Isnin, 1 April 2013

Yasmin Hani Kena Ragut???


Walaupun pencerobohan pengganas di Lahad Datu menjadi antara berita panas yang sering jadi tumpuan sejak sebulan dulu, hari ini pun masih juga panas bila pihak keselamatan Pesuruhjaya Polis Sabah, Datuk Hamza Taib menyiarkan gambar Presiden Pertubuhan Kebajikan Al-Ehsan Islamiyah Datuk Seri Muhammad Ridhwan Sulaiman, sebagai orang dikehendaki untuk membantu siasatan berkaitan sumbangan kewangan ke Filipina berhubung kes berkaitan Operasi Daulat Lahad Datu.

Siang hari ini, Datuk Seri Muhammad Ridhwan Sulaiman dahpun menyerah diri di Ibu Pejabat Polis Daerah Ampang Jaya, ditahan di bawah Akta Kesalahan Keselamatan (Langkah-Langkah Khas) 2012 (Sosma). Hingga kini, seramai 122 orang ditahan di bawah Sosma bagi membantu siasatan kes pencerobohan Sabah.

Dalam dunia selebriti pula, berita gembira tentang kelahiran dua anak pasangan selebriti popular iaitu anak Irma Hasmie dan Redza Syah Azmeer, dan anak pasangan Ayu Raudhah dan Zaquan Adha. Manakala Nurul Wahab dan Eric Depp pula mengumumkan bakal menimang cahaya mata. Nurul dah mengandung 3 bulan.  Tahniah kepada mereka, 3 pasangan terlibat.

Dah banyak gambar anak Irma Hasmie dan gambar anak Ayu Raudah disebarkan di facebook dan di blog, comel macam mak ayah mereka juga. Geram je nak cubit. kalau malas nak merayau jejauh, boleh je tengok gambar-gambar anak irma hasmie dan ayu raudah di blog Kesuma Angsana ni.

Sayangnya, Pelakon cantik Yasmin Hani, pula nyaris jadi mangsa ragut apabila cermin keretanya telah dipecahkan semasa berhenti di lampu isyarat Mutiara Damansara sekitar jam 9 pagi tadi ketika dalam perjalanan menuju lokasi penggambaran di kawasan berhampiran.

Walaupun gagal diragut, Yasmin Hani mengalami kecederaan di tangan kerana cuba menyelamatkan tas tangannya daripada diambil. Cermin keretanya dipecahkan oleh seorang penunggang motosikal dari sebelah kiri kereta, kemudian terus cuba menarik tas tangan pelakon terbabit.

Dalam keadaan panik, Hani menarik semula beg tangan berkenaan sambil menjerit menyebabkan peragut berkenaan terus lari.

Komen aku:
Ramai perempuan suka letak beg tangan mereka atas kerusi sebelah semasa memandu yang boleh menarik perhatian penyamun. Di bangi pun banyak kali juga berlaku.

Kita memang tak boleh jangka bila masanya akan jadi mangsa ragut, tapi sekurang-kurangnya cuba elakkan untuk tarik perhatian penyamun sebegini. Antara tips yang aku selalu amalkan bagi mengelakkan jadi mangsa ragut dan samun adalah:

  1. Sentiasa kunci pintu kereta kalau kereta kalian bukan jenis autolock.
  2. Letakkan beg tangan di lantai. Biasanya alas kaki berwarna gelap, jadi sekali pandang dari luar tak perasan pun ada beg kat situ.
  3. Sentiasa waspada dengan persekitaran terutama semasa berhenti di lampu isyarat. Sentiasa perhatikan tingkahlaku orang sekeliling yang nampak mencurigakan. Nak berangan pun kena kawal huh u huhu
  4. Kalau jalan kaki, pastikan berjalan ikut arah yang bertentangan dengan arus kenderaan, jadi kita boleh nampak kenderaan yang dating dari depan.
  5. Sentiasa tukar kedudukan sandangan beg di bahu kanan atau kiri mengikut arus kenderaan. Sandanglah beg di bahu kanan bila arus kenderaan di kiri, jika arus kenderaan di kanan, tukarkan pula menyandang beg di sebelah bahu kiri.


2 ulasan:

Unknown berkata...

pagi2 dah meragut..,masuk 9 keluar 5 jugak gamak nye peragut tu...hehheh

Kakcik Seroja berkata...

Bila kita leka dan kurang waspada, ada yang sentiasa 'bersedia'...