Anda Juga Mungkin Berkenan

Khamis, 30 Jun 2011

Kita Hanyalah Tetamu Senja

Hajjah Kalsom Haji Mamat
(1915-2011)


DariNya kita datang, kepadaNya jualah akan kembali
Alfatihah.
moga rohnya dicucuri rahmat
ditempatkan bersama para shuhada
ambiya, sang kekasih dan para solehin
moga-moga menjadi ahli Syurga
Aminnnnn.



Kita hanyalah tetamu senja
singgah untuk sementara
sekadar menikmati cahaya nan jingga
sebelum tenggelam
disentap labuhan malam

telah kehabisan kata sudah
dari kotak fikir
tenggelam ke dasar rasa

Pelik dan Aneh Tapi Benar “Aku Dah Mati Ni”

Dah makin banyak kes
orang mengaku dirinya mati
ingatkan orang tak berapa cukup umur je buat macam tu
(macam pernah aku alami)
rupanya orang terlebih umurpun boleh buat
hal-hal tak terfikir dek akal sebegini
nampak pelik tapi sebenarnya kisah benar
peristiwa aneh yang pernah berlaku
kira macam aneh @ pelik tapi benar-benar berlaku
betul! aku tak tipu!

mula-mula, aku nak tampal hukum berdosa isytiharkan diri mati
macam kata Ustaz Hassan Mahmud dalam Harian Metro
merujuk kes peniaga wanita mengaku dirinya dah mati

Lari daripada tanggungjawab dan sanggup menipu dengan mengisytiharkan diri yang masih hidup sebagai mati, bukan langkah bijak, malah ia adalah satu dosa. Penceramah bebas, Ustaz Hassan Mahmud Al-Hafiz berkata, perlakuan sebegitu bukan saja menyusahkan orang lain terutamanya keluarga terdekat tetapi juga diri individu itu sendiri apabila tidak dapat melakukan aktiviti harian dengan sempurna seperti sebelum ini.

“Individu itu menanggung dosa kerana dia menipu orang ramai apabila menyatakan dirinya meninggal dunia” sedangkan dia mempunyai pilihan lain seperti melaporkan masalah dihadapi kepada pihak berkuasa agar keselamatan diri dan keluarga terjamin.Hassan merujuk muka depan Harian Metro semalam mengenai seorang peniaga wanita berusia 59 tahun, dikenali sebagai Halimah yang berpakat dengan keluarga mengisytiharkan kononnya dirinya mati semata-mata mengelak daripada gangguan ceti haram atau along. Wanita itu berkata, dia mengisytiharkan kematian palsu apabila keluarganya tidak tahan diancam along termasuk menerima ugutan menerusi SMS yang menyatakan rumahnya dipecah masuk dan semua barangan akan diambil.

Baca berita ni mengenangkan aku satu peristiwa
pernah berlaku tiga empat tahun lalu
masa tu aku ni kononnya Sahabat dunia akhirat
yang sentiasa ambil berat tentang kawan-kawannya
termasuk keluarga mereka
dan ada masa-masanya
kena tangani hal-hal tak berapa nak cerdik yang berlaku

kawan yang mengaku aku ini Sahabat dunia akhirat
ada seorang adik yang tengah belajar di UKM masa tu
dah jadi cikgupun sekarang ni
(moga dia tak ajar anak muridnya bunuh diri)
pada satu musim orang dok kalut nak masuk peperiksaan
dia yang kononnya terlebih stress
(macamlah dia seorang sahaja stress nak exam)
telah sms seorang rakan di UNIMAS
beritahu yang “dia dah mati”
konon-konon kawan-kawannya di sini yang sms
guna telefonnya

melolonglah kawan baiknya itu di seberang laut sana
terus telefon keluarganya di kampung
masa itu kawan aku yang mengaku aku ini Sahabat dunia akhirat
di lebuhraya dari kampung datang Bangi
tengah memandu setelah habiskan cuti seminggu bersama keluarga tercinta
terus terketar-ketar tangan tak boleh nak memandu lagi
nasib baik ada orang lain di sebelah
yang boleh ambil alih

sepantas siput sedut macam talian internet yang guna broadband
dia telefon aku yang kononnya Sahabat dunia akhirat
hari tu aku ada meeting paginya
jadi telefon aku senyapkan dan lupa nak bisingkan semula
tengahari baru nampak ada 14 panggilan tak berjawab darinya
berserta sms berguni-guni
terkejut badak, kingkong, zirafah, gajah, badak sumbu, musanglah aku
(semua binatang dalam zoo dah masuk berduyun-duyun dalam blog aku
tercium-cium bau kopi Luwak pulak dah!)
terus telefonnya semula.

sepanjang lebuhraya banjir air matanya
emaknya di kampung dah melolong-lolong, meroyan tak tentu hala
aku janji akan cuba mengesahkan berita itu
setelah terjah orang itu ini dan
kerah secara paksa rela untuk mereka buat kerja
(siapa kata orang gomen lambat buat kerja,
telefon sahaja, provoke sikit sebanyak
cepat aje mereka buat kerja
yang penting, ayat kena BAIKKKK punya!
puji tu bagi melambung Sampai Syurga)
SAH lah dia hanya nak main-main
dia hanya bergurau
dia hanya nak hilangkan stress musim peperiksaan
main-main yang mengusahkan orang lain
main-main yang membazir air mata orang lain
Buang masa aku je!

sekarang ni, aku pulak yang mereka buang dari catatan sejarah hu hu hu
namun, aku tak mampu nak buang
cerita ini dari minda

Jadi, duhai pembaca nan budiman
stress macam manapun kita
nak seronok bermain macam manapun kita
nak bergurau tahap babun, Biawak Hidup atau Kungfu Panda manapun kita
usahlah sampai menyusahkan orang lain
belajarlah untuk menjadi lebih matang
dalam kehidupan yang memangnya penuh dengan porak peranda ini.
Mati itu bukan boleh dibuat main

payahpun hidup ini
payah lagi hidup selepas mati
mati memang sekali (jarang orang mati dua kali)
tapi hidup itu yang dua kali
bermakna perlu bersedia dua kali ganda.

