Anda Juga Mungkin Berkenan

Selasa, 25 Ogos 2009

Jom, Bayar Zakat Fitrah!


Puasa dah masuk hari ke 3. Kalau singgah di pusat beli belah, lagu raya dah berkumandang sejak sebelum puasa lagi. Kain rentang dan jualan sempena hari raya pun naik sebelum puasa lagi. Macam meriah je kan?

Ketika semua orang tengah meriah nak puasa, meriah nak pergi Bazar Ramadhan, meriah selongkar buku resipi, meriah dok cari bahan-bahan nak buat biskut raya, meriah juga jelajah Jalan TAR cari baju raya, pendek ke panjang kata ke, apa-apa sahaja yang meriah berkaitan semua ni, janganlah pula lupa nanti untuk memeriahkan diri bayar Zakat Fitrah. yang ni selalu orang lupa.


Masa dulu-dulu, aku memang dok nanti je masa bayar zakat fitrah ni sebab masa inilah (konon-kononnya) aku boleh bermanja dengan mak bapak aku. Kononnya mereka akan bayarkan untuk anak-anak yang masih lagi di bawah tanggungan. Disebabkan aku ni kononnya masih singgle minggel, aku selalu bayangkan yang mak bapak aku akan terus je bayarkan zakat fitrah ni untuk anak dia nan seorang ni.

Namun, pada satu hari raya (dah lupa dah tahun berapa), akhirnya aku sedar yang aku seorang je lagi belum bayar zakat fitrah, sedangkan orang lain semua dah bayar. Nasib baik sempat bayar sebelum zakat itu lupus jadi sedekah je. Kalau tak, tak berbayar Cukai Kepala lah aku tahun tu...

Jadinya, tak nak peristiwa yang sama berulang semula, aku akan bayar siap-siap zakat fitrah tu kat Bangi sebelum balik kampung. Bukan merajuk, sedar diri je kut! Hu hu hu ....sebelum jadi perkara yang sama kepada anda, ingat-ingatlah nak dahulukan bayar zakat fitrah ni berbanding shopping sakan untuk raya. Bukan mahal pun, RM7 je...lebih murah berbanding seekor ayam golek yang dibeli di Bazar Ramadhan tu (yang belum tentu lagi sedap ke idaknye...).


Berikut adalah kadar zakat bagi negeri-negeri di Malaysia bagi tahun 2009 (kecuali Kelantan) yang aku kidnap kat Utusan Online:

Selangor, Wilayah Persekutuan, Pahang, Perak, Kedah dan Pulau Pinang – RM7
Terengganu – RM5, RM7 dan RM8
Johor – RM5 dan RM7.50
Sabah – RM6.60
Negeri Sembilan – RM6.50
Melaka – RM6.30
Sarawak dan Perlis – RM6

Sumber : BERNAMA

* zakat fitrah Kelantan 2008 ( 1429H) - RM 7.60. Untuk tahun ni, aku dok cari tu...tak jumpalah pulak. Macam pernah dengar pengumuman kat TV, tapi kurang ambil perhatian sangat. Maaflah ye sesape yang tinggal di Wilayah Persekutuan dan Kelantan tu ye...Kalau yang ada maklumat yang sahih tu, bolehlah juga bagi tau ya. Moga sama-sama beroleh manfaat dari ilmu tu...

Jomlah! reramai kita serbu Pusat Zakat Selangor (yang tinggal kat Selangor macam akulah ye...)

Jumaat, 21 Ogos 2009

Tunggu Aku, Kota Kinabalu!

Aku akan ke Kota Kinabalu lagi hujung minggu depan. Tahun ni dah dua kali pegi KK, mungkin akan jadi 4 kali hingga akhir tahun. Biasanya balik dari sana baru aku cerita, dan biasanya juga ramai rakan-rakan termasuk di Caluk Corner termengkelan sikit sebab tak dapat nak kirim barang dari sana terutama mutiara atau broach.

Minggu depan, Jumaat, aku akan pergi KK lagi sekali. Memandangkan dah bulan puasa dan akan sambut Hari Raya nanti, mungkin ada rakan-rakan nak kirim barang-barang dari sana. Mana yang terdaya untuk aku cari tu, Insyaallah akan cari. Dan kalau boleh, yang kecil dan mudah dibawa seperti boach, mutiara, rantai tangan ke...rantai leher ke...rantai kaki ke...rantai apa-apa jelah tak termasuk rantai gajah, sebab senang nak bawa. Namun kalau ada permintaan istimewa macam MENGIDAM (perempuan aje ye...lelaki jgn nak mengada kata mengidam), masih boleh dipertimbangkan.


Jadinya, kepada sesiapa yang berminat tu, bolehlah senaraikan barang yang nak dikirimkan itu berserta dengan budget yang mampu, sebabnya, perlu ikut kemampuan pengirim juga kan. Dari segi harga pula, memang tidak dapat menjanjikan dapat harga paling murah. Berdasarkan pengalaman lepas pun, walaupun pergi dengan orang yang fasih melentukkan sebutan Sabah, namun harga yang ditawarkan sedikit sahaja perbezaannya. Kalau untuk penduduk tempatan, mungkin lebih rendah dari itu lagi, tetapi disebabkan wajah kita yang ayu dan penuh sopan santun bak Ratu Cantik Doniya ni, (wajah orang semenanjung dengan masyarakat tempatan memang banyak berbeza dan dapat dicam dengan mudah walaupun bertutur dalam dialek Sabahan, cara kita berpakaianpun mereka sudah boleh kenal), sedikit pengurangan sahaja. Contohnya, harga jual RM70 pada tanda harga dijual kepada pelancong asing. Kalau orang Malaysia dari Semenanjung dapatlah tawar RM60, paling-paling rendahpun boleh dapat RM55, itupun dah guna seluruh ayat POWER, rasa macam dah baguslah tu kita menawar harga kan? Tapi kalau bercakap Sabahan, kurang lagi hingga RM50. Kalau masyarakat tempatan, aku cukup percaya yang harga itu lebih murah daripada itu.

Kali ini aku pergi seorang juga. Pergi shooping pun seorang. Walaupun dulupun pergi seorang, tapi semasa beli belah tu ditemani Ros yang fasih berbahasa Sabahan. Dia juga tahu tempat mana yang harganya lebih okey. Memandangkan masa pergi tu bulan Ramadhan, aku rasa agak keberatan untuk menyusahkan Ros lagi sekali. Dia tentunya akan sibuk dengan keluarganya dan persiapan untuk berbuka puasa. Kalau jumpa dengan dia pun, mungkin hanya untuk bertanya khabar dan bertemu muka sahaja, bukannya dengan pelbagai aktiviti beli belah. Walaupun suaminya memang sporting gila (Aku dah tanya dia kalau-kalau dia ada adik ipar yang hensem dan sporting macam cik abang sayangnya tu...awal-awal lagi dia bagi tau hanya suaminya sahaja yang terbaik hu hu hu...kalau tak, leh aku jadi adik ipaq dia la la la), tapi rasanya aku perlu respek dengan kehidupan mereka terutama pada bulan Ramadhan sebegini.

Jadinya, bagi rakan-rakan yang rasa teringin nak kirim tu, bolehlah bagi tahu dengan detail melalui emel ke, ataupun tinggalkan pesanan pada bahagian komen. Ini bukannya satu perniagaan besar-besaran sebab aku memang tak reti nak berniaga. Masa balik dari Kota Kinabalu tempohari, kakak merungut sebab tak belikan broach untuk keperluan raya nanti. Aku pun rasa terkilan juga dengan kealpaan itu. Sebenarnya tak terfikir langsung pun pasal persiapan raya, sebabnya, aku tak pernahpun bersiap apa-apa untuk raya selama ini. Tak ada baju baru, tak ada apa-apa persiapan kecuali balik kampung. Aku hanya bank in sejumlah tertentu untuk Mek buat persiapan raya sahaja, selebihnya, tak ada. Sebab itu kuih raya pun aku beli selepas raya, itupun untuk tekak aku sendiri je. Rumah di Bangi ni sentiasa tertutup pintu pagarnya hu hu hu (rumah yang tak diberkatilah katakan...).

Bila Dr. Jo telefon pagi tadi masa aku masih lagi selesa di dalam selimut tebal (bestttt woooo pepagi peramkan diri dalam selimut), bagi tahu yang aku perlu ke Kota Kinabalu hujung minggu depan, aku segera sms kakak. Dia menjerit bersemangat sebab nanti anak daranya yang dua orang tu berpeluang juga pakai gelang tangan mutiara masa raya nanti. Memandangkan beberapa orang rakan juga pernah bersungut nak kirim sesuatu sebelum ni dari Kota Kinabalu, aku putuskan untuk menulisnya di sini, walaupun sebenarnya aku tak suka kecoh-kecoh masa nak pergi ke mana-mana.

Berhajat untuk beli mutiara sabah, atau batu-batu pelbagai warna dan bentuk dari Sabah? Silalah beritahu awal-awal. Nak budget masa untuk pergi beli belah kat sana nanti, nak juga budget syiling kat poket sebagai pendahuluan. Kiranya ada lebihan budget, bolehlah beli lebih sikit untuk rakan-rakan yang tak sempat nak confirmkan awal-awal ataupun yang terbabas baca blog ni. Harapnya tak ada kes sebegitu ya...




Khamis, 20 Ogos 2009

Tolong, Aku Dah Ketagih!

Aku ada migrine yang agak kronik juga. selain tu ada jugak penyakit angin kus-kus hu hu hu. Ada beberapa pantang yang aku kena jaga, namun ada beberapa benda juga yang aku memang “pantang jumpa”. Tak boleh elak punya.

Kena Pantang;
1. Minuman berkafein seperti nescafe, kopi dan kawasan-kawasan yang sewaktu dengannya, termasuk teh dan milo. Aku mula pantang minum semua benda berkaler ni sejak tingkatan 2 lagi. Masa tu, kalau aku minum awalaupun teh tarik, belumhabis minuman di gelas, kepala dah mula sakit. Minuman ruji aku setiap masa adalah air suam, air kosong, air mati. Bila aku jumpa satu herba yang boleh cuci darah dan nyahkan toksid, aku mula berani minum semua minuman ini termasuk nescafe. Bila minum, aku akan minum yang kaw-kaw je...jadi, walaupun makan herba, toksid tetap aku masukkan dalam darah juga sekurang-kurangnya 1 mug sehari. Walaupun cuba untuk pantang balik, aku hanya mampu bertahan selama seminggu sahaja. Aku tetap perlukan kafein untuk keraskan mata bagi berjaga malam siapkan kerja, namun hakikatnya, setengah jam selepas telan kafein ni, aku akan tertidur juga. Adik aku kata, siap dengkur lagi!

