Selasa, 9 September 2014

Perkara Pertama Dibuat Bila Sampai Pejabat


Apa yang mula-mula kalian buat bila sampai di pejabat?

Mula-mula memanglah semua orang kalau boleh nak terbang dengan lajuuuuuuuu pergi log in (dulu-dulu punch kad kan). Lambat sesaat aje boleh beri perubahan yang besar tau ---> MERAH! Sapa nak kedatangan dia ada tanda warna merah kan?

Dah rakamkan waktu datang kerja, bolehlah lenggang lenggang kangkung ala mak inang buat tari selendang gitu. Kalau boleh nak buat gerak perlahan macam dalam filem kungfu cina tu. Biar lambat sampai ke meja sendiri huh u huhu

Lepas tu buat apa? Duduk di kerusi, buka komputer dannnnn? Ke pergi cari mug dulu, jerang air bagai dan bancuh neskepe? Ke keluar cari nasi lemak Pak Yoep?

Mmmmmm kalau aku, aku bungkus siap-siap dulu apa yang nak dikunyah isi tembolok tak kiralah jam berapa aku datang kerja. Log in bagi aku tak adalah penting sangat. Merah pun apa aku peduli huh u huhuhu macamlah ofis ni bapak aku yang punya!

Yang penting aku tak payah keluar banyak kali untuk isi tembolok. Kira sekali jalan sauk semua benda. Kalau boleh nak tapau sampai yang makan malam sekali. Tak payah banyak fikir dah.

Dah buka komputer, perkara pertama yang aku buat adalah baca email. Sekarang ni semua benda, arahan, kerja dan bla bla bla lebih cepat guna email. Tengah malam atau pagi-pagi buta pun boleh baca. Ada masa tak baca langsung hu huhuhuhu itu kalau masa aku tengah cutilah. Jangan harap aku nak buka email.

Lepas tu semak kalau ada perjumpaan, mesyuarat atau apa-apa yang perlu dihadiri untuk hari tu, kemudian baru buat kerja lain ikut tarikh mati.

Sebab aku bawak bekal tapaw dari mana-mana gerai yang ada, makanya aku lebih suka makan depan komputer sambil hadap kerja. Tak kiralah jam berapa makan pun sebab aku makan ikut kelaparan perut. Sangat tidak sihat untuk orang yang diet!

Dan komputer itu aku buka dengan berjuta-juta tetingkap tersedia antaranya ada FB, youtube, email, blog dan sentiasa mengeluarkan bunyi sama ada dari youtube atau radio online. Semua ni buatkan aku ralit dan seronok buat kerja sebab bila otak lenguh aku boleh dengar radio, youtube sekali sekala balas komen di FB dan sebagainya. Akhbar pun baca yang online sahaja.

Macam mana dengan kalian? Jangan tiru macam aku ya…Nampak benar anti sosialnya. Hadap je muka komputer yang tak adalah hensem sangat pun!


2 ulasan:

norhidana berkata...

Lebih kurang gitu lah acaranyer... cume kalu akak pagi2 setel keje2 yg sgt melambak2 n menyemak atas meja walaupun masa tu sampai opis baru jam 6.45pagi... pastu baru boleh rilex2 makeup n tgk segala mak nenek email n sebagainyer

Unknown berkata...

uih..ni mesti shopping pun online je..kalau ada jual ikan kat atas talian pun mesti beli nih..hahahah