Rabu, 29 Jun 2011

Undur Ke Zaman Batu Semula

Kepada Peminat Unggas,
kenaikan harga ayam hingga RM1 sekilo memang tak masuk akal
Beberapa hari lepas, ikan naik harga,
sekarang ayam pula.
Sayur macam mana? Bila nak naik harga?

Akhirnya, makan nasi berlaukkan kicap kipas udang je lah jawabnya.
Ye tak?
Kalau kicap kipas udang naik harga, macam mana?
Nasib baik aku yang marhain ni suka makan mehun la la la
Mehun kicap ajelah jawabnya
Tak ada sayur
Tak ada udang atau sotong (kolesterol!)
Tak ada unggas (ayam)
Hanya urat mehun dan kicap

Sebentar tadi borak-borak, ngumpat dan gossip dengan sorang kawan
dia berkerja, ada perniagaan kedai makan dan
Guna kereta Honda
baru sahaja berhentikan maid
Dan potong talian ASTRO
Nak jimatkan kos hidup
Bil letrik mencanak dua kali ganda
Mmmmm bil letrik rumah aku belum jumpa cari
Mana hilang tah, atau ada orang baik hati tolong bayar?

Tetiba aku rasa macam
Nak hidup zaman batu semula
Tak payah ada TV dan computer
Tak perlu benderang dalam lampu guna aje pelita minyak tanah
Tak payah bersusah payah cari line streamyx
Tak juga payah berFB atau blog
Under ke zaman silamlah pulak!

Mmmmm belanjawan 2012 nanti
penjawat awam ada bonus dua bulan tak?
gaji naik tak?
hutang makin bertempek ni
barang makin mahal


PssssT: aku suka sangat-sangat kalau barang naik harga, baru nampak gaya hidup ada kelassssss. Adalah peluang untuk aku jadi warganegara berjenama sebab guna barang mewah. Kan ke barang mewah tu mahal harganya, macam beg gucci ka...kereta celica ka...sikit hari lagi ayam dah jadi barang mewah tu...aku suka! aku suka!


Jauhi Khalwat

MY INTEGRITI SIRI 5/2011


Jauhi khalwat sebab anda penjawat awam (bukan sebab lain!) Adusssssssssssssss!

PssssT: Sepanjang hari mendung disulami gerimis...suasana nan sangat romantis dan terlebih sesuai untuk lelapkan mata. Damai terasa...adakah cuaca nan indah ini sempena merahmati berlakunya peristiwa Israk Mikraj pada 27 Rejab tahun ke 11 kerasulan Rasulullah S.A.W?

PssssT: Mengapa perlawanan bola antara Malaysia dan (opsss! banyak kali dah berlaku, cuba check semula tahun 2009), berlaku pada hari bersejarah ini hinggakan, kita lebih teruja mengejar bola dari ingat peristiwa penting dalam dunia Islam ni? Ini pertanyaan ya...bukan spekulasi atau provokasi atau teori konspirasi la la la

PssssT:  Harimau Malaya bertemu Taiwan di perlawanan pusingan pertama kelayakan Piala Dunia 2014 di Stadium Nasional Bukit Jalil malam nanti. Gomo Malaya Gomo! Ingat Kelate je ke kena gomo hu hu hu  Kepada yang tak berpeluang bersesak di Bukit jalil malam ni, boleh tengok siaran langsung di TV1 Jam 8.35 malam ni, percuma je, tak payah nak kena bayar-bayar, tak perlu ada ASTRO…kita sorak ramai-ramai sampai runtuh taman perumahan la la la!

Selasa, 28 Jun 2011

Hati Tanpa Bicara



mendongak warna malam nan suram
gerimis bukan lagi dinginkan sukma
di dada hanya rintih tak sempat dialunkan
dek kudrat kian menipis
aku sudah terlalu lelah mengejarmu!




~~Anyss~~
Bandar Baru Bangi

Isnin, 27 Jun 2011

Kopi Luwak Tu Halal ke Haram?

Isu panas ni. Pertamanya, apa dia kopi luwak?
Kopi luwak merupakan jenis kopi yang dikumpulkan daripada hasil proses pencernaan luwak, iaitu sejenis musang yang hidup di hutan-hutan Indonesia. Bagaimana kopi ini diperoleh?