Semeriah mana atau sesedap mana kopi starbuck, kopitiam, oldtown atau mana-mana ajelah yang seangkatan dengannya, aku memang tak mampu menikmatinya. Koko panas pun ada masanya boleh menyebabkan kepalaku ting tong, apa lagi kopi kaw di kopitiam dan oldtown tu yang baunyapun dah semerbak wangi. Ada sesiapa pernah alami “mabuk kopi”?. Aku pernah! Dan sekarang....aku dah ketagih nescafe. Tolong!


2. Coklat: tidak semua jenis coklat aku kena pantang, hanya coklat yang pekat dan kaw kaw je kena pantang. Aku masih boleh menikmati coklat van houtan, cudbery ataupun jenama lain yang sepertinya atau yang dimasukkan dalam kek. Namun ada sesetengah coklat aku memang tak boleh makan, termasuk yang diletakkan dalam kek. Biasanya aku boleh kenalpasti jenis kek coklat yang tak boleh dimakan berdasarkan bentuk fizikalnya. Kalau aku makan juga, walaupun hanya sesuap, wow! Terus berdenyut. Namun, kerapkali aku langgar je pantang tu, sebabnya, migrine memang dah selalu kena. Makan kek tertentu tu bukan selalu kan? Apa salahnya melayan hati nikmati racun tu sesekali kan hu hu hu...sori, aku tak takut mati awal sebab aku memang doa untuk mati sebelum sampai umur 50. Bukan sebab rasa bongkak amal dah cukup atau terlalu yakin dapat masuk syurga, tapi risau akan bertambah timbangan di sebelah kiri akibat sikap kurang ajar sendiri. Tak mahu nyusahkan orang pun ya juga.

3. Pulut: apa-apa jenis pulut pun akan menyebabkan aku boleh dapat angin satu badan. Tak kiralah ketupat pulut ke, kuih muih diperbuat dari pulut ke, pulut durian ke, putih kukus ke, pulut tanak ke, pulut makan dengan ikan kering ke, pulut apa-apa sahaja. Namun yang sadisnya, aku memang penggemar pulut tegar. Memang pantang jumpa, akan sebat punyalah. Tapi, kalau jumlahnya tu hanya sedikit sahaja, biasanya aku tak makan. Sebabnya, kalau dah nak sakit satu badan dan tak bangunpun, biarlah makan sampai berbaloi.


Setiap tahun aku akan kukus pulut kuning (adakala ubah jadi kaler lain kalau tak ada pewarna. Takat ni belum ada lagi kaler biru. Teringin jugak nak buat kaler tu sekali). Pulut tu aku akan makan dengan ayam masak merah/pedas ataupun kalau rajin terlebih masak percik. Fuyoooo aku akan makan sampai habis satu belanga (biasanya aku akan buat sebanyak 1 kg pulut atau lebih dan bawa ke pejabat atau bagi kat kakak dan anak-anak dia sama. Ada masanya aku telan je semua tu dalam tempoh dua hari). Jadinya, bila masuk angin, lenguh-lenguh badan dan pening kepala pun kira macam berbaloilah dengan kapasiti pulut yang aku makan tu. Dan lenguh-lenguh badan serta angin itu perlu aku tanggung hingga seminggu baru nak ok semula.

Kalau ketupat, aku lebih suka ketupat daun pisang yang berisi pisang di dalamnya. Kalau ketupat ni, takat 2-3 biji tu sekali hadap je walaupun besar jugaklah dia punya bungkus tu. Dah tak ada ketupat ni baru makan ketupat pulut tiga segi tu, tapi berintikan serunding daging (makan pun cerewet kan! Memilih aje!). Kalau tak, baik aku takpayah makan terus. Kalau ketupat nasi bentuk 8 segi atau 4 segi tu...aku buat dak je. Makan masa ada sate je hu hu hu.

4. Labu. Apa-apa je jenis labu sama ada sira labu (ni orang Kelantan memang suka makan. Manis memang dah tentu, tapi aku suka rasa labu kuningnya tu). Sayur labu juga. Memanglah sedap, tapi nanti angin satu badan. Biasanya kalau jumpa...telan ajelah labu. Sesekali kan!

5. Durian. Inilah satu-satunya benda yang paling aku tak leh tahan untuk makan. Kalau takat sebiji tu kira jeling je dulu. Kalau balik kampung musim durian, aku memang tak akan makan nasi dah. Makan buah saja sepanjang hari. Buah durian di belakang dapur rumah kami tu memang sedap yang teramat sangat yang aku tak boleh jumpa lagi kat mana-mana pun. Asal saja makan durian, mesti aku akan bandingkan dengan duriankat dusun rumah kami. Apalagi kalau terus saja belah dan makan selepas gugur. Yummy.


Masalahnya aku memang kena kontrol untuk makan durian. Kalau dulu, boleh sebat je berapa banyak yang nak makan. Sekarang ni, makan beberapa ulas saja pun dah mula sakit kepala. Orang kata panas. Setengah-setengah yang lain kata aku ada darah tinggi, tapi bila periksa dengan doktor, darah aku normal saja. Dulu darah aku sentiasa sahaja berada di bawah tahap normal. Darah rendah. Dah GEMOK sikit ni baru jadi normal.

Kalau balik kampung dan sentiasa makan durian untuk tempoh seminggu, kulit aku akan gatal-gatal, kemudian tumbuh ruam yang akan sentiasa di garu sama ada di kaki atau tangan. Akhirnya ada bintil-bintil air bisa yang kalau dipicit akan meninggalkan parut. Ambil masa yang terlalu lama untuk hilangkan parut tersebut.

6. Dokong: dokong ni bukanlah dokong yang ada di pasaran kat sini, tapi dokong yang asalnya dari Thailand. Dokong ni banyak terdapat di Kelantan. Rasanya memang teramat manis. Sedap. Satu tangkai pun dah boleh ceceh hampir 1 kg timbangan. Buahnya cantik, besar dengan rasanya yang manis. Kalau aku hadap buah ni setiap hari dalam masa seminggu, kesannya sama seperti makan durian juga. Namun, biasanya, aku buat tak tahu sahaja. Sebabnya, bukan senang nak dapat makan dokong yang sedap macam ni. Kat pasar malam jarang jumpa. Kalau jumpa pun yang depa dok peram. Dah tak manis sangat. Mmmm apalah sangatkan kalau takat menggaru gatal, berbanding nikmatnya isi tembolok hu hu hu. Kalaupun selepas itu pergi jumpa doktor dan dapatkan ubat sapu untuk “alahan” makanan berkenaan, ubat-ubat yang doktor beri tu kurang berkesan kot. Dalam tempoh tertentu, bila KHASIAT buah durian atau dokong tu dah habis dari dalam darah, gatal tu akan hilang dengan sendiri je.

7. Me Segera: ini memang antara pantang yang tak akan aku cuba untuk makan, kecuali bila melibatkan hidup dan mati sahaja. Apa-apa jenis me segera sahaja memang tak akan sesuai dengan tekak dan kepala aku. Kalau teringin sangat nak makan pun, aku akan masak suku keping daripada sebungkus me segera itu. Yang banyak letak dalam tu adalah sayur dan lauknya sahaja. Bukan tak pernah cuba nak serasikan tekak dan kepala dengan benda ni, tapi tiap kali mencuba memang akan gagal.

Semasa cuba berjimat cermat ketika roda hidup aku berada di bawah suatu ketika dahulu, ada juga cuba. Kali pertama makan, belum habis semangkuk pun makan, terus saja dapat migrine yang teruk. Esoknya mc. Dah ok aku cuba juga telan, paksa diri telan sebenarnya sebab hanya itu sahaja yang mampu aku beli pun. Beberapa minit selepas habiskan semangkuk me segera tu, terus muntah. Keluar semua sekali. Lembik! Begitu juga kali ke tiga dan seterusnya. Akhir sekali, 2 bungkus me segera itu aku bawak balik kampung untuk anak-anak buah aku. Seronok je dia orang telan makanan kegemaran malaya tu. Walaupun masih lagi tak mampu untuk makan mewah ketika tu, aku tukarkan me segera dengan mihun. Jadinya, setiap hari aku makan mihun sup bersayur. Mmmm laparlah pulak! Rindu nak makan mehun sup bersayur hu hu hu

8. Daging: biasanya orang darah tinggi je tak boleh makan daging, tapi aku yang darah berada pada aras normal ni pun tak boleh makan. Kalau makan daging lembu, sup tulang, (ayam okeylah pulak!), apalagi kalau dapat sup gearbox, memang akan migrine. Masalahnya aku memang suka sup, terutama sup tulang. Jadi, kalau musim raya haji tu...bayangkanlah betapa deritanya aku hanya memandang je orang dok hirup kuah sup kegemaran aku tu. Ada masa aku langgar juga pantang tu dan rembat satu mangkuk penuh dan hirup dengan berbahagia sekali. Sakit selepas tu belakang kira kan. Sekarang ni, aku pantang lalu depan Ani Sup Utara, mesti singgah. Adoiii la!

Rupanya banyak juga benda atas dunia ni yang aku tak boleh nak nikmatinya walaupun benda-benda tu adalah makanan atau minuman kegemaranku. Benda-benda lain yang aku pernah ketagih adalah: chatting, berbalas pesan di forum dan sekarang...tulis blog. Adoiiiiii!

Selasa, 18 Ogos 2009

SMS yang Tidak Diharapkan


Aku pernah cerita pasal mamat Pakistan ni dulu. Boleh baca semula kat sini kalau dah lupa.

Nombor dia aku dah hapuskan dari telefonpun. Entah kenapa dia timbul balik. Walaupun sakit hati dulu tu belum habis lagi, aku buat-buat tak kesah je. Itupun sms dia aku balas ikut mood. Ada masa seminggu baru berbalas. Ada masa lupa langsung nak balas. Kala yang lain, hati memang tak mahu nak balas pun.

Dia tahu aku buat dak je, tapi kalau dah memang buaya tembaga, tetap nak jual ayat jugak. Jadinya, berlambak-lambaklah ayat-ayat cinta (pinjam judul novel jab!) masuk dalam telefon aku. Aku sebenarnya tertanya-tanya: mamat ni anggap aku tangkap lentuk sama dia ke? Kalau ada sesiapa yang pakar dalam hal cinta baca tulisan ni, tolonglah jelaskan sikit. Aku memang bebal sikit dengan benda-benda tak nampak macam makhluk halus ni. Macam virus selsema BABI lak!

