Anda Juga Mungkin Berkenan

Isnin, 31 Januari 2011

Kontes Cerita Paling Lawak Sedunia



Sempena kedatangan tahun baru Hijrah, dan tahun baru Masihi, dan juga sambutan Hari Aku Menjadi Semakin Tua (Ulang tahun Kelahiran) pada Januari 19, (jangan lupa sediakan kek keju yang BESAU punya...dengan hadiah yang BESAU gilerrr jugak...lilin aku bawa sendiri hu hu hu) maka dengan ini aku dengan bangganya membuat pemasyuran bahawa aku akan adakan Kontes Cerita Paling Lawak Sedunia.

Ini dia banner yang tak lawak langsung;)



Syarat-syaratnya;
  1. Tulis satu cerita lawak yang benar-benar lawak; boleh buatkan aku ketawa sampai jatuh kerusi, di entri masing-masing. (Peringatan: LAWAK ya...bukan LUCAH!)
  2. Lekatkan logo Kontes Cerita Paling Lawak Sedunia di annieyss@blogspot di si debar blog anda dan linkkan ke entri ini. Logo ini perlu dilekatkan sehingga keputusan pemenang diumumkan.
  3. Tinggalkan komen penyertaan anda di bahagian komen entri ini dengan menyertakan link entri cerita lawak bagi kontes ini di blog anda.
  4. Sertakan juga link blog yang menyarankan anda ikuti kontes ini (jika ada). Jika link blog anda didapati mendapat bilangan terbanyak, anda layak mendapat hadiah misteri. Hanya satu hadiah misteri sahaja akan terpilih. Sekiranya anda tidak menyertai kontest ini, tetapi blog anda tersenarai sebagai penyumbang link terbanyak, anda tidak layak untuk mendapat hadiah misteri tersebut. Hadiah akan diberikan kepada blog yang mendapat bilangan link kedua terbanyak.

Hadiah:
Tiga pemenang akan dipilih berdasarkan cerita paling lawak mengikut pertimbangan para hakim.
Satu Hadiah Misteri untuk penyumbang link paling banyak (berdasarkan berapa banyak link diberikan peserta lain yang mengetahui kontes ini dari blog anda).
Semua hadiah (termasuk hadiah misteri) adalah berbentuk kerongsang mutiara (aku beli di Sabah) seperti contoh di bawah;




Setiap satunya berharga antara RM45-RM60 (harga orang Semenanjung yang beli, bah! Bukan orang Sabah ya...Orang Sabah beli akan dapat lebih murah berganda dari itu...)

Keputusan adalah MUKTAMAD. Sebarang bantahan tidak akan dilayan.

Kontes ini bermula 1hb Disember 2010 hingga 31hb Januari 2011.

Selamat berusaha. Mana tahu ini kontes aku yang pertama dan terakhir ;)

Anda Masih Belum Terlambat

Yup! masih belum terlambat lagi. Apa yang belum terlambat ni?

Belum terlambat lagi untuk sertai Kontes Cerita Paling Lawak Sedunia yang aku anjurkan. Masa aku umumkan buat kontes ni Disember tahun lepas, aku tak teringatpun yang aku akan terlebih-lebih sibuk hingga tak sempat nak promosipun kontes tersebut dan berblogwalking.


Ingatkan bulan baru di tahun baru (2011), jadual aku yang padat itu akan teratur semula, tetapi tetap juga tidak berubah. setiap hari penuh dengan rutin harian yang kian bertambah dengan hujung minggu juga terisi dengan pelbagai aktiviti sosial dan bermasyarakat. tak sempat pun nak jejalan ke blog rakan-rakan (kecuali beberapa rakan tetap yang aku jarang ketinggalan ikuti perkembangan mereka—walaupun ada masanya, terpaksa qada baca entri yang lepas-lepas juga).

Pada pendapat kalian, perlu tak dilanjutkan tempoh kontes tu?
Ikut syarat asal, masanya bermula disember hingga 31 januari 2011. Anda boleh baca keterangan lanjut tentang kontes ini di kontes cerita paling lawak sedunia.

Katalah tempohnya dilanjutkan, adakah kalian rasa aku masih punya waktu yang banyak untuk promosikan? Mmmmm kalau ikutkan planner harian, jadual aku sentiasa penuh terisi walaupun pada hujung minggu. Ada tak sesiapa yang sukarela promosikan kontes ni untuk aku? Hu hu hu

Walau bagaimanapun, aku berterima kasih dan berbesar hati dengan beberapa pihak yang turut promosikan kontes ni. Mereka adalah;


Kepada rakan-rakan yang suka menunggu tarikh akhir baru nak sertai kontes ni, bolehlah mula tulis entri tentang kontes ini dengan menyertakan satu cerita lawak di blog masing-masing. Masa masih lagi ada. Jom join reramai sementara masa masih ada beberapa hari sahaja lagi ni...

Jumaat, 28 Januari 2011

Mek, Bukan Tak Nak Balik Cuti Raya Cina Nanti


Mek, bukan tak nak balik cuti raya cina nanti
tengah gerah berjuang dengan hidup sendiri
daku tak punya suami kaya
akan sponser segala
daku tak ada zuriat berderet
akan jaga bila umur seusia nenek
daku tak ada harta berjuta
akan bekali hidup esok lusa.

daku perlu berjuang sendiri
untuk pastikan bila seusiamu
ada bekal boleh digali hingga hari mati
daku tak seperti anak kesayanganmu yang lain
daku ini hanya sendiri
sendirilah mengatur rentak hidup.

Mek, bukan tak nak balik cuti raya cina nanti
bukan tak rindu
bukan tak ingat
bukan juga lupa diri
tapi anakmu ini teramat semput
semester baru dah mula
daftarpun belum, tak cukup sen untuk gali lagi
bab tesis belum hantar
tak terbuat dek sana sini terkejar

Mek, bukan tak nak balik raya cina nanti
anak ini tak sempat pun ubat hati
anak ini tak dan uruskan diri
anak ini tetap keras hati
mengejar duniawi

Mek, anak ini perlu uruskan diri sendiri
belakang rumah dah jadi hutan
tak dan nak potong lalang pun
tak sempat nak cabut keman juga
mek, anak ini perlu berdikari
berlapar bukanlah sesekali
lupa nak makan setiap hari
bumi yang dikejar sentiasa lari
cinta dipuja memakan diri
kasih dijuang bergelimpang mati
tangis dibendung, ada masa sukar berhenti

Mek, kalaupun tak pernah bangga
dengan anak seorang ini
berilah peluang untuk aku kejar
dunia nan sendat kepuraan ini
berikan daku senafas lagi
menyudahkan perjuangan
kuidamkan sejak dahulu
untuk terakhir kali

