Isnin, 1 Jun 2015

Sebab Gagal Diet

Tiap kali perju jumpa doctor untuk rawatan, sah kena bebel sebab badan makin lama makin berat. Tulang belakang dah tak daya dah nak kendong berat berlebihan ni. Mmmmmmm macamlah gemok benar aku ni, walaupun memang tergolong dalam gemuklah juga huh u huhu tapi, ada orang tu kata, berat ginilah seksi!!!

Wow, tak leh blahhh!!!!
menu diet atkin katanya....

Jadinya aku gigih semula diet. Namun cabarannya sangat tinggi. Berikut adalah beberapa sebab mengapa diet aku gagal. Tak cun. Tak memberangsangkan seperti orang lain.

1. Tak bersenam

Aku hanya mampu amalkan masuk kolam dan berenang dua tiga cepuk. Lebih banyaknya buat hidroterapi. Nak berenang lasak pun tak boleh, yang tak lasak pun dok beringat. Kalau salah teknik, boleh terukkan lagi tulang belakang. Mmmmmm dah OKU katakan, gitulah.Mana nak terbakooonya lemak kalau takat tu kata. Minggu lepas, seorang doktor hensem kata, aku boleh amalkan berjalan di taman. Tapi minggu lepas juga aku hampir tergoleh di tempat letak kereta tak berturap sebab tak rata. Sebutir batu kecil pun boleh bagi ancaman yang besar kalau aku salah pijak. Bila dah tergolek, makanya menempah bahayalah tu.

2. Kopi

Hanya mampu tak jamah kopi untuk 2 minggu sahaja. Masuk minggu ke tiga, aroma kopi tu dah menghantui tidur dan jagaku. Alahai…kepala asyik dok terkenangkan gila bayang kat kopi aje. Begitu rupanya ya bila gila talak.

Akhirnya, ohhhhhhh aku tak mampu menahan diri juga walaupun sepanjang hari dok pulun minum air puteh, akhirnya terpedaya. Sekarang ni aku dah tak beli apa-apa kafein simpan kat rumah. Maklumlah, selepas diperkenalkan gst ni…harganya kemain melambung lagi. Jadi, aku hanya habiskan saki baki mana yang ada aje lah.

Jika kalian singgah rumah, usah kecik hati ya kalau aku hanya hidangkan air kosong je huhuhuhuhu kesiannya tetamu!!!!


3. Tipu diri sendiri

Tak ada niatpun nak tipu tapi…dalam kepala dok pertahankan diri bahawa “alaaa …sikit je, tak kan tak boleh”. Mmmmmmm itulah jadinya. Setiap kali jumpa makanan kegemaran, selalu sahaja tipu diri sendiri bahawa itu tidak apa-apa…kan boleh diet lagi esok. Ambil hari ni je. Esok pun masih kata “ambil hari ni je”. 

asal nak diet je dok terkenangkan...dah lama tak buat cik mek molek ni
Akhirnya, bertahun-tahun dok guna alasan yang sama. Berat badan tak turun, malah bertambah naik adalah. Akhirnya, salahkan jenama diet. Salahkan atkin yang tak berkesan. Salahkan Shaklee yang tak kurangkan berat blab la bla. Pendek kata, diri sendiri tak pernah salah!

pantang aku paling besar huhuhuhuhu


4. Jaga hati orang
Bila niatkan nak diet, hati kena istiQamah. Pendirian kena tetap. Tak boleh sekejab diet sekejab terburai diet. Boleh pulak esoknya tu sambung balik.
sangatlah rugi kalau dibiarkan sahaja hidangan ini...

Masalahnya, ketika kita tengah diet itulah betapa ramainya orang keliling kita nak berbuat baik. Nak belanja Pizzalah, ajak pergi makan Secret Recipe lah, masak sedap-sedap bagi sebekas besarlah. Yang aku hairannya, sebelum aku diet hari tu, tak adalah pulak orang nak belanja hari-hari. Kalau tak, selamat duit aku hu huhu
Diet atkinlah sangat kan?

