Khamis, 6 Jun 2013

Pendaki Everest, Pelumba Muda Basikal Trengganu Meninggal

Baru sahaja kehilangan pelakon komedi arwah Pak Sudin @ s.Shamsuddin, hari ni Negara kehilangan dua orang anak bangsa lagi. Dua-duanya masih muda belia dan bakal bangunkan Negara iaitu pasukan pendaki Everest Mohammad Shahrulnizam Ahmad Nazari, dan pelumba skuad pelapis Persatuan Lumba Basikal Terengganu, Mohd Syafiq Imran Shahril.

Mohammad Shahrulnizam Ahmad Nazari, 25, seorang daripada pasukan pendaki Perbadanan Putrajaya (PPj) dalam Ekspedisi Kem Induk Everest (EBC) dan Kala Patthar di Banjaran Himalaya, Nepal bermula 27 Mei lalu meninggal dunia kelmarin dipercayai akibat penyakit akut gunung (Acute Mountain Sickness).

Jenazah penolong jurutera Perbadanan Putrajaya (PPj), Mohamad Shahrulnizam Ahmad Nazari yang meninggal dunia ketika menyertai ekspedisi mendaki Gunung Kala Pathar dan Everest Base Camp di Kathmandu, Nepal dijangka diterbangkan ke Malaysia hari ini (Khamis). jenazah Allahyarham berjaya dibawa ke Lukla pukul 3 petang Selasa (5.15 petang waktu Malaysia) namun tidak dapat diterbangkan ke Kathmandu berikutan cuaca yang berkabus serta batasan pergerakan trafik udara berikutan kedudukan di lereng gunung.

Kedutaan Besar Malaysia di Kathmandu akan menggunakan penerbangan alternatif sekiranya usaha untuk menghantar jenazah menggunakan MAS yang dijadualkan pada 12.20 tengah hari esoknya tidak Berjaya. kesemua 13 peserta ekspedisi lain kini dilapor berada dilaluan turun di kawasan Dingboche (berhampiran Periche). Ekpedisi yang bermula pada 27 Mei itu disertai 14 pendaki (11 lelaki dan tiga wanita) mewakili Kelab Rekreasi Sukan dan Kebajikan PPj. Kumpulan ekspedisi berkenaan dijangka pulang pada 10 Jun ini. Mereka perlu berehat secukupnya sebelum ke Gunung Kala Patthar dan EBC.

Di KUALA TERENGGANU, Seorang pelumba skuad pelapis Persatuan Lumba Basikal Terengganu maut selepas dirempuh lori treler di atas sebuah jambatan ketika menjalani sesi latihan di Kampung Bukit Guntung, Tepoh, di sini, pada jam 9.30 pagi Rabu. Mohd Syafiq Imran Shahril, 15, dikatakan gagal mengawal basikalnya selepas cuba mengelak rakannya yang terjatuh sebelum dirempuh lori terbabit dari arah bertentangan. 

Ketika kejadian, arwah bersama 44 rakan sepelatih sedang berkayuh ke Bukit Besi, Dungun sebagai sebahagian daripada latihan untuk menghadapi sebuah kejohanan di Perlis pada 19 Jun ini. Rakan sepelatih mangsa, Che Ku Mohd Nazimie Che Ku Romli, 19, berkata kejadian berlaku apabila salah seorang pelumba di hadapan terlanggar lubang sebelum dia yang mengekori di belakang tidak sempat mengelak. 

DariNya kita datang, kepadaNya jua akan kembali. Alfatihah. Semoga roh mereka ditempatkan bersama golongan orang-orang yang beriman. Aminnnn.


Tiada ulasan: