Anda Juga Mungkin Berkenan

Ahad, 29 Ogos 2010

Bila Mia Sara Nasuha Bertudung

Semua orang terjah dan serbu ke hadapan TV3 setiap petang kerana dara pujaan ramai itu. Senyumnya memang manis. Wajahnya comel. Geram je nak cubit pipi dia. Munculnya dalam Adamaya buatkan dia jadi kegilaan ramai. Sekarang dia jadi pujaan bila muncul lagi dalam Epilog Syurga Cinta. Mia Sara Nasuha; orangnya cantik, comel dan pandai pula berlakon. Boleh jadi bintang besar suatu masa nanti tu...belum pandai membaca pun dah pandai berlakon kan.

Dalam Adamaya, Lisa Surihani jadi mak yang cun...kredit untuk Google;

Epilog Syurga Cinta, Mia jadi adik Zizan Nin yang suruh abangnya ngurat cikgu Siti Shuhada yang dilakunkan Fida Ibrahim. Ehsan Google;

Jom layan...tengok wajah cute comel lotenya bila bertudung. Boleh booking wat menantu tak?















Jumaat, 27 Ogos 2010

Jom Beli Barang Raya @ Putrajaya

Dah dapat duit raya RM500 kan? Tunggu apa lagi? Jommmmmm shoping!

Jom Beli Barang Raya @ Putrajaya ini sedang gempita di Presin 2, Putrajaya. Lokasinya berhadapan dengan Bazar Ramadhan Putrajaya, iaitu bersebelahan dengan bahagian pinjaman perumahan negara, sambil hantar permohonan lengkap pinjaman perumahan kerajaan, bolehlah pergi sesakkan diri kat sini.

Hari ni Selangor cuti sempena Hari Nuzul Qur’an. Baru petang semalam aku tahu. Teruk tak aku? Cutipun tak tahu. Itu maknanya aku sangat fokus dengan kerja membangunkan negara hu hu hu alasan tak boleh blah kan? Jadinya, petang semalam aku dah serbu bank untuk keluarkan duit dan cuba bayar semua hutang piutang negara bangsa sebelum kedatangan bulan baru. Lambat bayar kang kembang lagi ranum bunga-bungaan yang semerbak wangi bank bagi kan. Itu semua orang tahu. Namun, disebabkan kat mana-mana bank pun akan ramai orang, aku hanya sempat keluarkan duit sahaja barang 4-5 juta (rupiah), tetapi tidak sempat untuk berkejar ke bank yang lain walaupun berada di bangunan yang sama. Manalah aku tahu pada bulan puasa sebegini, bank pun tutup awal. Ingatkan semua orang sedang fokus dan kusyuk untuk bangunkan negara bangsa macam aku juga hu hu hu adusssssss!

Zaman sekarang memang tidak begitu selamat untuk simpan tunai kat rumah. Simpan kat bank pun tak begitu selamat, apalagi bawah bantal macam aku. Juta-juta (rupiah) ini walaupun kecik sangat bagi orang lain, tetapi sangat besar maknanya bagi aku. Kalau kecil, tak lah aku berhutang bayar yuran kan kan kan? Terpaksalah aku ke Wilayah Persekutuan Putrajaya untuk cari bank yang menjalankan operasi mereka walaupun pada hari Nuzul Qur’an. Mula-mula pergi maybank, kemudian parking belakang Bazar Ramadhan dan ke Bank Simpanan Nasional.





Terlanjur dah berada di kawasan yang sedang gempita kena serbu, apa kata turut bersesak sama kan?



Tempat paling sesak orang berhimpit...Dutch Lady. Entah apalah menariknya Perempuan Belanda ni, akupun tak tahu.





Tak boleh nak jengok apa, hanya kepala orang sahaja yang nampak.



Siapa percaya aku akan pakai kebaya ni masa raya nanti?


Kebaya budak...teringat kat anak buah pulak. Mmmmm tak elok budak-budak pakai seksi, tak payahlah beli kan...


Macam-macam barang ada jual termasuk perabut, tilam, cadar, pakaian, beg tangan, kasut. Kuih raya memang tak payah cerita, banyak. Barang elektrik, telefon, kamera. Macam-macam lagilah. Pergi sendirilah sesakkan diri tengok apa yang ada!