Mamat ni tak tahu ke aku tak suka BARANG IMPORT? Dulu kan aku dah cakap. Banyak kali aku cakap. Benak benar ke dia? Tak kesahlah dia tu ensem macam anak tenuk pun, aku tetap nak juga barangan buatan Malaysia. Semangat kebangsaan aku ni tinggi sikit, tambah lagi pada bulan kemerdekaan macam sekarang kan. Sebenarnya, aku ke dia yang terlebih dos pra-san?

Baca ajelah apa yang dia tulis ni...malas aku nak tulis panjang lebar lagi. Sat-sat lagi nak kosongkan peti sms aku pulak. Tak guna simpan sampah sarapkan? Walau bagaimanapun, sebahagian daripadanya telah aku delate terus selepas bacanya sebab rasa nak MUNTAH. Sebahagian lagi tak begitu sesuai dibaca (18sx) dan aku malu untuk tunjukkan pada orang lain (korang lebih faham dari aku sebenarnya! Aku ni kan 18 tahun hu hu hu).

Inilah deretan sms yang tidak kuingini masuk dalam peti telefonku;


• Assalamualaikum (diikuti dengan letup bunga api yang dilukis) Hw r u! Miss u
• I still miss u, bt i respect u more this time, today i ws clearing numbers i saw ur name i go in my 1st meet with, ist talk in YM. I look at pic i mad at Pavillion wen we did lunch. Thn i wnt to sms u. I thnk few time coz i know ur upset with me, but i tawakal to Allah n msg u. Thanks to Allah n msg u.


• I realy thnk of u hw we meet. Hw we walk aroun n spend time. I miss u, i miss n regret that didnt care u nicely as i must do (jangan ingat hati aku mudah lembek bila kata mcm ni hu hu hu...selagi aku masih ingat kena maki tu...ayat lagi power dari ni pun leh jadi duri yang menyucuk hati hu hu hu...leh buat ayat dalam novel la plak!)

• But ur not gone frm my side, sometime certain thngs hapen in life, it doesnt mean we cnt try again. Let c how i’ll win your heart with my lov (Alahai...kalau dah tak nak tu, buat apapun memang tak jadi punya. Jangan yakin sangat laling hu hu hu)


• Golden words by bla bla bla (nama dia la tu) “When u r in light everything will follow u but when u enter the dark even ur own shadow will leave u”

(ayat ni buatkan aku rasa nak tumbuk ni. Masa aku tengah susah, kutuk aku sakan. Bukannya nak bagi semangat. Dah kena atas kepala sendiri, ada hati mengata aku pulak! Terlebih sensitip la pulak aku ni!)


• So we r same boat la in this case, wat u had fr dinner.
• Act same cos boat broken already way to rescue u la dear, hmmm im having roti naan
• To c u, its enough yahoooooo, no go out, no eat out, im agreed, bt if food reach ur offc we can eat, yeh yeh...


• Its ok, i keep try ok. Rest i leave to Allah swt, so did u go around any auting on weekend?
• Do u upset? Or angry? Be soft i’ll lov u no mater hw though u r (Alahai...napelah dia tak paham-paham lagi? Ko dah maki aku, boleh tanya lagi ke? benak ke bahlol?)


• U know wen we study n read alot, our brain need relax, pls dont always stress urslf. I wnt to c u cheer, hw to cheer u up? Insha Allah ths coming wee i had plan n giv u suprise


• U r nt wasting time insha Allah. Sure u’ll c me as dif person. I acept my childish behavior bt human learn to good, so dont worry once in a while wen we meet its not gona b waste time, bt i hav surprise fr u, insha Allah u ‘ll c wen time wil come (sayangnya, aku rasa macam...tak berminat pun nak tahu kejutannya tu. Tak de makna apa-apa pun kat aku!) ...risau gak ni...hati aku dah mati ke?


• Insha Allah i can learn myself, i try my bst, wen c u smiling, thn can fel more exciting to learn. U didnt answer me, u dnt mind i visit ur ofc? Bt i wnt surprise u, wth wondrful.
• Boleh la sekit, saya try la, baru punya saya bahasa melayu. Pls dont laugh, im learning my own. I ws thingking to visit ur ofc, i hav nt eat kajang satey long time, so after visit u, can eat satey.


Masa dah delate semua smsnya, masuk pula sms terkini:
• “Every sunset” reduce 1 day from life! But “Every Sunrise” Give 1 more day to hope! So, “Hope for The Best”. Hv a nice day, i love u..

Dan aku, cuba juga untuk menikmati rasa terharu. Hingga kini, rasa itu entah di mana perlu kugali. Sms itu tidak kubalas hingga kini, setelah beberapa hari berlalu.

Dia pernah ke pejabatku beberapa kali untuk sedikit urusan dan beberapa orang staf pejabat menyedari tentang kedatangannya itu. Malah, ada antaranya dah sebarkan maklumat itu merata tempat. Ada juga yang terpandang masa kami makan sate. Ikutkan logik akal, aku memang bertuah jumpa sang Putera yang menjadi idaman seMalaya terutama peminat cerita Hindi. Ala-ala Khirtik Roshanlah kiranya, hanya matanya sahaja bukan berwarna hijau. Bukan boleh pakai kanta lekap ke?

Dan aku pula, bagaikan Puteri Katak berwajah kematu di sisinya. Macam orang tak sedar diri je kan. Asal saja kami melintas di mana-mana, akan ada mata yang menjeling, sama ada kagum dengan kehensemannya itu, ataupun hairan betapa tidak ada citarasanya dia sebab keluar dengan aku hu hu hu. Persoalannya: apa jadi dengan perasaanku yang beku ini? Dan beku itu kian mengeras pejal bila berlaku drama keliwon di jalan raya seperti pernah aku tulis sebelum ni. Apapun, perasaan memang tidak boleh dipaksa, biarpun yang berada di hadapanku itu adalah Putera William hu hu hu. Alahai...macam novel cinta lah pulak!


Ini je aku reply...sayang kredit, bah!

• So u know hw i feel wen lost evrytg. Congrts, u wake up, but, its not mean i cn acpt u like b4.
• X payahlah nak mulut manis. Buaya je wat gitu (saje je bagi ayat bahasa melayu hu hu hu...best ngutuk dalam BM. Kalaulah satu hari nanti aku terMAKI dia macam dia maki aku...aku nak maki dalam bahasa kelate...lagi best. Bahasa SUMPAHAN kelantan ni lebih mendalam tepat sasarannya berbanding bahasa Malaysia, terus menusuk ke tulang hitam hu hu hu)


• That words cm frm dsprt person.
• I got that situation last 2-3 years. Now ur turn. Hv a nice day! (Jahat tak aku? Pulangkan paku buah keras lagi masa orang tengah susah. Ahhh....tak payah nak mintak simpati aku mengadu apa-apa!)


• Not same. Pirate take my bot, bt ur bot xcident wth iceberg.
• Ur not in my mind. Wen u go it mean FINISH. Now, u r NOBODY 4 me! (Nak kata aku kejam pun, tak kesahlah. Paling kurang aku jujur pada diri sendiri. Lagipun, tak boleh cakap berlapik...bukannya dia reti. Sindir ke, perli ke...tak makan saman. Baik je terus terang. Itu pun tarak paham lagi daaaaa)


• 4 me its over. No more change. Finish. Fulstop.
• No time 2 meet u. Sori. Mayb u cn meet aini or som1 else. (Dia ni ada koleksi awek Malaysia yang ramai (maklumlah muke memang lebih hensem dari Shah Rukh Khan. Tu yang perasan lebih tu...semua dah lari la tu hu hu hu)


• Dont waste ur time. Wen i set my mind to throw u away, dat mean u lost ur change.


Apapun, aku memang anti sesangatlah kalau orang selalu gunakan nama Allah untuk capai matlamat dia padahal aku dah tau sangat perangai dia macam mana. Jangan nak pra-san bagus setakat boleh terjemah qur’an, padahal sekerat je ajaran Islam tu diguna pakai dalam hidup. Ampun! Aku ni pulak tak mudah nak maapkan orang, sekali kena...terus serik. Walaupun selalu aku doa supaya sentiasa maafkan orang, maafkan apa yang orang buat kat aku, cuba dan terus mencuba (bukan hanya untuk kes ini sahaja) tapi hakikatnya...tersangat susahlah. Apa yang boleh aku buat adalah melupakan. Itu terlebih baik. Sebabnya, bila dah lupa, aku tak akan fikir lagi pasal tu. Jadinya, aku tak akan sakit hati lagi. Dan harapnya, dengan cara itu..bila aku lupa, aku akan maafkan dia secara tak sengaja. Boleh gitu?

Kalau ada mana-mana doktor cinta tu...bolehlah bagi kuliah kat sini ya. Pandangan anda dihargai!

Ayam dan Ikan Percik

Biasanya bulan puasa masakan ni jadi hidangan untuk kami. Maklumlah, masa budak-budak dulu, kan malas nak sahur, jadi Mek akan buat sebagai semangat untuk kami bangun sahur kot!

Ramadhan dah tak lama lagi, tetiba je rasa nak makan benda alah ni. Walaupun rasanya taklah sama macam yang Mek masak, tapi...dah tentulah kena dengan tekak kami. Tak macam beli kat kedai nun. Sempena dengan hari minggu...kami pun masaklah benda alah ni. Namanya Ayam dan Ikan percik. Yummy....tersangat sedap dimakan dengan nasi terutama masa perut memang dah kebuloq sesangat. Makan sampai tak henggat donia lagi!
Kuahnya yang enak hu hu hu


Sebenarnya adik aku yang beria-ria nak masak untuk laki dia. Maklumlah depa ni jumpa seminggu sekali je. Masa inilah nak makan masakan isteri tercinta kan. Jadinya, dapur aku tu lah jadi tempat eksperimen. Biasanya juga, aku hanya bagi arahan je...adik aku yang akan buat. Bab makan tu serah balik kat aku hu hu hu.
Bakar ikan atau ayam sampai masak. Sambil-sambil tu lumurkan santan pekat tu dan bakar lagi bagi kering sikit.
Dah boleh angkat dan makan. Lupa nak snap gambar masa awal-awal masak tu. Dah siram lebihan kuah atas ikan baru teringat nak snap gambar. Bberlumoih! Tapi....gerenti hingga menjilat siku hu hu hu


Hancus diet aku!

