Anda Juga Mungkin Berkenan

Jumaat, 29 Oktober 2010

Bukit Jalil Gempita, Galas Tengah Panas: Aku Menjauh Bawa Diri

Bukit Jalil gempita dengan sorak sorai, jerit laung, semangat pula meluap-luap. Penyokong kedua-dua belah pihak, sama ada Kelantan atau Negeri Sembilan memang sangat berharap agar negeri masing-masing yang akan menjuarai perlawanan akhir Piala Malaysia. Walaupun timbul bantahan sebelum ini dengan kenaikan drastik harga tiket dari RM30 menjadi RM50, namun tiket tetap habis juga. itu harga rasmi di atas tiket. Harga tak rasmi?

Tahun lepas, tiket yang sepatutnya berharga RM30 melambung menjadi RM70. Andai tiket asal berharga RM50, agaknya, berapakah harga tidak rasmi yang tidak tertulis di atas tiket itu? Masihkah beza harnya lebih dua kali ganda juga?

Andai kalian tengah stress dan ingin menjerit sekuat hati tanpa dituduh meroyan atau kurang waras, maka Sabtu malam inilah waktu yang paling sesuai untuk lakukannya. Pergilah ke Stadium di Bukit Jalil. Jeritlah sekuat hati. Anda akan rasa lega selepas itu. Tak kesahlah anda nak sokong atau nak jerit untuk pasukan manapun...asalkan bungkal geram yang menyendal dalam dada berjaya dicampak keluar. Salah satu bentuk terapi tu...

Apa yang aku harapkan, kedua-dua pasukan akan bermain dengan baik. Bermain secara sihat. Kepada penyokong kedua-dua pasukan pula, tanamkanlah sikap kesukanan itu. Ciptalah sejarah pada tahun ini yang perlawanan akan berlangsung dalam suasana aman. Tanpa balingan botol air mineral, tanpa caci maki, tanpa pergaduhan, tanpa mercun juga.



Di Galas panasnya lain. Pertandingan pilihan raya dua penjuru antara BN dan PAS. Orang Galas, gunakanlah peluang ini sebaiknya. Undi ditangan anda. Usah mudah terpedaya dengan kata-kata manis. Tegakkan keadilan dan undilah calon yang anda yakini mampu bangunkan Gua Musang dengan ikhlas.

Jaga juga susila. Usahlah putus saudara semata-mata kerana pegangan politik yang berbeza. Usahlah berpecah belah. Syaitan sedang bertepuk sorak menyaksikan betapa ruginya umat Muhamad yang hidup bertunjangkan nafsu, berkiblatkan kuasa.

Biarpun Bukit Jalil memang tengah panas, gempita dengan tempik sorak...dan Galas telah hidup malamnya dengan pelbagai kempen, daku tiada di kedua-dua tempat itu. Aku berada di bumi yang lain. menjauh dari kepanasan suhu yang menyala-nyala itu. Menghindar dari segala kekalutan itu. Namun harapan, tetap juga inginkan Kelantan juarai Piala Malaysia 2010, biarpun aku tahu nasibnya belum kita tahu. Bukankah bola itu bulat, akan bergolek kemana sahaja dibawa. Keputusannya akan kita lihat malam nanti sama ada secasra langsung ataupun anda tenggelam dalam sorak jerit di tengah stadium.

Aku? Biarkan Bumi Merkah ini belajar menelaah rapuh serpih hati nan digumpal keronyok. Aku tiada lagi sudi untuk berteleku di sini, namun simpuh ini kulipat buat menelaah betapa biarpun bumimu tidak sudi menerima tapak kaki ini, aku tetap tahu berapa banyak yang perlu kau bayar.

Gomo kelate gomo!



Majulah sukan untuk negara! Ceeeewah!

Khamis, 28 Oktober 2010

Diskaun Tol Sempena Deepavali


Tol akan diberi diskaun lagi sempena musim perayaan Deepavali yang akan disambut pada awal bulan hadapan (5 November 2010). Diskaun sebanyak 20 peratus di luar waktu puncak ini sah pada 1hb November hingga 3 November 2010 dan 8hb November hingga 10 hb November 2010. Pastikan anda mengatur perjalanan dengan betul kerana diskaun berkenaan hanya antara jam 12 tengah malam hingga 6 pagi pada tarik berkenaan. Diskaun berkenaan dikecualikan di beberapa tol seperti Bukit Kayu Hitam dan beberapa plaza tol yang lain.


Jom lah kita pergi Deepavali ya...tol dah turun ni ;)

Raya Aidiladha nanti ada diskaun juga tak?

Pengundi Galas: Sila Ambil Perhatian!

Bro Joegrimjow (Its All about Journey) dah mengembara galas beg ke Galas sempena pilihanraya yang bakal berlangsung 4 November nanti. Sangat kagum dengannya. Sesiapa yang nak tahu suasana sebenar di Galas, silalah terjah blognya. Memang info terus dari Galas tanpa tapisan mana-mana pihak. Selamat berjuang Bro!

Entri ni aku tulis khusus ditujukan kepada semua pengundi pilihanraya kecil N45 Galas. Memandangkan musim pilihanraya ni bukannya selalu datang, semua orang memang tahulah penduduk tempatan akan terima durian runtuh. Sewa rumah akan melambung-lambung dalam masa 10 hari ini. Kedai makan bersusun orang masuk dengan harganya salah hari bulan boleh jadi lebih mahal dari sepinggan nasi di Bangi. Rezeki sekali sekala kepada penduduk tempatan...apa salahnyakan. Tapi...janganlah cekik darah sangat ya, sila bertimbang rasa sikit (macamlah aku nak berkampung kat sana musim pilihanraya ni. Aku berkampung kat tempat lainlah!)

Bila pilihanraya, banyak durian runtuh gugur tengah jalan. Hati-hati ya, karang tersepak duri...kaki jugak yang sakit. Apapun, setakat ini, penduduk Gua Musang dah dijanjikan dengan;

PM beritahu, Gua Musang bakal mendapat rumah PPRT setinggi 13 tingkat. Bakal siap 2013. InsyaAllah. Kalau ANUGERAHKAN aku satu pintu ok jugak apa. Tingkat 13 pun tak apa, walaupun ramai orang percaya nombor 13 bawa musibah (usah percaya kepada perkara-perkara yang boleh bawa anda ke arah syirik ya! Ingat tu!), bolehlah aku kuruskan badan kalau sehari dua tiga kali aku naik turun guna tangga. Dua bulan dah boleh kurus dan comel macam model.

TPM dah umumkan yang 200 unit rumah baru untuk orang asli akan disediakan. Mereka juga akan menerima lebih 100 ribu benih getah. Untung betul orang asli di Loging.

Kagumnya bila Gua Musang dah jadi "Kampung Wifi". Fuyoooooo canggih gitu. Bolehlah tompang sekaki ya...masa singgah Gua Musang balik kampung nanti, dapatlah aku merasa Wifi percuma. Guna secara berhemah ya...

Ok sekarang ni aku nak mintak tolong dengan orang Gua Musang. Mintak tolong sangat-sangat. Betul ni...tak main-main. Bukan April Fool!

Boleh tak mintak jalan raya di Gua Musang tu dinaiktarafkan dalam masa 10 hari ni? Seminggu selepas pilihanraya tu, dah sambut raya Haji...aku nak balik kampung. Kalau jalan hitam berminyak baru je siap tar...bolehlah berlumba berdesuppppppp je dengan jet peribadi. Kira boleh sampai ke Kuala Krai dalam masa 30 minit cukuplah. Bukannya nak bawak lajupun...berhemah di jalan raya. Ingatlah orang yang tersayang hu hu hu

Tolong ya...tolong! mintak tar je jalan tu, tapi kalau Datok Seri PM nak lebarkan jadi 4 lorong ka, 6 lorong ka...aku tak marah. Aku terima je dengan hati yang berat. Maklumlah, aku pun bukannya selalu balik. Membazir kalau buat jalan sampai 6 lorong, ye tak?