Capal di sini aku dah cuba, murah dan selesa untuk dipakai. Kaki aku ni bukan boleh pakai sebarang sendal atau kasut, sensitif. Yang ini memang sesuai. Lembut. Penat pilih, tapi tak ada yang memuaskan hati. Jahitan terbertaslah,kotorlah...sengetlah...aku memang cerewet! Akhirnya, tak beli. Capal besar ni lupa nak tanya berapa harga.



Dalam khemah ni, walaupun kat luar panas terik dan kat dalam sesak gilerrrrr, namun pendingin hawa memang cukup. Tak panas. Tak berpeluh pun. Tak rasa meruappun. Namun, aku tetap akan dapat migrine juga kerana perubahan suhu yang berulang antara bahang kat luar dan dingin kat dalam, juga kepanasan pada masa yang lain. Sampai rumah terus mandi, kurangkan suhu dalam otak. Pasang ekon suhu 16 darjah, putarkan kipas dengan kelajuan 5 dan berusaha untuk tidur walaupun cuaca tetap panas. Bangun sejam kemudian, kepala masih lagi berdenyut. Berat. Tekak rasa nak muntah. Kalaulah boleh letak kepala dalam peti ais tempat dingin beku sekarang ni...rasa sangat bestttt!

Tunggu buka puasa untuk telan berkatun-katun ubat. Ohhh, lambat lagi! Rasa nak minum aislah hari ni...tapi, mana boleh minum neskepe. kan tengah migrine. Mmmmmm

Khamis, 26 Ogos 2010

Edisi Siasat Terjah Bangi, Intai Bilik Anak Dara


Ini siri Edisi Siasat yang aku tubuhkan beberapa saat lepas. Sesedap rasa je kan?
Semasa nak berbuka puasa petang semalam, aku jadi geram. Apa taknya, sebelum ni hati bengggggkak je sebab banyak peralatan dapur nampak macam dah susut. Kemuncaknya petang semalam apabila semua sudu kat dapur dan lenyap kecuali garfu dan sudu teh. Macam mana nak cibak kuah? Nak guna senduk? Guna sudu teh? Guna garfu?

“Saya nak makan mehun sup ni dengan apa, kak?” tanya Syikin dengan bengang.
“Hirup je terus dari mangkuk,” Selamba kodok tak masuk akal tak jawapan aku tu? Habis tu, nak buat macam mana lagi? Guna jari? Sendiri mau ingatlah! Itu kata Nabil, aku tukang kutip dan letak kat sini je.

Aku dah sedar tentang peralatan dapur yang makin berkurangan ini berminggu yang lalu, namun diamkan saja. Hanya agak sahaja dalam hati. Hanya syak sahaja. Tak baik tuduh-tuduh orang tanpa bukti tau! Kena cari bukti dahulu. Makanya...bermulalah aktiviti mencari bukti cara Edisi Siasat macam yang pernah NTV7 buat satu ketika dahulu. Hasilnya?

Jeng...... jeng....... jeng .....


Aku tahu, memang tak beretika untuk skodeng bilik orang tanpa izin. Namun, dalam situasi tertentu, sebagai Tuan Tanah Kedaung yang sewakan bilik-bilik rumah ni kepada penyewa, aku memang ada hak itu. Manalah tahu kan kot tetiba je ada bayi dah reput ke kat dalam bilik, ada sisa tulang dinasour zaman entah kambria mana ke diseludup masuk...tak pun dah jadi stor tempat simpanan mercun dan bunga api ke, kalau jadi apa-apa aku tetap juga kena pikul tanggungjawab. Polis akan soal aku dahulu berbanding orang lain. Apa aku nak jawab masa tu? Tak tahu? Rasa macam tak logik sahaja bila aku yang iklankan “bilik kosong untuk disewa” tetiba boleh jawab “tidak tahu” bila berlaku perkara-perkara yang boleh popularkan aku hingga masuk Berita Utama jam lapan malam di TV3. Itu lagi pelik bunyinya kan? Mmmmmm kenapa imaginasi aku sangat tinggi saat ini?

Prosedur kerja aku buat adalah seperti berikut;
1. Buka pintu bilik masa tiada siapa ada di rumah kecuali aku. Hanya buka dan lihat ke dalam bilik sahaja ya...tak masukpun. Kerja-kerja macam ni tak pernah lagi aku buat sebelum ini. Buka surat orang pun aku tak pernah buat, inikan pula buka pintu bilik orang. Ini pertama kalinya. Namapun Edisi Siasat kan?
2. Lihat jika ada kelainan dalam bilik itu. Jika tiada, terus tutup kembali. Bagi bilik yang berkunci (aku ada kunci pendua...namapun tuan tanah kan, kenalah ada kunci pendua hu hu hu), kunci semula bilik tersebut tanpa masuk pun.
3. Bila dah jumpa kelainan, terus ambil ambil gambar dari pintu bilik (jarak jauh). Kemudian, fokuskan gambar itu untuk gambar yang lebih dekat tanpa masuk ke dalam bilikpun. Hasilnya?