Kena tunggu musang yang makan kopi ini dahulu, kemudian...tunggu lagi hingga musang berkenaan menajiskan (opppssss! Ada ka istilah ni? Kalau aku tulis, musang ni akan “berakkan” biji kopi, rasa macam bahasa kasar pula. Jangan kata aku mencarut ya!).
Biji kopi yang dimakan musang ini dipercayai adalah biji kopi yang paling bermutu tinggi. Harganya juga mahal. Kalau ikut harga pasaran, kopi ni sangat mahal harganya; 10 kali ganda (harga termurah dipasaran). Masa tanya inche google nan ensem, harga 500g kopi ini mencecah usd90. Fuuuyoooooooo! Nak kena buru musanglah pulak kan! (bela musang nak kena ada lesen ya!). Sila google untuk tengok imej kopi ni ya...errr lagilah rasa tak lalu nak minum kopi ni (Opppps! maaf...imaginasi aku tanpa batasan kali ni. Ampun!)

Majlis Ulamak Indonesia (MUI) pada julai 2010 telah menghalalkan kopi luwak ini melalui fatwa nombor 4 dengan syarat biji kopi ini masih terbungkus lagi kulitnya, dan sekiranya ditanam akan tumbuh. Tetapi sekiranya biji kopi berkenaan didapati pecah kulitnya (terhadam) dan tidak tumbuh sekiranya ditanam, hukumnya haram dimakan. Errrr...maksudnya juga, biji kopi itu perlu dibersihkan dahulu ya sebelum diproses...bukannya diproses bersama najis musang tu!
Biji kopi yang dinajiskan musang, jika biji itu dapat tumbuh, ia dikira mutannajis (terkena najis), jadi ia boleh dimakan. Kalau tak tumbuh, bermakna ia dah jadi sebahagian daripada najis. Jadi tak boleh makan.

Kru tv al-hijrah telah ke jakarta untuk menyelidik tentang status halal kopi luwak. Sekarang ni, JAKIM melalui panel kajian syariah dengan kerjasama MARDI tengah menguji biji kopi luwak yang dibawa pulang dari jakarta masih dalam proses kajian untuk menanam atau menumbuhkan semula biji kopi ini sebelum dikeluarkan fatwa halal atau haram minum kopi luwak ni. Masih lagi mengkaji, melakukan ujian lanjut dengan kerjasama jabatan kimia. Jadi keputusan hukum halal atau haram minum kopi luwak ni di malaysia masih lagi belum difatwakan. Masih dalam kajian. Dianggarkan keputusannya diperolehi selepas ramadhan.

Sila bersabar menunggu ya...


Psssst: kalaupun kopi ni halal, terima kasih ajelah kepada sesiapa yang nak belanja kopi luwak ya...belanja aje aku minum benda lain. Errrr...bukan tak sudi, tekak rasa kembang sikit je. Banyak benda lain lagi seisi alam ni yang boleh ditelan kot selain kopi musang ni ;)

PssssT: Aku dah jatuh chenta dengan Ustaz Don Daniyal Bin Don Biyajidterutama bila dia cerita bab IsraQ MikraJ dalam rancangan Assalamualaikum di TV Al-Hijrah semalam. Ohhhhhhh!


KEMASKINI:


Berikut adalah fatwa dikeluarkan oleh Jabatan Kemajuan Islam Malaysia,  JAKIM berkaitan Hukum Meminum Kopi Luwak(Musang).

Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-98 yang bersidang pada 13-15 Februari 2012 telah membincangkan Hukum Meminum Kopi Luwak (Musang). Muzakarah telah membuat keputusan seperti berikut:

Setelah meneliti keterangan, hujah-hujah dan pandangan yang dikemukakan, Muzakarah menegaskan bahawa Allah SWT memerintahkan umatNya supaya memilih rezeki yang halal dan memakan makan yang baik sebagaimana firman-Nya dalam Surah al-Baqarah, ayat 172 yang bermaksud:

“ Wahai orang yang beriman! Makanlah dari rezeki yang baik yang telah Kami berikan kepada kamu, dan bersyukurlah kepada Allah, jika betul kamu beribadat kepada-Nya.”

Muzakarah juga berpandangan bahawa kaedah fiqhiyyah menetapkan bahawa: الأصل فى الأشياء الإباحة، ما لم يقم دليل معتبر على الحرمة iaitu hukum asal mengenai sesuatu adalah harus selagimana tidak ada dalil muktabar yang mengharamkannya. Ulama’-ulama’ fiqh muktabar menjelaskan bahawa mana-mana bijian yang dimuntahkan oleh haiwan atau yang keluar bersama najis haiwan tersebut, selagi mana ianya tidak rosak dan masih kekal dalam rupa bentuknya yang asal atau jika ditanam ia mampu tumbuh, maka ia dihukumkan sebagai mutanajjis dan bukan najis.

Sehubungan itu, selaras dengan penegasan dan pandangan-pandangan tersebut, Muzakarah bersetuju memutuskan bahawa biji Kopi Luwak (musang) adalah bersifat mutanajjis dan ia harus dijadikan bahan minuman dengan syarat:

1. biji kopi tersebut masih dalam keadaan baik, tidak berlubang, tidak pecah dan dapat tumbuh jika ditanam; dan
2. biji kopi tersebut hendaklah disucikan terlebih dahulu daripada najis.

Muzakarah juga memutuskan supaya Kopi Luwak yang dihasilkan hendaklah mendapatkan sijil pengesahan halal daripada JAKIM atau Majlis Agama Islam Negeri (MAIN) sebelum dipasarkan kepada masyarakat Islam.






Ahad, 26 Jun 2011

Sila Jawab! Sila Jawab!

tahu tak
mengapa orang jahat
panjang umur dan lambat mati?