Bro Joe, sila bawa permintaan ini ke pihak yang benar di Galas ya...sila galas tanggungjawab ini. Mmmmmm tak pepasal bro Joe pulak kena pikul. Macamlah dia yang nak bertanding. Apapun, selamat mengundi ya orang Gua Musang. Aku berada di gua lain saat...Final Piala Malaysia Kelantan Lawan Negeri sembilan pun belum tentu aku boleh tengok waktu tu...huwaaaaaaaa stressnya.

Tak apa, bro Joe ada...dia cekap pasal updet blog.

PssssT: Bro Joe, ini satu pujian ya...bukan perli, sindir atau kawasan-kawasan yang sewaktu dengannya. Sila berbangga diri ;)

Kot la ada salah faham. Satu ketika dulu, pernah juga buat permintaan kat seseorang, tetapi dia faham saya kata "blog dia tak ada info", padahal saya kata "alangkah bagusnya kalau semua maklumat yang dia ada, letak kat blog, orang lain pun boleh guna sama". Orang kata, pisang usah berbuah dua kali walaupun best jugak kalau dapat goreng jjjjemput pisang ;)

Rabu, 27 Oktober 2010

Final Piala Malaysia: Ohhhhh Paul Tak Sempat Khabarkan Kelantan @ N9 Akan Menang

Usah percaya pada ramalan ya, tak pepasal boleh undang syirik. Lagi pelik kalau binatang yang tolong ramal. Mmmmm termasuk tukang ramal nasib juga ya, nasib dia pun belum tentu jangan nak gatai dok ramal nasib orang lain.

Hari ni, aku jumpa berita yang Paul si tukang ramal Piala Dunia nan terkenal itu dah mati. Aku tampalkan ajelah petikan dari berita tu kat sini ya...malas nak ulas panjangg-panjang.


FRANKFURT - Seekor sotong kurita, Paul di Jerman yang menyebabkan para peminat bola sepak di seluruh dunia terpegun kerana ketepatannya meramalkan beberapa keputusan bola sepak Piala Dunia 2010 mati semasa berumur dua setengah tahun semalam.

Menurut seorang jurucakap akuarium Sea Life yang menempatkan haiwan tersebut, Ariane Vieregge, sotong yang pernah meramalkan Sepanyol sebagai juara Piala Dunia 2010 di Afrika Selatan itu mati di dalam akuariumnya di bandar Oberhausen, barat Jerman pada waktu pagi.

Sotong itu kelihatan baik apabila diperiksa lewat kelmarin.

Namun, kata jurucakap itu, Paul gagal untuk meneruskan hidup dan ia mati akibat semula jadi.

"Kami semua mula menyayanginya dan akan merasai kehilangannya," kata pengurus akuarium itu, Stefan Porwoll dalam satu kenyataan.

Setakat ini, pihak pengurusan Sea Life masih belum memutuskan cara untuk memperingati penghuni yang paling terkenal dalam akuarium berkenaan.

Sotong itu pernah mendapat ancaman bunuh kerana ia meramalkan Argentina kalah kepada Jerman pada pusingan kedua kejohanan Piala Dunia 2010.

"Kami mungkin memutuskan untuk menyediakan kubur kecil buat Paul dalam pekarangan akuarium kami dan mendirikan satu 'makam' sederhana yang kekal," kata pengurus tersebut.

Sotong itu menjadi selebriti semasa kejohanan bola sepak Piala Dunia 2010 berlangsung pada Jun dan Julai lalu di Afrika Selatan.

Paul bersara daripada membuat ramalan selepas perlawanan menentukan juara Piala Dunia antara skuad bola sepak Sepanyol dengan Belanda.

Selepas perlawanan itu berakhir, sotong itu kembali dengan peranan asal dengan membuatkan kanak-kanak gembira apabila melihat gelagatnya di dalam akuarium.

Paul mendapat perhatian ramai apabila ia berjaya meramalkan dengan tepat tujuh perlawanan melibatkan skuad bola sepak Jerman dalam kejohanan Piala Dunia itu.

Sotong itu memulakan ramalannya dengan membuka penutup salah satu daripada dua kotak plastik yang mengandungi kupang dan bendera skuad yang berentap dalam pertandingan.

Antara ramalan yang dibuat oleh Paul ialah kemenangan Jerman ke atas pasukan Argentina dan kekalahan Jerman ke atas Serbia.

Sotong itu turut meramalkan kemenangan Jerman ke atas England dan kekalahan Jerman ke atas Sepanyol pada peringkat separuh akhir.

Selepas kemahiran meramalnya itu didedahkan, Paul telah dilantik menjadi duta mewakili England yang cuba menjadi tuan rumah kejohanan bola sepak Piala Dunia pada 2018.

Sotong itu dilahirkan di akuarium Weymouth Sea Life Centre, England pada 2008.

Kebolehan meramalkan itu kemudian menjadi ilham pemilik beberapa haiwan lain yang cuba membuktikan ia setanding dengan Paul.

Antara haiwan lain yang mengikut jejak langkah Paul ialah burung bayan di Singapura dan burung kakak tua Lorenzo di Hannover, Jerman. - Agensi


 

Gomo Kelate Gomo! Tak payah tunggu Paul ramal apa-apa ya...ramal nasib tu tak dibolehkan. Jadinya, sila main dengan penuh bersemangat ;)

PsssT: Kalau Paul ada, gamaknya dia akan bagi tau sape akan menang di Galas tak? ;)




Selasa, 26 Oktober 2010

Calon Dun Galas, Gua Musang dan Batu Sapi

Pilihanraya kecil N45 Dun Galas akan berlangsung pada 4 November 2010. Calon-calon yang akan bertanding adalah;

Dr. Zulkiflee Mohd (PAS)
Abdul Aziz Jusoh (BN)


Calon-calon P185 Batu Sapi adalah:


Ansari Abdullah (PKR)
Yong Teck Lee (SAPP)
Linda Tsen (BN-PBS).


Kempen pilihanraya sudah boleh dimulakan sehingga menjelang tarikh 4 November 2010.

Jadi orang Gua Musang, sila jalankan tanggungjawab anda sebaiknya ya...

PssssT: Gua Musang bakal mendapat flat 13 tingkat dibawah skim PPRT. Nak mohon satu boleh?
PsssT: 500 orang anggota polis ditempatkan di Gua Musang merangkumi unit udara, trafik dan peronda pada hari ini sempena penamaan calon. Kalau berpolitik dengan aman kan lagi best...politik politik jugak, silaturrahim tetap kena jaga ;)

Isnin, 25 Oktober 2010

Berdiri Di Atas Bahu Gergasi


Ini antara impian yang tak mungkin tercapai. Tak mungkin? Mana tahu tak mungkin?
Ok…anggap sahaja tak mungkin, kecuali aku masuk dalam perigi Magika (kena mintak dengan Edry ni…Fimie, sila temankan!)

Tapi…mana kita tahu andai impian tu tercapai. Ohhh biarlah aku berterus terang sahaja. Aku memang nak sangat-sangat untuk Berdiri Di Atas Bahu Gergasi ini…nak ukur berapa kekar bahunya. Berapa lebar bahunya. Berapa besar kepalanya. Berapa tinggi dia…

Kalau dia tinggi, dah tentu aku lebih tinggi lagi dari dia sebab aku Berdiri Di Atas Bahu Gergasi. Bolehlah tengok pemandangan indah ;)

Jommm, sama-sama tengok macam mana gayanya aku bila begitu…
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.


Jangan marah aku ya…marahlah Inche Google tu…hu hu hu

Doa Cari Jodoh?

Tetiba je aku terjumpa orang terjah blog ni sebab mencari doa cari jodoh.
Doa cari jodoh? Hati siapakah yang sedang berdoa itu?



Mmmmm macam mana ya doa untuk dapat jodoh tu? Dapat jodoh ke, cepat dapat jodoh? Atau, adakah dia jodoh yang betul?

