Anda Juga Mungkin Berkenan

Khamis, 27 Disember 2012

Kesian, Otaknya Tak Berfungsi...Sila Bersimpati!


Seminggu dua lepas heboh tentang Sri Pentas TV3 dikerumuni penunggag motor besar yang protes tentang kempen pemasangan kamera AES yang disiarkan dalam rancangan Majalah 3. Sebabnya, mereka tidak puas hati cara Majalah 3 menyiarkan isu berkenaan sehingga menggelarkan “Pelesit Lebuhraya” kepada penunggang motor besar dalam rancangan berkenaan.

Entri ni bukannya nak cerita tentang Majalah 3 yang dah jadi macam Rancangan 999 itu, bukan juga tentang memorandum bantahan AES yang mereka serahkan kepada TV3, juga tidak berkenaan kegiatan berkonvoi yang kerap diadakan oleh kumpulan penunggang bermotor besar ni. Aku pun teringin nak berkonvoi macam mereka andainya punya fasiliti mencukupi termasuk ada lebihan masa dalam hidup ni.

Harapnya, lepas ni tak ada orang akan hantar memorandum atau berpiket depan rumah aku pula ya sebab entri ini berkaitan dengan benda-benda besar. Jadi, bila benda besar, orang besar yang disabitkan, adakala kita (akulah tu!) orang kecil ni rasa terlebih kecil pula.

Kes ini berlaku dua hari, pada hari Krismas. Lambat publish sebab jenuh nak muatnaik gambar. Jenuh dok tunggu, baru hari ni berjaya dimuatkan kedua-duanya.

Bila ada cuti perayaan ramai orang sedang bercuti. Bila cuti maknanya nak rehatkan minda. Nak seronokkan hati. Namun, bila berlaku perkara yang tak seronok disebabkan orang-orang yang terlebih besar ataupun perasan besar ni nak seronok, rasa nak maki hamun tetap ada kerana kita (aku le tu!) hanyalah insan biasa yang bukan payah benar untuk dipengaruhi oleh Syaitan Yang Direjam ni.

Balik dari Tesco semalam jam 11.30 pagi. Terus bersihkan lauk dan simpan dalam peti ais, bekalan seminggu itu. Kemudian buang semua sampah (isi perut ikan dan segala macam lebihan ayam yang tidak diingin) agar tidak menyimpan bau dan tidak diselongkar dek kucing JALANG. Tetiba nampak encik hensem ni kat depan pagar rumah;




Sekiranya TUAN PUNYA encik hensem mempunyai OTAK yang berfungsi, dah tentulah dia TAK AKAN parking menghalang pintu pagar rumah orang dari jam pagi sebegitu (sebelum jam 12 tengahari) hingga jam 5.45 petang. Nak tengok nombor platnya? Silalah besarkan gambar dan guna kanta pembesar ya;



Aku tahu aku tak mampu nak beli kereta peugeot sebegini, namun aku sangat bersyukur memiliki rasa kemanusiaan walaupun kepada binatang. Aku bersyukur kerana otak aku masih lagi berfungsi dengan baik walaupun kerapkali terlupa untuk makan kalau perut tidak ingatkan.

Terima kasihlah ya tuan punya kereta peugeot putih yang tak sempat aku tengok hensem ke tidak mukanya, tetapi telah kutahu tahap kehenseman mindanya itu kerana jadikan depan pagar rumah aku tu parking paling cun untuk tempoh sepanjang itu. Lain kali datang parking lagi ya. Sila tayang kereta yang lain pulak ya, mana tahu ketika itu aku tergolek guling meraung menengokkan betapa hebatnya gaya anda.

Terima kasih jugalah ya dengan decitan pecutan tayar mahal kereta anda tu ya...hanya kerana satu notis yang manis “Harga parking anda RM100, sila bayar cash” yang daku letak kat cermin dengan penuh kasih sayang itu ya. Nasib baik aku letak notis semanis itu, kalau kuletak barang sebatang dua paku, runtuh gamaknya Bangi ni. Maklumlah, kereta mahal...tak kan nak guna tayar murah dak? Paling-paling cikai pun kenalah pasang michelin, ye dak?

Terima kasih juga dengan ngauman bunyinya itu biarpun macam kuat juga bunyinya. Maaflah...aku tak sempat nak menangis ketakutan!

Silalah datang parking lagi sekali ya tuan enche ensem, dikau dialu-alukan dengan paluan kompang lagi!

PsssT: Akhirnya, kedua-dua gambar ini mampu jua kumuatnaikkan.





21 ulasan:

Kakcik Nur berkata...

Kalau kena dengan Dr Khairul Faizie, mungkin ayat yang lebih manis akan tertampal di cermin kereta itu!

Hmmmmm...

azieazah berkata...

Yesss! Notis baek punyaaaa....!

Daddy Ziyyad berkata...

kalau saya, saya buat2 bukak pagar sampai kena kereta dia..kah kah kah

anyss berkata...

Kakcik: Ayat itu je paling jelita mampu buat...itupun dia dah meroyan bagai kita pulak yg salah. Menderum tekan enjin. protes konon!

Pelik betul perangai orang ni

anyss berkata...

Azieazah: Notis baik selepas baca terjemahan ayat qur'an yang Dak Tu Azhan letak kat status FB dia...tak jadi nak buat ayat TERbaik hu huhu

anyss berkata...

Daddy Ziyyad: pintu pagar tu hanya takat benteng longkang tu je...mmg tak kena

*SiRibenMerah berkata...

kalo saya, saya akan posing atas bonet depan kete dia sampai dia datang.. nk tgk apa hasilnya??? hurmm.. sila cari pasal dengan saya buat camneh.. hahahaha~

anyss berkata...

Riben merah: jenuh nak posing seharian kat situ hu hu hu Lupa lak nak pi jemur bantal bucuk ka, ikan masin ka, belacan ka...kat atas bumbung keta tuh hu hu huu

diana berkata...

mungkin dia baru keluar dari hutan..tak tau apa itu hak orang..heheh

Azian Elias berkata...

huuhh...kalau dgn akak, akak gegarkan sikit kete dia. biar bunyi saje..

anyss berkata...

Diana: hu huhuhu

anyss berkata...

Azian: Alamak! nape tak terfikir mcm tu ek? best jugak idea tu hu huhu

zeqzeq z berkata...

boh to ng minyak, macm kereta utk dijual,,tak marah punya, lagi pun jika dia nak pinang kena ada org tua,,

anyss berkata...

ZZ: Tulis kat tong tu "FREE" ya huuhu hu

Pinangan ditolak, sebab "Otk x berfungsi" hu hu hu

ejaescobart berkata...

dia punya kurang cerdik tu pun sama besaq dengan saiz keta dia kan? kan?

ejaescobart berkata...

dia punya kurang cerdik pun sama besaq dengan saiz keta dia kan? kan??

Hans berkata...

saya pun cukup pantang dgn orang macam tu
suka hati main parking je kan?

AkuBiomed berkata...

Memang tidak bertimbang rasa betul. :-(

anyss berkata...

Eja: Tau tak pe...tapi kalau kita kata gitu, depa marah pulak. Tu la, masa kelas Tatarakyat dulu, TIDO...sekarang sape susah? Akuuuuuuuu jugak! hu hu hu

anyss berkata...

Hans: Selamat datang.
Kalau kena tang dia, mesti CEPAT latahnya tu ;)

anyss berkata...

Akubiomed: kalau sejam, masih boleh terima...cer kira berapa lama? Suka suki mak dia je