Ada masa, pertemuan urusan kerja pun dibuat di tempat makan, kononnya sambal makan tengahari, sambal sarapan. Dan makan itu pula bukannya tempat yang biasa-biasa, melainkan tempat-tempat yang boleh menggugat iman pulak tu. Mana boleh aku tolak bagi tahu diet kalau kat depan tu ada gulai kawah, ada ikan bakar segala. Boleh tak makan? Tahan hati ke kata diet?

Adoiiii, dugaan!!!



5. Orang keliling

Orang kata, buat apa nak hiraukan apa orang keliling kata. Memang betullah tu. Tapi, hati ni selembut tisu. Kerapkalinya orang keliling ni bila tahu kita tengah diet, bukannya nak menyokong sangat. Macam kawan aku sentiasa berdoa “Ya Allah ya Tuhanku, andainya tidak mampu kuruskanku, maka…gemukkan kawan-kawanku”. Yaaaa itu jenaka namun, sangat mengerikan maksudnya.
Dah jumpa nasi kerabu super sedap gini, rugilah hanya tengok huhuhuhuhu

Bukan semua orang prihatin dengan keperluan untuk aku kuruskan badan. Katanya, aku bukanlah gemuk sangat walaupun hakikatnya BMI aku dah berada pada garisan Obes. Dah lah nak lari bakar lemak tak boleh, mmmmm cemana nak buatpun tak tau huh uhuhu

Masa muda dahulu, tak risau pun bila berat badan naik takat 10 kg tu. Dalam masa 2 minggu aku mampu kembali ke berat asal dengan diet yang tak adalah ketat mana. Sekarang ni, bila dah tua kerepot…mmmmm diet gila-gila pun beratnya turun dua tiga kilo sahaja, kemudian naik kembali berkilo-kilo. Adoiiii laaaa!!!

Semoga aku kembali tabah minggu ini dan minggu hadapan. mmmmm cara paling mudah nak ubati hati sendiri bila diet gagal, silalah salahkan orang lain!!

12 ulasan:

norhidana berkata...

heheheheh nk gelak ada nk kesin pun ada... sbb akak pun jenis yg diet pastu kelaut... tp mcm akak tak salahkan org lain tp diri sendiri tak kuat dugaan hahahha

akka penah atkin bt dlm 2bln kt 3bln turun dlm 10 ke 12 kg pastu terus senyap... hahhaha

mmg btl nk diet kene istiqamah... klu tak mmg parah

Chenta berkata...

fuhh,, mencabar sungguh kans,,,
bab diet ni mmg ada macham2 kerenah,,,
apapun jgn sampai memudaratkan,,,

gudluck ok !
makan tetap makan,, kikiki :)

al-lavendari berkata...

masalah pakngah pulak ialah makngahnya masak sedap .. apa je yg dia masak semuanya sedap. yg tak sedapnya bila dia malas masak.

emarieys berkata...

time berpantang macam akak ni senang nak kuruskan badan..tapi bila habis pantang.rasa lapar tu membuak-buak..mulalah makan tak ingat..mulalah nyesalnya makan lelebih..... dah naik balik..

eelobor berkata...

hehehe.... seksi terrrrrr.

Jari Manis berkata...

same to me...baru niat diet tapi bila tgk makan sedap camni mmg ke latu lah...tapi kalau anyss tahap tulang belakang x leh tampung badan tu better kurangkan mkn nasi..mabil sikit je nasi lebihkan sayur..minum byk air dan excecise sikit2..in sha Allah

anyss berkata...

norhidana: dah turun banyak tu...sila sambung semula

anyss berkata...

chenta: huhuhuhu masa muda2 dulu tak ada pulak masalah sampai macam ni huhuhuhu

anyss berkata...

pakngah: huhuhuhu ambo tak berapa nak pandai masak...tapi kedai makan banyakkkkkkk di bangi huhuhuhu

anyss berkata...

Ema johari: menyesal mmg wajib datang selepas kenyang huhuhuhu kan kan kan gitulah ambo

anyss berkata...

Eelobor: seksa adalah huhuhuhu

anyss berkata...

jari manis: dah lama ambik sesenduk nasi je sehari...sayur yang jadi nasi.

Mungkin juga kesan steroid dlm ubat buatkan berat tak mau kurang huhuhuhu tabah je lah hati