Apa-apa je lah labu! Doa ni tak semestinya dalam bahasa Arab yang kita tak faham sepatah harampun (itu akulah...tak lah sepatah harampun tak faham, tapi tak berapa banyak patah yang faham berbanding yang tak faham langsung). Bukankah Allah itu Maha Mengetahui? Berdoalah dalam bahasa yang kita faham. Penghayatan untuk berdoa tu pun lebih tinggi. Betul tak?

Betul tak betul pun, itulah yang aku buat. Alhamdulillah, banyak doa aku termakbul berbanding yang tidak diterima. Hanya, perlu ikhlas dan yakin sahaja.

Selamat berdoa. Moga-moga cepat jodohnya. Tolong doa untuk aku sekali ya ;)

Edit : Atas permintaan, untuk doa cari jodoh, boleh klik entri ni Doa Cari Jodoh





 

Jumaat, 22 Oktober 2010

Adik-beradik Berebut Saluran TV, Seorang Terbunuh

Berita TV1 jam 5 petang tadi melaporkan bahawa seorang pelajar tingkatan 2 telah terbunuh kerana dibaling dengan kaca tingkap oleh kakak sulungnya yang berusia 16 tahun. Mangsa bergaduh dengan adik bongsunya berusia 5 tahun kerana berebutkan saluran TV. Kejadian berlaku di rumah mereka di Balok Baru, Kuantan malam semalam. Ketika kejadian, dipercayai kedua ibu bapa mereka tiada di rumah.

Kita tengok berita selanjutnya dalam Berita Utama malam ni ya...

Ohhhh Aku Nak Berendam Air Suam!

Cik Bintang sms petang tadi. Sangat letih kerja. Lenguh betis dan pinggang kerana berdiri lama. Aku nak cadangkan agar dia berendam dalam air suam, dalam tab mandi.

Agak-agaknya, tab mandi yang mana satu best untuk berendam?

Kalau tak ada pilihan, boleh aje yang macam ni...


Opssssss! Sangat tak sesuaiiiii! Macam jepun punya je hu hu hu

Mandi Sauna bolehlah kalau macam ni

Simple je...macam sink je. Siap ada rak buku lagi tu. Tak pasal-pasal buku boleh basah atau jatuh dalam buih sabun.

Walaupun nampak macam digabungkan dengan kayu...yang ni bukan pilihan aku. Bagi FREE aku amik hu hu hu

Mak aihhh! Macam buaian pulak. Ok jugak...sambil nyanyi lagu “pohon beringinnnnnn ...la la la” huh! Tak boleh jadi bawang putih bawang merah pun ;)

Hu hu hu hu macam zaman batu pulak tapi...nampak klasik. Sesuai kalau rumah tema nusantara atau bali.

La la la comel je kan macam ni

Waaaa bulat tu. Macam kolam renang lah pulak! Nasib baik kecil...


Alamak! Bentuknya tu sesuai untuk rehat lama-lama dalam bilik air kan? Mmmmm transperan la pulak

Yang ni pun transperan...muat lebih banyak air.

Mana satu nak pilih ni? Tolong pilih boleh? Hu hu hu ...beria je nak pilih, macamlah ada benda alah ni kat rumah. Baldi adalah! Huh!

Rabu, 20 Oktober 2010

Kala Taufan Megi Menuju Selatan China, Dada Bagai Dibadai

Aku jumpa artikel Taufan Megi Mula Tuju Selatan China semasa cari maklumat tentang taufan ini. Walaupun cerita ini dah basi, tetapi baru sahaja bermula untuk aku. Zaman serba cepat ni pun aku masih tertinggal kat belakang lagi kan. Ish! Ish! Ish! Baca je lah dulu apa yang Berita Harian tulis tu...

CAUAYAN, Filipina: Taufan Megi yang melanda utara Filipina meragut 10 nyawa apabila ia membawa hujan lebat di Manila semalam sebelum bergerak ke lautan serta menuju ke selatan China.

Taufan Megi mula melanda Filipina dengan kelajuan angin 225 kilometer sejam sejak kelmarin, pada mulanya tidak banyak menyebabkan kerosakan atau kemalangan nyawa berikutan ia melanda kawasan yang tidak banyak penduduk. Bagaimanapun keadaan berubah semalam selepas ia menuju ke kawasan lebih padat penduduk.

Selepas ia meniup keluar ke laut China Selatan semalam, Megi bertambah reda dengan kelajuan angin 175 kilometer sejam. Bagaimanapun ia dijangka kuat semula apabila membadai selatan China esok.

Pihak berkuasa China sudah memindahkan 140,000 penduduk dari kawasan pantai di wilayah selatan.

Ribut itu juga dijangka melanda Vietnam yang sebelum ini mengalami banjir yang meragut 41 nyawa.

Wilayah Isabela di tenggara Filipina adalah kawasan paling teruk dilanda Megi di republik berkenaan.

Seramai 8,000 penduduk yang tinggal di kawasan yang terjejas teruk dipindahkan ke bangunan lebih kukuh seperti sekolah, gereja dan dewan orang ramai. – AP

Taufan Megi mengubah arah

Letaknya tempat nama Nanning di China

Close up sikit...

Megi membawa angin selaju 225 kilometer sejam (kmj) hingga 260 kmj ketika mendarat di Teluk Palanan tengahari semalam di wilayah Isabela dan dilaporkan mula reda apabila merentasi pergunungan di utara Filipina, Luzon. Namun kini, dia mengganas di Vietnam dan Selatan China pula.

Keganasannya itu buatkan hati berdebar-debar. Agaknya taufan ini akan menurun kelajuan dan berhenti di mana ya? Masihkah dia akan menjajah hingga ke Nanning yang letaknya di Guangxi? Kenapa pula aku nak risau sebegitu sekali hingga perlu tanya Inche Google, meneliti tiap inci bumi China nan luas itu?

Nanning, letaknya di Guangxi, China. Kalau tengok jaraknya dengan Qinzhou sejauh 128 km. Aku tak tahu jaraknya dengan laut berapa ratus km, hanya ukur jarak antara kedua-dua bandar ini sahaja. Dan perjalanan antara Nanning dan Qinzhou itu memerlukan masa selama 1 jam 39 minit jika berkereta, 2 jam 44 minit jika berkeretapi atau 1 hari 1 jam jika berjalan kaki (menurut kiraan Inche Google. Namun, aku memang tak percaya langsung. Tak tipu! Memang aku tak percaya!).

Untuk jarak sejauh itu, masihkah Megi akan mengganas dan memusnahkan harta benda? Meragut nyawa dan membawa petaka?

Tanpa capaian internet, tanpa talian telefon yang baik sebagai komunikasi, dunia jadi terlalu sempit. Apalah yang boleh diharapkan dari kejauhan ini. Maaf, Inche Google tak mampu nak kira jarak antara Nanning dan Kuala Lumpur. Tenggelam tengah laut kot jumlah kilometer itu hu hu hu


Psttttt: Aku sentiasa doa dan harap Cik Bintang sentiasa selamat di Nanning. Moga-moga kembali dengan selamat nanti.

Pssttt: Kata Cik Bintang, FB, twitter, blogspot kena band di China. Hanya laman-laman dot com, dot my dan domain sendiri yang lain sahaja boleh akses. Walau bagaimanapun, kiranya kita roaming, akses dibenarkan. Mmmmmm depa mesti ada sebab yang tersendiri. Cuba bayangkan kalau kat sini pun macam tu juga...gelitalah dunia maya ya hu hu hu

Psssst: Jom tengok siaran langsung bola sepak Separuh Akhir Piala malaysia. Kelantan lwn Kedah dan Johor FC lwn Negeri Sembilan di TV1 ;)


KEMASKINI

Berita Harian hari ini (21/10/2010) menyatakan Sekurang- kurangnya 160,000 orang di selatan China dipindahkan hari ini ketika taufan Megi, taufan terkuat membadai rantau Asia dalam tempoh beberapa tahun, dengan membawa ancaman kemusnahan. Lebih 150,000 penduduk wilayah Fujian di tenggara China dipindahkan dan berpuluh-puluh ribu bot nelayan diarah pulang ke pelabuhan, lapor agensi berita Xinhua yang memetik kenyataan pihak berkuasa kawasan banjir. Sekurang-kurangnya 10,000 penduduk wilayah Guangdong terletak bersebelahan turut dipindahkan, selepas ramalan kaji cuaca menjangka taufan itu akan tiba di sepanjang pantai selatan China lewat esok atau pagi Sabtu ini.


