Anda Juga Mungkin Berkenan

Rabu, 2 Julai 2008

Setelah kehilangannya....


Pada satu hari minggu, aku terpaksa ke bengkel betulkan kapcaiku yang buat hal. Semenjak dua menjak ni, kerap benar dia buat onar. Susah nak start, selalu mati bila berhenti di traffic light, malah semua fungsi lampu, signal, hon dan meternya juga telah padam.


Dua minggu sebelum itu, aku dah tukar bateri. Kononnya bateri yang buat hal. namun setelah guna seminggu, kapcai itu buat hal lagi. Onar yang sama. Siptom yang sama juga. Pening kepala!


Hendak tak hendak, terpaksalah ke bengkel. Kalau tidak, entah bagaimana ragamnya nanti.


Agak lama juga adik pomen di bengkel itu mengujinya. Hendak tak hendak, bateri yang baru dua minggu kupakai itu, terpaksa ditukar lagi. Melayang juga lebih RM50 pada zaman kemelesetan ekonomi yang mencengkam ini, sekali dengan servis, tukar minyak hitam dan plug.


Semasa menunggu semua urusan berkaitan hal-hal kapcai itu selesai, sempat juga diri melepaskan lenguh di kerusi. Melontarkan pandangan ke persekitaran. Dan, entah kenapa...mata tersilau pandang kearah sebuah wira dark purple yang seakan begitu cukup kukenali. Kala melirik ke platnya, hati terbuai sayu.


Kala ia bersamaku sutu waktu dahulu, agak tidak akrab rasaku dengannya. Kini, bila berjauhan...bila hanya mampu merempit dengan kapcai, barulah terdetik sayu di juring hati. Kalaulah mampu diulangi semula apa yang pernah dilewati...itulah antara perkara yang aku akan hargainya. Namun kini, entahkan sudah terlambat...entahkan belum tiba lagi detik lain yang sama seperti itu.


Setelah kehilangannya, barulah tahu betapa ia ada value yang tersendiri...