Anda Juga Mungkin Berkenan

Khamis, 31 Mac 2011

Mengejar Biri-Biri Gemok Di Lereng Gunung

Mek kata aku suka berangan. Memangpun aku suka berangan. Sejak kecil pun aku suka berangan dan hidup dalam khayalan sendiri. Angan-angan yang tersemat sejak kecil hingga kini masih belum terlaksana sepenuhnya. Entah bila akan tercapai.

Aku mengangankan;

Berada di kawasan pergunungan yang menghijau lereng gunungnya. Ada sekumpulan biri-biri puteh gemok yang sedang meragut rumput. Dan aku akan lari-lari ganggu biri-biri makan rumput sambil kutip bunga-bunga rumput. Bayangkanlah keindahannya. Kedinginannya. Nyamannya. Cantiknya. Boleh lari-lari dan golek-golek atas rumput sambil kutip bunga rumput. Dihiasi langit yang membiru pula. Fuhhhhhhhhh!

Ada sesiapa nak ikut aku golek-golek guling tepi gunung. Errr...kenapa Khirtik Roshan belum muncul nyanyi lagu Kaho Na pyar Hai lagi ni?

Oppsss!! Ini hanya angan. Bukan mimpi. Berangan tak payah bayar kan?

Isnin, 28 Mac 2011

Memaafkan

Memaafkan orang tidak semudah lafazkannya di bibir. Ada orang, terlanggar troli masa di pasaraya, automatik bibir lafazkan “maaf”, lebarkan senyum dan anggap semua itu habis di situ. Orang yang kena langgarpun tak jadi nak marah bila terpandang senyum sebegitu. Saling angguk-angguk seketika sebelum teruskan urusan masing-masing.

Ada orang yang lain, terpijak kaki kitapun, dipandangnya kita dengan renung tajam dan wajah cemberut. Macamlah kita pula yang pijak kaki dia. Dia pun anggap perkara itu habis di situ sahaja tanpa kata maafpun. Dan hati kita, perlu dipujuk sendiri agar bengkaknya tidak meninggalkan nanah.

Ada waktunya, maaf tidak mampu diberikan untuk kes-kes tertentu. Kalau sang pembunuh Jumpa keluarga arwah sosilawati Lawiya dan berkata “Maaf, salah lupus!”, aku cukup pasti keluarga arwah akan mengambil masa yang sangat lama untuk zuhudkan diri menerima permohonan itu. Dengan seikhlasnya. Salah hari, dapat makan sup selipar Jepun percuma!

Memohon maaf juga sukar sebenarnya. Entah perkataan mana sesuai diguna, entah ayat apa sebagai pembuka. Entahkan pula orang yang kita pernah buat salah itu tidak sudi memaafkan.

“maaf, aku makan megi tom yam kau dalam gerobok tu tadi, lapar sangat...nanti aku ganti,”

Memang mudah sahaja permohonan begitu, hanya pinjam makan megi dahulu, kemudian boleh ganti. Namun, bagaimana pula andai silap kita itu memusnahkan masa depan orang lain? Telah meragut nyawa orang lain? Telah kucar kacirkan hidup orang lain? Sejauh mana kita sudi bertanggungjawab dengan kekacauan dan kemusnahan orang lain itu? Cukupkah sekadar ucapan “maaf”?

Psssst: paling dukacita bila ada orang tak pernah sedar dia buat salah dan musnahkan hidup orang lain, atau sebenarnya buat-buat tak tahu? Bersediakah kita untuk beratur di padang mahsyar buat memohon maaf padanya hanya kerana terlalu menjaga air muka sendiri semasa di dunia?

Psssst: masih tertunggu-tunggu ada orang datang minta maaf setelah porak perandanya hidup aku, walaupun sebenarnya hati belum mampu untuk ikhlas memaafkan. Aku juga tahu dia tak akan datang minta maafpun!

Jumaat, 25 Mac 2011

Lakukannya dengan Hati

Lagu ini sangat merdu di telinga aku. Telinga orang lain, mungkin tidak.



Lagu ini jadi nada dering telefon aku. Klasik bagi orang lain, merdu bagi aku. Paling utama ada kelainan. Itu memang perangai aku, sukakan sesuatu yang lain. Yang orang lain tak buat. Orang lain tak punya. Atau sebenarnya orang lain tak ada keinginan untuk milikinya.

Setiap kali lakukan sesuatu, pernah tak “tanya sama hati?” Pernah tak “buat dengan hati” atau pun paling kurang ikhlas tak hati saat itu?

Bagi aku mudah sahaja: lakukan bila ikhlas. Jadinya, andai kalian nampak aku hanya biarkan sahaja sesuatu perkara yang berlaku begitu sahaja di hadapan mata tanpa lakukan apa-apa, jawapannya mudah sahaja: Saat itu hati tak ikhlas.

Apa kata, sama-sama kita ikhlaskan hati pada hari berbahagia ini...

Psssst: kalau kerja dengan ikhlas walaupun hanya sebagai jurujual, kita tetap akan lakukan dengan sepenuh hati walaupun kita tahu untung rugi syarikat tidak akan kayakan kita.

Khamis, 24 Mac 2011

Puisikan Rindu Syahdu Ini Segenap Jiwa

Kutinggalkan dikau, dengan puisi syahdu nan penuh pengertian. Aku hanya nak ke seberang. Biar sejauh mana menyeberang...ketahuilah, dikau tetap bertapa di sudut hati, penuh munajat dalam akal dan budi. dalam rindu nan murni.

Aku Hanya Nak Keseberang
Oleh: Dato' Prof. Dr. Hashim Yaacob


Ku pahat cengal mejadi perahu
dayungnya teras tembusu
Layar bertingkat kapas gulung
tiangnya tegap kayunya nibung
Panjinya kain suluk atma
Bekas tangan tenunan kekasih di kamar waja.


Esok perahu akan ke air
Mengharung samudera
Meninggalkan pantai
Melawan ombak dan badai


Perahuku kecik lautnya ganas
Tenanglah laut, kuala dan muara
Ombak jangan menggila
Tiuplah bayu pada layarku laju
Dayung jangan patah
Layar jangan rekah
Tiang jangan rebah


Tuhan
Aku hanya mahu ke seberang

Masihkah diingati tiap patah ini? pernah kutinggalkan bersama lagu merdu, penuh rindu jua adanya. Lupakah saat kutemani tidurmu dalam rindu syahdu itu? ataukah ingin kudodoikan lagi?

PsssT: Doakan pergi ini masih ada kembalinya lagi...

Selasa, 22 Mac 2011

Tutuplah Lampu, Biarpun Ku Tidak Di Sini


Hari ini, pada tanggal 26 Mac setiap tahun, ramai yang akan menyahut cabaran Earth Hour. Setahun sekali hanya satu jam, apa salahnya kita tutup lampu. Tutup semua peralatan elektrik. Errrr tutup mata juga pun boleh.

Ramai orang dah menyahut cabaran ini walaupun masih ramai lagi yang kata “takat tutup lampu sejam, mana nak selamatnya bumi ni,” Itu kata negatif orang yang suka berfikir secara negatif juga. Orang tak nak lakukan apa-apa untuk kelangsungan hidup dia juga padahal.

Terpulang kepada diri sendiri. Namun hakikatnya, Earth Hour 2011 selama satu jam itu sebenarnya memberi ruang untuk kita berfikir. Paling tidak, fikirlah tentang bil elektrik yang mampu dijimatkan. Kalaulah kita pandai tutup suiz peralatan yang tidak digunakan sepanjang tahun, bayangkanlah berapa banyak dapat dijimatkan. Itu kalau kita seorang yang buat. Kalau ramai? Kalau beramai-ramai?

Kalaupun daku tiada di sini, tak salahkan padamkan lampu? Percayalah, aku tetap tutup lampu biar di mana berada kala itu. Tutup lampu dengan hati yang terbuka…

Dulu, katanya mencintaiku…tutup lampu sekadar satu jam pun tak boleh?

PsssT: Jom sambut cabaran Earth Hour 2011 pada 26 Mac 2011.

Sabtu, 19 Mac 2011

Bila Hujan Duit nak Turun?

Masa pergi BSN untuk beli nombor pin DPLI adik ipaq aku yang sangat bercita-cita nak jadi cikgu, tapi hingga sekarang ni pun hasratnya itu masih belum tercapai, aku dengar pertanyaan ini dari seorang cik adik manissss punya. Fuyoooooo panjang berlipat dia punya ayat hu hu hu satu ayat libas sampai dua tiga baris. Kagumlah tu kononnya kan…naik lif tekan sendiri huh u hu

Bila Hujan Duit nak Turun?

Rakannya kat sebelah tak kata apa-apa. Masa tu nak aje aku mencelah dan menyebokkan diri interprem dia orang punya perbualan. Nak je aku Tanya “Nak ke kalau kejab lagi hujan duit syiling turun dari langit?” Errrrr ke dia maksudkan duit kertas? Hu hu hu

Masa aku kecik-kecil dulu…selalu je sebut “Bila nak turun salji ni?” Nenek aku diam je, kemudian dia akan cerita pengalamannya bila hujan air batu turun. Mulanya aku tak percaya…ingatkan dia kelentong aku je. Dalam kepala otak aku yang tak berapa nak betul ni pula membayangkan bagaimana rupanya bila hujan batu turun. Masa tu, ketul ais (orang Kelantan panggil air batu), dijual dalam bentuk empat segi kerana bekas takungannya berbentuk empat segi. Jadi aku bayangkan ketul ais berbentuk empat segi itu turun dari langit dan menghempap semua benda yang ada. Semuanya kemik.