Hasilnya memang tidaklah begitu cukup memeranjatkan. Hanya, terkejut badak cheQ. Terkejut Cipan cheQ. Terkejut gajah cheQ. Terkejut singa cheQ. Terkejut penyu cheQ. Terkejut ungka cheQ. Terkejut segala macam jenis hidupan yang ada di Zoo Negaralah pendek katanya (Panjang tak kata!). Adakah anda seperti saya? Mengalami simptom-simpton terkejut yang luar biasa? Tahu apa yang buatkan saya terkejut ala-ala Zoo Negara tu?

Kujie ada menulis tentang intai bilik anak dara diblognya. Tapi yang akak kita tu skodeng adalah blog-blog anak manis. Skodeng secara maya di rumah maya juga. Tak nak skodeng kat Bangi juga ke Kak KuJie? Manalah tahu, kot-kot la nak buat calon menantu...alahai! calon menantu hu hu hu sendiri mau ingatlah!




Hasilnya, berjaya mengesan semula 3 biji pinggan, 2 mangkuk...mmmm sudu depa letak tang mana? senduk? Alahai...nak masuk bilik airpun tak dapat. Nak kena masuk dalam bilik lah pulak. Mana boleh masuk ni. Dahlah hari ni opis cal...ada mesyuarat jab lagi ni. Sudu belum jumpa lagi ni macam mana? Petang ni nak hirup mehun sup dalam mangkuk lagi ke?

Aku rasa macam nak menyorok ke dalam gerobok tempat simpan gas. Sumpah! Tak tipu! Sepanjang aku buat aktiviti sewakan bilik ni, inilah pertama kali aku jumpa kes macam ni. Sebelum ni budak-budak yang menyewa bilik ni hanya bawa masuk makanan dah siap masak sahaja ke dalam bilik. Itupun sudah membiakkan bau yang kurang menyenangkan. Apalagi kalau tambah dengan sidai baju cucian kat tingkap. Hapak!

Alahai anak dara zaman sekarang. Masak nasi pun dalam bilik. Jerang air dalam bilik. Nasib baik tak ada dapur dan tong gas segala. Sangat kreatif, tapi tak kena tempat! Pemalu lah tu, konon!

Rabu, 25 Ogos 2010

Kakitangan Awam Dapat Duit Raya


Sekejab tadi TV3 mengumumkan yang kerajaan Malaysia akan beri duit raya kepada kakitangan awam Gred satu hingga 54 dan pesara kerajaan sebanyak RM500. Ia melibatkan sejumlah 1.24 juta orang penjawat awam dan 500 ribu orang pesara kerajaan. Secara keseluruhan, duit raya berkenaan berjumlah RM934.6 juta.

Terima kasih dengan duit raya. Tak sia-sia aku kerja kuat siang malam. Bolehlah beli baju raya tahun ni ya...

Selasa, 24 Ogos 2010

Sembelih Anak, Ore Kelate Memang Gedebe


Mesti orang Kelantan akan marah aku dengan tajuk yang kontroversi itu. Marahlah. Akupun orang Kelantan. Aku pun gedebe jugak. Alahaiiiii!

Seorang kanak-kanak disembelih bapanya di Kelantan kira-kira jam sebelas setengah pagi tadi. Penyembelihnya juga turut cedera dipercayai cuba membunuh diri selepas kejadian itu, tetapi berjaya dihalang. Pihak polis mengklasifikasikan kes tersebut sebagai bunuh. Bapa kanak-kanak terbabit dipercayai pernah menerima rawatan mental di hospital sebelum ini.

Menurut kajian yang dilakukan pakar psikologi, 30 peratus penduduk negara kita berdepan dengan masalah mental. Entah berapa peratus yang kronik. Aku termasuk dalam golongan tak kronik kot...hanya sakit mental dengan orang-rang tertentu yang tak tahu nak hormat orang lain sahaja, atau dengan bahasa paling mudah golongan yang “kekurangan menerima ajaran”. Minta maaflah, merosokkan perbendaharaan Bahasa Melayu sedikit kat situ...