Guangdong- Nanning = 583 km
Beihai (bandar pinggir pantai) - Nanning= 228 km

Dengan jarak sejauh itu, masihkah Megi akan sampai dengan ganas di Nanning?

Angelina Jolie Dah Bertudung, Anda Bila Lagi?

Angelina Jolie masa ke Pakistan semasa bencana banjir tempoh hari mengenakan busana muslimah. Semua pasti tahu yang beliau bukannya Islam, tetapi bila ke negara Islam seperti Pakistan ini, ternyata dia begitu menghormati masyarakat tempatan. Kena tabik spring toing toing toing kat artis antarabangsa ini.


Sebenarnya, siapa yang musnahkan agama Islam kita itu? Bila orang bukan Islam tidak hormati agama kita, siapa yang salah sebenarnya? Mereka sepenuhnya?


Mereka itu belum dan tidak mendapat hidayah Allah lagi. Kalaupun berlaku durjana dengan Islam yang kita cintai ini, paling kurang masih lagi ada kemaafan. Bagaimana dengan kita? Sudahkah kita berjuang untuk melindungi agama suci kita itu?


Tak perlulah sampai berperang angkat M-16 baru dikatakan berjuang menegakkan kalimah Allah. Tak perlulah sampai bersepai kena bom baru dikatakan sahid fisabilillah. Orang kata, kalau tak mampu angkat senjata, cubalah angkat pena. Sekalipun pena itu sangat ringan, namun calitannya mampu membunuh ramai jiwa. Mampu meruntuhkan banyak empayar. Namun, kalau yang anda tulis itu hanyalah cerita porno, dah pasti sahamnya juga akan diterima pada hari kemudian.

Pernah pergi Aceh tak? Ni bukan entri nak promosi yang aku pernah ke aceh. Kiranya anda belum berkesempatan ke sana, kat blog ini aku pernah berkongsi pengalaman ke sana. Beberapa entri telah ceritakan tentang pengalaman kembara berkenaan yang boleh di baca di entri Berpetualang di Bumi Ulamak, Apabila Bulatan Mempunyai Nilai Seni, Berpetualang ke Aceh: Satu Catatan Kembara, Di Makam Mu Daku Takafur, Makan Besar di Aceh, Keindahan Masjid di Aceh, Setelah 6 tahun dibadai tsunami, dan Unik dan Tersendiri.

Itu jelajah kali pertama aku ke sana. Jelajah kali kedua boleh dibaca di entri-entri berikut iaitu Aku Datang Lagi Aceh, Minda Terbuai Hati Tersayat, Ketika Toleh Ke Belakang Tinggal Hanya Kenangan dan Maulid Akbar di banda Aceh.

Entri ini bukan nak cerita tentang semua perkara yang aku tulis sepanjang berkelana di bumi Aceh. Namun, aku nak sentuh tentang pelancong-pelancong asing (Barat) yang datang ke Aceh. Mereka ini mengenakan busana yang sopan termasuk mengenakan selendang di kepala. Kenapa? Kerana mereka tahu, Aceh punya undang-undang Islam yang ketat dan tersendiri. Dan mereka, menghormatinya.


Usah terlalu mudah salahkan orang lain andai mereka tidak menghormati keyakinan kita kerana, kita sendiri telah serlahkan betapa tidak yakinnya kita. Kalau mereka sanggup bertudung litup dan menghormati agama kita, bagaimana pula dengan kita sendiri? Mengapa masih ramai yang telanjang di merata tempat awam? Mengapa masih sangat ramai menampakkan fesyen rambut Joe Jambul bila bertudung? Mengapa masih ramai yang tidak bertudung sedangkan di Malaysia ini, tersangat banyaknya dijual tudung.

Malas lah nak jawab, karang jadi isu sensitif pulak. Maklumlah, orang Malaysia ni semuanya sensitif-sensitif belaka. Pantang sentuh sikit, latah mengalahkan tok nenek tu...bukannya nak fikir dulu sebelum keluarkan fatwa. Ampunkan daku ya...tetiba je teringat fatwa yang dikeluarkan kat TV oleh seorang bini menteri bahawa “bertudung tu tak wajib” hanya sebab dia tak bertudung? Entahlah labuuuuu...sendiri mau ingat!

Kalau si Jolie ini boleh hormat agama kita, bagaimana pula dengan kita? Bagaimana nak dijelaskan kepada orang bukan Islam bila mereka melihat video ini?



Sumber gambar: Google.
Sumber video: Youtube.
Pssstttt: Perlu ke aku tampal cara perempuan beragama Islam Malaysia berpakaian? Google sendiri lah ye ;)

Isnin, 18 Oktober 2010

Kala Hati Berlagu Puisi

Panggung RTM tayangkan drama Qalbu pada Rabu raya ke 7 yang dah berbulan-bulan lepas itu. Memang sangat sesuai dengan harinya; Hari Malaysia. Apa yang menarik hatiku adalah lagu puisi yang sering diulang-ulang sama ada bersama dengan suara garau penyanyinya, ataupun hanya melodi. Sangat membuai rasa;

Art Fazil - Merindu Kepastian

Andai kau menjadi pelangi
Biar ku jadi awannya
Agar kita selalu bersama

Andai kau menjadi sang duyung
Biar ku jadi karangnya
Agar kita sentiasa bersua

Andai kau menjadi merpati
Biar ku menjadi sang bayu
Agar kita sering bertemu

Andai kau menjadi puisi
Biar ku jadi melodi
Bersama kita menyanyi

Andai ku menjadi rembulan
Sudikah kau menjadi kejora
Hingga pagi nanti

Andai esok aku menjadi tanah
Sudikah engkau menjadi bunga
Menghiasi dadaku




Paling aku suka rangkapnya yang terakhir; Andai esok aku menjadi tanah, Sudikah engkau menjadi bunga...Menghiasi dadaku?

Ada tak sesiapa yang sudi hingga tahap itu? Jangan sudi cakap je...janji degug degag ngalahkan halilintar, bila aku tak cukup tanah nak isi dalam pasu bunga...dah pun merungut hu hu hu

Ahad, 17 Oktober 2010

Aku Tak Selera Pandang Muka Kau!


Fuyooooo tulah dialog Chinta bila Fakri yang keluar dari penjara kata “Berapa perlu aku bayar untuk tidur dengan kau?”

Ada masa aku memang tak faham dengan sesetengah manusia. Selalu sahaja anggap duit boleh beli segala-galanya termasuk cinta. Ada duit juta-juta lemon, akan bahagiakah kita? Kalau bagi aku? Ohhhhh mestilah gembira. Paling lama pun gembiranya sebulan dua sahaja. Nafsu aku dengan duit ni bukan calang-calang. Bukannya beli lipstik, kasut, beg dan pakaian berjenama tapi...beli kereta spot, istana, ladang seluas UPM, kapal layar, siap dengan jet persendirian lagi. Huh! Itu memang impian orang yang tak ada apa kan? Dalam masa tak sampai sebulan aku mampu habiskan juta-juta dan billion-billion. Takat beli pakaian berjenama ni apalah sangat hu huhu

Fakri: Kau telah bersumpah, hanya aku sahaja dalam hidupmu... Dan, aku berjanji...kau akan jadi milikku dunia akhirat.