Apa Ke Hey Nyeee?

Sejak dulu lagi aku memang tak suka pergi KL. Pergi KL bagai satu deraan paling lengkap untuk aku. Komuter yang sesak, suasana yang panas, berhabuk, bingit, jem, jerebu, hon merata. Maafkan aku, KL...terjun ke dalamnya merupakan pakej yang lengkap bagi aku. Termasuk stress, termasuk migrine. Setiap kali pergi KL, migrine bagai wajib untuk aku rasa bila balik nanti.

Macam mana tak suka pun aku dengan KL yang jadi denyut nadi pentadbiran negara, kenalah juga pergi. Ada masa, nak dating kena turun KL. Nak shooping dengan potongan harga tertinggi juga ada di KL. Nak selesaikan banyak urusan kehidupan, perlu juga ke KL. Pendek kata, dalam hidup ni, memang kena pergi KL jugalah nampaknya.

Jumaat lepas aku cuti. Dah lama benar aku telefon satu syarikat guaman tu, tak ada jawapan yang memuaskan hati aku terima. Jawapan yang diberi statik benar: Puan Siti dah keluar, Puan Siti tak ada, Puan Siti mesyuarat. Kuku aku ni dah kementot asyik dok tekan nombor telefon kompeni hampeh ni. Habiskan kredit adalah.

Jumaat sebelumnya (masa pergi Karnival Orang Asli ari tu), aku memang cadang nak pergi kampeni tu, tapi dah ter ralit dengan persembahan istimewa orang asli, aku terlupa sekejab. Balik tu dah jam empat lebih. Kalau pergi juga pun memang tak sempat sampai sebelum habis waktu pejabat. Jadinya, dah terlanjur cuti hari ni, apalagi...ikut cara Nash Ahmad ajelah. Terjah!

Mula-mula aku pergi Sogo dulu. Ada urusan berdekatan kawasan sana. Menyimpang sekejab masuk Sogo untuk isi tembolok di Secret recipe, tingkat 6. Aku lebih suka di tingkat 6 sebab tak ramai orang dan ada econ yang sejuk berbanding yang bersebelahan pintu masuk Sogo tu. Panas. Aku kan puteri lilin yang akan cair bila kena panas hu hu hu. Dah penuh tembolok, melilau sekejab tengok bagasi kalau ada offer bagus punya di tingkat 2. Tak ada satupun yang sesuai dengan selera mak aku. (Tahun ni insyaAllah Mek dan Ayah berpeluang pergi Haji. Dia dah kelam kabut sejak terima surat dari pihak Tabung Haji. Maklumlah belum pergi kursus, banyak juga persiapan nak kena buat. Kami pakat beli Viva untuk mudahkan dia pergi mana-mana kursus yang ada di negeri Kelantan nunnnn, harapnya banyak membantu mudahkan dia orang. Nak harap kami yang teman dan hantar dia pergi...memang sahlah tak dapat. Nasib baik ayah ada lesen dan boleh memandu walaupun hanya pada siang hari je. Mata dah tak berapa nak elok waktu malam walaupun adakalanya dia tetap redah juga drive. Kami beli juga DVD Player untuk dia tengok VCD haji. Jadinya, bila-bila masa sahaja dia boleh tengok muka ustaz Daud Che Ngah. Buku-buku haji berbahasa Melayu yang kami beli agak susah untuk mereka baca. Nasib baik ada orang kampung kami bagi dia buku bertulisan jawi).

Masa telefon ketika sedang makan pagi tadi, depa kata Puan Siti tengah mesyuarat. Aku bagi tau nak telefon semula. Tak sempat habis hidanganpun, aku telefon lagi. Depa kata Puan Siti dah keluar. Darah aku belum mendidih lagi masa tu. Aku tarik nafas panjang-panjang je. Nasib baik tengah makan. Orang kata, emosi manusia ni stabil sikit bila tembolok dia penuh. Kalau tengah lapar, dah sah lah suara mula tinggi. Aku dah muak dengan alasan bodossss macam tu.

Jam 11.30 aku menapak ke stesen Bandaraya, turun di Masjid Jamek (Aku paling tak suka sangat-sangat kalau perlu gunakan Rapid KL antara Panggung Seni ke Ampang Park. Rasa macam seriau aje, terutama kalau hari ujan. Selalu je terbayang yang air akan masuk dalam terowong dan tenggelamkan kami yang ada dalam train. Imaginasi tinggi sangat kot. Sesuai sesengatlah kalau tulis novel fiksyen.)

Stesen berikutnya aku dapat duduk. Di stesen ni jugak masuk seorang mak cik yang jangok. Dia pakai kebaya dengan make up yang agak tebal jugalah. Lipstiknya menyala. Beg tangannya besau gedabak yang boleh isi macam-macam. Dia juga bawak satu lagi beg plastik berisi barang. Kalau di Kelantan, gaya macam tu gaya tok peraih.

Dia duduk sebelah aku. Terus je tanya aku macam-macam. Nak pergi mana. nak buat apa pergi sana. Tinggal kat mana. Tinggal dengan sapa. Tinggal rumah sendiri ke? Pendek kata, soalan-soalan itu memang buat aku rasa tak selesa. Tau lerr ko tu mak cik, tapi tak kanlah semua maklumat itu perlu aku jawab dengan terperinci. Kalau dia ada anak jantan bujang pun, aku tak hingin nak jawab pun. Tengok muka baru 4 saat lepas, macam-macam nak tau pasal aku. Selagi jawapan yang aku bagi tu tak sesuai dengan selera dia, dia akan tanya lagi benda yang sama. Dah mula lah suara aku nak tinggi. Selama ni kontrol je sebab ko tu mak cik. Kononnya hormat orang tualah. Hati kat dalam menyumpah ntah berapa bakul. Banyak benor dosa aku hari ni, dijumpakan dengan makcik jangok ni.

Ingatkan dia pergi tempat lain, rupanya turun di stesen yang sama dengan aku. Adoiii la. Sepanjang jalan kena saing dengan dia lagi tu. Bila aku tanya, “mak cik niaga ke?” (kan gaya macam tok peraih). Suara dia meninggi. “Niaga apa pulak ni...keja opislah. Ada pulak niaga,” selepas itu dia merungut entah apa-apa. Orang keliling dah pandang aku semacam. Tau pulak dia marah!

Mak cik: Nak pergi mintak keja ke ni?
Aku: Bukan mintak kerja...ada kerja kat sini. (Turn suara aku pulak naik. Berapa kali mau cakap daaaaa! Aku pun tau jugak naik angin weh!)
Mak Cik: Nak pergi Phileo ke?
Aku: Tak. Dekat-dekat sini je...(try kontrol suara semula. Risau jugak kot-kot aku jerkah dia karang).
Mak cik: Pergi pejabat loyer?

Mana dia tahu aku nak pegi pejabat lawyer? Soalnya itu tak berjawab. Masa tu dia dah melencong ke arah jalan yang dia nak pergi. Aku pula pergi ikut jalan lain dengan rasa syukur kerana bebas daripada DIA. Sampai sekarang aku tak juga faham kenapa dia nak aku bagi tau secara detail pasal urusan aku termasuk, mana aku nak pergi. Kalau korang jadi aku, perlukah beritahu semua yang dia nak tahu pasal aku padahal baru je kenal empat minit lepas? Dengan mak bapak aku pun aku bagi tau benda-benda yang enak didengar sahaja, bukannya bagi tau semua perkara. Korang lagi tau pasal banyak perkara tentang aku berbanding mak bapak aku pun. Itu soalan kuiz yang korang perlu jawab. Sila jawab dengan tulus dan ikhlas hu hu hu.

Sampai di pejabat lowyer tu, aku cakap nak jumpa dengan Puan Siti. Penyambut tetamu tu beritahu yang Puan Siti dah keluar (kalau aku yang gajikan dia jadi penyambut tetamu, memang dah kena buang dah pun. Entah kenapalah dia kerja kat situ, tapi tak tahu apa-apa pasal kerja menyambut tetamu. Terpaksalah aku melayan diri sendiri, macam aku ni pulak tuan rumah).

Aku cakap dengan dia yang aku akan tunggu hingga Puan Siti balik (aku memberitahu, dia tak tanyapun), selepas itu aku layan diri pergi duduk di sofa, baca surat khabar, sambil-sambil tu telefon Puan Siti dengan nombor yang lain, bukannya nombor yang dah selalu aku guna. Dia tetap tak angkat. Sambil tu aku sms sorang kawan yang nak makan tengahari dengan aku hari ni, beritahu dia kemungkinan tak sempat lunch bersama. Si penyambut tetamu yang manis itu beritahu mungkin selepas jam dua baru Puan Siti akan balik. Jadinya, aku nekad untuk berkampung saja kat situ. Buat je macam opis sendiri, Peduli apa akukan. Tak kesahlah korang nak pergi makan ke apa, asal aku boleh duduk situ dan tunggu. Kat luar memang panas, kat pejabat itupun tak terasa econ, apalagi kat luar.

Setengah jam kemudian, adik manis penyambut tetamu tu tanya balik, betul ke aku masih nak tunggu Puan Siti (dia dah nak pegi lunch la tu. Aku dah kenyang, boleh tunggu sampai malam pun hu hu hu).

Aku: Saya aku tunggu. Sampai malam pun tak apa, hari ni saya cuti...(selamba kodok je aku jawab sambil sambung baca akhbar). Dia garu kepala. Telefon sana sini, entah sapa-sapa. Aku peduli apa. Memang tu kan keja dia, jawab semua panggilan dan buat panggilan termasuk panggilan bersuara manja dan berketawa menggedik gatai. Walaupun aku baca akhbar, telinga belum “pokak laey den!”.

Dah dorang yang lalu lalang situ dok pandang je aku, salah sorangnya tanya nama aku. Bila aku sebut je nama aku yang glamer tahap Micheal Jackson ni...maklumlah, Obama kan selalu sebut nama aku kat paper press dia, mana tak kenalnya depa tu. Selamba katak je dia kata: Oooo akak punya fail dengan saya.

