Anda Juga Mungkin Berkenan

Jumaat, 28 November 2008

Puisi Spontan



Puisi ni (kalaulah boleh dikatakan sebagai puisi), tercipta secara spontan. Kutulis khas kepada seorang pembaca setia blog ini. Masa sekolah dulu bercita-cita nak jadi doktor, tapi tak dapat keputusan yang terbaik untuk matapelajaran sains. Setelah itu, bercita-cita pula nak kahwin dengan doktor (hu hu hu sampai sekarang pun cita-cita tu tak tercapai sebab doktor ni lemah lembut sikit berbanding aku yang brutal ni...). Jadinya, ilmu untuk merawat itu tak termiliki sebab aku tak minat dengan kerjaya Jururawat. Alasannya, takut darah. Padahal, doktor pun main dengan darah juga. Alasan!

Anda dialu-alukan untuk beri pendapat dan komen sebelum puisi ini dihantar ke mana-mana penerbitan. Itupun belum tentu lagi depa nak terima dan siarkan. Harap-harapnya puisi ini boleh jadi puisi yang akan dikaji pelajar sekolahlah ye...hu hu hu, belum hantar lagi angan-angan dah sampai ke awan. Dari gaya angan tu aku dah tau memang tak akan diterima. Biasanya macam itulah!


Sang Pejuang yang Terluka Parah

Kembali dari perjalanan yang jauh terpenuh sesat
dalam lesu tanpa upaya mengheret kakipun
hanya kayu mati menongkat tempang diri
kutemu seorang pejuang yang terluka parah

Darah yang mengalir dari lukanya
telah kehitaman
Balur dan lelah terpenuh seluruh diri
mengalirkan nanah
Patah riuk kakinya bertopangkan senapang kehabisan peluru
Tanpa topi pelindung kepala.

Berikan aku seteguk air, pintanya.
Rakus dia habiskan bekal air terakhirku.
Rawatlah aku untuk kembali bertempur
pohonnya berkali.

Aku terduduk di rumput kering
Menyandarkan belakang ke pohon tak berdaun
Meneliti diri sendiri
Tatih ini berbantukan dahan mati yang kukutip di perjalanan
Keluar dari sesat kuharung onak duri
meredah jalan pulang nan berliku
Lelasnya berbekas di betis
Masih tertusuk duri tak terbuangkan
Masih berbekas calar pedihnya
Upaya diri hanyalah sisa.

Duhai Sang Pejuang yang cedera parah,
aku telah lelah untuk terus berlari
aku sudah letih menghayun langkah
Di bawah pohon terpenuh ranting ini
sama-sama kita membalut luka
Sambil bercerita tentang harapan
sebelum menyambung perjalanan
sebelum kembali ke medan perang.




Segala pendapat, pandangan dan saranan sangat dialu-alukan. Kepada Sang Pejuang yang Terluka Parah, tabahlah!

Khamis, 27 November 2008

Budak Kelantan: Realiti dalam Filem?




Aku berkesempatan menonton filem Budak Kelantan di KLCC. Tarikh dah lupa, ampun! Mmmmm 10 November 2008. Terima kasih kepada teman sepenontonanku, walaupun aku tau, dia bukannya paham sangat pun...hu hu hu


Sinopsis Budak Kelantan


Buchek dan Jaha, dua teman sekampung dengan kehidupan berbeda. Buchek, seorang graduan manakala Jaha, lepasan Sekolah Henry Gurney.
Zaman kanak-kanak dan ketenangan di bumi Kelantan ditinggalkan hanya untuk dipertemukan kembali di Kuala Lumpur, kota idaman yang juga kota penuh dugaan. Pertemuan itu mendedahkan kehidupan hitam Jaha–pedagang dadah, jual perempuan dan liar, mendorong Buchek untuk membantu membawa balik ke pangkal jalan sehingga sanggup mengorbankan cintanya apabila menyedari temannya itu jatuh hati pada kekasihnya, Che Nor.
Buchek rela melepaskan Che Nor, namun mampukah cinta mengubah manusia seperti Jaha yang selama ini hidup berkiblatkan Barat itu? Salahkah Che Nor mempertahankan cintanya pada Buchek dengan alasan soal hati bukan sesuatu yang boleh diperdagangkan? Sedang Buchek pula mempertikaikan pendirian Che Nor yang dianggap lebih mementingkan diri daripada perintah Tuhan.

Satu pembunuhan berlaku lalu mencetuskan satu transisi dalam episod cinta dan hidup Jaha, Buchek serta Che Nor. Jaha terlibat dalam kemalangan semasa melarikan diri dari pihak berkuasa.


Aku tak nak komen banyak pasal filem ni. Ada betul ada tak betulnya. Cumanya, bab-bab kejahatan tu dipertontonkan terlalu banyak. Sedangkan insafnya Jaha itu diketengahkan sekejab sahaja. Itupun tak sempat dibawa ke pangkal jalan, dah pun mati katak (mati ke?) jatuh motor.

Kalau aku, aku lebih suka watak-watak Jahat Jaha tu dibuat secara flashback je. Buatlah Jaha menung kat tangga masjid mana-mana dengan tongkat dan kudung kaki akibat kemalangan masa lari itu ke…barulah Nampak pengajarannya kat situ. (Nasib baik bukan aku yang buat filem, kalau tak...tak tau lerr ape jadinya hu hu hu) Kalaulah orang yang tengok filem ni berfikiran cetek dan anggap bahawa boleh buat jahat, macam mana?

Satu lagi…kalau Jaha tu kaki segala kaki (dadah, ubat batuk, jual perempuan…), biasanya kehidupan dia bukanlah di flat murahan yang tak ada kemudahan apa-apa kecuali bantal busuk, tilam buruk dan satu TV sahaja. Dah pasti boleh guna kereta, bukannya motor cabuk macam tu je…



Amaran: Jika anda tidak suka melihat segala macam aksi kekerasan dan keganasan, tak payahlah tengok filem ni. Tapi, kalau anda suka tengok kehidupan manusia gelandangan (bukan tak ada manusia jenis ini dalam reality, banyak pun), bolehlah hayatinya dan fahaminya dalam filem ini, dan belajarlah memahaminya dengan hati…


Waktu tayangan di panggung dah habis kan? Belilah DVDnya kalau keluar nanti…tapi bahasanya, faham-faham sendirilah. Tengok tajuknya pun dah tahu!

Bila Hati yang Sakit...

Aku bukanlah layak untuk tulis benda-benda yang tak nampak macam ni, sebab tu lah aku petik je artikel ni. So, marilah sama-sama kita hayatinya. Kita memang tahu adanya benda-benda GHAIB macam ni yang mengganggu kehidupan seharian yang adakalanya kita turut menyampah bila jumpa benda-benda gini...

Penyakit Ego


Dipetik dari Jabatan Mufti Negeri trengganu
http://mufti.islam.gov.my/terengganu/?subid=13&parent=06






Apabila seseorang manusia itu alim iaitu banyak ilmu dan lebih dari orang lain sama ada ilmu dunia dan akhirat, dan apabila seseorang itu berpangkat besar atau bila seseorang itu otaknya lebih daripada orang lain atau bila seseorang itu kaya atau keturunan mulia dan ternama seperti raja, ulama, orang besar dan bila seseorang itu berkelulusan tinggi dan bila seseorang perempuan itu cantik dan bila seseorang lelaki itu gagah maka rasa tinggi diri, sombong, angkuh dan takabur hingaplah pada hatinya. Sedar atau tidak sedar, sengaja atau tidak sengaja. Sebab apabila seseorang itu mampu, berkebolehan, berjaya, istimewa, lebih dari orang lain maka lenyaplah rasa kekurangan, kelemahan dan kehambaan diri kepada Allah SWT dari hati nuraninya.


Maka ruang yang kosong itu segera pula diisi oleh rasa hebat, rasa besar, rasa istimewa, rasa tuan bahkan rasa Tuhan. Apabila hati sudah jadi begitu meninggilah diri dengan yang lain, memandang rendah sesama hamba Allah, jijiklah dia terhadap manusia yang lemah dan hina maka sombonglah ia , angkuh dan takaburlah ia, aama ada secara sengaja dan dirancang ataupun bukan secara dirancang dan tidak disedari. Sebab ada orang apabila tahu dia istimewa maka dia pun mengaturlah hidupnya sebagai orang yang istimewa dan berusahalah dia menjaga statusnya.


Sebaliknya ada pula orang yang sedar keistimewaan dirinya tetapi kerana dia faham ajaran Islam maka tidaklah mahu ia membesar-besarkan dirinya. Tapi oleh kerana taqwanya lemah maka dia tidak dapat mengawal nafsu yang sudah rasa istimewa itu dari bertindak dengan perangai orang-orang yang sombong dan takabur dan dia tidak mahu sebab dia tahu sikap itu dosanya besar tetapi dia tidak dapat melawan nafsunya. Maka termasuklah juga ia di dalam senarai orang yang sombong, ego dan takabur.