Mek, maaflah anakmu ini
terlalu mengejar dunia
boleh tak
berikan daku peluang
sekali sahaja lagi
impian ini perlu kugapai
sebelum senja mampir

~Bandar Baru Bangi~
Januari 2010




















Selasa, 25 Januari 2011

Jalan-jalan Keliling Dhaka

Peringatan: Entri ini akan jadi panjang. Anda mungkin akan mengalami sindrom termuntah kalau tidak sabar menelaahnya. Sebelum tu, apa kata baca dulu entri berkaitan, karang tak payahlah aku jawab pertanyaan yang dah pun aku pernah tulis sebelum ni;

Melihat dengan Hati
Penerbangan Ke Dhaka, Bangladesh
Dhaka: Padat, Sesak, Penuh
Beli Belah Sakan di Tengah Dhaka
Bukan Selalu Jadi Perempuan Cantik

Hari terakhir di bandar paling sibuk di dunia. Macam sebelumnya, bangun dah jam 5 pagi (waktu malaysia) atau 3 pagi (waktu tempatan). Malam semalam tak ada aktiviti dan tidur awal (jam 2 pagi atau 12 tengah malam waktu Dhaka). Jadi rehat dah cukup.

Sebenarnya terjaga sebab sejuk sangat; lupa nak tutup tingkap. Dan nyamuk juga (walaupun dah berada di tingkat 3, nyamuk tetap berjaya terbang masuk ke bilik aku. Darah orang Malaysia lebih manis kot hu huhu). Kalau Lapangan Terbang pun dikerumun nyamuk, apalagi tempat lain. Jam 8 pagi (waktu Malaysia) atau 6 pagi (waktu Dhaka), aku dah mandi lama-lama hingga wap penuh bilik air (sebelum itu lompat-lompat dan bersenam bermacam gaya dalam setengah jam lebih kurang) dan bersiap seadanya. Kemas semua barang mutakhir perlu dimasukkan dalam beg. Sementara ada orang ambil jam 8 pagi (waktu tempatan), tulis sahaja apa-apa yang patut dalam buku catatan kerana semua kerja yang aku bawa untuk disiapkan sepanjang perjalanan dah siap. Dah tak boleh buat sampai habis sebab bahan-bahan yang lain tak bawa. Tak jangka pula akan ada banyak masa terluang pula.

Selepas daftar keluar dan cuba mengelak dari Mamun (Ohhhhh! Mamun asyik kejar aku sahaja walaupun dah tipu aku dah berkahwin dan ada anak enam. Dengan dua orang jejaka body guard bersama-sama aku itu, dia tawarkan apa-apa perkhidmatan lain. Ada ka patut, bila tolak tawarannya nak bagi perempuan, dia tawarkan khidmat lelaki pulak. Boleh dianggapnya body guard aku penuh susila itu gay. Terus je aku hilang respek. Kerana duit, orang sanggup buat apa sahaja), kami dibawa ke sekitar Dhaka yang sesak itu.

Kami singgah di Kubu Merah, tetapi tidak boleh masuk kerana cuti umum. Hari itu hari krismas. Kubu Merah merupakan kubu yang menjadi tempat orang Bangladesh bertahan semasa serangan Monggol dahulu kala. Kami nak ambil gambar pun susah juga sebab jalannya sangat sempit sekitar tempat itu, manakala kenderaan banyak. Sesak. Kami pula bukannya manusia yang tahan hati sahaja menjadi penyebab kepada kesesakan yang lagi teruk. Jadinya, masing-masing hanya tengok dari jauh sahaja kubu berkenaan yang diwarnakan dengan warna merah.

Ini gambar Kubu Merah yang aku google;


Kami melalui lorong-lorong tikus yang juga sesak. Lorong-lorong ini terselit di keliling bangunan yang juga sangat sibuk. Nak berselisih kenderaan pun sangat susah. Kalau takat ada lesen memandu dari Kuala Lumpur sahaja, memang akan gagal bawa kereta di sini. Ada masa kami perlu berhenti di kawasan yang tidak muat untuk berselisih kereta, saling bertolak ansur beri laluan kepada kenderaan lain juga.


Di kawasan bandar dan lorong tikus sebegini, banyak beca dan kenderaan kecil lain digunakan. Ramai juga yang berjalan kaki. Di kawasan yang sesak, sempit, berdebu dan penuh dengan segala macam umat ini juga kita boleh jumpa gerai-gerai termasuk gerai roti nan yang sebenarnya hanya sebesar meja makan sahaja. Orang yang lalu lalang beli makanan itu dan makan sambil meneruskan perjalanan. Kalau tanya aku, secara pribadi aku tak akan beli makanan di tempat tu kerana suasananya yang penuh dengan habuk. Maklumlah, memang di jukir jalan. Kereta lalu lalang, manusia lagi...memang sah akan kena keracunan. Namun, bila berada di tempat mereka, tambah lagi mereka memang dah lali dengan virus tempatan sana, dah tak jadi hal kan? Macam aku beli nasi lemak tepi longkang tu juga...aroma longkang tu yang lebih tambahkan kesedapan nasi lemah. Huh! Perbandingan yang tak boleh blah kan?

Bangunan dan kawasan rumah ahli parlimen Bangladesh berada di satu kawasan yang luas. Jalannya juga luas sampai 4 lorong berbanding jalan lain di tengah Dhaka. Alahhhh lebih kurang macam putrajayalah kan...mana ada sesak hu huh u . Kawasan ini sangat cantik kerana rumah kediaman berkenaan kelihatan bagaikan terapung atas tasik. Berderet-deret rumah menteri mereka. Kawasan rumah menteri tu kami tak sempat tala muncung kamera (sebab dalam kenderaan). Walaupun dah tala kamera, namun cuaca dan suasana yang berkabus sebabkan gambar tidak jelas sangat.

Di kawasan belakangnya pula ada taman dan tasik. Sekali pandang tak nampak macam berada di bangladeshpun. Pokok-pokok yang ada terdiri daripada pokok yang hidup di negara sejuk yang lain. Di sini aku nampak seorang yang tidak berumah sedang bersiram dalam sungai (buatan). Sekali pandang, memang tak lalu nak sentuh air sungai tersebut (warna air pun dah jadi hitam, bau tak tahulah kalau-kalau ada), namun, ada masanya hidup ini tidak menyediakan banyak pilihan. Dapat sabun tubuh pun dah kira ok kan?



Kawasan ini juga merupakan kawasan belakang bangunan parlimen. Ini dia kawasan hadapan parlimen;


Ada gambar-gambar menarik tentang keanehan sesuatu dari seluruh dunia. tak pasti ada ke tidak "sesuatu" di Malaysia kat sini sebab banyak sangat nak kena tengok dan baca keterangannya di situ. Masa sangat suntuk. berhenti untuk ambil gambar tak sampai 5 minit je pun.