Aku memang tak boleh terima dialog karat ni. Dialog ini macam datangnya dari seorang yang suci, berpegang teguh dengan hidayah Allah, sedangkan dia seorang perogol (bersiri? banyak kali juga dia merogol dalam drama ni). Dah masuk penjara, bila keluar, makin menjadi-jadi pulak tocang dia. Bukannya nak insaf...Fuhhhh boleh tukar lain tak dialog tu? Hakikatnya, agak ramai juga orang tak sedar diri sebegini di alam nyata. Jadi...walaupun geram, terpaksalah juga kita terima realiti sebegitu.

Chinta: Aku tak boleh terima kau hari ini, bukan sebab apa yang aku ada hari ini...tetapi apa yang telah kau buat dulu.

Daku memahaminya, Chinta. Hatimu cukup terluka. Namun, usahlah salahkan takdir. Usah salahkan ujian Allah untuk benarkan hal-hal haram jadi halal. Semua yang berlaku itu, bukankah takdir? Bukankah ujian? Bermakna, Allah sedang mengujimu. Bermakna Allah sedang sayangimu. Dan kau, hingga ke episod hari ini telah gagal. Gagal menepis ujian itu. Gagal untuk bersabar dan menerima ketentuan takdir itu. Aku harap, dikau akan lebih tabah dan sedari tentangnya kemudian nanti. Akhirnya, kembali ke jalan yang diredhai jua...emosilah pulak aku ni!

Body Guard: Apa pulak cemburu. Orang muda macam kau je yang cemburu buta. Orang tua ni lain, tambah lagi orang kaya macam dia.

Sebab inilah kot ramai perempuan muda sekarang suka lelaki yang lebih tua opsssss...lelaki lebih matang. Mereka lebih matang, sabar dan...memahami. Opssssst! Ada duit juga. Tahan je dengan kerenah kekasih mudanya tu kan? Mmmmmm ada lelaki matang masih solo yang kaya raya baca blog ni tak? Nak isi borang permohonanlah! hu hu hu.

Chinta: Jalan hidup kau, engkau yang pilih. Masa depan kau tak ada kena mengena dengan aku!

Yup! Kenapa perlu salahkan orang lain dengan jalan yang kita pilih sendiri? Dah kita yang pilih jalan hidup sebegitu, mahu disalahkan siapa andai terkandas dalam duri? Ceeewah! Jiwang gila punya bahasa. Entah belajar dari mana tah hu hu hu usah terpedaya dengan ayat jiwang sebegitu ya...

Aku tengok drama bersiri Chinta di TV3 ni sekali sekala sahaja. Bukannya selalu. Bukannya peminat tegar. Namun, aku sangat tertarik dengan dialog yang diucapkan. Penuh dengan makna. Sarat dengan iktibar. Setiap patah perkataan yang dituturkan, jarang benar sia-sia atau bersifat membazir yang buang masa penonton untuk tengok.

Walaupun pelakon utamanya Fasha Sandha yang tak pernah aku minatpun untuk tengok sebab lakonan dia sama sahaja kat mana-manapun, tetapi kemunculannya sebagai gadis kampung yang bersopan santun dan mempunyai pegangan agama memang agak lain sikit. Dia bertudung awalnya, nampak manis dan sopan. Bila dia dah ke bandar dan jadi pelacur kelas atasan, aku tak berapa ada peluang untuk tengok kerana kesuntukan waktu. Selalu sahaja terbabas menontonnya.

Sekiranya watak Chinta ini dibawa Tizz Zaqyah ka, Jue Aziz ka, Ayu Raudah ka...akan lain pula versinya kan. Mmmmmm dah malas nak komen lagi dah...makin panjang pulak kang. Tengok ajelah drama Chinta setiap Isnin hingga Jumaat (?) ada tak ari Jumaat?, hingga Khamis ajelah... jam 6.30 petang hingga 7.30 malam di TV3. Nampak sangat jarang tengok kan?

Jumaat, 15 Oktober 2010

Bajet 2011: Banyak Tak Bonus Untuk Penjawat Awam?

Sepanjang hari ni, aku berlari-lari anak arnab kat HUKM. Sejak jam sepuluh pagi lagi. Dah jadi staf UKM, rugilah pulak kalau melepaskan peluang mendapat perkhidmatan canggih di hospital ternama sebegini kan? Untuk staf, kami ada klinik warga yang tersendiri di hospital ini. Terletak di tingkat satu bangunan utama, khas untuk kakitangan dan keluarga sahaja. Jadinya, tak payahlah berebut dengan orang awam yang lain. Itu kalau rawatan biasa sahaja, tetapi kalau perlu buat macam-macam ujian tu, kena juga ke tempat berkenaan dan ambil nombor macam orang lain.

Macam biasa, kerja aku di HUKM setiap Jumaat akan tamat jam 6 petang. Jadinya, ucapan penuh Perdana Menteri yang bentangkan belanjawan tahun 2011 aku tak boleh ikuti. Jadinya, nak juga aku tahu PM kita bagi aku bonus berapa bulan? Dapat tak 6 bulan macam aku mintak tu? Hu hu hu dah ada orang gelak sampai guling-guling masuk longkang ke?

Belanjawan 2011 telah meringankan beban penjawat awam untuk menampung persediaan persekolahan anak-anak, sejumlah RM500 diberikan kepada gred 54 dan ke bawah. Aku dapat tak? Aku pun tengah sekolah lagi ni. Masih berhutang yuran hampir RM900. Sementara kadar bantuan jenazah dinaikkan kepada RM 3 ribu berbanding RM1 ribu sebelum ini. Mmmmm kena mati tahun depanlah ya untuk dapat kemudahan tu.

Malas nak ulas panjang-panjang, sesiapa yang nak baca ucapan tersebut secara keseluruhan, bolehlah download Ucapan Belanjawan Negara 2011...nanti boleh menelaah sepanjang malam ni.

Orang kata, kalau nak kaya usah jadi penjawat awam. Kerja sampai pencenpun tak juga kaya. Kalau anda jumpa penjawat awam yang kaya hanya kerana kerja dengan kerajaan (tanpa buat bisnes lain), maknanya ada sesuatu yang tak kena.

Pendapat itu memang sangat benar. Kawan-kawan aku yang bukan kerja kerajaan, dah jadi bos di merata-rata syarikat. Ada kereta besar, rumah besar...bini @ laki juga dah besar hu huh u jangan marah aku ya...sedangkan aku masih juga begini (badan dah mula nak jadi besar hu hu hu). Namun, aku tahu apa yang aku nak. Aku suka kerja aku (buat masa ini) walaupun cabaran tetap ada. Aku tak perlu pangkat yang besar dan jadi bos, aku tak inginpun. Aku hanya nak gaji je jadi BESAR dengan kerja ikut suka aku. Jadi mak cik tukang cucipun aku tak kesah. Hu hu hu ...Boleh gitu?

Selagi aku suka dengan kerja aku, walaupun kena sihir berkali-kali, aku masih lagi tetap di sini. Kalau suatu hari nanti aku tiada lagi di sini, bermakna...apa yang buatkan aku suka berada di sini sudah tidak ada lagi. Dari aku kerja tanpa hati, baiklah aku cabut lari kan? Tak lah penat aku nak kena jawab bila malaikat bertanya nanti: kenapa kau keja jugak kalau tak suka? Kan kau buat tak sepenuh hati! Baik jawab dengan jawapan yang mantap sebelum kena pelangkung dengan tukul besi ni! Itu hanya imaginasi aku yang melampaui batas kemanusiaan, usah percaya!

Apapun perancangan yang dah dibuat, aku hanya harapkan agar negara kita semakin maju dan makmur. Hak-hak orang Melayu sentiasa terjaga. Keamanan terpelihara sentiasa. Usahlah salah guna kuasa yang kemudiannya akan kita kesali kemudian dekad. Akan bagaimana nanti perlu kita terangkan kepada anak cucu bila mereka salahkan kita kerana gadai negara sendiri, sebagaimana kita menyesali tok nenek kita pada zaman kesultanan Melaka dahulu.