Sifat mazmumah (yang sangat dibenci) oleh Allah ialah penyakit ego (sombong) sebab ego itu membawa implikasi yang sangat buruk. Iblis laknatullah kerana penyakit ego telah derhaka kepada Tuhan. Firman Allah:-


Terjemahannya: "Dan (ingatlah) ketika Kami berfirman kepada para malaikat, sujudlah kamu kepada Adam maka sujudlah mereka kecuali iblis, ia enggan dan takabur dan ia termasuk golongan orang-orang kafir". (Surah Al-Baqarah : 34 )



Kerana merasa dirinya lebih istimewa daripada Adam, dia lebih mulia, lebih pandai, lebih senior dalam syurga maka sepatutnya dialah yang menjadi ketua dan orang lain sujud kepadanya. Tiba-tiba Allah meminta dia sujud pada Adam yang dipandang rendah itu, hatinya menolak dia lupa bahawa dia hamba Allah, keistimewaan itu pemberian Allah yang mana kalau Allah tarik kesemuanya kembalilah ia selaku hamba yang dhaif.


Hatinya yang sudah dikuasai rasa hebat diri itu sudah cukup keras hingga dia tidak dapat sujud ketika Allah perintahkan ia berbuat begitu. Sombongnya ia dan mendapat kemurkaan Allah lalu Allah menarik balik pinjamanNya kepada Iblis lantas dihukum buang dari syurga ke satu tempat buangan yang susah dan hina iaitu di dunia ini.


Namun Iblis sangat sombong sudah dihukum pun dia tidak mahu merendah diri juga bukannya dia minta ampun dengan Tuhan untuk sujud pada Adam malah dimintanya untuk menghasut dan menggoda manusia supaya manusia semua kufur dengan Allah dan masuk neraka. Pernah juga Iblis memberitahu Nabi Musa a.s yang dia ingin bertaubat lantas Nabi Musa bertanya kepada Allah bagaimana caranya Iblis boleh bertaubat. Allah berfirman minta dia sujud di kubur Nabi Adam, mendengar itu dengan sombongnya Iblis pun bangun dan berkata. 'waktu Adam hidup pun aku tidak sujud padanya inikan pula waktu dia sudah mati! tidak jadilah aku bertaubat', kata Iblis.


Begitu sekali kesombongan Iblis, dia cukup kenal Allah, sudah nampak api neraka namun kesombongannya membuatkan dia pandang kecil pada Allah. Maka sekarang Iblis pun mengamuklah di tengah manusia untuk menjahanamkam anak cucu Nabi Adam agar semuanya masuk neraka bersamanya.



Berapa ramai hari ini orang yang hatinya sudah jadi seperti hati Iblis. Merasa diri istimewa hingga memandang rendah pada orang lain, kalau ditegur melenting bahkan mencabar orang yang menegur hinggakan demi memuaskan hati sanggup melakukan dosa-dosa yang boleh tercampak diri ke neraka. Allah berfirman dalam Hadis Qudsi:


"Kibir atau sombong itu selendangKu. Sesiapa yang memakai selendangKu nescaya dia tidak akan mencium bau syurga".


Itulah sombong namanya iaitu perangai Iblis, akhlak terkutuk dan siapa memilikinya maka nerakalah tempatnya. Rasulullah SAW dan para sahabat serta para ambia' dan solehin (orang soleh) sangat tawadhuk orangnya yakni merendah diri sesama manusia. Firman Allah dalam Al-Quran:


Terjemahannya: "Telah lahir Rasulullah di kalangan kamu, sangat susah dengan kesusahan kamu dan menginginkan keselamatan bagi kamu dan penyayang dengan orang-orang mukmin". (Surah At-Taubah:128)


Itulah hati orang yang tawadhuk yang rasa dirinya hamba Allah dan orang lain adalah saudara-saudaranya yang dikasihinya. Dia tidak merasa dirinya lebih dari orang lain walaupun dia telah diangkat oleh Allah menjadi kekasih Allah manusia paling mulia dan paling tinggi pangkatnya, terkenal namanya, luas pengaruhnya tetapi dia rasa dia hamba Allah seperti juga orang lain. Kalau dia tidak mahu susah orang lain pun tidak mahu susah, kalau dia tidak mahu dimalukan, dimarah, dicaci dan dihina orang lain pun begitu juga. Kalau dia suka kepada keselamatan dan kebahgiaan maka orang lain pun turut demikian.


Begitu dia menimbang perasaan orang sebab dia mengasihi orang lain seperti mana dia kasihkan dirinya. Hasilnya Rasulullah sangatlah menyayangi dan menghibur sahabat-sahabatnya dan seluruh orang-orang mukmin. Pada orang yang memusuhi beliau didoakan,


"Wahai Tuhan berilah petunjuk kepada kaumku kerana mereka tidak mengetahui". Sebab itu Rasulullah boleh duduk dan bermesra dengan kasih sayang dengan orang-orang miskin dan orang-orang kekurangan malah baginda memohon kepada Allah : "Jadikanlah aku orang miskin, matikanlah aku dalam kemiskinan dan masukkanlah aku dalam syurga bersama-sama orang-orang miskin". (Hadith Riwayat Tarmidzi)


Begitu hati Rasulullah dia tidak rasa yang dia istimewa dan hebat walaupun segala keistimewaan Allah limpahkan kepadanya, Sebab padanya keistimewaan itu semuanya hak Allah kerana itu baginda cukup hati-hati dengan nikmat itu malah dia takut ketika isterinya Siti Aisyah Ummul Mukminin bertanya."kenapa tuan bersusah-payah begini sekali beribadah pada Allah hingga bengkak-bengkak kaki dan terjatuh-jatuh? bukankah tuan sudah dijamin selamat di akhirat bahkan disediakan syurga paling tinggi untuk tuan?".


Lantas dijawab baginda,"terpulanglah pada Tuhan untuk buat atau beri apa saja pada hamba-Nya ini, namun aku adalah hamba-Nya yang lemah dan kurang segala-galanya yang patut menyerah diri sepenuhnya pada Tuhanku itu". Didalam kitab diriwayatkan suatu kisah bagaimana Alah bertanya kepada pesuruh-pesuruh-Nya: "Musa, engkau siapa?" Jawab Nabi Musa,"Ana Kalamullah". "Ibrahim, engkau siapa?" Jawab Nabi Ibrahim,"Ana Khalilullah". "Isa, engkau siapa?" Jawab Nabi Isa, "Ana Rohullah". Kemudian Allah bertanya kepada Nabi kita,"Muhammad, engkau siapa?" Jawablah Rasulullah dengan rendahnya."Ana yatim". terus Allah menyahut,"Engkau kekasihku, Habibullah".


Orang yang merendah diri Allah angkat setinggi-tingginya. Rasulullah boleh makan sedulang dan duduk sebelah-menyebelah bertindih lutut dengan orang dusun yang selekeh, miskin, fakir di majlis makan baginda. Baginda bagaikan seorang ayah yang kasihnya lebih pada anaknya yang cacat dan lemah.


Itulah Nabi kita yang patut kita contohi dan hayati agar benar-benar kita menjadi pengikutnya dan pewarisnya. Dan rupanya roh baginda yang terus hidup itu memandang kita dengan penuh kasih rindu dan supaya disyafaatkan kita nanti di hari kiamat.


Sayidina Abu Bakar habis harta bendanya dikorbankan untuk perjuangan Islam kemudian dia berkata,"Yang tinggal padaku hanyalah Allah dan Rasul dan aku merasa cukup dengan keduanya. Sayidina Umar yang keras dan tegas melaksanakan hukum Allah berkata,"Sekiranya diberitahu bahawa semua orang masuk syurga kecuali seorang maka aku rasa akulah yang seorang itu". Dia merasakan dialah yang paling banyak dosa sebab itu dia sangat merendahkan diri pada rakyatnya. Ditanggungnya guni gandum di belakangnya dan dibawa ke rumah seorang janda bersama anak-anaknya yang ketiadaan makanan. Khadamnya meminta agar dialah yang menanggung guni gandum itu lantas dijawab Sayidina Umar."Bukan engkau yang akan menanggung beban tanggungjawab di akhirat nanti".


Kesombongan manusia hari ini jarang dimuktamarkan sedangkan itulah punca bagi segala krisis di dunia ini. Penyakit yang bahaya ini jika dibiarkan melanda dunia tanpa usaha untuk mengubatinya maka akan ranplah dunia ini nanti dikerjakan oleh manusia yang sudah mengikut telunjuk dan sikap Iblis itu. Bila-bila masa saja Allah boleh hantar penyakit-penyakit bahaya pada kita bahkan bila-bila masa Allah boleh miskinkan kita jika Allah mahu.


Sepatutnya kita takut dengan Allah, bila terbuat perangai sombong segeralah bertaubat jangan sampai Allah murka. Namrud yang kononnya hendak lawan Allah, baru nyamuk masuk telinga terus ke kepala bermain-main di dalam otaknya itupun tewas terus mati masuk neraka. Firaun yang sombong mengaku dirinya Tuhan maka Allah belah lautan tenggelamlah ia mati dek air jadi bangkai yang tercampak.


Apalah dibanggakan kehebatan kita itu, dia tidak menyelamatkan kita malah mungkin kalau salah gayanya sebab nikmat itu boleh jatuh di dunia apalagi di akhirat........jatuh neraka hidup menderita. Kitakan dari setitis mani, air mani itu kan hina? kalau jatuh ke air itik pun tidak sudu di daratan ayam pun tak patuk. Maka kalau kita mahu sedar diuntung patutnya kita selalu menghinakan diri kita dan merasa hina untuk Allah sehina air mani. Kemudian bermurah hati dengan manusia, hiburkan manusia sebagaimana kita suka dihiburkan barulah orang suka dengan kita.