Sarapan pagi kami pada jam 12 tengahari (jam 10 waktu tempatan). Dah nak pengsan kelaparan. Nasib baik aku dah belasah dua biji roti gardenia tamat tempoh kat bilik pagi tadi, kalau tak, memang akan muntah telan angin.


Restoren mewah ini letaknya bersebelahan dengan kolej swasta. Hanya orang-orang kaya sahaja yang makan di sini. Merasa jugalah aku jadi kaya sat ya hu hu hu. Aku ditegur seorang wanita kaya masa sama-sama turun tangga. Katanya anak dia sedang belajar di UKM. Fuyooooooo dia memang kaya kalau benarlah begitu!

Singgah seketika di bazar yang harganya sangat murah tetapi Taka kami telah kehabisan di laburkan di pusat beli belah sehari sebelumnya. Apalah yang hendak dibeli dengan 300 taka ini (Errrr....tau kan nilainya RM1.50 hu hu hu). Jadinya, hanya jalan-jalan sahaja tengok tempat yang padat dengan manusia itu. Hanya 10 minit sahaja tengok sebab tak tahan dengan sesak. Akhirnya kami tunggu dalam kereta sahaja sambil borak-borak umpat sana sini sambil tunggu seorang kenalan baru kami itu. Beri peluang dia laburkan hingga habis mana-mana taka yang baru ditukarnya kat sini. Dia ada 10 orang anak yang perlu dibeli buah tangan.
sesak!

Jam 3 petang (satu tengahari waktu tempatan) kami terus ke lapangan terbang. Perlu pergi 4 jam lebih awal kerana risau akan sesak dan jem sama macam masa kami datang. Mujurlah tak sesak, mungkin sebab cuti krismas.

Menurut info yang kami dapat, penduduk Bangladesh seramai 150 juta orang dengan Dhaka sahaja dihuni lebih 24 juta orang (sama macam penduduk Malaysia tu). Sebab itulah sesak merata tempat. 90 peratus penduduknya muslim. Namun, ramai yang terpaksa solat di tepi dinding sebegini sebab tidak ada surau di bahagian luar lapangan terbang.


Kaunter daftar masuk lambat dibuka, jadi terpaksalah belasah solat sebegitu sahaja. Dan, untuk perempuan, kat mana nak solat ni? Bila tanya, mereka kata ada di bahagian pelepasan nanti. Jadilah aku tukang jaga beg sementara 3 orang jejaka hensem itu menyudahkan kewajipan masing-masing. Bila mereka siap solat, kaunter Airasia dah buka, terus kami daftar masuk. Walaupun kita beratur dengan berhemah, usahlah terkejut kalau sangat ramai yang suka potong barisan. Dah budaya mereka tak reti nak beratur, nasib ajelah ya. Akhirnya, seorang staf Airasia buka kaunter baru dah panggil kami. Bila selesai je pendaftaran kami berempat, kaunter berkenaan terus ditutup buatkan aku terpinga-pinga sekejab. Agaknya mereka nampak kami ni muka baik kot (hu hu hu), tahan je orang potong Q dan kena buli. Alhamdulillah, Allah mudahkan urusan kami di kaunter itu. Entah doa siapa yang makbul ya ;)

Nasib baik juga urusan kami di imegresen juga sekejab. Kalau lama macam masa datang hari tu, jenuh terbatal wuduk yang aku ambil siap-siap kat luar tadi. Dah masuk ruang pelepasan, tiga jejaka kacak itu lepak di kafe sementara aku pula jelajah satu lapangan terbang cari surau. Dua tiga kali juga kena tanya orang hinggakan TERTANYA hindu yang jual barang-barang semayang depa kat situ. Ish! Ish! Ish! Agak-agaknya, terbuka tak pintu hati hindu tu selepas itu? (Errrr...ayat ni tak ada kaitan tentang merendahkan mana-mana kaum ya, ini cerita benar yang aku alami kat sana, sila jangan buat spekulasi melulu!).

Surau terletak nun di hujung dunia. Bila terjah masuk, nampak Pak lebai Tabligh yang akan sama-sama balik Malaysia nanti tengah tidur dengan bagusnya. Siap halau aku suruh pergi sebelah. Macam aku pulak yang salah. Dua kali aku pergi check, manalah tahu kalau-kalau surau dah pindah ke tandas, tak ada pula. Bila aku masuk semula, dia marah (tidur dia terganggu kot!). Siap dia pergi tunjuk kat aku tandas tu.

Hangin satu badan. Cuaca memang nyaman di Dhaka. Musim sejuk dah nak masuk, tapi cuaca hati aku mula membahang. Jangan lupa, aku ni baran. Walaupun berjaya atasinya sedikit demi sedikit...belum habis betul lagi. Dah lah makan kari berempah banyak dalam dua tiga hari ni, lagilah cepat darah mendidih.


“Saya nak solat dalam tandas ke?”

Kalau boleh tengok cermin masa tu, aku dah tahu dah macam mana rupa sendiri masa tu. Siap tumbuh tanduk lagi!

Yang aku peliknya, dia dah tak faham baha Melayu ke? Nak kata aku cakap bahasa Bangla, rasanya aku reti cakap bahasa Melayu je walaupun dah makan kari Bangla dua tiga hari tu. Ataukah, hanya orang alim macam dia sahaja layak solat?

Aku serbu masuk juga walaupun dia dah membebel entah apa-apa. Membebel dalam bahasa Melayu pulak tu. Kalau nak tidur, kenapa tak tidur sahaja dalam surau lelaki? Dah tukar jantina agaknya!

Masa aku keluar surau, mereka yang tengah lepak depan surau lelaki masih mengumpat aku. Kot ya pun nak mengumpat, perlahan ajelah pak cik. Namapun ngumpat. Tak ada nikmatnya mengumpat kuat-kuat.

“Dia reti cakap Melayu”

Hello Pak Cik, kalau aku cakap kelate lagu mana? Huh! Nak aje aku pi tanya lagu tu!

Aku bukan benci orang tabligh, tapi aku benci dengan sikap dua tiga kerat golongan ni yang cakap tak serupa bikin. Solat aku pun jadi tak kusyuk, geram belum habis lagi.

Bila bergabung semula dengan jejaka bertiga itu di kafe, kami pula buat acara mengumpat walaupun ada antara mereka juga berada dalam kafe itu. Umpat kuat-kuat hu hu hu mana dia orang boleh marah, kami ni kan orang jahil. Ada berani dia orang nak datang berkutbah masa tu? Masak karang kena rebus. Empat orang ni, mulut boleh tahan luasnya, mengalahkan mulut tempayan!