Aku rasa macam nak terajang orang je masa tu. Masa telefon bagai nak rak tu, tak ada satu maklumat pun depa tau, tiap kali tanya jawabnya “tak tau”, “Tak pasti” “entahlah...” dan kawasan-kawasan yang sewaktu dengannya, bila aku mai jengulkan muka, adalah pulak jawapannya. Spontan pulak tu. Nasib baik aku dah makan kenyang-kenyang kat Sogo tadi, kalau tak, alamat adalah orang boleh aku “panggang” dan “makan” hari ni.

Pas tu terhegeh-hegeh dia pegi amik fail, bukak depan muka aku kat depan sofa tu jugak-jugak dan bagi aku satu maklumat;

Dia: Dah dapat tittle, kena call ****tuttttt**** untuk pengesahan. Lepas tu dah boleh ambik.
Aku: Siapa nak kena buat tu?
Dia: Kami akan buat...dah banyakkali call dia orang tak angkat!

Nasib baik dia jawab tanpa teragak-agak. Kalau dia teragak tu, aku nak tanya balik kalau-kalau dia nak suruh aku. Pas tu bolehlah aku mintak diskaun fee sebab aku yang buatkan untuk dia.

Aku: Bila nak buat tu?
Dia: Nak saya buat sekarang ke?
Aku: Terpulanglah nak buat bila pun. Saya tak nak ambil tahu apa-apa hal selain dari “bila” saya boleh dapat benda tu yang dah siap. (kata BILA tu aku tekankan, bagi dia paham skit)

Masa ni aku memang dah tak senyumpun. Walaupun darah tak mendidih sangat, tapi, kalau benda gitu pun nak tanya aku, apa guna aku bayar fee mahal-mahal. Kalau tak bayar separuh dulu tu, tak leh bukak fail. Sekarang ni fail dah renyuk pun belum siap-siap lagi? Tinggal 20 hari lagi nak cukup setahun. Apa cerita!

Dia cakap dia akan call masa tu jugak, pas tu hilang sekejab. Aku sambung balik baca paper dengan muka yang buat-buat senyum walaupun aku sendiri tahu memang kelat pun. Aku tau lerr muka aku masa senyum pun tak berapa nak manis, apalagi kalau buat-buat senyum je. Kalau masa kelat tu, faham-faham ajelah. Tak payah cakap banyak, memang orang boleh nampak. Kalau ada yang tak nampak lagi...memang bahlol lah orang tu!

Dia: Hari Rabu ni boleh ambik di Pejabat ***tutttttt**** (Angkat lah pulak orang pejabat ***Tutttttttt*** tu tengahari ni, walaupun dah dekat masa makan tengahari! Tak payah buat kelakau!)
Aku: siapa nak ambik? Bila saya boleh dapat?

Lama jugak dia senyap. Terkelip-kelip tak tau nak buat apa. Nak je aku kata aku boleh pergi ambil sebab pejabat tu 2 minit je dari rumah aku. Karang kata aku ni Gila Kuasa pulak, suka ambil alih keja orang. Tapi kalau memang dah tak leh nak buat, aku memang akan jadi seorang yang GILA KUASA. Tak kuasa dah dengan orang-orang yang keja lepas tangan ni. Masa mula semua ni, semua macam bagus je. Dah hampir setahun (20 hari lagi genap setahun. Gila! Orang lain buat 6 bulan je. Apa kejadah. Bila aku diam sebab kalut dengan hidup sendiri, depa diam. Baru hari ni nak kalut?).

Masa tu Puan Siti balik dengan perut boyotnya. Salam seadanya dan dia duduk kat sebelah aku, ambik semua fail tu dan belek-belek. Dia pun dah tak “semeriah” dulu dengan mesranya yang terlebih-lebih itu. Konon-kononnya terlebih mesra sebab satu “negeri” lah tu. Habis tu, korang nak rasa bangga ke asal dari Kelate kalau awat keja macam hampeh! Memalukan. Sebab tu lah aku malas nak ngaku asal Kelate kalau wat keja macam ntah apa-apa. Pas tu dia arahkan beberapa dokumen difotocopy untuk aku sebab aku kena uruskan satu lagi prosedur undang-undang. Konon-kononnya boleh cuba pakai masa isi borang berlambak-lambak tebalnya tu. Otak aku yang tak berapa nak waras ni kata, tak leh pakai pun. Dia saje je tak nak bagi aku mengamuk situ je. Bagi gula-gula lah tu kononnya!

Pn. Siti: Akak nak pakai firm kami ke untuk buat semua tu nanti?
Aku: Akak belum fikir lagi. Jauh sangat nak datang ni...akak cari yang kat Bangi je kot. Senang nak berurusan... (lagi senang nak terjah juga!) (masa ni lah nak tunjuk pelanggan tu ada kuasa buat pilihan. Dah tak kuasa lagi nak terjah-terjah macam ni lagi...masa nak tangkap bisnes dengan kita, bukan main manis lagi mulut. Dah dapat, setahun pun tak siap! Kalau bukan TERPAKSA ambik lawyer ni, ingat aku hingin nak datang sejauh ni?).

Selepas tu depa hilang lagi. Aku sambung belek paper lagi. Baca pasal Tengku Puan Pahang dan 5 anakanda baginda kena N1H1 masa pergi London. Manusia kat situ lalu lalang dan keluar masuk sesedap rasa tanpa aku peduli, termasuk Puan Siti. Memang dah masa lunch kan (belum jam 1 lagi masa tu. Depa lunch jam 12.30 kot). Sebelum ni dia akan ajak aku makan sama dengan senyum sampai ke telinga. Ada masa dia belanja, ada masa aku yang belanja. Orang kata itu adat bersosial. Tapi bila tahu aku tak akan sambung guna khidmat dia lagi, gitulah jadinya. Apalagi aku main terjah macam tu je. Dia blah je pergi tanpa kata apa-apa pun. Kalau ajak pergi makan pun aku akan tolak sebab baru je telan ayam bungkus kat Secret Recipe tadi. Perut aku bukannya stokin, boleh sumbat berapa banyak pun nak isi.

12.45 aku dah keluar dari pejabat loyer tu dengan janji Rabu nanti dia pergi ambil title tu kat pejabat ***tutt***, dan copynya dipos kepadaku. Siap aku ambil no tepon dia untuk dihubungi. Ingat seronok ke main terjah pejabat orang macam ni? Aku pun tak suka. Anggun dan AYU yang sentiasa aku jaga ni boleh pudar dek kerana itu. Tapi, kalau aku dah bagi muka lama sangat, korang ingat selama-lamanya ke aku akan bagi? Bagi muka memang aku selalu buat, tapi untuk jangka masa tertentu je. Dah naik LEMAK tu, aku yang nampak macam cicak kubing ni boleh jadi raksasa walaupun aku pun bukannya nak buat macam tu pun. PELUANG memang aku bagi, kalau peluang tu dah DIPERSIAKAN, kira macam tolak tuahlah kan. Aku tak pernah bagi peluang sampai 2-3 kali takat ni. Cukuplah SEKALI. Bagi sesiapa yang dah tolak peluang yang sekali tu...nasiblah. Aku kan brutal dan GANAS. Bila dah mengganas tu...susahlah sikit! Anggun dan Ayu memang kena jaga, tapi kalau tak mengganas sesekali, mana bestnya hidup ni.

Aku tahu bukan semua lawyer firm buat macam ni. Aku pun bukan selalu TERJAH macam gini selain dah habis sabar. Masa aku berurusan dengan satu firm kat Bangi tu dulu, okey aje pun. Depa mudahkan lagi kerja aku. Jumpa lawyer sekali je, lepas tu semua urusan aku berurusan dengan pembantu dia tu je. Kalau masa aku pergi tu, si pembantu lawyer tu pun tak ada (cuti ke, pergi makan ke, keluar ke...) orang lain masih lagi boleh bantu dan sambung kerja tu. Maknanya, bukan hanya tunggu dia sorang je. Tak sedarpun semuanya dah siap. Tau-tau depa call suruh datang ambil fail.

Aku kena cari satu lagi lawyer firm lepas ni untuk uruskan benda ni. Takat ni, hanya pengalaman aku dengan satu firm itu ajelah. Tak pastilah pulak kalau-kalau ada firm lain lagi yang lagi mudahkan kerja aku. Dulu, En. Mohd Noor yang “selak lauk nampak nasi” tu ada janji nak tolong aku. Maybe aku perlu juga terima tawaran dia nak tolong tu. Mmmm entah bilalah aku boleh isi borang-borang yang banyak tu, kemudian cari pulak senarai syarikat guaman yang terdekat. Dulu Dina ada bagi alamat website yang senaraikan semua syarikat guaman di Malaysia. Pernah juga print dan pilih, tapi masa tu dokumen tak lengkap. Aku simpan semula senarai tu. Kena selongkar balik fail kat pejabat tu.

Masa terkedeh-kedek ke stesen Rapid KL, sempat singgah beli tudung RM5.50 sehelai di First Lady. Takat ni tudung yang aku pakai (kecuali orang bagi...tu pun adik ipar aku je yang pernah bagi), berada di bawah harga kawalan (RM20 paling mahal. Biasanya bawah RM10). Sehelai blouse juga, setelah berjaya pujuk adik tu kurangkan RM10 dari harga offer. Boleh ke gitu? Su mesti dah gelak tergolek-golek baca ayat ni sebab dia pernah tengok macam mana aku tawar-menawar masa beli kek gula hangus kat belakang PKNS dulu. Jangan jatuh dari kerusi dahlah ye, Su!

Bila tengok langit dah gelap, dah berangin, aku ambil keputusan terus je balik hingga terlupa pulak nak masuk satu kedai roti tu. Kat kedai roti tu ada biskut kacang yang aku suka. Kalau beli di pasaraya, biskut tu dah lama dibuat. Bila beli di kedai roti, masih baru lagi. Aku penah beli dulu sekali, MENYESAL sangat-sangat! Menyesal sebab beli sebungkus sahaja. Sedap sangat-sangat sebab baru beberapa hari dibuat hu hu hu.

Dalam komuter, aku berkenalan dengan sorang adik ni, sambil agah-agah sorang baby kat tempat duduk depan. Terkekeh-kekeh baby tu gelak hingga semua orang pandang-pandang. Sambil borak dengan adik tu, sambil agah si baby.

Adik ni nak balik kampung, turun di Seremban. Dia risau kerana kena balik seorang naik bas dari Seremban ke Kuala Pilah. Biasanya abang dia akan ambil kat stesen Seremban, kali ni dia kena balik sendiri. Kira kali pertamalah nak ber edventure. Jadinya, dia risau sikit. Tak boleh imagine macam mana nak buat kat Seremban nanti.