Rabu, 13 Oktober 2010

4 di Dakwa Kes Pembunuhan Datuk Sosilawati Lawiya

Empat orang sudah didakwa kes pembunuhan ngeri yang berlaku kepada Sosilawati Lawiya, pemandu peribadinya, Kamaruddin Shamsuddin, pegawai bank CIMB cawangan Kampung Baru, Kuala Lumpur, Noorhisham Mohammad, dan peguam peribadi, Ahmad Kamil Abd Karim pada 30 Ogos 2010 lalu. Sebulan kita tunggu. Bila akhirnya kes ini dibawa ke mahkamah, bukan sahaja keluarga mangsa rasa lega, kita rakyat Malaysia pun rasa lega juga. Moga-moga keadilan dapat ditegakkan.


Patmanaban didakwa dengan 4 pendakwaan iaitu;

1. Bunuh Datok Sosilawati Lawiya

2. Bunuh Kamaruddin Shamsuddin

3. Bunuh Noorhisham Mohammad

4. Bunuh Ahmad Kamil Abd Karim


Tiada pengakuan direkodkan. Jika sabit kesalahan, hukuman mati mandatori akan dijatuhkan.
Hari ini juga Surinderen dibebaskan.

Sama-samalah kita berdoa moga kes ini dapat diselesaikan dengan cepat. Orang yang bersalah dijatuhkan hukuman setimpal dengan kekejaman dengan apa yang dah dia buat. Moga-moga juga, kes ini menjadi iktibar kepada orang lain.

Kes ini membuktikan yang polis Malaysia juga sangat cekap. Sila kekalkan kecekapan sebegitu dalam kes yang lain juga ya ...

Baling Obama Supaya Baca Buku Yang Dia Tulis. Dia Tu Siapa?

Tinggi betul adab sopan depa ni ya...nak suruh Obama baca buku tulisannya, maka...baling je Obama. Macam Bush kena baling dengan kasut dulu tu.

Bezanya, pembaling kasut Bush dahulu adalah orang yang tak suka dia. Yang baling Obama dengan objek yang tidak diketahui dengan jelas ni adalah penyokongnya sendiri. Motifnya: nak mintak Obama baca buku tulisannya. Aku pun tertanya-tanya juga, bagus sangat ke buku yang ditulisnya itu?

Kalau nak mintak orang baca buku dia pun sampai tahap baling dan malukan bakal pembaca di khalayak ramai, agak-agaknya apa yang dia tulis? Tentang kesopanan dan kesusilaan tak? Ke pasal bagaimana nak jadikan acara baling membaling ni sebagai budaya tahap tinggi?

Manusia memang pelik. Aku pun dah jadi pelik sebab suka tulis benda-benda yang pelik begini. Namun, benda-benda aneh dan pelik inilah yang sering orang nak tahu. Yang sering orang nak buat. Lepas ni, aku tak akan pelik kalau dia tu masuk dalam. Bolehlah dia tulis buku banyak-banyak kan?

Aku nak juga Duli Yang Maha Mulia Tuanku Permaisuri Agung baca blog ni, nak kena baling apa ya?

Psssst: Kalau ada orang sudi baling aku tu...balinglah dengan cakelat ka, intan berlian ka, jongkong emas ka...aku sudi terima hu hu hu

Selasa, 12 Oktober 2010

Mi Goreng IndoMie di Malaysia Selamat? {{{{TERKINI}}}}


Ini berita tak berapa nak baik untuk penggemar makanan segera bersifat me magi ni...produk yang terlibat adalah indoMie keluaran Indonesia. Penggemar makanan segera ni mesti tak senang duduk sekejab.

Di Taiwan, Indomie keluaran Indonesia telah ditarik balik dari pasaran kerana dipercayai mengandungi bahan yang tidak selamat dimakan. Masih boleh makan, tapi untuk jangka panjang ada kesan sampingan termasuk kanser.

Di Malaysia, keputusan masih belum kita tahu lagi kerana Tan Sri Liaw Tiong Lai, Menteri Kesihatan baru arahkan agar sampel yang berada di pasaran diuji. Jadi, kita kena tunggulah apa keputusannya nanti. Kepada peminat tegar makanan segera, usahlah latah ya. Kita tunggu dulu...

Aku tak terima kesannya langsung sebab dalam lima tahun, nak makan sebungkus pun susah. Bukan “menggak”, “manggak” ataupun “menta” tapi tak boleh makan. Pernah cuba beberapa kali untuk menikmati makanan segera sebegini, namunnya mendapat kesan yang juga segera.

Kali pertama makan, terus aku muntah. Kali kedua makan dapat migrin walaupun belum sempat habis menyudu di mangkuk. Dan kali ke tiganya, aku mendapat cirit birit. Ohhhh sungguh menderita! Jadinya, menggak tak pun, ia bukan makanan pilihanku.

Lama tak kena tunggu keputusan ujian tu?

Pssttttt: Aku ada beberapa orang kawan yang sangat suka dengan makanan segera seangkatan dengan Indomie ni...

Kemaskini 13/10/2010:
Kementerian Kesihatan telah mengesahkan bahawa Indomie yang berada di pasaran Malaysia selamat untuk dimakan. Selamat ya...sila sambung makan Indomie semula ;)

Baget 2011: Bonus Lagi Untuk Kakitangan Awam?

Buget 2011 akan dibentangkan di Parlimen hujung minggu ini oleh Perdana Menteri kita yang hensem itu (tahu kan kenapa puji dia hari ni? Sila umumkan bonus setengah tahun kepada penjawat awam la la la).

Maklumat tentang pembentangan belanjawan 2011 seperti berikut;

Hari: Jumaat
Tarikh: 15 Oktober 2011
Masa: 3 petang
Secara langsung di TV3

Jom ramai-ramai serbu TV! Hu hu hu aku kat HUKM masa tu, jadinya...sila kemaskini blog anda untuk aku serbu malamnya.

Ahad, 10 Oktober 2010

Selamat Pengantin Baru Dato’ Angkasawan

Pasangan raja sehari Dato’ Sheikh Muszaphar Shukor dan Datin Dr. Halina Yunos pun dah selamat mendirikan masjid mereka. Doa-doakan sahaja perkahwinan itu kekal abadi hingga syurga. Aku tampal ajelah gambar mereka yang aku petik dari mstar, yang sangat comel ini.


Sangat kagumlah dengan angkasawan Sweden yang jadi hensem bila berbaju melayu tu... ;)

Beberapa saat sebelum lintas langsung ke PICC sempena perkahwinan kayangan Dato’ Sheikh Muszaphar Shukor dan Datin Dr. Halina Yunos, hati terkedu seketika dengan kemalangan 2 buah bas, 1 van dan 3 buah kereta di lebuh raya Utara Selatan. Salah sebuah bas berkenaan dipercayai milik Jabatan Kebajikan Masyarakat. Bila terpa ke blog ondscene, hanya maklumat awal sahaja dipaparkan.

Harapnya apa yang berlaku di lebuhraya sana dapat segera diselesaikan. Moga-moga ramai yang membantu. Moga-moga mangsa yang cedera segera mendapat rawatan.

pstttt: rancang nak tidur awal, namun macam ubah fikiran pula. Kena tunggu berita jam 12 tengah malam nanti.

Sabtu, 9 Oktober 2010

Saya sedang Hangat Bercinta!

Aku: Tak serbu Putrajaya ke esok?
Dia: Kenapa? Ada apa kat Putrajaya.
Aku: Dato’ Angkasawan sanding ala-ala kat bintang di PICC
Dia: Maaflah...tak tahu. Saya sibuk sikit sekarang ni, tak sempat nak pikir pasal orang lain.

