah dua hari tu aku bungkus, sebab bukan untuk dia sorang je. Agen kami kat Semenyih juga ada mintak hantarkan sementara nak tunggu datang yang baru untuk jualan hari raya. Akhirnya berjaya juga aku hantar kepadanya beberapa jenis kerepek seperti Kerepek Pisang Abu, Opak BBQ, Kerepek Kacang Dhal, kerepek Ubi Pedas dan Meruku. Setiap jenis tu semuanya 10 pack kecuali Ubi pedas, 20 bungkus.Minggu depan hantar yang lain pulak.

Jam 7.15 baru sampai kat rumahnya. Jalan sibuk sikitlah walaupun tak sesak. Maklumlah semua orang dah nak mula kerja hari Isnin setelah penat lelah lari dari sekatan jalan raya sepanjang Perhimpunan Bersih Sabtu tu. Nasib baik sempat hantar.

Untuk pengetahuan rakan-rakan semua, sekarang ni aku dah jadi agen mengedar kerepek dan meruku. Aku jadi egen mengedar pelbagai jenis kerepek dan Meruku di kawasan Bandar Baru Bangi, UKM, Kajang, semenyih, Putrajaya, Nilai 3 dan Nilai tu, bolehlah buat tempahan kalau berminat. Untuk tempahan yang banyak bagi kawasan ini, insyaAllah aku boleh hantar kat tempat tertentu. Maksudnya, janji nak jumpa mana-mana, stesen petrol ke, Kedai makan ke, atau simpang-mana-mana bolehlah hantar sekejab.

Sekarang ni jualan lebih kepada jualan pra-Ramadhan. Kalau nak mengunyah kat pejabatpun boleh, tak ada hal punya, Cuma jangan terbabas kunyah masa Ramadhan nanti sudahlah ya.

Tempahan raya pun dah boleh buat. Tempah awal-awal memang insyaallah ada stoknya. Tempahan boleh dibuat mulai sekarang hingga 15 Ogos 2011 (untuk kegunaan Aidilfitri) bergantung kepada stok. Biasanya kalau musim raya, stok mudah habis. Jadi, harganya akan meningkat secara mendadak kecualilah nak beli pada malam raya di Chow Kit, tu lain kiralah. Masa tu aku dah gantung langsir kat kampung dah, tak maulah usung kerepek raya lagi.

Tempahan boleh dibuat terus ke email kerepekrembow@gmail.com  atau ke email aku di annieyss@gmail.com  Boleh juga tinggalkan pesanan di bahagian komen entri ni. komen yang ada nombor telefon aku tak akan siarkan, karang tak pepasal hotline pulak nombor orang kan.

Maklumat lain pasal kerepek raya ni (tak semestinya makan kerepek musim raya je...aku hari-hari makan kerepek hingga lidah pun dah tercedera), nanti aku bagi tau dalam entri yang lain. Nak sambung buat kerja dulu ya...esok nak mesyuarat, kerja aku belum sempurna lagi. Kerepek tu kerepek juga, kerja kena siapkan ikut masa.

Isnin, 11 Julai 2011

Video Bersih 2.0 di Kuala Lumpur



9 Julai dah berlalu dua hari. Sejak tarikh itu hingga Ahad malam (masa aku buat entri ni: nampak sangatkan aku buat entri memalam untuk tayang sensiang), talian internet masih lagi sangat perlahan. Mungkin sebab semua orang serbu dan online untuk cari maklumat terkini pasal hal-hal panas yang berlaku di negara kita ni.

Sambil cari maklumat dan tengok video sepanjang Bersih 2.0 ini, aku kumpulkan juga video berkenaan untuk tatapan kalian. Semuanya boleh tengok di Youtube, tapi bukan semua orang rajin nak tengok setiap video yang dimuatnaikkan di situ. Jadi, aku tampal kat sini untuk tatapan kalian yang malas sikit nak geledah semua koleksi di youtube tu. Nak buat macam mana, hari ni tetiba terrajin pulak nak buat khidmat masyarakat. Jom kita lihat Video Bersih 2.0 di sekitar Kuala Lumpur pada 9 Julai 2011.

Sekitar Pudu Raya


KLCC


Jalan Petaling


Dataran Merdeka


Stadium Merdeka


KTMB Kuala Lumpur


Jalan Tun Perak


Pasar Seni


Kita dengar Kenyataan Media oleh Ketua Polis Negara berkenaan aktiviti dan tangkapan yang dibuat ketika Perhimpunan Bersih 2.0 9 Julai 2011 di Kuala Lumpur, Malaysia.


Akhirnya, inilah yang Orang Luar faham tentang Malaysia bila berlaku BERSIH


Inikah Malaysia yang kita nak?


Sampai sekarang, aku masih lagi tak faham apa tujuan BERSIH ni? Adakah mereka nak bersihkan Kuala Lumpur dari sampah sarap yang berlonggok? Hapuskan tempat pembiakan aedes? Tingkatkan mutu udara kuala Lumpur yang agak tercemar untuk hidung aku sedut?

Ada tak sesiapa yang boleh fahamkan kepala otak aku yang tak berapa nak cerdik ni, apa yang BERSIH nak tuntut sangat-sangat tu? Bagi aku faham sikit (Peringatan: aku ni kalau tak faham memang sampai tahap bebal, jadi sila terangkan dengan panjang lebar dan lebih jelas. Kalau tak faham aku akan bertanya sampai faham).

Alfatihah dan salam takziah kepada keluarga Allahyarham Baharudin Ahmad, 56 tahun yang meninggal dunia semasa perhimpunan Bersih 2.0 Sabtu lepas. Sama-sama kita doakan rohnya ditempatkan bersama orang-orang yang dirahmati. Gosip-gosip belakang tabir tentang kematian Allahyarham Baharudin Ahmad ini boleh di baca di blog Hafiz Rahman.