Kita tidak tahu apa sebenarnya berlaku. Namun, Ramadhan kali ini dugaan memang besar. Baru dua hari lepas seorang kanak-kanak meninggal dunia kerana letupan mercun (bapanya sudahpun ditahan reman hari ini), hari ini kita kehilangan seorang lagi pemimpin pada masa hadapan. Mana tahu, dia sepatutnya jadi Perdana Menteri pada tahun 2030 nanti. Namun, apa yang pasti...bila sudah tersurat sebegitu, kita memang tidak mampu untuk menilai apa yang tersirat. Moga-moga dia di tempatkan bersama para kekasih, yang akan menanti kedua orang tuanya di pintu syurga. Aminnnnn.

Hari ini juga, kecoh dengan kejadian surau disimbah cat merah gara-gara marah ditegur kerana main mercun. Nasib baik pak aji surau tu tegur main mercun, kalau aku...lagi suruh ada. suruh pi ambil bom di Gaza untuk bebudak tu main. Dah hilang jari, baru nak menyesal. Sebelum hilang, orang tegur sikit...melenting simbah cat.

Mmmmm memang menuntut kesabaran yang tinggi. Kalaulah setiap hari kita dihidangkan dengan macam-macam hal sebegini, dengan buang bayi, dengan kes dera...apa tak bertambahnya masyarakat yang mengidap sakit mental. Apa tak meningkatnya tekanan darah aku, walaupun sebelum ini doktor dah istiharkan tekanan darah rendah, tak mustahil tekanan itu berubah jadi tinggi. Sekarang ni, apa-apapun boleh berlaku. Dalam satu hari sahaja macam-macam hal jadi, dalam satu hari sahaja macam-macam hal berlaku...kalau semua hal ini disimpan dalam otak dan mendak jadi sel-sel mati, memanglah boleh jadi sakit mental. Bukan aku aje yang kena, anda yang baca entri ini pun boleh terencat mental. Awas!

Berbalik kepada tajuk, benar ke orang Kelantan itu gedebe? Itu kena buka entri baru. Orang-orang gedebe ini sangat diperlukan untuk menjaga kedutaan Malaysia di Indonesia sekarang ni. Ada berani?

Isnin, 23 Ogos 2010

Hantar Je Penjual, Penyimpan dan Pengimport Mercun Ke Gaza



Tengah mengantuk gila ni, tapi nak juga pos satu lagi entri.

Entri ni aku tulis sebab nak ucapkan tahniahlah kepada orang-orang dewasa yang bersemangat waja betul nak kumpul harta benda dan wang berkoyan-koyan dengan seludup, jual dan simpan mercun ni. Aku memang sangat kagum dengan kerja keras mereka, maklumlah sangat berkerja keras.

Walaupun pihak berkuasa memang sangat membenteras kegiatan penjualan dan penyeludupan mercun setiap masa, namun, aku sangat takjub dan nak tabik springlah dengan kekentalan semangat para penyeludup. Maklumlah, berusaha dengan bersungguh-sungguh untuk memeriahkan musim perayaan yang akan datang tak berapa lama lagi tu. Dan, aku nak cadangkan kepada mereka ni supaya pergi Israel sekali, mintaklah barang sekontena dua meriam dan peluru berpandu yang mana dia orang tak pakai lagi kat sana tu...bolehlah kita guna masa raya nanti. Bukan apa, nak meriahkan lagi hari raya nanti.

Nak tahu dia orang ni berani ke penakut, kita bawa mereka secara percuma ke Gaza, macam Fauziah Latiff dan Faizal Tahir buat tu...misi keamanan sejagat. Masa tu baru boleh tengok tahap berani dia orang ni cecah angka berapa. Lagipun, kalau ada kat Malaysia ni, ngabehkan boreh je...buek nyusohkan orang. Kalau pergi sana, paling kurang bolehlah tolong angkat bom ke, meriam ke...peluru berpandu ke...banyak juga faedahnya.



Sekalung takziah kepada keluarga mangsa mercun, adik Khairul Ariff Ayub. Alfatihah. Kalau tak rasa sayu bila baca Berita Harian hari ni, maknanya...ada sesuatu yang tak kena dengan hati anda. Tapi lagi sayu bila baca kat sini .
Oklah, nak tidur sekejab, pandai-pandai sendirilah fikir!