Katakan selalu pada diri:


"Wahai diri, engkau bagaikan sampah yang selau menyusahkan orang. Bila-bila masa Allah boleh buangkan engkau ke dalam bakul sampah-Nya iaitu Neraka Jahannam".


Dan selawatlah pada Nabi sebanyak mungkin setiap masa sebagai ubat untuk melembutkan hati.


"Tuhanku, aku tidaklah layak untuk syurgamu tetapi aku idak pula sanggup menanggung siksa nerakamu oleh itu kurniakanlah keampunan kepadaku.....ampunkanlah dosaku bahawa sesungguhnya Engkaulah pengampun dosa-dosa besar".


Hujan...


Langit menangis lagi petang ini. Setiap petang sejak dua minggu lepas. Kalaulah di rumah...bestnya boleh tarik selimut.




"Dan Dialah yang menurunkan air hujan dari langit, lalu Kami tumbuhkan dengan air itu segala macam tumbuh-tumbuhan maka Kami keluarkan dari tumbuh-tumbuhan itu tanaman yang menghijau. Kami keluarkan dari tanaman yang menghijau itu butir yang banyak; dan dari mayang korma mengurai tangkai-tangkai yang menjulai, dan kebun-kebun anggur, dan (Kami keluarkan pula) zaitun dan delima yang serupa dan yang tidak serupa. Perhatikanlah buahnya di waktu pohonnya berbuah dan (perhatikan pulalah) kematangannya. Sesungguhnya pada yang demikian itu ada tanda-tanda (kekuasaan Allah) bagi orang-orang yang beriman."(Al Quran Al Karim Surah Al An'aam ayat 99).
Rindunya nak main hujan...

Isnin, 24 November 2008

Jatuh Tangga Lagi



Jatuh cinta berkali-kali memang asyik. Pelbagai kata indah mampu dicipta. Ada yang mengatakan “Ketika tangan ini menggenggam tanganmu, Syurga telah jadi milik kita”. Wow! Tiba-tiba sahaja ramai orang mampu menjadi pujangga menghasilkan kata-kata indah tak terduga. Itu semasa jatuh cinta.


Kala jatuh tangga berkali-kali, bagaimana pula?
Agak lama juga blog ini tidak kuupdate. Sebabnya, aku jatuh tangga lagi. Terbolah!


Barangkali ada sesuatu yang tidak kena dengan tangga di pejabatku itu. (Sekadar ayat pernyataan untuk menafikan kecuaian diri. Padahal, bertahun sudah tangga itu berada di situ. Entah berapa banyak sudah kaki memijaknya berkali-kali. Tidak seorang pun yang jatuh kecuali aku. Berkali-kali pula. Di tangga yang sama. Tempat yang serupa.).


Ahad lepas (16 November 2008), seperti kelaziman yang biasa kubuat pada hari minggu kala bosan di rumah, ruang pejabat menjadi hala tuju. Kalaupun tidak lakukan kerja rasmi yang patut disiapkan mengikut tarikh yang ditetapkan, pada hujung minggu sebegitu aku lebih gemar bersantai di pejabat sambil surf internet. Sebabnya bukan sahaja PERCUMA tetapi capaiannya pada hujung minggu sebegitu agak laju benar. Namun pada Ahad tersebut, selain menyiapkan kerja-kerja pejabat yang perlu kukejar tarikh akhirnya, tujuan utamanya lebih kepada update antivirus DELL kesayanganku itu. Maklumlah wifi di UKM boleh dinikmati oleh pelajar secara percuma.


Jadinya, masa di pejabat hari itu banyak kuhabiskan untuk print bahan-bahan yang telah kusimpan dalam komputer. Lebih kurang satu rim kertas juga berjaya kucetak. Semuanya bahan-bahan yang akan kubawa balik dan siapkan di rumah. Bila sudah punya komputer riba sendiri, masa untuk berkerja lebih panjang. Siang dan malam boleh kerja. (Adakalanya terfikir juga tentang kebenaran kata-kata yang sengaja dilemparkan tentang “Melayu malas” ni. Kerja siang malam termasuk hari minggu tanpa bayaran tambahan itu masih dikira malas ke? Lama-lama fikirkan hal sekecil ini, kata orang yang sebegitu dan sebegini, rasanya tak siap kerjalah ya!).

Jam enam, aku sudah bersedia untuk balik. Pada hari minggu, tak terniatpun untuk meneruskan kerja di pejabat hingga malam seperti hari berkerja yang lain. Cukuplah sekadar hingga ke petang yang sebenarnya sudah terlalu tua itu. Petang sebegitu, agak rindu juga untuk berada di Taman Tasik Cempaka. Kalau tidak berlari mengelilingi tasik berbau “harum” itu, setidak-tidaknya hanya sekadar berjalan dua keliling. Itupun sudah cukup. Sudah menjejerkan peluh. Namun beberapa tarikh akhir yang dikejar (tak pernah habis deadline yang dikejar. Entah sampai bila) buatkan niat itu kuurung sahaja di kepala.


Orang kata malang tak pernah menyemarakkan baunya sebagai peringatan. Anak tangga itu entah sudah beribu kali kupijak. Dan kali ini, tetap juga seperti kes lama itu. Aku terlupa nak pijak anak tangga yang terakhir. Sebenarnya, dalam memori di kepala menyatakan anak tangga itu sudah habis kupijak. Langkaunya yang terakhir itu buatkan imbangan badan tidak dapat dikawal. Ataukah barangkali itu tandanya berat bertambah lagi, tak mampu ditampung dek badan? Nak kata power spek yang perlu ditambah, beberapa hari sebelumnya baru sahaja kutukar kaca mata baru.

Semasa jatuh tersimpuh di hadapan tangga (ayu je jatuh pun, penuh sopan santun!), diri lengkap mengenakan sweater dan topi keledar. Cukup ciri-ciri keselamatannya. Beg komputer riba diselimpangkan ke dada. Sebuah beg terkandung 3 jilid prosiding pula kubimbit. Nasib baiknya, komputer riba tidak terhempas ke lantai. Kalau tidak, bukan sahaja kaki yang sakit. Poket juga.

Saat itu, aku hanya mampu bertafakur (kalaulah istilah ini sesuai digunakan). Sempat juga berdiam diri beberapa minit dengan simpuh ayu di hadapan tangga. Tak pernah terdugapun untuk jatuh tangga lagi. Lagi tidak duga bila jatuh di tempat yang sama dengan sebab yang sama juga. Macam mustahil saja. Tengah mengelamun panjang itu, sebuah Perdana Hitam berhenti betul-betul di hadapan foyer. Entah kenapa Boss yang hensem itupun TERRAJIN pula datang ke pejabat pada waktu selewat itu. Terpaksalah tebalkan muka cover malu di situ seketika. Nasib baik masih mampu lagi untuk bangun dan memaksa diri start motor untuk balik walaupun sengal memang terasa. Kalau tak, tak boleh dibayangkan jika memerlukan bantuan Boss hensem itu untuk berdiri. Akan jadi macam dalam filem Hindikah? Ohhhhh, tidakkkkk!!!!

Seminggu tangga pejabat tidak kupijak. Hari ke enam pun buku lali masih lagi bengkak. Jelas terlihat lebamnya. Menjadi kehitaman di tiga kawasan belakang buku lali kaki kanan. Kecederaan kaki kiri hanya sedikit sahaja. Tidak begitu terasa berbanding kaki kanan. Tidak begitu bengkak juga.

Kaki kanan pernah terseliuh kerana terjatuh di tangga yang sama awal Ramadhan lepas. Namun seliuh itu tidaklah teruk sangat berbanding kecederaan kali ini walaupun pada ketika itu aku rasa seliuh itu amat memeritkan. Bila hal yang sama berlaku, dengan kecederaan yang extra, barulah tahu aku patut bersyukur ketika jatuh dahulu kerana cederanya kecil sangat. Namun, sudah terlambat kan?

Seminggu tanpa mampu lakukan apa-apa, terkurung di rumah tanpa keluar walaupun ke pintu pagar (baru malam semalam, Khamis 20 November 2008 aku keluar untuk buang sampah, kutip surat dan kertas iklan di pagar, kemudian siram pokok serai yang telah kering daunnya tidak bersiram. Kesian serai tu...penganiayaan fizikal pulak! Hari ini, bila keluar ke pagar rumah untuk mengambil surat kiriman laju, mata tersilau motorku yang telah dikopak lubang kuncinya. Tuan ada di dalam rumah dengan pagar yang bermanggapun masih ada juga yang berniat nak GHAIBkan kapcai itu?) sekadar berada di atas katil dengan betis diletakkan seselesa mungkin di atas bantal. Sebarang pergerakan diminimumkan seminimum yang mampu. Hanya ke bilik air untuk membuat pelaburan dan mandi, atau turun ke dapur untuk mengisi tembolok. Itupun seadanya sahaja.

