Jumaat, 10 Oktober 2014

Inti Pati Bajet Belanjawan 2015


Minggu lepas minyak petrol RON95 naik harga sebanyak 20 sen. Tahun ni je dah naik dua kali hu hu hu hu Kepala otak aku yang tak berapa nak ada jambul ni tetiba sahaja terlintaskan tentang Pembentangan Bajet Belanjawan 2015 yang diadakan pada hari ni. Mesti ada sesuatu bakal di umumkan PM hari ni.

Kalau ikutkan perkembangan semasa dan desus desas khabar angin yang dah tentulah tak boleh terima pakaipun itu, ramai yang mahukan PM Najib Razak pertimbangkan tentang kos dan harga rumah yang mencanak naik kebelakangan ni. Kalau di bangi, sangat untunglah kalau boleh jumpa rumah teres dua tingkat yang harganya kurang dari RM450 ribu. Boleh kata harganya lebih setengah juta huh u huh u memang sangat berkemampuanlah orang Bangi nak membelinya.

Harap-harapnya, keperluan rakyat marhaen macam aku seperti soal survival, harga barangan, kos pengangkutan, pendidikan anak (errrrr ni bukan aku!), perumahan dan kesihatan lebih diutamakan. Kalaupun kenaikan harga petrol hanya 20 sen sahaja, tetapi barang-barang lain tak naik harga (dah tentulah sangat mustahil!), tak adalah hidup jadi tenat sangat.

Tema bajet belanjawan 2015 adalah 'Meningkatkan Pertumbuhan, Memastikan Kemampanan Fiskal dan Memakmurkan Rakyat', harapnya gah juga pengisiannya yang memanfaatkan rakyat. Bukan golongan tertentu sahaja.Moga aku lebih makmur lepas pembentangan Bajet Belanjawan 2015 ni.

Tentu ramai yang dah tak sabar untuk teliti intipati Bajet @ Belanjawan 2015 yang sedang dibentangkan sekarang ni. Aku akan cuba catatkan kat sini sebagai rujukan untuk tahun hadapan. Apa yang aku catatkan ni hanya yang ada kaitan dengan aku ajelah…tak pun yang mudah aku nak hadam. Yang berbelit dan payah nak faham tu, aku buat tak tahu aje hu huhuhu perkara utama yang nak kena tengok dalam belanjawan Bajet 2015 dah tentulah pemberian bonus kepada kakitangan penjawat awam. Berapa bulan penjawat awam dapat bonus? Dapat tak dua bulan bonus dalam bajet 2015 macam yang dok sebut sebelum ni?


Inti Pati Bajet Belanjawan 2015

Berikut adalah intipati Bajet Belanjawan 2015 yang sempat aku senaraikan;


Pembinaan lebuh raya & kemudahan pengangkutan;

bina lebuh raya Ulu Kelang-
bina lebuh raya taiping-banting
bina lebuh raya damansara-shah alam
bina lebuh raya lingkaran luar KL-lingkaran timur
naik taraf kereta api pantai timur
bina MRT jajaran ke dua Selayang-Putrajaya
LRT 3 hubungkan Bandar utama-Shah alam-Klang


Senarai barangan tidak dikenakan GST:

Buah-buahan tempatan dan import tanpa GST
Buku-buku, akhbar, majalah
Ubat-ubatan (2900 jenis tertentu)
Roti

Behun, mi, kwitiew,
Tepung
300 unit pertama tariff letrik tidak dikenakan GST huh u hu huhu
Juala runcit RON95, Diesel dan LPG tidak dikenakan GST


Cukai di kurangkan satu hingga tiga mata:
Bagi Individu dan isi rumah pada tahun 2015; dikurangkan satu mata. Individu berpendapatan kurang RM4 ribu dikecualikan cukai.

Rasionalisasi subsidi petrol RON95, diesel & LPG: Bangunkan mekanisma baru pemberian subsidi yang akan diumumkan dalam waktu terdekat.

Arus perdanakan pendidikan teknikal dan vokasional. Pengambilan pelajar ditingkatkan. Peruntukan RM1.2 bilion.
Fasiliti pendidikan dibangunkan dengan bajet RM800 juta.

PTPTN: hanya RM5.6 billion sahaja dikutip. Kerajaan akan ambil langkah baru kepada peminjam yang gagal membayar. 10% rebat diberikan kepada peminjam yang buat bayaran secara tetap selama 12 bulan, manakala 20% rebat untuk peminjam yang membayar semua pinjaman tersebut sehingga Mac 2015.