Gadis Melayu: Realiti dan Fantasi


Ceritera 1

Di satu ruang. Beberapa insan.
Mereka bukan bisu namun tanpa suara dan kata-kata.
Mereka bukan musuh, tidak juga sahabat.
Kala komunikasi telah mati, kosongkah ruang atau
Dirikah terapung tanpa rasa?

Ceritera ii

Ramai bercita-cita nak menyertai Gadis Melayu. Anggun. Bergaya. Dikenali. Berkualiti.
Sebelum isi borang menyertai program realiti tersebut, adakah anak-anak gadis ini telahpun bersedia dengan benda-benda remeh dalam hidup mereka?
tak perlu risau dengan hal-hal yang besar seperti perlu masak dengan rasa yang sedap dan hebat, petah berbicara macam juara debat dunia, atau membaca al-Qur’an bak seorang qariah tersohor negara. Boleh tak lakukan hal-hal sepele sebegini dahulu?
1. Beri salam bila masuk rumah. Walaupun tak ada sesiapa di rumah, malaikat masih sudi menyambut salam itu. Percayalah.
2. Senyum bila bersua dengan orang lain, walaupun tidak kenal. Tak luak pun senyum itu biar diberikan kepada entah berapa juta orang. Wajah kita yang ayu itu akan lebih ayu dengan senyum manis itu. Cubalah.
3. Walaupun anda hanya goreng telur dan rentung dikuali, laplah dapur yang anda gunakan itu. Kesan minyak akan tinggalkan kesan lekit. Tak kan tak rasa segan dengan chef Wan yang masak keliling dunia, tak tinggalkan kesan lekitpun. Takat telur mata kerbau goreng yang rentung, kesan lekit itu sampai satu rumah?
4. Sentallah kuali yang telah berjaya anda rentungkan masa goreng telur mata kerbau itu. Dah lah kuali itu bukan anda punya, gunakan dengan percuma pula...nak sental dengan sabun yang percuma itupun anda tak boleh lakukan? Pergi rumah mak mertua nanti bagaimana? Kalau dah kamera ada depan kuali untuk siaran langsung hari langsung pertandingan akhir Gadis Melayu nanti, anda tak akan kekok nanti.
5. Jari jemari anda masih lagi akan halus dan lembut walaupun anda berjaya basuh semua peralatan yang diguna hingga tanggal kesan minyaknya. Hingga hilang kesan arang pada pantat kuali dan periuk. Tengok tak rancangan Shahirah pergi kenduri dengan sunlight? Dia tetap ayu dan bergaya walaupun kena sental pinggan mangkuk dan periuk belanga yang banyak begitu. Kalau masa kenduripun dia masih boleh kelihatan anggun bergaya, takkan anda tak boleh. Dua tiga biji pinggan sahajapun, bukan banyak mana!
6. Kalaupun anda tak pernah kerja cleaner atau bahagian kebersihan di Kementerian Kesihatan, anda masih tak perlukan sijil pengesahan mana-mana jabatan kerajaan macam nak dapatkan sijil halal perlu disahkan jakim. Takat nak buang habuk dalam rumah, sekejab je pun hayun penyapu, semua dah bersih. Tak perlu ada QC pun untuk sahkan status bersih tu. Baik untuk kesihatan kaki juga.
7. Tak perlu juga belajar hingga ke universiti empat menara yang bergading-gading untuk anda pegang batang mop. Anggap sahaja anda hayun kayu golf di kelab golf terkemuka dunia disamping Harimau Kayu je...opssssss marah pulak Tiger Wood. Hayun mop tu baik untuk kesihatan. Berat badanpun boleh kawal, tak perlu guna macam-macam produk kesihatan yang mengandungi racun berjadual. Anda juga yang anggun bergaya dengan berat badan dalam piawai. Tak perlu membazir ke slim world. Mahal tu! Jangan membazir.

Dah masa untuk solat subuh. Kalau dibiarkan, harus lagi melalut panjangnya ni. Anggap sahaja entri ini adalah entri orang kempunan tak sempat nak habiskan neskefe panas masa sahur tadi. Siapa suruh liat nak bangun awal?