Alhamdulillah, penerbangan balik KL ikut jadual. Masing-masing dah penat kaki, penat minda, penat fizikal dan penat tekak nak telan makanan yang sama setiap hari (walaupun menurut mereka, itu makanan mewah. Aku dah rindukan sambal belacan dan nasi putih...tom yam juga ;) ). Dah termimpi-mimpi bantal dan tilam di rumah. Dah tak sabar nak jumpa Amir. Sebulan dah tak jumpa, mesti dia dah GEMOKKKKKK!

Siapa yang nak datang Dhaka, bolehlah guna Airasia. Harga tiket kenalah sentiasa semak di laman web. Kalau masa promosi, serendah RM34. Masa kami pergi harganya RM815 (2 hala termasuk bagasi). Kalau guna MAS, RM1600, manakala Biiman Air (Bangladesh Air) hanya RM1200, jam 1.45 AM di KLIA, manakala balik ke KL jam 6.45 petang, setiap hari juga disediakan makan. Walau bagaimanapun, 90 peratus penumpangnya adalah bangladesh dengan bahasa perantara juga Bangladesh. Bahasa Inggeris hanya digunakan sesekali sahaja (Dah boleh bayangkan suasananya hu hu hu).

Lupa nak catatkan bahawa, sebelum mendarat di Lapangan Terbang Zia, Dhaka, kabin pesawat akan disembur dengan cecair pembasmi kuman (kot!). Katanya peraturan lapangan terbang di sini. Awalnya, aku rasa kagum juga...ingatkan mereka tersangat amalkan kebersihan hinggakan pesawat yang nak landing pun kena sembur termasuk orangnya. Bila dah turun sana dan tengok segala mak nenek yang ada...aku rasa, biarlah komen itu aku simpan dalam hati sahaja. Karang ada pulak yang rasa hati ya...anda fikirkanlah sendiri ya ;)


Terima kasih kerana membaca entri yang teramat panjang ini. Dah malas nak pecahkan jadi banyak entri. Nak tulis pasal benda lain pulak. Jommmmmm kita petik anggur pulak!

PsssssTT: Acara jalan-jalan keliling Dhaka ini ditaja oleh kenalan kepada salah seorang body guard aku tu yang menyediakan seorang pemandu pelancong, pemandu dan kenderaan. Percuma. Alhamdulillah, dalam masa beberapa jam terakhir sebelum berangkat balik, sempat jugalah kami merayau-rayau melihat suasana sekeliling.

PsssssT: entri ini aku siapkan semasa dalam penerbangan balik...malas nak tambah apa-apa lagi, hanya taip semula sahaja.

Ahad, 23 Januari 2011

Bukan Selalu Jadi Perempuan Cantik

Bila berada di Dhaka, kaum wanitanya jarang benar bergerak sendirian, mesti ada body guard (lelaki) ataupun secara berkumpulan. Jarang juga jumpa golongan wanita berhias cantik jelita dan rupawan macam artis Bollywood kecuali semasa hadir kenduri kahwin dan golongan atasan yang pergi beli belah di mall terkemuka. Aku sempat menyibuk dalam majlis kenduri kahwin orang di hotel pada malam kami sampai. Keesokan harinya pula terdapat 6 majlis kahwin di hotel itu. Rasa hati memang nak terjah tetapi risau juga kena halau. Jengah-jengah dari jauh ajelah!

Menjadi perempuan yang cantik (bangga tu...sebelum ni tak pernah rasa cantik, bila tiba di tanah ini, tiba-tiba aku rasa aku dah jadi cantik dan jadi tumpuan. Bukan senang nak dapat tu!), berada antara kaum lelaki yang kacak pula, aku tidak dapat nafikan yang aku turut mendapat perhatian dikalangan mereka. Pertama; mereka boleh cuci mata, kedua; walaupun aku memanglah tak cantikpun tetapi apabila dah pakai lipstik dan cara berpakaian yang berbeza sedikit daripada mereka, akan nampak lain juga. Walhal ada juga wanita lain dalam program ini yang lebih cantik, tetapi bila semuanya lebih kureang macam itu rupanya, aku yang tidak berapa cantik ini tetap akan terlihat cantik. Sebelum semua orang kata aku perasan, aku beri dua situasi iaitu;
i. Gagak tetap nampak cantik kalau tinggal dalam kumpulan merak, manakala merak itu dianggap biasa-biasa sahaja.
ii. Merak hanya cantik kalau berada dalam kumpulan gagak.

Jadinya, aku berada dalam kategori 1. anda faham bagaimana semua itu berlaku? Yup! hanya berdasarkan “lain”. lain sebabkan kita jadi istimewa.

Setiap kali turun dan meninjau bahagian dapur (yang berada di hadapan hotel-patut diamalkan di Malaysia ni, barulah kita tahu macam mana mereka memasak), pekerja-pekerja dapur (terutama lelaki) sangat suka kalau aku singgah dan ambil gambar mereka. Satu ketika, aku kena marah dengan pekerja-pekerja wanita (maaf tak faham sepatah harampun apa yang mereka bebelkan tetapi dari air muka yang ditunjukkan, membayangkan muka tak puas hati- jeles aku hanya ambil gambar jejaka kacak di situ sahaja kot hu hu hu). Zul pernah kata “Minah ni turun je, berseri-seri muka abang-abang kacak tu…” hu hu hu

Di tempat yang hampir 90 peratus dikuasai golongan lelaki ini, bila jumpa perempuan cantik, sila lah bersopan ya. Jangan dok gatai ambil gambar mereka macam orang gila seks, tak pasal-pasal dapat makan sup selipar Jepun percuma pula. Biasanya orang-orang dari negara India, Pakistan, Bangladesh dan Asia Barat yang lain sangat jaga kaum perempuan mereka. Tahap cemburu mereka sangat tinggi. Jeling pun tak boleh, apalagi bercakap dengan orang asing. Janganj dok kacau tak tentu hala kalau rasa nak hidup lama. Sebab itulah aku lebih suka ambil gambar jejaka-jejaka hensem sahaja ya…sebab mereka ini suka kalau kita ambil gambar. Lagi suka kalau kita minta izin nak bergambar dengan mereka, siap bagi gaya yang menggiurkan lagi hu hu hu


Psssst: semasa dalam bas dari pesawat ke terminal ketibaan, seorang mak cik bersama anak bujangnya yang kacak menegur dalam bahasa Bangla. Oppssss! usah berkenan buat menantu…jauhnya kena travel nak balik kampung!

PssTTT: korang rasa…aku macam balik kampung sendiri tak? Ohhhh! setahuku, arwah Tok Ayah tak pernah bagi tahupun yang moyang atau keturunan kami sebelumnya berasal dari sini. Sebab itukah ramai Bangla suka ngurat aku? Opppssss! Pleaselah! aku hanya suka “barangan buatan Malaysia” sahaja.