Satu hari, semasa hujan renyai turun, tiba-tiba bumbung rumah nenek yang diperbuat dari zink dan bata berbunyi kuat. Aku dah terheran-heran. Nenek kata “hujan batu turun”. Memang sah-sah aku tak akan percaya sebab bunyinya macam bumbung kena tabor pasir aje, bukannya gedebak gedebum kena hendak dek ais takung berbentuk empat segi itu.

“Gi tengok atas jemoran” (di Kelantan, jemoran tu adalah pelantar, biasanya jadi tempat basuh pinggan, basuh kaki sebelum masuk dalam rumah dan tempat buat macam-macamlah. Ada tempayan dan tempat simpan air kegunaan harian. Kalau jemoran tu letaknya di belakang-pintu belakang-biasanya bersifat terbuka dan tidak berbumbung).

Bila aku ke jemoran, memang betul kata nenek. Ada dua tiga ketul ais sebesar kepala batang lidi melantun-lantun atas jemoran tu. Itulah pertama kali aku tengok hujan batu. Nama je hujan batu, tapi masih lagi dari ais…ais batu. Bukannya ketul-ketul batu. Bayangkan kalau memang ketul-ketul batu yang gugur dari langit!

Selepas itu, aku semakin sedar tentang kewujudan hujan batu ini, terutama di luar Negara. Batu-batu ais yang jatuh di luar Negara biasanya besar-besar. Siap boleh tadah masukkan dalam jeluk (besen) lagi. Bila adik itu sebut “Bila Hujan Duit nak Turun?” Kepala otak aku yang tak berapa nak betul ini mula membayangkan syiling satu sen melayang-layang turun dari langit. Bertimpa-timpa jatuh atas kepala.

Seronok ke kalau hujan duit macam tu? Kepala sakit kena hentak dengan syiling yang bila dikutip…berguni-gunipun masih tidak berbaloi untuk dikutip.

Ahhhhhhhhhh aku sepatutnya angankan duit kertas seribu jatuh berkeping-keping ke bumi di keliling aku…errrr kan perempuan tu suka berangan. Aku apalagi...memang hidup dalam angan-angan!

Khamis, 17 Mac 2011

Berpuisi dalam Bahasa Rusia

Ha ha ha gelak laaaaaaaaa gelak laaaaaaaaa. Aku tau lah korang tengah gelak baca tajuk tu, tapi...serius tau. Ini memang puisi dalam bahasa Rusia. Aku tak tipu!

Okey...aku buat pengakuan. Minggu lepas, dalam sibuk-sibuk nak menyudahkan kerja aku yang menimbun mengalahkan KLCC ni, aku terjumpa pantun macam ni. Katanya dalam bahasa Rusia. Katanya pantun, tapi aku nampak macam tak berapa jadi pantunpun. Jadi aku kelaskannya sebagai puisi.

Lanyakkkk je lah kan. Okey...nikmati sepenuhnya puisi ni. Sila baca dengan kuat ya, biar semua orang dengar betapa indahnya bahasa Rusia ni...Errr tajuknya aku pakai bantai buat sendiri. Kalau tuan dia tau...mampuih aku kena katak (Opssss! caluk, ni bukan spesies ko, tapi silalah tanya Zz apa makna "katak" dalam bahasa antarabangsa KELANTAN hu hu hu)


~TY vse, chto serdtsu milo,
S chem ia szhilsia umom:
Ty mne liubov' i sila,-
I. Spi bezmiatezhnym snom!

Ty mne liubov' i sila,
I S'let v puti moem~
Vse, chto mne zhizn' sulila,-
Spi bezmiatezhnym snom.

V se, chto mne zhizn' sulila
Naprasno s kazhdym dnem;
Ves' bred rrliadogo pyla,-
Spi bezmiatezhnym snom.

Ves' bred mladogo pyla
o schastii zemnom
S ud'ba osushchestvila,-
Spi bezmiatezhnym snom.

Sud'ba osushchestvila
V se v obraze odnom,
Odno gorit svetilo,-
Spi bezmiatezhnym snom!

Odno gorit svetilo
Mne radostnym luchom,
Kak buria b ni grozila,-
Spi bezmiatezhnym snom!

Kak buria b fit grozilra,
Khotia 0 skvoz" vikhr" i grom
Neslos' moe vetrilo -
S i bezmiatezhn ~ snom!


Nak tau maksudnya apa? Errrr bukan ari tu buat pengakuan faham bahasa Rusia ke? Mmmmmm kat bawah ni terjemahan maksudnya;

Aku Nak Tidur Sampai Lelap



Kaulah yang kena pada hatiku
Yang bercantum dengan mindaku
Kaulah cinta dan kekuatan aku
Tidurlah dengan lelap!

Kaulah cinta dan kekuatan aku,
Cahaya dalam perjalananku
Apa yang kujanjikan kehidupan
Tidurlah dengan lelap!

Apa yang dijanjikan kehidupan
Teryata semakin sia-sia
Segala cita-cita masa muda
Tidurlah dengan lelap!

Segala cita-cita masa muda
Tentang kebahagiaan hidup
Dipenuhi oleh nasib
Tidurlah dengan lelap!

Dipenuhi oleh nasib
Dalam satu bayangan sahaja
Satu matahari bercahaya
Tidurlah dengan lelap!

Satu matahari bercahaya
Girang menyinari aku
Meskipun badai menimpa
Tidurlah dengan lelap!

Meskipun badai menimpa
Melalui angin dan petir
Layarku melaju terus
Tidurlah dengan lelap!


Best kan? Alahaiiiiiiiiiii jiwang karat sekejab.

Selasa, 15 Mac 2011

Email penipu mengaku LHDN

Jepun masih lagi tidak henti dengan gempa. Entah berapa kali sehari dengan gegaran yang ada masa kuat, ada masa perlahan. Tsunamai yang membadai negara matahari terbit itu jumaat lalu masih lagi belum hilang kebahnya. Hari ini, loji nuklear di Fukushima telah meletup. Tahap rediasi yang ada di Jepun sudahpun melepasi tahap yang selamat. Jangan main-main dengan radiasi nuklear...ni bukan nak takutkan sesiapa, tapi sendiri sudah takut! 3200 diistiharkan sebagai mangsa korban ini termasuk yang masih hilang.

Berita harian pun dah minta maaf dengan karikatur atromennya yang dianggap memperlekehkan nilai kemanusiaan. Errrr artist u…dah minta maaf ke belum? Artis tu ada keluarkan apa-apa kenyataan media tak? Ada jumpa wartawan melodi tak? Alaaaa kisah sorang artist yang buat lawak tak berapa nak lawak pasal tsunami di Jepun tu…ada tak? Ada dia buat kenyataan kat mana-mana tak yang dia minta maaf? Kat blog ka…kat twitter ka…kat facebook ka…ataupun kotlah dia sms Lisa Surihani ka… Lisa, dia ada twit U tak? (errr…nape aku nak menyibok pasal artis tu, aku sendiripun tak tahu…)

Minggu lepas memang kalut dengan musibah serata dunia. Itu belum kira lagi huru hara yang dicipta manusia sama ada nak mintak DNA ataupun nak mintak ghadafi dan pemimpin dunia lain turun sedekahkan kuasa. Itu kisah dunia yang tersangkutnya hanya secalit dalam kehidupan aku. Ada kesan tetapi kesan itu tersayat di minda yang baru sedikit turunnya ke hati.

Hari ini, tengahari tadi…aku terima satu email yang pernah aku terima tahun lepas. Email dari Lembaga Hasil dalam NegeriLHDN minta bayaran sebanyak Rm700. Fuyoooooooooooooooo Rm700 tuuuuuu…kalau pergi tengok Filem Hikayat Merong Mahawangsa, entah patah lutut aku dok beratur beli tiket nak habiskan banyak tu!

Ini rupanya email yang aku terima tu...siap dengan lambang rasmi LHDN lagi tu!



Dengan gaya ala-ala panda berkungfu gayung patani, terus aku klik kat link diberikan. Bersemangat betul nak bayar rm700 tu…tak sabar nak serahkan jiwa ragaku kepada malaysia nan tercinta ini. Takat rm700 untuk cukai, apalah sangat kan hu hu hu cintaku melebihi nilai RM700 la la la

Cantik tak laman web ni? Teruja tak nak bayar? Cuba perhatikan alamat laman web ni…pelik tak? Memanglah pelik kalau laman web penipu! Pantang betul aku dengan penipu macam ni! Huh! Darah dah naik ke kepala ni…

Bila klik ke link bank rakyat atau cimb di bawah, inilah rupanya;


Kalau masih lagi GEDIX nak tanya tu...ini je dia jawab;


Ini sebenarnya laman web rasmi LHDN. Perhatikan alamat web berkenaan:


Sebenarnya, sebelum aku buat semua aktiviti klik-klik itu, setelah mengesan kepelikan alamat laman web berkenaan, aku terus telefon LHDN bahagian pertanyaan / cadangan / aduan di talian 1-300-88-3010 dan berkomunikasi dengan pegawai bertugas. Menurutnya:


Bermula hari ini lhdn menerima beberapa aduan dan pertanyaan tentang ini dan seorang (pada masa perbualan itu berlangsung) telahpun terpedaya dan kehilangan rm700.
Jadi, rakan-rakan semua…email berkenaan sebenarnya email tipu. Email spam. Email dari perompak. Aku dah hubungi lhdn sendiri dan sahkan dengan mereka tentang perkara ini. Sila jangan terpedaya!

Setengah jam kemudian, aku semak semula laman web tersebut dan semua link yang ada, sudahpun tidak dapat diakses. Tahniah kepada LHDN dengan tindakan yang cepat itu. Moga tak ramai yang terpedaya.