Katil itulah jadi tempat lepak siang malamku. Kalaulah aku upload gambar katilku yang meriah dengan segala macam barang (buku-buku, novel, bahan-bahan bacaan yang diprint pada hari aku terjun tangga tu, alat tulis, botol air mineral, radio, tongkat, beg komputer riba, komputer riba, charger telefon, charger komputer riba, telefon, tisu, air freshhener sebab aku tak suka bau ubat gosok tu, ubat-ubat, vcd, kertas-kertas dan segala macam barang yang sering kugunakan). Semua barangan berkenaan perlu ada berdekatan dan mudah dicapai bila diperlukan.

Radio terpasang hampir sepanjang hari dari siang ke malam, malam ke siang semula. Radio rehat bila tuannya mengait mimpi sahaja. Itupun bila malam. Kala siang, biarpun diri tertidur, siaran Klasik Nasional sentiasa berkumandang. Diri diulik lagu-lagu merdu berentak nasional. Lagu-lagu lama. Sesekali disulami dengan berita, sukan dan khabar jemaah haji dari Tanah Suci. Lebih kerap lagi decit katak dari sms di telefon yang sentiasa menemani. Mengurangkan bosan. Terima kasih!

Kala kesibukan mencapai darjah tertinggi, berehat dan bersantai sebegini bukanlah pilihan yang terbaik. Hanya jasad terlebih rehat hingga terasa belakang bagai kebas. Tanpa sambungan internet, tanpa TV juga...hidup bagai berkurun tertinggal ke belakang. Entah sudah sampai ke zaman batu berapa kambria lampau. Dan kepala pula, ligat memikirkan bermacam perkara yang perlu diselesaikan, namun tiada upaya untuk laksanakannya. Untuk top up kredit telefonpun siksanya amat.

Pada detik yang sama, diri amat hargai masa terluang terpenuh rehat ini. Sudah berbulan diri mengejar mentari hingga terlupa mengait sinar bulan. Mungkin, detik ini agak sesuai untuk ganti semula waktu rehat yang kuabaikan selama berbulan itu. Qadha tidur juga. Hanya sesekali saja kan. Namun...risau juga. Baru seminggu bersenang-lenang di rumah, berat badan bertambah lagi. Adussssss!!!!!

Selasa, 11 November 2008

Aku Datang Lagi...

7 November 2008.
Entah kali ke berapa bumi Alor Star itu kupijak lagi. Setelah kalut di pejabat pada paginya; menyempurnakan apa yang perlu dibawa bersama, fotostat, mengambil tiket dari pihak yang menguruskannya, terkejarlah diri ke KLIA tanpa sempat bersarapan pun. Penerbangan MH1208 akan berlepas dari KLIA pada jam 13.55 memerlukan masa sejam untuk daftar masuk. Jam 12.15 diri sudah jejakkan kaki di KLIA yang tersergam megah itu.

Setelah selesaikan urusan daftar masuk, kaki menghala pula ke Pejabat Pos. Beberapa keping surat dan bil perlu dijelaskan juga setiap bulan sedangkan sepanjang siang diri terlari menghambat pelbagai tarikh akhir yang tidak pernah sudah, menyelit-nyelit lagi dengan mesyuarat-mesyuarat yang akan diakhiri dengan minum, ataupun melakukan penyelidikan yang lebih banyak berada di hadapan komputer untuk mencari maklumat. Untungnya zaman teknologi maklumat ini, tanpa perlu ke gedung ilmu pun masih dapat mengaut sebegitu banyak maklumat secara online. Syukurlah.

Dan kelelahan itulah buatkan rasa syukurpun ada bila syarat untuk daftar masuk itu sekurang-kurangnya sejam sebelum. Sempatlah juga menghela nafas seketika. Untuk itu, terus sahaja aku masuk ke dalam menuju ruang pelepasan. A5. Agak jauh juga perlu berjalan. Namun, pelbagai perkara yang ada sepanjang laluan ke A5 mampu melekakan. Di persimpangan menuju terminal A dan B terdapat deretan gerai pamerkan buku-buku, beg pakaian berjenama, pelbagai jenama make up dan pewangi pelbagai jenama juga, coklat, jam. Ralit seketika di situ. Hanya memerhati, meneliti. Maklumlah barangan bebas cukai. Harga di sini lebih murah berbanding di pusat beli belah di tengah Kuala Lumpur. Pernah kubandingkan. Beza harga itu ada kalanya cecah hingga RM50. Berbaloi juga andai beli di sini. Namun, bukannya tiap kali melintas di sini perlu dibeli. Barang yang harga ratusan ini bukanlah selalunya sesuai untukku. Maklumlah, bila diri sendiri yang perlu tanggung kosnya, agak berat sikit tangan mahu menghulur. Ada gigil. Lainlah kiranya tangan lain yang menghulur kosnya, dan tanganku pulak menarik barangannya. Tak salah bermimpi, namun...mmmmm simpanlah saja mimpi itu!

Tekak yang kering terpaksa juga dibasahkan. Masa lebih sejam sebelum boarding memanglah lama. Dan mahu atau tidak, kedekut atau tidak, sayang wang atau tidak, aku singgah juga ke satu kafe. Hanya minum ais lemon tea. Harganya hanya RM5.90. Kalau di bangi, sudah tiga gelas boleh kuteguk. Sudah kembung perut. Namun, sesekali, bukankah tidak perlu berkira sangat walaupun dalam handbeg yang baru kubeli seminggu sebelumnya (bulan yang paling banyak duitku melayang kerana beli handbeg, beli lap top, beli pen drive) ada terisi sebotol air mineral. Dan di kafe santai itulah aku sambung lagi kerja-kerjaku yang masih belum siap hingga tiba saat boarding.


Lapangan terbang Sultan Abdul halim Shah Alor Star yang baru. cantik kan?
Alor Star bukanlah tempat yang asing buatku. Dalam setahun, entah berapa kali buminya kupijak, sama ada untuk urusan kerja ataupun bertemu teman-teman. Malah, sebenarnya, bumi itu lebih kerap kukunjungi berbanding negeri kelahiranku. Keakraban diri dengan Alor star jadikan dialeknya berjaya kukuasai biarpun ada masanya kantoi juga dengan istilah-istilah tempatan yang agak pekat nilai kedaerahannya itu.


Tiap kali ke Alor star, Holiday villa bagaikan rumah sendiri. Lokasinya memang strategik. Bersebelahan dengan pusat beli belah City Plaza. Ada pasaraya billion di dalamnya. Ada deretan kedai-kedai menjual pelbagai barangan. Ada McD juga. Di sisi dan belakang hotel pula terdapat deretan kedai-kedai yang menjual pelbagai terutama pakaian. Tidak jauh dari situ ada kemudahan pelbagai bank. Ada juga bangunan Pekan Rabu yang tersohor di tengah Alor Star itu. Memandang ke bawah dari tingkap hotel, terlihat jalan luas terentang. Mydin. Kamdar juga.

Kala Jumaat malam seawal tujuh malam, di lorong sisi hotel yang letaknya betul-betul di hadapan City Plaza, terdapat gerai-gerai jualan up town. Walaupun tidak banyak gerai yang ada, lebih kurang dua puluh gerai sahaja, namun suasana meriahnya tetap terasa. Menjadi tempat lepak dan santai untuk anak-anak muda. Sepanjang Ramadhan lepas, jualannya berlangsung setiap hari. Meriah hingga jam dua atau tiga pagi.

Ni Pekan Rabu yang jadi kebanggaan orang Alor Star. Kalau nak dapatkan makanan tempatan, di sinilah tempatnya. Dodol dan makanan tempatan yang lain banyak dijual.
Ruang kosong antara City Plaza dan deretan kedai di seberang jalan itu juga diwujudkan gerai jualan makanan. Cantik direkabentuk ala-ala ruang santai di Bukit Bintang. Selesa untuk duduk-duduk sambil menikmati juadah. Santai juga. Namun gerai-gerai itu dibuka selepas jam 3 petang hingga larut malam dan awal pagi. Makan dengan santai di sini sambil menikmati keenakan hidangan rasa tempatan, pandangan bebas dilepaskan ke sekitar. Melihat gelagat muda mudi. Menghayati denyut kota ini yang hanya sesekali sempat ditelusuri.

Ni Pekan Rabu dalam bangunan Pekan Rabu. lebih kurang macam Pertama Kompleks je. Kalau tak sempat sampai Pekan Rabu ni...korang pegi je la nikmati suasananya di Pertama Kompleks. Ok tak idea tu?

Di situlah kunikmati nasi ayam yang sedap. Memang perut tengah lapar tahap kebulur, namun kelembutan nasinya, wangi aromanya, enak supnya...memang kena dengan selera laparku ketika itu. Sepinggan nasi bagai tak cukup. Bagai tak terisipun tembolokku. Namun, setelah dihabiskan bersama segelas teh o ais limau yang lebih enak rasanya berbanding ais lemon tea di KLIA, kekosongan terhalau jauh. Dan petang yang mendung itu kuhabiskan dengan melilau segenap gedung-gedung yang menjual pelbagai jenis barangan. Murah. Namun, sebahagian besarnya import dari Thailand. Namun, ada saatnya, harga itu lebih mahal dari harga di bangi.