Artikel lain yang berkaitan;

Rabu, 19 Januari 2011

Beli Belah Sakan di Tengah Dhaka

Sepatutnya entri ni aku siarkan semalam, tetapi capaian ke internet sangat perlahan mengalahkan semut si kura-kura (ada ke semut jenis ni? Aku pakai bantai aje ni...). Jadinya, agak lambat sikit sambungan dari entri terdahulu ini aku sambung. Rakan-rakan boleh baca catatan sebelumnya di Melihat dengan Hati, Penerbangan Ke Dhaka, Bangladesh dan Dhaka: Padat, Sesak, Penuh

Walaupun tidur dah jam 2 pagi waktu Malaysia (12 tengah malam waktu tempatan), aku dah terjaga jam 5 pagi (3 pagi waktu Dhaka). Waaaaaaa kalau di Bangi, jam 6.30 pagipun liat nak bangun hu hu hu suasana senyap sunyi. Gelap juga kat luar. Subuh jam 7.30 pagi waktu Malaysia, masih juga gelap gelita. Jam 8 pagi baru cerah tanah.

Berbanding Beijing yang sama cuaca dan keadaan tahap sejuknya, aku dapat lihat bezanya; Beijing hidup lebih awal. Jam 5 pagi mereka dah bising keluar cari rezeki. Di sini, jam 9 pagi baru mereka keluar. Dah terang benderang.

Jam 9 pagi, kami turun ke bawah dan jalan-jalan ke sekitar mencari sarapan. Kedai-kedai masih tutup. Jalan raya masih lengang. Yang banyak lalu lalang adalah tut-tut, beca dan kenderaan kecil yang lain memunggah barang-barang ke pasar. Kalau tengok sayur dan buah yang mereka angkut, huh! Rasa nak angkut bawa balik Malaysia sahaja. Besar. Segar.

Ini dia DBKL mereka. Guna penyapu lidi bersihkan jalan. Kumpul sampah sarap di beberapa tempat sepanjang jalan, kemudian terus bakar di tepi jalan itu juga. Tak payah ada lori angkut sampah. Tak perlu ada tempat pelupusan sampah.


Dapur hotel berada di hadapan dan bersifat terbuka. Jadi kita boleh tengok apa yang mereka masak. Agak-agaknya, mampu telan tak kalau dah tengok macam mana mereka buat aktiviti masak memasak itu?

ayam dalam bakul

Chef hotel...

Ada macam rupa periuk Ali Baba tak?

Depa guna tangan je alihkan kari ayam dari periuk ke bekas lain. Senduk tak ada ya...

Acara basuh periuk belanga

Kami naik tut-tut ke pusat beli belah di bandar. Kalau naik teksi, lambat sampai. Tambangnya 1000 taka sahaja. Maknanya hanya 50 sen. Huh! Macam hidup tahun 80-an sahaja.

Pusat beli belah ini ada kawalan keselamatan yang ketat. Kena scan badan segala, macam kat airport tu. Aku punya handbeg ciput beli masa potongan harga 70% tu pun nak digeledahnya (macam tak logik je...nak mintak angpaulah tu!). Nasib baik kami bawa pekerja hotel yang sangat suka mengulangi ayat “have a problem, please call me...24 hour” huh! Dia punya motto tu diulang-ulang hingga kami pun dah hafal. Asal sahaja dia sebut “have a problem...”Kami pun terus sambung ayat dia hu hu huhu...entah berapa ratus kali dia sebut.

Pusat beli belah taraf bintang-bintang

Orang tak ramai masa awal sampai (waktu solat Jumaat), masa kami balik...fuyooooo penuhhhh! Foto masa orang ramai tak sempat ambil sebab bateri dah habis.

Tingkat ini hanya ada kedai sari sahaja. Rabun biji mata sekejab.



Siap buat demo cara pakai sari lagi tu...

Sari ini hanya untuk pengantin sahaja.

Walaupun aku tidak harapkan untuk berbelanja di sini, tetapi kami sebenarnya tidak ada pilihan lain. Tempat ini macam klcc, barang-barangnya memang mahal. Kalau kami ke satu bazaar yang popular di sini (lupa dah apa nama dia), kami diberitahu akan balik hotel esoknya (pergi hari ni, esok baru sampai ke hotel semula sebab jarak dan juga kesesakan. Fuhhhhh! Macam nak beli juta-juta tan sari je!)

Jadinya bajet dah lari. Saripun tak ada yang murah. Nak beli skirt macam Aishwarya Rai pakai pun dah tak dapat. Manusia pula seramai-ramai orang. Tak ubah macam jalan TAR atau Jalan Masjid India pada musim perayaan. Itu kat mall mahal, kalau bazaar tepi jalan, lagilah tak mampu nak menyesakkan sama.

Barang-barang yang ada memanglah cantik-cantik. Mahal. Berpinar-pinar sekejab biji mata tetapi bila tengok harganya, kering darah (bagi akulah, orang lain, ok aje). Body guard aku dua orang tu juga borong sakan. Aku yang berkira lebih. Nak tawarpun sangat susah bila pergi ke tempat mewah macam ni. Redha ajelah!

Berkenan dengan baju kaler purple tu...tapi mahal sangat; 15 ribu taka. Tujuh ratus lebih tuuuuuuu!

Bos yang hensem hu hu hu macam shah rukh khan

Untuk pergi ke tempat yang harganya lebih murah, aku tak rasa ianya mudah. Tempat-tempat mahal inipun penuh dengan manusia, apalagi kalau tempat yang begitu. Salah hari kena copet pula. Kira redha ajelah. Namun, aku yakin, bagi orang lain, tempat ini tidaklah mahal sangat. Sama macam Midvaley aje. Hanya aku yang rasa tak berbaloi dan mahal.

Si hensem tu sempat menjeling masa aku ambil gambar dia hu hu hu agak-agaknya, dia tahu tak dia tu hensem?

PsssssT: Selamat panjang umur dan diberkati seluruh kehidupan buat diri sendiri. Aminnnnnnnn! ;)

Isnin, 17 Januari 2011

JUALAN GUDANG Buku-buku Terbitan UTUSAN 2011

Tadi dapat email dari pihak Utusan Publication, beritahu dan jemput kita semua ke Jualan Gudang Buku-buku Terbitan Utusan. Aku tepek ajelah email tu kat bawah ni ya...malas nak tulis panjang-panjang;

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera,

Dengan sukacitanya, pihak kami menjemput tuan/puan ke Jualan Gudang Kumpulan Utusan 2011 yang akan diadakan pada tarikh dan tempat seperti berikut:

Tarikh: 20 - 30 Januari 2011 (termasuk hari Sabtu & Ahad)

Tempat: Utusan Publications & Distributors Sdn. Bhd., No. 1 & 3, Jalan 3/91A,Tmn Shamelin Perkasa, 56100 Cheras, KualaLumpur.