Jumaat, 20 Ogos 2010

Apabila Berbuka Puasa Itu Adalah Membuka Selera


Sejak mula Ramadhan, aku berbuka secara sangat sederhana. Itu aku katalah. Setiap hari, hidangan berbuka aku hanyalah kurma, air kosong, cekodok bawang dan buah. Itu sahaja. Cukuplah untuk isi tembolok tanpa membazir. Sahurnya kadang-kadang nasi, banyak kalinya hanya kurma dan air kosong sahaja kerana terbangun jam 5.30 tepat. Ada masa terlajak hingga jam 6 pagi, memang sah tak sempat sahur.

Hari ini, ajak Cik Bintang Membuka Selera di
Puri Pujangga, UKM. Bufetnya memang boleh tahan dengan hanya RM30 sebatu jemala. Kalau ada sesiapa nak berbuka di sini, boleh telefon 03-8921 3361/3362 untuk buat tempahan. Tak pasti website mereka selalu kemaskini ke tak.

Malas nak tulis banyak-banyak, tengok gambar ajelah ya...





Buah celup coklat...yummy!

Labu sira (lamanya tak makan!) dan lepat labu

Murtabak

Roti John...dah lama ngidam. Memang puas hati. Tambah sampai 2 kali 4 ketul tu..

ABC...mintak kacang banyak-banyak. Ikan bakar lupa nak snap, dah kenyang...terus lupa!
Kalau setakat nak berbuka puasa sampai tak terbangun, tak payah berebut serbu hotel bintang-bintang, sinipun dah lebih dari cukup. Tempat selesa, tak sesak, ada surau yang sediakan telekung lagi. Bolehlah cuba ya...aku tak dapat apa-apa bonus untuk promosi percuma ni. Hanya sedikit perkongsian sahaja.

Khamis, 19 Ogos 2010

Plaza GM dah runtuh, Roslin dah Cerai...Aku nak Jadi Atromen Taro

Ketika orang lain sedang gempar dengan tingkat dua Plaza GM yang roboh petang tadi (macam mana nak borong keperluan raya nanti ya), ataupun bergosip tentang perceraian jaguh badminton Negara, Roslin dengan Faizah Mohamad, opsssss salah, bukan dengan Faizah tapi Norhayati Othman, dan tertanya-tanya benar tidaknya skandal dia dengan Raja Azmi, aku pula rasa macam nak bertukar jadi HULK, gaban, atromen taro…apa-apa ajelah, asal jangan jadi aku je.

Kalau ke Aceh, usah hairan bila terpandang papan tanda “Orang miskin dilarang sakit”. Maka aku pula, “dilarang migraine” hingga ke hujung tahun. Namun, larang macam mana pun kalau kekasihku itu nak datang, ada dia kesah larangan tu?

Pagi tadi aku dah rasa macam nak kena migraine teruk, tapi aku pergi juga ke bank di belakang rumah untuk beberapa urusan terutamanya bayar yuran semester. Esok dah tarikh akhir. Bila balik rumah hampir jam satu tengahari, denyut di kepala memang makin bertambah. Nak tengok skrin komputerpun tak boleh, nak baca buku pun tak boleh. Letak kepala kat bantal pun tak lelap.

Lepas solat zohor, aku paksa juga tutup mata. Siap pasang ekon dan buka kipas lagi. Harap-harapnya nanti, bila bangun petang, kalau migraine tak hilangpun, akan berkurang sedikit. Namun, bila tersedar petangnya, ketika kumandang azan asar, denyut itu masih lagi ada. Hanya sedikit sahaja kurang. Kalau aku bangun, memang sah akan teruk semula.

Aku terpaksa bangun juga bila dengar pengumuman di kawasan taman yang Pusat kesihatan akan buat semburan asap jam lima nanti. Waktu itu dah jam 4.40 petang. Tinggal lagi 20 minit. Rakan-rakan serumah yang habis kerja jam lima pun belum balik lagi. Nak tak nak, aku perlu mandi, kurangkan sedikit suhu dalam kepala. Lepas mandi terus bersiap ke Bazar Ramadan belakang rumah walaupun niat asalnya nak goring nasi yang tak sempat makan masa sahur pagi tadi. Penat pusing, tak ada satu benda pun kat BaRam tu boleh buka selera. Kepala pula makin berdenyut. Kalau boleh cabut, memang dah tanggalkan dan simpan aje dalam peti ais.

