Khamis, 27 November 2014

Mata Sakit, Tadak Kirija…Fisabilillah!

Masa beli kepala paip kat kedai hardware, datang seorang pakcik, bukan warganegara. Mohon sumbangan fisabilillah katanya. Untuk dia makan.

“Mata sakit, tadak kerija…mau makan. Fisabilillah” katanya

Aku ni biasa rasa macam mana bila lapar, jadi bila ada orang lapar mintak bantuan kita, hati mudah tersentuh. Bukan semua orang ada pengalaman tahan perasaan berlapar. Jadinya, dah tentu tak sampai hati nak tengok keadaan begitu.

Walaupun dia bukan warganegara, tapi dia juga manusia. Jadinya, aku ajak dia ke kedai makan sebelah kedai hardware tu.

“Encik makan situ kedai…saya bayar,” kataku.

Dia tak mahu. Dia nak duit.

Minta maaflah. Tadi kata lapar…tak makan. Sekarang tak mahu pula.

Aku blah je. Maaflah. Kalau bayar harga sepinggan nasi dan air di kedai mamak tu, aku sanggup je. Tapi kalau bagi dia duit, aku tak berapa ada duit. Tak ikhlas nak bagi duit hari ni!

2 ulasan:

Unknown berkata...

hahhah..kan?/macam2 la diaorang ni..selalu guna alasan laapr tak makan..bila ajak makan tak mau pulak..

eelobor berkata...

yup...mungkin itu cara terbaik sebenarnya