Jumaat, 15 Jun 2012

Ratu Tidur?


Bila baca tentang kisah aneh dan pelik yang berlaku kepada
seorang remaja perempuan di London yang tidur selama 2 bulan,
hambek kau! Dua bulan tu...mana ada orang lain pernah buat
dah pecah rekod aku tu hu hu hu macamlah aku pernah buat rekod!
tetiba je aku terkenang semula kisah suka tidur yang aku alami
masa belajar tingkatan enam dulu hingga digelar “Ratu Tidur”
cikgu ekonomi kami, cikgu Zainal yang gelarkan begitu
dah sakit hati sangatlah tu…asyik tidur ajelah kerja aku dalam kelas
semua orang tahu pasal tu dari kelas sastera hingga sains tulen
cikgu-cikgu juga…cikgu kelas dah malas berleter
cikgu sejarah Islam pun dah malas nak ambik tahu
sama juga cikgu geografi fizikal…marahpun bukannya aku heran
bila ngantuk, tidur ajelah kerja aku walaupun cikgu tengah mengajar.

Cikgu Fauzi yang mengajar geografi fizikal adalah cikgu paling garang
Kawan sekelas lain menggigil je sepanjang masa kelas
Tapi aku yang duduk meja paling depan, sempat tidur
Padahal, cikgu tu berdiri sebelah aku je huh u hu
Cikgu Fauzi pernah uji aku tiga kali…
Mula-mula dia mengajar, kemudian dia soal aku yang tengah tidur
Ketiga-tiga ujian tu aku lulus…walaupun tidur dengan bagusnya
Tiap kali kena soal, aku boleh jawab dengan panjang lebar dan betul
Akhirnya, cikgu Fauzi hanya biarkan sahaja aku tidur masa dia mengajar
Gamaknya dia hairan macam mana aku yang tengah kusyuk tidur itu
Mampu jawab soalan dia yang susah sedangkan orang lain yang tak tidur
Tak boleh jawab pulak…ni bukan sebab aku pandai ya
Tapi sebab aku dah baca semua tu sebelum topic tu dia ajar huh u hu

Berbalik kepada kes remaja di London ni,
dia dikatakan menghidap penyakit gangguan saraf, Sindrom Kleine Levin
atau dikenali juga sebagai Sindrom Sleeping Beauty menyebabkan dia akan
tertidur secara tiba-tiba tanpa amaran, Stacey yang menjadi
antara 1,000 penghidap, pernah dijumpai tertidur di lantai dapur

Stacey memang ada sindrom tu, tapi aku tak ada
Kes aku masa sekolah dulu lain
Aku alami sindrom tinggal di asrama huh u hu pernah dengar?
Sesiapa yang pernah tinggal di asrama zaman dulu
Kebanyakannya akan alami sindrom ni sebab tak cukup tidur

Kalau ikut undang-undang atas kertas, memanglah patutnya cukup
Jadi kenapa tak cukup?
Apa nak cukupnya kalau ada kegiatan bawah tanah
selepas lampu dipadamkan jam 11 malam
apakah itu? Hu huh u biasalah tinggal di asrama kan…
air kena potong tu perkara biasa…nak tak nak kena bangun awal
untuk dapatkan sebaldi air buat mandi…jam 4 pagi dah bangun
lambat bangun, maknanya mandi macam P.Ramlee lah
bangun awalpun bukan main payah lagi nak dapat sebaldi
air paip meleleh lebih perlahan dari kita kencing
bayangkan berapa lama nak kena tunggu penuh sebaldi
bayangkan nak kena berebut dengan beratus orang
itu belum termasuk aktiviti siapkan kerja sekolah
dengan lampu suluh…atau menghafal dalam gelap
atau juga belum campur aktiviti dikejar hantu la la la

baca sendirilah cerita hantu di asrama ya…kena sorok hantu
termasuk kes kena tampar hantu Jepun
mmmm nak lagi misteri boleh check kaki kena sepak

Errrr dua tiga hari lepas sorang rakan sekerja mengusik
"Bangunan sebelah dah dua kali baca yasin"
Opsssss! bangunan indah tu baru sahaja beroperasi dan dikatakan ada gangguan
mmmmm perlukah aku risau untuk balik  lambat?
bangunan sebelah kan? bangunan sini ok je pun kan?
la la la...


2 ulasan:

Sharinginfoz berkata...

memang sedap tidur tapi kalau lama2 pening gak

anyss berkata...

Sharinginfoz: impikan qada tido bertahun2 ni...