Anda Juga Mungkin Berkenan

Selasa, 24 Mei 2011

Mengenal Kuih Muih di Kelantan

Ketika entri ini anda baca
daku tiada di sini
seminggu ini entri yang terpapar
telah disetkan
tak lama, hanya 6 hari sahaja
usahlah terlalu rindu
kerna daku tetap tinggalkan kalian
dengan sesuatu
buat pengubat rindu
(buruk benarkan bahasa orang perasan dirindui)

tiap kali balik kampung
aku rindukan kuih muih tradisi Kelantan
yang payah nak jumpa di sini
kalaupun ada dijual
rasanya dah tak sama
rupanya dah berbeza
dan tekak aku ini pula
hanya nak yang asli sahaja
(sesekali rindu tak tertahan terpaksa jua menyingsing lengan
bersilat di dapur seadanya,
padah melayan kehendak anak tekak)

Nak kenal nama-nama kuih tradisi Kelantan?
dengarkanlah dalam lagu-lagu di bawah
Jom…sambil dengar, sambil berhibur
sambil melayan perasaan dan anak tekak juga…

Kuih Kelate Halim Yazid






macam mana? dah kenal? dah tahu nama?
kalau nak rasa…datang je lah Kelantan.
Jommmmmmm ikut aku balik kampung hu hu hu

8 ulasan:

ArulchelseA berkata...

aku suka lompat tikam...bestttt...

azieazah berkata...

Sebelum CHAK lahir dulu, 4,5 kali juga berjalan-jalan ke Kelantan.

tiap kali pergi memang cari makanan yang tradisi lagi asli di sana. Aduhhh... sampai sekarang rindu itu semakin menebal.

Teringin hendak ke KB lagi... dan lagi.

Citarasa Rinduan berkata...

waalaikumusalam
dah 15 tahun tinggalkan kelantan..
banyak memory disana. sekejap tapi banyak pengalama di angkut ke selatan..

wah!!! rindu nak makan makanan sana.. sedap2...

eelobor berkata...

hehehe, ari kamis depan pun amb o kelik kapom lagi.

anyss berkata...

Arul: fuhhhhh tepung pelita sedap jugak ;)

kalau lompat tikam buatan sendiri...lagi best

anyss berkata...

Azieazah: rasa dah berubah berbanding dulu yang lagi best...paling tidak sedap sedikit berbanding beli di KL

Errrr minggu lepas balik...sensorang tak de orang teman. Kalau tau...boleh angkut sama ;)

anyss berkata...

Kak Ayu: opsssss! mesti hebat masak kan, leh masak sendiri ubati rindu ;)

anyss berkata...

Eelobor: kelikkkk sokmo!