Ni antara barangan makanan kering yang dijual di pekan Rabu. Ikan pekasam pun ada jual gak di sini.
Malamnya kuhabiskan dengan menyambung semula kerja yang masih belum juga siap. Kerja yang sepatutnya disiapkan oleh orang lain. Namun, disebabkan mereka tidak siapkan kerja mereka, mahu tak mahu aku kena siapkan juga. Kalau tidak, reputasi aku juga yang teruk esok. Dan kerna itu, jam 3.45 am, diri yang masih lagi dihuni kantuk dan rindukan selesanya tilam serta selimut terpaksa dibangkitkan juga dari mimpi. Segelas kopi panas kuminum menahan rasa mengantuk itu. Akhirnya, semua dapat disiapkan kala kumandang azan Subuh menerobos sela-sela tingkap hotel.

Bilik hotel yang jadi tempat aku landing tiap kali pergi Alor Star. Aku tanya petugas kat kaunter tu, depa kata harganya satu malam RM220 nett. Aku dok FREE je...

8 November 2008
Diri hanya sempat berbaring seketika menantikan air penuh dalam tab mandi. Merendamkan diri seketika dalam air hangat yang melonggarkan lesu tiap inci urat saraf. Mengejutkan buli-buli darah yang masih lagi lena sebenarnya. Seusai sarapan, kerjapun bermula hinggalah tamat jam 3 petang. Tanpa henti. 6 jam tu...ikutkan hati dan rasa, memanglah blur dan mengantuk. Apapun, kena juga kontrol diri. Kala tiba di hotel semula jam 3.30 pm, kepala tidak lagi pedulikan makan tengahari yang terlepas, namun lebih ingatkan kelembutan bantal yang menanti. Kehangatan gebar yang akan membalut diri. Dan aku tertidur hingga jam 6 pm. Nyenyak. Lena.




Tanpa secalit make up, setelah basuh muka seadanya, hajat di hati nak qada makan tengahari. Namun, kata orang, bila bukan rezeki untuk kita, apapun tetap bukan rezeki. Gerai nasi ayam yang sedap itu kukunjungi lagi. Duduk di kerusi dan menanti adik-adik yang berkerja di situ datang ambil pesanan. Namun sebegitu lama tunggu, tiada siapa yang datang. Tanpa pedulipun. Tatkala orang lain yang datang kemudian dilayan dahulu, angin baran tiba-tiba meruap datang. Sudah agak lama angin itu tidak bertandang. Entah kenapa di tempat orang dia berkunjung semudah itu. Lalunya, gerai itu kutinggalkan biarpun keroncong di perut usah dikira. Namun, memikirkan lebih banyak hal tidak elok akan berlaku kiranya aku terus di situ, kaki kubawa ke tempat lain.

Sebuah gerai lain jadi sasaran. Terpaksa menunggu lagi. Layanan bagus tetapi Q yang lama buatkan aku terpaksa angkat kaki lagi sekali. Bimbang tidak sempat untuk mandi. Akhirnya, aku memutuskan untuk beli roti di pasaraya Billion yang terletak di City Plaza yang kumakan dengan gelojoh sambil bersiap. Hanya sebagai alas perut sebelum kujumpa apa-apa makanan di lapangan terbang nanti.


Di Lapangan Terbang Sultan Abdul Halim Alor Star, kunikmati makan tengahari yang sudahpun bertindan dengan makan malam. Meehun Goreng Tomyam. Harganya RM5.90, sama mahalnya dengan harga segelas air di KLIA. Alhamdulillah, kenyang jugak. Itulah rezeki diperuntukkan untukku pada hari itu.

Penerbangan MH 1253 pada jam 21.20 selamat mendarat di KLIA lebih kurang jam 22.20. Sepanjang penerbangan, biasanya banyak aktiviti boleh dilakukan, membaca, menulis, menelaah, namun kali ini semua itu kulakukan sekitar sepuluh minit sahaja. Selebihnya melelapkan mata. Badan terlalu lesu. Mata terlalu kantuk. Diri tersangat letih. Di dalam limo juga begitu.


Sampai di rumah, setelah cuci muka seadanya, mimpi pun kukait!

Khamis, 6 November 2008

Hala Tuju Kita Mana Arahnya?

Dipetik dari Utusan Malaysia 9 November 2008 yang juga boleh dilayari di http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2008&dt=1106&pub=Utusan_Malaysia&sec=Muka_Hadapan&pg=mh_01.htm
Henti guris Melayu
Oleh Abdul Razak Din

BERSATU... Seramai 2,000 orang Melayu membaca ikrar taat setia semasa Majlis Penyerahan Memorandum oleh Gabungan Melayu Perak kepada Sultan Perak, Sultan Azlan Shah di Istana Iskandariah Kuala Kangsar, Perak, semalam.

KUALA KANGSAR 5 Nov. – Sultan Perak, Sultan Azlan Shah meminta rakyat supaya berfikiran rasional dan segera menghentikan tindakan-tindakan bersifat politik secara berlebihan dan keterlaluan yang mengguris hati dan emosi orang Melayu.

Bertitah semasa menerima memorandum daripada Gabungan Melayu Perak (GMP) di Istana Iskandariah di sini hari ini, baginda menegaskan, apa yang penting pada masa ini ialah menjaga kepentingan rakyat yang telah memilih kerajaan.

Titah baginda, ini bermakna, keamanan dan kerukunan warga tidak harus dikorbankan hanya kerana perebutan kuasa di kalangan pemimpin dan kumpulan tertentu.

‘‘Hari ini, jika berlaku kesilapan dan kepincangan di peringkat pelaksanaan dasar tertentu, yang perlu diperbetulkan adalah mekanisme pelaksanaan. Oleh itu, dasar tunjang yang menjadi asas kepada pembinaan sebuah negara merdeka tidak harus disentuh, diuji dan dicabar sama sekali. Perbuatan demikian jika tidak dihentikan dibimbangi akan mengguris hati dan emosi orang-orang Melayu,” titah baginda.

Turut berangkat pada majlis itu ialah Raja Muda Perak, Raja Dr. Nazrin Shah, Raja DiHilir Perak; Raja Jaafar Raja Muda Musa serta ahli-ahli Dewan Negara Perak. Memorandum itu disampaikan oleh Presiden Gabungan Melayu Perak, Datuk Seri Mohd. Hilmi Ismail.

Kira-kira 2,000 wakil pertubuhan bukan kerajaan, ahli persatuan silat dan persatuan dari seluruh Perak dan Kuala Lumpur menyertai perarakan aman yang bermula dari Masjid Ubudiah ke Istana Iskandariah di sini bagi menyerahkan memorandum itu.

Memorandum berkenaan mengandungi hasrat dan perasaan orang Melayu yang menjunjung kasih kenyataan khas Majlis Raja-Raja ke-215 pada 16 Oktober lalu.

Sultan Azlan bertitah, kebimbangan orang Melayu dijawab melalui jaminan perundangan dengan memaktubkannya ke dalam Perlembagaan Merdeka (Perlembagaan Persekutuan).

Titah baginda, ia termasuk klausa- klausa tertentu menyentuh agama Islam, Raja-Raja Melayu, adat istiadat Melayu, bahasa Melayu dan kedudukan istimewa orang Melayu. Baginda menjelaskan, sebarang pindaan Perlembagaan menyentuh raja- raja serta bidang kuasa raja merangkumi agama Islam, bahasa kebangsaan, kedudukan orang Melayu serta bumiputera di Sabah dan Sarawak perlu mendapat perkenan raja-raja.

Dalam hubungan ini titah baginda, institusi raja berupaya memberikan keyakinan psikologi untuk melindungi kepentingan bangsa di samping memberikan keadilan kepada warga keseluruhannya.
‘‘Institusi raja berperanan sebagai lambang penyatuan dalam kepelbagaian. Raja-raja memahami bahawa perlembagaan merdeka juga memberi pengiktirafan dan perlindungan kepada warga pelbagai bangsa, agama, bahasa dan budaya. Persefahaman dan persetujuan yang telah termaktub dalam kontrak sosial berkenaan telah membolehkan negara mencapai kejayaan, kemajuan, keharmonian dan kestabilan. Negara yang aman dan warga hidup secara rukun dalam dimensi sosiopolitik yang mengiktiraf fakta dan hakikat sejarah,” titah baginda.

Sultan Perak bertitah, orang Melayu bimbang akan pencapaian taraf sosioekonomi mereka yang jauh ketinggalan berbanding kaum-kaum lain.
Titah baginda, untuk itu orang Melayu memerlukan jaminan dan pembelaan demi memastikan kedudukan mereka sebagai pribumi tidak terancam.
‘‘Persekutuan Tanah Melayu masih wujud dalam undang-undang kita atau dengan lain perkataan, negara Malaysia adalah berteraskan kepada sejarah Melayu, evolusi politik Melayu dan nasionalisme Melayu yang hidup subur dalam kepulauan Melayu yang mempunyai sejarah kebudayaan Melayu. Faktor-faktor dan hakikat inilah yang melahirkan negeri-negeri Melayu, Persekutuan Tanah Melayu dan akhirnya Malaysia,” tegas baginda.
Ini pula dipetik dari Utusan Malaysia 6 November 2008 yang juga boleh dibaca secara online di http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2008&dt=1106&pub=Utusan_Malaysia&sec=Dalam_Negeri&pg=dn_01.htm
Bimbang kedudukan Melayu tercabar

KUALA KANGSAR 5 Nov. - Perasaan bimbang mengenai kedudukan orang Melayu yang sudah tercabar di negaranya sendiri merupakan faktor utama Gabungan Melayu Perak (GMP) menyerahkan memorandum kepada Sultan Perak, Sultan Azlan Shah hari ini.