Masa: 10.00 pagi hingga 6.00 petang

Sempena jualan gudang ini, pihak penganjur akan menawarkan potongan harga sehingga 70 peratus di atas harga buku yang dipamerkan (kenapa aku rasa ayat ni pelik semacam aje ye?). Pembelian juga boleh dibuat secara tunai dan kad kredit.


Oklah ya...jom reramai kita serbu Utusan Publication.

Khamis, 13 Januari 2011

Dhaka: Padat, Sesak, Penuh

Entri ini sambungan entri terdahulu, Melihat dengan Hati dan  Penerbangan Ke Dhaka, Bangladesh

Untuk pengetahuan semua, bandaraya Dhaka dihuni oleh 24 juta penduduk, lebih kurang sama macam penduduk Malaysia, dengan jumlah penduduk keseluruhan negara ini adalah 150 juta orang. Negaranya kecil, tetapi penduduknya sangat padat (paling padat di dunia).

Keluar dari lapangan terbang, kejutan budaya terjadi kepada kami. Tak cukup dengan kata-kata untuk aku gambarkan suasana di jalan raya mereka. Bagi sesiapa yang pernah ke Bandung atau Jakarta, mungkin anda akan kata sesak. Namun di sini, berganda dari itu lagi hinggakan motor pun tak mampu nak menyelit lagi. Orang yang berjalan kaki lebih laju daripada kami yang berkenderaan.

Pelbagai kenderaan boleh disaksikan di jalan raya. Basikal, motosikal, kereta, bas (yang biasa kita tengok) ataupun tut-tut pelbagai versi ada di sini, sama ada sama seperti tut-tut di India, tut-tut di Thailand, tut-tut di Indonesia. Malah, kita boleh jumpa beza dan macam-macam bentuk kenderaan lain yang aku sendiri tidak tahu namanya. Pelbagai rupa. Pelbagai variasi;










Apa yang aku boleh kata, semua kenderaan pengangkutan awam tersangat uzur. Basnya bukan sahaja pudar atau tanpa warna, tetapi juga penuh dengan kesan kemek dan calar seperi tin biskut yang sudah terlalu banyak kali dikemekkan, kemudian dibetulkan semula. Selagi boleh bergerak, tetap digunakan. Begitu juga teksi. Hanya sekali sahaja nampak teksi paling cantik di sini (sama seperti teksi paling tak cantik di Malaysia), selebihnya teksi di sini umpama kereta Tiara yang hampir roboh.


Teksi Paling mewah di Dhaka,Bangladesh.


Kereta yang cantik adalah kereta persendirian. Sebahagian besarnya menggunakan jenama Toyota. Bangga juga pernah jumpa kereta Persona warna hitam yang dijadikan sebagai kenderaan rasmi di sini.

Kami dibawa ke hotel Shohag, hotel 3 bintang sahaja (tetapi kalau di Malaysia memanglah tak ada bintangnya pun hotel begitu). Okey aje untuk aku. Asal boleh tidur dan mandi. Paling penting tandasnya kena baik.

Nak tunjuk ubat gigi; pek warna hijau. Yang lain dah biasa tengok kan;)

Walaupun bertaraf tiga bintang, luas dan selesa, bagi orang di sini dah bersih dan kemas, namun untuk kulit aku yang manja ini, masih lagi alami gatal-gatal dan perlu buat aktiviti menggaru. Jadinya, semasa tidur, aku tidak gunakan selimut hotel, sebaliknya menggunakan pashmina yang sentiasa aku bawa. Pagi-pagi pula air pancut perlu dibiarkan terbuka selama lima minit untuk dapatkan air panas. Aku mandi sampai satu bilik air berkabus dengan wap panas. Sejuk woooooooooooo...

Lif di hotel. Waaaa jumpa juga benda macam ni dalam hidup aku. Bila nak turun atau naik, kena jerit panggil orang yang jaga itu on elektrik, kalau tak macam mana nak jalan? Mereka sangat jimat dalam penggunaan bahan bakar dan elektrik.

Ini dia makan malam kami, cuba teka apa dia;
Nasi beriani daaaaaaaaaaaaa


Ini kari ayamnya
Nan Bangla mariiiiiiiii

Malam itu kami keluar sekejab ke jalan raya yang terletak 100 meter di hadapan hotel. Nak tengok suasananya macam mana. Kalau siang, penuh dan sesak dengan segala macam kenderaan (macam-macam ada. Kalau nak tengok benda-benda pelik, datanglah ke sini). Ada lori kecil telah diubahsuai menjadi bas mini, ada juga kenderaan angkut barang yang turut sama mengangkut orang. Materialnya diperbuat daripada buluh kecuali tayar.

Bila malam, jalan lengang sedidit dengan kereta, bas dan kenderaan besar, tetapi masih meriah dengan beca, tut-tut dan segala macam kenderaan yang kecil. Walaupun kecil, laju pulak tu (termasuk yang tarik menggunakan orang seperti di atas). Laju semuanya. Orang yang menarik kenderaan itu pula berkaki ayam. Bayangkanlah kalau berkaki ayam di atas jalan raya...tapak kakinya tentu dah tebal. Tak rasa sakit lagi.

Orang kata Dhaka tak pernah tidur (sentiasa hidup 24 jam) dengan jumlah penduduknya di bandar ini seramai lebih kurang sama macam penduduk Malaysia. Fuyoooooooo satu Malaysia tinggal di Dhaka, apa tak sesaknya. Mana-mana pergipun ada orang.

Kedai-kedai tutup seawal 8 malam. Kawasan sekitar hotel dah gelap gelita. Kat tengah bandar tak tahulah pula, kami dah penat untuk jelajah bandar berhabuk itu malam-malam begitu. Tambah pula kena cukup rehat untuk lebih segar dan bertenaga esok hari.

Ikutkan beza masa, hanya dua jam sahaja. Mereka lambat menerima matahari dua jam daripada kita. Walaupun begitu, matahari sangat awal tidur di sini. Jam empat petangpun dah gelap gelita macam dah jam 7 petang. Tak pasti pula sebab sekarang suhu makin rendah ke musim sejuk, ataupun memang dah begini sepanjang tahun. Dan tahun ini, mereka jangkakan sejuknya akan terlebih daripada biasa.