Pesan dari pegawai lhdn tersebut:

“pihak kami tak akan hantar email minta dilakukan bayaran sebegini. Semua urusan rasmi yang dilakukan lhdn adalah melalui surat menyurat, walaupun lambat sedikit tetapi lebih selamat”
Kepada rakan-rakan semua, sila sebarkan hal ini agar lebih ramai orang akan tahu dan tidak terpedaya dengan penipuan cara sebegini.

Ahad, 13 Mac 2011

Imej Satelit Sebelum dan Selepas Tsunami di Jepun 2011

Ini bukan entri lagu Sebelum dan Sesudah yang dinyanyikan kumpulan Senario. Jom, sama-sama tengok macam mana rupanya sebelum Jepun dibadai Tsunami Jumaat lepas. Semua imej ini merupakan hasil tilikan dan imej satelit.

Yuriage di Natori


Yuriage di Natori (dari Barat)


Kawasan Reaktor Nuklear Fukushima


Kashimaku di Minamisoma


Kashima di Minamisoma


Yagawahama di Miyagi (Semenanjung Oshika)


Nampak tak bezanya?
Dahsyatkan? Insafkan?
AllahuAkbar!

PsssT: Tengok kat TV3 tadi…mangsa yang balik rumah masih nampak terkejut, terpinga-pinga dan kebingungan. Kasihannya.

PsssT: Ingatkan hanya artis suka buat lawak bodoh pasal tsunami yang membadai Jepun Jumaat lepas, rupa-rupanya kartunis pun sangat suka membuat jenaka hal yang sama. Agak-agaknya, kalau orang persendakan kematian ahli keluarga mereka…marah tak? Tak kot!

Full Video Tsunami di Jepun


Masa aku dengar berita radio Jumaat lepas tentang tsunami di Jepun, aku tak ambil kisah sangat. Ingatkan kecil sahaja. Petangnya baru aku sedar, bencana itu agak besar. Itu yang mendorong aku tulis entri Sabah dilanda Tsunami?, hanya kerana kemungkinan akan berlaku bencana yang sama di Sabah. Niatnya hanya satu: sebarkan maklumat dengan meluas agar lebih cepat diketahui umum. Kalau betul akan berlaku bencana yang serupa di Sabah walaupun mungkin pada skala yang lebih kecil, sedikit sebanyak ramai blogger telah mendapat maklumat melalui blog. Hanya itu sahaja harapan aku.

Malamnya, aku saksikan dalam berita di TV. Hanya sedikit visual ditayangkan. Maklumlah, maklumat belum diterima sangat lagi. Dalam visual seketika itu, hanya nampak bangunan dan harta benda sahaja yang musnah. Tanpa manusia. Kira agak lega juga kerana tidak libatkan ramai orang. Angka yang dikeluarkan ketika itu hanya 200 orang sahaja terbunuh. Esoknya angka meningkat 300 orang. Hanya rasa lagi lega bila dapat tahu 100 rakyat Malaysia di Jepun selamat, terutama para pelajar walaupun yang diketahui hanyalah pelajar tajaan Mara sahaja.

Ketika ini aku masih lagi tidak anggap bencana ini besar dan menyeluruh walaupun semua orang membicarakan hal ini. Sebab utama, angka kematian sangat rendah berbanding kejadian pada 2004. Ini kerana Jepun sebuah negara maju. Rakyatnya dah tahu tentang gempa bumi berkenaan lebih awal. Mangsa 200 orang itu bukan sebab gempa, tetapi sebab tsunami.

Namun, bila aku tengok Full video ini, barulah aku tahu...kawasan tersebut dah jadi Padang Jarak Padang Tekukur. Sama macam tsunami Aceh pada 2004. Saujana mata memandang ranap begitu sahaja. Rapuhnya hasil ciptaan teknologi manusia;



Ini jarak dekatnya yang aku selalu nampak kat TV;

Bila lihat arus pusar sebegini...fuhhhh sangat menakutkan.

Silalah ke youtube untuk dapatkan lebih banyak lagi video terkini. Dah banyak dimuatnaikkan.

Malaysia sangat prihatin dengan musibah ini telah menghantar 6 ekor anjing untuk membantu mengesan mayat, pasukan perubatan dan bantuan yang lain. Mercy juga akan ke sana.

Selain kebocoran radiasi reaktor nuklear yang berlaku di Fukushima yang dikesan berdasarkan peningkatan radio aktif dibebaskan ke persekitaran, Jepun juga berdepan dengan empangan Fukushima yang pecah.

Jepun memang akan lumpuh ekonominya untuk seketika, walaupun aku sangat yakin hanya seketika sahaja. Namun, pada masa yang sama, banyak negara lain juga turut mendapat impak daripada bencana ini seperti negara kita. Ekonomi kita sangat bergantung kepada negara Matahari terbit ini setelah kita amalkan Dasar Pandang Ke Timur.

Paling mudah, di negara kita pun banyak kilang-kilang elektronik dan segala macam kilang yang tenaga kerjanya dah tentulah warga Malaysia selain Indonesia dan Bangla (Itu baru kilang). Kalau Jepun bermasalah, dah tentu kita juga turut bermasalah. Kalau mereka tutup kilang di negara kita, bayangkanlah berapa ramai penduduk negara kita akan kehilangan pekerjaan. Sangat ngeri untuk membayangkannya, tambah lagi pada ketika semua barang telah naik harga ini.

Gempa bumi yang berlaku berulang-ulang kali di Jepun, seterusnya tsunami hebat ini menyebabkan lebih 17 negara lain di dunia mengeluarkan amaran tsunami di negara Masing-masing. Kepada saudara (adik) Kazen yang meninggalkan komen di entri aku yang lepas itu, harapnya lebih mendalami ilmu mantik dan bahasa. Silalah fahami makna yang berlapis-lapis sebalik ayat berkenaan.

Ini entri terakhir aku tentang tsunami. Aku janji!

Sabtu, 12 Mac 2011

Gempa Terkini di Jepun: Amaran Tsunami dikeluarkan 17 Negara

Masih lagi berkaitan gempa bumi dan tsunami yang berlaku di Jepun semalam. Walaupun rakyat Malaysia yang berada di Jepun disahkan selamat, namun angka kematian meningkat melebihi 400 orang manakala seramai 17 ribu orang dilaporkan cedera.

Walaupun dua tempat di Hawaii dilanda tsunami setinggi satu meter sahaja, tetapi seorang telah menjadi mangsa dihanyutkan (tak pasti selamat ke tak) ketika sedang kusyuk ambil gambar. Kepada semua blogger, sila utamakan keselamatan diri ya...tau lah nak kejar hit tetapi nyawa lagi penting. Siapa nak kemas kini blog anda bila dah kena bawa arus. Tak pasal-pasal blog orang lain naik trafiknya gara-gara berita blogger (anda) yang dibawa arus. Tuan punya yang dibawa arus tu tak dapat trafik pun hu hu hu Tolonglah! Imaginasi aku memang tinggi melepasi tahap orang lain hu hu hu

Amerika Syarikat juga turut alami kesannya sedikit sebanyak.

Pagi tadi, jam 11 pagi waktu malaysia, satu lagi gempa berskala 6.6 skala ritcher telah berlaku di tempat yang sama, iaitu berjarak 170km ke utara Jepun, kemudian disusuli dengan gegaran-gegaran kecil.

Ekoran gempa berkenaan, banyak negara telah mengeluarkan amaran tsunami seperti Rusia, Taiwan, Filipina, Indonesia, Papua New Guinie, Australia, New Zealand, Fiji, Mexico, Costa Rica, Guatamala, El Salvador, Nicaragua, Panama, Cilie, Colombia, Peru dan lain-lain. Jangan risau, Malaysia selamat. Tak ada amaran tsunami dikeluarkan. Malaysia ni kukuh, kuat dan kekar.

Kepada sanak saudara dan keluarga yang ada anak-anak tengah belajar, atau kekasih hati, atau rakan-rakan yang sedang belajar, berkerja, melancong atau melencong di Jepun ketika ini, bolehlah dapatkan maklumat di beberapa talian bilik operasi luar negeri Wisma Putra seperti berikut;


03-8887 4570,
03-8887 4770,
03-8889 2746 dan
03-8889 2830,
manakala kedutaan Malaysia di Tokyo boleh dihubungi dengan menelefon +81334763840.


Kemaskini: 207 orang pelajar Malaysia di Jepun dilaporkan selamat. Moga berita ini legakan hati keluarga mereka.

PssssT: Aku terkilan dengan seorang artis tak lah berapa popular pun, main-main dengan tragedi sebegitu. Kalaupun nak bergurau, bukan ini masanya. Bukannya semasa orang dilanda musibah. Aku dah ke Aceh 2 kali, walaupun selepas 6 tahun, tragedi tsunami itu masih tinggalkan kesan. Patutnya, sebagai artis, dia lebih prihatin dan tunjukkan contoh yang baik. Bila orang tak respek, nak salahkan siapa? Bukankah diri sendiri yang buat lawak bodoh?

Tsunami di Jepun: Rakyat Malaysia Selamat


Gempabumi yang berlaku dengan kekuatan 8.9 skala Ritcher telah menyebabkan berlaku tsunami di Jepun, sekaligus memusnahkan banyak harta benda dan nyawa. Malah, gempa berkenaan juga mendatangkan impak tsunami ke negara lain sehingga kawasan pesisir pantai negeri Sabah, Labuan dan kemungkinan juga boleh sampai ke pantai di negeri Terengganu seperti aku tulis dalam entri Sabah dilanda Tsunami?

Seramai 100 orang rakyat Malaysia yang berada di kawasan gempa dilaporkan selamat, menurut Kedutaan Malaysia di Tokyo. Kepada rakyat Malaysia yang mempunyai ahli keluarga di Negara matahari terbit tu, bolehlah hubungi talian Panas (hotline) Kedutaan Malaysia di Tokyo melalui nombor +81334763840.