Akulah pulak cerita kat dia yang Terminal One tu dekat je dengan stesen KTM. Jalan kaki pun kejab je, seberang jalan dah masuk Terminal one. Kalau tak pasti, boleh tanya pak guard kat situ. Mmmm macam aku pulak lebih tahu kampung dia hu hu hu. Belajarlah berdikari, dik. Dah kerja, badan pun lagi besau dari aku atau Dina (ni mesti Dina akan bangga dengan statement aku nih!), tak kan nak kena tunggu abang ambik sampai bila-bila. Kecian lerrr cik abang ko nanti ya...dapat isteri yang perlu dihantar ke mana-mana sahaja hu hu hu (baik cari driver!). Takat kat Malaysia ni nak sesat, bukan payahpun. Ringankanlah mulut tu. Tanya je sesapa. Orang malaysia ni suka membantu dan amat berbangga untuk menolong terutama kalau yang tanya tu cik mek molek.

Aku tak suka pergi KL. Kalau aku pergi KL mesti aku akan jumpa banyak benda yang boleh buatkan jantung aku berdenyut lebih kencang. Aku sayang jantung aku! Jadi sebenarnya, apa ke hey nyee ni? Tak boleh ke aku pinjam nama rancangan kat TV9 tuh?

Isnin, 10 Ogos 2009

Panjat Pokok di Shah Alam


Dah lama teringin bersantai di hutan. Satu kali, adik tersebut pasal jambatan gantung kat Taman Pertanian Malaysia, Bukit Cahaya Seri Alam yang terletak di Shah Alam. Aku pernah pergi dahulu kala masa Hang Jebat tengah rampas kuasa nun dulu. Masa tu aku tingkatan enam. DBP kutip aku jadi anak angkat depa, jadinya ikutlah ke sana sebagai salah satu daripada program yang diaturkan. Masa tu, taman ini baru lagi dibuka dan menjadi kebanggaan satu Malaysia.

Patutnya minggu lepas pergi sana, tetapi tetiba adik ada kursus di Morib pulak. Tunda ke Sabtu lepas (8 hb ogos 2009). Konon-kononnya nak pergi pagi-pagi buta lagi (jam 7 pagi). Pergi ke Pasar Tani Mega di Stadium Shah Alam, beli bekal apa-apa yang patut dan terus ke sana. Itu memanglah rancangan asal. Namun, Jumaat malam tu, walaupun kaki masih lenguh meronda Pameran Pengantin Malaysia 2009 dan Karnival Keusahawanan dan Kebudayaan Orang Asli 2009, aku paksakan juga mata untuk membaca. Adik pula pergi ke Pasar malam di Serdang. Bila balik, hampir 10 keping VCD, DVD dan entah apa-apa lagi (cetak rompak) dibawa balik. Katanya yang dirampas pihak berwajib. Aku pun tak tahu macam mana dia boleh dapat. Jadinya, malam tu dia menonton entah sampai jam berapa. Aku hanya mampu bertahan hingga jam satu pagi sahaja. Mata dah tak larat nak buka, apalagi baca ayat-ayat berbelit dalam buku yang kecil pula saiz tulisannya.

Alang-alang dah lewat, kami pun pergi beli sedikit barang keperluan. Jajan dan air mineral je, sebagai bekal. Masa tengah hadap menu untuk sarapan bersekali dengan makan tengahari, seorang rakan telefon minta tolong ambilkan dia. Kami melangkah keluar dari kedai makan tu dengan muka selamba mawas je, terus pergi ambil bekas teman serumah aku tu di Sekolah Jalan Empat, Bandar Baru Bangi (hadiri peperiksaan PTD). Akhirnya kami makan berhampiran situ dengan meriah...dia yang belanja. Fuih...berat badan nak bangun. Macam anak gajah jadinya. Terus terduduk tak boleh angkat ekor lagi.

Selepas hantar dia ke sekolah itu semula (petangnya masih ada 2 kertas peperiksaan perlu dia hadiri), barulah kami terhengeh-hegeh bertolak ke Shah Alam. Jam masa tu dah 1.35 tengahari. Pusing sana sini, lenggok sana sini, kami sampai dalam pukul 2.30 petang. Panas terik bukan main. Fuih...rasa nak berkubang je kat mana-mana lopak air.

Bayaran masuk ke taman ini pula hanya RM3.00 untuk dewasa dan kanak-kanak rasanya RM1 je. Jam 3 kami naik bas kat dalam taman tu. Percuma saja perkhidmatan bas tu. Pusing sana sini dengan lipat mautnya. Kami turun di beberapa buah perhentian dan jalan-jalan kat dalam hutan tu. Bayaran masuk ke tempat-tempat lain (seperti rumah 4 musim) lebih kurang sama je kecuali untuk ikut skytrek Anventure (macam panjat jambatan gantung yang kami idamkan tu).




Jambatan gantung. Yang ni rendah punya.

Burung merak yang pra-san comel. Pandai bergaya lah tu kononnya, tapi tak mau kembangkan ekornya. Nyampah aku!

Taman Haiwan. Kami tak masuk pun..dah tak larat.
Ada juga sawah padi. Aku aku ni memang dah hebat sesangat bergelumang dengan sawah padi sejak lahir, tempat tu tidak menarik minat kami langsung. Rasa macam lucu lah pulak kalau bertanam padi kat tengah bandar kan. Boleh nampak bangunan polis yang tersergam tinggi kat Shah Alam ni.

Kami sebenarnya nak pergi panjat pokok kat tengah-tengah hutan dan panjat menara tinjau tu...rupa-rupanya nak pergi ke tempat tu memang kena buat tempahan. Kawasan tu ada had bilangan pengunjung untuk satu-satu masa. Kalau tak buat tempahan, bergantung kepada kekosongan sahaja. Bayaran yang dikenakan adalah RM35 sahaja seorang.

Kat sini juga boleh sewa basikal untuk meneroka kawasan taman pertanian ni. Lupalah pulak nak ambik gambar basikal yang tersusun banyak-banyak tu...

Sebenarnya, banyak aktiviti boleh dibuat kat sini seperti berkhemah, main pinball pun boleh, aktiviti eko-reakreasi (macam yang aku teringin nak buat tu), terdapat rumah penginapan juga, memancing dan macam-macam lagi. Sebab aku belum lagi buat semua benda tu, jadi malaslah nak cerita lebih-lebih. Kalau nak tahu maklumat lanjut lagi tentang Taman Pertanian Malaysia, Bukit Cahaya Seri Alam ni, korang bolehlah cari maklumat di http://www.tamanpertanianmalaysia.gov.my. Kalau nak buat aktiviti terbang-terbang dan panjat jambatan gantung kat tengah-tengah pokok macam yang aku idamkan tu, buatlah tempahan lebih awal. Dia orang kata boleh tempah secara online juga. Nanti tak lah kecewa macam kami ni.

Agak-agaknyam, lepas raya ni ada peluang tak untuk kami pergi memanjat kat sana? Ada sesiapa nak ikut? Jom kita pergi reramai sergah monyet dan mawas (ada ke mawas kat situ?). Boleh tengok siapa lebih hebat memanjat. Korang ke monyet hu hu hu!

Aku Nak Kawin!!!!!!!!!!

Ikutkan tajuknya tu....nampak benar aku ni tengah gatai merenyam nak kawin kan. Adoiii la, masa aku pergi Pameran Pengantin Malaysia 2009 yang berlangsung pada 7-9 Ogos 2009, bertempat di Mid valey Exhibition centre, Aras 3 Mid Valey, memang rasa macam tu jugak. Hu hu hu pas ni tentu ramai yang kutuk aku kaw kaw punyeeee....tak kesahlah. Aku hanya berkata jujur pada hati sendiri je hu hu hu.

Pameran Pengantin Malaysia 2009 berlangsung setentang dengan Karnival Keusahawanan dan Kebudayaan Orang Asli 2009. Dah habis merayap dalam karnival tu, aku melenconglah pulak ke Pameran Pengantin Malaysia 2009 ni. Alang-alang dah datang, rebut ajelah peluang kan. Boleh cuci mata. Rehatkan minda juga. (Boleh rehat ke? Ntah!)

Kat pameran ni lebih ramai pengunjung berbanding Karnival Orang Asli di sebelah. Suasana pun lebih meriah. Lagu-lagu yang dipasang, suasana setiap gerai, susun letak barangan dan sebagainya buatkan tetiba saja teringin nak kawin hu hu hu. Itupun sekejab ajelah rasanya pun. Hanya terdorong dek keindahan suasananya. Bila renung setiap pakej yang ditawarkan, walaupun mereka kata banyak potongan harga diberikan, perasaan gatai merenyam tu pun tiba-tiba sahaja terbantut. Alahai...begitu punya mahal semua pakej yang perlu ditempah pun, masih ramai jugak yang bercerai. Korang tak terfikir ke betapa ruginya kos kahwin korang tu. Baru setahun dua kawin, tetiba terlupalah pulak hutang belum habis bayar, bercerailah pulak dah!

Bagi pasangan yang sedang merancang nak kawin tu...moga-moga mampu berjimat cermatlah untuk bina sebuah kehidupan baru. Tak payahlah bazirkan banyak duit untuk majlis perkahwinan. Sanding hingga empat lima kali, ambik gambar berjuta keping, tempah pelamin ala pengantin diraja, kecualilah korang terlebih mampu ataupun dapat sponser Sultan Brunei. Simpan ajelah duit tu untuk beli kelengkapan hidup setelah dah nikah tu. Sewa rumah pun melambung dah, bajet setiap bulan juga tiba-tiba jadi naik sebab dah tak boleh tinggal ramai-ramai dengan kawan-kawan bujang dah. Belum kira lagi kelengkapan rumah, dapur, alat-alat elektrik yang asas dan hal-hal lain termasuklah plastik buang sampah. Sebelum ni kongsi dengan 14 orang housemate, dah terkawin tu, paling ramai boleh kongsipun 2 orang saja. Itupun kalau boleh kongsi. Kalau teman sebilik korang tak nak kongsi, macam mana? Kena yang jenis bacakan terjemahan ayat Qur’an “tanggungjawab suami sediakan segala kemudahan dan keperluan isteri dan keluarga”, tak ke koner baring namanya tu.