Selasa, 21 Jun 2011

Doa Cari Jodoh, Doakan Untuk Aku Juga

setiap hari, memang setiap haripun
kalau semak katakunci di nuffnang ataupun statcounter
akan jumpa carian tentang doa untuk bertemu jodoh
doa cari jodoh, doa cepatkan jodoh
semuanya berkisar tentang doa
dan jodoh

Oohhhhh rupanya blog aku
jadi tempat lepak untuk orang-orang yang ingat Allah
mencari doa moga-moga dimudahkan jodohnya
moga-moga diketemukan jodoh yang baik
moga-moga diringankan jodohnya
moga-moga dicepatkan jodohnya.
Yaaa doa juga sebahagian daripada ikhtiar
terlebih baik berdoa untuk dapatkan jodoh
dari berembun memalam buta mencari jodoh
di kelab malam atau disko atau juga kelab dangdut.

sebelum ni aku pernah buat entri tentang doa cari jodoh
jadinya entri ini hanyalah sebagai penunai janji
yang aku ukir dalam entri
carian kata kunci “Doa cari Jodoh” buatkan aku terasa
nak tampalkan doa yang ramai orang cari-cari itu
moga-moga carian mereka terhenti di sini sahaja
moga-moga mereka akan temukan doa itu di blog ini
moga-moga dapat mereka amalkan
dan akhirnya moga-moga doa itu Allah makbulkan
moga-moga nanti,
mereka juga tak lupa ajak aku makan kenduri
sempena menamatkan pencarian jodoh mereka itu
atau sekurang-kurangnya
mendoakan aku juga mendapat jodoh yang baik seperti mereka

Berikut adalah antara doa
yang boleh diamalkan kepada pencari jodoh
aku petik dari buku Ruqyah Asas Pengubatan Islam
disusun Dato’ Haron Din terbitan Darussyifa’
sesiapa yang nak buku kecil ini
harganya hanya RM3 (kecil) dan RM5 (besar)
dapatkan di kedai-kedai buku berbentuk keagamaan





Terjemahan maksud:
Ya Allah, jadikanlah dia dikasihi pada hati-hati mereka yang beriman dan gembirakanlah dia dengan kekayaan sehingga memperolehi seratus dua puluh kebaikan. Allah adalah sebaik-baik pemelihara dan Dia amat mengasihi segala-galanya.


 
Selepas ini
harapnya lebih ramai orang akan bertemu jodoh
jangan lupa doakan aku juga ya
bertemu jodoh dengan orang yang BAIK-baik sahaja
baik pekertinya, baik rupanya
baik kerjanya, baik pangkatnya
baik hartanya, baik juga keluarganya
baik segala-galanya
asal baik aje, cukuplah!
tak nak demand tinggi cecah awan

selepas ini,
harapnya lebih ramai orang bertunang walaupun taklah meriah gempak satu dunia
kemudian berkahwin berkenduri kendara hingga kayangan 
satu dunia menontonya secara live
bolehlah aku tompang sekaki berfestival ambil gambar di Putrajaya
taklah sadis sangat bila terima SMS tahniah sebegini rupa

Selamat berdoa semua ya!

Ahad, 19 Jun 2011

Pelakon Zami Ismail @ Pak Uda Meninggal Dunia Pagi Tadi

DariNya kita datang, kepadaNya jualah kita akan kembali. Alfatihah.

Masa tengok berita tengahari di TV al-hijrah
terpaku seketika mendapat khabar
pelakon komedi tanahair
Zami Ismail @ Pak Uda dalam sitcom Pi mai Pi Mai Tang Tu
telah dipanggil Pulang ke sisiNya
meninggal dunia nan fana ini 
kerana komplikasi jantung
jam 10.30 pagi tadi  @ Ahad 19 Jun 2011 di IJN
Dia pergi pada hari Ahad minggu ke tiga bulan Jun 
atau pada Hari Bapa
hari yang sangat istimewa untuknya sebagai seorang bapa
kalau semak online, Mygosip dan Mak Dara
dah tampal berita tentang tu.

aku suka lakonannya yang bersahaja
sejak dalam Pi mai Pi Mai Tang Tu lagi
selamba badak aje dia berlakon komedi
yang menggeletek hati
walaupun isu berkenaan bukanlah lucupun
banyak menyindir 
banyak juga tersindir dan terkena muka sendiri
jadi gelak-gelak gembira bila pelepoppppp kena muka sendiri
paling tak tahan bila isu “lelaki rendah”
sering disinggungnya
memek mukanya yang sensitif tentang hal itu
buatkan orang ketawa gelihati

kita pernah terhibur dengan jenakanya
pernah ketawa dengan senda lokanya
pernah tersenyum dengan cuit sindirnya
hari ini, ada antara kita
akan menitiskan air mata
dengan pemergiannya

sekalung takziah juga
kepada seluruh keluarga arwah
sesungguhnya pemergian dia
payah nak cari ganti
boleh tengok biodata Zami Ismail di wikipedia
mungkin dah lupa filem dan drama lakonannya.

Sama-samalah kita doakan
dia ditempatkan bersama Orang-orang yang dikasihi
bersama para suhada
bersama para kekasihNya.
Aminnnnn!

Pulak Dah! Meriahnya Bertunang

Nooryana Najwa, anak perempuan
Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak dan Datin Seri Rosmah Mansor,
secara rasmi bertunang dengan Daniyar Nazarbayev
dalam satu majlis di Seri Perdana, Putrajaya Jumaat malam.