Mulai 2015, kemasukan ke IPTA, MUET ditingkatkan; bagi sastera dan sains social band 2, undang-undang dan perubatan band 4

Sabah dan Sarawak:
  1. Lebuh raya Pan-Borneo di Sabah dan Sarawak dengan kos RM27 billion
  2. Satu lagi IPT di Sabah dan Sarawak
  3. Hospital dan kemudahan kesihatan
  4. Kukuhkan keselamatan di Sabah, PGA, PDRM, Tentera Darat diluluskan. 2 buah kem akan di bina. Kelengkapan komunikasi dan keselamatan ditambah. Satu pelantar minyak digunakan untuk keselamatan. Landasan lapangan terbang di Lahad Datu dipanjangkan. Perkampungan air dimantapkan secara berperingkat.
  5. Subsidi padi bukit diperkenalkan dengan RM70 juta.
  6. Penguatkuasakan harga kawalan
  7. Tambah kedai rakyat 1 Malaysia



Rumah:
Skim perumahan belia secara perkongsian antara kerajaan, KWSP & peminjam. Ditawarkan kepada belia berkahwin berumur lebih 25 tahun dengan harga rumah tidak melebihi RM…. (Opssss!! Tak sempat salin). Hanya 20 ribu unit rumah sahaja. Pada dua tahun pertama, sebanyak RM200 bulanan akan dibantu oleh kerajaan. Peminjam boleh keluarkan wang dari akaun 2 KWSP untuk menguruskan pemilikan ini.

Mensejahterakan rakyat:
  1. Bantuan persekolahan sebanyak RM100 seorang pelajar sekolah rendah dan menengah bermula Januari.
  2. Boucer buku 1 Malaysia sebanyak RM250
  3. Naikkan elaun sara hidup nelayan zon A jadi RM300, zon B dan C sebanyak RM250. Bagi nelayan darat, sebanyak RM250.
  4. Baik pulih rumah nelayan
  5. Tubuh unit pemantauan GST
  6. Pengangkutan: sedia perkhidmatan bas Bandar-luar Bandar bagi pekerja yang tinggal di seremban, Klang dan …. Tetapi kerja di KL.
  7. Bantuan khas pekebun kecil getah.
  8. Insentif penanaman baru dan tanam semula kepada pekebun kecil kelapa sawit.
  9. Kesihatan: bina hospital seri iskandar & Dungun, klinik kesihatan, tambah klinik 1 Malaysia, klinik kesihatan di cyberjaya. Pembiayaan penyakit serius rebat cukai hingga RM6 ribu (dulu RM5 ribu), meliputi pasangan dan anak.
  10. OKU berkerja dinaikkan jadi RM350, OKU tidak berkerja dapat elaun RM150. Anak OKU dapat pelepasan cukai RM6 ribu.
  11. Pemilikan rumah: bina 80 ribu rumah PRIMA dengan naikkan kelayakan RM10 ribu pendapatan. Bina 26 ribu program perumahan rakyat, 12 ribu unit rumah mesra rakyat, 20 ribu unit rumah inspirasi rakyat di atas tanah sendiri. Pindah milik dikecualikan cukai hingga 31 Disember 2016. Had nilai rumah pertamaku dinaikkan hingga RM500 ribu.

    Penjawat awam;

    Had kelayakan minimum pinjaman perumahan dinaikkan hingga RM120 ribu, manakala jumlah maksimum juga dinaikkan.
    BRIM ditingkatkan kepada RM900, dibayar sebanyak tiga kali setahun.

    Isi rumah berpendapatan bulanan RM3-4, BRIM juga ditingkatkan kepada RM750, juga dibayar 3 kali setahun. Individu bujang mendapat RM300.

    Elaun Ahli parlimen dinaikkan: ADUN Gred 54= jusa C, Ahli Dewan Negara bersamaan Gred 54= jusa C, berkuatkuasa 1 januari 2015, tetapi elaun tersebut ditangguhkan hingga satu tempoh tertentu.

    Pemberian bonus setengah bulan gaji kepada penjawat awam, minimum RM500. Pesara pula RM250. Akan dibayar pada Januari 2015.


Teks ucapan penuh belanjawan bajet 2015 boleh di download @ muat turun untuk rujukan. Biasanya boleh muat turun selepas pembentangan bajet belanjawan 2015.

Macam mana? Puas hati? Okeh, aku sedar aku memang banyak bebel dalam entri ni!

Mmmmmm puas hati ke…tak puas hati ke, memang dah gitu ditetapkan Bajet Belanjawan 2015 kali ini. Alhamdulillah, Malaysia masih lagi aman.

Mmmmm kenaikan tarif letrik bermula Januari 2015 ek? Ke sekadar khabar angin? Banguslah kalau hanya khabar angin, tapi biasanya angin tak pandai berkata-kata. Silalah jangan percaya!



Tiada ulasan: