Anda Juga Mungkin Berkenan

Khamis, 29 Januari 2009

Anda Prihatin?

Kiranya anda seorang yang prihatin, bacalah satu kisah duka yang memerlukan bantuan semua.
Pada 2 Januari 2009 yang lepas, aku menerima SMS mengkhabarkan seorang sepupuku (usia awal 40-an) telah dipanggil Ilahi dalam satu kemalangan di Jalan Gua Musang-Lipis. Saat itu, yang menjelma di ruang mata hanyalah nasib anak-anaknya (6 orang).

Isterinya surirumah sepenuh masa. Tidak pernah berkerjapun sejak berkahwin. Hanya menjaga anak-anak dan keperluan rumah tangga. Anak keduanya belajar di Sekolah Menengah Sains, Machang. Untuk seorang anak kampung yang dikelilingi dengan suasana belajar yang tak seberapa, melangkah ke sekolah sains adalah sesuatu yang membangggakan.

Setelah ketiadaan sepupuku itu, aku sendiri tidak tahu bagaimana mereka akan meneruskan kehidupan dengan cabaran dunia hari ini. Anak-anak ada 6 orang yang semuanya masih kecil. Aku risaukan persekolahan mereka akan terjejas, terutama anak sulungnya itu. Dia punya harapan untuk maju dan meningkatkan taraf hidup mereka sekeluarga nanti. Kami, saudara maranya yang terdekat hanya mampu hulurkan sedikit bantuan. Namun, aku cukup pasti yang ianya masih tidak begitu cukup meringankan beban yang terpaksa mereka tanggung.

Mereka bukan sahaja hilang ketua keluarga yang menjadi tonggak rezeki, malah hilang terus punca pendapatan. Kalaupun isteri arwah cuba mencari pekerjaan, dengan anak-anak yang masih kecil serta memerlukan jagaan, kelulusan yang tidak seberapa dan peluang pekerjaan yang agak terbatas dek kegawatan ekonomi, memang amat sukar untuknya.

Kiranya anda seorang yang prihatin dan bersedia untuk membantu anak-anak yatim ini, berikut adalah nombor akaun yang boleh disalurkan bantuan itu;



Nama: Mohamad Hasyir Ashfal bin Hapani & Normain Bt. Omar (akaun bersama dengan anak bongsu)
No. Akaun: 03-072-02-087969-6 Bank Islam.



Aku faham kiranya ada yang akan melambat-lambatkan sumbangan tersebut kerana bank yang digunakan. Aku juga begitu. Sering tertangguh. Kalau Maybank atau CIMB, lebih mudah bagi kita. Sambil uruskan bayaran bil atau hal-hal boleh bank in sama untuk ini. Bila pergi ke bank semata-mata untuk ini, acap kali benar tertangguh.


Mereka tidak pernah tahu yang kisah mereka itu aku masukkan ke dalam blog ini. Mereka pun tidak pernah tahu blog itu apa. Tidak ada ahli keluarga kami yang tahu tentang hal ini. Semua ini aku lakukan dengan niat untuk membantu mereka. Manalah tahu, ada hamba Allah yang tulus ikhlas mahu membantu kesinambungan kehidupan anak-anak yatim ini.


Kalau boleh aku tak mahu anak-anak itu keciciran pendidikan mereka. Kalau boleh aku tak mahu isteri arwah tertekan dengan kehilangan berkenaan hingga abaikan persekolahan anak-anak hanya kerana masalah kewangan. Kalau boleh juga, aku tak mahu anak-anak itu terpisah kerana terpaksa diserahkan kepada orang lain (walaupun saudara mara kami juga) kerana anak-anak itu perlukan kasih sayang seorang ibu. Setelah hilang seorang ayah, amat malang bagi mereka andai dipisahkan sebegitu pula.


Marilah kita tingkatkan cinta kasih kepada fakir miskin dan yatim piatu. Insya Allah kelak di akhirat kita dikumpulkan bersama orang-orang yang mengasihi fakir miskin dan yatim piatu serta menjadi satu gerbong kebajikan bersama Rasulullah Muhammad SAW beserta orang-orang shalih, seperti firman Allah yang bermaksud;


“Tahukah kamu (orang) yang mendustakan agama? Itulah orang yang menghardik anak yatim, dan tidak menganjurkan memberi makan orang miskin. Maka kecelakaanlah bagi orang-orang yang shalat, (yaitu) orang-orang yang lalai dari shalatnya, orang-orang yang berbuat riya dan enggan (menolong dengan) barang berguna”. (Al-Qur’an, surah Al Maa’un: 1-7): terjemahan Indonesia.


Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.
[1] Tahukah engkau akan orang yang mendustakan agama (meliputi hari pembalasan)?
[2] Orang itu ialah yang menindas serta berlaku zalim kepada anak yatim,
[3] Dan dia tidak menggalakkan untuk memberi makanan yang berhak diterima oleh orang miskin.
[4] (Kalau orang yang demikian dikira dari bilangan orang-orang yang mendustakan agama), maka kecelakaan besar bagi orang-orang Ahli Sembahyang;
[5] (Iaitu) mereka yang berkeadaan lalai daripada menyempurnakan sembahyangnya;
[6] (Juga bagi) orang-orang yang berkeadaan riak (bangga diri dalam ibadat dan bawaannya),
[7] Dan orang-orang yang tidak memberi sedikit pertolongan (kepada orang yang berhak mendapatnya).
(Al-Qur’an, surah Al Maa’un: 1-7) Terjemahan Malaysia di http://quran.al-islam.com/Targama/DispTargam.asp?nType=1&nSeg=0&l=eng&nSora=107&nAya=1&t=mal

Bagi anda yang prihatin dan ikhlas ingin membantu, saya (kena sopan sikit) mewakili keluarga tersebut mengucapkan berbanyak-banyak terima kasih. Hanya Allah sahaja yang akan membalas kesediaan dan keikhlasan semua. Moga anda diberkati kehidupan di dunia dan akhirat. Aminn.

Bagi yang lebih mampu, sama-samalah juga membantu saudara seIslam kita di Gaza. Mereka berani sabungkan nyawa berjihad menegakkan Islam. Apalah sangat jika nak dibandingkan dengan nilai sepinggan nasi yang kita dermakan. Jadinya, sama-samalah kita menyumbang ke tabung NSTP dan Maybank melalui;

Maybank 514105-320501, atas nama NSTP Fund For Gaza.

Dunia kita kejar, hari kemudian juga perlu kita ingat. Dunia ini ladang akhirat. Di dunialah kita perlu berbuat kebajikan dan kebaikan. Apa saja amal dan kebajikan yang kita buat dunia akan kita tuai hasilnya di akhirat kelak. Ia tidak berdasarkan berapa banyak amalan itu, tetapi berapa ikhlas dilakukan. Tak kira sebesar zarah sekalipun kebaikan dan kebajikan yang kita lakukan di dunia ini, akan ada balasannya kelak. Sesungguhnya janji Allah itu benar.

Meriahnya Raya!

Malaysia memang negara yang bertuahkan? Apa tidaknya, dah la ada berbilang bangsa. Melayu, India, Cina. Di Sabah dan Sarawak tu dah pun hampir seratus suku kaum. Tambah lagi dengan Siam, Myanmar, Filipina, Indon, Bangla, Pakistan (alamak, Pakistan ni yang payah nak sebut! Adoi!) dan bla bla bla...tak cukup jari kaki dan tangan nak kira.

Disebabkan negara kita ni pelbagai kaum dan bangsa macam tong sampah kitar semula (macam-macam ada!), jadinya, dah tentulah ada banyak perayaan kan. Ada Raya Aidilfitri, Raya Aidiladha, Xmas, Deepavali, Tahun Baru Cina, Taipusam, Gawai, dan macam-macam lagi. Menarik kan?


Masa orang sibuk nak raya Xmas akhir tahun lepas, beginilah suasana Sogo masa tu.


Ramai orang kan? Berpusu-pusu. Sesak. Nak sorong kakipun payah. Nak beli barang jangan haraplah. Siksa banget nak pilih. Tak nampak barangpun. Penuh dengan orang. Ni pulak kat luar (petang)










Masa Tahun Baru China Januari 2009 pula, suasananya begini;
Ginilah suasana kat luarnya...


Kat dalamnya...hu hu hu, rasa nak nagis je...gambar2 tu dah terdelate masa aku nak save. Sadis!
Pada Hari tahun Baru Cina, Sogo dibuka jam 12. Beratur pengunjung menunggu depan pintu. Ingatkan dia orang nak serbu apa-apa yang istimewa (hanya ditawarkan pada hari CNY saja...Hampeh! tak ada apapun!).
Ni pula di Low Yatt Plaza. Tak ramai orang...tanglung pun tak meriah...














Ada beza tak dengan Sungai Wang Plaza dan Bukit Bintang?






















Ini di Time Squere. Menarik kan?

Lebih banyak gambar di Time Square dan Sogo yang menarik sebenarnya, tapi aku...terdelate. Mmmmm nak nangis!
Kalau singgah di KL Sentral pada hari tersebut, nampak macam tak ada apa-apa perayaan pun di Malaysia. Kenapa ya? bukankah di situ tempat berlaku pertukaran ke mana-mana destinasi sama ada di bandar atau untuk ke tempat lain? Aku tak ada jawapan...korang ada?

Apapun aku kagum betul dengan semangat muhibah rakyat Malaysia ni. Tak kira perayaan apapun, kita saling berbelanja sakan. Saling berlumba sesakkan jalan untuk balik kampung. Meriahkan?

Agak-agaknya, ada tak negara lain di dunia ini semeriah di Malaysia tiap kali sambut apa-apa perayaan?




Jumaat, 23 Januari 2009

Kalau ada orang merajuk, nak buat macam mana ye? Ada sesiapa nak bagi cadangan? Cadangan terbaik akan dihadiahkan dengan ayam jambu ni. Macam sedap je dibuat kari!



Jangan lupa ya...beri pendapat kalian yang bernas lagi memberangsangkan tu sampai kalah mutu Beras Bernas ye... hu hu hu

Selasa, 20 Januari 2009

Musim Curi Kenderaan?

Berikut adalah berita yang aku baca secara online...

Utusan Malaysia 20 Januari 2009
200,000 pekerja hilang kerja?

KUALA LUMPUR 19 Jan. – Persekutuan Majikan-Majikan Malaysia (MEF) menjangkakan 200,000 pekerja di negara ini terpaksa diberhentikan berikutan merudumnya ekonomi global berbanding 85,000 pekerja sewaktu kemelesetan ekonomi 1998. Menurut MEF yang dianggotai 4,500 majikan itu, kemelesetan ekonomi global 1998 hanya membabitkan peringkat Asia berbanding krisis semasa yang lebih meluas kesannya.

Pengarah Eksekutif MEF, Shamsuddin Bardan berkata, sektor yang terjejas teruk pada masa ini ialah industri komponen elektronik dan elektrikal apabila ada di antaranya tidak menerima tempahan produk untuk tempoh tiga bulan pertama tahun ini. Sebagai langkah bertahan, syarikat terbabit mula melakukan pemotongan kos operasi dengan menghapuskan sistem kerja lebih masa atau menghentikan pekerja dan bagi kes yang kritikal, sudah ada yang menutup operasi atau cawangan.
Katanya, perkembangan negatif itu berpunca daripada kekalutan ekonomi global sehingga menguncupkan pertumbuhan ekonomi Amerika Syarikat (AS), Eropah dan Jepun yang menjadi pasaran utama produk elektrik dan elektronik negara.

“Keadaan ini dijangka berlarutan sehingga 2010 dan paling awal pasaran dapat distabilkan ialah dalam jangka masa 18 bulan. Pada 1998, seramai 85,000 pekerja diberhentikan dan kali ini kita jangka angka itu meningkat sekali ganda mencecah 200,000 orang,” katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

Beliau mengulas kenyataan Menteri Sumber Manusia, Datuk Dr. S. Subramaniam bahawa kira-kira 45,000 pekerja dari pelbagai sektor pengilangan mungkin kehilangan pekerjaan apabila kebanyakan kilang akan memberhentikan sementara pekerja menjelang perayaan Tahun Baru Cina pada hujung bulan ini.

Shamsuddin berkata, menyedari keadaan yang semakin getir, MEF telah bersemuka dengan Unit Perancang Ekonomi (EPU) Jabatan Perdana Menteri, Kementerian Sumber Manusia serta Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) bagi mengemukakan beberapa cadangan untuk memastikan syarikat yang mula tenat itu diberi sedikit bantuan untuk bernafas.

Katanya, MEF telah mencadangkan kepada kerajaan untuk meminta Tenaga Nasional Berhad (TNB) menyemak semula kenaikan tarif elektrik sebanyak 26 peratus yang mula dikuatkuasakan pada Julai 2008.

“Semakan kadar itu bukan sahaja untuk sektor industri dan perniagaan bahkan orang ramai juga berhak menikmati kadar tarif baru. Kalau kedua-dua sektor ini terbeban, duit tak ada banyak dan orang pun tak berbelanja, sebab itulah kita perlu merangsang ekonomi dalam negara,” katanya.

Situasi semasa sebegini antara lain akan meningkatkan kadar jenayah di Negara kita. Kes pecah rumah, ragut, rompakan dan kecurian akan meningkat. Kita hidup dalam suasana yang tidak tenteram. Harta benda perlukan kawalan yang lebih tinggi. Kenderaan seperti kereta dan motor akan lebih banyak dicuri. Jadinya, langkah awal yang perlu diambil adalah tingkatkan kawalan keselamatan. Ciri-ciri keselamatan yang tinggi mengurangkan risiko kecurian kenderaan anda. Berikut antara cadangan yang boleh difikirkan bersama-sama;

Satu
Sumber Berita : Berita Harian, 2007-05-23, Posted on May-23-2007 3:33 am
Pelajar UTM cipta sistem cegah curi kenderaanDua
SISTEM KESELAMATAN ELEKTRONIK UNTUK KERETA ANDA

















DUA

IMMOBILIZER TOUCH & START (T&S)

Immmobilizer T&S tersembunyi dan tidak kelihatan. Kesemua wayar yang digunakan berwarna hitam.
Immobilizer T&S bersifat 'Stand Alone' dan tidak mengganggu sistem penggera kereta yang sedia ada
Immobilizer T&S mengunci secara automatik sistem elektronik enjin kereta setiap kali enjin dimatikan
Immobilizer T&S memastiikan kereta anda TIDAK dapat dihidupkan walaupun suis utama kereta telah diceroboh, dikopak atau di 'Jump Start
Immobilizer T&S sesuai untuk semua model kereta seperti Proton, Perodua, KIA, Honda, Toyota, Nissan, Ford, Mitsubishi, Mazda, Hyundai dan lain-lain
Immobilizer T&S memberikan lebih keyakinan apabila anda meletakkan kereta di tempat awam
Immobilizer T&S melengkapkan 3 lapisan keselamatan kereta anda iaitu Kunci Mekanikal, Suis Utama dan kunci keselamatan Elektronik Immobilizer


Bagaimana Ia Berfungsi??
Sistem Sentuhan (Touch & Start - (T&S))
Cara Penggunaan:
Bagi kereta yang telah dipasang dengan sistem immobilizer ini:
1) gunakan kunci kereta seperti biasa
2) letak / atau sentuhkan sedikit jari tangan kanan pada besi kunci
3) sentuhkan jari tangan kiri pada sensor yang tersembunyi baru kereta boleh dihidupkan.
(a) sensor ini boleh diubah atau disembunyikan sendiri mengikut citarasa atau keperluan pengguna.
4) "by pass* atau "off system' disediakan
(a) guna bila diperlukan. Contoh: bila hendak menghantar kereta ke bengkel atau kedai cuci kereta.
5) amat mudah digunakan, mudah difahami walaupun dengan sekali penggunaan, telah banyak digunakan oleh kaum wanita dan warga emas.
Sistem Magnetik Chip (MC)
Cara Penggunaan:
Bagi kereta yang telah dipasang dengan sistem immobilizer ini:
1) gunakan kunci kereta seperti biasa
2) letak / atau sentuhkan magnetic chip pada sensor yang tersembunyi baru kereta boleh dihidupkan.
(a) sensor ini boleh diubah atau disembunyikan sendiri mengikut citarasa atau keperluan pengguna.
3) 'by pass' atau 'off system' disediakan
(a) guna bila diperlukan. Contoh: bila hendak menghantar kereta ke bengkel atau kedai cuci kereta.
4) amat mudah digunakan, mudah difahami walaupun dengan sekali penggunaan, telah banyak digunakan oleh kaum wanita dan warga emas.

Pemasangan.
Pemasangan adalah percuma untuk kawasan Lembah Klang dan Seremban. Tempat-tempat lain, anda boleh membuat pemasangan di kedai aksesori berhampiran anda.
Semua wayar sistem berwarna hitam bagi mengelirukan,menyukarkan dan menyusahkan pencuri professional jika ingin menanggalkan sistem ini yang telah dipasang pada sesuatu kereta.
**Pemasangan memgambil masa 30 minit hingga 50 minit

Korang surf sendirilah produk ni kalau berminat. Aku bukannya ejen. Tak dapat komisen pun.

KETIGA
Tak mampu nak pasang? Jangan risau. Ada cara lain lagi nak pastikan kenderaan anda tetap selamat walaupun tidak menggunakan kos yang tinggi. Ikuti seperti cara berikut;










KEEMPAT

Ambil kira tips di bawah ini agar kenderaan anda lebih terjamin selamat. Yang ni modal lebih kecil;

General : Elakkan dari kenderaan anda dicuri
Hari ni saya dapat sedikit info dari CRIME PREVENTION INFO iaitu beberapa tips bagi mengelakkan kehilangan kereta atau motosikal kesayangan kita.
Mungkin ramai yang dah tahu tips-tips ni tapi kekadang kita tak praktikkan pun. Jadi kebelakangan ni kes-kes pengangguran pun meningkat. Ekonomi juga dijangka meleset sampai ke kemuncaknya pada tahun hadapan. So kemungkinan graf jenayah termasuk kecurian kenderaan juga meningkat. Ok kita boleh ikut tips-tips di bawah untuk jaga keselamatan motor kesayangan kita.

Curi KenderaanTempat di mana kecurian kerap berlaku;

Tempat letak kereta awam,

Komplek membeli-belah

Di hadapan rumah, tepi jalan raya

Tempat letak kereta di hotel-hotel


Faktor berlaku kecurian

Tidak dikunci, Tiada kunci tambahan, Meletakkan di tempat yang terpencil atau gelap pada waktu malam, Meninggalkan barang berharga di motosikal,

Bagaimana mencegah kecurian kereta

Pastikan kereta dipasang dengan alat penggera keselamatan yang baik·

Memasang kunci tambahan untuk stering, gear, roda dan kelac.

Pastikan juga kereta sentiasa dikunci·

Sentiasa meletak kereta di tempat yang mudah dilihat dan pada waktu malam, letak di tempat yang terang berlampu

Pastiakn anda berhati-hati supaya kunci kereta tidak ditiru semasa menghantar kenderaan anda untuk diservis

Jangan serahkan kunci kepada ‘Jockey’ kereta·

Adalah lebih baik untuk menukir nombor pendaftaran di cermin kereta (’sandblasting’)Bagaimana mencegah kecurian motosikal·

Letak motosikal ditempat yang dikhaskan·

Pastikan anda mengunci motosikal ketika meninggalkannya·

Letakkan di tempat yang mudah dilihat dan pada waktu malam letak di tempat yang terang/berlampu·

Rantai dan kunci tambahan adalah penting untuk mengelakkan motosikal daridicuri·

Pasangkan alat penggera kecurian motosikal dan ukirkan nombor pendaftaran motosikal pada bahagian-bahagian yang jelas dilihat.

Ok kita cuba praktikkan seperti yang disarankan di atas InsyaAllah selamat motosikal kita.
Kita tak boleh nak tawakkal jer tapi mesti didahului dengan usaha barulah berhasil.
Sekian

Selasa, 13 Januari 2009

Kita masih beruntungkan?

Petang ini, sambil merenung lereng bukit yang ditarah belakang pejabatku, hati terdetik sesuatu. Kotak fikir terkenangkan beberapa hal. Nak kongsi tak?

Jom hayati gambar-gambar yang dah lama tersimpan dalam komputer aku ni...

Kalaupun sukar nak beli kasut baru yang selesa, paling kurang kita patut bersyukur adanya kaki yang sempurna. Andai sebegini, entah bagaimana upaya kita...

Kalaupun hanya ada motor cabuk, ianya lebih banyak untung berbanding dia. Entah berapa banyak kudrat digunakan untuk angkut semua ini.
Masa kecil dulu, aku angkut padi tuaian dalam guni rami balik ke rumah guna motor, entahkan terdaya tidaknya andai sebegini.

Kita selalu anggap diri sendiri paling malang di dunia ini. Begitukah sebenarnya? Kalaupun ada banjir, tanah runtuh...sampai tahap inikah kita di Malaysia ini?


Biar semiskin manapun kita di Malaysia ini...tidaklah sampai menulis pada jongkong batu bata. Masih ada banyak tandas awam yang boleh kita conteng kan?
Alangkah bertuahnya diri kita kan?

Pada usia sebegini, harapnya kita dah boleh menikmati pencen seadanya...

Apa yang berlaku pada masa depan kita memang tak tahu, namun...harapnya, tidaklah sampai sebegini.
Kita masih untung kan?
Masih punya rumah walaupun rumah sewa...Kasihan betul atok ni, roboh ranap kediamannya. Belum kira penghuninya lagi yang sama-sama berkubur bersama runtuhan batu bata.


Kita masih untungkan? Hidup dalam suasana aman damai.
Berbalah mulut masa pilihanraya, kembali berbaik semula selepasnya.
betul ke? Anda sendiri yang jawabnya.


Lihatlah mereka...nyawa bak senipis kulit bawang. Bila-bila masa sahaja boleh melayang.
Memanglah ajal dan maut kita tak tahu, namun...sekurang-kurangnya kita dapat rasakan betapa selamatnya hidup di bumi merdeka...
Hari ini, bersyukurlah kita.
Hari ini...kuinsafi kelebihan yang kita ada. Lalunya, salahkah andai berkongsi sedikit nikmat yang kita ada dengan mereka?
Tanyalah hati. Tanyalah kotak fikir. Tanyalah iman...usah disuakan pertanyaan itu pada selera. Kernanya..makin ditanya selera, makin banyaklah maunya. Makin kedekutlah diri...
INFO: Tabung NSTP Untuk Gaza

MEREKA yang ingin menderma kepada Tabung NSTP Untuk Gaza boleh berbuat demikian dengan menyerahkan sumbangan kepada Bahagian Kewangan NSTP, 31 Jalan Riong, 59100 Kuala Lumpur atau menerusi akaun Maybank 514105-320501, atas nama NSTP Fund For Gaza.

SUMBANGAN juga boleh dibuat dengan menyerahkan bantuan kepada syarikat bersekutu NSTP iaitu TV3, 8TV, ntv7 dan TV9 selain rangkaian radio miliknya. Tabung NSTP Untuk Gaza dibuka sehingga 7 Februari.
Kalau seorang rakyat Malaysia bank in seringgit seorang pun dah berapa juta dapat kita kumpul. Itu baru seringgit. Belum lagi dua tiga ringgit.
Jika Mawi anda boleh laburkan beringgit-ringgit untuk undi, apalah sangat dengan nilai yang sama anda transfer ke akaun di ataskan. Yang kita bantu itu pejuang Islam. Yang kita sokong itu fisabilillah. Yang kita beri itu hanya material. Berbanding dengan mereka yang berani angkat senjata, apalah sangat nilainya sumbangan kita kan. Terlalu kecil. Mereka bukan saja sanggup angkat senjata untuk berjuang, malah sanggup hilang nyawa. Kita? Seringgitpun cukuplah. Kalau dapat lebih daripada tu, lebih elok kan.
Apa salahnya puasa sekotak rokok hari ni untuk masukkan ke tabung tu. Apa salahnya kurangkan sepinggan nasi sahaja hari ni. Mereka di sana pun belum tentu makan untuk beberapa hari ini. Pengorbanan kita taklah sebesar mana kalau nak dibandingkan dengan mereka. Betul tak?
Jom sumbang seringgit sorang!