Pengerusinya, Datuk Seri Mohd. Hilmi Ismail berkata, ini kerana semua perkara yang berkaitan Perkara 153 Perlembagaan Persekutuan termasuk kontrak sosial telah mula dipertikaikan, sekali gus mengancam kedudukan pribumi di negara ini. Beliau berkata, mereka juga telah mula mengungkit Perkara 153 Perlembagaan Persekutuan yang termasuk di dalamnya mengenai keistimewaan orang Melayu, agama Islam dan raja-raja Melayu.

"Baru-baru ini ada yang mengatakan bahawa orang Melayu juga adalah pendatang. Saya rasa perkara ini tidak perlu diungkit lagi kerana semua ini telah termaktub dalam perlembagaan. Oleh itu, kami berpendapat kita perlu taat setia kepada Sultan serta berdiri teguh mempertahankan kedaulatan, institusi kesultanan, agama Islam, bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan dan hak keistimewaan orang Melayu seperti yang termaktub dalam perlembagaan Malaysia," katanya.

Beliau menyatakan demikian kepada pemberita selepas menyerahkan memorendum kepada Sultan Perak di Istana Iskandariah di sini hari ini. Kira-kira 2,000 wakil dari pertubuhan bukan kerajaan (NGO), ahli persatuan silat dan persatuan dari seluruh Perak dan Kuala Lumpur yang diketuai Mohd. Hilmi menyertai perarakan aman yang bermula dari Masjid Ubudiah ke istana bagi menyerahkan memorandum itu.

Memorandum tersebut mengandungi hasrat dan perasaan orang Melayu yang menjunjung kasih kenyataan khas Majlis Raja-Raja Melayu pada bulan lepas berhubung perkara-perkara tersebut yang menjadi asas utama pembentukan negara Malaysia dan termasuk dalam Perlembagaan Persekutuan.

Mohd. Helmi berkata, mereka berharap apa-apa yang termaktub dalam Perlembagaan tidak dicabar kerana ia sudah semestinya menyentuh orang Melayu dan raja- raja Melayu.
"Saya sangat menyokong penuh titah Sultan bahawa kita jangan berpolitik berlebihan kerana ia boleh membuatkan banyak pihak akan berasa tidak berpuas hati," katanya.
Beliau berkata, GMP bukan sebuah badan politik tetapi ia adalah persatuan yang membawa aspirasi yang sama di kalangan orang Melayu di negeri ini. Kita menjemput siapa sahaja dalam majlis ini iaitu mereka yang berjiwa Melayu dan beragama Islam. Melayu dan orang Islam ini perlu bersatu," katanya.
Ini pula Titah Duli Yang Maha Mulia Paduka Seri Sultan Perak Darul Ridzuan Sultan Azlan Muhibbuddin Shah di acara penyerahan memorandum oleh Gabungan Melayu Perak di Istana Iskandariah, Kuala Kangsar, semalam. Titah ini boleh dibaca dalam Utusan malaysia pada 6 November 2008, atau secara online di http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2008&dt=1106&pub=Utusan_Malaysia&sec=Dalam_Negeri&pg=dn_03.htm

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh Bismillahi Rahmanir Rahim, BETA merakamkan ucapan terima kasih yang tidak terhingga di atas ikrar taat setia yang dilafazkan oleh rakyat Beta yang dikasihi sebentar tadi.

Kemerdekaan negara ini dicapai melalui perundingan dan persefahaman antara tiga pihak, Raja-Raja Melayu, Parti Perikatan dan Kerajaan Inggeris. Persekutuan Tanah Melayu yang mencapai kemerdekaan dalam tahun 1957 membentuk sistem berkerajaan dan bernegara berpayungkan Raja.

Semasa menerima Ijazah Doktor Persuratan dari Universiti Malaya pada 30 Jun 1979, Beta telah memperingatkan bahawa Malaysia adalah sebuah negara berbilang kaum, berbilang bangsa, berbilang agama, berbilang adat resam. Tetapi walau bagaimanapun, kita perlu ingat, dan jika tidak ingat, maka kita seharusnyalah diperingatkan, bahawa dalam negara yang semuanya berbilang kaum itu, mestilah ada suatu asas di mana kita mesti menumpukan perhatian kita. Dalam konteks ini, Malaysia telah wujud hasil dari cantuman tiga wilayah, Persekutuan Tanah Melayu, Sabah dan Sarawak. Persekutuan Tanah Melayu pula diasaskan atas tapak kesultanan Melayu Melaka... Perkataan 'Negeri-Negeri Melayu Bersekutu' dan 'Negeri Melayu Tidak Bersekutu' dan 'Persekutuan Tanah Melayu' masih wujud dalam undang-undang kita. Dengan lain perkataan, negara Malaysia adalah berteraskan kepada sejarah Melayu, evolusi politik Melayu, nasionalisme Melayu yang hidup subur dan kepulauan Melayu yang mempunyai sejarah kebudayaan Melayu. Faktor-faktor dan hakikat inilah yang melahirkan Negeri-negeri Melayu, Persekutuan Tanah Melayu dan akhirnya Malaysia.

Secara tersirat, pengekalan institusi Raja di negara ini adalah satu penerusan mengekalkan identiti sebuah kerajaan berpaksikan Melayu di tanah air warisan bangsa. Perlembagaan Merdeka digubal berlatar belakangkan senario kebangkitan semangat nasionalisme Melayu. Dalam luapan semangat menuntut kemerdekaan, orang Melayu bimbang akan kedudukan mereka dalam negara merdeka yang komposisi warga negaranya terdiri dari pelbagai kaum. Orang Melayu bimbang akan pencapaian taraf sosioekonomi mereka yang jauh ketinggalan secara perbandingan dengan kaum-kaum lain. Bahawa orang Melayu memerlukan jaminan - memerlukan pembelaan demi memastikan kedudukan mereka sebagai peribumi tidak terancam.

Kebimbangan orang-orang Melayu dijawab melalui jaminan perundangan dengan memaktubkan di dalam Perlembagaan Merdeka, klausa-klausa tertentu menyentuh agama Islam, Raja-Raja Melayu, adat istiadat Melayu, bahasa Melayu dan kedudukan istimewa orang-orang Melayu.

Sebarang pindaan Perlembagaan menyentuh Raja-Raja serta bidang kuasa Raja Pemerintah merangkumi agama Islam, bahasa kebangsaan, kedudukan orang- orang Melayu serta bumiputera di Sabah dan Sarawak perlu terlebih dahulu mendapat perkenan Raja-Raja. Institusi Raja berupaya memberikan keyakinan psikologi untuk melindungi kepentingan bangsa di samping melakukan keadilan kepada warga keseluruhannya. Institusi Raja berperanan sebagai lambang penyatuan dalam kepelbagaian.

Raja-Raja memahami bahawa Perlembagaan Merdeka juga memberi pengiktirafan dan perlindungan kepada warga pelbagai bangsa, agama, bahasa dan budaya. Persefahaman dan persetujuan yang telah termaktub dalam kontrak sosial berkenaan telah membolehkan negara mencapai kejayaan, kemajuan, keharmonian dan kestabilan. Negara aman dan warga hidup secara rukun dalam dimensi sosiopolitik yang mengiktiraf fakta dan hakikat sejarah.

Hari ini, jika berlaku kesilapan dan kegelinciran di peringkat pelaksanaan dasar tertentu, yang perlu diperbetulkan adalah mekanisme pelaksanaan. Dasar tunjang yang menjadi asas kepada pembinaan sebuah negara merdeka ini tidak harus disentuh, diuji dan dicabar sama sekali. Perbuatan demikian jika tidak dihentikan, dibimbangkan akan mengguris hati dan emosi orang- orang Melayu.

Oleh itu, warga dan rakyat yang Beta kasihi, hendaklah berfikiran secara rasional, tindakan-tindakan politik secara berlebihan dan keterlaluan hendaklah dihentikan segera. Kepentingan rakyat yang telah memilih kerajaan hendaklah diutamakan. Keamanan negara, kerukunan warga tidak harus dikorbankan kerana perebutan kuasa di kalangan pemimpin dan kumpulan tertentu.

Semoga negara dan warga terus diberikan perlindungan dari Allah Subhanahu Wataala dan barang dijauhkan negara dan bumi ini dari ditimpa sebarang musibah.
Wabillahi taufik, walhidayah Wassalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh.
Harapnya semua ini dapat direnungkan sebaiknya. Ada pro ada kontra. Ada orang setuju, ada juga yang tak setuju. Ada baik, ada buruknya. Namun, apapun pendapat anda atau pegangan anda, pastikan Malaysia ini tidak tergadai dari segala sudut. material. Fizikal. Budaya. Cara hidup. Pemikiran.

Rabu, 5 November 2008

Suka Duka Kehidupan

Aku bukanlah peminat fanatik mana-mana artis. Kalaupun minat, tidaklah sampai abadikan foto mereka hingga penuh seluruh dinding rumah. Namun kali ini, tiba-tiba ada rasa untuk tampalkan wajah mereka di rumah yang tak seberapa ini. Harapnya tidak akan menyebabkan peminat fanatik mereka ini BOMMMM rumah kecil ini.