Opssssss! Ayat di atas telah diubahsuai untuk entri ini, tetapi antara yang ada dalam dialog di atas adalah ayat yang menjadi tajuk utama hu hu hu . Ya, dia memang sangat sibuk sekarang. Jadi, ampunkahlah dia kalau tak tahupun tentang perkahwinan popular Dato’ Sheikh Muszaphar Shukor Al-masri yang sangat disukai ramai itu. Jangan rasa hati ya, Dato’...walaupun berderet angkasawan akan mendarat di PICC esok dengan serbuan paparazzi seluruh dunia, ada orang yang tinggal di Bangi tak tahu pun. Alahai...

Jadinya para blogger, usah terlalu memburu berita perkahwinan gemilang ini hu hu hu aku masih lagi terkedu sebenarnya ni.

Kepada semua rakyat Malaysia yang nak serbu PICC esok, sila datang awal ya. Kesesakan dijangka hingga ke lebuh raya...jadi, silalah guna jalan tikus. Bangi dah tentu akan terima limpahan pengunjung. Aku sendiri tak pasti akan tambah lagi kesesakan berkenaan (rasanya landing depan TV3 lebih best kot, boleh makan kacang putih sambil golek-golek, melainkan...ada paparazzi nak ajak aku ikut serta sebab...aku sangat teruja untuk saksikan suasana sesak itu). Dah kelaparan serbu Putrajaya, sila berkunjung ke bangi untuk isi perut pula. Mmmmm entah kenapalah aku nak promote bangi hari ni...ish! ish! Ish!

Kalau keliling Bangi hari ini, anda akan ketemu beberapa kain rentang sudah dipasang di beberapa persimpangan utama yang mengalu-alukan kedatangan para astronaut dunia yang akan menggunakan persalinan melayu. Ohhhh sangat teruja nak tengok orang putih ni pakai baju melayu...

Kain rentang paling besar dipasang di PKNS.

Aku pun rasa bangga juga nak terima kedatangan para angkasawan dunia ni walaupun mereka hanya melintas Bangi sahaja. Itupun kalau lintas!

Jumaat, 8 Oktober 2010

Persandingan Kayangan: Bila Malaysia menjadi Lokasi Angkasawan Mendarat

Ampunkanlah daku dengan tajuk yang ekstrem ini. Entri ini hanya kisah picisan tentang Angkasawan pertama negara, Dato’ Sheikh Muszaphar Shukor Al-masri yang popular dan menjadi idaman Malaya itu.

Aku pernah jumpa jejaka hensem ni secara life, berbual sepatah dua kata. Puri Pujangga, UKM jadi saksi.

Dia lebih hensem dalam gambar dan di kaca tv berbanding live (dari kaca mata aku yang rabun ini), tetapi ketinggiannya itu aku memang kagum. Dan dia, memang boleh jadi duta kepada apa-apa sahaja kerana seni komunikasinya sangat baik. Mantap. Sentiasa bersedia.

Berada bersamanya, kita tak diabaikan biar siapapun kita. Biar sekecil manapun kita. Biar tak punya apa-apapun kita (masa terserempak dengan dia, aku makan tengahari dengan kita orang punya Timbalan pengarah. Tak pastilah pulak kalau hanya aku sahaja...masihkah dia begitu? Yang pasti, dia pun bukannya kenal kita orang punya timbalan pengarah tu pun hu hu hu jangan rasa hati ya Madam Ungku).

Dia memang hak milik masyarakat. Dan, dia sudah bersedia untuk itu. Walaupun sering akan disapa, ditahan dan diserbu dengan pelbagai kerenah, dia tetap jua dengan senyum hensemnya itu. Tak percaya? Tengok je senyum chumilnya kat sini...



Tergamam dengan kechumilannya yang mesra bagai dah kenal berpuluh tahun itu, terlupa nak tarik dia ambil gambar. Lagi pula dia bersama VIP, sungguh tak sopan untuk menjerit-jerit sawan sekadar nak ambil gambar. Dah balik, timbalan pengarah kita orang yang comel itu pula meroyan (ohhhh sungguh tak sopan penggunaan perkataan ini, ampunkan daku!) sebab menyesal tak tarik si hensem itu ambil gambar.

Moga-moga perkahwinannya dengan Dr. Halina Mohd Yunos yang menjadi “Wedding of the decade” itu kekal abadi dunia akhirat tak kiralah konsep apa majlis persandingan yang mereka gunakan. Selamat pengantin baru dan selamat menyambut ulang tahun ketiga kepada Dato’ Dr. Sheikh Muszaphar ke angkasa lepas menaiki Soyuz TMA-11 yang dilancarkan ke Stesen Angkasa Lepas Antarabangsa (ISS).

Sama-samalah kita doakan mereka bahagia. Sama-samalah kita doakan rumahtangga mereka sejahtera dan dijauhi fitnah syaitan laknatullah. Sama-samalah kita doakan jodoh mereka kekal abadi, dunia akhirat. Doakan yang baik-baik aje ya...mendoakan kebaikan untuk orang lain tidak akan mengurangkan kebaikan yang ada dalam kehidupan kita.

Khamis, 7 Oktober 2010

Jerit-jerit Maher Zain

Bila Maher Zain mendarat di Gombak
IIUM bagai dilanda gempita
dan aku terperosok di bumbung dewan
Terkedu dalam geger jerit
dara nan ayu

Palestine; Tomorrow will be free
juangnya mana?

Aku memang jakun untuk acara sebegitu





Psttttttt: Aku sedang belajar memendekkan catatan

Bersama lirik, jom hayati...aku dah mabuk lagu ni!

Selasa, 5 Oktober 2010

Magika memang Magik laaaaa

Hari minggu lepas, sekalipun peluh menitik hingga ke lantai di rumah terbuka kakak, namun berkesempatan juga tengok filem Magika arahan Edry Abdul Halim yang tengah panas ditayangkan kat panggung sekarang ni.

Macam yang ditulis orang lain di blog, aku memang sangat teruja untuk menilai kehebatan filem ni. Latar belakang dan maklumat tentang filem ini aku dah tulis dalam entri sebelum ni di Magika Macam Avatar Tak?, bolehlah selak semula kalau nak tahu maklumat pasal filem ni.

Sepanjang masa sejam setengah tu, aku sangat teruja. Kagum. Terhibur. Banyak perkara buatkan aku teruja.

Pertama: cantik sangat maya karin jadi pari-pari bunian tu. Scene ni memang aku teruja sangat nak tengok, apalagi bila ramai yang dah tengok filem ni komen sinematografinya cukup cantik. Pendek kata, aku benar-benar menghayati filem ni dari awal hingga akhir dengan rasa bangga yang amat. Fuhhhhhh! Siapa kata Malaysia tak boleh kan? Dah pasti Malaysia boleh. Lepas ni, David Teoh ada saingan baru ya hu hu hu asal positif apa salahnya kan?


Kedua: lakonan Diana Danielle tu pun hidup. Taklah nampak dibuat2 macam yang biasa dia berlakon sebelum ni. Hidup sangat. Dia gaduh dengan Fimie tu pun hidup. Lakonan dia kali ni juga nampak selamba sikit, bukannya memaksa diri untuk melakonkan satu-satu watak. Suaranya pulak...agak merdua juga.

Ketiga: Ziana Zain memang nenek sihir yang terbilanglah. Lupakan terus lakonannya dalam Maria mariana ke, Sembilu ke atau mana-mana filem masa dia anak dara dulu...lakonan dia kali ni memang cun habis dengan sanggul tingginya tu. Belum tengok lagi gaya dia jalan hu hu hu sangat menggeletek ibu jari kakilah!

Empat: Boleh tengok Mawi berambut panjang menggunakan teknik rebonding kot. Tapi sadis sikitlah sebab Mawi tak pandai sangat berlakon kecuali bila sampai bab nyanyi tu, baru keluar suara machonya. Namun, taklah sampai cacatkan filem ni. Lagipun, bakat Mawi belum teruji lagi dalam bidang lakonan kan? Takat berlakon dalam Jin Noti je, kira Magika boleh berikan dia pengalaman baru (Fuhhhh macamlah aku ni pengulas filem yang hebat pulak kan hu huhu peminat fanatik Mawi jangan marah yaaaaaa...).