Khamis, 8 Januari 2009

Peristiwa Hari Semalam


Tengah bersiap nak datang opis jam 9.30 AM, telefonku menyanyi rancak. Nombor yang tidak dikenali. Ingatkan ada orang nak tanya pasal sewa bilik yang masih juga tak lekat penyewa itu. Belum sempat beri salampun, berlakulah dialog berikut;


ApeX: Hello...ini kampeni XYZ (bukan nama sebenar hu hu hu)?
Aku: Hah? Kampeni aper?
ApeX: kampeni XYZ...
Aku: Bila masanya pulak saya bukak kampeni ni?
ApeX: Haiyya U pun tak tau ka?
Aku: Salah nomborlah. Nombor lain kot...(sesedap rasa je aku bagi pandangan. Maklumlah tengah mamai tak cukup tidur).
ApeX: Sudah betul la...ini nombor bla bla bla kan?
Aku: Betullah nombor saya tu...
ApeX: Saya hanya mau tanya saja itu Malaun (bukan nama sebenar) ada kerja situ kat dulu?
Aku: Malaun? Haiyya...bila masa pulak saya ada kampeni? Saya pun kerja mau cari makan ma...kuli orang saja...
ApeX: Malaun ni kata U pernah jadi boss dia...dia keleja situ maaa...
Aku: Dia bagi salah nombor kot.
ApeX: Letterhead kampeni XYZ...di Shah Alam. Saya talipon office pun tarak angkat. Sudah banyak kali maaa...
Aku: U cuba la call lagi...lama-lama ada angkatlah. Tapi ini nombor personal punya. Bukan kampeni la. Saya tarak kaya punya orang maa...

Bila pergi pejabat, tengah syok buat kerja, telefon menjerit-jerit mintak diangkat. Berlakulah perbualan berikut:


ApeX: Hello, ini kampeni XYZ ke?
Aku: Minta maaf, encik...ni pejabat gomen. Mungkin encik salah nombor.
ApeX: Betul bukan syarikat XYZ? Di Shah Alam?

Aku terkedu sekejab. Bukan Apek ni ke telefon aku pagi tadi?
Aku: Encik yang call saya pagi tadi tu ke? Cari si Malaun?
ApeX: Ohhh sama olang ka?
Aku: Ye lah. Saya yang tadi. Malaun tu siapa?
ApeX: Saya mau pakai olang la, itu Malaun mintak keleja sini. Sau mau check la...dia kata pernah keleja sama U.
Aku: Saya tak kenal pun itu Malaun. Siapa dia? U offer dia kerja apa?
ApeX: Pakistan mari. Itu IT punya assistant la...
Aku: Pakistan? Haiyya...saya tak ada sedala dari sana maaa. Better u check betul-betul malaun tu. U tak mau gaji orang tempatan ka? Belum kerja pun dia sudah tipu sama U, sudah kerja lingkup U punya kampeni kena bedil maaa...
ApeX: Itu pasal saya call U la...
Aku: Sori la...saya tak kenal itu Malaun. Sini Gomen punya opis la...bukan kampeni.
Apek: Oklah. Saya heran dia punya letterhead la...Shah Alam punya kampeni, tapi no telepon di Sri Kembangan. Haiyyaaa....

Sekalipun aku lupakan dialog itu kemudiannya dan terus buat kerja yang menimbun-nimbun ni...beberapa detik yang entah berapa jam kemudiannya, mentol kepalaku tiba-tiba menyala. Pakistan???? Aku tiba-tiba teringat yang sebelum ni pernah kenal seorang lanun asal dari Pakistan. (Bukan di Somalia je ada lanun DEK NoN weh!) Lama dahulu. Hari ini, barulah aku tahu, dia sudah edarkan nombor telefonku ke seluruh Pakistan untuk dipergunakan oleh kaum kerabatnya. Mmmmm entah apa masalah akan datang nanti!

Kalau selepas ini, namaku dan nombor telefonku (termasuk nombor pejabat) dilelong sebegitu lagi, rasanya aku perlu lebih tegas. Report polis. Ok tak? Apa pendapat kalian?

Selasa, 6 Januari 2009

Bila Rindu

Mmmmmm awal tahun yang benar-benar sibuk dan menyibukkan. lalunya, masa untuk update blog memang tak ada langsung kerana masa untuk tidurpun terpaksa dikontot-kontotkan. Jadinya, kutinggalkan benda ini buat sesiapa yang rindu nak baca blog aku...




Hmmmm ada ke orang nak rindu baca blog ni? Macam tak ada pun. Ada sesiapa nak buat pengakuan berani mati tak? hu hu hu...