Meriahnya majlis depa
Putera William bertunangpun tak semeriah ni
(PssssT: dah jadi bapa ke datok angkasawan kita ek?)
nasib baik masa William kahwin meriah tayang seluruh dunia
awatnya tak jemput aku sama ek?
nak jugak merasa nengok anak orang besaQ
bertunang bagai
paling idak ilang jugak kempunan aku


sumber: Mystar


mata aku tak berkelip
nengok senyum indah Raja Permaisuri kita yang jelita menawan itu
sangat manis
Errrr....maaf Nooryana Najwa
ada unsur-unsur jeles tak entri ni?
mana adaaaaaaaaaa
aku suka je nengok orang bahagia
lagi suka kalau turut dijemput ke Sri Perdana


PSSST: nak maklumat lain tentang pertunangan tersohor seantario alam ni, bolehlah baca kat blog PulakDah ni

PsssT: Hari ni ahad minggu ke tiga bulan Jun kan? Selamat hari bapa kepada semua bapa-bapa di Malaysia. Selamat hari bapa Ayohhhh...

Sabtu, 18 Jun 2011

Tunggu Si Kacak Di Tepian Pantai

ini entri sambungan kisah hari Isnin lepas
kisah awal minggu yang terlalu memendam rasa

dek tidur awal, aku berpeluang untuk mimpi
bukan selalu mimpi nak datang
setahun sekalipun payah
hanya jumpa arwah Hani Mohsin
dan Ady Putra je pun pernah
selain tu ada yang mengarut meraban
nasib baik tak jadi superman je

dek tidur awal kerana nak elakkan kemusnahan dunia
aku didatangi mimpi indah
pergi ke sebuah pantai indah di Eropah
hah! ambik kau...eropah lagi
di pelantar terlihat laut biru nan indah
riang ria lah aku melihat ramai orang bergembira
entah macam mana pulak ada dua orang anak buah aku
termasuk dalam ini cerita
Siti dan angah (kacau daun betul!)

akupun telefonlah seorang si kacak ini
tinggi lampai, hitam manis, bermata sepet
oooohhhhh memang dia lelaki idaman jiwa
tengah tergagap nak cakap inggeris
dia tanya dalam bahasa melayu
aduhai! dikau memang idaman jiwa
hati terjelepok merayu datangmu ooooh!
dia sanggup datang jumpa aku
tak sangka aku akan datang sejauh itu
tak sangka aku akan hubungi dia
alahai hati...bermusim bungakah di sudut itu?
bolehlah nanti bergambar sakan bak festival perkahwinan

laut nan indah tiba-tiba bergelora
ribut melanggar pokok-pokok
kelam kabut aku cari Siti dan angah
bawa ke tempat selamat
hairannya gelora hanya di laut
ribut hanya jatuhkan dahan-dahan dan daun ke bumi
tak timpa manusia pun
entah dari mana kakak aku muncul
ambik anak-anak dia
aikkk, aku akan dapat anak buah baru ke?
(kena tanya kakak ni, betul ke tak)

aku pula melihat-lihat sekeliling
sambil tunggu si jejaka athma jiwa
lambat sikit kot
kang tadi ribut
alarm bunyi la pulak
tak sempatpun nak realisasikan
jumpa dia nan hensem walaupun hanya dalam mimpi
aduhaiiiii...kacau betul anak buah aku tu kan?
Errrr ada kaitan ke?

Khamis, 16 Jun 2011

Tunggu Gerhana Bulan Depan Rumah

Bukan selalu boleh tengok keajaiban cerita dunia. Benda-benda aneh, ajaib, pelik tetapi benar-benar berlaku depan mata tidak mudah untuk kita lihat dengan mata kepala sendiri. Biasanya tengok di TV je. Gempa bumi, tanah runtuh, tsunami, manusia berkepala unta sekalipun, kita jumpa kat youtube je. Kita tampal dan kongsi ramai-ramai di blog masing-masing. Macam sendiri yang alami kejadian tu.

Sat-sat tadi pi keluar depan rumah tengok bulan…masih lagi sihat walafiat kat tengah-tengah langit. Menurut ANGKASA dan JAKIM, malam ni dijangka berlaku gerhana bulan penuh. Fasa Gerhana Bulan Penuh ini adalah seperti berikut;

Bulan memasuki penumbra jam 1.25
Bulan memasuki umbra jam 2:23
Gerhana penuh bermula jam 3:22
Kemuncak gerhana jam 4:12
Gerhana penuh berakhir jam 5:02
Bulan meninggalkan umbra jam 6.01


Berikut aku petik maklumat dari JUPEM untuk dikongsi bersama. Mungkin dah ramai dikalangan rakan-rakan yang dah tahu…untuk makluman bersama sahaja;

MAKLUMAN GERHANA BULAN PENUH 14 REJAB 1432H / 16 JUN 2011 (JUPEM)

Hadis riwayat Muslim yang bermaksud:
Sesungguhnya matahari dan bulan merupakan dua tanda daripada tanda-tanda (kebesaran) Allah. Tidak berlaku gerhana pada kedua-duanya kerana kematian seseorang dan tidak pula kerana kelahirannya. Maka apabila kamu melihat gerhana maka bersolatlah dan berdoalah sehingga kembali terang (hilang gerhana).