Menurut polis Jepun, hampir 300 mayat dijumpai di Sendai, manakala ribuan penduduk Onahama dipindahkan kerana kegagalan sistem penyejuk loji pemanas. Jutaan penumpang keretapi bawah tanah pula terkandas selepas gempa.

Tsunami setinggi semeter telah melanda di Oahu dan Kauai, Hawaii. Kerajaan Hawaii pula menjangkakan yang tsunami yang lebih besar bakal berlaku. Oleh itu, penduduk telah dipindahkan ke kawasan yang lebih selamat.


Pssst: Alhamdulillah. Syukur sangat-sangat kan negara kita tidak berada di kawasan Lingkaran Api Pasifik. Dapat tempias tsunami dan ombak besar sikitpun kita dah kelam kabut.

Jumaat, 11 Mac 2011

Sabah dilanda Tsunami?

Masa dengar berita tengahari tadi, aku tak peduli sangat pasal gempa bumi yang berlaku di Jepun. Berita jam 5 petang baru aku betul-betul dengar sepenuhnya.

Rakaman televisyen, stesen ootage on public broadcaster NHK, kerosakan teruk akibat tsunami, dengan puluhan kereta, bot dan bangunan dihanyutkan air. Sebuah kapal besar telah dihanyutkan tsunami yang merempuhnya ke arah tembok penahan di bandar Kesennuma, wilayah Miyagi.

Kawasan Sendai


Yang ni lebih jelas sikit;


Tsunami setinggi 10 meter melanda Miyagi.

Di Tokyo, banyak kebakaran. Sebanyak 4 juta kediaman sekitar Tokyo terpaksa bergelap kerana bekalan elektrik telah terputus. Gempa yang berlaku kali ini merupakan gempabumi paling kuat di Jepun dalam tempoh 140 tahun.

Kebakaran besar telah berlaku di loji penapisan minyak di Chiba. Beberapa loji nuklear dan minyak telah ditutup serta merta sebagai langkah keselamatan. Perintah darurat pula dikeluarkan di kawasan loji nuklear Futushima.

Sebuah hotel di Sendai telah runtuh. Usaha menyelamat giat dilakukan untuk mengeluarkan mangsa. Beberapa lebuh raya utama di Jepun juga telah mengalami kerosakan teruk.

Jabatan Meteorologi Malaysia dalam satu kenyataan mengesahkan bahawa gempa bumi kuat bermagnitud 8.8 pada skala Richter yang berlaku di pantai Honshu, Jepun pada jam 1.46 petang tidak menimbulkan ancaman tsunami kepada Malaysia. Walau bagaimanapun, ketika dihubungi radio Malaysia Klasik Nasional, seorang pegawainya, Puan Zuraidah (kalau tak silap) meminta seluruh penduduk di kawasan Sandakan dan kawasan pantai timur Sabah supaya berhati-hati dan menjauhi kawasan pantai antara jam 6 petang hingga 12 tengah malam kerana dijangkakan akan berlaku ombak besar dan kenaikan aras laut.

Kalaupun tsunami tidak berlaku di bahagian pantai Sabah, kemungkinan untuk berlaku kenaikan aras laut dan angin kuat tetap ada dengan peratusan berlaku tsunami dianggarkan 30 peratus sahaja. Jadi, kepada penduduk Sabah terutama di kawasan pantai, sila berhati-hati. Elak dan cegah itu lebih baik dari ubatinya.

Kemaskini:
Berita Utama jam 8 malam tadi menyatakan, Bahagian GeoFizik dan Tsunami Malaysia mengesahkan bahawa tidak akan berlaku tsunami di Sandakan dan sepanjang pantai di Timur Sabah.

Alhamdulillah. Apa-apapun, kuasa Allah itu lebih besar daripada jangkaan manusia. Nak selamat, tak payahlah pergi laut dan pantai malam ni ya...tangguh dulu pergi esok. Lagipun, memalam macam ni banyak nyamuk!

PsssT: China yang dilanda gempa sehari sebelum tu, awal-awal lagi dah beri amaran tsunami kepada rakyatnya. Begitu juga Filipina dan Indonesia.

Siapa Paling Kaya?

Bilionair Mexico mendahului senarai manusia terkaya du dunia. Menurut majalah Forbes, Carlos Slim HelĂș adalah orang paling kaya di dunia, dengan peningkatan kekayaan AS$20.5 bilion (RM62.52 bilion). Ini bermakna dia sudah mengalahkan 1,209 lagi bilionair termasuk Bill Gates, Warren Buffett dan hartawan besi Britain, Lakshmi Mittal, untuk menduduki senarai teratas bilionair dunia.

Carlos Slim HelĂș adalah pemilik empayar media Mexico, memiliki kekayaan AS$74 bilion (RM224.5 bilion) untuk terus berada di puncak senarai itu buat kali kedua. Pengasas Microsoft, Gates, yang menyumbangkan satu pertiga daripada kekayaan kepada Yayasan Bill dan Melinda, berada di tangga kedua dengan kekayaan AS$56 bilion (RM170 bilion). Pakar pelaburan, Berkshire Hathaway pula, berada di tempat ketiga dengan kekayaan AS$50 bilion (RM151 bilion).

Bilionair termuda dunia Dustin Moskovitz, yang baru berusia 26 tahun dan usahawan Napster, Sean Parker. Penulis novel Harry Potter, JK Rowling mencatat kekayaan AS$1 bilion (RM3 bilion) hanya sebab menulis buku Harry Potter tersebut. Fuyooooooo penulis di luar negara boleh dapat bilion-bilion gitu, bukan lagi milion. Kalau baca kisah penulis ini sebelum tulis novel berkenaan yang hanya ada empat ke lima buah sahaja itu, memang sadis. Sekarang ni, novel berkenaan telah diterjemahkan ke lebih 30 bahasa di dunia. Itu yang buatkan dia kaya...hanya kerana royalti.

Pengasas Ikea, Ingvar Kamprad rugi teruk tahun lalu, turun daripada tangga 151 ke 162 dengan kekayaannya merosot daripada AS$23 bilion (RM69.8) kepada AS$6 bilion (RM18.2 bilion). Hanya AS6 bilion je tinggal? Nasib baik tak gulung tikar!

China yang juga negara kedua ekonomi terbesar dunia selepas Amerika mempunyai 115 bilionair sementara Russia mempunyai 101 bilionair. Moscow menjadi kediaman bilionair paling ramai daripada bandar lain di dunia ini dengan 79 orang.

Errrr bila aku nak tersenarai dalam tu ek? Mmmmm tersenarai sebagai orang yang paling kaya hutang, bolehlah kot hu hu hu


Cara Orang Bujang Ngelat Cukai

Peringatan: Entri ini akan jadi terlalu panjang. Sila abaikan sekiranya anda jenis orang yang tak sabar.

Semua orang kalau boleh, tak mahu kena tambah bayaran setiap kali isi borang cukai. Setiap bulan, PCB yang dah tolak dari gaji itu kalau boleh kita nak cukup takat yang itu aje. Tak nak tambah lagi.

Orang yang paling terbeban dengan bayaran cukai tahunan LHDN adalah orang bujang. Bujang macam aku ni. Masa awal-awal kerja dahulu, masa adik-adik tengah sekolah dan belajar...duit gaji memang habis ke situ sahaja, nak beli make-up pun tak sempat. Namun, bila sampai bab potong cukai, memang tak boleh nak kata apa sebab kita punya sistem potongan cukai yang ada di negara ini menyatakan bahawa “tanggungan” berkenaan terletak di bahu ibu bapa.

Macam mana pula dengan aku yang bujang ini? Waaaa promosi nampak masih bujang hu hu hu ini realiti yang orang bujang kena tahu, iaitu macam mana cara orang bujang macam aku boleh ngelat sedikit sebanyak untuk bayar cukai lebih.

Alasan utama diberikan kepada orang bujang, “awak bujang lagi, tak ada tanggungan” (aku dah penat nak dengarlah alasan ni!). Betul ke begitu? Bagaimana dengan orang yang terpaksa tanggung ibu bapa dan keluarga yang susah, adik-adik yang ramai masih belajar? Jadinya, entri ini aku tujukan khas kepada anda yang masih bujang yang rasa terpaksa untuk bayar zakat banyak disebabkan ada bahagian tertentu yang tidak sesuai untuk diisi terutama bahagian pelepasan untuk anak-anak. Bila sampai kotak ni, tetiba je rasa nak kahwin hu hu hu hu

Orang bujang hilang keistimewaan pada bahagian pelepasan untuk anak-anak yang sebahagian besar wang gaji dibelanjakan di situ. Kalau tanggung adik masuk kolej, universiti atau politeknik, ia bagaikan percuma sahaja sebab tak boleh rebat cukai. Itu yang aku alami dahulu. Jadinya, untuk anda yang masih bujang, manfaatkan beberapa perkara dalam borang cukai tahunan kita tu, iaitu:

C4: Sewa, royalti dan premium
Penerimaan dari penggunaan hak cipta/paten yang melebihi had pengecualian seperti berikut dikenakan cukai:

Pengecualian mengikut Jenis Royalti (RM)
(i) Penerimaan dari penerbitan hasil seni/rakaman pita/cakera RM10,000
(ii) Penerimaan hasil penterjemahan buku/karya Kesusasteraan RM12,000
(iii) Penerimaan hasil penerbitan karya kesusasteraan/lukisan asli/penggubahan muzik RM20,000

Kepada rakan-rakan yang dapat ribu riban dari hasil tulis blog tu...silalah isi bahagian ini ya. Tang bahagian mana tu, kena telefon LHDN dan tanyalah...tak pastilah pulak aku, sebabnya Nuffnang aku tu ciput je, nak gulai buat kari siput sedut pun payah hu hu hu

Ramai juga rakan-rakan aku terdiri daripada penulis, jadi mereka juga akan mendapat rebat hingga RM20 ribu bagi royalti menulis setahun. RM20 ribu sahaja ya...bagi penulis yang dapat hingga juta-juta tu, sila bayar cukai selebihnya ;)

C8: Hadiah kepada Kerajaan/Kerajaan tempatan terhad 7% daripada pendapatan sahaja.
Ini bagi yang terlebih benar duit gajinya, bolehlah bagi. Buat stesen bas ka, tong sampah ka...apa-apa ajelah. Aku? Errrrr aku tak isi yang ni hu hu hu

C12 Hadiah wang untuk perpustakaan
Sumbangan wang yang tidak melebihi RM20,000 bagi menyediakan kemudahan perpustakaan awam, perpustakaan sekolah/institusi pendidikan tinggi.

