Isnin, 28 November 2011

Hidup Tanpa Jam dan Cermin


dua perkara ini sangat mendera dalam hidupku
sebab itu kalau kalian datang rumah
dua benda ni sangat banyak kat rumah aku
selain pisau hu hu hu (senang nak halau ceti)

rasa macam ada sesuatu yang kurang
bila keliling kekuranga cermin dan jam
bukan sebab nak bercermin sepanjang masa
namun cermin bagi aku adalah:
alat yang akan memantulkan objek di hadapannya
dan cermin tidak pernah berdusta
tak pernah menyembunyikan apa-apa
daku memerlukan itu untuk “melihat” diri sendiri
jam bagi aku adalah: waktu dan masa
yang perlu aku penuhkan tiap detiknya
kerap kali tak terisi
kerap kali sangat melimpah dengan perkara nak dibuat
tampa jam, waktu bagai tak terkejarkan tak terkawal segala

jadi, usah dera aku tanpa dibekalkan cermin dan jam
daku akan hidup dalam kegelapan minda
tolonglah!

2 ulasan:

eelobor berkata...

saya paling tak suka pakai jam tagan. wife pernah hadiahkan jam, tapi sekejap jer saya pakai sebab tak selesa. pernah dengar orang cakap, orang yang tak pakai jam kat tangan jenis yang tidak menepati masa. Tetapi rasanya tidak betul apa yang di perkatakan itu.

anyss berkata...

Eelobor: pakai je jam kat dinding, gantung leher pun ok apa ------> tak suka juga pakai jam tangan kat rumah sebab semua ruang dinding ada jam. Hanya pakai bila keluar je, sampai ofis, jam pun tanggal letak kat meja ;)

Yang utama, kat dinding kena ada jam (merata-rata tempat)