Akhirnya terpaksa beli juga nasi dan putu bambu. Ketika orang lain bersesak balik ke rumah, aku pula pergi pejabat untuk buka puasa. Kalau aku tunggu asap itu reda yang entah jam berapa (dah lah kawasan rumah tu memang dekat sangat dengan BaRam, perlu sembur ke waktu sebegini? Tak meresap masuk ke dalam makanan ke nanti?). Jadinya, kalau migraine aku tak reda juga hingga tengah malam walaupun dah makan ubat nanti, esok pagi ajelah aku balik rumah ya…

P/s: nak lelap mata jab sebelum berbuka, mana tahu akan berkurang…tolong bagi tau ya kalau dah masuk waktu berbuka.
p/s: Terima kasih banyak-banyaklah ya Kementerian Kesihatan, sentiasa sahaja berusaha nak pastikan aku sentiasa sihat.

Ahad, 15 Ogos 2010

Bila Fauziah Latiff di Gaza, Obama Benar Bina Masjid...

Alhamdulillah, Ramadhan beri cahaya yang benderang. Bukakan hati Obama untuk bersetuju dan benarkan masjid dibina biarpun mendapat kecaman ramai pihak.

Kagum juga dengan si cantik ini...


Ehsan Inche Google.

Suaranya merdukan? Wajahnya cantik kan? Lakonannya hidup kan?
Dan aku...kerapkali tersedu tiap kali menatap redup matanya, tiap kali melihat teduh wajah dukanya. Dia benar-benar buatkan aku terbuai. Dan hari ini, bertambah lagi kekagumanku padanya.



Ketika orang lain mengah kekenyangan dek lambakan Bazaar Ramadhan di tanahair, dia berpanas dan sudi hitamkan kulit di tengah pergolakan Gaza. Pertaruhkan nyawa.

Siapa kata artis hanya sudi jadi pasu bunga bergerak dalam majlis gemerlap dengan kasut tumit tinggi dan gaun bling bling berlabuci sahaja? Dia dah buktikan yang dia boleh lakukan apa yang tidak ramai orang sanggup buat. Tabik spring! Fauziah Latiff, lain kali kalau nak ke sana, ajaklah aku sama. Nak ikuttttt!!!!

Ramadhan, beri banyak hikmah kepada insan. Bukakan pintu banyak hati. Namun, di tengah kemurniaan Ramadhan nan mulia ini, mengapa masih ada hati yang Allah tutup rapat hingga sanggup menjerumuskan diri ke lembah hitam?

Bukankah syaitan telah dikurung? Bukankah syaitan telah diikat? Lalunya, siapa pula yang ambil alih tempat penghuni Jahanam itu?

Jumaat, 13 Ogos 2010

Kata nan Tiada

pabila tiba satu detik
saat tiada kata mampu dilafaz
apa lagi dicoret
zahirkan rasa
selain termanggu di sini
memandang skrin kosong
diamnya aku
di sini
sendiri
bukan bererti
telah abadi
sekadar mencari detik terbaik
mencari diri
aku masih lagi di sini
mencari kata yang hilang

Selasa, 10 Ogos 2010

Ramadhan itu...Lebih Besar Maknanya dari Sebuah Puisi

Marhaban Ya Ramadhan

Selamat datang ya Ramadhan,
Kunantimu dalam simpuh malu
dengan wajah tertunduk
dengan pandangan jatuh ke lantai
Sesekali, jemari menyeka hujung selendang
melabuh tutupi muka
selindung duka

Tiada paluan kompang
Menyambut datangmu, Ramadhan
Hanya jendela kecil di sisi tingkap kaca
kukuak luas
menanti teduh rahmatMu pamit
menunggu dingin rahmanMu singgah
Di kamar sepi terselubung rintih ini
setia kutunggu dalam gemuruh memalu dada.

Akulah sang pesalah menunggumu
mohon pengampunan
Akulah sang pelarian menantimu
mohon perlindungan
Akulah musafir sesat dilautan dunia
mohon ditunjuki jalan tanpa liku.

Marhaban ya Ramadhan,
Tanganku terlalu kecil, menadah datangmu
Hati ini terlalu sempit, menanti saat dilapangkan
Jiwa yang terpalit debu ini,
menunggu detik dibersihkan.

Aku rindukan aku yang dulu
Dalam samar Ramadhan
menemukan benderang cahaya
dalam kilau Ramadhan
disuluhi wangi hidayah
Lalunya kali ini
Anugerahilah ia sekali lagi.


Bandar Baru Bangi
~ OgoS 2010~

Petang begini, seronok juga kalau dapat layan lagu-lagu merdu kan. Selamat menikmati ya!