Kalau di tempat anda ada perpustakaan, manalah tahu ada dikalangan anda suka buat potongan seposen dua ke untuk dana perpustakaan di tempat anda, walaupun kecil, bolehlah dimasukkan ke bahagian ini. Memanglah masa potong gaji dua tiga puluh sen tu dahulu kita ikhlas nak potong, tapi kalau boleh kurangkan rebat cukai, kira bonus tu kita boleh dapat di dunia lagi.

Tengok, kerajaan Malaysia yang cemerlang ni memang galakkan semua orang berbuat jasa dan kebaikan. Potong gaji untuk beli buku di perpustakaan yang kemudiannya kita pula yang baca buku tu, punnnnn boleh mintak rebat. Hebat tak?

Bahagian D: Pelepasan Cukai
D1 Pelepasan diri berjumlah RM9,000 diberi secara automatik.

D2 Perbelanjaan perubatan ibu bapa ke atas penyakit yang disahkan oleh pengamal perubatan
Perbelanjaan perubatan yang layak termasuk:
(i) rawatan perubatan dan penjagaan yang diperuntukkan oleh rumah penjagaan; dan
(ii) rawatan pergigian dihadkan kepada mencabut gigi, menampal gigi, membersihkan karang gigi tetapi tidak termasuk rawatan kosmetik.

Kalau mak nak buat rawatan besarkan payudara, memang tak boleh klaim kat sini ya...

Kat bahagian ni, biasanya akan kosong juga sebab...mak aku kat kampung tu bukannya rajin nak minta resit bagai. Dah dapat ubat, terus balik. Bila aku tanya dan mintak resit...dia kata “tak ambil”.

Bagi sesiapa yang mak ayah mereka suka simpan resit tu, bolehlah guna untuk letak kat sini. Terhad kepada RM5,000 sahaja.

D5 YURAN PENDIDIKAN (SENDIRI)

Bayaran yuran tahunan terhad kepada RM5,000 dibenarkan sebagai potongan untuk kursus pembelajaran di institusi atau badan profesional di Malaysia yang diiktiraf oleh Kerajaan Malaysia atau diluluskan oleh Menteri Kewangan bagi maksud meningkatkan kemahiran atau kelayakan:

(i) sehingga ke peringkat tertiari (selain Sarjana dan Doktor Falsafah) – dalam bidang undang-undang, perakaunan, kewangan Islam, teknikal, vokasional, industri, saintifik atau teknologi; atau
(ii) peringkat Sarjana dan Doktor Falsafah – sebarang bidang atau kursus pengajian

Disebabkan aku ni budak sekolah lagi, makanya aku layak dapat yang ni. Tapi masalahnya, kena bayar dulu. Nak bayar dulu tu yang penat nak garu kepala wehhhh! Sebab itulah, setiap semester, memang akan sentiasa ada tunggakan yuran aku. Ada sesiapa sudi bagi dana tak?

D8 Pembelian bahan bacaan

Perbelanjaan pembelian mana-mana buku, majalah, jurnal atau penerbitan (dalam bentuk hardcopy atau elektronik tetapi tidak termasuk surat khabar atau bahan bacaan yang terlarang: lucah dan porno punya, jangan dok gatai nak mintak pelepasan!) untuk individu, suami / isteri atau anak dibenarkan sebagai potongan, terhad kepada RM1,000.

Punyalah kerajaan kita nak galakkan rakyat dia membaca. Tapi, kenapa sikit sangat? Seribu je? Setiap tahun aku belanjakan lebih RM5 ribu tau untuk beli benda-benda yang ramai orang kata “tak berfaedah” dan susut nilainya. Sampai tak sempat nak beli kasut tumit dan make-up, apa lagi beg LV macam Tok Tie...errrr Tok Tie pun Tok K yang hadiahkan...kenapalah Datok Siti pulak terinterprem dalam borang cukai aku ni? Huh!

Sebelum ni rebatnya RM500 sahaja, kini dah meningkat RM seribu. Tahun depan RM2 ribu pulak ya...sekarang ni buku-buku semua dah naik harga...mana dah ada bawah RM10 kecuali buku budak-budak tadika yang banyak gambar tu...

D9 PEMBELIAN KOMPUTER PERIBADI UNTUK INDIVIDU

Potongan cukai terhad kepada RM3,000 diberi kepada individu atas perbelanjaan yang dilakukan ke atas pembelian komputer peribadi. Tiada potongan dibenarkan jika komputer peribadi dibeli untuk digunakan bagi maksud perniagaan. Potongan ini diberikan sekali dalam setiap 3 tahun.

Nanti aku main kutu, boleh simpan beli Komputer yang canggih manggih sikit. Tahun depan boleh klaim. Setakat ni, tak pernah klaim lagi untuk bayaran beli computer ni. Dua tahun lepas beli lap top, mintak orang tolong belikan. Resit tu atas nama dia lah pulak…fuhhhhhhh rugi tu.

Betul aku beli lap top…tapi nama orang lain. Nak klaim cukui pun dah tak dapat. Sedih tak? Sedih tak? Haaaaaa sedih tauuuu! Tak leh ngelat bahagian ni, memanglah sedih!


D12 YURAN LANGGANAN PERKHIDMATAN INTERNET JALUR LEBAR
langganan jalur lebar yang didaftar atas nama individu. Potongan dibenarkan untuk Tahun Taksiran 2010, 2011 dan 2012 .

Potongan cukai terhad kepada RM500 setahun diberi kepada individu bagi bayaran Hingga tahun 2012 kita boleh mintak rebat ni, sebagai galakan untuk semua orang merapu meraban tulis blog macam aku hu hu hu jadinya, sila simpan semua bil talian internet anda baik-baik. Jangan dok buang merata lagi.

Bagi yang dah selamat buang tu, boleh kot pergi ke syarikat komunikasi anda yang terdekat dan mintak mereka cetak. Kalau cakap untuk cukai taksiran, biasanya semua agensi akan beri kerjasama. Kalau tak bagi kerjasama, haaaaaaa report ke LHDN huh u hu mesti cepat aje mereka akan beri kerjasama. Huh! Kaki hasut no satu kan aku ni…

Baru tahun di diperkenalkan benda alah ni rasanya. Tahun lepas tak ada. Sebab tu adik aku terkial-kial kena cari semula bil sepanjang 2010. Yang ni mesti semua orang ada kan..tak sia-sia bela beruk mak yeh tu ya...tak kesahlah maxis ke, Digi ke, streamyx ke, celcom ke, p1N1 ka...telekom ka..Sila isi ya, jangan buat-buat lupa nak isi pulak. Bahagian ni, aku memang tak ada sebabnya Secret Recipe dah dermakan line streamx untuk aku pakai setiap hari. Terima kasih Secret Recipe!

D13 Faedah perumahan

Kepada sesiapa yang dah beli rumah dan rasa senget sebelah bahu hampir jatuh cecah lantai tu, potongan cukai terhad kepada RM10,000 setiap tahun asas bagi 3 tahun taksiran berturut-turut bermula dari tarikh faedah mula dibayar.

Syarat kelayakan:
(i) pemastautin warganegara Malaysia;
(ii) pembelian rumah kediaman terhad kepada satu unit sahaja;
(iii) perjanjian jual beli ditandatangani dalam tempoh 10 Mac 2009 sehingga 31 Disember 2010; dan
(iv) rumah kediaman tersebut tidak disewakan.

Di mana:
(a) 2 atau lebih individu layak menuntut potongan bagi sebuah rumah kediaman; dan
(b) jumlah faedah yang dibelanjakan oleh kesemua individu berkenaan melebihi amaun yang dibenarkan dalam tahun itu,
setiap individu dibenarkan suatu potongan bagi setiap tahun mengikut formula berikut:

Di mana;
A = jumlah faedah dibenarkan dalam tahun berkenaan;
B = jumlah faedah dibelanjakan oleh individu berkenaan dalam tahun berkenaan;
C = jumlah faedah dibelanjakan oleh kesemua individu dalam tahun berkenaan.

Yang ni aku tak reti nak komen apa-apa bila libatkan duit banyak-banyak gitu. Aku tak reti nak kira. Masa sekolah dulu aku guna biji batu untuk aktiviti kira mengira...tak pas lah pulak matematik.

Sesiapa yang beli rumah tahun lepas dengan perjanjian dalam tempoh 10 Mac 2009 sehingga 31 Disember 2010 bolehlah menelaah lebih sikit tang ni. RM10 ribu tu banyak wooooooooooooooooooo rugi kalau tak isi. Banyak boleh rebat tu….errr kata nak idea licik nak lari dari bayar rebat banyak-banyak dengan LHDN, kat sinilah yang banyak pun berbanding kat tempat lain. Masalahnya, dah beli rumah ke belum?