Gerhana bulan penuh berlaku apabila bulan memasuki kawasan bayang umbra bumi. Gerhana bulan penuh 16 Jun 2011 bermula dengan bulan memasuki bayang penumbra pada jam 1:25 pagi seterusnya bayang umbra pada jam 2:23 pagi. Tempoh berlakunya keseluruhan gerhana adalah 5 jam 34 minit.


Solat Sunat Gerhana Bulan

Lafaz niat (Maksudnya): “Sahaja aku solat sunat gerhana bulan dua rakaat kerana Allah Taala.”

Kaifiat:
Solat sunat gerhana boleh dilakukan sama ada secara berseorangan atau berjemaah dan sebaiknya dilakukan secara berjemaah. Khaifiat yang lebih sempurna adalah seperti berikut:

a. Rakaat Pertama
1. Takbiratul Ihram.
2. Membaca doa iftitah.
3. Membaca surah al-Fatihah.
4. Membaca surah al-Baqarah atau mana-mana surah.
5. Ruku’ dan membaca tasbih kira-kira 100 ayat.
6. Iktidal serta membaca surah al-Fatihah.
7. Membaca surah Ali-Imran atau mana-mana surah.
8. Ruku dan membaca tasbih kira-kira 90 ayat.
9. Iktidal.
10.Sujud dan membaca tasbih.
11.Duduk antara 2 sujud.
12.Sujud kembali.
13.Berdiri ke rakaat kedua.


b. Rakaat Kedua
1. Membaca surah al-Fatihah.
2. Membaca surah al-Nisa’ atau mana-mana surah.
3. Ruku’ dan membaca tasbih kira-kira 70 ayat.
4. Iktidal serta membaca surah al-Fatihah.
5. Membaca surah al-Maidah atau mana-mana surah.
6. Ruku dan membaca tasbih kira-kira 50 ayat.
7. Iktidal.
8. Sujud dan membaca tasbih.
9. Duduk antara 2 sujud.
10. Sujud kembali.
11.Membaca tasyahud akhir.
12.Memberi salam.


Solat juga boleh dilakukan dengan dua kali berdiri, dua kali bacaan dan dua kali ruku’ sebagaimana solat biasa tanpa memanjangkannya. Begitu juga sah dilakukan sebanyak dua rakaat dengan dua kali berdiri dan dua kali ruku’ sebagaimana solat fardu Jumaat.

Berhajat untuk sama-sama saksikan peristiwa penting lagi bersejarah ini sendiri nanti. Itupun kalau mata masih lagi terbuka. Kalau mata dah terlelap, alamatnya selamat lah kan!

Rabu, 15 Jun 2011

Keputusan E-rayuan ke IPTA dah keluar campur dengan Ohhhh Cek Mek Molek!

Sedikit Info terkini:

PsssT: kepada adik-adik lepasan SPM yang sedang berdebar-debar menanti keputusan rayuan ke IPTA
Program pengajian lepasan SPM/setaraf sesi akademik 2011/2012, keputusan dahpun keluar semalam, 14 Jun 2011 jam 12 tengahari.

semakan melalui sms boleh dibuat dengan Taip UPU RESULT [nokp] dan hantar ke 15888. Kalau nak tengok secara online, boleh semak keputusan di laman web UPU.

Tahniah kepada adik-adik yang berjaya. Kepada yang masih belum bernasib baik, usah putus asa. Banyak lagi peluang belajar masih ada. Kena usaha sikit je…


Jommmmmm kita terus ke agenda utama entri hari ni;

Dah lama tak buat acara tunjuk menunjuk. Entri kali ini boleh buatkan perut bergelora, sila tekan pangkah sekiranya anda tak mampu menahan air liur dari menitik atas keyboard.

Tak mampu tahan anak tekak yang mengada-ngada ini, aku beli 3 ketul ubi keledek. Di bawah adalah cara buat cek Mek Molek yang sangat molek kalau boleh santapnya kala minum petang la la la.

Bahan-bahannya hanya: keledek, sedikit tepung gandum, gula, secubit garam dan minyak untuk menggorang.

Mula-mula, rebus ubi keledek dan lenyek hingga halus strukturnya. Kalau berketul, gunakan lesung batu.


guna lesung batu untuk tumbuk ubi keledek rebus tadi. Jangan bagi berketul. Kalau berketul nanti pecah perut dan keluar ayaQ gula ;), ni Mek selalu bebel masa aku belum balikh dulu ;) ;)

Masukkan garam secukupnya. Masukkan tepung gandum dan buat doh. Sebat je berapa banyak tepung tu hingga doh sesuai untuk dibentuk. Jangan keras sangat, kang jadi ketul batu pulak. Lembut sangatpun tak sedap juga. Kira sedang-sedang je lah ya. Kalau cara aku...sesedap rasa nak hampuk hu hu hu

Gunakan plastik untuk licinkan rupanya. Letak sedikit minyak atas plastik tersebut. Ambil sebesar biji ping pong doh tadi. aku suka buat kecik-kecik sebab nampak comel dan sedap dimakan bila goreng. Kalau suka buat besar, ambillah sebesar bola sepakpun, ada orang nak marah?

Buat lubang ditengah untuk di si gula, kemudian bentukkan  menjadi bentuk yang disukai. masa letak gula, jangan bagi terpalit kat luar, nanti akan sebabkan pecah perut masa goreng.

bentuk moncon kiri dan kanan ni buatkan cek mek molek yang aku buat garing. Aku suka kunyah bila garing.

dah siap merekabentuk sekehendak hati

goreng sesedap rasa. ikut suka nak garing ke, rentung ka...sendrey mau ingat!