PssssT: Entri seterusnya...kita pi soping ya ;)

Pemain Bola Sepak Negara dapat Durian Runtuh

Berikutan kemenangan skuad bola sepak negara menjadai juara dan membawa pulang PIALA SUZUKI AFF 2010, semua wira negara ini mendapat durian runtuh. Perdana Menteri Malaysia mengumumkan yang mereka akan menikmati 4 perkara sempena kemenangan tersebut, iaitu;
  • setiap pemain dan jurulatih dapat RM50 ribu dalam bentuk Amanah Saham Wawasan 2020. boleh keluarkan paling cepat dalam masa 10 tahun. Fuyooooooo penuhlah ASW depa ni selepas 10 tahun tu kan
  • setiap pemain mendapat RM15 tunai, iaitu; RM10 ribu dari Kerajaan Malaysia sementara RM5 ribu lagi daripada persatuan bola sepak Malaysia.
  • boleh buat attachment dan latihan ke luar negara yang ditaja sepenuhnya kerajaan Malayisa

Tiga orang pemain yang berasal dari Kedah pula mendapat tambahan RM5 dari kerajaan negeri Kedah.
 Penjaga gol, Khairul Fahmi Che Mat dapat rumah dari kerajaan negeri Kelantan.

Mmmmmm kayalah depa tahun 2011 ni ya ;) mintak sikit! hu hu hu

Berikutan kejayaan Malaysia merangkul kejuaraan piala Suzuki AFF 2010 ini, maka Ranking pasukan bola sepak Malaysia telah naik dua tangga seperti ditulis dalam Utusan Malaysia.
Kejayaan Malaysia merangkul Piala Suzuki AFF bulan lepas membolehkan pasukan negara meningkat dua anak tangga dalam ranking dunia terbaru yang dikeluarkan oleh Persekutuan Bolasepak Antarabangsa (FIFA). Malaysia berjaya memperbaiki kedudukannya dengan menduduki tangga ke-142 berbanding tangga ke-144 sebelum kejohanan tersebut.
Menurut ranking terbaru FIFA yang dikeluarkan hari ini, Malaysia memungut tambahan 17 mata selepas menjuarai kejohanan serantau itu. Bagaimanapun, kedudukan tersebut masih jauh berbanding kedudukan terbaik Malaysia di tangga ke-75 pada tahun 1993. Kedudukan pasukan negara kini setanding dengan negara seperti Burundi (141), Tajikistan (143), India (144) dan Hong Kong (146) dan lain-lain negara yang diketahui mempunyai kekurangan infrastruktur asas seperti padang, stadium dan peralatan sukan.
Di kalangan negara Asia Tenggara pula, Malaysia berada di tempat kelima di belakang Thailand (119), Indonesia (126), Vietnam (136) dan Singapura (139). Di peringkat peringkat Asia pula, kedudukan Malaysia juga naik ke tangga ke-23 berbanding tempat ke-25 sebelum ini di kalangan 46 negara di rantau itu. Sementara itu, Sepanyol mengekalkan kedudukanya selaku pasukan nombor satu dunia selepas dibantu oleh kejayaan mereka merangkul Piala Dunia 2010. Belanda berada di tangga kedua diikuti Jerman di tangga ketiga daripada kseluruhan 203 negara yang menjadi ahli FIFA. - Bernama
PsssT: Rasa-rasanya, dapat tak kegemilangan bola sepak negara macam zaman allahyarham Mokhtar Dahari dulu kita ulangi semula?

Rabu, 12 Januari 2011

Penerbangan Ke Dhaka, Bangladesh

Pada tarikh yang cantik ini, 1111, aku kongsikan kisah ini. Entri ini akan panjang...sila buat persediaan mental yang cukup untuk hadapinya ;)

Kisah ini dan beberapa entri sepanjang minggu ini berkisar tentang pengalaman aku berada di bumi Dhaka, Bangladesh pada bulan Disember 2010 lepas. Harapnya catatan ini membuka minda kita semua untuk mengenali negara dan penghuninya yang terlalu ramai kita jumpa di negara ini.

Kali ini aku akan kongsi pengalaman perjalanan ke Dhaka, Bangladesh. Hah? Bangladesh? Apa kelas Bangladesh hu hu hu …untuk kalian yang utamakan kelas-kelas dan strata sebegitu, entri ini sangat tidak sesuai untuk anda. Entri ini hanyalah pengalaman orang-orang yang bajet ciput macam aku tetapi hati sangat besar nak jelajah dunia hu hu hu.

Aku dah penat tanya Inche Google tentang negara yang agak dekat di hati kita ini, tetapi payah nak dapatkan sumber rujukan di internet berdasarkan pengalaman orang Malaysia yang pergi sana. Tak banyak yang ditulis melainkan tampal-tampal gambar sahaja. Jadinya, sebelum ke sana, kepala aku memang tak mampu nak gambarkan apa-apa, tambahan pula sepanjang Disember aku kalut malut melompat sana sini. Jadinya, tak sempat nak Tanya betul-betul dengan Inche Google. Redah ajelah labu!

Perkara pertama kena buat: tempah tiket. Dua bulan sebelum pergi aku dah tempat tiket, RM815 naik AirAsia. Kelam kabut sana, kelam kabut sini, hamper lupa nak ambil visa walaupun Cik Bintang dah ingatkan. Nasib baik sempat. Visa perlu bayar RM37 melalui Maybank dan serahkan salinan slip tersebut ke kedutaan tinggi Bangladesh di Kuala Lumpur bersama-sama 3 keping gambar, 2 salinan borang, surat dari pihak berkaitan di Dhaka dan surat dari UKM (sebab pergi dengan urusan kerja. Kalau pergi melancong, tak perlu kot. Aku kirim sahaja dengan ketua rombongan Cik Kiah sebab pada masa tersebut aku sibuk berkayuh perahu mencari Bujang Senang di tengah Sungai Sarawak).

LCCT merupakan lapangan terbang tambang murah paling sibuk di dunia. Sangat sesak mengalahkan Pudu pada musim raya. Ramai orang. Padat. Sendat. Hari biasapun sentiasa ramai orang, apalagi kalau cuti sekolah atau musim perayaan. Macam pasar malam pun ada. Ini merupakan larian terakhir aku pada tahun ini (Semasa entri ini ditulis masih lagi 2010), naik turun belon.

Penerbangan jam 2.10 petang di LCCT dan kembali nanti jam 4.45 petang waktu Dhaka. Ada satu penerbangan sahaja sehari tetapi tidak pasti berapa kali seminggu Airasia terbang ke sana. Sila datang ke LCCT lebih awal kerana manusia terlampau ramai, perlu beratur panjang. Semasa daftar masuk, aku nampak hanya beberapa orang perempuan sahaja yang menaiki pesawat ini dan semuanya bersama-sama keluarga masing-masing. Nasib baik aku ada 2 orang body guard yang hensem lebih daripada mereka, kalau tak, huh…tak tau macam mana.