Ohhhhh sendiri kena jawab yang tu. Aku manalah tau rumah tu korang beli ke sewa ka…atau dok FREE je…ada ke kes dok percuma ni?

D14 hingga D16: tak berkaitan. Dah mengaku bujang, memanglah tak payah isi yang ni, melainkan “bujang” anda itu di Kelantan. Tau tak, di kelantan, kata “Bujang” merujuk kepada duda atau janda. Kalau orang Kelantan kata “Nak gi bbbujang” maknanya nak pergi mengurat mak janda hu hu hu


D17 INSURANS NYAWA DAN KWSP
Jumlah pelepasan untuk premium insurans nyawa dan caruman kepada KWSP atau kumpulan wang lain yang diluluskan adalah terhad kepada RM6,000 untuk individu dan RM6,000 untuk isteri yang mempunyai punca pendapatan. Sekiranya suami atau isteri memilih taksiran bersama, premium insurans dan KWSP adalah terhad kepada RM6,000.

Tahun lepas, masih ada baki KWSP aku kena bayar, tahun ni dah tak bayar KWSP lagi. Aku dah ambil pencen sepenuhnya. Errrr...rasanya kan, sempat tak aku merasa pencen tu nanti? Mmmmm macam umur tak berapa nak panjang aje hu hu hu


D 19 INSURANS PENDIDIKAN DAN PERUBATAN

Pelepasan tidak melebihi RM3,000 bagi premium insurans yang dibayar atas polisi pendidikan atau faedah perubatan untuk individu, suami, isteri atau anak.

Baik ambil insuran banyak-banyak, setiap tahun boleh rebat RM3 ribu tu. Jadi di bahagian inilah kita yang masih bujang ni boleh ngelat dan sapu bersih rebat ni.

Kalau ada anak berdozen, bahagian ni tak sempat nak isi sebab sibuk dok isi mulut anak yang sentiasa je dok nganga minta KFC lah, McD lah...Lainlah kalau gaji kita tiap bulan tu juta-juta lemon. Kalau mampu beli insuran untuk anak-anak lagi bagus, kat dalam borang cukai ni ada dua bahagian boleh rebat untuk anak-anak (insuran dan skim simpanan pendidikan).

Gitulah aku buat. Ambil je beberapa jenis insuran yang agak sesuai untuk anda. Insuran tu untuk kemudahan kita juga, pada masa yang sama boleh tolak rebat. Kalau ambil insuran jenis yang kita boleh dapat simpanan dalam tempoh tertentu tu lagi bagus kan. Setiap tiga tahun sekali ke kita dapat bonus, bolehlah joli beli belah sakan sekejab, tak pun mohlah kita melancong ke Pulau Belitung hu hu hu

E6: Bayaran zakat atau fitrah

Bayaran zakat atau fitrah yang dibuat dalam tahun asas.

Yang ni, tak tahulah pula berapa jumlah yang dihadkan. Tidak dinyatakan. Kalau takat zakat pendapatan dan zakat fitrah sahaja, untuk orang bujang yang pendapatannya taklah sampai 14 juta ni, tak sampai pun RM1500 setahun. Kalau nak mudah, terus sahaja potong gaji. Lagi tak terasa untuk bayar. Bila dah habis tahun, Lembaga Zakat selangor akan hantar penyata untuk kita gunakan bagi rebat cukai ni.

Walau bagaimanapun, janganlah pulak nak ngelat cukai, gunakan zakat ni pula. Baca entri aku Ngelat Cukai? Pusat Khidmat Pelanggan Lembaga Zakat Selangor Memang No 1 sebelum ni untuk tengok apa ceritanya.

Itulah caranya aku buat untuk elakkan bayar cukai melambung-lambung tu. Masa awal-awal kerja dahulu, sibuk sangat cari duit sampai lupa nak belajar macam mana nak ngelat bayar cukai sebegini. Tak sempat pun kaji borang ni.

Bila dah tahu kat mana boleh kita ngelat, gunakanlah sepenuhnya. Ada masa, kita beli buku bertimbun-timbun setahun, melebihi RM seribupun, tetapi kita cuai dan buang merata resit-resit bayaran atau pembelian buku berkenaan. Jadi mulai tahun ni, silalah belajar simpan resit beli buku tu.

Tarikh akhir bayar cukai: 30 April 2011. Jangan terbabas pulak. Ini sebenarnya peringatan untuk diri sendiri. Aku jugak yang terbabas nanti hu hu hu

Kalau nak mudah, gunalah e-filing, lagi mudah.

Tapi, aku ni buta teknologi sikit. Biarlah aku buat secara manual sahaja, rasa macam puas hati semak sebelum hantar. Kalau ada apa-apa yang tak faham, bolehlah rujuk ke Lembaga Hasil Dalam negeri.

Apa tunggu lagi? Isi ajelah borang cukai tu...simpan bertahunpun bukannya beranak EMAS pun! Hu hu hu errr TERgarang kejab la la la

PssssT: macam tak percaya je aku dah tulis sepanjang ni....uhhhhhh penat! Kita rehat dulu!

Khamis, 10 Mac 2011

Ngelat Cukai? Pusat Khidmat Pelanggan Lembaga Zakat Selangor Memang No 1

Waaaaa soalan suku tahun 2011. Tahun lepas dah bayar zakat pendapatan ke? Sekarang ni masing-masing nak isi borang cukai pendapatan. Ada yang kelam kabut cari dan selongkar semula gudang-gudang lama, gerobok dan peti rahsia yang menyimpan segala jenis resit untuk dilampirkan (sila simpan untuk rujukan ya) dalam borang cukai pendapatan.

Aku dah terima penyata cukai untuk tahun lepas. Taklah banyak…maklumlah, pendapatanpun tak sampai empat belas juta, jadi zakat pendapatanpun sen sen ajelah. Yang boleh tolak dari bayaran cukai pendapatan pun sen-sen jugaklah.

Ingatnya nak tambah jumlah zakat pendapatan yang akan dipotong setiap bulan. Walaupun gaji aku tak naik banyak sebab TAK PERNAH cemerlang pun, paling tidak naik juga seposen dua. Jadinya, zakatpun kenalah naik juga.

Bila belek-belek borang kecil yang disertakan bersama penyata zakat tahun lepas, aku ternampak sesuatu yang pelik tertulis dengan huruf dalam saiz yang agak besar juga (Cuma huruf je kecik, kalau guna huruf besar, jenuh sakit mata nak baca). Jom kita tengok apa ke bendanya yang besar sangat tu…


Haaaaaaa Nampak tak? Nampak tak? Tulis besar macam tu pun masih tak Nampak, kena pergi tambah POWER speklah tu (peril diri sendiri sebenarnya).

Faham tak apa maknanya tu? Aku ambik masa berminggu-minggu jugalah untuk faham. Maklumlah, dulu sekolah atap je (bukan pondok), jadi bahasa tahap tinggi nip ayah sikit nak faham. Penat dok fikir sampai urat saraf dalam kepala aku dan mengembang dan menguncup sesuka hati dia je, aku pun dail je pusat khidmat pelanggan Lembaga Zakat Selangor 03-55227777. Comel je kan nombor dia ni.

Kagum betul aku dengan kecekapan pihak khidmat pelanggan Lembaga Zakat Selangor (LZS), dua kali dering je mesin betina terus jawab “Terima kasih kerana menghubungi khidmat pelanggan Lembaga Zakat Selangor. Anda akan dilayan sebentar lagi”.

Aku ingatkan macam telefon satu syarikat penerbangan tu…perlu tunggu satu jam sebelum manusia berkomunikasi dengan aku. Rupanya, tak sempat nada dering ke tiga, talian sudah diangkat dan aku terus dilayan. Layanan VVIP lagi tu…

Menurut pegawai yang bertugas di pusat khidmat pelanggan Lembaga Zakat Selangor tu, “sesiapa yang membuat potongan gaji atau bayaran zakat melebihi daripada jumlah sepatutnya kerana mahukan rebat untuk bayaran cukai tahunan daripada Lembaga hasil Dalam Negeri (LHDN) atau dalam bahasa mudahnya tidak mahu membayar PCB cukai, mereka tidak boleh menuntut dari Lembaga Zakat Selangor (LZS) kerana terlebih bayar jumlah zakat berkenaan” Errrr berbelit tak ayat tu?

Sebenarnya, pegawai tu memang dah terangkan kepada aku dengan penuh beria-ria sekali supaya aku faham, tetapi…otak aku ni tak tepu kot bab ni, sampai sekarang masih lagi tak faham dan kelabu asap. Walau macam manapun, apa yang dimaksudkan dengan perkara di atas ini adalah;

Aku akan terangkan dalam bentuk contoh ya rakan-rakan…errrr bolehlah gitu ek. Contohnya gini;

1. Aku bayar zakat pendapatan RM100 padahal sebenarnya zakat aku tu hanya RM50 je. Sebab tak mahu bayar PCB cukai, akupun bayarlah RM100. Kononnya, baik bantu orang Islam berbanding bayar cukai.

2. Bila LHDN kira semula semua cukai (termasuk bonus, pendapatan sampingan dan sebagainya…er kita biasanya lupa kan nak letak terima bonus ke apa dalam borang cukai tu), didapati aku masih lagi berhutang dengan LHDN RM200 contohnya.

3. LHDN akan cari aku dan mintak balik RM200 tu…masa ni aku pun ngelatlah tak nak bayar. Jadi, aku akan kata yang sebenarnya aku dah bayar lebih tang zakat tu. Aku pun suruh LHDN pergi mintak dengan LZS untuk baki lebihan zakat berkenaan. (Errrr…boleh ke gitu? Tak tahulah pulak aku boleh dibuat benda-benda begini sebab setahu aku, kan dah ada penyata dari LZS, semua tu kan isi dalam borang cukai. Bahagian ni sebenarnya aku tak faham, iaitu bagaimana orang boleh pergi klaim semula dengan LZS dengan alasan “dulu sengaja potong lebih nak ngelakkan rebat”).