Tadaaaaaaaaaaaaa....dah pun masak. biarkan sejuk sekejap sebelum makan. Kalau makan masa panas sangat, air gula yang cair itu boleh merosakkan bibirku nan indah...sabaQ ya...sabaQ! tunggu sejuk dulu.
Fuhhhhhhhhhhhhh! lepasa kempunan anak tekak ni. sekali sebat langsai 5 biji. Kecik je pun. Masa balik kampung ari tu, ada beli, 5 biji yang muat sekali suap tu dah RM2...fuyooooo bila buat sebesen penuh tu...cukup puas hati la la la

Selasa, 14 Jun 2011

Anak Lelaki Buat Hal, Ibu Diarak Tanpa Pakaian

menurut akhbar hari ini,
seorang ibu di Pakistan telah diarak secara berbogel
di keliling sebuah kampung selepas anak lelakinya
dituduh meniduri seorang jiran wanita
yang kemudiannya mengandung.

itulah nasib seorang wanita,
seorang ibu di Pakistan ya kawan-kawan.

alangkah untungnya jadi wanita Malaysia
jadi tak payahlah berangan tinggi sangat
nak jadi ibu di Lombok ka
Pakistan ka Bangla ka
jadi ibu di Malaysia ni dah cukup membanggakan
dah boleh kutip ribu riban juta juta lemon pahala
dengan lelaki Malaysia yang taklah berapa hensem sangatpun mukanya
kalau berangan nak cari macam Shah Rukh Khan
payah sikitlah
taklah romantik sangat air liurnya memuja
untuk kahwin free bawak lari sampai Lombok

Lelaki Malaysia ni berbudi bahasapun
tak lah gak mana sangatpun
paling kurang mereka ni reti juga adat istiadat
meminang bagai nak rak
bersanding mengalahkan Putera William kahwin
gahnya sampai kayangan pun ada

Kesimpulannya
belilah barangan buatan Malaysia!
apa punya entri daaaaaaaaaaaaaaaaaa!
apa-apa je lah Labu!


PsssT: 
Kelantan menang 1-0 menentang Perak di Kota Bharu. nanti akan serang Sabah pula, hanya perlu seri sahaja untuk menang piala Super Liga. Fuhhhhh dah boleh tidur lena sekejab untuk malam ni. maklumat lanjut bolehlah ke Blog Sharinginfoz

Ini Bukan Entri Pasal Marah

semalam panjat katil sangat awal
jam 10.45 malam dah tutup lampu
tutup mata juga
untuk elak lebih banyak kemusnahan dunia
dek menahan geram dan marah
atau geram dengan Daudsu
tak ada kena mengena

balik kerja semalam
ketika matahari dah menyusup sembunyi
sebalik pokok
aku belum makan tengahari lagi
hanya sarapan dengan sebiji ban dan ipoh white kopi
jam 9.30 pagi sahaja


selingan: keindahan tasik cempaka Bangi pada waktu matahari terbenam

singgah kedai makan belakang rumah
dari sebelum azan maghrib
order roti john, mehun tom yam dan neskepe ais
semuanya bungkus
10 minit kemudian pelayan datang tanya semula
akak order apa tadi?
aku ulang semula:
roti john, mehun tom yam dan neskepe ais
semuanya bungkus

10 minit lagi pelayan lain pula datang tanya
akak order apa tadi?
aku tarik nafas panjang-panjang tahan dada
ulang semula dengan suara cuba dikawal:
roti john, mehun tom yam dan neskepe ais
semuanya bungkus

10 minit kemudian, pelayan datang dan beritahu
neskefe ais akak dah siap
pelayan yang ambil order pertama tengah siapkan nasi ayam pelanggan lain
menyampuk: makan pun bungkus juga

entah berapa kali aku tengok jam
7.50 petang
bang maghrib dah lama dilaungkan dari masjid
sekejab lagi dah nak isyak
dengan anggun
(sebab pakai kasut baru hari ni)
aku melangkah keluar
pelayan itu melaung: neskefe akak?
minum je lah sendiri!

masuk rumah, terus ke dapur tanpa angkut barang masukpun
tengah kebulur, nak tanak nasi
langkah mati tiba-tiba
yup! memang aku tak balik rumah beberapa hari
adakah bermakna ada orang berpesta
dan biarkan dapur macam tempat pelupusan sampah?
budak perempuan zaman sekarang
panjat bontot motor anak teruna jam dua tiga pagi pun sanggup
nak kemas dapur selepas menteke****H
tak sanggup!
Sila isi sendiri perkataan yang sewajarnya,
kira macam kuiz untuk hari ini

Ini bukan entri pasal marah
NASIHATTTTT!!!!

