Jumaat, 2 Disember 2011

Aku Dah Makin Tua Gamaknya!


Huh! sangat payah untuk buat pengakuan sebegitu
setiap tahun, aku hanya sambut ulangtahun kelahiran ke 18
tak pernah berubah sejak entah berapa tahun lepas
sentiasa sahaja 18, hinggakan bila orang tanya pasal umur
aku seringnya terlupa berapa umur aku
teruk tak?
Ohhhh tahulah umur itu hanya satu angka
namun, tetap bertambah saban tahun

entri ini masih juga tentang
hal-hal berkaitan anak dara a.k.a gadis Melayu
berkaitan teropong, skodeng dan intai anak dara
bilik anak dara, ragam anak dara
serba serbi tentang anak dara
ini yang sering orang nak jengah
nak tahu, nak kenal nak cari juga
entah apa bestnya skodeng anak dara sana sini tu

setelah sering keluar tengah malam dan balik dah pagi
entah ke dunia mana mereka melakukan Qiamulail
dan berskandal dengan suami orang
yang takutkan isterinya, lalu perlu berdolak dalih bagai
ketika akhir bulan maka berpindahlan dia ke Shah Alam
alhamdulillah, mata aku dah tak sakit lagi
kepala pun ringan sedikit
tak perlu fikirkan berapa masjid mereka Qiamulail
sepanjang malam cecah dinihari dan kembali ke rumah esoknya.

kala masuknya dahulu
agak sopan juga dia bersalam kenal dengan semua orang
namun, bila keluar dengan semua barang-barangnya
entah kenapa sopan itu lain pula nilainya
tanpa salam tanpa ucap selamat tinggal
tak sabar benarkah dia untuk berlalu dari sini
sedangkan datangnya dahulu
diterima sebaiknya biarpun yang terdesak itu dia
bukan aku
selain dari curi-curi guna barang aku
curi-curi masak habiskan gas yang aku beli
curi-curi keluar waktu malam
kini, adakah dia curi-curi cabut dari rumah  ni?
hmmmmm budak-budak zaman sekarang!

aku dah makin tuakah
atau sebenarnya dah semakin cerewet?
makin cerewet? Huh! itu dah ada petanda BAHAYA!

2 ulasan:

Cik Bayan berkata...

Kelakarlah, best! keep up writing with ur style.
Dah follow ye. Jom dtg blog saya pulak. Saya dtg dari blog anastasyea.com

eelobor berkata...

huhuhu...tulom sengih jah. buleh dok?