Ahad, 7 April 2013

Gambar Bongkah Batu Besar Runtuh Ranapkan 6 Rumah Di Tawau


Kalau di Pulau Pinang berlaku banjir kilat, di Tawau Sabah pula, sebongkah batu besar dari kawasan sebuah kuari di atas Bukit Kukusan.telah telah bergolek ke cerun dan batu itu menghempap tujuh buah rumah di Kampung Bukit Kukusan. Tiga wanita dan tiga kanak-kanak cedera dalam kejadian tersebut.

Ketua Jabatan Bomba dan Penyelamat Zon Tawau Albert Jiran Tanjung berkata kesemua mangsa yang cedera, ada di antaranya cedera di bahagian kaki dan tangan, dihantar ke Hospital Tawau untuk rawatan. Mangsa merupakan sebahagian daripada 65 orang daripada 12 keluarga di kampung itu yang menjadi mangsa dalam kejadian itu.

Tinggi dan curam cerun bukit berkenaan, pandangan jauh

tu dia...macam kena lanyak anakonda!
dipetik dr MyTawau...
tu dia batu yang menggelungsur dari puncak bukit tu...lebih besar dari rumah tu!



Terdapat kira-kira 300 buah rumah di kampung berkenaan. Kejadian berlaku kira-kira jam 11.43 pagi dan sejurus tiba di tempat kejadian, anggotanya yang dibantu anggota Jabatan Pertahanan Awam, polis dan tentera membantu menyelamatkan mangsa yang tersepit dan terperangkap di bawah runtuhan rumah.

Siasatan awal mendapati bongkah-bongkah batu berkenaan bergolek ke bawah bukit dan batu besar  menimpa rumah penduduk berkenaan selepas berlaku gegaran akibat letupan bahan peledak yang digunakan memecahkan batu di kuari itu.

Syarikat kuari itu sudah diarah menghentikan operasi berkuat kuasa serta merta. Penduduk kampung berkenaan juga dinasihatkan supaya mengosongkan rumah masing-masing bagi mengelak kejadian tidak diingini berlaku.

Takziah kepada semua mangsa. nasib baik tak ada kehilangan nyawa. musim pilihanraya ni, sila jangan guna isu politik ya untuk komen. Yang baiknya bila jadi musim nak pilihanraya ni, mesti ramai yang berlumba nak membantu. Moga ringan sikit beban mangsa.

 

1 ulasan:

Amin A. R berkata...

kesiannya dorang....dah tau kat situ ada perumahan, kenapa la buat projek pecahkan batu kat situ.....mangsa keadaan betul...