Panjang la pulak berleternya...mmmm korang saksikan ajelah keindahan pameran ni ya... Malas aku nak taip lebih-lebih. Karang, terlebih nampak merenyamlah pulak! (gambar upload lain kalilah ye...ada masalah teknikal hu hu hu)

Karnival Keusahawanan dan Kebudayaan Orang Asli 2009

Tarikh: 7-9 Ogos 2009
Tempat: Mid valey Exhibition centre, Aras 3 Mid Valey

Jumaat lepas, 7 hb Ogos 2009, walaupun dalam keadaan masa yang suntuk, aktiviti yang penuh dan kerja yang bertimbun, aku luangkan masa untuk hadiri Karnival Keusahawanan dan Kebudayaan Orang Asli 2009 ini. Aku dapat tahu pasal Karnival inipun sebab tersesat ke laman web JHEOA beberapa hari sebelumnya. Jadi, karnival ini tersenarai dalam aktiviti utama yang dirancangkan walaupun dilakukan pada saat-saat akhir.

Ikutkan hati, memanglah penat. Paginya ada mesyuarat di pejabat berkaitan kursus IT yang bakal diadakan hujung minggu ni. Mesyuarat itu tamat agak lewat juga setelah perbincangan secara terperinci dilakukan. Masa memang dah suntuk sangat. Kalau boleh, tak naklah apa yang kami rancangkan tu terburai kat tengah jalan. Itu yang mesyuarat itu ambil masa lebih dua jam. Moga-moga saemuanya berjalan dengan lancar minggu depan.

Setelah bantai dua pinggan nasi lemak yang kaw kaw dia punya lemaknya tu, aku bergegas ke KTMB. Masa tu dah tengahari, hari Jumaat pula. Agak sendat jugalah manusia berhimpit dalam komuter, namun kalau aku tak pergi pada hari tersebut, memang peluang untuk pergi agak terhad. Karnival memang berlangsung hingga Ahad, namun, aku dah terlalu letih untuk berasak-asak pada hari minggu.

Kat Mid valey Exhibition centre, Aras 3 Mid Valey tu bukan sahaja ada Karnival Usahawan dan Kebudayaan Orang Asli 2009 sahaja, tetapi berdepan pula dengan Pameran Pengantin Malaysia 2009 yang lebih meriah dan mendapat sambutan hangat. Hati memanglah nak juga pergi ke Pameran Pengantin Malaysia 2009, tetapi kupujukkan diri ke Karnival Orang Asli itu terlebih dahulu. Bukankah itu matlamat utamanya?

Orang masih belum begitu ramai mengunjungi Karnival Keusahawanan dan Kebudayaan Orang Asli 2009. Mana-mana yang pergi ke sana kebanyakannya secara tak sengaja. Habis menapak di Pameran Pengantin Malaysia, mereka singgah ke Karnival Usahawan Orang Asli. Barangkali, hanya aku sahaja yang ke sana semata-mata untuk ke Karnival tersebut. Mungkin.

Dalam masa tak sampai setengah jam, semua gerai habis aku ronda. Akhirnya singgah ke kaunter Jabatan Hal Ehwal Orang Asli (JHEOA) dan dapatkan maklumat. Beria-ria je aku datang sini, ingatkan bolehlah dapat “sesuatu”, namun akhirnya mereka minta aku pergi juga ke JHEOA di Ampang. Perpustakaan dan muziumnya ada di Gombak. Yang buat aku rasa nak terajang orang je tu...perpustakaan dan muzium tu hanya dibuka pada hari kerja sahaja. Hampeh!

Apapun, kat karnival ni aku sempat juga berbual-bual dengan penulis novel Perang Sangkil yang juga seorang wartawan di RTM. Perkembangan terbarunya: sedang tunggu novel lain diterbitkan, sedang menulis novel baru juga.

Selain itu aku cuba menyempatkan diri untuk menyaksikan persembahan orang asli. Tengok sendiri ajelah mana yang patut kat bawah ni ya. Apapun, aku memang suka dengan sebuah lagu yang didendangkan. Walaupun menggunakan alatan tradisional daripada buluh, melodinya memang betul-betul menawan. Tertawan betul!

Asyik itu menyebabkan aku terlupa tentang temujanji dengan peguam di Ampang Point. Adusssssssss!

Nak tengok gambar? lain kali leh? Ntah kenapa terlupa lak nak save....hu hu hu jangan marah aku!
Candid!
Ni dia semua gambar2 yang sempat aku tampal kat sini...
Sangat halus buatannya. Cantik juga. Dan...mahal memang dah tentu!
Ayu dan menawan...

Selasa, 4 Ogos 2009

Ada Apa Dengan ISA?







Menonton TV dengan lelah yang panjang, dengan lenguh kaki, dengan sengal-sengal badan jinjing buku-buku, hati lebih lelah melihat berita di kaca TV. Malaysiakah itu? Kuala Lumpurkah dah jadi sebegitu?

Ada apa dengan ISA sebenarnya? Nak tuntut apa, hapuskan ISA? Dah pikir panjang ke?
Belum cukupkah lagi dengan tuntut dihapuskan hak Melayu? Dikurangkan kuasa Raja-raja Melayu? Menyingkirkan Bahasa Melayu? Apa lagi yang nak kita buang lagi dalam senarai Melayu itu?

Kita buang Melayu dengan sewenangnya, pada masa yang sama iktiraf orang-orang yang pernah bermusuh dengan Tanah Melayu? Boleh jadi herokah bila izinkan Cheng Peng kembali ke Tanah Malaysia yang kita cintai ini? Mudah benar kita lupa!

Inilah padahnya bila buang mata pejalaran Sejarah dalam sistem pendidikan kita. Buta sejarah! Dah semua orang buta sejarah, senanglah putar belitkan sejarah. Lama-lama nanti, kitapun boleh jadi “sejarah” macam Melayu Singapura yang sudah “dipulaukan”. Dah jadi macam tu baru nak belek semula Hikayat Hang Tuah?




Negara bebas yang macam mana kita nak sebenarnya? Amerika yang konon-kononnya amalkan negara bebas bersuara itupun masih lagi menindas kaum kulit hitam. Itukah yang kita nak contohi?




Aku tak paham betullah. Dah hidup dalam aman damai, kita pergi ramai-ramai kat Jalan TAR buat demokrasi. Rosak agenda orang nak buat maksiat kat situ (hu hu hu). Kata nak perjuangkan hak kita, tapi pada masa yang sama, hancurkan perniagaan orang kita sendiri. Terpekik melolong sepanjang jalan nipiskan tapak kasut. Buat semua orang sesak, susah nak teruskan agenda harian. Bantutkan aktiviti orang macam aku ni yang ukur jalan TAR cari kedai-kedai buku, kemudian singgah kedai jualan murah beli kain pasang untuk sambut bulan raya nanti.

Kalau ya pun nak bantah, bantahlah. Aku pun bukannya nak halang korang terpekik terlolong mengalahkan Tarzan panggil gajah kat hutan Amazon nun, tapi pikirlah sikit pasal orang lain. Yang dok pergi berarak dan ganggu hidup orang lain yang aman sejahtera tu apa ke jadahnya. Pergilah tempah stadium Bukit Jalil tu ke, stadium Merdeka ke...nak terlalak terlolong sampai pecah anak tekak pun aku heran apa. Panggillah wartawan dan stesen TV pun...dah kata nak semua orang tahu. Kan tak nyusahkan orang lain. Tak ganggu aku yang dah pasti tak akan pergi pun kat tempat-tempat sesak macam tu.




Dah nak berjuang, berjuanglah. Kenapa perlu susahkan orang lain? Asas perjuangan tuntut hapus ISA ni sebenarnya untuk apa? Korang rasa negara kita ni boleh aman damai ke kalau tak ada ISA? Kajilah sendiri kenapa ISA ditubuhkan, jangan main jadi Pak Turut je. Orang kentut, kita kentut. Orang berak tepi jalan, kita ikut berak padahal kita sendiri tak tahu apa yang nak diperjuangkan. Aku kata bodoh kang, korang marah aku lak. Tapi, hakikatnya macam tu lah yang aku nak kata.

Masa hak Melayu dipersoalkan dulu, kenapa tak berarak tuntut? Yang aku nampak Melayu sendiri lucutkan hak Melayu tu.




Masa kuasa Raja-raja Melayu dikurangkan sedikit demi sedikit dahulu hinggakan kuasa raja sekarang ni dah jatuh sama tahap dengan kuasa mereka masa penjajahan dulu tu, mana ada sesiapa nak berarak bantah? Kenapa tak bantah?



Lagi nampak bangangnya bila mintak Cheng Peng dibenarkan masuk Malaysia. Dahlah buta sejarah, buat pulak benda-benda yang menampakkan sangat betapa bodohnya diri sendiri. Paling bodohnya, ada jugak puak-puak bodoh yang lain dok sokong sama. Entah berapa kali bodoh dah jadinya. Lagi aku tak paham.

Kalau nak jadi wira ke, hero ke...perjuangkanlah untuk keamanan dan kemakmuran negara kita ni. Aku cabar korang yang suka berarak sana sini tu, perjuangkan sistem pengangkutan di negara kita ni jadi cekap macam kat Jepun tu ke...Singapura tu ke...tak ada pecah amanah, tak ada sogok-sogok, pas tu cekapkan sistem pentadbiran negara. Sekolah-sekolah di Malaysia naik tarafkan. Di Malaysia tau, bukannya Wilayah Persekutuan, bukan Kuala Lumpur, bukan Putrajaya, bukan juga sekolah swasta. Ini termasuk juga di Selangor. Walaupun negeri termaju di Malaysia adalah Selangor, korang pernah pergi tengok sekolah-sekolah di Hulu Selangor, Hulu Langat? Cekapkan pengurusan di klinik dan hospital kerajaan. Ada berani? Jawapannya aku dah tahu: Tak akan BERANI punya!

Kalau ada sesapa yang paham terbaca persoalan-persoalan yang aku dok bangap sejak dulu lagi ni, tolong sikit cerita. Biar aku tak bangang lagi. Biar aku tak bodoh lagi.

Pesta Buku Selangor

Ikutkan hati, memanglah letih nak pergi. Jauh pulak tu. Lebih letih bila fikirkan perlu bersendat sardin dalam komuter bila balik nanti. Namun, itulah sebenarnya tempat yang aku boleh dapatkan buku dengan harga diskaun (walaupun taklah banyak sangat untuk buku akademik). Paling utama, aku dapat jumpa banyak penerbit. Bila banyak penerbit, peluang untuk jumpa buku-buku yang aku nak tu lebih tinggi lagi kebarangkaliannya (fulamak...matematiklah pulak dah ayatnya! Macam ler aku ni hebat sangat mengira macam adik Adi Putra tu kan...)