Lima: M.Nasir jadi Naga Tasik Chini, nyanyi dua baris lagu je tapi diulang-ulang beberapa kali dengan nada suara yang berbeza. Macho sangat.

Enam: Teknik yang digunakan. Fuyoooooo kira setanding dengan filem-filem luarlah. Penggunaan teknologi buatkan filem ni hidup. Nampak macam real je. Begitu juga dengan cara filem ni dipersembahkan. Rasa macam tak percaya pulak aku sedang menonton filem dari Malaysia. Selain adegan anjing kejar Ayu dan Bad, monyet ganas lalu di tempat mereka, kewujudan jambatan kayu dan aksi naga tasik Chini menyerang, aku paling suka dengan paparan Diana dan Mawi sedang menyanyi di dua dunia yang berbeza. Fuyoooooo cantik sangat perbezaan kedua-dua alam itu diketengahkan.

Tujuh: Puteri Gunung Ledang memang meletop! Selama ni, ramai anggap dia tu cantik jelita dan ayu menawan. Kat dalam filem ni, dia tu dah jadi Andartu dan hodoh. Walaupun watak Bendahara yang dilakunkan Sabri Yunus hanya muncul satu scene sahaja, tetapi mampu gamatkan panggung. Apa tak gelaknya, Datok Bendahara itu rupanya “lemah lembut” orangnya bercakap kelantan campur hu hu hu naik sengal gigi aku gelak.

Awalnya, aku ingatkan Edry saja je buat gimik kosong dengan meletakkan sebegitu ramai pelakon terkenal. Sebelum ni kan cara sebegini mampu tarik pengunjung ke panggung. Namun, bila dah tengok filem Magika ni, barulah aku tahu bahawa tuan pengarah muda ini nak pastikan hasil yang terbaik sahaja. Semua watak dalam filem ni memang bagus lakonannya walaupun mereka muncul beberapa scene sahaja.

Filem Magika ni filem muzikal dengan suara penyanyi asal. Diana pelakon utamanya, dan dia menyanyi dengan baik sekali. Berlakonpun baik. Bergaduh dengan Fimie pun baik juga hu huhu dan lakonan Fimie juga comel. Dahlah muka dia memang comel.

Mmmmm malas lah aku nak puji banyak-banyak lagi, Edry tak bagi tiket percumapun kat aku sebab puji dia melambong-lambong ni. Apapun, aku bangga dengan filem Magika ni. Aku tak sabar nak tunggu Hikayat Merong Mahawangsa pula. Kalau nak tahu sehebat mana filem ni, silalah ke panggung terdekat. Kalau ada sesiapa nak bagi aku tiket FREE tu, aku masih sanggup untuk masuk tengok filem ni sekali lagi.

PsssssT: Terima kasih kepada Cik Bintang yang sudi jadi “Teman nan Mesra” semenjak dua menjak ni... Nanti kita sebat Cheese Kek Tiramitsu ya lain kali...

Pssst: Semua gambar dalam entri ni aku k utip dari data Enche Google. Terima kasih!

Ahad, 3 Oktober 2010

Bila Kereta Peronda Kena Hon

Kalau anda biasa dengan Bandar Baru Bangi (sebenarnbya lebih kepada UKM), pasti akan tahu mana letaknya Wisma UNIKAB. Bangunan ini berada di jalan menuju Bangi Lama, di tepi jalan sahaja tetapi masih lagi dalam kawasan UKM. Apa ada di sini?

Bangunan ini hanya dua tingkat sahaja. Taklah meriah sangat dengan kedai-kedai, terutama bahagian atasanya walaupun memang ada kedai seperti kedai buku, namun taklah popular sangat. Apa yang jadi tumpuan kat sini kerana terdapat tiga buah bank iaitu CIMB, BSN dan Bank Rakyat. Dulu ada juga Bank Muamalat, tapi rasanya dah pindah. Mmmmm tak perasan pulak.

Ruang legarnya pula jarang sunyi daripada pelbagai jenis gerai jualan barangan kesihatan, avon, pakaian (terutama masa nak raya), ada masa perabut dan barangan elektrik. Disebabkan pengunjung jarang naik ke tingkat dua, biasanya kedai-kedai kat atas akan buka gerai di bawah. Di sini juga hanya ada satu kedai makan @ kafe yang agak sedap dan murah juga berbanding kedai makan yang lain di bangi namun waktu tutup perniagaannya agak awal. Jam tiga setengah petang tu dah agak tak ada orang.

Disebabkan ada tiga buah bank di sini, maka bangunan ini menjadi tumpuan ramai setiap musim terima gaji. Parking memang tak cukup hingga terpaksa parking di luar pagar (tepi jalan) ataupun di bahagian dalam pagar UKM.

Kawasan sekitar Wisma UNIKAB ini selalu sahaja sesak musim terima gaji. Maklumlah, jalan sehala. Kalau sebuah kereta buat hal, berderet kereta lain terpaksa tunggu. Cerita sebegini memang sentiasa sahaja berlaku. Ada sahaja orang nak ambil mudah. Kalau tak ada parking lot, ada juga orang yang suka cara mudah dan senang dia sahaja sanggup berhenti dan kemudian beratur di mesin ATM tanpa fikirpun yang dia dah buat kesesakan kat luar. Kereta besarnya dah halang laluan orang lain. cukup pentingkan diri. Di tengah pusat ilmu yang terbilang, kaya dengan orang ilmuan ni pun boleh berlaku “kemunduran” etika sebegitu, apalagi kat tempat lain kan?

Kat sini, memang biasa kita akan nampak kereta yang meminggir sedikit di belakang kereta lain yang diparking. Agak menghalang laluan kereta lain sebenarnya kerana laluan sehala itu muat untuk satu kenderaan sahaja. Bila ada sedikit halangan dengan kereta yang sedang menunggu sebegitu, kereta lain perlu lebih perlahan. Maklumlah, kalau tergesel ke apa, mengamuk pulak tuan kereta mahal tu, walaupun dia sebenarnya yang salah. Siapa suruh halang laluan orang kan?

Itu intronya yer. Apa yang aku nak cerita sebenarnya hanya ini sahaja;
Minggu lepas, aku juga turut sesakkan keadaan kat sini; Sambil makan dan sambil bayar hutang kat bank berkenaan. Masa terhegeh-hegeh nak balik, aku tengok ada sedikit kesesakan kat sini. Sebuah kereta peronda polis (kawasan bank kan, selalu polis buat rondaan) aku tengok meminggir ke tepi. Aku pun tak faham kenapa pihak pengurusan tidak sediakan tempat parking khas untuk polis. Kalau aku jadi anggota polis tu, aku park je kat depan lobi tu...muat satu kereta. Lagipun, kereta peronda polis, takkan pak guard tu akan saman kalau park kat situ. Kereta awam pun guard tak saman hu hu hu

Jadinya, berderet panjanglah kereta lain di belakang. Nak jadi cerita, kereta belakang peronda tu sebuah kereta Benz yang semua orang tahu besar segedabak. Pompuan pulak bawak. Terkial-kiallah entah mak datin mana tu untuk ke depan sedangkan ruangnnya sempit. Lesen dia lesen kopi o kot, campur dengan keyakinan yang kurang...jadi dia gagal dalam cubaannya ke hadapan. Sebenarnya ruang masih muat untuk kereta dia, tapi dia yang tak reti nak brutal sikit hu hu hu

Maka terkial-kiallah dia dalam kereta besarnya itu tanpa diedari anggota polis dalam kereta peronda. Kalau akupun kat dalam kereta peronda tu, tak sedar sebab biasanya masih muat lagi untuk ke depan. Dah penat terkial-kial, akhirnya mak cik tu terpaksa hon juga. Mak cik kereta Benz dah hon kereta peronda polis daaaaaa. Anda bagaimana, ada berani?