Itulah ceritanya. Menurut Pusat khidmat Pelanggan Lembaga Zakat Selangor yang aku temubual dua hari lepas, ramai dikalangan umat Islam di Negara kita buat macam tu. Itu yang mereka mendapatkan pandangan mufti tentang hal ini.

Jadinya, kepada rakan-rakan yang pernah ngelat cukai dengan cara ni, nasihat aku: gunalah cara lain nak ngelatpun. Sebenarnya banyak bahagian dalam cukai pendapatan tahunan kita tu boleh ngelat. Tau tang mana? Nanti aku buat entri baru hu hu hu

Apa yang aku boleh simpulkan kat sini adalah: Pusat Khidmat Pelanggan Lembaga Zakat Selangor Memang No 1. Siapa kata perkhidmatan jabatan perkhidmatan awam di Malaysia teruk sampai tahao zero? Ini contoh yang terbilangnya. Syabas LZS! Keduanya, berzakat itu bersihkan pendapatan kita. Dari duit gaji itulah kita sumbat mulut sendiri sampai buncit, mulut anak isteri, ibu bapa, adik beradik…malah peminta sedekah yang kita jumpa di stesyen LRT dua tiga bulan atau dua tiga tahun lepas. Kalau itu fungsinya, nak ngelat tak? Nak tak? Haaaaaa sila jawab sendiri…

Rabu, 9 Mac 2011

Panduan Melanjutkan Pelajaran Selepas SPM dan STPM

Keputusan peperiksaan STPM dah diumumkan. Tak lama lagi SPM pulak. Adik-adik kita ramai yang kalut mencari peluang melanjutkan pelajaran ke aras yang lebih tinggi. Baguslah kalau macam tu, nak jadi Negara maju rakyatnya perlu tingkatkan taraf pendidikan.

Macam-macam yang adik-adik dan anak-anak kita itu boleh rangcangkan dalam hidup ni. Macam kita dulu juga. Terkial-kial cari maklumat. Untungnya zaman sekarang, maklumat berada di hujung jari. Tempat belajar juga kian bertambah. Pilihan utama memang nak masuk universiti, terutama IPTA. Kalau tak dapat, akan ke IPTS dengan tajaan PTPTN juga. Tak dapat lagi, berduyun terjah masuk kolej.

Ada juga memang pilih IPTS terutama bagi kursus-kursus tertentu yang tidak begitu popular di IPTA. Ada juga yang mengejar tempat nak belajar. Sudah setkan dalam kepala nak masuk IPTS tertentu kerana reputasinya.

Nak pilih tempat sambung belajarpun dah pening kepala. Nampak sangat banyak pilihan kan? Sampai tak tahu mana satu nak pilih. Kalau zaman dulu tu…memang tak banyak pilihan sangat. Habis STPM, habis selekeh minta Maktab Perguruan atau universiti (Iklan untuk memohon Kursus lepasan Sijil Perguruan (KPLSPM ) pun dah keluar. Kepada adik-adik yang berminat nak jadi cikgu, jangan buang masa lagi).

Dulu mana ada IPTS. Sesiapa yang masuk maktab perguruan atau universiti, kira macam “menjadi calon paling hot untuk jadi menantu”. Semua orang sengih macam iklan ubat gigi bila jumpa, mana tau tetiba sangkut boleh jadi menantu. Sekarang ni, boleh aje ke IPTS, kolej-kolej yang buat attachment program dengan universiti luar Negara, malah…ada yang terbang terus ke luar Negara. Ada juga kolej komuniti.

Mengejar kecemerlangan bukan hanya di IPTA atau IPTS sahaja. Dengan situasi semasa kini, pengangguran agak tinggi dikalangan siswazah lepasan IPT, ramai adik-adik mula beralih arah kepada pendidikan bersifat kemahiran. Bidang kejururawatan, teknikal, tukang masak, seni, design dan sebagainya menjadi pilihan. Benda-benda bersifat kemahiran seperti ini sangat berharga dan sukar untuk diperolehi kecuali dengan latihan yang berterusan. Jadi, peluang untuk mendapat kerja yang terbaik memang sangat cerah. Sangat tinggi. Tak semestinya keluar universiti baru jamin masa depan.

Pilihlah apa yang sesuai dengan diri sendiri. Buatlah pilihan yang terbaik; baik untuk diri, baik untuk kerja nanti, kemudian menyukai apa yang nak dibuat itu. Pada masa yang sama, kena juga tengok keputusan peperiksaan. Gabungkan semua sekali. Harapnya nanti, bila dah tamat belajar dan dapat kerja, semuanya dilakukan dengan ikhlas. Ingat, kerja juga satu ibadah. Kalau kita tak suka kerja kita, macam mana kerja itu boleh menjadi sebahagian daripada ibadah kita (Errrrr macam berleter pulak hu hu hu)

Masa masih panjang. Kepada adik-adik yang dah dapat keputusan peperiksaan seperti STPM dan dah isi borang permohonan ke mana-mana IPT, semester baru bagi sesi 2011/2012 hanya bermula pada awal bulan September 2011. Pastikan isi masa yang panjang ini dengan perkara yang dapat membantu dan memudahkan kelancaran pembelajaran bila dah daftar di IPT nanti. Jika tidak mahir IT dan komputer, masa inilah sesuai untuk pelajari beberapa program asas komputer seperti power point, excel, words, spss, meningkatkan kemahiran mencari maklumat, kecekapan menaip dan sebagainya.

Juga usah lupa untuk mengikuti kursus Bahasa Inggeris kerana dasar universiti pada masa akan datang akan menambah bilangan kredit untuk subjek Bahasa Inggeris. Belum terlambat lagi untuk mengasah bakat dan kemahiran berkenaan. Nanti, bila dah mula belajar di universiti, adik-adik juga yang senang.

Bila dah dapat masuk universiti nanti, belajarlah rajin-rajin. Usah bazirkan peluang yang ada. Ingat juga betapa ramainya rakan-rakan yang lain tak dapat masuk universiti walaupun mereka sangat teringin. Kita yang bertuah dan beruntung ini perlu lakukan apa yang terbaik buat diri bermula dari sekarang. Kalau dah nyawa-nyawa ikan baru insaf dan belajar dengan rajin semula, ada masa keinsafan itu tidak beri apa-apa makna kalau dah kena tendang dari universiti.

Selasa, 8 Mac 2011

Yusry Suka Ulasan Filem Hikayat Merong Mahawangsa Aku Tulis Entri Lepas

Waaaaaaaaa panjang betul tajuknya. Gempak tak? Tak apa...asal, baca tajuk pun dah tahu apa isinya. Tajuk yang tepat. Itu kata cikgu Bahasa Melayu kalau dia baca blog aku hu hu hu

Bila aku tulis tentang kehebatan filem Hikayat Merong Mahawangsa, aku memang maksudkan begitu. Harapkan begitu juga. Sangat teruja. Keterujaan itu melimpah-limpah melebihi masa tengok filem Magika tahun lepas.

Rupanya ramai juga tak sabar menantikan waktu tayangan filem arahan Yusry Abdul Halim ni. Ingatkan aku seorang. Minggu lepas, Cik Bintang cuba untuk tempah secara online lebih awal, tetapi tak dapat.

Percaya tak, kalau aku katakan...entri Aku Hampir Gila Menunggu Hikayat Merong Mahawangsa telah mendorong Yusri terjah blog aku. Tak percaya? Cuba tengok ni...


Tu lah...sape suruh tak percaya. Kan betul tu. Bukan calang-calang orang terjah blog aku. Yusri tuuuuuuuuu!

Mentang-mentanglah aku puji Filem Hikayat Merong Mahawangsa, ingat nak mintak tiket percumalah tu hu hu hu tapi kan, kalau dapat, apa salahnya. Bagilah banyak-banyak sikit. Boleh aku ajak rombongan cik Kiah sekali. Boleh kongsi dengan orang lain juga. Sesiapa yang baca blog aku ni, aku bagi je dua tiket untuk tengok Filem Hikayat Merong Mahawangsa, kan best boleh buat gitu….macam aku dapat tiket percuma filem Dostana dulu tu. Bolehlah menonton berdua-duaan dengan penuh berkaliber gitu...Mmmm sorilah, aku dah mula berangan ni.

Itu kalau KRU atau Yusry bagi aku tiket percuma barang sepanggung dua hu hu hu. Dah dia tak bagi, beli ajelah sendiri memasing ya…errr, betul ke Yusry dah terjah baca review aku pasal Filem Hikayat Merong Mahawangsa ni? Betul ke dia suka dengan review tu? Jom kita tengok betul ke tidaknya ya…


Errr…kenapa macam lain macam sikit ni?
Hu hu hu Yusri lain daaaaaaaaaaaa. Terima kasih ya Yusri, datang meriahkan blog aku ni ;) Dapat pulak idea untuk ceriakan awal minggu macam ni ;)


Apa kata kita sama-sama terjah blog Aku Hidup Dalam Blog yang empunya diri bernama Yusri ni. Yusri Wahab ya…bukan Yusry Abdul Halim…

Apa-apa kes pun, jom lah kita nengok Filem Hikayat Merong Mahawangsa. Jommmm la! Jommmm la!

Isnin, 7 Mac 2011

Iklan Kursus Perguruan Lepasan Sijil Malaysia (KPLSPM) 2011 Keluar Hari Ini


Permohonan Kursus Perguruan Lepasan Sijil Malaysia (KPLSPM) akan diiklankan dalam akhbar utama mulai 6 Mac 2011 (Ahad).