Celik mata je pagi Sabtu, dengan kemalasan tahap dewa, aku paksa juga diri untuk bersiap seadanya. Mata masih lagi mengantuk, seluruh badan masih lagi sengal dan lenguh (masih belum hilang walaupun dah seminggu balik dari KK), aku start jugak kapcai buruk tu. Masa nak check petrol (meter dah lama rosak, kenalah buka dan tengok sendiri banyak mana lagi petrol masih ada...karang mati tak ada petrol aku jugak yang susah), dia punya kusyen tak boleh buka. Jenuh aku godek sana sini, tetap jugak tak mahu buka. Memang dah lama sangat aku tak isi petrol, jadinya memang aku agak petrol dah sampai dasar, tapi...kalau kusyennya tak boleh buka, macam mana nak isi petrol?

Nak ke tak, terpaksalah singgah bengkel walaupun hari dah meninggi benar. Dah alang-alang pergi bengkel, tukar sekalilah tali brek dan tambah skru untuk satu benda tu (aku pun tak tau nak panggil benda aka, tapi kedua-dua krunya memang dah tanggal. Itu tanda-tanda yang skru tu sengaja ditanggalkan. Nak kena kidnaplah tu...apa lagi! Kurang asam punya pencuri!).

Sepuluh setengah baru siap semua dan singgah isi petrol, kemudian ke stesen KTM. Kalau lambat macam ni baru nak terhegeh-hegeh masuk komuter, maknanya berdiri ajelah sampai KL Sentral. Ramalanku memang benar belaka. Masa ke KL Sentral pun dah sendat macam ikan bilis dalam tin sardin, balik nanti dah boleh agak macammana.

Tukar train di KL Sentral dan turun di Shah Alam. Tercangak-cangak cari tempat tunggu bas, tetapi macam tak ada aje. Nak tak nak terpaksa ambil teksi. Teksi kat sini tak guna meter dan perlu tunggu penuh penumpang dulu (taklah sampai tunggu melongo, tapi tunggu dalam seminit dua je. Kalau tak ada penumpang lain lagi datang tanya untuk arah yang sama, teksi jalan juga). Tambang ke PKNS RM4.

Di belakang PKNS ada jual buah-buahan tempatan. Sebelum masuk PKNS aku pergi sana dulu. Dah panas nanti, malas pula kan nak pergi. Banyak buah-buah jual kat situ terutamanya cempedak (buah dan yang dah goreng), rambutan, duku dan dokong, rambutan, manggis dan pulasan. Geram bukan main aku nak duduk je makan durian kat situ (meja disediakan). Kalau tak ingat benda alah tu berbau dan boleh menyebabkan satu komuter mabuk dengan baunya, memang aku hadap je. Tengah lapar masa tu. Semalam tak makan malam, pagi tadi pun tak sempat sarapan. Takat 3 biji boleh muat perut aku ni hu hu hu...nasib baik tahap kesabaran aku masih lagi tinggi. Terpaksalah lupakan sahaja buah idaman tu tapi aku beli je cempedak goreng dengan harga RM2 untuk 5 ketul. Oklah tu takat nak isi tembolok aku je kan.
Masuk je PKNS, terus singgah kedai makan. Kira makan tengah hari lah tu, bersekali dengan sarapan pagi tadi dan makan malam yang terlepas pada malam sebelumnya. Aci tak? Langsai sepinggan nasi, aku bantai pulak cempedak goreng tu sampai habis. Langsai semuanya! Urppp....yummy! dah boleh lakukan aktiviti seterusnya.

Pesta buku Selangor. Apa yang ada, samalah macam pesta buku yang lain. Dah tentu lebih meriah dan banyak penerbit serta buku-bukunya berbanding pesta buku kat Bangi tempoh hari. Dah jelajah sana sini, akhirnya jumpa juga tempat yang sepatutnya aku pergi. Kat gerai ini aku mufliskan diri hingga RM380 untuk beli buku-buku yang teramat susah nak jumpa termasuklah belum tentu ada di MPH atau Kinokuniya. Nak tak nak, terpaksa jugak beli sebab lain kali belum tentu lagi aku jumpa. Jumlah itu termasuk juga 2 buah buku yang aku tempah untuk dihantar melalui pos. Harapnya minggu ni dah terima. Minggu ini juga mungkin aku akan mintak adik tu hantar beberapa buah buku yang lain memandangkan syarikat ini import buku dari Indonesia dari penerbit Obor. Aku tak bawa judul buku tersebut sebab ada kat pejabat. Malas nak singgah pejabat semata-mata nak ambil buku tu yang sebenarnya aku tak jangkapun ada.

Kat Dawama (pengegar buku-buku DBP sahaja sebenarnya, bukan Dawama buka sendiri gerai dia) aku habiskan hampir RM100 lagi. Besday Dina aku nak bagi buku je....so terus aku sambar satu buku yang memang boleh bantu Dina tingkatkan tahap menulis dia. Ampun ya Nong Dina, ngak ada munger hu hu hu...mintak je kat Shah Rukh Khan kalau ko nak bunga.
Kat sini aku bertembung dengan pelakon Hisyam Ahmad Tajuddin yang datang beli majalah dan mungkin juga buku. Siapa kata artis hanya tahu lepak je kan hu hu hu. Dah nak balik, tetiba aku teringat pulak anak buah kat kampung yang suka mintak hadiah. Biasanya dia akan mintak aku beli peralatan melukis dan menulis serta buku-buku, dan aku pulak memang tak berkira sangat kalau bab buku ni. Beli lah kat dia buku cerita kanak-kanak yang harganya hanya RM1 je satu. Oklah tu...dia masih di tadika, sesuai baca buku-buku yang ada gambar dan boleh warnakan juga pada masa yang sama. Mesti Syafiq jeles aku hanya beli untuk Ain je. Nak buat macam mana, tak jumpa buku yang sesuai untuk Syafiq lagi. Lain kali aku panjat PKNS Bangi pulak cari untuk dia sebelum balik kampung. Raya nanti nak balik, so...masih ada banyak masa.

Dah lenguh kaki merayau sana sini, dah lenguh tangan jinjing buku 4 plastik, waktu pun dah lewat...hampir jam 4 juga baru aku cari teksi untuk ke KTM. Tambangnya RM5. Juga tak pakai meter. Pemandu teksi tu bagi tau ada rusuhan di KL, jadinya pandai-pandailah jaga diri, pesan pak cik tu. Masa sampai di stesen Shah Alam, train memang dah ada tapi ada masalah sikit. Lima minit melongo kat situ, train tu akhirnya bertolak juga hingga ke KL Sentral. Walaupun asalnya aku nak turun di Bank Negara untuk mudahkan naik train ke Seremban, tapi train yang kami naik tu alami kerosakan. Semua kena turun KL Sentral. Fulamak...penuh umat! KL Sentral penuh dengan manusia. Tak pastilah sebab memang dia orang dah nak balik ataupun sebab tak nak terlibat dengan kekecohan kat jalan TAR.

Nak tak nak aku naik juga train ke Rawang dan turun di Bank Negara kerana kesesakan tahap gaban di KL Sentral. Ingatkan sempatlah duduk bila naik di Bank Negara. Hampeh! Sampai stesen UKM pun masih lagi berdiri. Sebenarnya sempatlah duduk 2-3 saat, tapi bila seorang mak cik tu memasukkan diri hingga ke hadapan aku, tak tergamak pulak tengok dia menari-nari ikut irama goncangan train. Biar je lah dia duduk, karang kalau dia jatuh, aku pulak yang termalu-malu sebabnya, dengan muka tak malunya biarkan dia berdiri (berapa banyak belit punya ayat daaaa....korang baca ajelah, malas aku nak ubah hu hu hu).

Macam biasalah, kalau dalam mana-mana train memang akan ada pemandangan indah yang boleh dilihat. Kali ni...aku nampak pasangan Islam dari Afrika ni bersama sepasang anak kembar mereka. Perempuan tu gendong anak dia macam kangroo. Bezanya dia gendong kat belakang. Dia jadi perhatian ramailah sebab kelainannya itu, namun tetap tak ada seorang pun yang sudi melenguhkan lutut bagi dia duduk. Malah pasangan kekasih ini, dengan kagumnya dok belek-belek kendongan berisi budak tu. Kemudian tersengih-sengih kagum. Nasib baiklah jantan tu bukan boypren aku. Kalau tak, sahlah dapat makan sup sliper jepun free.

Seorang Apex ensem yang sebenarnya taklah berapa hensempun, tapi apa yang dia buat telah buatkan dia nampak lebih ensem dari mukanya yang tak berapa macho tu ataupun rambut karatnya. Mula-mula dia suruh sorang lagi anak kembar si Afrika tu (yang bersama ayahnya) duduk di atas beg dia. Kemudian dia suruh si Pak We kurang ilmu sivik tu bangun dan bagi perempuan Afrika tengah gendong anak tu duduk. Terpaksalah dengan malu-malu kucing gatal, pak we kurang amalan sivik tu bangun dan beri tempat duduknya. Dah pak we dia bangun, mak we dia yang tersengih-sengih mengalahkan kerang busuk tu pun bangunlah jugak, terus himpit bersama pak we dia ke tepi pintu. Tak pastilah pulak dia orang memang dah sampai ke destinasi ataupun terjun turun sebab termalu dengan permintaan si Apex tak berapa ensem tu.
Akhirnya tempat kosong itu diisi dek Apex tak berapa ensem itu sambil riba sorang anak kembar yang duduk di atas begnya tadi. Korang bayangkanlah sendiri perbezaan kedua-duanya (Apex tu...sorang cerah) dan sorang lagi gelita (anak kembar Afrika). Tak ubah macam taik cicak lak. Apapun, aku tetiba je jatuh cinta dengan Apex tak berapa ensem tu. Apa taknya, dia tak nampak kekok pun dengan budak Afrika tu, dia juga slamber rock je melayan kerenah budak tu. Budak tu nampak sangat selesa dan senang dengannya. Adoiiii la...tetiba je Apex tak berapa ensem tu dah jadi ensem di mata aku. Nasib baik boleh kawal diri lagi kan, kalau tak...dah kena urat dah Apex tak berapa nak ensem tu dengan aku hu hu hu.
Gambor2nye aku tampal lain kalilah ye...lupa lak nak bawak kabel hu hu hu...