Mawi-Ekin jalani kursus kahwin

Asmawi Ani atau Mawi dan Nora'Ashikin Rahmat yang bakal bernikah pada 20 Disember depan menjalani kursus perkahwinan yang diadakan di Masjid Putra, Putrajaya pada 4 November 2008. Mawi bakal menikahi Ekin pada 20 Disember depan di Masjid Sultan Abu Bakar, Johor Bharu, Johor pada pukul 11 pagi dengan wang hantaran sebanyak RM30,000 serba satu.

Tiada kata dapat gambarkan perasaan kerna sekeping foto ini sudah mampu ceritakan segalanya.
Terselit harapan pada wajah mereka, terkandung ibu harap tak terucap pada sinar mata.
Lalunya,
Doakanlah kebahagiaan mereka.



Norman Hakim-Abby Abadi-Memey

Kehidupan bahagia Norman Hakim-Abby Abadi bersama anak-anak, sebelum kehadiran puteri ke tiga mereka, Maria. Jelas terlihat kebahagiaan mereka.

Sebuah keluarga bahagia terisi pada raut wajah. Terukir pada senyum di sudut bibir.
Tiada kata mampu terjemahkannya.
Loving couple. Masihkah ada mata yang mampu menidakkannya? Mana retaknya? Siapa jangkakah belah akan berlaku?
Kini, masihkah belum cukup dengan kehadiran Maria Danisha? Anak itu belum lagi dua bulan usianya, itukah akhir perlu diterima?

Ribut pernah melanda kebahagiaan mereka. Dan mereka pernah rasakan betapa kocak yang membongkah itu memang memedihkan.

Namun, jadoh masih panjang untuk mereka.
Kalau dahulu, anak-anak menjadi pengikat, kini bagaimana?

Kini….
SEPERTI yang dilaporkan media semalam, rumah tangga pasangan artis popular, Norman Hakim dan Abby Abadi berhadapan dengan kemelut berpanjangan. Selepas Norman ditangkap khalwat dengan pelakon muda, Memey Suhaiza pada 30 Oktober lalu, isterinya, Abby pula memfailkan tuntutan perceraian.

Lebih dramatik, Abby ‘menyerang’ Norman di lokasi penggambaran drama bersiri Gerak Khas di Wangsa Maju, Kuala Lumpur kelmarin. Media yang berkesempatan melihat episod sedih dalam rumah tangga pasangan itu menjadi saksi bagaimana air mata seorang lelaki bernama Norman Hakim akhirnya jatuh kerana kesal, sedih dan pelbagai lagi perasaan lain. Begitu juga dengan Abby yang tidak mampu membendung rasa marah dan kecewa.
Tanyalah sama hati...soallah pada iman
Serasi masih ada...sedondon yang dikenakan tanpa rancang, tiadakah ertinya?


Siapa yang tahu apa yang ada di dalam kecuali diri?
Dahulu, katanya cinta menggapai awan tak terlafaz bicara. Kini masihkah ada?
Dahulu, cintalah yang merapatkan jurang, lalunya kini...palitnya itu sudah pudarkah?
Dahulu, anak-anak menjadi jalan damai, kini...masihkah?
Dalam apa jua telingkah sebegini, mahu tak mahu anak tetap jadi mangsa. Sedangkan, mereka tidak pernah memintapun dilahirkan. Mereka tidak pernah merayu diabaikan. Mereka tidak pernah tahu akan wujud sebuah kehancuran. Mereka hanya harapkan sebuah syurga kasih sayang.
Sama ada anda peminat Mawi, Ekin, Norman hakim, Abby Abadi ataupun Memey sekalipun, ataupun bukanlah peminat mereka semua seperti aku, doakan kebahagiaan mereka. Doakan kekuatan hati mereka hadapi semua ini. Sama ada gembira atau berduka, keduanya tetap ujian dari Yang Maha Esa.
Dan kita sebagai hamba, adakala perlu redha dengan ketentuan itu setelah usaha segala. Hidup ini memang aneh!

Tambahan Belanjawan 2009


Seawal pagi ini aku dah edit dan kutip intipati daripada Bajet Tambahan yang dibentangkan YAB Datok seri najib Tun Razak di Parlimen semalam. Ringkasan ini berdasarkan artikel dalam Utusan Malaysia pada 5 November 2008 yang juga boleh dilayari melalui http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2008&dt=1105&pub=Utusan_Malaysia&sec=Rencana&pg=re_01.htm. Moga sama-sama boleh dapatkan infonya. Selamat menelaah.


Bajet tambahan untuk rakyat

Dalam konteks Bajet 2009 yang telah dibentangkan, kerajaan mempunyai fleksibiliti untuk melaksanakan projek-projek tambahan berimpak tinggi berikutan daripada penjimatan subsidi minyak. Melalui penjimatan ini, kerajaan akan melaksanakan pelbagai inisiatif melibatkan suntikan peruntukan sebanyak RM7 bilion.

Mulai Februari 2009, biodiesel ini akan digunakan bermula dengan kenderaan-kenderaan kerajaan, diikuti dengan sektor industri dan sektor pengangkutan. Pengadunan ini dianggarkan akan memerlukan sebanyak 500,000 tan minyak sawit setahun apabila dilaksanakan sepenuhnya pada awal tahun 2010.


Kerajaan memang memberi perhatian kepada pekebun kecil terutamanya yang terlibat dalam sektor pertanian. Bagi mengurangkan kos input pertanian terutamanya baja, kerajaan bersetuju memansuhkan duti import sebanyak lima peratus yang dikenakan ke atas tujuh jenis baja. Ini adalah tambahan kepada penghapusan duti import ke atas satu jenis baja semasa pembentangan Bajet 2009.


Penjimatan RM7 bilion daripada subsidi minyak akan disalurkan seperti berikut:
Pertama: Sebanyak RM1.2 bilion diperuntukkan bagi membina lebih banyak rumah kos rendah dan sederhana.

Dengan peruntukan tambahan ini, sebanyak 6,500 unit rumah akan dibina oleh Syarikat Perumahan Negara Berhad, sebanyak 4,000 unit rumah akan dibina di bawah Program Perumahan Rakyat di bawah Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan dan 15,000 unit rumah yang bernilai di antara RM30,000 hingga RM35,000 sebuah untuk Semenanjung dan di antara RM35,000 hingga RM40,000 untuk Sabah dan Sarawak. Rumah ini akan dibina di bawah Program Perumahan Rakyat Termiskin di bawah Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah. Dianggarkan secara purata, sebanyak 100 buah rumah PPRT akan dibina di setiap daerah di seluruh negara.

Program Amal Jariah, yang dikendalikan oleh Prokhas, anak syarikat Menteri Kewangan Diperbadankan, adalah bertujuan membaik pulih rumah usang rakyat miskin tegar supaya mereka dapat menikmati rumah yang selesa dan selamat didiami. Program yang mula dilancarkan pada awal tahun ini, telah berjaya membaik pulih 7,000 unit rumah yang dianggar melibatkan peruntukan sebanyak RM40 juta. Pada tahun 2009, Prokhas akan membaiki 15,000 unit rumah sementara Khazanah Nasional akan menyelaraskan usaha-usaha syarikat GLC untuk melaksanakan Program Sejahtera yang melibatkan pembaikan 5,000 buah rumah.
Menyediakan Skim Jaminan Kredit Perumahan bagi pinjaman perolehan rumah sehingga RM100,000. Semenjak dilancarkan, sebanyak 800 peminjam, termasuk peniaga kecil, petani dan nelayan, telah diluluskan pinjaman berjumlah RM35 juta.

Kedua: Bagi mengiktiraf peranan anggota keselamatan dan menjaga kebajikan mereka, sebanyak RM500 juta diperuntukkan bagi menaik taraf, membaik pulih dan menyelenggara balai dan kuarters polis serta kem dan kuarters tentera iaitu RM250 juta untuk polis dan RM250 juta juga untuk tentera.

Ketiga: Sebanyak RM600 juta diperuntukkan bagi projek-projek kecil di bawah program Penyelenggaraan Infrastruktur Awam (PIA) dan Projek Infrastruktur Asas (PIAS), contohnya menyenggara jalan kampung, membina balai raya dan jambatan kecil. Peruntukan ini akan dapat juga membantu kontraktor-kontraktor kecil bagi menyelesaikan masalah kekurangan projek pembinaan. Selain itu, ia dapat memberikan prasarana yang lebih sempurna kepada rakyat, khasnya di luar bandar.

Keempat: Sebanyak RM500 juta diperuntukkan bagi menyenggara dan membaikpulih kemudahan awam; antaranya sekolah, hospital dan jalan raya.

Kelima: Sebanyak RM500 juta akan diperuntukkan untuk membina, menaiktaraf jalan-jalan di luar bandar, jalan-jalan kampung dan jalan-jalan pertanian, termasuk di Sabah dan Sarawak.

Keenam:Untuk merangsangkan lagi pendidikan negara dan mengambil kira kehendak semua kaum, maka kerajaan akan memperuntukkan sebanyak RM200 juta kepada empat kumpulan sekolah, iaitu RM50 juta untuk sekolah agama bantuan kerajaan, RM50 juta untuk mission school, RM50 juta untuk SJK Cina dan RM50 juta untuk SJK Tamil.