Permohonan boleh dibuat secara online di Portal rasmi Kementerian Pelajaran Malaysia bermula 7 Mac 2011 di http://www.moe.gov.my/ . Sekejab tadi ada pergi ke portal tersebut, tetapi masih belum ada makluman tentang hal ini. Apa-apa hal pun, jika adik-adik berminat, bolehlah pergi cari akhbar esok pagi. Jangan terlepas peluang pula.

Kepada adik-adik yang sangat berminat untuk jadi pendidik, atau sedang mencari peluang menyambung pelajaran ke peringkat yang lebih tinggi, bolehlah mencuba nasib ya. Jadi cikgu ni kerjaya yang mulia tau…sampai mati orang panggil cikgu.

Jumaat, 4 Mac 2011

Ngendap si Ensem Walkswagon Merah

Zaman sekarang ni, payah nak jumpa lelaki ensem yang sopan santun. Serius aku cakap. Lagilah kalau naknya si ensem tu masih solo. Memang confirm tak akan jumpa sebab lelaki ensem yang tak berapa nak sopan dan tak berapa nak santun pun orang dok berebut kiri kanan, apalagi kalau dah ensem pulak. Sopan santun lagi. Lagi tambah bonus bila dia naik walkswagon warna merah. Lagilah terserlah kehensemannya tu.

Errrr sukacita dimaklumkan, pada hari Jumaat yang mulia ni…aku TERhendap si ensem walkswagon merah masa sama-sama beli barang dapur di Econsave hu hu hu. Nasib baik budak lagi, kalau tak…jenuh dia nak kena lari aku kejar la la la

Tadi juga aku terdengar umpatan sekumpulan lelaki kat kedai kopi;


Perempuan yang make-up nak rak tu bukannya perempuan cantik. Dah sedar tak berapa nak cantik, itu yang tonyoh macam tepong gomok
Ada apa-apa komen tentang statement tu?
Kamu ni kan, boleh tak lepas solat tu, pi tambah bedak sikit…lipstik sikit. Muka tu pucat je…cuba tengok mak cik cleaner tu…lagi tebal make-up dia dari kamu tau!

Dialog tu aku dapat dari seorang rakan sekerja tahun lepas. Mana ada orang lain berani komen aku macam tu hu hu hu …errrr bukan aku ni mak cik cleaner jugak ke?


PsssT: Setiap 15 minit ada pasangan bercerai. Ada kaitan tak dengan ngendap si ensem walkswagon merah tu?

PsssssT: Hari minggu lepas, tertunai sudahlah hasrat hatiku…makan nasi kerabu selama dua hari sebanyak tiga kali sehari. Hebat tak?

Guru Sandaran Tidak Terlatih (GSTT) dipanggil Berkhidmat Semula

Berita baik kepada sejumlah 13 ribu Guru Sandaran Tidak Terlatih (GSTT). notis pemberhentian dan ditamatkan perkhidmatan Guru Sandaran Tidak Terlatih (GSTT) yang dikeluarkan pada tahun lepas, ditarik balik. Syaratnya, perlu berkhidmat di mana sahaja.

PsssT: bukan berat sangatpun syarat tu. Masa usia muda ni lah boleh jelajah segala ceruk tempat timba pengalaman & ilmu. Kat Malaysia je pun, bukannya perlu ke Libra, Mesir atau IraQ pun...

PsssT: Huh! Karpal Singh tak bayar cukai? Biar betoiiiii! Ada sesiapa boleh check tak? Karpal Singh tak nak buat pengakuan ke?

Khamis, 3 Mac 2011

Aku Hampir Gila Menunggu Hikayat Merong Mahawangsa

Aku tahu tentang kewujudan filem Hikayat Merong Mahawangsa masa tengok filem Magika tahun lepas. Tengok promo je pun, aku dah tahu filem itu akan jadi filem yang hebat. Kali ini, Yusry yang jadi pengarahnya dan bakal ditayangkan pada 10 Mac 2011. Tak sabar nak tunggu!


Hikayat Merong Mahawangsa merupakan sebuah filem yang menggabungkan cerita-cerita sejarah dan mitos tiga tamadun terkenal dunia iaitu Melayu, China dan Rom. Filem epik aksi yang akan ditayangkan di 72 buah negara itu dibintangi oleh Stephen Rahman-Hughes, Gavin Stenhouse, Jing Lusi, Datuk Rahim Razali, Ummi Nazeera, Nell Ng, Khir Rahman, Craig Fong, Jehan Miskin, Umie Aida dan Mano Maniam. Beberapa pelakon dari United Kingdom, Sweden dan China juga terlibat dalam filem ni. Hikayat Merong Mahawangsa juga menggunakan 15 pelakon aksi lagak ngeri yang didatangkan dari Hong Kong. Filem ini menggunakan 50 peratus dialog dalam Bahasa Melayu dan selebihnya bahasa Inggeris. Ia membabitkan lebih 300 pelakon akan menggunakan judul The Malay Chronicles-Bloodlines untuk tujuan pasaran dan tayangannya di peringkat antarabangsa.

Apa yang buatkan aku lagi teruja sebab filem ini merujuk kepada Hikayat Merong Mahawangsa yang terkenal itu (aku je la kot yang kenal). Selain itu, kostum dan props dalam filem epik drama itu juga akan diimport dari Amerika Syarikat dan China kerana filem ini juga melibatkan Empayar Rom dan China. Kostum berkenaan mengikut daya imaginasi, kesesuaian watak dan latar masa kurun ke-11 sewaktu era kegemilangan Kerajaan Langkasuka. Empat buah kapal yang ada di antaranya berukuran 60 kaki kali 20 kaki saiznya telah dibina bagi menggambarkan jalan cerita filem ini di samping bantuan unsur-unsur CGI.

Filem ini juga menjadi filem Melayu pertama yang menggunakan lagu-lagu skor di dalamnya dengan kerjasama MPO (Malaysia Philharmonic Orchestra) dengan hampir 100 pemuzik. Lagu tema berjudul Sedetik Lebih sangat merdu dialunkan suara Anuar Zain. Jiwang sekejab aku hu hu hu

Sedetik Lebih: Anuar Zain



Lokasi penggambaran filem ini dilakukan sekitar Kuala Terengganu dan Besut di Terengganu, malah Kuantan dan Kuala Lumpur. Skripnya pernah dirombak sebanyak 16 kali dengan kos pembikinan filem ini hanya RM8 juta tetapi filem genre epik dan aksi itu dihasilkan bak sebuah produk bertaraf Hollywood yang sepatutnya mencecah ratusan juta ringgit. Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi membiayai geran lebih RM4 juta bagi pembikinan filem tersebut. Empat juta tu memang banyak, tetapi dengan hasil yang sebegitu, aku percaya pelaburan itu berbaloi.

Setakat ini filem Hikayat Merong Mahawangsa bukan sahaja mampu mencuri hati aku yang tak suka tengok filem Melayu di panggung, tetapi juga berjaya menarik perhatian ramai pengedar filem luar semasa menyertai Pasaran Filem Eropah (EFM) di Berlin, Jerman pada 11 hingga 21 Februari lalu. 25 pengedar dari 25 buah negara seperti United Kingdom, Jerman, Rusia, Perancis dan negara-negara Timur Tengah sudah pun menempah untuk mengedarkannya di negara mereka. Kagum tak?

Tengoklah macam mana mereka buat promo…fuyoooooooooooooooo! Macam bukan filem Malaysia je.

Hikayat Merong Mahawangsa (Official Teaser)



Hikayat Merong Mahawangsa (Official Bahasa Malaysia Trailer)



KRU juga pandai promosikan filem ni. Biasanya orang buat program Di Sebalik Tabir... Atau The Making Of...sahaja, tetapi hikayat ini tampil dengan sebuah program dokumentari khas. Itu yang aku tabik spring tu. Dokumentari ini digunakan mereka untuk mengelakkan masyarakat daripada terus keliru mengenai mitos Merong Mahawangsa yang selama ini diceritakan secara turun-temurun oleh nenek moyang kita.

Ada 3 siri di sebalik tabir Hikayat Merong Mahawangsa di Youtube. Silalah cari sendiri kalau nak tengok.

Terdapat pelbagai versi dan tafsiran tentang naskhah Merong Mahawangsa yang asal, dokumentari memberi peluang kepada penonton untuk menilainya melalui beberapa sesi temuramah dengan pakar-pakar berkaitan. Antara individu yang terlibat dalam penghasilan dokumentari itu ialah Datuk Wira Mohd Shaarif Abu Samah (wakil Istana Kedah), S. Mohan (Presiden Hindu Sangam Malaysia), Prof. Emeritus Datuk Khoo Kay Kim (Sejarawan), Datuk Dr. Wan Shamsudin Mohd Yusof (Sejarawan Negeri Kedah) dan Datuk Dr. Siti Hawa Salleh (Ahli Filologi dan Pengkaji Buku HMM). Dalam erti kata lain, ia adalah penterjemahan intelektual untuk menyokong penterjemahan berbentuk hiburan bagi filem HMM, barulah orang lebih yakin. Bukan calang-calang orang tokoh yang ditemubual. Semua mereka ini pakar dalam bidang tersebut. Ada sesiapa lagi yang berani pertikaikan?

Ini promosi percuma sebelum filem ni pecah panggung. Yusry tak pernah bayar aku apa-apa untuk promosi filem terbarunya ini, tetapi aku sangat-sangat bangga dengan usaha mereka. Pada masa hadapan, mereka akan jadi lagenda dalam industri perfileman negara kita, macam apa yang telah dicipta oleh P.Ramlee. Harap-harapnya, selepas ini, kita tak malu lagi nak masuk panggung untuk tengok filem Melayu. Errr…ada sesiapa nak ajak aku tengok filem hebat ni tak?