Pssss: Selamat menyambut kedatangan Ramadhan, moga tahun ini kita boleh kumpul gunung. Mohon ampun maaf andai ada terkasar kata, tersalah bicara di ruang ini.

Sabtu, 7 Ogos 2010

Tahniah Graduan UKM Sempena Majlis Konvokesyen ke 38


Semalam tidur jam lima pagi, hari ini jam 7.30 pagi aku sudah bersesak ke majlis perasmian konvokesyen UKM ke 38 di DECTAR UKM. Adussssss, bukan seseronok orang nak terima ijazah lantaran setiap tahun kami perlu berarak dan duduk berjam-jam dalam majlis rasmi penuh protokol sebegitu. Bermula hari ini, sidang terakhir Selasa minggu hadapan. Tahun lepas, aku ponteng berarak. Tahun ni paksakan diri juga untuk ikut sama lantaran ada teman dari Aceh yang sambut hari gemilangnya pagi ini.

Malas nak tulis panjang-panjang, beberapa gambar sebagai perkongsian.







Mmmmm bila gamaknya boleh jejalan naik kereta tanpa nombor plet macam ni ya? Tuanku tak sudi ajak dinda ke? Aduhaiiiii sekalipun cukuplah!




Kepada peminat fanatik Faisal Tehrani, tuan haji muda ini sudah bergelar Doktor. Namun, usah mintak ubat dengan dia ya...nanti dia bagi panadol walaupun anda sakit rindu hu hu hu


Andai anda nak tengok perjalanan majlis ini, ada disediakan siaran langsung bagi setiap sidang, boleh tengok kat sini.

Nanti anda juga boleh muat turun rakaman berkenaan sebagai kenang kenangan, tapi ambil masa sikit untuk pihak penganjur muat naik dahulu. Kena banyak bersabar dulu.. Canggih kan...tak macam dulu. Kena tempah rakaman video. Dahlah mahal...muka kita nampak sesaat sahaja hu hu hu (itupun kalau nampak).

Kalau nak beli belah di tapak pesta konvokesyen, bolehlah singgah ke Tapak Pesta Konvokesyen di hadapan Dewan Gemilang. Macam pasar malam. Bolehlah kalau nak beli baju raya ;). Gerai ni memang jadi tumpuan ramai si manis.





Katak hijau ini SUDAH...anda bila lagi? Hu hu hu soalan maut tu...terkedu tak terkata daku!



Tahniah kepada semua graduan. Selamat datang ke alam realiti!

Jumaat, 6 Ogos 2010

Enteri Mamai Tak Boleh Belah


Setiap Jumaat bermula dua minggu lepas hingga pertengahan Oktober nanti, masa kuhabiskan di sini;


Menghabiskan masa bersama si manis pink ini;
Nampak feminin je kan?

Di UM kaler biru...Ehsan Enche Google;


Mengintai doktor-doktor kacak, mencari “doktor hatiku” yang baik hati masih belum berpenunggu.

Mana tahu boleh terserempak wajah hensem ni, boleh minta autograf;

Ehsan Enche Google

Kepada doktor-doktor kacak yang sudi untuk ditunggu, aku ada antara ramai orang yang menghurung HUKM. Boleh iklankan diri macam tu? Kira halallah ya!

Ahad, 1 Ogos 2010

Bila Ogos Menjelma



Hari ni dah pun masuk bulan Ogos. Ada apa dengan Ogos?

Tak rasa semangat untuk menyambut ulang tahun kemerdekaan tahun ni lebih membara ke?

Aku? Macam biasalah, tak pernah berarak kat mana-mana dataran bila tiba 31 Ogos sejak dilahirkan. Bukan bermakna semangat kemerdekaan itu tak ada, tapi aku ada cara sendiri untuk lebih memaknakan nilai kemerdekaan itu sendiri.

Jadinya, aku sangat sibuk sepanjang Ogos ini, namun aku tak pernah rasa sibuk untuk sentiasa menghayati lagi ini. Jom…sama-sama dengar suara penuh semangat penghibur yang pernah julangkan nama negara kat mana-mana ni.


Agak-anak, orang Eskimo pernah dngar tak lagu ni



pS: SEpanjang siang, bumi Bangi terisi dengan bunyi helicopter yang sangat sibuk lalu lintasnya. Depa sedang buat latihan untuk sambutan kemerdekaan kot...tetiba je terbayangkan berada di bumi orang... gamaknya, di bumi Palestin, lebih gawat lagi. Memang gawat pun, bukan gamak lagi...