Isnin, 13 Jun 2011

Myplan Mudahkan Rakyat Faham Isi RMKe-10

Skima gila tajuk hu hu hu

minggu lepas, Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri Najib Razak,
melancarkan “myplan–Rancangan Malaysia Ke-10 Anda”,
kononnya pendekatan memberangsangkan
untuk membantu rakyat (yang macam aku)
lebih mudah faham isi kandungan pelan pembangunan lima tahun negara
(tu la, dulu malas nak belajar, kang dah GAGAL matematik,
nak faham RMK pun tak reti dah…nak buat macam mana
dulu lambat nak insaf! Terima kasih bebanyak ya Tok mudahkan sikit
otak udang aku ni berkerja)
Kononnya, myplan adalah satu jenama yang paling sesuai
maklumlah sekarang ni era digital
pelbagai pendekatan disebar luas menerusi media elektronik,
media cetak, laman web myplan serta papan iklan
(Er...sesape yang tau website Myplan bagi tau aku ya...)

bagus sangat perancangan begitu
aku memang sokong aje kalau benda baik
rakan-rakan semua tahu tak pasal Myplan ni?
Errrr kat mana ya aku nak tahu
semua mak nenek pasal benda alah ni?
Semalam tenet terlampau laju
mengalahkan kilat
tak mampu tembusi mana-mana alam maya pun
jadi…terketinggalan zaman sekejab
rasa macam terperosok dalam Gua Niah je
kalau tak boleh online.


tolong ya…cer citer kat aku sikit benda alah yang namanya Myplan ni
kat mana nak terjah laman sawangnya?
aku sesat semalam, cari tak jumpa…

Akhirnya, Aku Kahwin jugak Ek?

musim cuti sekolah berakhir hari ni
gamaknya berapa ribu tamatkan zaman bujang sepanjang dua minggu ni ya
abadikan momen manis mereka


Sabtu petang aku terima sms ni


salam boh…tahniah boh…jd tok laki ore dah demo akhirnya…mtk maaap la kawe x g, kawe doakan mjlis demo berjalan lncar…pahtu smga masjid hok demo bina ni…sntiasa drahmati allah dan berkekalan bersama zuriat2 demo hnga akhir hyat demo la…aminnn…




Aminnnnnnnnnnnnnnn!
akhirnya aku dah kahwin ek?
terima kasihlah doakan kebahagiaan aku sepanjang hayat tu
Opppppssss! maaflah ye pembaca blog
lupa nak jemput
Errrrr nape lain macam je bunyi sms tu?
Hahhhhhh????? aku dah jadi TOK LAKI???????
Huihhhhhhhhhh! sejak bila
aku dah tukar jantina?

Ahad, 12 Jun 2011

Keputusan Akhir @ Final Piala FA Kelantan VS Trengganu

sekarang ni di stadium Bukit Jalil
tengah meriah perlawanan bola sepak
antara kelantan dan Trengganu

kalau Red Warriors juarai Piala FA dan Liga Super
pemain akan dapat tanah lot rumah banglo
janji Persatuan Bola Sepak Kelantan (Kafa)
Kata Presiden Kafa, Tan Sri Annuar Musa
kawasan tanah itu akan dijadikan tempat eksklusif
yang turut dilengkapi kemudahan untuk berlatih.
moga-moga nanti dapat menaikkan semangat pemain

Kalau menang Piala FA dan Liga Super
Kelantan akan mencatatkan rekod sebagai negeri pertama
menang lima gelaran secara berterusan; Piala Malaysia musim lalu,
Piala Emas Raja-Raja dan Piala Sumbangsih awal tahun ini.

Gomo Kelate Gomo!
dah lama Kelate tak menonjol
semenjak dua menjak ni dah naik semula
itu yang buat ramai bangga
apalagi dengan Tan Sri Presiden yang sangat prihatin
di bawah terajunya
makin berkobar seluruh anak negeri Cik Siti Wan Kembang
menyokong Red Warriors

Gomo Kelate Gomo!
kepada puak kito hak rama-rama gi stadium
sokonglah soraklah
tak payah dok baling BOM
tak payah dok baling botol
tak payah dok BAKOOO (kang marah pulak si Usop)

Gomo Kelate Gomo!

permainan sentiasa hangat setiap minit
Fuhhhhhh! hingga minit ke 43
keputusan masih lagi 0-0
walaupun serangan dan kedudukan di hadapan pintu gol
sentiasa berada dalam keadaan bahaya
mereka memang main betul-betul
bukannya main-main bila main bola!

kalau nak tahu corak permainan
secara lebih terperinci minit demi minit
bolehlah ke blog Sharinginfoz
dia memang penyokong tegar

Keputusan perlawanan akhir @ final piala FA
antara Kelantan dan Trengganu adalah;

Kelantan: 1
Trengganu: 2

Gol Kelantan dijaringkan: si hensem Nurul Azwan Roya
Gol Trengganu dijaringkan: Daud Su…salah ejas daaaa!
nak buat lagu mana, termasuk gol sendiri
gol ke 2 Trengganu: Ahmad Nordin Alias

Terpaksa masa tambahan sebab 1-1 termasuk gol sendiri daaaaaa
kad kuning dikeluarkan malam ni: lebih 10 jugak ya

semua pemain keletihan amat
asyik jatuh je
asyik terlanggar je
penat kan…maklumlah lebih 100 minit main
kalau suruh aku yang main
sah dah boleh tahan 10 minit je

Walaupun Kelantan kalah
mereka dah main sungguh-sungguhpun
menang kalah dah adat bertanding
(kata-kata pengubat hati sendiri hu hu hu
Errrr…tapak banglo tu kira tak jadi ek?)

Apa-apa halpun, kepada yang serbu Bukit Jalil malam ni,
hati-hatilah ya balik Kelantan.
Hari Ahad dah cuti,
jadi tak perlu gopoh gapah nak kejar waktu kerja esok ya…
pandu cermat jiwa selamat.