Sebelum masuk ke balai berlepas atau setiapkali terbang dengan Airasia, pastikan anda makan dahulu. Paling tak sempat pun, makanlah di LCCT. Kita tidak tahu apa yang bakal berlaku. Kali ke dua aku pusing mencari tempat makan di LCCT, barulah kami dapat tempat duduk di Mary Brown.

Di terminal, fuyoooooooooooo….aku jadi perempuan paling jelita dan rupawan kat situ. Oohhhhh sila bayangkan dengan penuh perasaan ya…body guard aku kata”Hari ni awak jadi Mak Datin Bangla” hu hu hu hu paling kurang merasa jugak aku jadi mak datin ya. Anggap sahajalah kata-kata itu pujian kalaupun tujuan asal penuturnya nak kutuk aku kaw kaw sebab warna kulit aku macam kopi terlebih susu unta (mereka bergurau aje ya…tak ada niat kutukpun).

Bila anda gunakan Airasia dan menuju ke Dhaka sebagai destinasinya, usah terlalu berharap anda akan temukan satu perjalanan nan indah-indah seperti pergi Switz pada musim bunga ya. Masuk sahaja dalam belon, suasana dan bau Dhakanya sudah dapat anda lihat dan saksikan.

Satu kapal terbang, tak sampai 10 orangpun penumpang wanitanya. Jadi, aku perlu mengalah melainkan kalau nak jadi “ganas” lebih daripada lelaki-lelaki itu. Pesawat akan deelay (penerbangan kami deelay satu jam) kerana pelbagai hal-hal teknikal.

Tak ramai penumpang dalam pesawat ini biasa terbang. Tambahan pula, dalam penerbangan ini terdapat lebih 20 orang yang dihantar pulang pihak imigresen Malaysia dengan pelbagai kes terutamanya hal-hal yang melibatkan permit kerja. Kiranya, kapal terbang ini macam tongkang yang hantar mereka pulang.

Sebahagian besar penumpangnya perlu dibantu untuk duduk di bangku yang betul. Suasana memang bingit sebab mereka ini bercakap menggunakan speaker bervolume tinggi macam dalam filem Hindi…Oppppssss! Tukar! Bukan Hindi, tapi Tamil. Usah ditanya apa hidung anda akan nikmati aromanya. Macam-macam bau ada. Nasib baik pramugari Airasia yang comel-comel tu, bila sesekali melintas memberikan aroma yang agak menyegarkan hidung.

Biarpun berulangkali diingatkan supaya tutup telefon masing-masing, mereka ni ada lesen besar. Apa dia nak heran sangat. Sebahagian besar daripada mereka akan bercakap di telefon walaupun dah masuk pesawat. Kalau sekadar umumkan di pembesar suara meminta matikan telefon, tak ada kesanpun. Pramugari perlu tepuk bahu dan minta matikan telefon, mereka hanya putuskan talian sahaja. Bila pramugari dah berlalu, mereka akan telefon semula hingga memaksa pramugari manis minta telefon tersebut dan tolong matikan hu hu hu boleh anda bayangkan betapa manisnya wajah pramugari cantik bermake up tebal itu? pertama kali aku tengok situasi begini.

Bila semua telefon Berjaya dimatikan, barulah suasana senyap seketika dan kecoh semula bila sampai bab makan. Ada juga yang mengkritik Airasia yang tak sediakan makanan percuma (aku malas nak ulas bab ni, karang tak pasal-pasal entri aku akan jadi terlebih panjang).

Lepas makan (bagi yang makan), ada pula aktiviti mesyuarat tingkap. Lepak-lepak. Bercerita. Berkenalan sesama mereka. Eratkan silaturrahim ya kawan-kawan.


Acara mesorat tingkap

Bila nak mendarat, masing-masing nak serbu tingkap untuk jenguk ke bawah. Oooohhhhh! Aku yang dah sedia darak (peeerak=jakun), tetiba je jadi sopan padahal biasanya aku yang akan terjenguk-jenguk arah tingkap nak tengok, tetapi kali ini hanya panjangkan leher sedikit sahaja. Tak sampai buat lebih-lebih sebab aku nampak mereka dah buka tali keledar dan bangun untuk jenguh bawah. Adussssssssssss!

Dhaka dari pandangan udara. Sangat padat!



Akhirnya mendarat juga di lapangan terbang Zia, Dhaka pada jam 4 petang (waktu tempatan, 6 petang waktu Malaysia). Penerbangan ambil masa tiga jam. Kami perlu naik bas ke terminal. Suasana dah gelap pada masa itu tetapi matahari masih tergantung cantik dengan warna sebam menyambut kami. Awalnya aku ingatkan sebab kabus cuaca sejuk, sewaktu balik barulah aku tahu bahawa sebam mentari itu sebab partikel udaranya yang tepu. Di bahagian atas partikel itu, mentari memancar terik. Mmmmmm banyak habuk!

Ini suraunya. Marilah ramai-ramai kita pakat bersyukur dengan surau sempurna di KLIA @ LCCT ya rakan-rakan...(pesanan dari penaja hu hu hu)



Ini pula bilik air. Penuh tradisi tempat cebok air tu. Kalau besarlah “hajatku” entah berapa kali perlu penuhkan “guri” tu. Guri?


Memang agak penat bila penerbangan ambil masa 3 jam, deelay lagi. Ambil kira juga masa menunggu dan hal remeh temeh di lapangan terbang. Di imigresen, perlu bersedia untuk beratur agak lama. Setiap seorang mengambil masa hingga lima minit. Rupanya, mereka taip semula apa yang ada dalam slip kedatangan pelancong yang kita isi itu ke dalam sistem. Belum online ya rakan-rakan...

Di hadapan imigresen, ada money changer. Sila tukarkan USD anda ke Taka ya...USD100=70.100 Taka (ikut tukaran semasa), tapi...dia orang ni anggap angka 100 kat belakang tu tak wujud. Hanya 70 000 Taka sahaja diberikan.

Di lapangan terbang ini, kami disambut dengan hurungan nyamuk. Agak lama kami ternanti-nanti, tercari-cari dan tertunggu-tunggu orang datang jemput. Kami tak ambil teksi sebab pihak penganjur sediakan perkhidmatan tersebut dengan bayaran USD50. Ikutkan rasa, memang sangat mahal bila membandingkannya dengan nilai Taka. Bila dah ada di jalan, dah tak kesahpun lagi nilai tersebut kerana kami dipandu seorang yang tahu berbahasa Inggeris dan berpengetahuan juga. Banyak maklumat tempatan kami boleh dapat.

Keluar dari lapangan terbang, kejutan budaya terjadi kepada kami.