Ketujuh: Sebanyak RM300 juta diperuntukkan bagi menubuhkan dana untuk melaksanakan program latihan kemahiran yang ditumpukan ke arah memenuhi keperluan majikan dan industri, terutamanya di koridor-koridor pembangunan. Agihan dana ini akan diselaraskan dengan pihak berkuasa koridor pertumbuhan, Pusat Pembangunan Kemahiran Negeri dan lain-lain organisasi yang berkaitan. Sektor yang akan diberi tumpuan untuk latihan tersebut adalah sektor pelancongan, kesihatan, pembinaan dan business process out sourcing.

Kelapan: peruntukan sebanyak RM500 juta bagi menyelenggara dan memantapkan lagi sistem pengangkutan awam khususnya sistem transit aliran ringan (LRT), komuter dan sistem bas di bandar-bandar utama.

Kesembilan: Sebanyak RM1.5 bilion diperuntukkan bagi menubuhkan Dana Pelaburan untuk menarik lebih banyak pelaburan sektor swasta. Dana ini bertujuan menarik aktiviti pelaburan swasta yang berdaya maju. Tumpuan akan diberi kepada sektor strategik yang bernilai tambah tinggi dan projek berimpak besar dari segi nilai pelaburan, teknologi dan knowledge workers. Dana ini akan digunakan untuk memberi geran, pinjaman mudah atau modal ekuiti kepada pelabur. Pendekatan sebegini telah berjaya menarik pelabur dalam sektor perkhidmatan berteknologi tinggi, seperti Dell, Hewlett Packard dan Satyam ke Cyberjaya serta dalam sektor pembuatan bernilai tambah yang tinggi, seperti pengeluaran panel solar, industri aeroangkasa dan komponen kapal terbang.

Kesepuluh: Sebanyak RM400 juta diperuntukkan bagi menyegerakan pelaksanaan Projek Jalur Lebar Berkelajuan Tinggi. Ia penting untuk memastikan daya saing negara pada masa hadapan. Prasarana sebegini akan meningkatkan kecekapan dan keberkesanan aktiviti ekonomi, perniagaan dan seterusnya melonjakkan negara ke tahap nilai tambah yang lebih tinggi.
Selain itu, pelaksanaan projek ini akan meningkatkan kualiti hidup rakyat di samping menjadi pemangkin kepada pelaburan swasta dalam sektor berteknologi tinggi. Ia juga akan menyumbang kepada pertumbuhan KDNK dan menambahkan peluang pekerjaan. Menjelang akhir 2009, perkhidmatan ini akan dapat disediakan kepada 300,000 premis, terutamanya di Lembah Klang dan juga kawasan industri seperti di Bayan Baru, Senai dan Kulim.

Kesebelas: Untuk membina modal insan melalui program-program latihan yang diurus oleh kementerian yang berkaitan, kerajaan akan memperuntukkan sebanyak RM200 juta bagi membiayai program daripada institusi latihan swasta dan pesertanya terdiri daripada golongan belia dan beliawanis daripada semua kaum.

Kedua belas: Untuk memperkasakan golongan belia melalui program-program baru, kerajaan akan memperuntukkan sebanyak 100 juta ringgit untuk program seperti rakan muda sekolah, rakan muda sektoral yang melibatkan kampung baru Cina, estet untuk kaum India, kampung Orang Asli dan kaum pribumi di Sabah dan Sarawak.

Ketiga belas: menggerakkan semula projek perumahan yang terbengkalai di kawasan-kawasan strategik terpilih dan berdaya maju, kerajaan bersetuju untuk memperuntukkan sebanyak RM200 juta. Projek ini akan diuruskan oleh Syarikat Perumahan Negara Berhad (SPNB).

Keempat belas: menambahkan premis perniagaan di samping memperindahkan suasana pekan-pekan kecil yang terpilih di seluruh negara, kerajaan akan memperuntukkan sebanyak RM100 juta. Ini akan dapat menambah bilangan usahawan kecil dan sederhana, termasuk memasarkan produk keluaran tempatan. Program ini akan dilaksanakan oleh Mara di bawah Kementerian Pembangunan Usahawan dan Koperasi.

Kelima belas: Untuk melahirkan generasi masa hadapan yang lebih berkualiti, sebanyak RM200 juta diperuntukkan untuk pendidikan awal kanak-kanak di peringkat umur 1 hingga 6 tahun. Ini termasuk program seperti Permata Negara, Tadika Kemas, Tadika Perpaduan dan kelas Pra-Sekolah.

Pada masa ini, caruman majikan kepada KWSP adalah 12 peratus manakala caruman pekerja adalah 11 peratus. Sebagai langkah untuk menambah pendapatan boleh guna pekerja, kerajaan akan membenarkan pekerja untuk mengurangkan potongan caruman pekerja KWSP secara sukarela, sebanyak tiga peratus selama dua tahun, mulai 1 Januari 2009. Dengan penurunan ini, jumlah caruman masih pada tahap munasabah 20 peratus, iaitu 12 peratus majikan dan 8 peratus pekerja.

Untuk memudahkan penjawat awam memiliki kereta, kerajaan akan meningkatkan had kelayakan pinjaman kereta bagi penjawat awam seperti berikut:

Bagi gred JUSA, had kelayakan dinaikkan daripada RM60,000 kepada RM70,000;
Bagi gred 41 hingga 54, had kelayakan dinaikkan daripada RM55,000 kepada RM65,000; dan
Bagi kumpulan sokongan, had kelayakan dinaikkan daripada RM45,000 kepada RM55,000.

Penjawat awam juga akan diberi kebenaran untuk mengambil pinjaman perumahan bagi hartanah di pasaran sekunder di mana hakmilik strata belum dikeluarkan.

Kerajaan telah mengumumkan tempoh bayaran balik bagi pinjaman perumahan baru kakitangan kerajaan dilanjutkan daripada 25 tahun kepada 30 tahun. Untuk memastikan peminjam sedia ada mendapat kemudahan yang sama, peminjam diberi pilihan untuk melanjutkan tempoh pinjaman kepada 30 tahun. Langkah ini akan dapat membantu menambah pendapatan boleh guna peminjam.

Dalam usaha menyediakan lebih banyak peluang latihan dan pekerjaan, kerajaan akan mengambil langkah-langkah berikut:

Pertama: Kerajaan, melalui syarikat GLCs seperti Khazanah dan PNB akan melancarkan Graduate Employability Management Scheme (GEMS), yang didasarkan kepada skim graduan terdahulu yang telah dilaksanakan oleh syarikat-syarikat GLC dengan jayanya. Kerajaan bercadang untuk menyokong dan menyelaraskan usaha-usaha GLC dalam menangani masalah graduan menganggur ini dengan mewujudkan satu program bagi meningkatkan keupayaan dan kemahiran mereka sebelum mereka diserap atau mendapat pekerjaan di syarikat GLC mahupun swasta.

Kedua: Mempercepatkan pengambilan kakitangan bagi jawatan yang kritikal dan amat diperlukan dalam sektor awam. Pada masa ini, kekosongan jawatan kritikal dalam sektor awam adalah 18,000. Kekosongan ini akan diisi secara kontrak, sementara menunggu proses pelantikan secara tetap.

Untuk membantu usahawan yang menjalankan perniagaan kecil, Bank Negara Malaysia akan menyediakan pinjaman mudah sebanyak RM200 juta bagi melaksanakan skim mikro kredit. Dana tambahan ini akan diselaras dan diagihkan melalui saluran sedia ada. Selain itu, kerajaan juga telah menyediakan dana modal pusingan RM100 juta untuk Program Kewangan Mikro Bandar. Program ini diletakkan di bawah Amanah Ikhtiar Malaysia (AIM) memandangkan kejayaan program yang sama bagi kawasan luar bandar. Semenjak dilancarkan awal tahun ini, Program Kewangan Mikro Bandar sehingga kini telah mengeluarkan pembiayaan melebihi setengah juta ringgit kepada hampir 200 peminjam.
Harapnya penambahan ini mampu meringankan sedikit sebanyak beban yang di alami rakyat Malaysia terutama golongan rendah dan menengah yang sangat terasa bahangnya dengan ketidaktentuan harga minyak. Biarpun harga minyak mengalami penurunan, namun sedar atau pun tidak, harga barangan di pasaran tetap juga tinggi. Pengguna, mahu tak mahu terpaksa juga menerima keadaan itu kerana tiada pilihan.
Penguatkuasaan sepatutnya perlu dilakukan dengan lebih cekap. Mengaut keuntungan sebegitu dengan menutup sebelah mata dengan keterpaksaan pengguna untuk berdepan dengannya tidak wajar berlaku. Apabila harga minyak naik, golongan peniaga begitu kuat mendesak pihak kerajaan untuk menaikkan harga barang. Kini, harga minyak telah turun tetapi desakan pengguna agak sukar untuk dipenuhi. Sekalipun penurunan harga barang diumumkan menteri entah berapa kali, namun hakikatnya, harga barang tetap tinggi.
Apapun, kita semua mengharapkan yang terbaik untuk negara Malaysia nan tercinta. Biarlah Malaysia yang kaya ini sentiasa makmur dan aman damai. Moga sentiasa sejahtera bersama. Aminnn.